DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 7. kedd

Tragikus baleset: navigátor halt meg Csehországban

Tragikus baleset történt a cseh ralibajnokság szezonnyitó versenyén, a Sumava Klatovy Ralin. Az 55-ös rajtszámmal induló Jaroslav Krejčík, Alena Krejčíková páros Subaru Imprezája az első szakaszon szenvedett balesetet, s a 41 éves navigátor olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy újraélesztését követően a kórházban elhunyt.

krejcikova

A szakasz kezdetét az időjárási viszontagságok miatt el kellett halasztani, de végül úgy döntöttek a szervezők, hogy elengedik a versenyt – a gyorsasági első felén eső, a második felén havazás nehezítette a versenyzők dolgát. A napi programot a tragédiát követően törölték. A rendőrség azt is megerősítette, hogy a balesetet szenvedő sofőr alkoholtesztje negatív eredményt mutatott.

A versenyen már tegnap is történt egy súlyos baleset, az 52 éves osztrák versenyző Michael Putz súlyos sérülésekkel került kórházba, és meg is kellett műteni, miután fának csapódott autójával.

Túlságosan sérült a Daciája, Loeb nem folytathatja a Dakart

Újabb nagyágyú számára ért véget a 2025-ös Dakar Rali: azok után, hogy hétfőn a címvédő Carlos Sainz volt kénytelen feladni a viadalt, kedden Sebastien Loeb iratkozott fel a korai kiesők listájára. Loeb a keddi szakasz 12. kilométerénél bukott nagyot – az esetről készült videót itt mutattuk –, és bár a kilencszeres ralivilágbajnok folytatni tudta a versenyzést, a célba beérkezve az FIA technikai delegáltjai vizsgálatnak vetették alá a Dacia Sandridert, hogy a francia klasszis biztonságban tudja-e folytatni a versenyt.

dakar-loeb

Nos, a szervezők késő esti közleménye szerint az autó és annak bukócsöve túlságosan is megsérült a balesetben, így Loeb és navigátora, Fabian Lurquin nem folytathatja a Dakart. Ez azt is jelenti, hogy az 50 éves legenda kilencedik nekifutásra sem tudja megnyerni a legendás terepraliversenyt.

Azt, hogy mi történt az idei Dakar eddigi napjai során, az alábbi videónkban foglaltuk össze:

Repülő ütközött teherautóval: Döbbenetes baleset az Africa Race-en

Egy egészen elképesztő incidens miatt kellett félbeszakítani az eredeti Dakar-útvonalon zajló Africa Eco Race mai, a mauritániai Benichar és Amodjar közötti szakaszát. A szervezők közlése szerint egy a versenyrendezőkhöz tartozó kisrepülőgép egyelőre ismeretlen okokból felszállás közben nekiütközött egy a versenyzőket üzemanyaggal ellátó teherautónak.

A balesetben egy motoros, Andrea Perfetti súlyosan megsérült: az olasz versenyzőt a szervezők közlése értelmében a helyszínen ellátták, majd helikopterrel a legközelebbi kórházba szállították.

perfetti-aer

Newey két hónap hátrányból kezdi a tervezést

Az F1-es csapatok a múlt héten megkezdhették a munkát a 2026-ra szánt autókon, azonban a száguldó cirkusz sztártervezőinek egyike (talán mindannyiuk közül a legnagyobb) egyelőre még nem dolgozhat, hiszen a Red Bulltól távozó Adrian Newey csak márciusban állhat munkába új csapatánál, az Aston Martinnál.

A brit tervező nemrég egy podcastben elmondta, hogy bár azt természetesen nem akadályozhatta meg a Red Bull, hogy gondolkodjon az új autón, a tervezőeszközökhöz nem fér hozzá, így „két hónap hátrányba” került, ahogy mondta. „Az Aston a lehető legjobban akar teljesíteni 2025-ben, de én a 2026-os nagy szabályváltozásokra fókuszálok, hiszen csak március 2-án kezdek” – mondta Newey, majd részletezte a rá váró kijívásokat:

„A szabályozások olyan irányt vettek, hogy igazán nagy szükséged van egy CAD-rendszerre is, hogy átlásd az összes keretet, annyira le vannak szabályozva a dolgok. De emellett meg kell ismernem egy új csapatot, meg kell ismernem az összes ottani srácot és lányt, és azt, hogy hogyan dolgozunk együtt” – mondta a Red Bullt közel húsz év után elhagyó mérnökzseni.

newey-2024-3

Sötétebb lesz az idei Ferrari

Az olasz AutoRacer beszámolója szerint az előző két évben látottnál sötétebb árnyalatú lesz az új Ferrari, melyet (legalábbis a festést) először az F1 közös londoni bemutatóján mutatnak meg hivatalosan február 18-án – de a 677-es kódjelű autón nem lesz annyira intenzív a szín, mint a Ferrari 1000. versenyén, a 2020-as Toszkán Nagydíjon használt dizájn, mely az alábbi képen látható.

ferrari1000

A lap azt is kiemeli, hogy a minimumsúly megemelése azt is jelentheti, hogy kevesebb festetlen karbonelemet látunk majd az egyes autókon – de ezzel azért érdemes megvárni a tényleges versenygépek leleplezését…

A Ferrari egyébként saját bemutatót is tart egy nappal a londoni eseményt követően.

Videón Loeb balesete a 2025-ös Dakar Ralin

Carlos Sainz vasárnapi borulása után kedden egy másik legenda, Sebastien Loeb is összetörte az autóját a 2025-ös Dakar Ralin. A francia legenda hétfőn elképesztő tempót diktált, és kedden is nagy lendülettel kezdett, de 12 kilométer után eldobta a Dacia Sandridert. Tovább tudott menni, de már egy órát órát veszített a nap közepén.

„Elég egyértelmű, hogy miért váltunk Mercedesre” – Oakes

Oliver Oakes, az Alpine tavalyi szezon közben kinevezett csapatfőnöke szerint teljesen logikus lépés a részükről Mercedes motorra váltani a 2026-os szezontól kezdődően.

Az Alpine nagy port kavaró döntést hozott, amikor a csapat vezetése bejelentette, hogy 2025 végén leállítja az F1-es erőforrásaival kapcsolatos tevékenységeit Viry-Chatillonban – Flavio Briatore és Oliver Oakes azonban végig kiálltak a döntés mellett.

Sőt, Oakes véleménye szerint nem is kérdés, hogy ez a megfelelő út: „Szerintem elég egyértelmű. A mostani szabályrendszerben végig ők voltak a benchmark. Azok a csapatok, akik a Mercedes erőforrásait használják, versenyképesek tudnak lenni és ott vannak az élen. A mi csapatunknak is jó lehetőség ez, hiszen összehasonlítási alapként szolgál majd számunkra.”

Itt a vége: Sainz kiesett a Dakarról

Rémálomszerűen indult a 2025-ös Dakar Rali a címvédő Carlos Sainz számára, aki a vasárnap-hétfői 48 órás szuperszakasz első felvonása során felborult a Ford Raptorral. Bár ezt követően folytatni tudta még a versenyt, az autó jelentős sérüléseket szenvedett, hétfőn pedig navigációs problémák és defekt is nehezítette a négyszeres győztes életét, aki a célban úgy fogalmazott, hogy az esélyei gyakorlatilag el is szálltak a végső sikerre.

Nos, ez hétfő estére hivatalossá is vált, csapata, az M-Sport ugyanis közleményben jelentette be, hogy az autó sérülései miatt feladják a versenyt. Maga Sainz így értékelte az incidenst: „Csak felborultam a dűnék között. Nagyon mély volt, és elkalkuláltam, mennyire mély. Ez egy olyan verseny, amely bármelyik pillanatban kifoghat rajtad” – idézi a DirtFish a spanyolt, akinek kiesése után Mattias Ekström áll a legjobban a Ford pilótái közül: a svéd 13 perces hátránnyal az ötödik.

A hétfői nap részletes beszámolója ide kattintva olvasható.

dakar-sainz

Időmérőpartnert vált az F1: visszatér a TAG Heuer

Még tavaly októberben jelentette be a Formula-1, hogy évtizedes megállapodást kötöttek a világ vezető luxusmárka-csoportjával, az LVMH-val. Már akkor valószínűsíthető volt, hogy mivel a TAG Heuer is hozzájuk tartozik, a cég leváltja majd a Rolexet az F1 hivatalos időmérőpartnereként, s ezt hétfőn hivatalosan meg is erősítették.

A TAG Heuer korábban 1992-től 2003-ig már volt a száguldó cirkusz hivatalos időmérőpartnere, de maga a márka már jóval korábban megjelent támogatói szinten a Formula-1-ben: többek között a Ferrarival és a McLarennel is együttműködött anno a vállalat. Amely amúgy eddig is jelen volt a királykategóriában a Red Bull és a Monacói Nagydíj szponzoraként. A TAG Heuer a közleményében úgy fogalmazott, a 2025-től induló partnerséggel nem egyszerűen vissza-, hanem hazatértek az F1-be.

Verstappen: Voltak megkérdőjelezhető manővereim

Max Verstappen tehetségét és sebességét nagyon kevesen vitatják, a sportszerűségét illetően viszont már jóval több kérdés merül fel a sajtóban és a szakmán belül. A holland köztudottan a végsőkig feszegeti a határokat, elég csak a Lewis Hamiltonnal történt 2021-es incidensekre gondolni, vagy az idei mexikói hétvégére, amikor Lando Norrisszal szemben vállalt a szükségesnél talán nagyobb kockázatot.

Az F1 hivatalos honlapjának adott interjúban Verstappen elmondta, hogy maga is tisztában van azzal, hogy időnként feszegeti a határokat: „Voltak kemény versenyek, megkérdőjelezhető mozdulatok és pillanatok, de tudom, mit csinálok a pályán, teljesen kontroll alatt tartom a tetteimet. Néha szükség van erre. Mindent megteszek a győzelemért.”

„Utálok veszíteni. Képes vagyok tudomásul venni, ha valaki jobb munkát végez nálam, de attól még nem jó dolog veszíteni. Ez hajt előre, jobbnak kell lennünk. Még akkor is, amikor 2023-ban sikeresek voltunk, még több teljesítményt akartunk találni, és ebből sokat tanultunk 2024-ben” – mondta a négyszeres világbajnok.

norris-verstappen-usa

Alonso: Hamarosan Stroll lesz a csapat vezére

Fernando Alonso sosem fukarkodott a dicsérő szavakkal, amikor jelenlegi csapattársáról, Lance Strollról kérdezték, aki nem mellesleg az Aston Martin–nagyfőnök, Lawrence Stroll fia. A spanyol versenyző nemrég úgy nyilatkozott, hogy hamarosan – az ő visszavonulása után – a kanadai lehet a silverstone-i csapat vezérpilótája: „Lance mindig nagyon nyitott, ahogy én is az vagyok vele.”

alonso-stroll-2

„A pályafutásom utolsó szakaszában vagyok, és igyekszem segíteni neki, amennyire csak tudok, hiszen hamarosan ő fogja vezetni a csapatot” – mondta a spanyol, majd kitért arra a sajátos helyzetre, hogy csapattársát családi kötelék fűzi az istállóhoz: „Ez a kapcsolat az első naptól kezdve nagyon erős volt. Sok-sok éve ismerem Lance-t és Lawrence-t is.”

„Lance a csapat része. Az ő lojalitása és a csapattal való munkamódszere talán egy kicsit más, mint bármely más csapattársamé volt a múltban. Ők a következő évben elmehettek máshová, vagy egy kicsit vonakodtak megosztani dolgokat, vagy együtt dolgozni a jövőt illetően. Lance viszont az Aston Martin család tagja, s ez mindenki számára megkönnyíti a dolgokat.”

alonso-stroll-1

Bottas megnevezte a következő finn tehetséget

Valtteri Bottas távozásával 1988 óta először marad finn versenyző nélkül a Formula–1 mezőnye, rendkívül hosszú sorozat szakadt meg tehát ezzel – összesen 46 szezon 744 versenyén indultak eddig finnek az F1-ben, mindkét tekintetben a 7. helyen állnak az örökranglistán a britek, a németek, a franciák, az olaszok, az ausztrálok és a brazilok mögött.

Bottas bízik benne, hogy hamarosan visszatér a rajtrácsra a nemzete – akár ő magának, akár egy fiatal tehetségnek köszönhetően: „Ez egy jó széria volt a finnek számára, remélem, hogy hamarosan más is csatlakozik majd. Szerintem most az F4-ben szereplő Tuukka Taponen áll ehhez a legközelebb, aki a következő idényt az F3-ban teljesíti. Kulcsfontosságú idény lesz, hogy bizonyítsa, mire is képes.”

A 18 esztendős Taponen a Ferrari Akadémia tagja, s Bottas elmondásával ellentétben valójában már a Formula Regionalban szerepelt tavaly, ahol megnyerte a közel-keleti sorozatot és harmadik lett a európai sorozatban korábbi és jelenlegi akadémistatársai, Rafael Camara és James Wharton mögött. Persze a 10-szeres futamgyőztes versenyző azt sem bánná, ha ő maga folytathatná ezt a szép hagyományt, hiszen többször hangsúlyozta, hogy 2026-ban nyílhatnak lehetőségek a számára.

taponen

Wolff: Bizonyos elvárásokat már teljesített a 2026-os erőforrásunk

2026-tól új erőforrások érkeznek az F1-be, ennek megfelelően a száguldó cirkusz motorgyártói már dolgoznak az új egységek fejlesztésén.

A Mercedes 2026-tól is három csapatot lát majd el erőforrásokkal – habár az Aston Martin Hondára vált, az Alpine csatlakozik a Mercedes-erőforrást használó McLarenhez és Williamshez, így a partnerek számában nem lesz változás az Ezüstnyilaknál.

„Bizonyos elvárásokat már teljesítettünk, ez jó hír. Több területen továbbra is keményen dolgozunk az eredményekért, nem triviális a dolog. Kérdéses persze, hogy megfelelően határoztuk-e meg az elvárásokat. A válaszom tehát az, hogy nem tudjuk, hol állunk” – mondta Toto Wolff arra a kérdésre reflektálva, hogy miként állnak a fejlesztésekkel.

Dakar: Sainz felborult a Forddal

A tavalyi Dakar-győztes idősebbik Carlos Sainz a 48 órás szakasz első felében felborult a Forddal – habár a spanyol tovább tudott menni, rengeteg időt veszített. Amennyiben eljut a táborhelyig, ma este a csapata nélkül kell szerelnie.

A nap összefoglalójával és további részletekkel délután jelentkezünk a Formula.hu-n.

Fotó: Dakar Rally

Mikor állnak át a csapatok 2026-ra?

Furcsának tűnhet 2026-ról beszélni, miközben még a 2025-ös szezon sem kezdődött el, jövőre azonban jókora szabályváltozások érkeznek a száguldó cirkuszba, január 1-jétől pedig már minden csapat számára megengedett a ’26-os autón való munkavégzés.

Fred Vasseur arról beszélt, hogy várhatóan az év melyik szakaszában állítják át erőforrásaik túlnyomó részét a 2026-os évre: „Nem akarok túlságosan belemenni a részletekbe, de úgy gondolom, hogy az első két-három hónapban mindenki ugyanazt fogja csinálni. Március végén viszont elérkezünk egy olyan pontra, amikor döntést kell hozni” – mondta a Ferrari csapatfőnöke.

A Ferrarinál és a Red Bullnál van az F1 két legnagyobb szponzora

Holtverseny van a Formula-1-es szponzorok ranglistájának élén, két IT-cég viszi a prímet: a Red Bull névadó támogatója, a felhőszolgáltató Oracle 100 millió dollárt fizet éves szinten a csapatnak, ugyanannyit, amennyit a csapatnévbe szintén belecsempészett HP a Ferrarinak. Emlékeztetőként: az éves költséglimit 135 millió dollár, amelyet szinte egészében áll a két szponzor Milton Keynes és Maranello számára. Mindkét szponzoráció viszonylag új megállapodás: az Oracle 2022-ben csatlakozott a Red Bullhoz, öt évre, a HP pedig 2024 folyamán lépett fedélzetre a Ferrarinál többéves megállapodással.

A listát az F1 legjövedelmezőbb szponzori üzleteiről a RacingNews365 állította össze, harmadik helyen szerepel benne a szaúdi olajvállalat, az Aramco, amely az Aston Martin főtámogatója 75 milliós szponzorációval. Mögötte a szintén olajiparban érdekelt Petronas, a Mercedes elválaszthatatlan támogatója áll, 70 millió dollárral, míg az ötödik helyen a Saubert az Audi érkezéséig két évre átnevező Stake-et találjuk 50 millió dolláros üzlettel: a cég egy online kaszinó, amelyet több országban nem lehet reklámozni.

„Otthon nem gondolok az F1-re” – Verstappen módszere kiégés ellen

A négyszeres világbajnok egyik titka, hogy a versenyhétvégén kizárólag a Formula-1 körül forog minden gondolata, amikor azonban hazatér, átkapcsol, és eszébe sem jut a sport. Egyenes út vezetne a kiégéshez, ha mindig csak az F1 járna a fejében.

„Nálam az működik, hogy ha otthon vagyok, nem gondolok az F1-re, hacsak nem megyek a gyárba. Természetesen a gondolataim mélyén mindig ott van, de nagyon fontos, hogy ki tudjam kapcsolni” – mondta a Formula1.com interjújában Verstappen. „Ha az F1-re gondolnék minden nap, akkor kiégnék. Lehetetlen. Nálam nem működik.”

„Fontos, hogy más kihívások is legyenek az életben. Nagyon lefoglal a szimulátoros versenyzés, jó figyelemelterelés az F1-től, és abban is sikeres akarok lenni” – folytatta Verstappen. Hozzátette: „Amikor visszamegyek a gyárba, az időm teljesen a csapatnak szentelem, hogy fejlődni tudjunk, és természetesen ugyanez van a versenyhétvégéken.”

„De fontos, hogy valami más is legyen az életben, amire összpontosíthatsz, természetesen a normális családi élet mellett.”

Fotó: Red Bull Content Pool

„Öngyilkos lépés volt megszabadulni Carlostól”

Az Alpine vezető tanácsadója, Flavio Briatore a sport.de-nek adott interjúban ítéletet mondott a Ferrari tavaly év elején meghozott döntéséről, melynek értelmében Carlos Sainzot Lewis Hamiltonra cserélik: „Furcsa lesz Lewist a Ferrarinál látni. Természetesen tiszteletben tartom az ilyen döntéseket, de azon is elgondolkodom, hogy van-e értelme. A Ferrarinak két top pilótája volt Charles Leclerc és Carlos Sainz személyében. Nem értem, miért szakították szét ezt a remek párost. Nem az én dolgom ítélkezni, de ha én lettem volna felelős pozícióban a Ferrarinál, nem szerződtettem volna Lewist.”

vasseur-monza

„Elvileg jót tesz a Formula–1-nek, ha Lewis a Ferrarinál versenyez. És minden, ami jó a Formula–1-nek, az nekem is jó. Sőt ez minden bizonnyal jó a televíziónak és a nézettségnek is. Várjuk ki és meglátjuk, az idő majd megmutatja, hogy milyen jól vezet a Ferrariban” – mondta Briatore, akivel a legendás egykori csapatfőnök, Eddie Jordan is egyetértett, sőt egyenesen öngyilkos manővernek nevezte Sainz elküldését:

„Fred Vasseurnek igazi lehetősége volt arra, hogy nagy-nagy sikereket érjen el ezzel a csapattal, most viszont el kell kezdenie azon gondolkodni, hogy illeszkedik össze a csapat az új taggal, hogy férnek meg az egók és minden egyéb. Lewis egy különösen kedves ember, nem hiszem, hogy sok kedvesebb ember lenne a rajtrácson, mint ő, szóval nem hiszem, hogy ezen a téren gondja lesz. A Ferrarinál részemről John Elkannak jár a mi a fene volt ez?, hiszen ő engedélyezte és írta alá az üzletet. Abszolút öngyilkos lépés volt megszabadulni Carlostól.”

sainz-cota-2

Mansell: Hamilton nem túl öreg a Ferrarihoz!

Nigel Mansell, akit az elmúlt szűk 60 év legidősebb világbajnokaként néhány nappal 39. születésnapja után koronáztak bajnokká, a BBC-nek nyilatkozva reagált azokra a felvetésekre, melyek szerint a néhány napja már hivatalosan is a Ferrarihoz tartozó Lewis Hamilton (aki a jövő héten betölti a 40-et) túl idősen került a Scuderiához.

hamilton-ferrari-3

„Hallom, hogy néhányan panaszkodnak, hogy Lewis már túl öreg. Én ezt nem hiszem. Én is ebben a korban nyertem meg a világbajnoki címemet, és még sokáig versenyeztem volna, ha a politika nem áll az utamba” – mondta Mansell, aki 1992-es győzelme után elment Amerikába versenyezni, s ezt követően már csak hatszor állt rajthoz az F1-ben – de egy győzelem így is jutott neki az 1994-es szezonzárón.

„Ha Hamilton meg tudja őrizni a belső tüzét, akkor még nagyszerű évek állnak előtte. Szerintem ez az egész Ferrari-dolog mesés, nagyon is el tudom képzelni, hogy Lewis a Ferrarinál fejezi be a pályafutását, és ezzel megvalósítja egy álmát.”

Norris, a McLaren és a Ferrari az F1-es szezon fő esélyese a fogadóirodáknál

Az egyik legnagyobb online sportfogadási oldal Lando Norrist tartja a 2025-ös F1-es világbajnokság legnagyobb esélyesének, a McLaren versenyzőjének végső győzelme 3-as szorzóval rendelkezik. Őt követi Max Verstappen 3,25-tel, majd Charles Leclerc 5-tel. A negyedik számú esélyes Lewis Hamilton, akinek a végső győzelme 8,5-ös szorzóval bír, majd jön Oscar Piastri 11-gyel.

Ezt követően már nagyobbakat ugrunk, George Russell végső győzelme 19-es, Liam Lawsoné 36-os, Kimi Antonellié 61-es, Fernando Alonsóé pedig 81-es szorzóval bír, míg a 10. helyen holtversenyben Carlos Sainz és Pierre Gasly található. A legmagasabb szorzója Gabriel Bortoletónak és Lance Strollnak van, a világbajnoki címük 1001-szeres pénzt fizetne, ha ezt a valószínűtlen eset megtörténne.

A konstruktőri bajnokság fő esélyese holtversenyben a Ferrari és a McLaren 2,25-ös szorzóval, a Red Bull végső győzelme ötszörös, a Mercedesé tizenháromszoros nyereményt fizet a bátraknak.

norris-piastri-katar

Norris korábbi első számú szerelője az Aston Martinhoz igazolt

Lando Norris korábbi mclarenes első számú szerelője, Marc Cox bejelentette, hogy az Aston Martinhoz megy főszerelőnek. 

Cox eredetileg 2008-ban csatlakozott a McLarenhez, mint második számú szerelő, majd 2015-ben első számú szerelővé lépett elő. 

A McLaren F1-es tevékenységétől 2022 végén távozott, hogy az Extreme–E-csapat főnöke legyen, de most a közösségi médiában bejelentette, hogy azonnali hatállyal főszerelőként csatlakozik az Aston Martinhoz, és a LinkedIn-oldalát már frissítette is az új pozíciónak megfelelően. 

f1-mclaren-norris