DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 22. szerda

„Minden esélyünk megvan arra, hogy megnyerjük az ügyet” – Massa

A Felipe Massát képviselő ügyvédi iroda a múlt héten bejelentette, hogy miután a békés egyeztetési kísérletek nem vezettek eredményre, pert indítanak az FIA, a FOM és Bernoe Ecclestone ellen amiatt, mert utóbbi tavaly egy interjúban arról beszélt, hogy már a 2008-as idény során tudott a sportág vezetése a szingapúri Crashgate-ről, amely Massa szerint gyakorlatilag megfosztotta őt az az évi vb-címtől. A brazil ex-F1-es anyagi kompenzációt szeretne az őt ért veszteségért, a hétvégi Formula-E-futam helyszínén pedig arról beszélt a RacingNews365.com szaklapnak, hogy lát esélyt a sikerre:

„Azt hiszem, mindent elmondtam erről, amit el kell mondanom. Elmondtam az interjúkban, hogy a végsőkig harcolni fogunk, és ez az egyetlen, amit elmondhatok, többé ez már nem rajtam múlik, hanem az ügyvédeken. Egy nagyon-nagyon jó csapat állt össze, profik dolgoznak az ügyön. Tényleg hiszem, hogy ez egy nagyobb ügy, és minden esélyünk megvan arra, hogy megnyerjük. De hogy őszinte legyek, ez már nem rajtam múlik. Amit elmondhatok, hogy az igazságért harcolunk, mert az nem volt fair, ami velem történt.”

A Massa-ügy friss fejleményeiről a Pitwall hétfői adásában is beszéltünk:

Mérföldkőhöz érkezett a Hungaroring átalakítása

„Történelmi pillanat! Felkerült a tetőszerkezet első eleme a Hungaroring új főlelátójára” – áll a mogyoródi versenypálya bejegyzésében.

A nehézacél előszerelési munkálatainak elvégzéséhez négy hónap kellett, a végső művelethez pedig egy speciális, 650 tonnás mobil autódarura volt szükség, amiből mindössze egyetlenegy van Magyarországon. 

A hatalmas, 272 méter hosszú, 33 méter fesztávú tetőelemekből álló tetőszerkezet teljes súlya 1300 tonna, a teljes felülete pedig 8976 négyzetméter lesz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

hungaroring_official (@hungaroring_official) által megosztott bejegyzés

Magnussen, Massa és 12 másik ex-F1-es indul Daytonában

A hétvégén rendezik az endurance-versenyzés idei első csúcseseményét, a daytonai egynapos futamot, melynek mezőnyét áttekintve nem csupán a hosszútávú versenyzés szerelmesei találhatnak ismert neveket, hiszen nem kevesebb, mint 14 egykori F1-es pilóta küzd majd a minél jobb helyezésekért, köztük tízen a csúcskategóriában, a GTP-ben, négyen pedig az LMP2-es géposztályban. Előbbiek közé tartozik az F1-ből tavaly távozó Kevin Magnussen, aki most fog bemutatkozni a BMW LMDh-programjában.

A végső győzelemre is esélyes autóban ül többek között a Wayne Taylorék Cadillacjével induló Kamui Kobayashi, a testvérautóval induló Will Stevens és Brendon Hartley, a szintén Cadillacben ülő Jack Aitken, valamint a Porschét vezető bajnoki címvédő, Felipe Nasr. Szintén a csúcskategóriában szerepel az egy szem Lamborghini volánja mögött Romain Grosjean és Danyiil Kvjat, valamint a daytonai debütálását a JDC–Miller privát Porschéjével megejtő Pascal Wehrlein és a rutinos endurance-menőnek számító Gimmi Bruni.

Az LMP2-ben indul a második daytonai részvételére készülő Felipe Massa a Riley autójával, Sebastien Bourdais a Tower Motorsportsszal, Paul di Resta a Uniteddel, Pietro Fitttipaldi pedig a Pratt Miller autójával indul a legendás egynaposon.

bmw-imsa-2025

Fotó: Hamilton megmutatta új F1-es sisakját

Eddig az egész hét Lewis Hamiltonról szól az F1-ben, a brit klasszis pedig a mai tesztnapja előtt megmutatta az új sisakfestését a közösségi oldalán:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

A Haas nem bánja, ha Bearmant elviszi a Ferrari

A 2024-es Szaúd-arábiai Nagydíjon Carlos Sainz helyén, a Ferrari színeiben debütált az F1-ben Oliver Bearman, aki az idei szezonban már állandó versenyzőként szerepel a Haas csapatánál. A brit pilóta tavaly két versenyhétvégén is vezethette a csapat autóját, miután Kevin Magnussen eltiltás, illetve betegség miatt kénytelen volt kihagyni Bakut és Interlagost.

A fiatal tehetség továbbra is a Ferrari Akadémia tagja, miközben a Haasszal kétéves szerződést írt alá, ami Ayao Komatsu csapatfőnök szerint nem jelent problémát. „Egyáltalán nem frusztráló számunkra a helyzet, sőt fantasztikus, hogy hozzáférhettünk Olihoz” – mondta Komatsu. „A Ferrarival való kapcsolatunknak köszönhetően van nálunk, ezért versenyezhetett nálunk Bakuban és Interlagosban. Ez egy pozitívum, és előnyös a számunkra.”

A Ferrarinál 2026 végéig mindkét versenyzőnek szerződése van, de Bearman előtt ott lebeghet a lehetőség, hogy a hétszeres világbajnok visszavonulása után ő vegye át a helyét a Scuderiánál. Komatsu szerint ez az ő számukra is elismerés lenne: „Nagyszerű, hogy van két évünk Olival, feltéve, hogy semmi sem történik Lewisszal és Charles-lal a Ferrarinál. Ha úgy tudunk együtt dolgozni és fejlődni, hogy 2026 végén a Ferrari ragaszkodik ahhoz, hogy Olit ültesse az egyik autóba, az számunkra is elismerést kell, hogy jelentsen.”

bearman-cota

Új kriptós szponzora lehet a Red Bullnak

A Red Bull Racing 2022 óta működött együtt a Bybit nevű kriptocéggel, amely az F1-es léptékben is kiemelkedő szponzori megállapodás keretében évente állítólag 50 millió dollárt fizetett a csapatnak. A szerződést azonban 2024 végén nem újították meg, ami jelentős bevételkieséssel jár a csapat számára, de sejthettük, hogy hamarosan megérkezik az „utánpótlás”.

A SportsBusiness beszámolója szerint ez hamarosan meg is történhet, ugyanis a Red Bull egy másik kriptocéggel, a Gate.io-val tárgyal, amely az Internazionale kiemelt partereként már most is jelen van a sportvilágban. A részletek, különösen a pénzügyi vonatkozások, egyelőre nem ismertek. A Red Bull két új együttműködést már bejelentett a 2025-ös szezonra az Avatrade és a Neat cégekkel.

bybit

Újra együtt dolgozik Hamilton és Angela Cullen

Szűk két év után ismét csatlakozik Lewis Hamilton stábjához a korábban a mercedeses évek során trénerként, fizioterapeutaként és barátként is a hétszeres F1-es világbajnok mellett dolgozó Angela Cullen – adta hírül egybehangzó értesülések alapján a Daily Mail és az Autosport. Cullen Hamilton oldalán dolgozott hat vb-sikere során, a 2023-as szezonnyitó után azonban elváltak az útjaik – igaz, a két fél ennek ellenére is szoros kapcsolatban maradt, miközben Cullen Marcus Armstrong IndyCar-pilóta oldalán dolgozott.

f1-hamilton-angelacullen

Most azonban az Autosport úgy tudja, hogy Cullen csatlakozott Hamilton Projekt 44 elnevezésű cégéhez fizioterapeutaként, és tagja lesz a Marc Hynes irányította teljesítménycsapatnak. Az újraegyesüléssel kapcsolatos pletykák amúgy már néhány hete szárnyra keltek, amikor Cullen egy olyan síelős fotót posztolt a közösségi médiában, amelyben vörösbe öltözött és a háttérben egy 44-est – ami Hamilton F1-es rajtszáma – ábrázoló zászló látszott: ezt sokan arra tett célzásnak vették (a jelek szerint helyesen), hogy újra a 40 éves brit mellett fog tevékenykedni, miután az átigazolt a Ferrarihoz.

Ahol amúgy a pilóta a minap meg is kezdte a munkát – az első ferraris napjáról közzétett videó megtekinthető a YouTube-csatornánkon:

Verstappent a WEC-be csábítja honfitársa

A 33 éves holland Robin Frijns véleménye szerint Max Verstappen hamarosan kipróbálhatja magát a WEC-ben, melyet rendkívül vonzó kategóriának tart az északnyugat-európai versenyző.

„A WEC nagyon menő. Figyeljétek meg, már nem kell sokat várni, amíg Max Verstappen is elindul a sorozatban, ráadásul nem ő lesz az utolsó versenyző, aki ilyen döntést hoz” – mondta Frijns.

Verstappen korábban egyébként beszélt arról, hogy a Le Mans-i 24 órás versenyen mindenképp szeretné kipróbálni majd magát.

33 méteres jacht gazdája lett Max Verstappen

A négyszeres világbajnok átvette azt a 33 méteres, Mangusta GranSport 33 típusú jachtot (a számok megegyeznek Verstappen a címvédőnek járó 1-es előtt használt választott rajtszámával), melyet két évvel ezelőtt rendelt meg az olasz hajógyártól. A Gazzetta dello Sport beszámolója szerint az Unleash the Lion névre keresztelt jacht becsült értéke 12 millió euró.

Az első útra Verstappen várandós párjával, Kelly Piquet-vel, valamint más társakkal érkezett, velük együtt hajóztak ki Viareggio kikötőjéből, ahol a jacht épült. Lehetséges, hogy a hajó a későbbiekben Monacóban horgonyoz, ahol Verstappen él, vagy akár Hollandiában.

Verstappen már a jacht előtt is magánrepülőgép-tulajdonos volt, a 12 személyes Dassault Falcon 900EX modellt az egykori F1-es csapattulajdonosként is ismert Sir Richard Bransontól vásárolta, körülbelül 15 millió dollárért.

A jacht értéke átváltva öt, a repülőé hatmilliárd forint, Red Bull holland sztárja azonban megengedheti magának a hajóvásárlást, a Forbes számítása szerint 2024-ben csak eredményességi bónuszai 15 millió dollárt tettek ki, így volt teljes keresete 75 millió dollár.

Fotó: Mangusta Yachts

A Racing Bulls is felkapaszkodott a Hamilton-vonatra

Újonc 2025-ös versenyzőjéről, az Olaszországban, csapata főhadiszállásán járó Isack Hadjarról posztolt a Visa CashApp Racing Bulls csapata X-profilján a következő rövid szöveggel:

„Van néhány nap, amelyről tudod, hogy mindig emlékezni fogsz rá, és a mai az egyike ezeknek a napoknak.”

Ártatlan posztnak tűnik, de aki szorosan követte a hétfői híreket, Lewis Hamilton első ferraris munkanapjának fejleményeit, ismerősnek találhatja ezeket a szavakat. Az Olaszországban, csapata főhadiszállásán járó hétszeres világbajnok közösségi médiában publikált mai posztja ugyanis így indult:

„Van néhány nap, amelyről tudod, hogy mindig emlékezni fogsz rá, és a mai, ami az első számomra Ferrari-versenyzőként, az egyike ezeknek a napoknak.”

Így már mindjárt máshogy hangzik a Racing Bulls bejegyzése…

„Antonelli veszélyes lehet Russellre” – Marko

Új csapattársat kap Lewis Hamilton ferraris átigazolása után a Mercedesnél George Russell: Toto Wolffék a mindössze 18 éves neveltjükkel, Andrea Kimi Antonellivel pótolják a hétszeres világbajnokot. Az ifjú olasz bajnoki címek egész sorát szerezte az utánpótlás-sorozatokban, tavaly pedig a Formula-2-ben ugyan haloványabban muzsikált, de így is szerzett győzelmeket. F1-es szabadedzésen is debütált – jóllehet, az Olasz Nagydíj péntekjén néhány kör után falba állította a Mercedest.

A rivális Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója, Helmut Marko az incidens ellenére is hisz Antonelli képességeiben, s ezért úgy érzi, akár Russellre is veszélyes lehet az újonc: „Láthattuk a tehetségét Monzában, bár nem értem, miért azon a pályán ültették autóba. Nagyon gyors volt az első három körében, aztán a negyedikben a korlátba csapódott. Úgy vélem, ha jól használja a képességeit, amelyekkel rendelkezik, veszélyt jelenthet George-ra” – nyilatkozta Marko a Sport.de hasábjain. A szakember megjegyezte: kockázatot jelent Antonelli bevetése, de anno ők is vállalták a rizikót Max Verstappen – igaz, a jelenleg már négyszeres F1-es világbajnok holland nem topcsapatnál mutatkozott be, így kisebb volt rajta a nyomás.

f1-antonelli-russell-mercedes

Újabb fontost lépést tett az F1-es visszatérés felé Dél-Afrika

A Formula-1 közeljövőjének egyik projektje lehet, hogy a száguldó cirkusz visszatérjen az afrikai kontinensre: erre az eddigi bejelentések alapján két ország is pályázik Ruanda és Dél-Afrika révén. Utóbbiak pedig a napokban újabb fontos lépést tettek a versenyrendezés felé, a Sport-, Művészeti és Kulturális Minisztérium ugyanis tendert írt ki cégek számára, amelyek érdeklődnek az esemény rendezése és promotálása iránt. A dél-afrikai kormány komoly feltételeket támaszt a potenciális jelentkezők felé: a vállalatnak tapasztaltnak kell lennie nagy rendezvények szervezésében, ezek fenntartható üzleti modelljének kivitelezésében, valamint tízéves távlatban átfogó vízióval kell rendelkezniük a nagydíjrendezés kapcsán.

A dél-afrikai kormányzat annak kapcsán rugalmas, hogy pontosan hol legyen a helyszín: egy új – akár épített, akár utcai – pályán, vagy például a már létező, de felújítandó Kyalamiban, ahol legutóbb 1993-ban versenyzett az F1. Itt is vannak azonban kritériumok: a pályának 4,5-5,5 kilométer közötti nyomvonallal kell rendelkeznie, amelyben található egy legalább egy kilométeres egyenes, maximum 30 perces távolságra lehet egy nagyvárostól, és 125 ezer ember elszállásolására kell alkalmasnak lennie a környéknek, akiknek a 75 százaléka tömegközlekedéssel érkezne a pályára.

A pályázatokat egy autósportos, média-, jogi és közvetítési szakértőkből álló 12 fős csapat fogja elbírálni. Dél-Afrika feltett szándéka, hogy már 2027-ben visszatérjenek az F1 versenynaptárába, és a fentiek alapján tízéves távlatban terveznének.

f1-delafrika

Korábbi F1-es csapatvezető is segíti Hamilton MotoGP-s projektjét?

Tavaly óta nyílt titok, hogy Lewis Hamilton érdeklődik egy MotoGP-s csapatba való befektetés iránt. A motoros királykategóriáért mindig is rajongó hétszeres F1-es világbajnok kedvét az hozhatta meg, hogy a Liberty Media felvásárolja a Dorna Sports 86 százalékát – igaz, egy EU-s vizsgálat okán ez a tranzakció még nem valósulhatott meg. A pletykák szerint Hamilton első körben a Gresini Racingnél kopogtatott volna, ám a csapat jelezte, hogy nem eladó, a legfrissebb hírek szerint pedig az anyagi krízisben lévő KTM gyári alakulatába szállhat be a 40 éves pilóta: az osztrákok motorsportfőnöke, Pit Beirer nemrég meg is erősítette, hogy zajlottak egyeztetések a brit versenyzővel.

A La Gazzetta dello Sport lap most arról ír, hogy Hamilton ügyét egy másik (volt) F1-es szereplő is segíti. Alessandro Alunni Braviról van szó, aki az elmúlt két szezonban a Sauber/Stake kvázi-csapatfőnökeként, hivatalosan csapatképviselői poszton tevékenykedett. Viszont hamarosan indokolt lesz a múlt idő, hiszen alig néhány napja jelentették be, hogy január végén távozik a posztjáról: a Sauber közleményéből annyit írtak, hogy „új projektbe” vág bele Alunni Bravi – ez lehet akár a Hamilton-féle MotoGP-s befektetés is.

f1-hamilton-mercedes-2

Verstappen az élről hibázott a virtuális Daytonai 24 óráson – videó

Max Verstappenről köztudott, hogy gyakran áll rajthoz szimulátoros versenyeken, s az F1 téli szünetét kihasználva most hétvégén is így tett a regnáló világbajnok, aki a Team Redline színeiben a virtuális Daytonai 24 óráson szerepelt. Méghozzá nem is rosszul, Verstappenék vezették a versenyt egy BMW-vel – aztán azonban az esőben ütközött a holland, így elbukták az első pozíciót:

Az Audi teljesen átvette a Saubert

A Racingnews365 megkeresésére az Audi megerősítette, hogy a terveknek megfelelően 2025 januárjában teljesen átvette a Sauber istállót.

„Az Audinak korábban kisebbségi tulajdonrésze volt a Sauber Holding AG-ben, most pedig kizárólagos tulajdonosa a svájci versenycsapat anyavállalatának” – áll a csapat közleményében.

A hivatalos tájékoztatás nem tér ki a tranzakció pénzügyi oldalára, azonban több forrás is 600 millió eurós összegről ír.

Rendeld meg most 2025-ös F1-es falinaptárunkat!

Most 20 százalék kedvezménnyel rendelheted meg 2025-ös fali- és versenynaptárunkat webshopunkban!

naptar

Az akció a készlet erejéig érvényes.

A Mercedes a McLaren miatt nem bújhat kifogások mögé

Toto Wolff a minap az Auto Motor und Sportnak interjút adva több érdekes kérdésre is kitért, többek között hangot adott kétségeinek a Cadillac által fizetett kompenzációs díj nagyságát illetően, s arról is beszélt, miért nem tudta az elvárt szintet hozni az elmúlt években távozó hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton.

A Mercedes-vezért arról is megkérdezték, van-e gyomoridege a 2026-ban érkező új szabályok miatt, amire így felelt: „Egyáltalán nincs, ez egy roppant érdekes kihívás. Minden szinten a lehető legjobban kell végezned a munkádat. Egy jó motor önmagában nem juttat el minket sehova, hiszen ez meglesz a McLarennél is. Így a karosszériával kell legyőznünk őket, nem bújhatunk el semmi mögé.”

Wolff a decemberi szezonzárót követően is beszélt csapata és a McLaren viszonyáról, amikor arról kérdezték, zavarja-e, hogy ügyfeleiktől, a wokingiaktól szenvedtek vereséget: „Ha nem tudunk gyári csapatként nyerni, akkor sokkal inkább örülök, ha egy ügyfélcsapatunk győz. Semmi problémám nincs ezzel, ez megmutatja számunkra, hol van a mérce.”

russell-brazilia

Mazepin: Visszatérek az F1-be, de kérdés, hogy milyen szerepben

A 2021-ben a Haas csapatánál egy szezont teljesítő Nyikita Matepin egy orosz portálnak nyilatkozva elmondta, hogy bár még mindig vannak tervei az F1-et illetően, jelenleg nem is nézi a nagydíjakat: „Ez azért van, mert van bennem egyfajta trauma a Formula–1-es karrierem korai befejezése miatt. A futamok nézése közben olyan érzéseim támadnak, mintha a barátnődet néznéd, amint az új pasijával beszélget.”

„A világ legjobb 20 versenyzője között voltam, ötéves szerződésem volt a Haas csapattal, és úgy terveztem, hogy legalább öt évet töltök a Formula–1-ben, ahol sikereket érek el. Sajnos nem kerül F1-es trófea a polcomra, erről álmodtam, de elvesztettem, ellenben sok más dolgot találtam, és nem az én dolgom megítélni, hogy mi a fontosabb” – mondta Mazepin, aki így vagy úgy mindenképp fel akar tűnni újra a száguldó cirkuszban:

„Most határozottan az üzleti életben vagyok,de 99 százalékig biztos vagyok benne, hogy újra a Formula–1-ben fognak látni, de ezt árnyalni kell, hiszen azt a sorsra bízom, hogy milyen szerepben térek vissza. Mindazonáltal az üzleti élet jelenleg minden egzisztenciális igényemet kielégíti. Hiszem, hogy két út van az életben, vagy erősíted az erősségeidet, vagy dolgozol a gyengeségeiden. Egyelőre az erősségeim erősítését választom. Örököltem a vállalkozói géneket, erre jön a képzettség és a sportban szerzett alapok” – nyilatkozta a legutóbbi a dubaji 24 óráson induló versenyző.

mazepin-helmet

Rosberg: Hamilton minden idők legjobbja, de Leclerc most erősebbnek tűnik

A 2016-ban csapattársként Lewis Hamilton ellenében világbajnoki címet szerző Nico Rosberg szerint egykori partnerének és riválisának javítania kell a teljesítményén, ha eredményesen akarja felvenni a kesztyűt házon belül Charles Leclerc ellenében. A német klasszis szerint a közelmúltban látottak alapján kettejük közül Leclerc az esélyes, de a karrierjük egészét tekintve Hamilton a jobb – ahogy mindenki másnál is.

„Charles hasonló szinten lesz, mint George Russell, ami gyakorlatilag a következő generáció legjobbjainak szintje, kivéve Verstappent, aki újfent egy kicsit előttük járt. Lewis pedig mostanában csak szenvedett, és nem igazán tudjuk, miért. Szóval a dolgok mai állása szerint Charles ugyanúgy meg fogja verni őt, ahogy George Russell is megverte, ám de Lewis minden idők legnagyobbja” – mondta Rosberg, aki éppen ezért nem írná le a britek hétszeres világbajnokát:

„Továbbra is bízunk benne, hogy vissza tud térni a szokásos csúcsformájához, és akkor év végére valamivel Charles előtt kellene majd lennie.”

hamilton-lasvegas-f1

De Vriest nevezte legnagyobb hibájának Marko

Nyck de Vriest a 2023-as Formula-1-es szezonra igazolta le a Red Bull az akkor még AlphaTauri névre hallgató második csapatába, miután a holland előtte ősszel remekül helytállt Alexander Albon helyetteseként a Williamsben az Olasz Nagydíjon. De Vries teljesítménye azonban elmaradt a várakozásoktól, így az energiaitalosok még a nyári szünetet sem várták meg azzal, hogy lecseréljék Daniel Ricciardóra.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója az Autosprintnek el is ismerte, hogy benézte De Vries szerződtetését: „A legnagyobb hibám? Nincs kétség felőle: Nyck de Vries. Nagyon jól teljesített a williamses debütálásakor Monzában. De amint odakerült az AlphaTaurihoz, nem fejlődött. Hihetetlen eredménysora van volt, F2-es bajnok és Formula-E-világbajnok volt, de nálunk azt mutatta a stopper, hogy Nyck rossz választás volt. És amikor próbált gyorsabb lenni, hibákat követett el.”

f1-devries

Hülkenberg volt mérnökével erősít az Aston Martin

Leigazolta az eddig Haasnál dolgozó versenymérnököt, Gary Gannont az Aston Martin a 2025-ös F1-es szezon előtt – adta hírül az Autosport és a RacingNews365. A szerződtetés tényét a csapat meg is erősítette a lapoknak, a szakember a héten már munkába is állt, de azt még nem árult el, hogy Fernando Alonso vagy Lance Stroll mellett fog dolgozni. Alonso mérnöke Chris Cronin, Strollé pedig Ben Michell volt 2024-ben, előbbi a spanyol előtt dolgozott Sebastian Vettel és Sergio Perez mellett is.

Gannon tíz évet húzott le a Haasnál, az elmúlt két szezonban Nico Hülkenberg versenymérnökeként tevékenykedett, de ugyanezt a posztot betöltötte előtte Mick Schumacher, valamint Romain Grosjean oldalán is. Gannon ezt megelőzően dolgozott a Marussiánál is az F1-ben, s ami szintén érdekes lehet, hogy tíz éven át volt a Honda fejlesztőmérnöke a CART-ban és az Amerikai Le Mans Szériában – azé a Hondáé, amely 2026-tól az Aston gyári partnere lesz a Formula-1-ben.

f1-gannon-haas-hulkenberg