DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap

Negyedmillió dollárt adományoz a Formula-E főnöke, ha nem Verstappen nyeri az F1-es vb-címet

Max Verstappen tavaly minden idők legdominánsabb szezonját produkálva vált háromszoros világbajnokká, és mivel nagy fölényben volt a Red Bull és a holland, jó esély van a címvédésre. Mike Dodds, az elektromos világbajnokság, a Formula-E vezérigazgatója konkrétan 99 százalékot ad erre – ha pedig nem így lesz, egy nem is kis összeget fog adományozni: „Ha nem ő nyer, akkor van 19 másik pilóta: ha a másik 19 versenyzőből győz valaki, negyedmillió dollárt adományunk a szóban forgó pilóta által kiválasztott jótékonysági szervezetnek” – idézi szavait a RaceFans.net.

Dodds megjegyezte, hogy az F1-gyel szemben a Formula-E kiszámíthatatlan: „Ott leszek a Formula-E következő, Sao Pauló-i fordulóján, és fogalmunk sincs, ki fogja megnyerni azt a futamot. Úgyhogy izgatott vagyok emiatt. Formula-1-es rajongóként várom a szezonkezdetet, nézni fogom a körülötte lévő felhajtással együtt, ugyanakkor már most abszolút tudom, ki fog nyerni. Az nem történhet meg, hogy az előző szezonban 22 futamból 19-et megnyersz, elmész pihenőre, fejlesztesz kicsit az autón, visszatérsz, aztán nem nyered meg a következő idényt. Nem látom, hogy ez megtörténne.”

f1-verstappen-redbull-1

Szabályt szigorítana Vasseur Verstappen imolai F1-es tesztje után

Múlt héten a Spanyol Nagydíjat megelőző napokban a 2022-es Red Bull-lal körözött Max Verstappen Imolában. Mint Paul Monaghan, az energiaitalosok vezető F1-es mérnöke elmondta: a tesztnap azt a célt szolgálta, hogy a regnáló világbajnok összehasonlítási alapot kapjon a korábbi versenygéppel annak kapcsán, hogy már akkor is valóban megvoltak-e az előző versenyeken nehézséget jelentő problémáik a kerékvetőkkel és bukkanókkal.

A teszt teljes mértékben megfelelt a szabályoknak, hiszen az előírások lehetővé teszik, hogy legalább kétéves technikával gyakoroljanak a csapatok. A rivális Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur nem is látott ebben kivetnivalót, arra ugyanakkor rámutatott, hogy szabályozni lehetne a Verstappen imolai tesztjéhez hasonló eseteket és azt, amikor sokkal gyakoribb módon az F1-es alakulatok a fiatal neveltjeiknek adnak így felkészülési lehetőséget (ahogy például azt a Ferrari is szokta olykor csinálni az akadémistáival, vagy épp az Alpine Jack Doohannel és Mick Schumacherrel rövidesen):

„Nem panaszkodom rájuk, megfelel a szabályoknak, amit tettek, teljesen rendben van, de ez sokkal inkább a fejlesztést szolgálja, mint bármi mást” – idézi Vasseurt a PlanetF1.com. „Amit a fiatalokkal csinálhatsz ilyenkor, hogy lehetőséget adsz nekik, hogy gyűjtsék a kilométereket a szimulátorozáshoz és a fejlődésükhöz, úgyhogy az egy másik hozzáállás. Szerintem ha szabályozni akarjuk ezt, külön kell választani ezt a két aspektust: a napokat, amiket az aktuális versenyzőinkkel teljesítünk, és azokat, amiket a nem versenyző pilótáinkkal.”

f1-vasseur-ferrari-barcelona

„Toto még mindig róla beszél?” – Horner reagált Wolff Verstappen-nyilatkozatára

Hiába érvényes 2028 végéig Max Verstappen szerződése a Red Bullnál, hónapok óta újra meg újra előkerülnek pletykák arról, hogy a háromszoros F1-es világbajnok elhagyhatja a csapatot. A Mercedes részéről pedig nyilatkozatok szintjén rendre erősítik is azt, hogy ők szívesen elcsábítanák a hollandot. A napokban Ola Kallenius, a Mercedes AMG vezére beszélt arról, hogy szerinte jól állna Verstappennek az ezüst, Toto Wolff csapatfőnök viszont jelezte, hogy jelenleg nem egyeztetnek a pilótával.

Mindenesetre a Mercedes újabb udvarlását nem hagyta szó nélkül Christian Horner, a Red Bull Formula-1-es csapatvezetője sem: „Számomra nagyon is világos, hol lesz Max a következő szezonban. Méghozzá itt, de Toto még mindig róla beszél?” – nyilatkozta a Sky Sports F1 adásában, majd amikor közölték vele, hogy Wolff konkrétan azt mondta, hogy nincsenek pillanatnyilag tárgyalások Verstappennel, ironikusan hozzátette: „Szóval beszélnek, de közben nem beszélnek.”

f1-verstappen-horner-redbull

Hill Perezről: „Katasztrófa a Red Bullnak”

Christian Horner szerint „sok önbizalmat adhat” Sergio Pereznek a Spanyol Nagydíj, amelyen a szimulációk szerint elérhető maximumot, a nyolcadik helyet szerezte meg a futamgyőztes Max Verstappen csapattársa: Imola óta, ahol szintén nyolcadik lett, első pontjait gyűjtötte a mexikói. Az 1996-os világbajnok, Damon Hill kevésbé kedvezően ítéli meg Perez utóbbi teljesítményét.

„Övé a legjobb Formula-1-es autó, ha eltekintünk a McLarentől, de nem képes tartani Max Verstappen tempóját. Értem ezen azt, hogy általában négy-öt rajtpozíció választja el Verstappent és Perezt” – mondta a Sky Sports adásában Hill, aki még szépített is: Barcelonában hat, Monacóban és Imolában tíz, Montrealban tizenöt rajthely volt a különbség a két Red Bull között.

„Ez katasztrófa a Red Bullnak, már ha a legtöbb elérhető pontot akarják megszerezni, és akkor ne is beszéljünk arról, hogy esetleg Verstappen hátát védje. Közelében sincs a sebességénének.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Wolff üzent az „agyatlan” összeesküvéselmélet-hívőknek

Mi is írtunk róla az F1-es Spanyol Nagydíj hétvégéjének kezdetén, hogy névtelen címről olyan leveleket kaptak F1-es és sajtóképviselők, amelyben azzal vádolták meg a Mercedest és Toto Wolffot, hogy szándékosan szabotálják Lewis Hamiltont és az autóját. Wolff tagadta a levél valóságtartalmát, az ügyben pedig a rendőrség is nyomoz.

Hamilton aztán Barcelonában idén először dobogóra állhatott, de vajon üzenet-e ez a Mercedes-főnök szerint a kétkedőknek? „Zéró tiszteletet érzek az összeesküvés-elméletekben hívők irányába, mert nincs agyuk” – nyilatkozta Wolff. „Olyan autót akarunk, amellyel futamokat és bajnokságokat nyerünk, és ha valaki ezt nem érti meg, annak másik sportot kellene néznie. Jó látni, hogy jó hétvégéje volt, hiszen régóta nem volt már ilyenben része, és a stratégia is ellene dolgozott. Ma viszont neki kedvezett, úgyhogy örülök a dobogójának, mert már rég volt benne része.”

Arra a felvetésre, hogy alakulhat-e ki feszültség a szezon végén távozó Hamilton és csapattársa, George Russell között, így felelt Wolff: „Mindig is lesz rivalizálás a pilóták között, főleg akkor, ha az autó képes a győzelemre. Ez normális. De a két versenyzőnk nagyon tiszteli egymást. Nagyon transzparensek vagyunk a csapaton belül. Megtanultam ezt a leckét, nem tartunk vissza semmit, nem hagyjuk, hogy ellenségeskedés alakuljon ki, ilyen szempontból szerintem szokásos mederben zajlanak a dolgok.”

f1-wolff-barcelona-mercedes

A McLaren szerezte a legtöbb pontot az európai szezonkezdet óta

Az európai szezon idén ismét Imolában kezdődött meg, s a kanadai kitérőt leszámítva egészen szeptemberig az öreg kontinensen marad a száguldó cirkusz. Összesítettük, hogy mióta elindult az évad európai szakasza, ki hány pontot szerzett. A legtöbb pont a McLarené, de a Mercedes és a Ferrari sincs messze a Red Bulltól – Perez egy szinten van a két Aston Martinnal.

1.

Verstappen

83

 

1.

McLaren

113

2.

Norris

67

 

2.

Red Bull

91

3.

Leclerc

50

 

3.

Mercedes

87

4.

Piastri

46

 

4.

Ferrari

83

5.

Russell

44

 

5.

Aston Martin

16

6.

Hamilton

43

 

6.

RB

9

7.

Sainz

33

 

7.

Alpine

7

8.

Alonso

8

 

8.

Williams

2

9.

Stroll

8

 

 

 

 

10.

Perez

8

 

 

 

 

11.

Tsunoda

5

 

 

 

 

12.

Gasly

5

 

 

 

 

13.

Ricciardo

4

 

 

 

 

14.

Albon

2

 

 

 

 

15.

Ocon

2

 

 

 

 

norris-montreal-podium

Palou a Dugóhúzóban előzött és nyert Laguna Secában – videó

Laguna Secában vendégeskedett a hétvégén az IndyCar mezőnye, ahol a címvédő Alex Palou a pole-ból indulva megszerezte idei második (a bajnokságon kívüli futammal együtt harmadik) győzelmét. A Ganassi spanyolja ugyan a rajtnál elveszítette a vezetést Kyle Kirkwooddal szemben, később visszatért az élre, majd a bokszkiállásokat követően a legendás Dugóhúzó-kanyarnál előzte meg Colton Hertát, amely után már nem engedte ki a kezéből az első helyet. Kettejük mögött Alexander Rossi állhatott még dobogóra, megelőzve az idei legjobb eredményét elérő Romain Grosjeant.

indycar-palou-lagunaseca

A verseny egyébként hemzsegett az incidensektől, különösen annak utolsó harmada. Luca Ghiotto még a futam elején csapódott a falnak, később Christian Lundgaard forgatta meg Marcus Armstrongot, a mezőnybe a Theo Pourchaire-féle halálos fenyegetések körüli botrány után visszatérő Agustin Canapinóval történt koccanás után Kyffin Simpson is megforgott, összegyűjtve Graham Rahalt, de ütközött két Penske-pilóta, Will Power és Scott McLaughlin is, ami utóbbi kieséséhez vezetett. A harmadik Penske-versenyző, Josef Newgarden a hajrában egy darabig második is volt, de két hiba után előbb az ötödik helyre csúszott vissza, majd az utolsó előtti körben azt is eldobta magától.

Az összetettben amúgy Palou az élre állt, megelőzve a vasárnap hetedik Powert és a hatodik Scott Dixont. A futam videós összefoglalója itt nézhető meg:

 

A futam végeredménye:

1. Alex Palou Ganassi Honda  
2. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian Honda 1.9780
3. Alexander Rossi McLaren Chevrolet 4.5136
4. Romain Grosjean Juncos Hollinger Chevrolet 4.8243
5. Kyle Kirkwood Andretti Honda 8.6768
6. Scott Dixon Ganassi Honda 9.1504
7. Will Power Penske Chevrolet 9.9964
8. Pato O’Ward McLaren Chevrolet 10.6214
9. Santino Ferrucci Foyt Chevrolet 11.0025
10. Marcus Ericsson Andretti Honda 11.6398
11. Felix Rosenqvist Meyer Shank Honda 12.7088
12. Nolan Siegel McLaren Chevrolet 13.1305
13. Christian Rasmussen Carpenter Chevrolet 14.3770
14. Pietro Fittipaldi RLL Honda 14.7541
15. Christian Lundgaard RLL Honda 15.0744
16. David Malukas Meyer Shank Honda 18.5009
17. Linus Lundqvist Ganassi Honda 20.1723
18. Agustin Canapino Juncos Hollinger Chevrolet 23.5447
19. Josef Newgarden Penske Chevrolet 27.2568
20. Sting Ray Robb Foyt Chevrolet 1 kör /20.5955
21. Scott McLaughlin Penske Chevrolet 2 kör /22.1196
22. Marcus Armstrong Ganassi Honda 2 kör /38.6013
23. Graham Rahal RLL Honda Kiesett
24. Kyffin Simpson Ganassi Honda Kiesett
25. Jack Harvey Coyne Honda Kiesett
26. Rinus VeeKay Carpenter Chevrolet Kiesett
27. Luca Ghiotto Coyne/WR Honda Kiesett

Alternatív motorhome kell a McLarennek

A Spanyol Nagydíj szombati napjának Lando Norris rajtelsősége melletti legemlékezetesebb mozzanata a McLaren-motorhome kigyulladása volt, mely komoly felfordulással járt a paddockban, s egy embert elővigyázatosságból kórházba kellett szállítani. Szerencsére a csapat munkatársa hamar visszatérhetett kollégáihoz, maga a motorhome viszont súlyos károsodásokat szenvedett, így a közeljövőben nem lehet majd újra használni.

mclaren-tuzoltok

Sajtóértesülések szerint a wokingiak a soron következő Osztrák Nagydíjon egy ideiglenes, alternatív hospitality-egységet fognak használni – nem kizárt, hogy egy korábbi egységet vetnek be újra. Más beszámolók arról szólnak, hogy a McLaren csapattagjai hosszabb ideig kénytelenek nélkülözni megszokott versenyhétvégi otthonukat – akár a Belga Nagydíjig is.

Nem is Antonelliről szól az „Antonelli-szabály”?

Az elmúlt időben egyszerűen „Antonelli-szabályként” emlegettük azt a változtatást, melynek értelmében az FIA immáron különengedélyt adhat a 17 éves versenyzőknek arra, hogy 18. születésnapjuk előtt megszerezhessék az F1-es szuperlicenszet. Nem véletlenül kapcsolta össze gyakorlatilag mindenki a változtatást a Mercedes fiatal olasz tehetségével, hiszen hónapok óta arról lehet hallani, hogy a Lewis Hamilton potenciális utódaként számon tartott Andrea Kimi Antonellit a lehető leggyorsabban szeretnék F1-es autóban látni a csillagosok vezetői – a 18. születésnapjáig viszont hónapok vannak még hátra.

lindblad-2024

Amikor a minap Toto Wolff elmondta, hogy nem ők tettek javaslatot a módosításra, s ennek ellenére sem fogják idő előtt autóba ültetni az ifjú olaszt, sokan még mindig porhintésre gyanakodtak, azonban a Formula.hu, illetve a RacingNews365 forrásai szerint valóban nem a Mercedes, hanem a Red Bull érdekeit szolgálja ez a változtatás.

Az érintett személy pedig nem más, mint a 16 esztendős brit tehetség, Arvid Lindblad, aki épp ma aratta idei második futamgyőzelmét az FIA F3-as bajnokságában. Lindblad augusztusban tölti be a 17-et, s ha megkapja a különengedélyt, akkor 17 évesen szabadedzéseken megkezdheti a felkészülést az F1-es karrierre – vagy akár élesben is bevethetik, ha a licenszpont mennyisége lehetővé teszi ezt.

lindblad-2024-2

Bokszutcai rajt a Williamsnél, változott az F1-es Spanyol Nagydíj rajtrácsa

A szabályok értelmében csak a bokszutcából vághat majd neki Alexander Albon a vasárnapi Formula-1-es Spanyol Nagydíjnak. Az FIA jelentése szerint ugyanis a thai-brit pilóta autójába két hajtáslánckomponensből, az akkumulátorból és a vezérlő-elektronikából már az idei harmadikat szerelte be a Williams, miközben az idény során csupán kettő az engedélyezett. Ez automatikusan bokszutcai rajtot eredményez a 19. pozíció helyett Albon számára – ami azt is jelenti, hogy Logan Sargeant örökli meg a helyét a rajtrácson, vagyis az amerikai a Lance Stroll feltartása miatt kapott három rajthelyes hátrasorolása ellenére is előrébb indulhat, mint ahova eredetileg kvalifikálta magát…

A 15 órakor rajtoló F1-es Spanyol Nagydíj teljes rajtrácsa ide kattintva található.

f1-albon-williams-pit-barcelona

Famin az Alpine jó teljesítményének okait keresi

Idén először fordult elő, hogy mindkét Alpine bejutott a Q3-ba: Pierre Gasly a hetedik, Esteban Ocon pedig a nyolcadik rajthelyet szerezte meg Spanyolországban.

Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke természetesen elégedetten nyilatkozott a kvalifikációt követően, ám szavai azt tükrözik, ő sem igazán tudja, hogy honnan jött a barcelonai jó szereplésük.

„Ez az idei legjobb eredményünk és legjelentősebb teljesítményünk, hiszen mindkét autóval bejutottunk a Q3-ba. A pontokat nem szombaton osztják, de nagyon fontos, hogy folytassuk a kemény munkát és felkészülten vágjunk neki a versenynek, ahol remélhetőleg mindkét autóval pontot tudunk szerezni. A riválisainkhoz képest versenyképesek vagyunk – meg kell értenünk ennek az okait és biztosítanunk kell, hogy ez a trend folytatódjon” – mondta Famin.

„A körülmények eltérőek lehetnek holnap, de minden eshetőségre fel fogunk készülni, hogy fontos eredményt érjünk el a bajnokság szempontjából” – tette hozzá az Alpine csapatfőnöke.

Az F1-es Spanyol Nagydíj versenynapjának menetrendje

Elérkezett a barcelonai vasárnap, és mivel nincs se időeltolódás, se semmilyen „zavaró” tényező, a jól megszokott délután 15 órai időpontban startol az idei tizedik Formula-1-es futam a katalán pályán – és ezúttal már a közvetítésbe sem zavar bele a foci-Eb. Az F1-et megelőzően persze a Formula-3 és a Formula-2 is versenyez Spanyolországban, ha pedig mindez nem lenne elég, este/éjszaka Amerikára figyelhetnek az autósport-rajongók a NASCAR New Hampshire-i és az IndyCar Laguna Seca-i futamaival – itt a teljes mai program:

10:05 Formula–3, második futam (10:45-től M4 Sport)

11:35 Formula–2, második futam (M4 Sport)

15:00 Formula–1, futam (M4 Sport)

20:30 NASCAR Cup Series, futam (Match4)

00:15 IndyCar, futam (Match4)

barcelona-f1-kep2_1

Feltartásért még büntetést is kapott az utolsó Sargeant

Nem múlhatott el utólagos vizsgálat nélkül a Formula-1-es Spanyol Nagydíj időmérője sem: Logan Sargeant tartotta fel még a Q1-ben Lance Stroll a 10-es kanyarban. A felügyelők arra jutottak, hogy bár az amerikai megfelelően manőverezett, miután észlelte a tükrében a kanadait, nagyban a csapata jelzésére akart támaszkodni a forgalom kapcsán. A Williams azonban nem jelezte időben Sargeantnek az Aston közeledését, ez azonban nem fogadható el magyarázatként vagy kifogásként, így a stewardok kiosztották a pilótának az ekkor megszokott három rajthelyes büntetést. Aminek persze túl sok jelentősége nincs, hiszen Sargeant eleve az utolsó rajtkockába kvalifikálta magát…

f1-sargeant-williams

Kórházba került a McLaren egy csapattagja a tűz után

Lando Norris rajtelsősége vigaszt jelenthetett a nagy ijedtség után a McLaren tagjainak számára – a csapat motorhome-ját a harmadik szabadedzés előtt kellett tűz miatt kiüríteni, s helyszíni forrásaink szerint súlyos kár keletkezett a csapat versenyhétvégi otthonában. Még az időmérő előtt erősítette meg a csapat, hogy egy embert elővigyázatosságból kórházba szállítottak a tűzesetet követően, s mostanra az is kiderült, hogy az érintett elhagyhatta az egészségügyi intézményt.

Mindezt Zak Brown csapatfőnök erősítette meg a Sky kamerái előtt: „Mindenki rendben van. Egy csapattagunk kórházba került, de már ki is engedték. Örömmel számolhatok be róla, hogy a motorhome kivételével mindenki jól van.”

ms-barcelona-tuz-2_1

Döntöttek a szabadedzéses koccanások ügyében

F1-es szabadedzéshez képest meglehetősen sok, szám szerint két koccanást is láthattunk a 2024-es Spanyol Nagydíj harmadik gyakorlásán: előbb Lewis Hamilton és Lance Stroll, majd Charles Leclerc és Lando Norris ért össze egymással. A stewardok mind a négy versenyzőt meghallgatták, és a kanadai, illetve a monacói versenyzőt hozták ki vétkesnek – de mindketten megúszták egy megrovással.

A közlemény értelmében Leclerc azt mondta el a sportfelügyelőknek, hogy Norris akadályozta az 5-ös kanyarban, és ez kizökkentette, majd a gyorskör megszakítása után a 7-es kanyar előtt megpróbálta elhagyni az ideális ívet, de rosszul ítélte meg autója helyzetét, és ezért koccant Norrisszal. A precedenseknek megfelelően e „szabálytalan, de nem veszélyes” manőverért megrovást osztottak ki.

A Stroll–Hamilton eset közleménye majdnem ugyanígy szól, de a kanadai azt is elismerte, hogy a feltartás miatti elégedetlenségét úgy akarta kifejezni, hogy közben közel húzódik a Mercedeshez – és ezért értek össze.

tv-stroll-hamilton

Hamiltont, Leclerc-t, Norrist és Strollt is vizsgálják ütközések miatt – videók

Két koccanással járó incidens is történt a Formula-1-es Spanyol Nagydíj harmadik szabadedzésén. Előbb Lewis Hamilton és Lance Stroll ért össze 20 perccel a vége előtt, amikor a Mercedes-pilóta a gyorskörön lévő kanadai útjába került, majd a tréning legvégén a Lando Norris mellett épp elhaladó Charles Leclerc ütközött a brittel, miután a ferraris úgy érezte, hogy a mclarenes feltartotta őt. Alább mutatjuk mindkét incidenst videón is:

 

A felügyelők mind a négy versenyzőt beidézték magukhoz: a szabály, amelyet megsérthettek, kimondja, hogy „a versenyzők nem vezethetik szükségtelenül lassan, kiszámíthatatlanul vagy olyan módon, amely potenciálisan veszélyt jelent másik pilótára vagy másokra”.

Dráma: Tűz a barcelonai F1-es paddockban!

Legalább két tűzoltó egység jelent meg a helyszínen, miután tűz ütött ki a McLaren motorhome-jában! A szomszédos Alpine motorhome-ból is kiterelték az embereket. A Formula.hu helyszíni információi szerint zárlat okozhatta a problémát a brit istálló motorhome-jának felső emeletén. A wokingiak közleménye szerint az összes csapattagot sikeresen evakuálták az épületből.

Minden más élő közvetítésünkben található, mely ide kattintva érhető el!

ms-barcelona-tuz

ms-barcelona-tuz-2

ms-barcelona-tuz-3

Fotó és videó: Jos Verstappen balesetet szenvedett az Ypres Ralin

Max Verstappen édesapja két szakaszt is megnyert Belgium leghíresebb raliversenyén, a legendás Ypres Ralin, és az első napot a nyolcadik helyen zárta. Szombat reggel azonban balesetet szenvedett az első gyorsasági szakaszon, szerencsére a beszámolók szerint ő és navigátora is jól vannak. A Rally Vlog World fotóján és videóján az viszont látszik, hogy az autó bizonyos alkatrészei önálló életre keltek...

 jos

Miért nem szerepel a fejlesztési listán a Mercedes új padlólemeze?

A kanadai előrelépésük után Toto Wolffék jelezték, hogy nem állnak meg az új első szárnynál a fejlesztésekkel, a most hétvégi F1-es Spanyol Nagydíjra is készülnek újítással. Ez konkrétan egy új padlólemezt jelent, ami különösen a 2022 óta érvényben lévő szabályrendszerben számít a legfontosabb alkatrésznek a teljesítmény szempontjából. Ennek ellenére az FIA által péntek délelőtt közzétett hivatalos listáról, amelyen minden csapat rendre feltünteti az adott hétvégén bevetendő fejlesztéseit, hiányzott a Mercedes padlólemeze. Gondolhatnánk, hogy azért, mert mégsem vitték el Barcelonába, de ez nincs így, nagyon is használják az Ezüst Nyilak az újítást.

De akkor miért nem szerepel az FIA számára leadott listán? A magyarázat abban rejlik, hogy a szabályok azt írják elő, hogy az istállóknak azokat a fejlesztéseket kell jelezniük a Nemzetközi Automobil Szövetség felé aerodinamika vagy karosszéria terén, amely alakjában vagy profiljában módosult. A Mercedes újítása azonban ilyen téren nem jelent változást a korábbi verzióhoz képest, csupán könnyebb annál, azaz pusztán a padlólemez tömege változott. Ez pedig azt jelenti, hogy a szabályok szempontjából az eddigi és a barcelonai padlólemez „azonosnak” minősül, így azt nem is kellett feltüntetni a fejlesztési listán.

f1-mercedes-barcelona-padlo

Jön az F1-es Spanyol Nagydíj időmérője – itt a szombati menetrend

Európai és sprintmentes fordulóról lévén szó, a szombati nap is megszokott időrend szerint zajlik majd a Formula-1-es Spanyol Nagydíjon Barcelonában: 12:30-kor jön a harmadik, utolsó szabadedzés, 16 órakor pedig az időmérő. Közvetítés szintjén viszont figyelnünk kell a labdarúgó-Eb miatt, hiszen nem mindent az M4 Sport mutat meg élőben a közmédia csatornái közül – beleértve például a Formula-2-esek sprintversenyét is. Ha pedig mindez nem lenne elég, az IndyCar és a NASCAR mezőnye is kvalifikál ma – mutatjuk a programot (a hétvége teljes menetrendje ide kattintva böngészhető):

10:40 Formula–3, első futam (M4 Sport)

12:30-13:30 Formula–1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

14:15 Formula–2, első futam (Duna World)

16:00-17:00 Formula–1, időmérő (Duna)

20:20-21:30 NASCAR Cup Series, időmérő

23:15-00:45 IndyCar, időmérő

f1-barcelona-kep-1

F2-es kollégái támogatják az „Antonelli-szabályt”

A múlt hét egyik legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye az „Antonelli-szabály” bevezetése volt, melynek értelmében az FIA indokolt esetben mentességet adhat az F1-es szuperlicensz kiadásának 18 éves korhatára alól. A Spanyol Nagydíj hétvégéjén az ifjú Andrea Kimi Antonelli több F2-es kollégáját is megkérdezték, hogy mit gondolnak a változtatásról. A nevelőszéria bajnoki értékelését sokáig vezető Zane Maloney amellett érvelt, hogy az életkornak nem kellene szerepet játszania az F1-re való alkalmasság megítélésében:

antonelli-2024-barcelona

„Szerintem, ha versenyzőként megfelelően fejlődsz, és megmutatod a tehetségedet, akkor nem kellene korhatárnak lennie. Szóval igen, egyetértek vele” – felelte a barbadosi versenyző arra a kérdésre, hogy mit szól a szabálymódosításhoz. „De persze minden attól függ, hogy a versenyző hogyan teljesít, hány hibát követ el, és hogy készen áll-e a következő lépésre. Szerintem az F1-es csapatok elég jók ennek megítélésében. Kimi 17 évesen már az F2-ben van, elképesztő munkát végzett, és az F3-at is kihagyta. A 17 éves kor nagyon fiatal, de ha egy versenyzőnek megvan a tehetsége és megmutatja a képességeit, akkor véleményem szerint a Formula–1-ben a helye.”

A Red Bull-junior Dennis Hauger szintén egyetért a döntéssel, de annak visszásságára is rámutatott, hogy azt követően, hogy Max Verstappen kilenc évvel ezelőtti debütálására reagálva bevezették a korhatárt, az első adandó alkalommal hozzányúlnak az előíráshoz: „Végül is szerintem minden a tehetségen, a tempón és a köridőn múlik. De persze ez egy kicsit vicces is: Max után 18 évre változtatták a korhatárt, most pedig visszamennek egy kicsit! De ez szuper, a mostani idők rész ez is. A jövő egyre inkább a fiatalabb generációkra fókuszál, és szerintem ez király dolog.”

antonelli-2024-prema