DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat

Hülkenberg Q3-as szereplése bizonyítja, hogy befuccsolt a Haas F1-es fejlesztése?

A bő egy hónappal ezelőtti Formula-1-es USA Nagydíjon vetette be jelentős karosszéria-fejlesztéseit a Haas, amellyel elsősorban az egész szezonban borzalmas gumikezelésen igyekeztek javítani. Nico Hülkenberg azonban néhány futam után úgy érezte, hozzá jobban passzol a korábbi verzió, így Las Vegas óta újra azt használja. Márpedig most azzal ért el Q3-as eredményt és nyolcadik rajthelyet a német Abu Dhabiban, miközben a csapattárs Kevin Magnussen mindössze a 17. helyre kvalifikálta magát az időmérőn.

Bár a gumimenedzselésbeli viszonyok csak vasárnap derülnek ki, Hülkenberg a RaceFans.net szaklapnak nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a szombati eredmény azt mutatja, hogy valóban nem működnek a Haas újításai: „Meglátjuk holnap este. De úgy gondolom, ez megerősíti azt a benyomásomat, hogy a továbbfejlesztett autó nem igazán ért jelentős előrelépést. Valószínűleg nagyon-nagyon hasonló a teljesítmény. Ami önmagában nem túl jó, hiszen fejlesztésről beszélünk, működnie kellene. Szóval talán ez bizonyított valamit, holnap este kiderül. De természetesen ez csalódással tölt el és bosszant minket” – fogalmazott a német, hozzátéve, hogy meglepetésként érte az időmérős szereplés azok után, hogy pénteken az FP1-et kihagyta, hiszen Oliver Bearman ült az autójában, míg az FP2-n összetörte a VF-23-ast.

f1-hulkenberg-haas-abudhabi

Két nap után „kirúgta” AI-nagykövetét a Formula-E-csapat

A Formula-E-ben kezdetek óta érdekelt Mahindra Racing marketingeseinek fejéből egy autósportban újszerű ötlet pattant ki, lépést tartva a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerésével: egy AI által generált influenszert neveztek ki a csapat nagykövetének. Ava profilját a Midjourney és Leonardo képalkotó AI-szoftverekkel kreálták, Instagram-profiljának leírásában a „Fenntartható Technológia Királynő & Lázadó Versenyző Robot” leírás szerepelt.

„Rendkívül izgatottak vagyunk a projekt miatt Avával, egy olyan influenszerrel, aki erősen köthető hozzánk és dokumentálja utazásunkat, ám szélesebb vonzerővel, ami segíti központi értékeink hirdetését” – fogalmazott a Mahindra partnerségeket intéző igazgatója, Roanne Crouse a csapat kedden kiadott közleményében. Ava Instragram-profilján (@avabeyondreality) feltűnt az alább látható friss fotó, amelyen a csapat ruházatában látható, több korábbi, nem autósportos témájú kép mellett, melyek közül a legelsőt december 8-án tették közzé.

A rendhagyó ötletet azonban elismerés helyett túlnyomórészt ellenérzés követte: a közösségi médiában reagálva felhasználók tömkelege, köztük újságírók és marketingszakemberek is kifogásolták, hogy a Mahindra az AI-t használja, és nem egy hús-vér nőt alkalmaz nagykövetként, a fogadtatásról pedig több nemzetközi hírportál is beszámolt.

A Mahindra gyorsan lépett: csütörtök este közölték, menesztették a nagykövetet, azaz a gyakorlatban törölték Ava Instagram-fiókját arra hivatkozva, hogy meghallgatták és megértették követőik véleményét, ezért nem folytatják a projektet. Az erről szóló rövid poszton kívül most már Ava minden nyoma eltűnt a Mahindra közösségi csatornáiról.

Éppen a homokból ásták ki az autójukat a Dakaron, amikor nekik csattant egy másik

Nagyon veszélyes szituációban ütközött össze a Dakar 48 órás szuperszakaszán Kris Meeke és Krzysztof Hołowczyc. A T3-as buggyval küzdő brit ex-WRC-sztár beragadt egy dűnébe, de elmondása szerint ebből még nem lett volna baj, egy kicsit kellett megállni, „igazítani” a homokon, és mehettek volna tovább. Csak hogy…

„Feltettük a sisakomat a dűne tetejére (jelzésként, hogy ott vannak mögötte), azonban három perccel azt követően, hogy megálltunk, megérkezett Krzysztof Hołowczyc a dűnén, és az autónk oldalában landolt” – mondta Meeke az esetet követően.

Az a nagy szerencse, hogy az esetből nem lett komolyabb baj, ugyanis a T1-es Mini pont nem találta el egyik versenyzőt sem.

„Szerencsére éppen ástuk ki a gumikat a homokból, amikor megérkezett. Hallottuk, hogy valaki közelít, aztán egy méterrel a sisak mellett átjött a dűnén. Fél percig dühösek voltunk, de aztán volt egy jó beszélgetésünk, és kiderült, hogy Krzysztof jó srác, majd két és fél óráig ölelgettük egymást. Ugyanis annyit kellett várni egy kamionra, mert a kamionosok közül az élmezőny nem állt meg, ők versenyben voltak egymással. Egy olyanra kellett várni, ami nem volt része a versenynek, és amint egy ilyen megállt, egy perc alatt mindketten kint voltunk” – tette hozzá a brit.

meeke-dakar

A Haasnál frusztrációt okozott a sikertelenség

A Haas tulajdonosa, Gene Haas elmondása szerint a rossz eredmények vezettek ahhoz, hogy megváltak történetük első csapatfőnökétől, Günther Steinertől. Az olasz szakember utóda a japán Ayao Komatsu lett, aki kinevezése után úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt évek gyenge teljesítménye komoly frusztrációt váltott ki a csapat tagjaiból: „A miénk egy teljesítményalapú üzletág, így az, hogy nem voltunk elég versenyképesek az utóbbi időben, mindannyiunk számára frusztrációt okozott.”

hulk-interlagos

„Gene és a különböző partnereink elképesztő támogatást nyújtanak nekünk, és szeretnénk az elszántságukat azzal visszatükrözni, hogy egy jobb autót viszünk a pályára” – folytatta a japán sportvezető. „Nagyszerű csapatunk van Kannapolisban, Banburyben és Maranellóban, és tudom, hogy együtt el tudjuk érni azokat az eredményeket, amelyekre képesek vagyunk.”

Komatsu a Haas 2016-os debütálása óta a csapattal van, s ez extra motivációt jelent a számára a jó teljesítmény eléréséhez: „Természetesen nagyon izgatott vagyok a lehetőség miatt, hogy a Haas F1 Team csapatfőnöke lehetek. Mivel az istálló 2016-os bemutatkozása óta a csapatnál vagyok, egyértelmű, hogy szenvedélyesen vágyom arra, hogy sikeresek legyünk az F1-ben. Alig várom, hogy a programunkat és a különböző versenyműveleteket belülről irányíthassam, s így olyan struktúrát tudjunk kiépíteni, amely jobb teljesítményt produkál a pályán.”

hulk-spa

Magyar Nagydíj 2024: Ez már tényleg az utolsó esély!

Ez már tényleg az utolsó lehetőség, ha ezt is kihagyod, nem leszel ott a 2024-es Magyar Nagydíjon! Ma megnyílt a jegyvásárlás az utolsó, Pit Exit-tribünre! A jegyeket ide vagy a képre kattintva érhetitek el.

Aki kimarad, az lemarad!

pf-ring-extra

Button: A Mercedes képes megállítani a Red Bullt

A Formula-1 2009-es világbajnoka, Jenson Button a nyeretlen 2023-as szezon ellenére úgy gondolja, hogy nem a Ferrari, hanem a Mercedes parancsolhat megálljt a Red Bull diadalmenetének. A Sky Sports egyik műsorában beszélt erről Jenson Button. "A Mercedes lehet ez a csapat! Az elmúlt tíz év róluk és a Red Bullról szólt, szóval én őket mondanám. Szeretném, ha a Ferrari is ott lenne a mixben, mondhatjuk, hogy tavaly ők voltak legközelebb a Red Bullhoz, különösen a szezon végefelé, de szerintem a Mercedes erős lesz idén."

Lewis Hamiltont is kiemelte a 2009-es világbajnok, aki szerint egykori csapattársa jobb mint valaha: "Lewis azon a pontján van a karrierjének, hogy túl van a csúcson, de hiányzik neki a győzelem, és ő ebbe nem belenyugszik, hanem újra érezni akarja a győzelem ízét. Úgy gondolom, hogy Lewis most gyorsabb mint valaha, magabiztos és kevés hibát vét, persze Max Verstappen ellen így is nehéz dolga lesz."


Fotó: Mercedes

Ferrari: Kvjat ülhetett volna Raikkönen helyére?

A kisebb megszakításokkal 2014 és 2020 között az F1-ben szereplő, s összességében a legsikeresebb orosz F1-es pilótának számító Danyiil Kvjat a sportág hivatalos honlapjának adott interjúban elárulta, hogy a múlt évtized közepén lehetősége volt csatlakozni a Ferrarihoz. Erre elsősorban az teremtett alapot, hogy 2015-ben sikerült megelőznie a bajnoki összetettben nagyon magasra taksált csapattársát, Daniel Ricciardót.

kvjat-ferrari

„Azt hiszem, Daniel akkoriban volt a teljesítménye csúcsán. Az autót is hozzá igazították, nekem pedig ki kellett küszöbölnöm néhány problémát, de így is erős szezon volt, és jó teljesítményt nyújtottam, szóval elégedett voltam vele” – idézte fel a jelenleg olasz licensszel a Lamborghini első WEC-szezonjára készülő versenyző.

„A tél egy kicsit furcsa volt, mert megkeresett a Ferraritól Maurizio Arrivabene. Azt mondták, hogy szeretnék, ha náluk vezetnék, és egyre többet beszélgettünk” – folytatta Kvjat, aki végül nem tudott kiszakadni a Red Bull-családból. „A végére világos lett, hogy ez nem fog működni, mert túl erős szálak kötöttek a Red Bullhoz. Így 2016-ban együtt folytattuk, és abban az évben fejlődött az autó, de nem az elején, amikor még ott voltam.”

Két év alatt kicserélődött az F1-es csapatfőnökök négyötöde

Miközben a versenyzőket illetően a 2024-es szezon lesz az első olyan a Formula-1 történetében, amikor nem lesz változás a mezőnyben az előző idényhez képest, a csapatvezetők tekintetében már korántsem tapasztalható ez az állandóság, sőt! Az elmúlt két évad során a tízből nyolc istállónál változott a csapatfőnök személye, sőt 2023 eleje óta ez az arány hét a tízből. Azaz: egyedül a Red Bullt 2005 óta irányító Christian Horner, valamint a Mercedest 2013 óta vezető Toto Wolff mondhatja el magáról, hogy több mint két esztendeje tölti be ezt a feladatkört.

Ez azt is jelenti, hogy a két éve szinte ismeretlenül kinevezett Aston Martin-főnök, Mike Krack immár a harmadik legrégebb óta regnáló csapatvezetőnek számít. Az előző év elején egyszerre négy helyen is cserélődött az első ember személye az F1-es csapat élén: a Ferrarinál Frederic Vasseur, a McLarennél Andrea Stella, a Williamsnél James Vowles, az akkor még Alfa Romeo névre hallgató hinwili alakulatnál pedig Alessandro Alunni Bravi vette át a kormányt. Az Alpine-nál a szezon közben került pozícióba Bruno Famin az elküldött Otmar Szafnauer helyett, míg az AlphaTaurinál a 2024-es idény elejétől váltja Franz Tostot Laurent Mekies – és ezt a sort teszi most teljessé, hogy Günther Steiner helyett immár Ayao Komatsu vezeti a Haast.

Az F1-es csapatfőnökök és kinevezési idejük:

Christian Horner, Red Bull – 2005

Toto Wolff, Mercedes – 2013

Mike Krack, Aston Martin – 2022

Frederic Vasseur, Ferrari – 2023

Andrea Stella, McLaren – 2023

James Vowles, Williams – 2023

Alessandro Alunni Bravi, Alfa Romeo/Stake – 2023

Bruno Famin, Alpine – 2023 szezon közben

Laurent Mekies, AlphaTauri – 2024

Ayao Komatsu, Haas – 2024

f1-bravi-vasseur-vowles

fotó: DPPI

Dráma a Dakaron: Kiesett az éllovas

Ma reggel vette kezdetét a 48 órás szuperszakasz a 2024-es Dakaron, amivel kapcsolatban óriási taktikai csata zajlott már előző nap – ennek részleteiről ebben a cikkünkben írtunk.

alrajhi-2

A dráma azonban már a szakasz elején megérkezett: ugyan a negyedik rajthelyről indulva is ott volt a legjobbak között az első mért pontnál a futamot napok óta vezető Yazeed Al-Rahji, de a szaúdi toyotás hibázott, összetörte a Hiluxot 51 kilométernél, majd hosszú várakozás és javítási kísérletek után kénytelen volt feladni a küzdelmet. Nem tudta megcsinálni az autót, és végül kigurult vele a szakaszról, ezzel az élről esett ki.

Ez azt jelentené, hogy a napot a második helyen kezdő címvédő, Nasser Al-Attiyah veszi át a vezetést, de virtuálisan ez már nem így van, ugyanis a legrosszabb helyről rajtoló katari a várakozásoknak megfelelően már az első ötven kilométeren szűk kilenc percet veszített a 17. helyről induló Carlos Sainzhoz képest, így összességében a spanyol audis már előtte van az összetettben.

alrajhi-1

„Egyértelműen egy igazi karakter vagy” – így búcsúzik Steinertől Magnussen és Hülkenberg

Szerda este jelentette be a Haas, hogy immár nem Günther Steiner az F1-es csapat főnöke, hanem az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu veszi át a helyét. A hírre a közösségi médiában reagált az amerikai alakulat jelenlegi két versenyzője, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg: mindkét pilóta elsősorban azt emelte ki, hogy Steiner adott lehetőséget neki, hogy visszatérjen az F1-es mezőnybe (a dán 2022-ben a háború kitörése után elküldött Nyikita Mazepin helyére került, míg a német Mick Schumacher váltotta 2023-ra).

„Köszönöm, Günther. Köszönöm, hogy 2017-ben bevettél az utazásba, és köszönöm, hogy 2022-ben újra felvettél a fedélzetre. Egyszerre volt szórakoztató és óriási kihívás mindez – de sosem unalmas. A legjobbakat!” – írta Magnussen a 2022-es interlagosi pole-ját követő ünneplést megörökítő fotó mellé, míg Hülkenberg így fogalmazott: „Köszönöm, Günther. A bizalmadat, a barátságot és a lehetőséget, hogy újra az F1-ben versenyezhetek! Egyértelműen egy igazi karakter vagy. Minden jót!”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kevin Magnussen (@kevinmagnussen) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hulkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

Változatlan Hypercar-felállással vág neki a 2024-es WEC-szezonnak a Ferrari

Bejelentette két gyári Hypercar-egységének versenyzőit a március elején rajtoló Endurance-világbajnoki szezonra a Ferrari. Az 50-es és az 51-es autót is változatlan trió vezeti majd a 2024-es szezonban: előbbiben Antonio Fuocót, Miguel Molinát és Nicklas Nielsent láthatjuk majd, míg a Le Mans-győztes egységben ezúttal is Alessandro Pier Guidi, James Calado és Antonio Giovinazzi fog vezetni a kilencfutamos évad során.

Lesz egyébként egy harmadik, az AF színeiben indított privát Ferrari is a Hypercar-kategória mezőnyében: itt fog szerepelni Robert Kubica, a két csapattársának kilétét azonban egyelőre nem fedték fel – igaz, jó esély van a néhány hete a vörösök által leigazolt Yifei Ye szereplésére, míg a harmadik hely a 499P-t nemrég tesztelő Robert Svarcmané lehet.

wec-ferrari-pilotak

A Daytonai 24 óráson forgatják tovább Brad Pitt filmjét

A 2023-as szezon során több F1-es nagydíjon, többek között a Hungaroringen is feltűnt a képzeletbeli F1-es istálló, az APX GP, amely a Brad Pitt főszereplésével és Lewis Hamilton rendezésével forgatott új filmhez készített jeleneteket.

A friss hírek szerint a következő forgatás viszont nem F1-es futamon lesz, hanem a január második felében rendezendő legendás amerikai versenyen, a Daytonai 24 óráson. 

A Racer beszámolója szerint GTD-, tehát nagytúra-autóval, versenyez majd Pitt, és az F1-es forgatásokhoz képest újítás lesz, hogy most tényleges sessionök közben fognak jeleneteket rögzíteni, nem külön dolgoznak majd.

f1-apxgp-atp

fotó: ATP

Közel 60 kilogramm csokiból építettek F1-es autót – videó

Ezúttal egy Formula-1-es versenygépet alkotott meg csokoládéból a különleges alkotásairól ismert francia cukrász, Amaury Guichon. A videó leírása a csokiautó a valódi F1-es méretek felének felelnek meg, viszont az alkotás – amely hét napon át, nagyjából 59 kg csokoládéból készült – rendkívül részletgazdagra sikerült (elég csak a szárnyakat vagy a halót megnézni), a végeredmény pedig a vörös festés és a 14-es rajtszám miatt Fernando Alonso ferraris időszakát idézi meg:

Hogyan állnak a magyarok a Dakaron?

Sikeres napot teljesítettek kedden a magyar egységek a Dakar Ralin. A legjobb eredményt ezúttal is a Qualisport legénysége hozta, hiszen a kamionosok között Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László a 13. időt produkálta 40 perces lemaradással. Darázsi Zsolték ugyanitt a 32., Szalai Norberték pedig a 35. helyen zárták a verseny negyedik szakaszát.

A Challenger kategóriában, vagyis a T3-as buggyk értékelésében Lónyai Pál az eddigi legtisztább napját tudta összerakni, hiszen a 24. időeredményt produkálta 52 perc hátránnyal, míg a motorosok között a romániai Gyenes Emánuel a 30. helyre hozta be a KTM-et.

Az összetettben a Qualisport a 16. pozíciót foglalja el a kamionosoknál. Gyenes a motorosok között a 32., Lónyai a Challengerben a 35. helyről várja a folytatást.

lónyai2

Videó: kis híján nézői autóval ütközött a Dakart vezető Yazeed Al-Rahji

A Dakar keddi szakaszán második időt autózó, egyébként a versenyt vezető Yazeed Al-Rahji kis híján egy nézői autóval ütközött, ki is posztolta a közösségi oldalán, hogy az bizony a versenypálya...

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

yazeed-dakar

A címvédő Nasser Al-Attiyah pedig kis híján egy szemből érkező riválissal ütközött, szerencsére itt is elmaradt a csattanás:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Rally Raid Spirit (@rallyraidspirit) által megosztott bejegyzés

Női pilótát jelentett be a Sauber

A 25 esztendős Carrie Schreiner érkezését jelentette be kedden a Sauber csapata. A német hölgy a kizárólag nők számára létrehozott F1 Academyben képviseli majd a Sauber támogatását élvező Campos Racinget. A motorsportos berkeken belül már most is rendkívül tapasztalt hölgy a tavaly indult széria 15 versenyzőjének egyike volt, akkor megnyerte a második versenyt Zandvoortban.

Két csapat is vitte volna Albont – a Williams nem engedte

Alexander Albon egyértelműen újjászületett a Williamsnél, ahol visszatért a Formula-1-be, s jelenlegi szerződése oda is köti őt, egészen a 2025-ös szezon végéig. A brit-thai pilóta azonban már többször is jelezte, hogy bár jól érzi magát a Williamsnél, de de szeretne a saját karrierjére is gondolni, s úgy érzi, hogy végre valóban készen áll arra, hogy egy élcsapatnál versenyezzen.

Az ESPN arról írt, hogy Albont két csapat is megkereste 2023-ban, hogy idén már náluk versenyezzen, azonban a Williams - a lap állítása szerint - hallani sem akart erről. Ami nem is csoda, hiszen Albon a hátán viszi a grove-i istállót, a csapat tavalyi 28 pontjából 27-et ő szerzett meg.

A thai pilóta - hacsak ki nem vásárolják őt szerződéséből - a Ferrariról minden bizonnyal lemarad, ahol mindkét pilóta szerződése idén fog lejárni, de esélyes lehet a McLarennél Lando Norris pozíciójára és a Mercedes egyik ülésére is, emellett pedig a Red Bullnál sosem lehet tudni, hogy mi jár Dr. Helmut Markóék fejében, ha a pilótáikról van szó.


Fotó: Williams

Fedélzeti kamerás felvételen a Varga Racing Team borulása

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Africa Eco Race hatodik szakaszán felborult a Varga, Toma páros, de szerencsére egyiküknek sem esett baja, s végül a célba is behozták az autót. Beszámoló és fedélzeti kamerás felvétel a borulásról:

 

Megkezdődik a monzai F1-es pálya felújítása

Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója már 2023 végén kijelentette, hogy az olasz helyszínek nem állnak jól a jövőt illetően: Imolának az anyagi hátterét kell összerakni, ha maradni akar, Monzának pedig a megbeszélt felújításokat kell végrehajtania – azt is hozzátette, hogy már régen zajlaniuk kellene, de jókora késésben van a projekt.

Az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani most bejelentette: megkezdődnek a munkák. Egyrészt a teljes pályát újraaszfaltozzák, másrészt építenek egy új aluljárót és kibővítik a jelenlegieket, felújítják a bokszépületeket, és a lelátók korszerűsítése is megtörténik majd. 

A változtatások bejelentését maga Domenicali is üdvözölte, és a tervek szerint már idén júniusban elkészülnek velük – késésre pedig nincs sok idő, hiszen szeptemberben rendezik a pályán az F1-es Olasz Nagydíjat.

f1-monza-pirelli

Videó: motorossal ütköztek Coronelék a Dakaron

Sok problémával küzdött meg a mai napon Tim és Tom Coronel a Dakar Rali harmadik szakaszán, de a legextrémebb talán az volt, hogy ütköztek egy szemből, váratlanul érkező motorossal. Szerencsére senki sem sérült meg, a motoros végül el is jutott a célig, bár Coronelék szélvédőjét kicsit megviselte az eset...

Csigolyatörése van az újraélesztett Dakar-motorosnak

Nincsenek jó hírek Carles Falconról, a motorosról, aki vasárnap elesett és súlyos sérülést szenvedett a Dakar Ralin. A baleset után újra kellett éleszteni, amit szerencsére sikerült megtenni, de a kórházban komoly sérüléseket állapítottak meg nála.

Csapata, a Twin Trail Racing hivatalos közleményében olvasható az, hogy a motoros ájultan, pulzus nélkül feküdt, de szerencsére újra tudták éleszteni, a kórházban elvégzett további vizsgálatok viszont a C2-es csigolya törését állapították meg, ami sürgős műtétet igényel. Átszállították egy fővárosi kórházba, ahol próbálják kontroll alatt tartani a fejében keletkezett ödémát.

Az esett miatt Falcon csapattársa, Isaac Feliu is visszalépett a versenytől.

dakar-falcon