DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

A Moto2-ben is világbajnok lett a KTM 19 éves sztártehetsége

Pedro Acosta 2021-ben valósággal berobbant a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyébe, amikor újoncként egyből a második versenyét megnyerte a Moto3-ban, majd további győzelmekkel a vb-címet is rögtön behúzta 17 évesen. Tavaly fellépett a Moto2-be, ahol a tanulóév után idén már abszolút favoritnak számított, a hétvégi Malajziai GP-re pedig úgy érkezett meg, hogy komoly esélye volt, hogy már két fordulóval a vége előtt bebiztosítsa újabb titulusát.

Ezt pedig meg is tette: a Repsol Honda ülésével is szóba hozott Fermin Aldeguer nyert Sepangban, Acosta viszont simán második lett, így pedig a versenyen bajba is kerülő – Ai Ogurával és Aron Canettel keveredett kontaktba – Tony Arbolinónak már nem maradt esélye ellene matematikailag sem. Acosta így 19 évesen már kétszeres világbajnoknak mondhatja magát, 2024-ben pedig immár a MotoGP-ben húzza majd a gázt: a KTM tehetsége a Gas Gas Tech3 alakulatánál debütál korábbi kollégája, Augusto Fernandez oldalán.

moto2-acosta

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Vettel visszatért, beült az F1-es Red Bullba a Nordschleifén

A négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel a 2011-es bajnokautóját, az RB7-et vezette a Nordschleifén a Red Bull Formula Nurburgring Event keretein belül, amelyre 30.000 nézőt várnak a napokban.

Íme egy videó Vettel beszállásáról:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Deutschland (@redbullgermany) által megosztott bejegyzés

 

Sir Alex Fergusonhoz és Arsene Wengerhez hasonlította magát Christian Horner

A Red Bull csapatfőnökét arról kérdezték, hogy minek köszönheti, hogy ilyen sokáig megtarthatta a csapatfőnöki posztját: az istálló megalakulása óta ő irányít, sikerkorszakokat és nehezebb periódusokat is túlélt a gárda élén, így ő a legrégebb óta regnáló F1-es csapatvezető.

„Ez egy jó kérdés. Talán az, hogy sosem változtattam azon, hogy hogyan dolgozom, hogy hogyan működünk azóta, hogy a sportba kerültem. Sok csapatnál látni eltérő filozófiákat, de ha megnézzük a nagy csoportcsapatokat, akkor a stabilitásnak mindig kulcsszerepe van. Mondjuk például Alex Ferguson a Manchester Unitednél vagy Arsene Wenger is ezt csinálta, vagy mondhatnék más sportokat is” – válaszolta erre Horner, akit a PlanetF1 idéz.

f1-redbull-horner

Videó: ilyen volt az F1-es légkondi 1950-ben

Az 1950-es Argentin Nagydíjról került elő egy felvétel, amin látható, hogyan hűtőtték a versenyzőket a futam közben...

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Retromotive (@retromotive) által megosztott bejegyzés

 

Motorsport reggeltől estig: íme a szombati menetrend

Rengeteg szériát nézhetünk ezen a hétvégén, ebben a posztban a szombati programot mutatjuk, hogy ne maradjatok le semmiről.

 

Szombat (szeptember 9.) 

03:00 NASCAR Truck Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

03:20-04:20 WEC, 3. szabadedzés 

06:08-17:05 WRC, 7-12. szakasz (RallyTV, előfizetés után élő)

07:40-08:45 WEC, Időmérő (eurosport.hu, előfizetés után élő)

10:10-10:40 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

10:50-11:30 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

12:15 MotoE, 1. futam (tv: Aréna4, élő)

12:40 Supersport 300, 1. futam (tv: Match4, élő)

14:00 Superbike, 1. futam (tv: Match4, élő)

14:00 Kamion-Eb, 1. futam 

15:00 MotoGP, Sprintfutam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

15:15 Supersport, 1. futam (tv: Match4, élő)

16:10 MotoE, 2. futam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

16:30 Kamion-Eb, 2. futam 

19:00-20:00 IndyCar, 2. edzés 

21:00 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Match4, élő)

23:00-00:30 IndyCar, Időmérő (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

ferrari-wec

Videó: nézők közé csapódott az autó a WRC-futamon, centiken múlt a tragédia

Egy posztot már közöltünk arról, hogy milyen nézői felelőtlenség történt a görög WRC-futamon, az Akropolisz Ralin, ami miatt az érintett szakaszt ki is vették a programból. Itt pedig egy másik: Georg Linnamae borult fel és törte össze magát, ami önmagában nem probléma (szerencsére sem neki, sem navigátorának nem lett baja), viszont látható, hogy az út külső ívén, a lehető legveszélyesebb helyen állnak a nézők, akik közé becsapódik az autó. Óriási szerencse, hogy pont félre tudott mindenki ugrani, és a Hyundai nem talált el senkit, így sikerült elkerülni a tragédiát.

Marko most már tényleg elnézést Pereztől a keresetlen szavaiért

Mi is beszámoltunk róla tegnap, hogy dr. Helmut Marko elég kellemetlen nyilatkozatot tett Sergio Perezről, akiről azt mondta, hogy azért nem teljesít jól az időmérőkön, mert dél-amerikai, ezért nem olyan koncentrált, mint Max Verstappen vagy annak idején Sebastian Vettel.

Marko azztán az OE24-től lehetőséget kapott a javításra, de egyrészt nem kért elnézést, másrészt azt sikerült kimondania, hogy igazából csak arra gondolt, hogy egy mexikóinak más a mentalitása, mint egy hollandnak vagy egy németnek.

Péntek délután azonban végül csak sikerült összehozni a PR-szempontból elengedhetetlen: Marko nyílt bocsánatkérést címzett Pereznek.

„Szeretnék elnézést kérni a Sergio Perezről tett sértő megjegyzésem miatt, és szeretném teljes mértékben tisztázni, hogy nem hiszem azt, hogy általánosíthatunk az emberekkel kapcsolatban bármilyen ország vagy nemzetiség alapján. Csak arra akartam rámutatni, hogy Checo teljesítménye ingadozott, de hiba volt ezt a kulturális öröksége számlájára írni” – írta a Red Bull tanácsadója.

f1-redbull-marko_2

Az árokban kamerázva nézte a versenyt, törölték a szakaszt a WRC-futamon

Törölni kellett a Rali-világbajnokság hétvégi futama, a görögországi Akropolisz Rali egyik szakaszát a pénteki programból, méghozzá biztonsági okok miatt. A Rally1-es autók még áthaladtak, a többiek nem, az indok az alábbi képen jól látható: az árokban kamerázta az egyik néző a mellette elszáguldó autókat. 

A több sebből vérző (az időjárás miatt törölték a tegnapi shakedownt és a szakaszokat is kicsit áttervezték itt-ott) futamot az első teljes nap után Thierry Neuville vezeti Sebastien Ogier előtt, a címvédő és listavezető Kalle Rovanpera pedig a harmadik helyen áll.

376537224_786053580193800_2787670885460816675_n

Marko lehetőséget kapott a magyarázkodásra, de másodjára sem tudott jót mondani

Mi is beszámoltunk róla tegnap, hogy dr. Helmut Marko elég kellemetlen nyilatkozatot tett Sergio Perezről, akiről azt mondta, hogy azért nem teljesít jól az időmérőkön, mert dél-amerikai, ezért nem olyan koncentrált, mint Max Verstappen vagy annak idején Sebastian Vettel.

Markónak az OE24 most lehetőséget adott arra, hogy megmagyarázza a félresikerült kommentárt, ez lett belőle:

„Nem úgy értettem. Csak úgy értettem, hogy egy mexikóinak más a mentalitása, mint egy hollandnak vagy egy németnek. De ki tudja, talán Checo mentalitása kontrollált” – mondta Marko, aki ezzel egyrészt nem igazán tudta szépíteni az eredetileg elhangzottakat, másrészt nem sikerült kiigazítani azt sem, hogy Mexikó nem Dél-Amerikában található.

SI202305050707_hires_jpeg_24bit_rgb_resize_2

Ricciardo bejelentkezett, megmutatta a kézműtétje nyomát is

Daniel Ricciardo az F1-es Holland Nagydíj második szabadedzésén szenvedett kéztöréssel járó balesetet, amely miatt jelen állás szerint négy versenyt is ki kell hagynia és minden valószínűség szerint majd csak Katarban térhet vissza. Az AlphaTaurinál szereplő ausztrál a műtét óta először posztolt az Instagramon "viszonylag változatlan" szöveg kíséretében, fotón az operáció nyomait is megmutatta, ahogy azt is, hogy a hangulatát azért nem törte meg a kényszerű kihagyás:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Különleges sisakkal készül 250. F1-es nagydíjára Perez

„A legvadabb álmaimban sem tudtam elképzelni, hogy el fogok jutni idáig!” – kommentálta a közösségi oldalán Sergio Perez azt a tényt, hogy a jövő hétvégi Formula-1-es Szingapúri Nagydíj már a 250. versenye lesz a száguldó cirkuszban. A jeles számot pedig speciális bukósisakkal ünnepli majd a Red Bull-os, amelyen a mexikói zászló színei és a 250-es szám is hangsúlyosan megjelenik:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

F1 vs. MotoGP vs. WRC vs. ralikrossz: a Red Bull megszervezte a legnagyobb gyorsulási versenyt – videó

Megszokhattuk a Red Bulltól, hogy – nemcsak a Formula-1-es csapatot illetően – rendre extravagáns videókkal rukkolnak elő. Most sincs ez másként, ugyanis nem akármilyen felhozatallal szerveztek egy gyorsulási versenyt: ott volt a rajtvonalnál Liam Lawson a 2012-es vb-címet nyert F1-es Red Bull-lal, Dani Pedrosa a MotoGP-s KTM nyergében, Adrien Fourmaux az M-Sport Ford WRC-gépével, Timmy Hansen egy 600 lóerős ralikrosszautóval, valamint Romain Dumas egy 2040 lóerőnek megfelelő teljesítményű Ford SuperVan 4,2-essel. Háromszor mérték össze a gyorsulásukat a technikák – mindháromszor egyértelmű volt a győztes:

Renault-vezér: Ez mind baromság

Az elmúlt időszak földcsuszamlás-szerű változtatásai után elindult a pletyka, hogy a Renault csoport igazából szeretne megválni az F1-es csapattól, és nem számol vele komolyabban hosszabb távon, hiszen a tervezett nagy áttörés elmaradt, idén csak a hatodik hely a realitás az istálló számára, és nem látni, hogy hogyan, mitől indulna meg felfelé az enstone-i alakulat.

Ezt most Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója cáfolta meg:

„Csalódott vagyok, mert gyengén teljesítettünk Monzában és egyáltalán nem tartunk ott, ahol kellene. Lépésről lépésre újra kell indítanunk magunkat, de azok a sztorik, amelyek szerint én szeretném eladni a csapatot, az mind baromság. Az F1 az Alpine-projekt része, ahogy a hosszútávú-vb és az egyén versenyeken, szóval előre megyünk, növekednünk kell” – mondta a Motorsportnak.

f1-alpine-renault-demeo

fotó: dppi

„Lando egy remek versenyző” – Horner is reagált Norris esetleges szerződtetésére

Az elmúlt időszakban többször is szóba hozták Lando Norrist a Red Bull-lal annak ellenére, hogy a fiatal britet 2025 végéig köti a szerződése a McLarenhez. Különösképp olajat öntött a tűzre az energiaitalosok F1-es tanácsadójának, Helmut Markónak a nyilatkozata, amelyben arról beszélt, hogy szívesen leigazolnák Norrist, mivel illik a csapatukba. Minderről aztán a Red Bull-csapatfőnök Christian Hornert is megkérdezték:

„Nézzétek, Lando egy remek versenyző, nincs kétség efelől. Látható, ahogy növekszik a benne rejlő potenciál. De ő egy McLaren-pilóta, tiszteletben kell tartani az érvényes megállapodásokat. Nagyszerű munkát végez a sportban, és természetesen nekünk is megvannak a versenyzőink 2024-re. 2025-öt illetően az egyik ülésünk sorsa nyitott, és ahogy el lehet képzelni, nincs hiány az érdeklődőkből, de pillanatnyilag ez még nagyon messze van” – jelentette ki Horner, akit a RacingNews365.com idézett.

f1-norris-redbull

fotó: DPPI

„Azon kívül, hogy eltörjük a lábát, nem tudom, mit tehetnénk ellene” – a Liberty Media Verstappen dominanciájáról

Az utóbbi néhány évben elképesztő népszerűségnövekedésen ment keresztül a Formula-1, amit jól mutat, hogy a nagydíjhétvégék többségében rendre telt házat és rekord nézőszámot regisztrálnak. Azt azonban az F1-et tulajdonló Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei sem tagadja, hogy a növekedés megtartása szempontjából kihívást jelent a néhány napja már zsinórban tizedik győzelmét arató Max Verstappen egyeduralma, amely sokak szemében unalmassá teszi a 2023-as évadot. Maffei szerint jó megközelítés, hogy Stefano Domenicali is Verstappen teljesítmények történelmi jellegére igyekszik helyezni a hangsúlyt:

„A középmezőny elég érdekes, és statisztikailag ki tudjuk mutatni, hogy több az előzés, mint valaha. A kihívást nyilván az jelenti, hogy Max Verstappen hihetetlen vagy rekorddöntő évet fut” – idézi szavait a Motorsport.com. „Stefano Domenicali jogosan próbálja azt mondani, hogy ’gyertek és nézzétek meg ezt a történelmi eseményt, még soha nem láthattunk ilyen sikert, nem akarsz erről lemaradni’. Meglátjuk, működik-e ez.”

„A valóság az, hogy egy roppant vonzó és versenyképes termékünk van azt leszámítva, hogy Max ennyire gyors. Azt leszámítva, hogy eltörjük a lábát, mint Tonya Hardingnak, nem igazán tudom, mit tehetnénk ezzel!” – utalt természetesen viccelődve a műkorcsolya elhíresült 1994-es botrányára, amikor a téli olimpia előtt lábtöréssel igyekezett szabotálni Tonya Harding esélyeit amerikai riválisa, Nancy Kerrigan. „De ő egy jelenség. Úgy fest, a leggyorsabb autót vezeti, méghozzá elég jól. Nézhetjük, mennyire agresszív íveket választ és mégis milyen jól képes irányítani. Tényleg lenyűgöző.”

f1-verstappen-redbull-monza

Afrikában lenne Európa? Néhány F1-es csúnyán elhasalna földrajzból

Utolsó részéhez érkezett az F1 YouTube-csatornájának idei Grill the Grid-sorozata, amelyben azt a feladatot kapták a versenyzők, hogy a nagydíjaknak otthont adó országok nevezetességeit kellett elhelyezni a térképen. A feladat egyeseknek komoly nehézséget okozott, néhányan a kontinenseket sem találták el – Max Verstappen viszont a pályához hasonlóan itt is messze a leggyorsabbnak bizonyult. A videó a feladattal és az összesített eredményhirdetéssel és egy kis extra Daniel Ricciardo-szerepléssel IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-grill-the-grid-foldrajz

Rossi féltestvére jövőre is marad a Doktor MotoGP-csapatában

Megtörtént a MotoGP-s pilótapiac legkevésbé váratlan bejelentése: Luca Marini 2024-ben is a VR46 Ducati színeit fogja erősíteni. Marini a csapatalapító Valentino Rossi féltestvére, de nemcsak emiatt volt biztos a hosszabbítása, hanem a teljesítménye alapján is rászolgált erre: bár nincsenek futamgyőzelmei, mint a múlt héten szintén plusz egy évre aláíró Marco Bezzecchinek, dobogós helyezést már szerzett, az összetett pontversenyben pedig a hetedik helyen áll.

Marini bejelentésével újabb eleme került a helyére a ducatis kirakósnak. Már csak két ülés kiadó náluk, de a Pramac Racing gyári specifikációjú motorja alighanem Franco Morbidellié lesz, így az igazi kérdés a Gresini Racing fennmaradó helye Alex Marquez oldalán…

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hülkenberget is érdekli az Audi F1-es ülése

Több pilóta számára is érdekes lehet majd az Audi F1-es ülése, hiszen a német gyártó 2026-tól beszáll a sportágba, és már most is nagy erőkkel dolgozik a projekten a Saubernél.

A tervezett versenyzőpárosról egyelőre nincsenek információk, Carlos Sainz neve hangzik el többször is az Audi kapcsán, de az is felmerült már, hogy vajon szeretnének-e német pilótát – mert ha igen, akkor jelenleg csak Nico Hülkenberg jöhet szóba.

A Haasnál visszatérő és jó szezont futó németet meg is kérdezték erről:

„Ez egyértelműen az egyik legvonzóbb projekt jelenleg, hiszen egy új, ráadásul német gyártó jön a Formula–1-be. Dolgoztam már együtt azokkal az emberekkel és jól is működtünk együtt korábban, úgyhogy igen, papíron ez jól mutat. Nyilván dolgoznom kell és meggyőző teljesítményeket kell produkálnom, hogy kaphassak ott egy esélyt” – mondta Hülkenberg a Beyond The Grid podastben.

f1-haas-hülkenberg

Marko szerint Perez azért nem jó az F1-es időmérőkön, mert dél-amerikai

Óvatlan szóhasználata miatt magyarázkodhat dr. Helmut Marko: a Red Bull általában nagyotmondást előszeretettel alkalmazó tanácsadója ezúttal Sergio Perez időmérős problémáinál sütött el egy kissé kellemetlen mondatot.

„Az Olasz Nagydíj egyértelműen Checo Perez egyik jobb hétvégéje volt és ismerjük az időmérős problémáját, amivel kapcsolatban megvannak a kételyei. De ne feledjük, hogy ő dél-amerikai, és a feje nem olyan koncentrált, mint amilyen Max Verstappené vagy amilyen Sebastian Vettelé volt” – mondta Marko a Servus TV-nek, amivel azt fejezte ki, hogy szerinte az európaiak koncentráltabbak, mint a dél-amerikaiak.

Amellett, hogy maga a kijelentés is messze van a szakmailag indokolhatótól, rögzítsük, hogy Mexikó nem Dél-Amerikában található.

f1-redbull-marko-perez

fotó: Red Bull

Fotók: borzalmas körülmények fogadták a WRC-mezőnyt, szakaszokat törölnek az Akropolisz Ralin

Nehéz helyzetbe került a legendás görög verseny, az Akropolisz Rali: a WRC-mezőny most térne vissza az egyhónapos szünet után, de a hatalmas viharok, felhőszakadások olyan körülményeket teremtettek, amelyek nehezen nevezhetők versenyzésre alkalmasnak. A csütörtöki shakedownt már törölték, a vasárnapi power stage-et féltávra csökkentették, és további szakasztörlések is lógnak a levegőben.

A pályák olyan állapotba kerültek, hogy a versenyt megelőző pályafelírások dagonyába torkolltak, a versenyzők alig tudtak áthaladni a szakaszokon, Thierry Neuville szerint az egész helyzet erősen közelíti a katasztrófát a helyiek számára. A borzalmas viharok és esőzések szinte azonnal a korábbi tűzvész után következtek, amik miatt a hatóságok több utat is lezártak, így több csapat sem tudta végrehajtani a betervezett tesztet.

A verseny első éles gyorsasági szakaszát csütörtök este rendezik egy stadionban, egy bemelegítő látványos szuperspeciálként, az igazi futam pedig péntek reggel kezdődik, de hogy hány gyorsaságival és milyen körülmények között, az még kérdéses. 

Az EWRC néhány fotója:

hfr_dsc_6594

375599025_18382354081031655_4394270603488281206_n

vms_dsc_0394

vms_dsc_2855

375310148_685898240233098_5303042957455011392_n

Ricciardo mindig csodálta Verstappent

A jelenleg sérülésből lábadozó Daniel Ricciardót zandvoorti balesete előtt számos pletyka összekötötte Sergio Perez ülésével: ezen felvetések szerint az ausztrál akár már 2024-ben újra Max Verstappen csapattársa lehetett volna, de ennek megvalósulására, legalábbis a jövő évben, azóta jelentősen lecsökkent az esély. Többek között azért is merülhetett fel, hogy Ricciardo üljön Verstappen mellé, mert a két versenyző kimondottan jó viszonyban van, amit maga a sokszoros futamgyőztes is aláhúzott a Red Bull saját podcast-csatornáján:

verstappen-ricciardo

„Mindig nagyon jól éreztük magunkat, amikor csapattársak voltunk, sokat nevettünk már akkor is, de szerintem az elmúlt néhány évben még jobban kijövünk” – mondta Ricciardo. Persze kérdés, hogy ez a kapcsolat akkor is ilyen kiváló lenne-e, ha az „elmúlt néhány évvel” ellentétben újra csapattársak lennének…

„Mindig csodáltam Maxot, fogalmazzunk úgy, hogy a versenyzéshez való hozzáállásáért, de azért is, mert az elmúlt években elért sikerei ellenére a személyisége és a gondolkodása egyáltalán nem változott meg” – tette hozzá az ausztrál, aki valószínűleg legkorábban csak az ázsiai túrát követően ülhet vissza az AlphaTauriba.