DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Magnussen is Perezt kritizálja: „Elkeseredett megmozdulás volt”

Négy büntetőpontot is magával visz rövid, de egészen kaotikus Japán Nagydíjáról Sergio Perez, melyek közül kettőt a Kevin Magnussennel 12. körben történt ütközésért kapott.

„Egyszerűen eltalálta a hátsó gumimat. Elég elkeseredett megmozdulás volt, de ez történt. Megforogtam, aztán ki kellett állnunk” – mondta az esetről Magnussen, akinek tervezett kétkiállásos stratégiája is meghiúsult az ütközés miatt. „Túl korán volt még a két kiálláshoz az autónk gumikopása miatt. Sokkal rosszabb helyzetbe kerültem, mert már azon a ponton ki kellett állnom. Gyakorlatilag itt véget ért a versenyem, és természetesen az övé is.”

Perez, aki az ütközés következtében állt ki, elismerte felelősségét a balesetért. „Sokat küszködtem az elsők megfékezésével, megpróbáltam bevetődni, de nem tudtam időben megállni. Az én hibám volt” – mondta a balesetről a mexikói, akivel szemben nem csupán Magnussen volt kritikus: Lando Norris is majdnem összeütközött a Red Bull-lal a VSC-fázis végén, ráadásul fel is tartotta őt Perez.

Közel tíz másodperccel válhat gyorsabbá a módosuló nyomvonallal a szingapúri pálya

Mint arról mi is írtunk a múlt héten, néhányan kiszúrták, hogy a Szingapúri Nagydíj hivatalos honlapján az elindult 2023-as jegyértékesítések mellé egy némileg átalakított vonalvezetésről posztoltak fotót. Nos, a verseny szervezői ma megerősítették, hogy valóban változik 2023-ra a nyomvonal: a 16-os és 19-es kanyarok közötti rész kikerül, ennek oka pedig az, hogy építkezések zajlanak majd azon a szakaszon – konkrétan egy NS Square névre hallgató közösségi és rendezvényhelyszínt igyekeznek létrehozni. A munkálatok jövő márciusban indulnak, s várhatóan 2026-ig tartanak majd, ez idő alatt pedig az eddigi 16-os és 19-es kanyarok közötti rész (ahol amúgy Nelsinho Piquet emlékezetes szándékos 2008-as balesete is történt) helyett egy egyenes szakaszon száguldanak majd az F1-es autók.

Ez azt is jelenti, hogy a szingapúri pálya kanyarjainak száma 22-ről 19-re csökken, cserébe viszont a nagydíj 61 helyett 63 körig fog tartani. A nyomvonal viszont jelentősen gyorsulni fog a kanyarok kikerülése révén: a pálya közleménye szerint a 2020-as F1-es autókkal (amelyek a koronavírus-járvány miatt sosem versenyeztek az ázsiai helyszínen) futott szimulációk azt mutatják, hogy 1:27,7-es pole-időt lehet majd autózni. Mivel az abszolút rekord 1:36-os 2018-ból, ez nyolc-kilenc másodperces gyorsulást jelenthet.

szingapuri-palya-2023-nyomvonal-1

Így biztosíthatja be már Sepangban a vb-címet Bagnaia

A szezon felénél még 91 pontos hátrányban volt, de példátlan fordítást bemutatva már 14 pontos előnnyel utazik a MotoGP idei utolsó előtti futamára Francesco Bagnaia, aki akár már a Malajziai Nagydíjon bebiztosíthatja a vb-elsőségét. Ehhez arra van szüksége, hogy Fabio Quartararóval szemben 25 egységnyire növelje az előnyét, Aleix Espargaróval és Enea Bastianinivel szemben pedig ugyanennyit megőrizzen a 27, illetve 42 pontos fórjából (azért elegendő a 25 pontos különbség a ducatisnak, mert pontazonosság esetén mindenképp neki lenne több futamgyőzelme). Ez pedig az alábbi esetekben következne be:

- ha Bagnaia nyer, Quartararo pedig nincs a dobogón,

- ha Bagnaia második, Quartararo legfeljebb hetedik, Espargaro pedig nem nyer,

- ha Bagnaia harmadik, Quartararo maximum 11., Espargaro pedig nem dobogós,

- ha Bagnaia negyedik, Quartararo legfeljebb 14., Espargaro pedig nem végez a pódiumon,

- vagy ha Bagnaia ötödik, Quartararo pont nélkül zár, s Espargaro nincs a dobogón.

Ha Bagnaia hatodik vagy rosszabb helyen ér célba, mindenképp a valenciai szezonzáróra marad a döntés. Látható az is, hogy Bastianini önerőből semmiképp sem tudja megakadályozni a bajnokavatást: ahhoz, hogy ő meccsben maradjon, Bagnaiának mindenképp olyan helyezést kell elérnie, amely már önmagában kevés a vb-cím bebiztosításához.

bagnaia-vb-lehet-dppi-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Így hajtotta meg a McLaren IndyCar-pilótája Senna 1990-es vb-győztes autóját

A hétvégén több korábbi Formula-1-es McLaren is pályára gördült Laguna Secában. A legnagyobb szenzációt kétségkívül az jelentette, hogy az 1978-as világbajnok Mario Andretti 82 évesen beült a 2013-as versenygép volánja mögé. De szintén érzelmes pillanat volt – főleg az érintett számára –, amikor a wokingiak IndyCar-csapatát erősítő Pato O’Ward pedig Ayrton Senna 1990-es vb-győztes MP4/5B-jébe pattanhatott be. O’Ward meg is osztott egy fedélzeti kamerás videót minderről:

Újabb lépést vár austini fejlesztéseitől a Mercedes

A Red Bull és a Ferrari már befejezte az idei autója fejlesztését, a Mercedes viszont az előttünk álló hétvégén még kidobja az utolsó 2022-es fejlesztési csomagját, de nem titkolja, hogy ezzel már 2023-ra is készül. 

„Az idei utolsó csomagunk Austinban jön és bár nem hoz majd drasztikus változtatást, de azt reméljük, hogy egy lépéssel megint közelebb tudunk kerülni az élcsapatokhoz. Erősen akarjuk zárni ezt az idényt, de a limitáltan rendelkezésre álló pályán eltölthető időt arra is ki kell használnunk, hogy minél többet tanuljunk a 2023-as fejlesztési versenyre. Ez a két cél most egy és ugyanaz. Szingapúrban és Japánban nem tudtuk kihozni a megfelelő versenytempót az autónkból, most még elkötelezetebbek vagyunk, hogy ezt megtegyük” – jelentette ki Toto Wolff csapatvezető.

-00122041_427

fotó: dppi

Austinban újabb tesztre készül a Pirelli

A kínálat közepéről választott a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója az USA Nagydíjra. A csapatok ezúttal a C2, C3 és a C4 jelzésű keverékeket használhatják, miközben a Pirelli szerint nem lesz egyszerű dolguk, hiszen a pálya egyenetlensége miatt nagyobb hasmagasságra lehet szükség, ami komolyan befolyásolja az aerodinamikai teljesítményt. Az eredeti terveknek megfelelően a második szabadedzés a szokásosnál 30 perccel hosszabb lesz, hogy lehetőséget biztosítsanak a 2023-as abroncsok prototípusainak tesztelésére. „Az első szabadedzésen a pálya nagymértékben változhat, így a csapatok számára létfontosságú lesz, hogy az FP3 során gyűjtött adatokat maximálisan kihasználják a legjobb stratégia meghatározásához. A második gyakorlás a 2023-as slick gumik tesztelésének lesz szentelve, amennyiben az időjárás is megengedi. Az austini időjárási körülmények rendkívül változékonyak voltak a múltban, így ez egy olyan pálya, ahol mindenre fel kell készülni!” – idézte a cég sajtóközleménye a sportigazgató, Mario Isola szavait. 

 

Bubba Wallace csak Kyle Larsontól nem kért bocsánatot, egyversenyes eltiltást kapott

Botrányos jelenetek játszódtak le a Cup Series legutóbbi futamán, Kyle Larson és Bubba Wallace ütközését követően, amiből egy hatalmas baleset alakult ki. Az eset után Wallace ököllel támadt rá a címvédőre, emiatt a NASCAR vizsgálni kezdte az ügyet: Wallace végül egyfutamos eltiltást kapott, így nem indulhat az előttünk álló hétvégén következő versenyen. A 23XI Racing versenyzője eközben majdnem mindenkitől, így a balesetbe belekeveredő Christopher Belltől is elnézést kért, a kivételt azonban pont Larson jelentette.

„Bocsánatot akarok kérni azért, amit vasárnap a Kyle Larsonnal és az 5-ös autóval való incidenst követően tettem. A viselkedésem nem volt egyenlő a 23XI Racing és a partnerek értékeivel, melyek kulcsfontosságúak voltak a sport csúcsáig megtett utamban. Elnézést kérek a NASCAR-tól, a szurkolóktól, Christopher Belltől, a Joe Gibbs Racintől és a Toyotától is, mert olyan szituációba kerültek a rájátszásban, amit nem érdemeltek meg. A szenvedélyem hatalmas és ez néha frusztráltsággal jár. Jobban kellett volna figyelnem a támogatóink és a csapat szemléletére, ehelyett azonban hagytam, hogy frusztrációm kövessen engem az autón kívül is. Szeretnék tanulni ebből az esetből” – állt Wallace Twitter-oldalán közzétett bejegyzésben.

Videón az eddigi leggyorsabb F1-es kör a COTA-n

Valtteri Bottas nevéhez fűződik a Circuit of the Americas pályán valaha futott leggyorsabb F1-es kör: az akkor még a Mercedest erősítő finn 2019-ben 1:32,029-es idővel szerezte meg a pole-t. A fedélzeti kamerás felvétel IDE vagy a képre kattintva nézhető:

cota-record-pole-video

Ismét egy csapatban indul egy hosszútávú versenyen Kevin és Jan Magnussen

A Formula-1-et szintén megjárt Jan Magnussen komoly múltra tekinthet vissza a sportautózás terén, Le Mans-ban kategóriagyőztesnek is mondhatja magát, míg fia, Kevin tavaly kóstolt bele ebbe a szakágba, s egyúttal a legendás 24 óráson egy csapatban is szerepeltek a High Class Racing LMP2-es autójának volánjánál (a fotó is ott készült). Most újra összeáll a két dán: december 9-11-én az Intercontinental GT Challenge záró fordulójának számító Gulf 12 óráson állnak rajthoz az F1-es Abu Dhabinak is otthont adó Yas Marina versenypályán. Magnussenék az MDK Motorsports Ferrari 488 GT3 Evóját fogják majd vezetni – az idén és a jövőre is a Haas F1-es alakulatát erősítő Kevinnek ez lesz az első éles GT-s bevetése.

kevin-jan-magnussen-dppi

fotó: DPPI

A MotoGP történetének legnagyobb fordításával lehet világbajnok Bagnaia

Miután Fabio Quartararo kiesett, Francesco Bagnaia ausztráliai harmadik helye azt jelentette, hogy az olasz az élre állt a MotoGP világbajnoki összetettjében: 14 ponttal vette át a vezetést a yamahástól. Pedig a szezon közepén nem sokan mertek volna fogadni a Ducati versenyzőjére: a Német GP után konkrétan 91 pontos, azaz több mint három és fél győzelemnyi (!) lemaradásban volt a tabellán Quartararóhoz képest. Ezt fordította 14 pontos előnyre mindössze nyolc futam alatt Bagnaia, aki tehát 105 egységgel szerzett többet eddig a franciánál az idény második felében.

Ha Bagnaia világbajnok lesz, akkor mindezt a legnagyobb fordítással teszi, amit bárki bemutatott a jelenlegi pontrendszer 1993-as bevezetése óta. A korábbi csúcsot nem is oly régről, 2020-ból Joan Mir tartotta: a suzukis legnagyobb hátránya 48 pont volt a szezon egy pontján az éllovashoz képest – érdekesség, hogy az akkor is Quartararo volt. Marc Marquez is produkált két nagy felzárkózást: 2013-ban 30 pontra is leszakadt Dani Pedrosától, 2017-ben pedig 37-re Maverick Vinalestől, mégis mindkétszer világbajnok lett, ám sem az ő, sem Mir fordítása nem is említhető egy ligában Bagnaia esetleges vb-hajrájával.

bagnaia-pi-dppi-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Wolff bevallotta: próbál túlkompenzálni, de mi áll emögött?

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is felhívta a figyelmet a mentális egészség és az esetleges segítségkérés kérdésének fontosságára. Az elmúlt hónapokban Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Lando Norris is beszélt már erről, mindannyian bevallották, hogy voltak ilyen jellegű problémáik és Sebastian Vettel is rámutatott, hogy ez valamiért továbbra is tabu és a férfiak nem fordulnak ezzel szakemberhez, pedig ugyanolyan sérülésről beszélünk, mintha valakinek eltörne a lába. Wolff most azt is elárulta, hogy neki is vannak/voltak mentális gondjai.

„Vannak események, amelyekkel nehezen birkózunk meg, visszautasítás, megaláztatás, vagy az alkalmatlanság érzése. Nekem mindegyikből kijutott gyerekként, és fiatal felnőttként. Azt hiszem, hogy emiatt próbálok túlkompenzálni. Szétszakadok a meglévő ambícióm és a sebezhető múlt között. Az igazság az, hogy senki sem tudhatja, hogy mi zajlik a színfalak mögött és mindannyian szenvedünk egy bizonyos fokig akkor is, ha az F1-es álmunkat éljük meg. Szóval erről beszélni kell (ahogy Lewis Hamilton vagy éppen Nico Rosberg is tette) és segítséget kell kérni, mert ezt nem lehet megoldani egy haverral egy sör mellett. Mi akarunk lenni azok a példaképek, akik arra bátorítják a férfiakat, hogy merjenek segítséget kérni” – mondta Wolff a Channel 4 kérdésére.

-00122028_793_1

fotó: dppi

Új csapattársat kap Michelisz és Azcona a szezon utolsó versenyeire

A WTCR utolsó két fordulóján, Bahreinben és Szaúd-Arábiában harmadik Hyundai Elantrát indít a BRC Racing. A széria háromszoros futamgyőztese, Nicky Catsburg tér vissza a márka kötelékébe, hogy szabadkártyás státuszban segítse Mikel Azcona egyéni bajnoki reményeit. A spanyol versenyző két fordulóval a szezon vége előtt az összetettben 35 ponttal áll Nestor Girolami és 54-gyel Rob Huff előtt, miközben a négy futamon és két időmérőn még maximum 130 egység megszerezhető.

A BRC – ahol Catsburg 2019-ben versenyzett – csapatfőnöke, Gabriele Rizzo kiemelte, a harmadik autó indítása fontos az adatgyűjtés szempontjából: a több feldolgozott adat pedig végső soron jobb teljesítményhez vezet. Kérdéses, ezen túlmenően hogyan fogja segíteni a holland Azconát, hiszen ha valóban szabadkártyás státuszban indul, ahogy a TouringCarTimes és az Eurosport is említi, nem szerezhet pontokat és ezáltal nem is rabolhat egységeket Girolamiéktól.

Fotó: Hyundai Motorsport

Így néz ki az FIA alapító okirata

A Nemzetközi Automobil Szövetség éppen digitalizálja archívumát, ennek kapcsán mutatták meg a nagyközönségnek a szervezet a szervezet alapító okiratát, melyet 1904. június 20-án dátumoztak. A jobb oldali, kézzel írt (!) dokumentumban szerepel az alapító tagszervezetek felsorolása, a baloldali gépelt lapon pedig az FIA-hoz csatlakozott autóklubok láthatók időrendi sorrendben. Ennek érdekessége, hogy a 12 alapító szervezet után elsőként a magyar autóklubot vették fel az év decemberében.

Ocon szállította ki az Aranylabdát a díjátadóra

Az Alpine az Aranylabda-átadás egyik szponzora, ezért a csapat már a 2021-es díjátadón is szerepet kapott: a két trófeát két öltönyt és bukósisakot szállító ember vitte fel a színpadra – mikor levették a sisakot, kiderült, hogy Fernando Alonso és Esteban Ocon az.

A francia márka a 2022-es ceremónián is szerepet kapott – ezúttal egyedül Ocon volt rivaldafényben, de még látványosabb produkcióval. Az Aranylabda, amelyet Karim Benzema nyert meg, az Alpine Formula-1-es gépének légbeömlőjére rögzítve érkezett meg a díjátadó helyszínére, aztán a versenygépet vezető egyszeres nagydíjgyőztes kézben vitte tovább.

Célig tartó csata - ez történt tavaly Austinban

Aligha kell felfrissíteni bárki emlékezetét a tavalyi USA Nagydíjat illetően, egy kis nosztalgiázás azonban mindig jólesik. Lássuk, hogyan tartotta maga mögött Lewis Hamiltont a futamot megnyerő Max Verstappen, miközben a Ferrari és a McLaren csatája is a csúcspontjához ért a COTA-n. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Aki még ehhez hasonló tartalmakra kíváncsi, annak érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.  

 

Az 1978-as világbajnokról neveznek el egy kanyart Austinban

Mario Andretti neve már másodszor merül fel ezen a héten a Formula-1-gyel kapcsolatban, hiszen a 82 esztendős egykori világbajnok nemrégiben a McLaren 2013-as versenygépével tehtett meg néhány kört Laguna Secában, most pedig - a Motorsport Week értesülései szerint - róla nevezik el a COTA utolsó kanyarját. A hétvégén épp Austinban fog állomásozni az F1, amely egyébként a 10. verseny lesz az texasi pályán, a hírek szerint pedig csütörtökön még egy hivatalos ceremóniát is tartanak a kanyar elnevezéséhez.

Jos Verstappen: Max Ricciardótól tanulta a legtöbbet csapattársként

A Japán Nagydíjon a második Formula-1-es világbajnoki címét bebiztosító Max Verstappen a 2016-os Spanyol Nagydíj óta versenyez a Red Bullnál, ám eddig egyetlen csapattársa volt, aki huzamosabb ideig fel tudta vele venni a versenyt: Daniel Ricciardo. A holland megérkezésekor már többszörös nagydíjgyőztes ausztrál bő két és fél évig volt Verstappen kollégája az energiaitalosoknál, majd átigazolt előbb a Renault-hoz, később pedig a McLarenhez, a Red Bull-os sikereit azonban egyiküknél sem tudta megismételni. Verstappen édesapja, a szintén ex-F1-es Jos erre is próbált magyarázattal szolgálni, amikor arról kérdezték, kit tart fia eddigi legjobb csapattársának:

„Nehéz ezt megmondanom. Úgy gondolom, hogy talán Daniel Ricciardótól tanult a legtöbbet, aki egy kedves társ volt, akivel jól kijött” – nyilatkozta Jos Verstappen a Formula 1 Magazine-nak. „Max egy fiatal srác volt akkoriban, Daniel pedig nagyon jó, egy igazi időmérős szörnyeteg. Szerintem az autó is passzolt hozzá akkoriban, és úgy vélem, ez most Daniel problémája. Az autó nem igazán illik hozzá. Van néhány dolog, ami nem igazán passzol Ricciardóhoz, és ezért nem jönnek az eredmények. A fiatalok könnyebben alkalmazkodnak. Nem véletlenül van a mondás, hogy ne ültess át egy öreg fát. Van néhány idősebb pilóta – beleértve engem is –, akik egy bizonyos stílussal nőttek fel, és ezen már nehéz változtatni.”

verstappen-ricciardo-redbull-2017

Kávéval köszöntették gyermekei a születésnapos Raikkönent

A mai napon ünnepli 43. születésnapját az F1 egyik legkedveltebb alakja, a tavaly visszavonult Kimi Raikkönen. Ő és felesége, Minttu gyakran osztanak meg tartalmakat az Instagramon gyermekeikről, legutóbb például azt, ahogyan egymásnak feszült a kis Robin és Rianna a gokartpályán, most azonban azt láthatjuk, ahogyan az ünnepelt Jégembert ajándékokkal és egy reggeli kávéval köszöntik a kicsik.

 

Új számmal jelentkezett a Super Maxszal híressé váló Pit Stop Boys

A Pit Stop Boys még 2016-ban, nem sokkal Max Verstappen Red Bull-os berobbanása és első győzelme után alkotta meg az azóta a holland pilóta rajongóinak „himnuszává” váló Super Max című zeneszámot. Az „együttes” tavaly egy újabb változattal is jelentkezett, amelyben már Verstappen vb-címét énekelték meg – bár a szám az Abu Dhabi Nagydíj kezdetén jelent meg, ami komoly önbizalomról tanúskodott! –, majd azóta írtak egy dalt Lando Norrisról is. Most pedig megérkezett az újabb szám, amely a Pole-pozíció címet viseli – íme (az előző három számuk is meghallgatható a YouTube-csatornájukon):

NASCAR: Joey Logano a bajnoki döntő első résztvevője

Megkezdődött a Cup Series rájátszásának következő köre, ahol már csak nyolc versenyző esélyes a bajnoki címre. A Las Vegas Motor Speedwayen rendezett futamot az a Tyler Reddick várhatta az élről, akiről a hétvége során kiderült, hogy jövőre Kurt Busch helyét veheti át a mezőnyben, miután a rutinos pilóta sérülése miatt jövőre már nem vállalhat teljes szezont. A Richard Childress Racing versenyzője a rajt után egy jó darabig az élen tudott maradni, az első szakaszt azonban Bubba Wallace nyerte, aki nemsokkal később a verseny egyik legemlékezetesebb momentumát produkálta. A második etap elején Kyle Larsonnal ért össze, amiből egy hatalmas baleset lett, a 23XI Racing pilótája pedig az autóból kiszállva ököllel támadt rá ellenfelére. Ezt a szakaszt végül Ryan Blaney vitte el Joey Logano, valamint a Trackhouse Racing kettőse, Daniel Suarez és Ross Chastain előtt.

A folytatásban ők négyen voltak a legesélyesebbek a futamgyőzelemre, Suarez és Blaney azonban hibáztak, így miattuk, valamint Landon Cassill gondjai miatt is szükség volt a sárga zászlóra. Mindez Loganónak kedvezett, aki az utolsó körökben jóval frissebb abroncsokon támadhatta az előtte lévőket, majd egy látványos csatát követően kettő körrel a leintés előtt vette át a vezetést az akkor élen álló Chastaintől. A Team Penske versenyzőjét végül győzni tudott, amivel kvalifikálta magát a legjobb négy közé. A tabella alapján jelenleg rajta kívül még Chastain, Chase Elliott és Denny Hamlin állnak még a továbbjutó helyeken, ez azonban könnyen megváltozhat akár már a következő versenyhétvégén, melyet a Homestead-Miami Speedwayen rendeznek.

2023-ban forgathatják le az IndyCar dokumentumfilm-sorozatát

A Formula-1-et bemutató Drive to Survive című sorozat sikerén felbuzdulva az utóbbi időben egyre több sportágról és versenysorozatról derült ki, hogy kedvet kaptak egy hasonló műsor forgatásához. Most éppen az IndyCar háza tájáról érkeztek olyan hírek, hogy az említett széria, valamint a NASCAR Cup Series-t bemutató Race for the Championship mintájára készítenének egy dokumentum sorozatot. „Mindannyian ugyanazon a repülőn repültünk, ahol a beszélgetés egyik témája az volt, hogy véglegesíthetjük a sorozatról szóló megállapodást. Ehhez elég közel vagyunk, szóval remélhetőleg hamarosan lesz egy konkrét bejelentésünk” – mondta el Mark Miles, az IndyCar vezérigazgatója a Racernek, hozzátéve, a forgatás 2023-ban indulhat meg és adott esetben már a következő év végén elérhetővé válnának az egyes epizódok.