DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap

Russell megszabadulna az esőgumitól

Az F1-es mezőny talán legnagyobb politikusa, George Russell a nyári szünet előtti belga hétvégén szót emelt a kék oldalfalú extrém esőgumik létezése ellen: mivel a felvert víz okozta látási problémák miatt lehetetlen biztonságosan körözni olyan viszonyok közepette, ami indokolttá tenné ezeknek az abroncsoknak a használatát.

russell-zandvoort

A Mercedes brit versenyzője a piros zászlóval megszakított Holland Nagydíjat követően ismét erről a témáról elmélkedett: „Jelenleg teljesen felesleges az extrém abroncs, egyszerűen félre kellene tenni. Ha a körülmények túl vizesek az intermediate használatához, akkor szerintem sajnos nem tehetünk mást, mint megvárjuk, hogy jobbak legyenek a körülmények.

A látási problémák megoldására az FIA a júliusban kipróbált egy „sárhányó” szerű megoldást, ám ez nem hozta a kívánt eredményeket.

Russell: Senki sem emlékszik rá, hogy Lewis előtt végeztem

Egy interjúban 2022-es szezonja fő sikeréről kérdezték George Russellt. A fiatal brit a Sao Pauló-i Nagydíjon szerzett futamgyőzelmet említette, nem azt, hogy szezon végén két hellyel megelőzte a bajnokságban Lewis Hamiltont.

„Számomra ez a győzelem Brazíliában fontosabb volt, mint a pontverseny. Végső soron senki nem emlékszik arra, hogy legyőztem Lewist a pontok tekintetében. Csak negyedik helyen végeztem, a senki földjén” – mondta Russell az Auto Motor und Sportnak. Ezzel az állásponttal azért vitatkoznánk – elvégre ő maga gyakran emlékeztet nyilatkozataiban arra, a tabellán megelőzte a hétszeres világbajnokot, például abban a kontextusban, hogy más években ez a relatív eredmény vb-címet szokott érni.

Franz Tost az F1 második legrégebb óta szolgáló csapatfőnöke – mi a titka?

A 2023-as szezonra négy alakulatnál is kicserélődött a csapatfőnök, ennek következtében pedig figyelem terelődött azokra a vezetőkre, akik már régóta szolgálják csapatukat. A bemutatóját szombaton tartó AlphaTauri első embere, Franz Tost, a motorszállítóként ténykedő BMW korábbi F1-es műveleti igazgatója 2006 óta vezeti az istállót, mióta a gárda Toro Rosso néven megjelent a rajtrácson. Nála csak a testvércsapat, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szolgál régebb óta – egy évvel előtte kezdett, szintén az alakulat debütálásakor.

„Élvezem a munkám és szeretem a Formula-1-et” – adott választ Tost arra a kérdésre, mi hosszú csapatfőnökségnek titka. „De természetesen gondoskodni kell a sikerekről is, jó szezont kell teljesítenünk, ez a folytonosság titka. Máskülönben a csapatnak újraszervezésre lenne szüksége. Így működik ez ebben az üzletben.”

Bűnösnek találták a Brit Nagydíj tüntetőit, szabadságvesztés várhat rájuk

A 2022-es Brit Nagydíj első körében két eset is borzolta a kedélyeket: egyrészt a nagy rajtbaleset, amelynek elsősorban Guanyu Zhou volt elszenvedője, de számos más autó is érintett volt, másrészt az ezt követő incidens, amely során öt tüntető hatolt be a pályára és ültek le az aszfaltra a Wellington egyenesben. A piros zászló miatt az autók nem teljes sebességgel érkeztek, de a Just Stop Oil szervezet tüntetőinek tette rendkívül veszélyes volt mind rájuk, mind a versenyzőkre nézve.

A Northamptoni Koronabíróságon januárban kezdték meg az ügy tárgyalását. A vádlottak négy férfi és két nő: a 24 éves Emily Brocklebank, a 22 éves Alasdair Gibson, a 22 éves Louis McKechnie, a 40 éves Bethany Mogie és a 29 éves Joshua Smith hatoltak be a pályára. A 47 éves David Baldwint a parkolóban találták ragasztóval, kötözőkábelekkel és a Just Stop Oil molinójával, a férfi pedig kijelentette, ő is a többiekkel van.

A vádakat ugyan tagadták, de RacingNews365 beszámolója szesrint a bíróság végül bűnösnek találta őket. A tervek szerint március 31-én kerül sor a hivatalos ítélethirdetésre, és bár az még nem dőlt el, hogy mi lesz a büntetésük, de állítólag a szabadságvesztés is benne van a pakliban.

Videó: pályán az idei Alfa Romeo, így rajtol

Zajlanak a filmforgatási napok, az Alfa Romeo pedig egy újabb videót osztott meg róla: egy rajtot nézhetünk meg a bokszutca végéről. Egyre közelebb a szezonkezdet...

 

Nézd élőben az AlphaTauri F1-es autóbemutatóját!

Az anyaistállóhoz, a Red Bullhoz hasonlóan az AlphaTauri is New Yorkban mutatja be idei F1-es autóját, pontosabban annak 2023-as festését. A csapat a New York-i divathét keretein belül leplezi le az AT04-es dizájnját, és már csak a helyszín miatt sem számíthatunk a valódi autóra, csak az idei színekre. 

A bemutató magyar idő szerint 23:30-kor kezdődik, és a csapat Youtube-csatornáján, erre a linkre kattintva követhető!

pf1_34

Egyelőre nem ülteti autóba Schumachert a Mercedes

Miután a Haasnál nem maradt hely számára, a Mercedes teszt- és tartalékversenyzőjévé vált Mick Schumacher: ebben a szerepkörben jelen lesz az összes nagydíjhétvégén beugrásra készen, a versenyek között pedig elsősorban a szimulátoros munkájával fogja segíteni Lewis Hamiltonék és George Russellék munkáját.

Egyelőre azonban az nincs tervben, hogy igazi F1-es autóba is üljön a német: a Mercedes az Auto Motor und Sport érdeklődésére megerősítette, hogy Schumacher nem fog autóba ülni a két hét múlva esedékes bahreini előszezoni teszten. Ez persze érthető, hiszen mindössze az a három nap áll a csapatok és a versenyzők rendelkezésére a felkészülésre az évad előtt, ezért azt végig Hamilton és Russell kapja majd. Pedig egyébként Schumacher nemrég már az üléspróbán is átesett új munkaadójánál, ahogy a velük a német pilóta szolgálatairól megállapodó McLarennél is (akiknél szintén nem várható a szerepeltetése Bahreinben, hiszen ráadásul a wokingiaknál Oscar Piastri révén egy újonc az egyik versenyző).

f1-schumacher-mercedes-ulesproba

Videó: Mozgásban az idei F1-es Haas

Azok után, hogy szombat délelőtt a renderfotók után végre megosztottak egy képet az igazi 2023-as versenyautójukról, a Haas máris pályára vitte a VF-23-ast Silverstone-ban. Az amerikai alakulat filmes napot tart a brit helyszínen, így ők lettek a harmadik csapat az Alfa Romeo és a Red Bull pénteki bejáratása után, akik kigurultak az idei versenygépükkel. Íme, mozgásban Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg idei masinája:

Ismét felújítási munkálatok zajlanak Spában – fotók

Nem állt meg az élen télen sem Spa-Francorchamps-ban: a pálya közösségi oldalaira feltöltött fotók tanúsága szerint javában zajlik a munka az F1-es Belga Nagydíjnak otthont adó helyszínen. A képek alapján főként az 1-es kanyar utáni lelátót újítják meg, amelyről a La Source mellett az Eau Rouge is jól látható a nézők számára.

A felújításnak alighanem köze van ahhoz, hogy Spa mindenképp meg akarja tartani a helyét a Formula-1-es versenynaptárban: a legendás és közkedvelt belga pályát már tavaly is a kikerülés veszélye fenyegette, s mivel Kyalami továbbra is pályázik a visszatérésre, ez továbbra is elmondható.

Formula-E: Evans nyerte a törölt köridők időmérőjét

A Formula-E hyderabadi versenyhétvégéjének időmérőjén rögtön a csoportkörben elvérzett mindkét világbajnoki esélyes: az autóját az első szabadedzésen csúnyán összetörő bajnoki éllovas Pascal Wehrlein, valamint üldözője, Jake Dennis is csoportja hatodik helyén végzett, így egymás mögül indulhatnak majd a futamon az ötödik-hatodik sorból. Az A csoportból Jake Hughes ment volna tovább első helyen a McLarennel, viszont két leggyorsabb köridejét törölték, hiszen nem töltötte le a minimum 100 másodpercet a boxban. A továbbjutók így Mitch Evans, Sacha Fenestraz, Sebastien Buemi és idén először Maximilian Günther voltak. A B csoportban René Rast McLarenje ment tovább elsőként, mögötte Jean-Eric Vergne, Sam Bird és Edoardo Mortara következett. 

A negyeddöntőkben Buemi és Evans simán múlták felül ellenfeleiket, Vergne pedig Bird pályaelhagyás miatt törölt idejének köszönhetően jutott a következő körbe. A franciának aztán az elődöntőben sem kellett megerőltetnie magát, hiszen a negyeddöntőben mind Rast, mind ellenfele, Mortara elhagyta a pályát, így a páros mindkét tagjának idejét törölték, most először nem volt továbbjutója egy negyeddöntős párharcnak. A döntőben végül Evans és az elődöntőjét bizarr módon egyedül is lefutó Vergne küzdöttek meg a pole-pozícióért, az új-zélandi pedig nagyon szoros csatában, két századdal utasította maga mögé a franciát, megszerezve ezzel a pole-pozíciót és az elsőségért járó három pontot. 

Az eltörölt köridők miatt felforgatott rajtrács első öt helyéről végül Evans, Vergne, Buemi, Fenestraz és Günther indulhat. A futam magyar idő szerint fél 11 után nem sokkal kezdődik.   

Így mutatna egy sisakon a BAR-Honda ikonikus festése

Fantáziadús fotókkal tele vannak a közösségi oldalak, az Instagramon pedig egyre több olyan kép lát napvilágot, amelyeken legendás F1-es dizájnok kerülnek fel a sisakokra. Ebből itt egy tökéletes példa ezúttal a JamieG18 néven alkotó tervezőtől, a British American Racing egykori emlékezetes festését gondolta újra, amit a csapat a 2000-es években alkalmazott.

Ha további ehhez hasonló tartalomakra vagytok kíváncsiak, akkor érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű csoportunkhoz.  

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

JamieG18 Designs (@jamieg18.designs) által megosztott bejegyzés

Titokban a Red Bull is munkához látott Silverstone-ban

A kevés tesztlehetőség miatt felértékelődnek a szokásos filmforgatási napokon megtartott bejáratások. Pénteken az Alfa Romeo volt az első, amely pályára hajtott idei autójával, most pedig az is kiderült, hogy velük egyszerre Silverstone-ban az energiaitalosok is kihasználták a rendelkezésre álló lehetőséget. Erről a csapat csak egy sejtelmes videót töltött fel, ám a RacingNews365 információi szerint az RB19-est Max Verstappen és Sergio Perez is vezethette a Brit Nagydíjnak otthont adó helyszínen, ahol a Pirelli demóabroncsaival köröztek.

Hamilton már fiatalon is erősebbnek érezte magát a riválisainál

A hétszeres világbajnok az idei esztendőben már a 17. F1-es szezonját kezdheti meg, de ennek ellenére ugyanolyan éhes a sikerre, mint kezdeti időkben. Erről a legutóbbi Instagramra feltöltött posztjában vallott, ahol két fotó társaságában írta le, miként jutott hozzá első gokartjához. „Emlékszem, milyen izgatott voltam, amikor megláttam az első gokartomat becsomagolva a nappaliban. Előbb láttam meg, mint kellett volna, és meglepődöttnek kellett lennem, amikor a szüleim behívtak, hogy kinyissam. Még úgy is bementem, hogy hátat fordítottam neki, és úgy tettem, mintha ott sem lenne” – kezdte visszaemlékezését Hamilton.

„Már az első pillanattól kezdve, amikor vezethettem, eggyé váltam vele. Tudtam, hogy erre vagyok hivatott. Tudtam, hogy erős vagyok. Erősebb és éhesebb a többieknél. Ez az éhség az első naptól kezdve ott volt, és még ma is itt van. Ez akkor is így volt, most pedig sokkal éhesebb vagyok” – zárta bejegyzését a brit pilóta.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Csúnyán összetörte a Porschét Wehrlein, kórházi kivizsgálásra vitték a Formula-E éllovasát

A 2022/23-as szezon eddig három fordulóján egy második és két első helyet elérő Pascal Wehrlein a Formula-E-ben debütáló új pályára, az indiai Hyderabadba azzal az ambícióval érkezett, hogy háromra növelje zsinórban szerzett győzelmei számát, de ez a törekvése most érvágást szenvedett. A pénteki első szabadedzés már első perceiben az ex-F1-es német összetörte autóját a 18-as kanyarban, a Porsche megforgás után, féloldalasan csapódott a betonfalba, Wehrlein első rádióüzenete arról szólt, hogy a gázpedál ragadt be.

A Porsche elővigyázatosságból, a baleset okát nem ismerve a garázsba hívta másik három autóját, beleértve a partnercsapat Andretti versenygépeit – az így hiányos létszámmal zajló szabadedzésen Sebastien Buemi volt a leggyorsabb. A Porsche szerint Wehrlein nem sérült meg, csak zúzódásokat szenvedett, de kivizsgálásra kórházba szállították.

A csapat beszámolója szerint az adatok alapján kivizsgálja, milyen technikai meghibásodás történt, egyúttal megjavítja Wehrlein autóját a folytatásra – a németek szerencséje, hogy az érdemi események szombaton zajlanak, a második szabadedzésre is már csak holnap kerül sor.

Gyermekek oktatása és segítség a katasztrófa sújtotta térségeknek: összefogott az F1 és az UNICEF

Együttműködést kötött egymással a következő három évre a Formula-1 és az UNICEF – jelentette be a sportág pénteken. A megállapodás értelmében az F1 elsősorban abban fog segíteni az ENSZ Gyermekalapjának, hogy a hátrányos helyzetük térségekben segítse a nehéz sorsú gyermekek digitális oktatását. Az UNICEF ezen programja jelenleg 26 országban fut, de a tervek szerint az F1 segítségével további 19 országra terjeszthetik ki, köztük Brazíliára és Mexikóra. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is azt hangsúlyozta a közleményben, hogy a partnerség révén a sportág igyekszik nemzetközi platformként segíteni a digitális oktatás terén tapasztalható különbségek eltüntetésében.

A másik fő területe az együttműködésnek a katasztrófa- és vészhelyzetekre adott reakcióban való segítségnyújtás, így például a néhány nappal ezelőtti, több tízezer életét követelő török–szír földrengéshez hasonló esetekben adományoz az F1 az UNICEF alapítványába.

f1-unicef

Videó: először mozgásban egy idei F1-es autó!

Az Alfa Romeo volt az első, aki megmutatta idei F1-es autóját (és nemcsak a festését), most pedig meg is mozgatta a C43-ast. Az első méterek videón:

 

Három év után újra lesz női versenyző az F3-ban

Sophia Flörsch ismét tagja lesz a Formula-3-as mezőnynek: a 2020-ban már egy szezont ott teljesítő pilóta a PHM Racing by Charouz színeiben fog szerepelni (a Charouznál versenyzett tavaly Tóth László is). Ezzel épp Flörsch legutóbbi részvétele óta, azaz három év után lesz ismét hölgyversenyző az F1 második előszobájának számító szériában. A 22 éves német nevét elsősorban a néhány évvel ezelőtti horrorisztikus makaói balesetéről ismerhetik az autósportrajongók, az F3-ban eltöltött idénye után pedig megfordult Le Mans-ban és az Endurance-világbajnokságon, valamint a DTM-ben is. 

„Mindig az hajtott, hogy a legjobbakkal versenyezzek. Az volt a célom, hogy egy ponton visszatérjek a formulaautózáshoz, és hálás vagyok ezért a lehetőségért az egész csapatnak. Tudom, hogy ez kihívásokkal is jár. Nem volt egyetlen tesztnapunk sem, rövid idő alatt döntöttünk. De semmi sincs előre megírva az autósportban. Egyértelműen megpróbálom maximálisan kiélvezni ezt az évadot!” – írta a bejelentés után Flörsch a közösségi oldalán.

f3-sophia-florsch

 

Sainz megúszta műtét nélkül

Kétszer is bukott a januári Dakaron az idősebb Carlos Sainz, s a másodikat követően emlékezetes módon visszafordította a vele épp a kórházba tartó mentőhelikoptert, mert megtudta, hogy még van esély az autó megjavítására. Mint később kiderült, az a kórházba szállítás nagyon is indokolt volt, hiszen két csigolyája is eltörött az incidensben, azóta pedig keveset hallottunk a ralisport élő legendája felől. Sainz most a közösségi médiában közölte, hogy egy speciális kezelésnek köszönhetően sokat javult az állapota, és bár egyelőre szóba sem jöhet a visszatérés, nem kell megműteni a sérült szupersztárt.

dakar-sainz-crash

A McLaren és a Honda felvette a kapcsolatot egymással

Kapcsolatba lépett egymással a McLaren és a Honda azt illetően, hogy 2026-tól ismét a japán gyártó erőforrásai kerüljenek a wokingiak autójába – számolt be róla a TheRace, s ez a Formula.hu saját forrásai alapján is valószínűsíthető. 

Az 1980-as és '90-es években sikert sikerre halmozó páros legutóbbi együttműködése csúfos kudarcba fulladt, de azóta mindkét alakulatnál komoly változások történtek, így voltaképpen tiszta lappal kezdhetnének. A Hondának a Red Bull Fordra váltásának következtében egyelőre nincs partnere a 2026-tól kezdődő új korszakra, míg a McLaren még nem döntött arról, kivel szeretné ezt az érát megkezdeni – a korábbi puhatolózások, például az Audival, mindenesetre nem hoztak eredményt.

A Honda helyzetéről egyébként a Formula Podcast legutóbbi adásában is szót ejtettünk 07:10-től:

 

alonso-2017-mclaren

Negyedik F1-es futam az USA-ban? Hornernek ötlete is lenne a helyszínre!

Hatalmas népszerűségnövekedésen megy keresztül az utóbbi időben a Formula-1, s ez különösen látványos az Egyesült Államokban – nem kis részben köszönhető mindez a Netflix Drive to Survive című dokumentumfilm-sorozatának. Az érdeklődés növekedése miatt idén már három futamot rendeznek az USA-ban – Austin és Miami mellé érkezik novemberben Las Vegas –, de elképzelhető, hogy ez még nem a felső határ az amerikai nagydíjak számát illetően. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke például el tud képzelni akár egy negyediket is, sőt meg is nevezte a múlt heti bemutatójuknak otthont adó New Yorkot mint potenciális helyszínjelöltet:

„Lenyűgöző lenne” – fogalmazott az újabb amerikai verseny lehetősége kapcsán Horner a Daily Mailnek. „Rendkívül izgalmas, ha nagy amerikai városokban versenyezhetünk. Egy verseny például itt a Nagy Almában micsoda látványosság lenne! Soha nem mondhatjuk, hogy soha. Vannak más észak-amerikai futamaink is, például Montrealban, szóval miért? Nagyszerű, hogy ekkora az érdeklődés a Formula-1 iránt az Egyesült Államokban. Szerencsések vagyunk, hogy kiváló pályákon versenyezhetünk, legyen szó akár Miami utcáiról vagy Austinról, Vegas pedig szintén őrületes esemény lesz idén.”

f1-horner-redbull-bemutato-2023

Indiába látogat a Formula-E – itt a hétvégi program

A harmadik állomásához érkezik a napokban a Formula-E 2023-as szezonja: a mezőny egy új helyszínen, az indiai Haidarábádban csap össze. Az esemény különlegességét az adja, hogy a 2013-as F1-es Indiai Nagydíj óta, azaz tíz éve nem rendeztek rangos nemzetközi autó-motorversenyt az ázsiai országban (idén aztán ősszel a MotoGP is ellátogat az egykori Formula-1-es pályára). Magyar idő szerint a program is tartalmaz furcsaságot, hiszen a helyi időzóna okán itthon nem egészkor, hanem félkor – egész pontosan szombat délelőtt fél 11-kor – rajtol a Formula-E futama.

Alább mutatjuk a teljes időtervet, de azt is meg kell jegyezni, hogy a Formula-E mellett lesz másik világbajnoki verseny is a hétvégén, hiszen már zajlik a WRC egyetlen havas fordulója, a Svéd Rali, amely csütörtöktől péntekig tart. Ha pedig ez nem lenne elég, péntektől vasárnapig a MotoGP-sek Sepangban teljesítik idei első kollektív tesztjüket.

Péntek (február 10.)  
11:55-12:45 1. szabadedzés  
     
Szombat (február 11.)  
03:35-04:25 2. szabadedzés  
06:10-07:25 Időmérő  
10:30 Futam (tv: Eurosport 2, élő)

fe-2023-autok