DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Russell megszabadulna az esőgumitól

Az F1-es mezőny talán legnagyobb politikusa, George Russell a nyári szünet előtti belga hétvégén szót emelt a kék oldalfalú extrém esőgumik létezése ellen: mivel a felvert víz okozta látási problémák miatt lehetetlen biztonságosan körözni olyan viszonyok közepette, ami indokolttá tenné ezeknek az abroncsoknak a használatát.

russell-zandvoort

A Mercedes brit versenyzője a piros zászlóval megszakított Holland Nagydíjat követően ismét erről a témáról elmélkedett: „Jelenleg teljesen felesleges az extrém abroncs, egyszerűen félre kellene tenni. Ha a körülmények túl vizesek az intermediate használatához, akkor szerintem sajnos nem tehetünk mást, mint megvárjuk, hogy jobbak legyenek a körülmények.

A látási problémák megoldására az FIA a júliusban kipróbált egy „sárhányó” szerű megoldást, ám ez nem hozta a kívánt eredményeket.

Stroll: Amikor úgy éreztem, hogy mindent kihoztam az autóból, Fernando akkor is gyorsabb volt

Nem esett össze Lance Stroll önbizalma annak kapcsán, hogy az Aston Martinon belül hatalmas a lemaradása Fernando Alonsóhoz képest: 102 pont a hátránya csapattársával szemben 12 futam alatt, és egészen pocsék szezont fut a spanyollal összehasonlítva.

Erről itt írtunk részletesebben is, de Stroll maga sem tagadja, hogy Alonso gyorsabb nála:

„Tudom, hogy sok olyan futam volt idén, amikor úgy éreztem, hogy most talán mindent kihoztam az autóból, és Fernando mégis gyorsabb volt nálam. Ez így megy. Nagyon magas szinten teljesít egész évben, nagyon ritkán, szinte soha nem hibázik, és ezt el kell ismerni” – mondta Stroll Alonsóról.

GP2310_135225_U1A6712_resize

Horner: Checónak egy kar kell a vállai köré

Egyszerűen fogalmazta meg azt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, hogy hogyan próbálják meg újraépíteni Sergio Perez elveszített önbizalmát:

„Ez mindig csapatmunka, mert pilóta más. Vannak, akiknek egy karra van szükségük a válluk köré, van, akiket seggbe kell rúgni. Checo egyértelműen az előbbi karakter. A lehető legtöbb támogatást adjuk meg neki, hogy elérhesse azt, amiről hisszük, hogy képes rá” – összegezte a stratégiát Horner.

f1-perez-redbull

fotó: dppi

Videó: kaszinóban, háztetőn – már Vegasban forgatott F1-es videót a Red Bull

Hangulatos videóval készül az őszi Las Vegas-i Nagydíjra a Red Bull, ezúttal nem "csak" mutatványoztak, de komolyabb anyagot forgattak le, a főszerepben Sergio Perezzel:

Albon: Az F1 egy mosógép, ebből szabadult Daniel

Ezzel a szokatlan hasonlattal vont párhuzamot saját és Daniel Ricciardo pályaútja között Alex Albon. A thaiföldi a 2021-es szezont töltötte a rajtrácson kívül (Red Bull-tartalékként és DTM-pilótaként), melyet követően újult erővel tért vissza a Williamsnél.

„Engem segített a kihagyott év. Ha valaki benne van a cirkuszban és rosszul mennek a dolgai, versenyről versenyre utazva nem igazán tud reflektálni és nem tudja a miérteket értelmezni. Egy mosógépben vagyunk, ezért fontos, hogy legyen időnk reflektálni és fejlődni, de a mentális újraindítás szempontjából is jót tesz. Ez azért fontos, mert az idő segít megszabadulni a démonoktól” – idézi Albont a Racingnews365.

„Számomra értékes volt a DTM-ben töltött idő, mert valami mással versenyezhettem, közben pedig önbizalmat nyertem. Ezután az első téli Williams-tesztemen mindjárt magabiztosabb voltam, mint amikor távoztam. Látva Danielt és azt, hogyan pörög, vele is ez történhetett.”

Fotó: Williams

„Harmadik helyet ünnepel a Ferrari, ezt az Öreg sosem hagyta volna”

Másként értelmezi a siker fogalmát a jelenlegi Ferrari és a gyártó egykori vezetője, Luca di Montezemolo. Az elnöki széket 23 évig elfoglaló olasz az alapítót, Enzo Ferrarit is megidézte:

„Balszerencsésnek tartom, hogy egy harmadik helyet ünnepelnek, ahogy Spában történt. A Ferrari nem erről szól, az Öreg ezt sosem hagyta volna, soha. Ferrari sok mindenre megtanított, például arra, hogy sosem legyen nyugtom. Egy győzelem után mindig már a következő futamra gondolt. Elvárta a kemény munkát, Enzo rühellte a szabadságot. Még augusztusban is az irodában kellett maradnom” – idézte fel Enzo Ferrari keménykezű vezetését Montezemolo Quotidiano Sportivónak.

„Manapság, rajongói szemmel nem álmodozom arról, hogy a Ferrari mindig győz. De legalább harcoljon a bajnoki címért a szezon utolsó versenyéig, mint történt 1997-ben, 1998-ban, 1999-ben, 2008-ban, 2010-ben és 2012-ben. Ki lehet kapni, de harcosként, nem vesztesként.”

Fotó: DPPI

Az F1-es szezon végéig fejleszt az Aston Martin

A 2023-as Formula-1-es idényt remek formában kezdő, de a nyári szünet előtti futamokon kissé tempót vesztő Aston Martin teljesítményért felelős igazgatója, Tom McCullough a RacingNews365.com hasábjain beszélt arról, hogy miközben már részben a 2024-es versenygépen is dolgoznak, továbbra is zajlanak a fejlesztési munkálatok az AMR23-ason:

„Elég erős fejlesztési tervet követünk az év folyamán, és van még költségvetésünk arra, hogy fejlesszük az autót. Ez a célunk, szóval egészen a bajnokság végéig hozunk néhány újítást, amennyit tudunk. Egy bizonyos ponton teljes mértékben 2024-re kell fókuszálnunk, de olyan fázisban járunk most, hogy mindkét autón tudunk dolgozni. Ráadásul néhány leckét a 2024-es évben is hasznosítani tudunk, legyen szó CFD-ről, szélcsatornáról vagy a mechanikai oldalról. Úgyhogy a végéig nyomni fogjuk.”

f1-alonso-aston_1

fotó: DPPI

„Ha két Checo ülne a Red Bullban, nyitott lenne a világbajnokság az F1-ben”

Veretlenül fordult a Red Bull a Formula-1 idei nyári szünetére, de házon belül is nagy a kontraszt náluk, hiszen Max Verstappen 10-2-re vezet Sergio Perez ellen a győzelmeket tekintve, összetettben pedig 125 pont a differencia a csapattársak között. Éppen ezért – és a bikák mögött zajló fordulatos ezüstcsata miatt – érzi úgy a McLaren-vezér Zak Brown, hogy valójában a Verstappen–Red Bull kombináció emelkedik csak ki az F1-es mezőnyből:

„Amennyire a Red Bull legyilkol most mindenkit… igazából Max gyilkol le mindenkit jelenleg. Ha két Sergio ülne az autójukban, akkor minden tisztelettel együtt is azt mondom, hogy nagyjából nyitott lenne a bajnokság. Szóval valami igazán különleges zajlik Maxszal és a Red Bull-lal. Ha kivennénk Maxot a képletből és mindenkinek győzelmet adnánk, aki második lett idén, akkor egy igen versenyképes, izgalmas bajnokságot kapnánk. Volt második helyünk nekünk, a Ferrarinak, az Astonnak, a Mercedesnek és Sergiónak. Öt csapat nyert volna futamot idén. Amint utolérjük mindnyájan a Red Bullt, szerintem ez lesz az F1 helyzete” – nyilatkozta az ESPN-nek. Brown hozzátette: szerinte igenis izgalmas jelenleg az F1, hiszen egyrészt nemcsak a győztes személye az érdekes, másrészt más sportágaknál – például a golfnál Tiger Woods esetén – is szeretik látni az emberek, ha valaki uralkodik.

f1-perez-redbull_2

Autósport is lehet a 2028-as olimpián?

Még az autósport is esélyes arra, hogy akár bekerüljön a 2028-as Los Angeles-i nyári olimpia programjába. A Reuters beszámolója szerint a következő hetekben várható döntés azzal kapcsolatban, mely sportágakat veszik fel az öt év múlva esedékes játékok menetrendjébe: a helyi szervezezőknek mindig lehetőségük adódik extra sportokat felvenniük a programba. Az autósport mellett a listán van még az úgynevezett flag football, valamint a krikett (ezt tartják a legesélyesebbnek), a lacrosse, a bréktánc, a karate, a kick-boksz, a fallabbda, valamint a baseball/softball páros.

Az autósport amúgy halovány esélyeit növelheti a tény, hogy a 2018-as ifjúsági olimpián bemutató sportágként szerepelt az elektromos gokartverseny. Ha esetleg a Nemzetközi Olimpiai Bizottság az autósport felvétele mellett dönt, vélhetően valami hasonló szakág formájába kerülhet a menetrendbe.

gokart

fotó: DPPI

„Néztem Lewis adatait, és azt gondoltam, hogy én azt soha nem leszek képes megcsinálni” – Rosberg tudja, hogy miért nehéz Perez dolga

A Sky Sports F1-es podcastjében részletezte Sergio Perez helyzetét Nico Rosberg, a 2016-os világbajnok pedig elejtett egy nagyon érdekes mondatot, amikor a saját vb-harcával hasonlította össze Perez mostani küszködését.

„Nagyon nehéz egy pilóta számára, amikor elkezdi felismerni, hogy 'amit a másik srác csinál, azt én soha az életben nem fogom tudni megcsinálni.' Nyilván nekem is megvoltak ezek a pillanataim Lewisszal. Szerencsére nem tartottak sokáig, de volt, amikor megnéztem az adatait, és úgy voltam vele, hogy elképzelhetetlen, hogy azt én képes legyek megcsinálni. Az már nem is emberi. És ugyanez van Sergióval Max Verstappen mellett. Márpedig ez kemény… nagyon kemény elfogadni.”

f1-rosberg-mercedes

fotó: dppi

 

Videó: ez Verstappen speciális sisakfestése az F1-es Holland Nagydíjra

A jövő héten esedékes Holland Nagydíjra különleges sisakkal készül Max Verstappen: az alábbi dizájnt viseli majd a hazaiak hőse.

 

Alonso három Hónap Előzése díjat is elvitt eddig az idei F1-es szezonban

over

Márciusban és júniusban Lewis Hamiltont, áprilisban Carlos Sainzot előzte díjnyertes módon, májusban Kevin Magnussen, júliusban pedig Sergio Perez vitte el ezt az elismerést a szavazók szerint.

De melyik volt eddig a legnagyobb megmozdulás? A képre kattintva megtekinthető ez az öt:

f1-alonso-hamilton_1

Megjelent Leclerc új saját dala

A Ferrari F1-es pilótája szívesen zongorázik, tett is már közzé korábban saját szerzeményt, most ismét egy ilyennel jelentkezett - hogy tetszik?

„Ha egy gyártó lenne, nagyobb elismerést kapna a Red Bull az F1-ben”

A Sebastian Vettel fémjelezte éra után egy második Red Bull-korszak kezd kibontakozni a Formula-1-ben: a tavalyi szezon közepe óta egyetlen kivétellel az összes versenyt a bikák nyerték, így értelemszerűen idén még veretlenek. Az energiaitalosok korábbi F1-es pilótája, Mark Webber szerint azonban a Red Bull mégsem kap elég elismerést a teljesítményéért, mivel nem autógyártóról van szó:

„Ha egy gyártóról lenne szó, több ismertséget és elismerést kapna” – nyilatkozta az ausztrál a Motorsport.com lapnak. „Mert lényegében ők még mindig egy elképesztő emberekből álló csapat, akik nagyszerű munkát végeztek gyönyörű Formula-1-es autók megtervezése terén, amelyekkel konstruktőri és egyéni vb-címeket nyertek és domináltak. Szóval szerintem az, hogy ezt elérték, nagy sikertörténet. Komoly, amit ebbe a sportba fektettek a személyzet vagy a Milton Keynes-i létesítmények terén. És az a nyers elkötelezettség, amit a sport iránt mutatnak, ha nem is nagyobb mindenki másénál, de piszkosul jó. Sokan jönnek-mennek, de az emberek elfelejtik, hogy tényleg rendkívüli, amit a két csapattal a Red Bull ebbe a sportba fektetett.”

f1-redbull

NASCAR: McDowell jött ki győztesen a nyeretlenek csatájából

Kevés van már hátra a NASCAR Cup Series alapszakaszából, amelynek legutóbbi futamát az Indianapolis Motor Speedway épített pályás vonalvezetésén rendezték. A versenyen több nemzetközi sztár is megmérettette magát, jelen volt ugyanis Jenson Button, a Chicagóban fantasztikusan bemutatkozó Shane Van Gisbergen, a Noah Gragson helyét átvevő Mike Rockenfeller, illetőleg Indianapolisban ejtette meg debütálását Kamui Kobayashi és a Supercars jelenlegi éllovasa, Brodie Kostecki. Természetesen rájuk kifejezetten nagy figyelem irányult, a hétvége jelentősebb része mégsem róluk szólt.

A kvalifikáción három olyan pilóta is bekerült a legjobb négy közé, akik idén még nem rendelkeztek futamgyőzelemmel, de a pontok alapján sem biztosították be helyüket a rájátszásban. A pole-pozíciót az ebben az évben még nyeretlen Daniel Suarez szerezte meg, mellőle az a Tyler Reddick indulhatott, akinek már volt győzelme a szezonban, ám a második sorban helyet foglaló Chase Elliott és Michael McDowell már korántsem lehettek ilyen nyugodtak. A sors furcsa játéka, hogy éppen McDowell, Suarez és Elliott tudtak elhúzni a mezőnytől, így bár a második szakaszt egy eltolt stratégia miatt Denny Hamlin nyerte, valójában ez a trió határozta meg a futamot. Az első szakaszt egyébként McDowell zárta az élen, aki ezek után csak rövid időre engedte ki kezéből a vezetést, izgulnia azonban így is volt miért a végén. Bár Suarez egy elrontott kiállás miatt leszakadt róla, Elliott a legvégéig üldözte, előzésre viszont már nem maradt ideje.

Michael McDowell ezzel karrierje második futamgyőzelmét szerezte a királykategóriában, illetőleg bebiztosította helyét a rájátszásban, amire Suarez és Elliott is nagyon vágyott, különösen utóbbi. A 2020-as bajnok ugyanis tavasszal sérülés miatt elég sokat kihagyott, így jelenleg 80 ponttal van lemaradva a továbbjutást jelentő 16. helytől. Ami pedig a beugrókat illeti, a legjobban ismét Shane Van Gisbergen szerepelt, aki a 10. lett, Kostecki a 22. helyen zárt, Rockenfeller a 24. helyen ért be, Buttont 28. pozícióban intették le, míg Kobayashi lett a 33. pilóta Indianapolisban, aki meglátta a kockás zászlót. A folytatás Watkins Glenben következik augusztus 20-án.

Massa: 2026-ig Verstappené az összes bajnoki cím

Amíg nem változik a motorformula, nem lehet megállítani a Red Bullt és Max Verstappent – véli a 2008-as világbajnoki ezüstérmes, Felipe Massa:

„Szerintem egészen 2026-ig, amikor a szabályok módosulnak, Verstappen nyer meg mindent. Addig egyenlők a szabályok, márpedig Verstappen és a Red Bull felsőbbrendű. Ezért 2026-ig arra számíthatunk, hogy Verstappen az összes bajnoki címet megnyeri” – jósolta a Marcának Massa.

„Azután nagy változás következik, mivel minden megújul, a logika azt diktálja, hogy kérdéses, marad-e a Red Bull a mostani helyzetben. De addig is nem tudom elképzelni, hogy bárki ugyanazon a szinten legyen, mint Verstappen” – mondta a brazil. Ha hiszünk neki, akkor a következő szabályváltozás idejére Verstappen már ötszörös világbajnok, azaz Juan Manuel Fangióval holtversenyben az F1 harmadik legsikeresebbje lesz.

Újabb rangos ralit nyert Raikkönen unokaöccse

Ismét jelentős raliversenyen győzött Justus Raikkönen: a 2007-es világbajnok unokaöccse 2022 után másodszor is megnyerte a Finn Ralit a Rally4 kategóriában – másodízben indult WRC-hétvégén (nem vb-rangú kategóriában) és másodszor győzött, emellett a másik neves finn versenyről, az Arctic (Lappföld) Raliról is van már győzelme.

Az ifjú Raikkönen – aki az egykori F1-es Heikki Kovalainen csapattársa a Secto Lab formációban – elmondása szerint pályafutása egyik legnehezebb hétvégéjén van túl, a heves esők miatt óvatosan kellett vezetni, hogy ne törje össze a Peugeot 208-at. Kilencperces előnnyel aratott győzelme után vezeti a finn bajnokságot az SM3-at kategóriában – jövőre pedig „valami új és izgalmas” programot ígér, ami a szakírók szerint a hazai színtérről feljebb lépve a Junior WRC lehet.

Justus ismert rokonára, Kimire emlékeztet, ha nyilatkoznia kell – mikor a DirtFish megkérdezte, nagybátyja rajta tartotta-e a szemét a Finn Ralin, a 18 éves fiatal velős választ adott: „Nem. Otthon volt.”

Megkörnyékezik a csapatok a távozó Alpine-szakembert?

A július végi nagy Alpine-tisztogatás során a csapatfőnök Otmar Szafnauer mellett két másik kulcsember is távozott az istállótól: a Williamsnél rögtön be is jelentett Pat Fry vezető technikai igazgató, valamint Alan Permane sportigazgató. Utóbbi személyében az Alpine (illetve a korábbi identitások alatt Renault, Lotus és Benetton) veteránja hagyta ott az enstone-i istállót hosszú évtizedek után – leírni is sok, 34 évet töltött a csapat kötelékében.

„Nem akarok belemenni abba, hogy más csapatokhoz fűzök kommentárt, biztosan megvannak az okok, amiért változtattak. Egy személyt azonban kiemelnék” – ezt már a Motorsportweeken idézett Christian Horner Red Bull-főnök mondta az Alpine-nál történt változásokról. „Aki együtt dolgozott Alan Permane-nel, akit Bat néven ismernek a bokszutcában, tudja, micsoda tisztelet övezi 34 éves tapasztalata, valamint a Michael Schumacher és Fernando Alonso világbajnoki címeiből kivett része miatt.”

„Biztos kéz volt akkor, amikor a csapat gyakorlatilag csődeljárás alá került, amikor különböző tulajdonosok adták egymásnak. Ő állandó tényező volt ebben az időszakban, megérdemli a tiszteletet és elismerést. Akárcsak Otmart, biztosan nem utoljára láttuk a bokszutcában, ezt garantálom” – jósolta meg, hogy valamelyik konkurens csapat ajánlatot tesz majd Permane-nek.

Kik javították a legtöbb pozíciót az F1-es futamok első köreiben?

Összegezte a Formula-1 Instagram-oldala azt, hogy melyik pilóta hány helyezést jött fel a rajtpozíciójához képest az első körökben a 2023-as F1-es szezon első tizenkét versenyén. A mutatót nyilván torzítja az, hogy minél hátrébbról indul egy versenyző, annál többet előzhet a start után, ennek fényében pedig nem meglepő, hogy a williamses Logan Sargeant vezeti a listát 16 javított helyezéssel. Őt Yuki Tsunoda követi 13-mal, viszont érdekesség, hogy George Russell a Mercedesszel szintén 11 helyezést lépett előre a versenyek első köreiben. A vonatkozó lista élmezőnye:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Dixon megforgott, majd nyert Indianapolisban – videó

Szombaton rendezték az idei második versenyt az indianapolisi épített pályán az IndyCarban. Az első kör rögtön komoly káoszt hozott, amelybe belekeveredett többek között Alex Palou, Josef Newgarden, Scott Dixon és Romain Grosjean is. Dixon azonban végül a megforgása ellenére is győzni tudott, néhány tizedmásodperccel megelőzve a pole-ból indult Graham Rahalt, míg a dobogóra Pato O’Ward fért még fel. Az említett bajba került két bajnokaspiráns közül Newgarden kört is veszített és csupán 25. lett, miután felugratott Marcus Armstrong autójára, az őt egy kontakt révén kiforgató Palou azonban hetedik helyet mentett, aminek köszönhetően ismét 100 pont fölé tornázta az előnyét a tabellán az újabb szerződéses botrányba keveredett spanyol: jelenleg 101 ponttal vezet a Newgardent beelőző Dixonnal szemben.

Videón a verseny bővebb összefoglalója:

„A politikusok mondatai, a klímaváltozás” – ezért csökkent az F1-es érdeklődés Németországban

Nico Hülkenberg szerint Németországban a klímaváltozás okai között tartják számon az autóipart, az autósportot, és így az F1-et is, emiatt pedig egyszerűen rossz a megítélése a sportágnak, ezért nincs igazi érdeklődés annak ellenére, hogy Michael Schumacher és Sebastian Vettel idejében megkerülhetetlen zászlóshajója volt az ország a száguldó cirkusznak.

„Németország mindig is el volt kényeztetve a versenyzésben Michaellel, aztán Sebastiannal és Rosberggel, plusz a Mercedes révén nagyon erős jelenlétünk volt az F1-ben az utóbbi nagyjából harminc évben. Szerintem egy sport néha népszerűbb, aztán természetes, hogy az érdeklődés csökken” – mondta Hülkenberg.

„Ugyanakkor azt gondolom, hogy Németországban egyszer csak arra eszméltek, hogy úgy alapvetően az autóipar felelős a klímaváltozásért, és ez így nem fenntartható. Ez pedig szerintem kivetül a motorsportra is. Ezért gondolom úgy, hogy ez a felismerés, és az, amit a politikusok mondanak az embereknek, hogy ez rossz, ennek negatív hatása volt az F1-re is” – tette hozzá a Haas pilótája.

Hülkenberg egyébként azt is mondta, hogy „nem látja megvalósulni” a Német Nagydíjat, szerinte mostanában nem fog visszatérni a naptárba az ország, és bár német pilóta, de a hazai nagydíj nem jelentene számára különösebb pluszt.

f1-germany

fotó: dppi