„A MotoGP ellentétes irányba halad, mint az F1” – Marquez
https://formula.hu/parc-ferme/36362
Nem sikerült túl akciódúsra a múlt hétvégi Osztrák Nagydíj a MotoGP-ben, így ismét felerősödtek a hangok, miszerint – az első guminyomásra vonatkozó előírások betartatása mellett – negatív hatással van a versenyzésre az aerodinamika és a magasságállító rendszerek egyre jelentősebbé válása. Előbbi 2015-ben jelent meg igazán a MotoGP-ben a Ducati révén, s bár a szabályalkotók igyekeztek gátat szabni a szárnyacskák elterjedésének, ma már az összes gyártó motorján különböző elemeket láthatunk elöl, oldalt és hátul egyaránt. Márpedig akárcsak az F1-ben, ez a MotoGP-ben is nehézséget okozó a felkavart levegő miatt a hátul haladó versenyző számára, ami hátráltatja az előzéseket – minderről most újfent Marc Marquez beszélt:
„Már két-három éve is mondtam. Akkor azt mondták, ’nem’. Néhányan ellenzik az aerodinamikát, mások támogatják. Ha pedig mondasz valamit, az emberek azt mondják, azért tesszük, mert nem tudunk alkalmazkodni. De tudunk, viszont a jelenlegi MotoGP nagyobb részben függ a motorodtól, mert ha nincs megfelelő aerodinamika, nem jó a kigyorsításod és rengeteg technikai részlet van, amitől jobban függsz. Emiatt egyre nehezebbé vált a motorosok támadása és előzése” – magyarázta a nyolcszoros világbajnok a Motorsport.com hasábjain.
„Kezd olyanná válni, mint a Formula-1, pedig az F1-ben pedig ellentétes az irány. Úgy tűnik, az autóknak kisebb a leszorítóereje, kevésbé függnek az aerótól, mi viszont ellenkező irányba haladunk, egyre nagyobb a jelentősége. Úgy hírlik, 2027-ben ez változni fog, de az túl késő. Még három év így, a fejlesztések révén egyre nagyobb lesz a leszorítóerő.”
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Sainz jelentkezett: Sima műtét volt, jobban vagyok!
https://formula.hu/parc-ferme/37562
Carlos Sainz kénytelen kihagyni a szaúdi F1-es hétvégét, miután ugyan még az autóban szenvedte végig az első két szabadedzést komoly fájdalmakkal és magas lázzal, pénteken tarthatatlanná vált a helyzet: kórházba került, és vakbélműtétre szorult.
A beavatkozás után, este pedig saját közösségi oldalán jelentkezett is a Ferrari spanyolja, aki elég jó kedvében volt ahhoz, hogy az általa az autóban többször elénekelt „smooth operatorral” poénkodjon.
„Sima műtéten estem át, és sokkal jobban érzem magam! Köszönök a kedves üzeneteket, és mindenkinek, aki gondoskodott rólam ezekben a napokban a helyszínen, főleg a King Fahad Asmged Forces Kórházban. KÖSZÖNÖM!
Nagyszerű időmérő Oliver Bearmantől a hirtelen debütálásán (egyáltalán nem könnyű) és Perceval Hercegtől (vagyis Charles Leclerc-től).
Sok szerencsét holnapra, Ferrari!”
Underwent a smooth operation today and I’m feeling much better!
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) March 8, 2024
Thank you for all your kind messages and to everyone that has looked after me these days here in Saudi, specially at the King Fahad Armed Forces Hospital. THANK YOU
Great Quali from @OllieBearman on his hasty…
Bearman a Formulának: Fred azt mondta, ne hősködjek!
https://formula.hu/parc-ferme/37561
Talán még a rajtelsőséget megszerző Max Verstappennél is nagyobb érdeklődés övezte Oliver Bearmant az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj időmérőjén, akinek váratlanul autóba kellett ülnie Carlos Sainz egészségi problémái miatt. Az Autósport és Formula Magazin helyszínen lévő újságírója, Mészáros Sándor azt a kérdést tette fel a kvalifikáció után a 18 éves ifjú versenyzőnek, hogy milyen tanáccsal látta el őt Frederic Vasseur, mielőtt nekiindult élete első F1-es kvalifikációjának.
„Ahogy tudjátok, Fred nem beszél sokat, viszont amit mond, azt nagyon komolyan mondja. Egyértelműen megmondta, hogy óvatosan lépkedjek előre, ne próbáljak hősködni. Az FP3 jól sikerült, azt tűzte ki célul elém, hogy haladjak lépésről lépésre tovább ebbe az irányba” – felelte a fiatal brit munkatársunknak,
A sajtó képviselőinek Bearman azt is elmondta, hogy egyelőre csalódott a 11. rajthely miatt, de tudja, hogy idővel máshogy fogja látni a történteket: „Jelenleg nem vagyok annyira büszke, a versenyző énem tudja, hogy az autó elég gyors volt ahhoz, hogy a Q3-ban legyek, szóval egy kicsit csalódott vagyok emiatt. De tudom, hogy amikor pár nap múlva visszanézek, büszke leszek arra, amit ma sikerült elérnem.”
Szárazon Martin, vízen Marquez nyitott az élen a Katari GP-n
https://formula.hu/parc-ferme/37559
A pénteki szabadedzésekkel elrajtolt a MotoGP 2024-es szezonjának nyitófordulója Katarban. Az első tréningen Jorge Martin volt a leggyorsabb a Pramac Ducatival, megelőzve az apriliás Aleix Espargarót, valamint a Gas Gas Tech3 szuperújoncát, Pedro Acostát, aki a tempója mellett egy elképesztő mentéssel is felhívta magára a figyelmet. Marc Marquez, Brad Binder, Johann Zarco, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio, Jack Miller és a címvédő Francesco Bagnaia fért még be a top 10-be, míg a gyári Hondák és Yamahák csak a mezőny második felében tanyáztak.
Kora estére megérkezett az eső Katarba, ez pedig a hétvége lebonyolítását is megváltoztatta, ugyanis a második edzést is visszafokozták tét nélküli szabadedzéssé, majd a szombati időmérőt megelőző tréning fog dönteni a Q1-es és Q2-es helyek sorsáról. A vizes pályán Marc Marquez érte el a legjobb köridőt, megelőzve a Gas Gas Tech4 duóját, Augusto Fernandezt és Acostát, valamint a gyári KTM-eket, de értelemszerűen ez a 45 perc még kevesebb relevanciával bírt. Folytatás magyar idő szerint szombaton 11:40-től az immár tétre menő edzéssel.
Az 1. szabadedzés végeredménye:
1. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 1'52.624 | |
2. | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | 1'52.671 | 0.047 |
3. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 1'52.695 | 0.071 |
4. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 1'52.801 | 0.177 |
5. | Brad Binder | KTM Factory | 1'52.889 | 0.265 |
6. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'52.927 | 0.303 |
7. | Enea Bastianini | Ducati Team | 1'52.950 | 0.326 |
8. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'52.987 | 0.363 |
9. | Jack Miller | KTM Factory | 1'53.031 | 0.407 |
10. | Francesco Bagnaia | Ducati Team | 1'53.221 | 0.597 |
11. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'53.250 | 0.626 |
12. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia | 1'53.338 | 0.714 |
13. | Maverick Viñales | Aprilia Racing | 1'53.351 | 0.727 |
14. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'53.380 | 0.756 |
15. | Alex Rins | Monster Yamaha | 1'53.407 | 0.783 |
16. | Joan Mir | Repsol Honda | 1'53.435 | 0.811 |
17. | Luca Marini | Repsol Honda | 1'53.608 | 0.984 |
18. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 1'53.626 | 1.002 |
19. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha | 1'53.837 | 1.213 |
20. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 1'53.847 | 1.223 |
21. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 1'53.863 | 1.239 |
22. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 1'54.749 | 2.125 |
A 2. szabadedzés végeredménye:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A harmadik legfiatalabb F1-es – Bearman-statisztikák
https://formula.hu/parc-ferme/37558
A Carlos Sainz sajnálatos egészségi problémái miatt váratlanul debütáló Oliver Bearman autóba ültetése jó néhány statisztikai különlegességgel szolgál, ezeket gyűjtöttük egy csokorba.
Oliver Bearman lesz az F1 történetének 776. versenyzője, aki rajthoz áll egy világbajnoki futamon, egyúttal a Ferrari 97. F1-es pilótája.
Bearman az első F1-es pilóta, aki 2005-ben született, eddig egyetlen olyan pilóta állt rajthoz a királykategóriában, aki 2001 után látta meg a napvilágot, méghozzá a 2002. februári Liam Lawson – Bearman pedig nála is 39 hónappal később született.
Bearman 18 évesen, 10 hónaposan és 1 naposan áll majd rajthoz első F1-es futamán, amivel minden idők harmadik legfiatalabb versenyzője lesz Max Verstappen és Lance Stroll után – viszont több mint fél évvel fiatalabb az eddig 3-4. Jaime Alguersuarinál és Lando Norrisnál.
Ezzel természetesen ő lesz a legfiatalabb Ferrari-versenyző (eddig Ricardo Rodriguez volt) és a legfiatalabb brit pilóta (Jenson Buttont megelőzve).
Bearman 1972 óta az első versenyző, aki a Ferrari színeiben mutatkozik be az F1-ben – utoljára a Niki Lauda egyik megmentőjeként híressé vált Arturo Merzario debütált a Scuderia színeiben.
Bearman előtt az utolsó újonc F1-es Liam Lawson volt, aki szintén beugróként debütált, sőt egy évvel előtte Nyck de Vries is, azaz a legutóbbi öt újonc közül csak kettő, Piastri és Sargeant bemutatkozása volt tervezett.
Bearman a Ferrari 12. brit versenyzője, egyúttal Nigel Mansell és 1990 óta az első angol pilóta a csapatban – az utolsó brit az észak-ír Eddie Irvine volt 1999-ben.
Az elmúlt 30 évben csak három versenyző volt, aki Ázsiában debütált, de nem Bahreinben: Will Stevens (2014, Abu Dhabi), Alexander Rossi (2015, Szingapúr), Pierre Gasly (2017, Malajzia).
Mercedes-győzelemmel és balesetekkel rajtolt az F1 Academy szezonja
https://formula.hu/parc-ferme/37557
Szintet lépett a 2024-es évre a Formula-1 támogatásával életre hívott női formulaautós széria, az F1 Academy, hiszen a csapatok saját támogatású neveltjeiket indítják a szériában, amelynek futamait immár a száguldó cirkusz betéteseményeként rendezik. Az idény első fordulójára most hétvégén, Szaúd-Arábiában kerül sor, ahol a Mercedes színeit képviselő Doriane Pin indulhatott a pénteki nyitóversenyen a pole-ból. Pin nem is engedte ki a kezéből a vezetést, így a WEC-ben is versenyző hölgypilóta rajt-cél győzelmet aratott.
Mögötte az Alpine támogatásával szereplő Abbi Pulling futott be másodikként, ráadásul a leggyorsabb kört is megfutotta a versenyen, míg a dobogót a Ferrari-nevelt Maya Weug tette teljessé. Mögöttük azonban zajlott az élet: a futam elején Reema Juffali és Amna Al Qubaisi koccant össze – emiatt a safety cart is be kellett küldeni –, később Ken Block lánya, Lia mutatott be egy kisebb megforgást, míg az utolsó kör elején Lola Lovinfosse öklelte fel a célegyenes végén Nerea Martít.
„Ne ítéljünk a tények ismerete előtt” – Horner a Ben Sulayem elleni vizsgálatokról
https://formula.hu/parc-ferme/37555
Nemcsak Christian Horner ügye, hanem az FIA-elnök Mohammed ben Sulayem ellen zajló két etikai vizsgálat is felforgatta az elmúlt napokban az F1 állóvízét. A BBC számolt be róla, hogy egyfelől Fernando Alonso tavalyi dzsiddai büntetésének visszavonásába avatkozott be Ben Sulayem, másfelől pedig azt is kiadta utasításba, hogy akár nem létező problémákra hivatkozva akadályozzák meg, hogy a Las Vegas-i pálya homologizációs engedélyt kapjon a novemberi F1-es futam előtt. Az FIA csupán annyit reagált egy rövid közleményben, hogy zajlanak vizsgálatok a „vezetőség bizonyos tagjai” elleni panaszok miatt – igaz, az elnököt és az ügyeket sem nevesítették.
A téma előkerült a csapatfőnökök sajtótájékoztatón is az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj első napján. Az Alpine-t irányító Bruno Famin arról beszélt, hogy a sportra kellene koncentrálniuk, míg a Williams főnöke, James Vowles a vizsgálat helyességét emelte ki. Az egyik ügyben érintett Aston Martin csapatvezetője, Mike Krack így nyilatkozott: „Azt hiszem, 12 hónapja mi voltunk az érintettek. Szerintem a felügyelők dokumentumait újra lehet olvasni, hogyan zajlott az egész folyamat: éltünk a felülvizsgálati kérelem jogával, új bizonyítékokat vonultattunk fel, a büntetést pedig visszavonták. Szóval ilyen szempontból számunkra világos és egyértelmű az ügy.”
A maga is botrányba keveredő Christian Horner pedig aligha véletlenül arra helyezte a hangsúlyt, hogy ne ítélkezzen senki a tények pontos ismerete nélkül: „Úgy gondolom, amit bármilyen nyomozásból láttam és tanultam, hogy ne előlegezzük meg a tényeket. Kell egy vizsgálat, és biztos vagyok benne, hogy az érintett felek követni fogják az FIA szabályzatában foglalt folyamatokat, és én csak annyit kérek, hogy ne ítéljünk előre. Várjuk meg a tényeket. Várjuk meg, mi a valóság, mielőtt ítéletet mondunk.”
fotó: Ollé Iván
Jön az F1-es időmérő: íme a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/37551
Ahogy egy hete, úgy most is pénteken nézhetjük meg az F1-es nagydíj időmérő edzését, Szaúd-arábiában magyar idő szerint 18:00-kor kezdődik majd a kvalifikáció. Előtte délután szokás szerint lesz szabadedzés, és más szériákkal is foglalkozhatunk majd: íme a pénteki menetrend!
Péntek (március 8.) | ||
13:10 | F1 Academy, 1. futam | |
13:45-14:30 | MotoGP, 1. szabadedzés | (tv: Aréna4, élő) |
14:30-15:30 | Formula-1, 3. szabadedzés | (tv: M4 Sport, élő) |
16:10 | Formula-2, Sprintfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
18:00-19:00 | Formula-1, Időmérő | (tv: M4 Sport, élő) |
18:00-19:00 | MotoGP, Edzés | (tv: Aréna4, élő) |
20:45-22:00 | IndyCar, 1. edzés |
A teljes hétvégi program ezen a linken megtekinthető!
F1 Academy: A Mercedes versenyzőnője uralta az első napot
https://formula.hu/parc-ferme/37554
Két betétsorozat kísérte a Formula-1-et Szaúd-Arábiába: a Formula-2 mellett ezúttal nem a Formula-3, hanem a nőknek szóló F1 Academy került be a programba, amelynek szezonja ezen a hétvégén indul.
A tíz F1-es csapat egy-egy versenyzőt delegál a 16 fős mezőnyben, akik közül a francia Doriane Pin magasodott ki csütörtökön. A Mercedes pártfogoltja a szabadedzést, majd a 30 perces időmérőt is leggyorsabbként zárta, utóbbit tetemes, 0,785 tizedmásodperces előnnyel. Mindkét dzsiddai futamra rajtelsőséget szerzett: a második rajtrácsát minden versenyző második legjobb köre határozza meg.
Pin korábban már számos szériában, férfiak között is bizonyított: 2022-ben a Ferrari Challenge Europe-ban bajnok lett, tavaly LMP2-es dobogót szerzett a Premával a WEC-ben (ahol idén is indul az Iron Dames GT3-as csapatával), februárban pedig F4-es futamot nyert a közel-keleti sorozatban.
Az Alpine-színekben szereplő Abbi Pulling lett a második, a Ferrari-kötődésű Maya Weug pedig harmadik a kvalifikáción, ő már egy másodperc feletti hátrányban. Lia Block hetedik helyéről is érdemes szót ejteni, Ken Block 17 éves lánya ugyanis eddig raliban és ralikrosszban, valamint Extreme-E-ben szerepelt.
A Formula-2 időmérőjén életre kelt a pocsék szezonnyitót teljesítő Prema: a Bahreinben pont nélkül maradt Ferrari-junior, Oliver Bearman rajtelsőséget szerzett, és sokat emlegetett csapattársa, a Mercedes pártfogoltja, Andrea Kimi Antonelli is az élcsoportban, hatodikként végzett. A bahreini pole-tól megfosztott Kush Maini ismét remekelt az időmérőn, ő szerezte a második helyet. Jak Crawford és a szintén pont nélkül álló Victor Martins a főfutam második sorába kvalifikáltak, a sprint pole-ját pedig Paul Aron jegyezte tizedik helyével.
A Bahreinben duplázó Zane Maloney csupán 16. helyre kvalifikált, időmérőjét megnehezítette, hogy a bokszban vesztegelt motor- és váltóhiba gyanúja miatt. 22-ből 18 versenyző végzett egy másodpercen belül – az F2 rendkívül szoros, tekintve, hogy egy hosszabb pályáról beszélünk, a köridő 1:42 volt az időmérőn.
Hamiltont csak figyelmeztették, a Mercedest megbüntették a Sargeant-esetért
https://formula.hu/parc-ferme/37553
A második szabadedzésen többször is gondot okozott a forgalom Szaúd-Arábiában: a legkomolyabb incidens az első percekben történt, Logan Sargeant kénytelen volt a rázóköveken keresztül levágni a pályát a 11-es kanyarban, hogy elkerülje a nagyon lassan haladó Lewis Hamiltont.
A stewardok közvetlenül az edzés után berendelték a két versenyzők, valamint a csapatok képviselőit, és a lehetséges bizonyítékokat, a sportbírói rendszer adatait, az onboard képeket és a csapatrádiót is felhasználva megállapították, hogy a Mercedes részéről „súlyos mulasztás” történt, mivel nem figyelmeztették Hamiltont a gyorskörön érkező Williamsről – áll a 16-os sorszámú dokumentumban.
Ebből kifolyólag a csapatot 15 000 euró pénzbírsággal sújtották, Hamilton pedig büntetés helyett egy figyelmeztetést kapott.
„Idén kiderül, hanyatlásnak indultam-e már” – Marquez
https://formula.hu/parc-ferme/37552
Marc Marquez 11 évnyi hondázás után a Gresini Racing 2023-as specifikációjú Ducatiján vág neki a hétvégén Katarban startoló 2024-es MotoGP-szezonnak. Mivel a bolognaiak uralják az elmúlt néhány évben a királykategóriát, a spanyol pedig a mezőny legsikeresebb tagja, sokan máris azt várják, hogy Marquez visszatér a MotoGP trónjára. Maga a nyolcszoros világbajnok ugyanakkor rendre óvatosan fogalmaz, s a katari sajtónapon is elismételte: botorság lenne a győzelmekre gondolnia egyelőre, főleg úgy, hogy szerinte a Ducatin belül is gyorsabb nála pillanatnyilag Francesco Bagnaia, Jorge Martin és Enea Bastainini, akik a GP24-es Desmosedicin ülnek. Ráadásul a saját bevallása szerint magát komfortosan érző, de a dobogós csatákra még nem készen álló 31 éves motoros hozzátette:
„Nem felejthetjük el, hogy minden sportolónak megvan a maga pillanata, majd utána elkezd visszaesni. Ekkor egyre keményebben kell dolgoznia, hogy tartsa a lépést. Érkeznek a fiatalok, mint anno Fabio az első évében, most pedig Pedro, emellett Pecco és Martin elképesztően gyorsak. Úgyhogy tanulnom kell a fiataloktól, hogy a lehető legtovább megpróbáljam fenntartani a szintet” – idézi szavait a Crash.net portál.
Amikor arról kérdezték, hogy nála elérkezhetett-e már az említett hanyatlási pont kezdete, így felelt Marquez: „Idén meglátom. Tavaly küszködtem, de így is a legjobb hondás voltam. Korábban hét év alatt hat bajnokságot nyertem és egy harmadik helyet szereztem. 2020 viszont megváltoztatta az életemet, azóta egy rémálom volt, rendkívül nehéz négy esztendő. Most szeretnék sok kérdést magamnak is megválaszolni. Emiatt időre van szükségem, nem kell ezeket mind az első versenyen megválaszolnom. Lépésről lépésre kell haladnom, mint az előszezonban is. Ha egyik nap 14. leszek, nem kell pánikolni. Egyszerűen csak újra versenyképesnek akarom érezni magam. De ez nem a bajnokság megnyerését jelenti, hanem azt, hogy az első öt-hat helyért harcolhassak. Ezt akarom, de nem egyből az első futamon. Egy házat sem lehet a tetőtől kezdve felépíteni.”
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Kezdődik az F1 Academy szezonja, az F1-esek is izgatottan várják
https://formula.hu/parc-ferme/37550
Ezen a hétvégén kezdődik a Formula-1 hölgyversenyzőknek létrehozott sorozatának, az F1 Academynek a második szezonja. Dzsiddában 16 versenyző – köztük a szabadkártyás Reema Juffali, Szaúd-Arábia történetének első női autóversenyzője – gurul majd pályára, az évben pedig még további hat alkalommal kísérik el a lányok a száguldó cirkuszt. A Szaúd-arábiai Nagydíj előtti sajtótájékoztatón több Formula-1-es pilóta is az F1 Academy fontosságáról beszélt.
„Nagyszerű, hogy megadják a lehetőséget ennek a sok nőnek, akik abban reménykednek, hogy a jövőben csatlakozhatnak majd az F1 mezőnyéhez, illetve, hogy van egy platformjuk, ahol megmutathatják, mire képesek” – idézi a Formula-1 hivatalos oldala Charles Leclerc-t.
A résztvevő versenyzők egy részét az F1-es csapatok, míg másokat nagynevű márkák és maga a versenysorozat támogat. A Mercedes festését például a hosszútávú-versenyzés világában elismert Doriane Pin, a Ferrariét a holland Maya Weug, a McLarenét pedig a Fülöp-szigeteki Bianca Bustamante autója viseli majd.
Another season is on the horizon.
— McLaren (@McLarenF1) March 6, 2024
Bring it on, @RacerBia! #F1Academy pic.twitter.com/ji1CEkaV6J
„A Formula-1-es csapatok támogatása, valamint az, hogy ugyanazon hétvégéken fognak versenyezni, extra figyelmet biztosít nekik. Ez csak a kezdet, sok nagyszerű dolog fog még következni” – tette hozzá George Russell.
Nico Hülkenberg, Lance Stroll és Valtteri Bottas mindhárman elmondták, hogy izgatottan várják a hétvége történéseit és figyelemmel fogják követni a hölgyek futamait. Könnyű dolguk lesz, mivel idén már több mint 160 országban lesz elérhető az F1 Academy élő közvetítése, többek között a széria közösségi média oldalain és az F1TV-n is.
Az első szektor lehet a döntő faktor Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/37549
Charles Leclerc úgy fogalmazott a Szaúd-arábiai Nagydíj szerdai sajtótájékoztatóján, hogy Dzsiddában kockáztatni kell egy jó körhöz, és egyetértett vele Guanyu Zhou, a Stake F1-es pilótája is. A kínai viszont hozzátette, hogy a 10-es kanyarban lévő kerékvető még mindig nagyon veszélyes, meg tudja vezetni az autót, és hatalmas baleseteket okozhat – akár olyat, mint amikor 2022-ben Mick Schumacher kettévágta a Haas autóját.
„Kedvelem a pályát, az egyetlen olyan kanyar, amit kevésbé, az a tízes: a kijáraton lévő kerékvető brutális, és elég veszélyes. De összességében jó ez a pálya, nagy a tapadás ezen az aszfalton, és nagyon jó érzés a határon autózni ilyen nagy tempóval. Az első szektorban érezni a különbséget, amikor sikerül jól összerakni és megvan a ritmus. Ott sok a vak kanyar, és ha megvan a kellő önbizalmad, akkor sok időt nyerhetsz ott. Viszont amikor nem vagy elég magabiztos az autóban, akkor az első szektor sok tempós részén szenvedni fogsz…” – mondta Zhou.
Sainz beteg, kihagyja a mai napot Szaúd-Arábiában
https://formula.hu/parc-ferme/37548
Nem vesz részt a szerdai médianapon Carlos Sainz: a Ferrari tájékoztatása szerint a Bahreinben dobogóra álló spanyol pilóta nem érzi jól magát, emiatt inkább visszament a hotelbe, és kihagyja a mai eseményeket.
A csapat hozzátette, hogy Sainz arra koncentrál, hogy a holnaptól kezdődő feladatokat már 100%-os állapotban tudja megoldani, és a pályán ne érződjön rajta ez a probléma.
Verstappen apja és menedzsere nem, a Red Bull osztrák felsővezetője viszont ott lesz Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/37547
Megérkezett a hétvégi F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj helyszínére a Formula.hu utazó tudósítója, Mészáros Sándor, aki arról számolt be, hogy bár talán nem lesz annyira puskaporos a hangulat a Red Bullnál, mint egy hete Bahreinben, így is zajlanak majd az események. Nem lesz jelen Dzsiddában Jos Verstappen, de ennek nincs köze a Christian Horner elleni kirohanásához, ugyanis egy raliversenyen indul, de a Formula.hu információi szerint elképzelhető, hogy Max Verstappen menedzsere is kihagyja a szezon második állomását. Ott lesz viszont „az osztrák vonulat képviseletében két ottani erős ember, Oliver Mitzlaff, a Red Bull vállalati projektekért (például a sportokért) felelős vezérigazgatója, valamint Franz Watzlawick, az üdítőitalos üzletág első embere” – írta kollégánk a Facebook-posztjában, amely az alábbiakban olvasható:
Ikonikus veterán F1-es mérnök távozik az Alpine kötelékeiből
https://formula.hu/parc-ferme/37546
Távozik az Alpine-tól Bob Bell, aki tanácsadói szerepkört töltött be a franciáknál az utóbbi években – számolt be róla a Motorsport.com szaklap. Bell a McLarennél mutatkozott be aerodinamikai szakemberként a Formula-1-ben, 1997-től napjainkig pedig három különböző időszakban is az enstone-i csapatnál dolgozott, amely hol Benetton, hol Renault, jelenleg pedig Alpine néven szerepel a száguldó cirkuszban. A szakember technikai igazgatóként tevékenykedett az alakulatnál Fernando Alonso 2005-ös és 2006-os vb-címe idején, míg a 2009-ben kirobbant előző évi Crashgate-et és Flavio Briatore távozását követően rövid ideig a csapatfőnöki posztot is betöltötte a Renault-nál.
Az előző évtized első felében a Mercedesnél és a Marussiánál is megforduló Bell 2016-ban tért vissza Enstone-ba, ahol 2018 óta szerepelt tanácsadóként, s ahogy az több más veterán mérnökként megszokott, az F1-es projekt helyett más területeken próbálta ki magát: az Alpine Labsnál dolgozott, amely a versenyzés során gyűjtött tudás felhasználását vizsgálja más területeken.
Bár Bell távozása a lap szerint nincs kapcsolatban ezzel, de érdemes megemlíteni, hogy a korábbi kulcsfigura azok után hagyja el Enstone-t, hogy néhány napja is két fontos technikai vezető felmondását és ebből kifolyólag a stáb átalakítását erősítette meg a szezont borzalmas formában indító Alpine.
fotó: DPPI
A McLarennél erősebb hétvégét várnak maguktól Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/37545
A McLaren hatodik és nyolcadik helyen zárta a szezonnyitó Bahreini Nagydíjat, ami kétségkívül nagy előrelépés a tavalyi első versenyen való nullázásukhoz képest.
Bahreinben úgy tűnt, hogy a wokingiak a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes mögött jelenleg a negyedik erőt képviselik.
Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke elmondta, hogy nem Max Verstappen foglalkoztatja őket, sokkal inkább arra koncentrálnak, hogy a Mercedest és a Ferrarit beérjék.
Az olasz csapatfőnök mindezek mellett erősebb teljesítményt vár csapatától a soron következő dzsiddai versenyen: „Meglátjuk, hogy hol leszünk Dzsiddában, ami egy sokkal inkább kedvező pálya lesz a mi autónknak. Ezt követően, a Bahreinben és Dzsiddában nyújtott teljesítményünk alapján komplett elemzést fogunk végezni arról, hogy hol is állunk az erősorrendben.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kétségbeesett pozitívumkeresés az Alpine-nál
https://formula.hu/parc-ferme/37544
Sokkoló eredménnyel zárult a bahreini szezonnyitó az Alpine számára, hiszen a franciák összességében a mezőny leggyengébb produkcióját nyújtották: miután az időmérőn az utolsó két helyet szerezték meg, a futamon csak két, súlyos technikai problémákkal küzdő autót tudtak megelőzni. Ma pedig már kezdődik is a következő versenyhétvége, így nem volt sok idő a sebek nyalogatására, s a Szaúd-arábiai Nagydíjat megelőzően kiadott sajtóközleményben a csapatfőnök mellett mindkét versenyző igyekezett tompítani a Szahírban történtek okozta sokkhatást.
Esteban Ocon az ilyenkor szokásos szólamok mellett azt emelte ki, hogy bár az utolsó két helyen végeztek az időmérőn, a lemaradása nem volt olyan nagy a többiekhez képest: „A legutóbbi kvalifikáción rendkívül szoros volt, hiszen kevesebb mint másfél tizeddel maradtunk el a Q2-től” – olvashattuk szavait, míg a Bahreinben zsinórban másodszor az utolsó helyre kvalifikáló csapattárs a külső hátráltató tényezőkre mutatott rá: „Volt egy zűrös Q1-em, némi forgalommal a kifelé vezető körben. A versenyen kissé szerencsétlenek voltunk, például egy jó rajt után belekeveredtünk az 1-es kanyar káoszába, valamint a bokszkiállásunk során felmerült egy probléma, ami egy kicsit visszavetett minket.”
A csapat sajtósai minden lehetséges eszközt megragadtak, hogy némi pozitívumot csempésszenek az előzetesbe, így például kiemelték, hogy Ocon azon mindössze hat versenyző egyike, aki már vezette a Szaúd-arábiai Nagydíjat, ahogy azt is, hogy Gasly és Ocon egyaránt pontot szerzett mindhárom dzsiddai futamon, és rajtuk kívül egyedül a Ferrarinak van olyan párosa, akik mindketten elmondhatják ezt magukról. Jegyezzük meg csendben, elég kétségbeejtő a helyzet, ha ez a legfőbb pozitívum, amit ki tudnak emelni…
„Verstappen, Newey és Marko is távozik”
https://formula.hu/parc-ferme/37543
Az egykori F1-es pilóta, Gerhard Berger, aki annak idején a Red Bull akkor még Toro Rosso névre hallgató kisebbik csapatának résztulajdonosa is volt, illetve köztudottan nagyon közel áll Helmut Markóhoz, az F1-Insider-nek így összegezte, hogy mi vár a Red Bull csapatára a Horner-ügy folyományaként: „Horner marad, Helmut Marko és Adrian Newey távozik, Max pedig a Mercedeshez megy.”
Berger egyébként más téma miatt is a címlapokra került: még 1995-ben a San Marinó-i Nagydíj hétvégéjén lopták el tőle azt a Ferrari F512M sportautót, melyet a tavaly év végén találtak meg az Egyesült Királyságban. Akkori csapattársa, Jean Alesi Ferrariját szintén ellopták azon a hétvégén, ez azóta sem került elő.
Arról az eshetőségről már a Formula Podcast legutóbbi adásában is szót ejtettünk, hogy a Red Bullnál zajló események miatt Max Verstappent elveszítheti a világbajnok alakulat, ahogy az Adrian Newey és Christian Horner közötti feszültségről is hallgattunk korábban – a sztártervezőt újabban a Toyota WEC-projektjével hozták kapcsolatba.
Leclerc elkeseredett harca a fékproblémákkal
https://formula.hu/parc-ferme/37542
A Ferrari mindkét versenyzője fékproblémákkal küzdött az F1-es Bahreini Nagydíjon, s kettőjük közül Leclerc-é bizonyult a komolyabbnak: az első fékek nem kiegyensúlyozottan melegedtek, 100 fokos különbség is volt a kettő között, ami féktávon nagyon rossz hatással volt az autó egyensúlyára. Az alábbiakban néhány rádióüzenet olvasható, melyeket Leclerc a verseny különböző szakaszaiban megfogalmazott a versenymérnöke felé.
5. kör: Nagyon furcsa az egyensúly, erősen túlkormányzott.
12. kör: Valami nagyon furcsa volt ezen a keveréken. Őrült módon blokkoltak az elsők. (Az üzenet közvetlenül az első kerékcsere után hangzott el, amikor még úgy vélték, az abroncsok okozták a problémát.)
17. kör: Srácok, féktávon nagyon jobbra húz. Így nem tudok csatázni, kezd veszélyes lenni.
30. kör: Össze-vissza megy!
31. kör: Még mindig szarnak érződik!
33. kor: A vezetéstechnikát szerintem felejtsük el, kib***ttul húz mindenfelé. Ahányszor a fékre lépek, nem tudom, mit fog csinálni az autó!
45. kör: Nehéz lesz, a fék túlságosan húz. (Russell megtámadásáról)
56. kör: Igen, még mindig szar! (Válaszul arra, hogy a fékek helyzete változatlan)
Életmentő műtétre szorulhat Heikki Kovalainen
https://formula.hu/parc-ferme/37541
A 2008-as Magyar Nagydíj győzteséről, a többek között a McLaren és a Renault csapatánál is versenyző Heikki Kovalainenről aggasztó hírek láttak napvilágot. A most 42 éves finn versenyző a tavalyi WRC-szezonzáró után felfüggesztette versenyzői karrierjét, ugyanis aneurizmát találtak a mellkasában. Ezt Kovalainen maga is megerősítette a finn sajtónak:
„A tavalyi szezon végén úgy döntöttem, hogy alapos orvosi kivizsgáláson veszek részt, és ezt találták. Ez egy örökletes betegség, amivel nem tudok mit kezdeni, mindenesetre jó, hogy felfedezték” – mondta a finn, akit eltiltottak mindenfajta fizikai megterheléstől. Kovalainen azt is elmondta, hogy az aorta annyira kitágult, hogy könnyen lehet, hogy nyitott szívműtétet kell rajta végrehajtani, ami önmagában is veszélyes, s egy rövid időre le is kell állítani a szívet időközben.
A finn versenyző fókuszában nemrég még az állt, hogy megvédje japán ralibajnoki címét, most viszont egy sokkal fontosabb küzdelem vár rá – és bár szeretné még folytatni karrierjét, ez mostantól másodlagos: „Az esélyek az én oldalamon állnak. Ha úgy alakul, hogy a műtét ellenére sem tudom folytatni a versenyzést, akkor legyen így. Az elsődleges célom az, hogy visszatérjek a normális élethez.”
Kovalainen a 2023-as Japán Ralin