Hamilton: Így csinálja a Red Bull…
https://formula.hu/parc-ferme/36119
A brit és magyar versenyek közti nagy hírről, Nyck de Vries leváltásáról és Daniel Ricciardóról kérdezték végig a mezőnyt a csütörtöki sajtónapon a Hungaroringen. Lewis Hamilton cinikus választ adott arra, hogy igazságtalan volt-e a holland elküldése: „Bizony. Így csinálja a Red Bull. Így működik a Red Bull.”
A kapcsolódási pont, hogy Hamilton és De Vries éveket töltöttek egy csapatban, mivel utóbbi a Mercedes tartalékpilótája volt egészen az AlphaTauritól kapott, rövidre vágott lehetőségig. Bár együttérez vele, Hamilton Ricciardo visszatérésével is szimpatizál.
„Tehetséges fiatalember és egy kedves srác egyben, szerintem a jövő még mindig fényes számára, és biztosan sok remek lehetősége lesz” – mondta el a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón. „Nem igazán lep meg, hiszen még a versenyzői eligazításokon is részt vett, ami nagyon ritka egy tartalékpilóta részéről. Nem lep meg, hogy újra köztünk van, de egyértelműen meglepett a döntés, ami szegény Nycket érintette.”
Fotó: DPPI
Háromszor megszakított időmérő edzésen avattak bajnokot az F3-ban
https://formula.hu/parc-ferme/36407
A Formula-3-ban már a szezonzáró fordulóra kerül sor a hétvégén Monzában, és mivel Gabriel Bortoleto komoly fölénnyel érkezett meg Olaszországra, esélye volt arra is, hogy már a kvalifikáción, a két verseny előtt bebiztosítsa a bajnoki címét. Ehhez az kellett, hogy egyik matematikailag még versenyben lévő üldözője, Paul Aron és Pepe Martí sem szerezze meg a két pontot érő pole-pozíciót.
A front-row seat for our points leader! #ItalianGP #F3 pic.twitter.com/PUAh0ioI8o
— Formula 3 (@Formula3) September 1, 2023
Nos, az időmérő végül le sem tudott futni, összesen háromszor kellett piros zászlóval megszakítani húsz perc alatt: először egy lassú vonatozás közben történt ütközés miatt, harmadjára pedig az éppen előtte élre álló Oliver Goethe balesete okán. Ez utóbbit követően a versenyirányítás úgy határozott, hogy már újra sem indítják a kvalifikációt, s mivel így Goethe szerezte meg a rajtelsőséget, eldőlt: a brazil Gabriel Bortoleto a 2023-as szezon Formula-3-as bajnoka!
Ami amúgy a rajtsorrendet illeti: Goethe mögött Caio Collet lett a második, Aron a harmadik, míg Bortoleto az ötödik pozícióba kvalifikálta magát.
„Jó a hír a sportnak” – Verstappen is reagált Hamilton F1-es hosszabbítására
https://formula.hu/parc-ferme/36405
A Formula-1-es Olasz Nagydíj felvezetésének legfontosabb híre az volt, hogy a Mercedes végre bejelentette, hogy Lewis Hamilton további két évre aláírt velük, így 2025 végéig a szintén hosszabbító George Russell csapattársa lesz a nyolcszoros konstruktőri világbajnok alakulatnál. A mezőny rangidőse, Fernando Alonso is beszélt arról, hogy mindez a brit motiváltságát mutatja, de természetesen a Hamiltont 2021-ben a trónról letaszító Max Verstappent is megkérdezték arról, mit gondol a hétszeres vb-első maradásáról és az esetleges jövőbeli csatáikról:
„Egyértelmű, hogy ez jó hír a sportnak” – nyilatkozta Monzában a Formula.hu jelenlétében a Red Bull címvédője. „Végső soron ez jó magának és a Mercedesnek, hiszen hosszú ideje egy csapatot alkotnak már, és nagyszerű számukra, hogy folytatják ezt az együttműködést. Ami a csatákat illeti, meg kell várnunk és látnunk, mi történik a csapatok között és hogyan fog mindenki teljesíteni a következő idényben.”
Játssz és nyerj a Formula.hu F1-es tippjátékával!
https://formula.hu/parc-ferme/36406
Ezen a héten is folytatódik a Formula.hu F1-es tippjátéka, a Formula Tipper: a bajnokság részletei, szabályzata, működése ezen a linken elérhető, és ha csatlakoztok a Formula.hu bajnokságához, akkor minden hétvégén nyerhettek.
Ugyanis aki a bajnokságban a legtöbb pontot szerzi az adott hétvége során, azt megajándékozzuk egy Autósport évkönyvvel, szerkesztőségünk évösszefoglaló kiadványával!
Akkor is érdemes tehát játszani, ha a bajnokságban már nincs esély jó végeredmény elérésére. Erre a hétvégére kicsit bővítettünk is a tippelési lehetőségeken, már 1-5, 6-10, 11-15, 16-20 helyezésekre is tippelhettek a futamon.
Ez Verstappen új sisakja az F1-es Olasz Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36404
Új bukósisakkal jelentkezik a hétvégére Max Verstappen, ezt mutatta be a nap folyamán, retro dizájnnal:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kezdődik az F1-es Olasz Nagydíj, íme a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/36402
Kezdődik az F1-es Olasz Nagydíj hétvégéje, lesz F2, F3 és MotoGP is: íme a pénteki menetrend!
Péntek
9:40 Formula–3, szabadedzés
10:45-11:30 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
11:05-11:50 Formula–2, szabadedzés
13:30-14:30 Formula–1, első szabadedzés (M4 Sport)
15:00-16:00 MotoGP, edzés (Aréna4)
15:05-15:35 Formula–3, időmérő (M4 Sport)
16:00-16:30 Formula–2, időmérő (M4 Sport)
17:00-18:00 Formula–1, második szabadedzés (M4 Sport)
A hétvége teljes programja ezen a linken megtekinthető!
fotó: dppi
A Williams és a Ferrari harcolhat a dobogóért Monzában?
https://formula.hu/parc-ferme/36403
A speciális monzai pályán két csapatot vár a Red Bull mögé Fernando Alonso: szerinte a Williams és a Ferrari lehet gyors a hosszú egyenesekben és a kis légellenállást igénylő helyszínen.
„A mi adataink alapján két csapat emelkedhet ki most. Az egyik a Williams azzal a végsebességgel, amit mutattak a szezon eddigi szakaszában, a másik pedig a Ferrari lesz. Ahogy Kanadában is, ezek a hosszú egyenesek és a rövid kanyarok, a sikánok fekszenek nekik, ezekben nagyon gyorsak. Szóval szerintem ez a két csapat lesz a legnagyobb ellenfél számunkra és ők harcolhatnak majd egymással a dobogóért” – jósolt a kétszeres világbajnok.
fotó: dppi
Russell két óra alatt megegyezett a Mercedesszel
https://formula.hu/parc-ferme/36401
Lewis Hamiltonnal együtt George Russell is szerződést hosszabbított a Mercedes F1-es csapatával, a brit pilóta is 2025 végéig írt alá, vagyis egy esztendőt toldott hozzá a már meglévő kontraktusához.
Amíg viszont Hamiltonnal sokáig húzódott a részletek pontosítása, Russell saját bevallása szerint meglehetősen rövid tárgyalás után szignózta a dokumentumot.
„Nem hiszem, hogy két óránál tovább tartott a beszélgetés, csak egy este volt vacsora előtt. Sosem volt ez kérdés egyik oldalról sem, szóval nem igazán aggódtam” – mondta Russell az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki sajtónapján.
„Úgy érzem, hogy házasok vagyunk, 17 éves korom óta a csapat tagja vagyok és Toto nagyon világossá tette annak idején, hogy ha megnyerem az F3-at, akkor mehetek az F2-be, ha azt is megnyerem, akkor megyek az F1-be, ha jól végzem a dolgom a Williamsnél, akkor a Mercedesbe ülhetek, ott pedig lehet esélyem a világbajnoki címre. Elég világos volt a helyzet.”
fotó: dppi
Jön az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokság, az Extreme-H
https://formula.hu/parc-ferme/36399
Nagy bejelentést tett közösen az FIA és az Extreme-E: rövidesen életre hívják az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokságot, az Extreme H-t. A tervekkel kapcsolatos híresztelések már tavaly felröppentek, a múlt hónapban pedig az első prototípus első tesztje is megtörtént. A tervek szerint 2025-ben indul el a széria, s egyből FIA-minősítést fog kapni, ha pedig a feltételek adottak és a sorozat megfelel a követelményeknek, 2026-tól már világbajnoki rangot kaphat az Extreme H, ezzel a nyolcadik ilyen szakág lenne a Formula-1, a Formula-E, a Rali-világbajnokság, az Endurance-világbajnokság, a Ralikrossz-világbajnokság, a Tereprali-vb és a Gokart-vb mellett.
Az Extreme-H versenygépét az Extreme-E-hez hasonlóan a Spark Racing Technology fejleszti majd, emellett várhatóan a formátum és a lebonyolítás is az elektromos tereprali-bajnokság mintáját fogja követni – beleértve az egy férfi, egy női versenyző felállást is csapatonként. Az egyelőre kérdéses, hogy az Extreme-H elindulása és világbajnoki rangra emelése mit jelent az Extreme-E jövője szempontjából: az alapító Alejandro Agag annyit erősített meg, hogy a széria jövőre még futni fog, méghozzá FIA-státusszal, de hogy mi lesz azt követően, a körülményeket mérlegelve fogják eldönteni, várhatóan a jövő év közepén.
Fotók: Mattia Binotto a monzai paddockban!
https://formula.hu/parc-ferme/36400
Ismerős arc tűnt fel az F1-es Olasz Nagydíj helyszínén a csütörtöki médianapon: a Ferraritól tavaly év végén távozó, az utolsó négy szezonjában a maranellóiakat csapatfőnökként irányító Mattia Binotto. Kollégánk, Mészáros Sándor képei alapján a szakemberrel szívesen fotózkodtak Scuderia-rajongó gyerekek, de a pletykák szerint ennél komolyabb célja lehet Binotto felbukkanásának, hiszen hosszú ideje tartja magát a híresztelés, hogy ő lehet az Alpine F1-es istállójának új vezetője Otmar Szafnauer távozása után.
Bemutatták az új F2-es autót Monzában – fotók és videó
https://formula.hu/parc-ferme/36398
Az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki napján, Monzában leplezték le a Formula-2 új versenygépét, amelyet a következő évtől láthatunk majd a pályákon. Az első számú formulaautós utánpótlás-sorozat 2018 óta használja a Dallara jelenlegi karosszériáját, a most bemutatott változatot 2026-ig tervezik bevetni, bár ezt meghosszabbíthatják 2028-ig. Az autót az illetékesek elmondása szerint a lehető legközelebb tervezték egy Formula-1-es géphez biztonsági, kinézeti, teljesítmény és fenntarthatósági szempontokból egyaránt, de hangsúlyozták a megfizethetőséget is.
Here it is! The car that we’ll drive into a new era!#F2 #RoadToF1 @fia pic.twitter.com/H81MQnxaqa
— Formula 2 (@Formula2) August 31, 2023
Kinézetre mind az első és a hátsó szárnyat át is alakították, különösen utóbbi szúrhat szemet extrém kialakításával. Abban nincs változás, hogy az F2-es autókat továbbra is a Mecachrome 3,4 literes turbómotorja hajtja majd, amely 620 lóerő leadására képes.
Schumacher dolgozik a visszatérésen, de „kifut az időből”
https://formula.hu/parc-ferme/36397
Mick Schumacher két haasos szezon után idén a Mercedes F1-es teszt- és tartalékversenyzőjeként tevékenykedik, de persze feltett szándéka újra versenyzői üléshez jutni. A dolgát nehezíti, hogy nem sok kiadó ülés van a 2024-es rajtrácson: az egyetlen, amelyre igazán eséllyel pályázhat, az a Williams egyik autója, de a grove-i istálló is egyelőre támogatja Logan Sargeantet. Maga Schumacher is tisztában van vele, hogy fogynak a lehetőségei: „Nem tudok határidőt meghatározni. Még dolgozom az ügyön. Kicsit kezdünk kifutni az időből, de szükségem van időre” – nyilatkozta a német pilóta a Sky Sports Germany kameráinak.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff eközben nem először méltatja Schumachert: „Úgy vélem, megérdemli a helyet a mezőnyben. Amint hosszabb ideig nem érzed komfortosan magad az autóban, annál nagyobb nyomást helyezel magadra és annál kevésbé teljesítesz jól, és szerintem ez történt a Haasnál is. Gyors pilóta: ha nyersz az F3-ban és az F2-ben, akkor komoly potenciál rejlik benned, amit az F1-ben sosem tudott megmutatni. Örülök, hogy olyan harmadik pilótánk van, akiről tudom, hogy alkalmas a feladatra, hogy az egyik versenyzőnk romlott halat eszik! De óriási az is, amit a szimulátorban hozzátesz a csapathoz, olykor neki köszönhetjük a nagy ugrásokat péntekről szombatra, mert egész éjszaka vezet.”
fotó: DPPI
Felismerik-e egymást gyerekkori fotóikról az F1-es versenyzők?
https://formula.hu/parc-ferme/36396
Újabb résszel folytatódott a népszerű Grill the Grid-sorozat a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján. Ezúttal a pilótáknak egymás gyerekkori fotóiról kellett megmondaniuk, hogy kit ábrázolnak. Voltak képek, amelyeknél mindenki azonnal rávágta, ki látható rajta, annyira nem változott az adott versenyző – Valtteri Bottasnál ezen többen derültek is –, de voltak olyan gyerekkori fotók is, amelyek kifogtak a mezőnyön. A videó IDE vagy a képre kattintva indul:
Szingapúrba a leglágyabb gumikat viszi a Pirelli, de Japánra és Katarra „bekeményít”
https://formula.hu/parc-ferme/36395
Ismertette az európai szezon utáni első három F1-es nagydíjhétvége gumikiosztását a Pirelli. Nevében Szingapúrba, Japánba és Katarba is ugyanazt a három slick keveréket viszik, mint legutóbb (ez Lusail esetén 2021-et jelent), de csak nevében, ugyanis az utóbbi két helyszínen bevetendő C1-es abroncs valójában egy fokkal lágyabb, mint a tavalyi keverék, amely idén C0 néven fut, s amelyet még nem láthattunk versenyhétvégén éles körülmények között. Szingapúrba egyébként a három legpuhább (C3, C4 és C5) gumit szállítja a Pirelli, míg Suzukába és Dohába a C1–C2–C3 variációkat, mivel az említett két helyszín komoly terhelést ró az abroncsokra.
fotó: DPPI
Olyat hozhat az F1-es Olasz Nagydíj időjárása, amire hónapok óta nem volt példa
https://formula.hu/parc-ferme/36394
Ha valakinek az a benyomása, hogy idén szokatlanul sok Formula-1-es hétvégén játszik szerepet az eső, az nem téved: konkrétan a Miami Nagydíj volt az utolsó május elején, amelyiken egyetlen F1-es eseményt sem zavart meg csapadék (bár az egyik éjszaka ott is zuhogott), azaz immár zsinórban nyolc forduló zajlott le úgy, hogy legalább egyszer vizes volt a pálya a száguldó cirkusz szereplői számára.
Ez azonban változhat Monzában: a RacingNews365.com által közzétett időjárás-előrejelzés alapján jó esély van, hogy az Olasz Nagydíjat végig száraz körülmények között rendezzék. Némi esély van azért az esőre a péntek délutáni második szabadedzésen, de valószínűbb, hogy a felhők elkerülik a pályát és kellemes 24-26 fokban gyakorolhatnak a csapatok. Szombat reggel is elképzelhető csapadék, de ha így is lesz, az aszfalt vélhetően felszárad a harmadik szabadedzésre, délután pedig végig száraz lesz az idő. Vasárnap pedig nincs kérdés: a futam napján lesz a legmelegebb és gyakorlatilag nulla századék a sansz az esőre.
fotó: DPPI
Kiszállt a Formula-E-ből, kizárólag az F1-re fókuszál a Hugo Boss
https://formula.hu/parc-ferme/36393
A Formula.hu exkluzívan, elsőként számolhatott be róla, hogy értesüléseink szerint a Hugo Boss lehet az új névadója a Red Bull második számú F1-es alakulatának, az AlphaTaurinak. Most az is kiderült a Motorsport-Magazine.com portál jóvoltából, hogy a divatcég nem hosszabbította meg a szezon végén lejáró partneri szerződését az elektromos formulaautós világbajnoksággal, a Formula-E-vel, amellyel 2017 óta, azaz hat éve működött együtt támogatóként. Ezen kívül a Porsche autóin is feltűnt a logójuk. Daniel Grieder, a Hugo Boss elnök-vezérigazgatója a lapnak azt is elárulta, hogy mostantól az F1 az egyetlen fő fókusz: „A Hugo Boss átszervezi a jelenlegi sportbeli kötelezettségeit, és mostantól teljes mértékben a Formula-1-re fog koncentrálni” – fogalmazott.
A Hugo Boss jelenleg az Aston Martin partnereként van jelen a száguldó cirkuszban, az AlphaTauri névadó szponzori lehetőségével kapcsolatos híreszteléseket azonban a cég nem kívánta kommentálni.
fotó:DPPI
Lábra állhatott a spái tragikus balesetben könyök- és csigolyatörést szenvedő versenyző
https://formula.hu/parc-ferme/36392
Július legelején szenvedett halálos balesetet a Formula Regional esős spái futamán Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland autóját eltalálta Adam Fitzgerald, aki szintén súlyos sérüléseket szenvedett: eltört négy csigolyája, a szegycsontja és az egyik könyöke az ütközés következtében. A 19 éves pilótát hetekig kórházban tartották, a könyökét meg is műtötték. Most, nyolc héttel az incidense után az Instagram-oldalán posztolt arról, hogy újra elkezdhette az edzéseket.
„Meglepő, hogy alig két hónappal később szabadon tudok mozogni. Lenyűgöző, mennyire gyorsan gyógyul a test, az első két hétben az oldalamra sem tudtam fordulni, amikor az ágyban feküdtem, most pedig már járok” – írta Fitzgerald.
Érdekesség, hogy nem a belgiumi volt az első balesete idén a pilótának: előtte Imolában a hurkakerékvető okozott neki csigolyatörést, amelyből azonban gyorsan vissza tudott térni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megérkezett a Ferrari-film első kedvcsináló előzetese Adam Driverrel – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36391
Már hosszú ideje cikkeztek arról, hogy film készül a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari életéről. Most megérkezett hozzá az első kedvcsináló előzetes is. A címszereplő legendás csapatalapítót a többek között a legújabb Star Wars-trilógia Kylo Renjeként ismert Adam Driver játssza majd, de feltűnik a filmben még mások mellett Penelope Cruz és Shailene Woodley is. A rendező pedig az a Michael Mann, aki a 2019-es Ford vs. Ferrari (magyarul: Az aszfalt királyai) című filmnél produceri feladatokat látott el. A mozikban az év végén, december 28-án mutatják be a filmet.
A mozikban egyébként jelenleg is fut egy másik autóversenyzős film, a szintén megtörtént eseményeken alapuló Gran Turismo.
Mit művel Massa és mi várható ebben az ügyben?
https://formula.hu/parc-ferme/36390
Felipe Massa és ügyvédi csapata megírta a kártérítést követelő hivatalos levelet az FIA és az F1 vezetősége felé, ami némileg ironikus, hiszen utóbbi így annak a Stefano Domenicalinak szól, aki a 2008-as szezonban éppen Massa főnöke volt a Ferrarinál. A brazil szerint ő ezt az egész ügyet nem a pénzért csinálja, hanem az igazságért, és dobott egy adag sarat Alonsóra is, aki szerinte tudott mindenről.
Mit csinál Massa, miért csinálja és mit remélhet tőle, milyen következményekkel járhat a 2023-as év egyik legfurcsább F1-es sztorija?
A Formula.hu Pitwall című műsorában beszéltünk erről:
„Én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – Tsunoda
https://formula.hu/parc-ferme/36389
Két utólagos időbüntetést is kiosztottak a Formula-1-es Holland Nagydíjat követően, közülük az egyiket Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel történt incidens miatt. A stewardok indoklásukban úgy fogalmaztak, hogy bár a Mercedes volt előrébb a féktávon, a japán később fékezett, azonban mindezt a piszkosabb belső íven tette, ezért alulkormányzottá vált az autója és belecsúszott Russellbe, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé a kontaktért. Az emiatt kiosztott öt másodperccel együtt 15. helyen célba érő Tsunoda nem értett egyet a szankcióval: „Szerintem ilyen a versenyzés. Nem éreztem úgy, hogy agresszív lett volna. Nem hiszem, hogy végül is összeértünk volna. De én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – idézi a versenyzőt a MotorsportWeek.com portál.
Az AlphaTauri pilótája nem véletlenül volt frusztrált a büntetések kapcsán, hiszen már szombaton is szankcionálták Zandvoortban: akkor Lewis Hamilton időmérős feltartásáért varrtak a nyakába egy három rajthelyes hátrasorolást.
fotó: DPPI
A káoszban is csupán három századon múlt az idei bokszutcai F1-es csúcs – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36388
A változó körülmények miatt többször is nagyon gyorsan kellett kerékcserével reagálniuk a Formula-1-es csapatoknak a Holland Nagydíjon, ennek ellenére a leggyorsabb bokszkiállás csupán három századdal maradt el az idei legjobbtól. A Red Bull ugyanis 2,01 másodperc alatt rakta fel Max Verstappen autójára az intermediate abroncsokat: ezzel az energiaitalosok már hetedik alkalommal bizonyultak a legjobbnak ezen a téren 2023-ban – igaz, általában Sergio Perez autóján szoktak kiemelkedően gyorsan végezni a szerelők. A Red Bull mögött az utóbbi versenyeken itt is feljavuló McLaren hozta el a két képzeletbeli dobogós helyezést 2,27 másodperces szervizelésekkel. Mutatjuk videón is Verstappen 2,01 szekundumos kerékcseréjét: