DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 27. péntek

„Hamilton agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár”

Bár Lewis Hamilton és Toto Wolff is arra utalt nemrég, hogy rövidesen aláírhatják a hétszeres F1-es világbajnok új szerződését a Mercedesnél, ez egyelőre nem történt meg – legalábbis nem jelentették be a felek. Mindeközben folyamatosak azok a pletykák, miszerint a Ferrari is csábítgatná a britet, még ha ezt a Scuderia és maga Hamilton is cáfolta. A korábbi kétszeres vb-győztes Mika Hakkinen szerint nem fog átigazolni a 38 éves pilóta, viszont azt is megjegyezte, hogy aligha az F1 számára már a prioritás:

„Meglepetés lenne, ha Lewis Hamilton csatlakozna a Ferrarihoz” – írta a finn expilóta az Unibetnél vezetett rovatában. „Vajon a pénz motiválja a versenyzőket? Tudom, hogy Lewis agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár. Ez teljesen normális. De a pénz jelent motivációt? Persze, hogy igen, de rengeteg a kockázat is. Szerintem igen valószínűtlen, hogy csatlakozik a Ferrarihoz. Azt mondanám, ahogy az ember idősödik, megváltoznak a prioritások az életében. A Formula-1 egyszerűen már nem lesz a legfontosabb dolog többé. Nem lepődnék meg, amikor egyre keményebbek az ellenfelek és megjelennek a fiatalok, amit például George Russell csinál most Lewisszal eredmények tekintetében, az nem egyszerű helyzet. Megvan-e Lewisban az energia, hogy minden reggel felkeljen, mindent beleadjon és hozza az eredményeket, hogy legyőzze a csapattársat? Ez a megfelelő jövő számára?”

f1-hamilton

fotó: DPPI

Hűtőöltözet lehet a megoldás – a katari túlhevüléssel foglalkoznak a műszaki igazgatók

Az FIA és a Formula-1 foglalkozik a Katari Nagydíjon pilóták kimerüléséhez vezető forrósággal. Pat Symonds, a széria vezető technikai szakembere az Autosportnak árulta el, a Technikai Tanácsadó Bizottság következő, október 31-i virtuális találkozóján (két nappal a Mexikóvárosi Nagydíj után) napirenden lesz a kérdés. Ezen a megbeszélésen Symonds és az FIA képviselete mellett a tíz csapat műszaki igazgatói vesznek részt.

Symonds hozzátette, az F1 és az FIA részéről is vannak elképzelések. Konkrét példaként az IndyCart hozta fel, ahol a versenyzők az overall alatt hűtőöltözetet viselnek, de hozzátette, ez plusz kilókat jelent.

A mezőny csapatai általánosságban támogatják a törekvést, de mivel Katar elszigetelt eset volt, nem akarnak radikális változást: Toto Wolff és Günther Steiner kifejezetten megemlítette, lyukak fúrása és nehéz eszközök bevezetése nélkül akarnak megoldást találni.

Fotó: Pirelli

Verstappen is ember, a Ferrari titkos fegyvere – F1-es USA Nagydíj, szombat

Az austini sprint „nem volt egy nagy sóskifli”, de tudósítónk számos érdekességet látott-hallott a paddockban: sokan beszélnek Verstappen megforgásáról, Hamilton érzései vegyesek, a Ferrarinak pedig van egy titkos fegyvere a hétvégére. Mészáros Sándor a COTA-ról jelentkezik, ahol a Formula Podcast őshallgatójával is találkozott.

Videó a képre vagy ide kattintva.

Hivatalos: Russell büntetést kap Leclerc feltartásáért

Nem történt váratlan fordulat, ahogy azt Charles Leclerc már a csapatrádióban is jelezte, George Russell büntetést kapott az F1-es USA Nagydíj sprintkvalifikációján azért, mert feltartotta a monacóit.

Az ítélet egy háromhelyes rajtbüntetés a ma éjfélkor kezdődő sprintfutamra, a vasárnapi nagydíjat nem érinti.

m395928_resize_1

Spanyol bajnokot avatott első szezonjában az F1 Academy

A hétvégén a Formula-1-es USA Nagydíj betéteseményeként rendezik meg az idén életre hívott női formulaautós széria, az F1 Academy évadzáróját. A bajnoki cím sorsa pedig már az első szombati futamon eldőlt: Marta Garcíának csupán egy dobogós helyezésre volt szüksége, hogy behúzza a titulust, de végül a pole-ból indulva győzelmet aratott. A Prema Racing színeit képviselő spanyol pilótahölgy idén ezzel hét diadalnál jár – és sorozatban háromnál, hiszen legutóbb Franciaországban övé lett a második és harmadik verseny. Texasban a győzelmi trófeát egyébként a Mercedes F1-es versenyzője, George Russell adta át neki.

Ugyan az F1 Academy szabályzata nem tiltja, hogy a regnáló bajnok a következő szezonban visszatérjen a mezőnybe, a 23 éves García várhatóan a Formula Regional European Championshipben folytatja majd a pályafutását 2024-ben.

f1-academy-marta-garcia

Halálos baleset: 50 éves versenyző hunyt el, miután betonkorlátnak ütközött

Tragikus hírről számolt be az ismert finn raliversenyző, Kristian Sohlberg: halálos balesetet szenvedett az általa menedzselt, tanított pilóta, Miroslav Angelov. Az 50 éves bolgár versenyző nem egy futamon, hanem egy teszten hunyt el: Sohlberg beszámolója szerint egy egyenes szakaszon ismeretlen okból nekiütközött egy betonkorlátnak, és az autó kigyulladt. A navigátor kihúzta a pilótát a Skodából, megérkezett a segítség, Angelovot kórházba szállították, de sajnos belehalt a súlyos sérüléseibe.

Nyugodjon békében!

 

Éjfélkor F1-es sprint, majd este verseny – itt a kusza vasárnapi program

A MotoGP felforgatott időtervével és az F1 éjszakai programjával így néz ki a vasárnapi motorsportprogram:

Vasárnap

00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)

1:00 Moto3, futam (Aréna4)

2:15 Moto2, futam (Aréna4)

4:00 MotoGP, sprintfutam (arena4.hu, online)

9:30-9:50 DTM, második időmérő

13:30 DTM, második futam

20:30 NASCAR Cup Series, futam (Match4)

21:00 Formula–1, futam (M4 Sport)


Fotó: Red Bull Content Pool

Így áll az F1-es csapattársak időmérős párharca

A szezon utolsó szakaszához érkezve vessünk egy pillantást a csapattársak időmérős párharcára. Miközben a Williamsnél Albon eddig lenullázta a nagydíjakra vonatkozó kvalifikációk tekintetében Logan Sargeantet, a Mercedesnél eddig abszolút egál a helyzet George Russell és Lewis Hamilton közt. Yuki Tsunoda pedig alighanem rekordot állított fel azzal a modernkori F1 történetében, hogy eddig mindhárom iddei csapattársát legyőzte a kvalifikációkon.


Fotó: Mercedes

A csapattársak időmérős párharcának állása:

 

Verstappen 16-2 Perez

Leclerc 11-7 Sainz

Russell 9-9 Hamilton

Ocon 8-10 Gasly

Norris 13-5 Piastri

Bottas 12-6 Zhou

Alonso 16-2 Stroll

Hülkenberg 12-6 Magnussen

Tsunoda 8-2 De Vries

Ricciardo 1-2 Tsunoda

Tsunoda 4-1 Lawson

Albon 18-0 Sargeant

Sainz is meglepődött a Ferrari tempóján

Charles Leclerc szerezte meg a pénteki időmérő edzésen a pole-pozíciót a vasárnapi nagydíjra, megelőzve Lando Norrist és Lewis Hamiltont. A Ferrari monacói versenyzője azután tudta megkaparintani az első rajtkockát, hogy elvették Max Verstappen leggyorsabb körét négykerekes pályaelhagyás miatt.

Eközben csapattársa, Carlos Sainz a negyedik helyet szerezte meg a másik Ferrarival, akit szintén meglepett az SF-23-as gyors tempója a COTA-n. "Nem volt rossz időmérő. Az utolsó szektort nem tudtam összerakni, ott majd javítanom kell szombaton. A pálya többi része többé kevésbé rendben volt és úgy tűnik, hogy erősek lehetünk a hétvége hátralévő részében is. Gratulálok Charles-nak a pole-pozícióhoz. Megpróbálunk sok pontot szerezni a hétvégén."


Fotó: DPPI

Ismét Doohant ülteti autójába az Alpine Mexikóban és Abu Dhabiban

Mivel még sok istálló adós a szezonra kötelezően előírt két újoncszerepeltetéssel a nagydíjhétvégék első szabadedzésein, egyre több ezzel kapcsolatos bejelentés érkezik. Most az Alpine tette meg a magáét: akárcsak tavaly, újfent az F1-es tartalékosként is tevékenykedő Jack Doohan kap tőlük lehetőséget. Ráadásul a két helyszín is ugyanaz lesz, mint egy éve: a jövő hétvégi Mexikóvárosi Nagydíj első tréningjén Pierre Gasly, az évadzáró Abu Dhabi GP nyitó gyakorlásán pedig Esteban Ocon A523-asába fog beülni. Nem meglepő, hogy erre a két pályára esett a választás, hiszen az Austin után hátralévő másik két futam közül a Sao Pauló-i Nagydíj ismét sprintes lesz, azaz egyetlen szabadedzést rendeznek majd, míg Las Vegas mindenki számára ismeretlen lesz.

Doohan jelenleg a Formula-2-ben vitézkedik (Abu Dhabiban az idényzárójuk mellett fog F1-es edzésen részt venni), két győzelmet aratva a negyedik pozíciót foglalja el a 2023-as bajnokságban.

f1-doohan-alpine

Helyszíni: Leclerc a pole-ban, Andrettiék a paddockban

Mario és Michael Andretti biztató tárgyalásokat folytatott az F1 vezetőségével a COTA-n a 2025-ös beszállásról; Max Verstappen pole-körét elvették, így Leclerc indulhat vasárnap az élről. Mészáros Sándor Austinból jelentkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Leclerc majdnem szívrohamot kapott: azt hitte, mérnöke az ő körelvételéről beszél

Charles Leclerc szerezte meg az F1-es USA Nagydíj rajtelsőségét, miután Max Verstappen körét négykerekes pályaelhagyás miatt elvették. A Ferrari monacóija azonban eleinte azt hitte, az ő eredménye ugrott, mérnöke, Xavier Padros ugyanis csak a mondat végén említette a rádióban a Red Bull-os nevét – ez a beszélgetés zajlott le az austini Q3 végén közöttük:

Mérnök: Szóval, törölték a körét Verstappennek.

Leclerc: Az ég szerelmére, a nevet mondd először.

Mérnök: Verstappen körét törölték.

Leclerc: Igen, nos, nekem meg közben volt egy szívrohamom…

Az idén harmadszor pole-pozíciós Leclerc a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón is felelevenítette a félreértést: „Volt egy kisebb szívrohamom, mert a mérnököm azt mondta, hogy pályaelhagyás és csak utána tette hozzá, hogy Verstappennél, ezért amikor meghallottam a körelvételt, odacsaptam a kormányra és a sisakomra, de amikor hallottam Verstappen nevét, úgy voltam vele, hogy az már jobb hír számunkra. Ezért mondtam akkor Xavinak, hogy előbb a nevet mondja, hogy ne izguljam túl a dolgokat.”

f1-leclerc-pole

Százfutamnyi matrica, tisztelgés Cevert előtt: ilyen sisakokkal készültek az F1-esek az USA Nagydíjra

Austinba is rengeteg versenyző érkezett különleges bukósisakkal. Charles Leclerc-ről már írtunk külön is, hogy elfelejtette, hogy ez a századik versenye a Ferrarinál, így csak egy sima, de annál látványosabb zöld fényezéssel készült. Lando Norris viszont tudta, hogy ez lesz a századik nagydíja az F1-ben, így a száz futamáról készült matricákkal pakolta tele a fejvédőjét:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lando Norris (@landonorris) által megosztott bejegyzés

 

Pierre Gasly a majdnem pontosan 50 éve elhunyt honfitársa, Francois Cevert előtt tiszteleg texasi bukójával, ráadásul a legendás francia akkori csapattársával, Jackie Stewarttal közösen leplezték le a dizájnt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY

Guanyu Zhou különleges bőrhatású bukóval készült az USA Nagydíjra:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Zhou Guanyu (@zhouguanyu24) által megosztott bejegyzés

 

Emellett a teljesség igénye nélkül többeknél is megjelentek az amerikai zászló és Texasra jellemző motívumok:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MoneyGram Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

MotoGP-futam, F1-es sprintszétlövés, majd éjfélkor sprint – szombati program

Furcsa menetrend szerint zajlanak az események ezen a hétvégén, hiszen az F1 az Egyesült Államokban versenyez, ráadásul sprintes lebonyolítás szerint, míg a MotoGP Ausztráliába látogat, így közel egy teljes nap eltelik a két széria programja között. Fontos kiemelni, hogy a MotoGP-nél ráadásul az időmérő után ezúttal magát a nagydíjfutamot rendezik meg szombaton, mivel vasárnapra esőt és viharos szelet jósolnak, így a programban felcserélték a versenyt a sprinttel. Emellett a DTM és a NASCAR is szerepet kap szombaton, majd vasárnap éjfélre csúszik át magyar idő szerint az F1-es sprint.

Íme a szombati program:

01:10-01:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

01:50-02:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

6:10 MotoGP, futam (Aréna4)

9:30-9:50 DTM, első időmérő

13:30 DTM, első futam

15:50-17:00 NASCAR Cup Series, időmérő

19:30 Formula–1, sprintszétlövés (M4 Sport)

Vasárnap

00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)

A hétvége teljes programja pedig ezen a linken megtekinthető!


Fotó: Red Bull Content Pool

A Ferrarit alakító színész volt a Scuderia vendége Austinban

Adam Driver volt a Ferrari csapatának vendége csütörtökön, ami nem véletlen, hiszen az amerikai színész játssza a főszereplőt, magát Enzo Ferrarit a magyar mozikba december 28-án érkező életrajzi filmben, amely elmeséli majd nekünk az alapító rögös életútját és persze a márka történetét. Driver mellett a film rendezője, Michael Mann is belpést nyert az olasz istállóhoz, ahol a Scuderia két versenyzőjével, Charles Leclerc-re és Carlos Sainzcal beszélgethettek.

A Ferrari előzetese 

Leclerc nem tudta, hogy hétvégén lesz 100. ferraris futama, ezért random amerikai sisakfestést hozott

„Elfelejtettem, hogy ez lesz a 100. nagydíjhétvégém a Ferrarival, szóval ez a különleges sisak nem indokolt, viszont gyönyörű. Nézzétek a zöldet” – posztolta Charles Leclerc, beismerve, benézett egy fontos mérföldkövet csapatával.

A zöld – leginkább Aston Martinra és Lance Stroll normál sisakdizájnjára emlékeztető – sisak az amerikai futball megidézésével tiszteleg az USA közönségének. Leclerc későn kapcsolt, hogy éppen ez lesz 100. nagydíja a Ferrarival, tehát sokkal aktuálisabb lett volna ebből az apropóból kitalálni egy dizájnt – így azonban jobb híján marad a zöld focis témájú sisak.

Alonso kapcsolatot lát a himnusz és a katari túlhevülés közt

Austinban fejtegette a Katari Nagydíjon tapasztalt túlhevülés és fizikai kimerültség okait Fernando Alonso. A spanyol is felhozta Romain Grosjean 2020-as balesetét, amelyet követően szigorítottak a tűzálló ruházatra vonatkozó elírásokon: a vastagabb öltözet segít vészhelyzetben, ugyanakkor egy forró versenyen megnehezíti a hőleadást. Alonso egy másik problémát is megemlített: a versenyek előtti himnuszt, amelyre a teljes mezőny felsorakozik.

„Nem vagyok nagy rajongója például annak, hogy a nemzeti himnuszt 14 perccel azelőtt az autóba beszállás előtt játsszák le” – mondta Alonso az USA Nagydíj médianapján. „Ez elképzelhetetlen bármelyik más sportban, ahol a tested határait feszegeted. Ha kicsit korábban lenne és le tudnánk hűlni az autóba szállás előtt, akkor később érnénk el a hőmérsékleti limitet. Ahelyett, hogy már a 15. körtől a limiten vagyunk, mondjuk csak a 40. körben érnénk el és onnantól már csak 15 kör szenvedés maradna.”

Alonso javaslatot is említett, a WEC-t hozta fel, amely szériában 2019-ben világbajnok lett: az autókban van légkondicionáló, eltávolították a pilótafülke közelében a túlmelegedő alkatrészeket, és szabály írja le, hogy a benti hőmérséklet nem lépheti túl két Celsius-foknál többel a külsőt – ha ez megtörténik, ki kell állni. Hozzátette azonban, a Formula-1-ben ez a probléma nem a legsürgetőbbek közé tartozik.

Fotó: Aston Martin

Sargeant most már iszik a versenyek alatt

Miután az F1-es Katari Nagydíjat rosszullét miatt fel kellett adnia, s az orvosi központban extrém dehidratációval kellett ellátni, sokan felidézték Logan Sargeant korábbi nyilatkozatát, miszerint nem iszik versenyek közben, és teljesen megfelel neki, hogy a futam rajtja előtt megfelelően hidratálja szervezetét.

sargeant-katar-3

A hazai pályán induló amerikai versenyző most elmondta, hogy a rendszerint az egyik legkeményebb megterhelést jelentő szingapúri futamot követően változtatott ezen a szokásán, csakhogy Katarban ez sem segített: „Szingapúr óta iszom verseny közben, de őszintén szólva ebben a hőségben ez sem számított. Gyakorlatilag forró vizet ittam.”

„Az ülés pedig átforrósodott, égetett. Nagyon nehéz helyzet volt, közel sem ideális” – fogalmazott egészen finoman a mezőny egyetlen tagja, akinek nincs szerződése 2024-re.

sargeant-katar

34 Celsius-fok várható hétvégén, Bottas elvitte tudósítónkat egy körre

Kollégánk is megérkezett Austinba. A Red Bull cáfol, hőség várható, a hangulat texasi, a Formula.hu helyszíni tudósítóját pedig Valtteri Bottas vitte egy kört a COTA-n – Mészáros Sándor jelentkezik az austini F1-es paddockból, a videó ide kattintva érhető el.

Dupla KTM-vezetés Phillip Islanden, Bagnaia ismét a Q1-ben

Alig néhány nappal a fordulatos indonéz hétvége után már az Ausztrál Nagydíj helyszínén, Phillip Islanden van jelenése a MotoGP-nek. Pénteken szokás szerint két edzés volt a program, amelyek közül a délutáni egy óra bírt téttel, hiszen ott dőlt el, kik kvalifikálják magukat automatikusan a Q2-be. A leggyorsabbnak a két gyári KTM-es bizonyult: Brad Binder zárt az élen a hazai hős Jack Miller előtt. Maverick Vinales végzett a harmadik helyen az Apriliával, majd jött a vb-összetettben 18 pontos hátránnyal második Jorge Martin, aki a mandalikai bukása után remek tempóval vágott vissza (az első szabadedzésen hét tizedmásodpercet adott a mezőnynek), az utolsó gyorskörei egyikén még fel is tartották, úgy zárt negyedikként.

motogp-binder-ktm-phillip-island

A világbajnokságot vezető Francesco Bagnaia azonban újfent harmatosan kezdett: a délelőtti tréningen problémái is voltak, délután pedig egyszerűen nem volt elegendő tempója, így csupán 11. lett, azaz a múlt hétvége után ismét jelenése lesz az időmérő első szakaszában. A Q2-be amúgy a fent említettek mellett Pol Espargaro, Marco Bezzecchi, a MotoGP-s helyéért küzdő Fabio di Giannantonio, valamint Enea Bastianini, Aleix Espargaro és a Repsol-váltást kizáró Johann Zarco fért még be. Az edzés krónikájához tartozik, hogy Marc Marquez elcsúszott a 10-es kanyarban – ahogy délelőtt is –, míg Fabio Quartararót ugyanitt feltartotta a végén Augusto Fernandez: mindkét világbajnok tízen kívülre szorult, így a Q1-ben fog szerepelni szombaton.

A MotoGP Phillip Island-i menetrendje, amelyet a vasárnapra jósolt eső és viharos szél miatt módosítottak, így a MotoGP nagydíját előrehozták szombatra, s a sprintet ütemezték át vasárnapra, ide kattintva található.

A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

motogp-phillip-island-pentek

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Aston Martin: Alonso akár 2026-ig is maradhat

Miközben fia gyenge teljesítménye miatt egyre többször merülnek fel a csapat esetleges eladásáról szóló pletykák, az Aston Martin első embere, Lawrence Stroll másik versenyzőjével, a kétszeres F1-es bajnok Fernando Alonsóval továbbra is rendkívül elégedett. „Rengeteget adott nekünk, annyi energiája van, mint egy 22 évesnek” – nyilatkozta a kanadai csapattulajdonos.

alonso-suzuka

„Nagyon eltökélt, elképesztően motivált, természetesen rendkívül tehetséges és fantasztikus nagykövet a márka számára. Elképesztő versenyző, szóval azt mondanám, hogy a pályán és azon kívül is csodálatos nagykövete az Aston Martinnak” – mondta az idősebb Stroll, aki azt is el tudja képzelni, hogy a spanyol akár a 2026-os szabályváltozásokat is megvárja.

Amikor arról kérdezték, hogy még 45 évesen is a sportágban lehet-e a legendás versenyző, Stroll így felelt: „Minden lehetséges. És nagyon várjuk a jövő évet!”

alonso-podium-zandvoort