Alex Wurz, a nagydíjversenyzők szövetségének elnöke bemutatta a monacói pálya lehetséges változtatásait, amelyekkel az előzéseket lehetne fokozni.
A történelmi pálya szűkössége miatt már régóta kihívást jelent az előzés. Az F1 legutóbb a kötelező kétkiállásos stratégia bevezetésével próbálta növelni a kiszámíthatatlanságot – ez azonban nem tudta fokozni a látványt.
A monacói pálya elrendezésének megváltoztatása tűnik a legmegvalósíthatóbb módszernek az előzési lehetőségek biztosítására – azonban a helyszín és a környezeti korlátok miatt az ilyen változtatások nehézkesnek bizonyulnának.
Wurz, aki 69 F1-es futamon indult már, bemutatta a Monaco körüli show fokozására vonatkozó elképzeléseit.
WURZdesign proposed Monaco Track upgrades. High level only, considering urban constraints of the city, but aiming to improve raceability. (Nouvelle Chicane idea indeed a larger civil engineering impact) pic.twitter.com/zwdTsEM150
— alex wurz (@alex_wurz) May 26, 2025
Legyen szélesebb a hajtű!
Az első módosítást a hatos kanyarban, a híres hajtűkanyarban, a korábbi Loewsben hajtaná végre.
Wurz azt javasolta, hogy a hajtűkanyar bejáratát legalább 2,2 méterrel szélesítsék ki a belső oldalon, így több hely maradna a versenyzőknek az előzési kísérlethez.
„Ez azt jelenti, hogy a lefelé érkező sofőröknek könnyebb lehetőségük van egy bevetődésre” – mondta. „Ez azt jelenti, hogy az élen haladó versenyzőnek többet kell védekeznie, így lassabb lesz.”
Változtatásokat hajtanának végre a kijáratnál is, hogy a kívül lévő autónak legyen helye egy esetleges csata folytatásához.
„A hajtűkanyar nagyon szűk, ezért a kijáratnál is meg kell szélesítenünk a pályát, el kell veszítenünk a kerékvetőt, és az aszfalt egészen a falig tartson, h ogy meg legyen a kanyarodási sugár” - tete hozzá Wurz.
„Az igazi ideális versenyív nem fog változni ahhoz képest, ami most van. Nem fog változni a kanyar jellege. Csak egy kicsit több védekezésbe fog átvezetni. Ezért ez a kanyar tulajdonképpen az új sikánba való előzéseket fogja kezdeményezni.”
Legyen hosszabb az alagút utáni egyenes!
Ahogy Wurz utalt rá, a hajtűkanyarban történt változtatás a Nouvelle Chicane-nál is változtatásokat eredményezne. A kanyart a pálya legjobb előzési lehetőségének tekintik, még akkor is, ha a valóságban kevés az esély.
A híres alagútból kijövet Wurz azt javasolta, hogy az egyenest hosszabbítsák meg további 80 méterrel, mielőtt egy éles 90 fokos kanyart alakítanának ki.
„Saját tapasztalatomból, a versenyek nézéséből és a versenyzőtársaimmal való beszélgetésekből kiindulva nagyon meg vagyok győződve arról, hogy a sikánt későbbre kellene helyezni, ami fizikailag a város korlátai mellett lehetséges lenne” – mondta.
„Ez azt jelenti, hogy az itt való védekezés (ami a kis ívvel és a bukkanókkal most elég könnyű) nehezebbé válna.”
Wurz kedvence egyébként az ezt követő Tabac kanyar, amely szerinte a módosítás után nem lenne padlógázas, és nagy kihívást jelentene.
Rajzoljuk át a Rascasse-t!
A Wurz által javasolt utolsó változtatás a 17. kanyarban, azaz Rascasse-ban történik.
Ez két-három méterrel előrébb helyezné a csúcspontot, hogy élesebb kanyart hozzon létre, miközben kiszélesítené a kijáratot, hogy az autók egymás mellett haladhassanak.
„Amikor ez a csúcspont kijjebb kerül, a bejárati ív mindenképpen megváltozik. Sokkal inkább megnyílik a kanyar a bukóterek előtt, és ez azt jelenti, hogy bármelyik előttünk haladó versenyzőnek vagy védekeznie kell, vagy el kell fogadnia, hogy nyitva hagyja az ajtót.”
„Ha védekezel, akkor sokkal lassabban fogsz kijönni, így egy vonatot hozol létre magad mögött, és az összes versenyzőre nehezedő nyomás egyszerűen megnő. Ez egy apró trükk, elég könnyen megvalósítható, de legalább több harcot, nagyobb nyomást és talán előzéseket kellene vállalni.”