DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 6. szombat

Botrány a NASCAR-ban: Ross Chastain verekedett, a győztest kifütyülték

Míg az F1 Miamiban száguldott, addig a NASCAR a Kansas Speedwayen versenyzett, unalmasnak pedig cseppet sem volt mondható a Cup Series 267 körös versenye, ami hatalmas balhéval ért véget. Fordulatokból nem volt hiány, amit jól mutat, hogy a Hendrick Motorsports pilótái mennyit lifteztek a mezőnyben. Az első sorból induló Kyle Larson és Williams Byron ugyanis még a verseny első felében bajba kerültek, előbbit Tyler Reddick forgatta ki a pályáról, pole-pozíciós csapattársa pedig a fallal is találkozott két ízben, majd egy büntetést is kapott, mivel gyorsan hajtott a pitben.

A felsorolt tényezők ellenére az utolsó szakaszban meccsben voltak győzelemért ahogyan az a Chase Elliott is, aki csak a 21. helyről rajtolt, mégis az élre tört egy rövid ideig. Ennek oka a Hendrick jó stratégiája mellett az összesen 11 sárga zászlós periódus volt, ami eléggé megkavarta a lapokat. A megszakításokkal együtt is jó tempót ment még a második szakaszt megnyerő Joey Logano, illetőleg a nyitó etapot az élen záró Denny Hamlin, aki később az egyik főszereplővé lépett elő. A legvégére ugyanis Larson került az élre, akit a Joe Gibbs Racing versenyzője folyamatosan támadott, ebből azonban véletlenül egy lökés kerekedett ki az utolsó körben. Ennek köszönhetően az 5-ös autó eltalálta a falat, Hamlin pedig nyert és megszerezte csapata 400. győzelmét, ám a közönség hangos hangos füttykoncerttel jelezte, hogy nem díjazták a látottakat. 

Önmagában már ez sem volt szerencsés, ám a botrány akkor robbant ki igazán, amikor a 29. helyen leintett Noah Gragson az autóból kiszállva rátámadott Ross Chastinre, aki az 5. helyen ért célba. A dinnyés ember korábban Kyle Busch haragját vívta ki agresszív manővereivel, majd később Gragson lett rá mérges, amikor az 1-es autó pilótája majdnem a falnak nyomta. Az alábbi videón jól látható, hogy riválisa megragadja Chastaint, aki erre válaszul ököllel ütötte meg versenytársát, a feleket pedig a NASCAR tisztviselőinek kellett szétválasztania.

Ami a további eredményeket illeti, Byron jött be végül a harmadik helyen, a negyedik pedig Bubba Wallace lett, aki szintén nagy versenyt futott a 17. helyről indulva. Mögötte Chastain, Logano, Elliott, Truex Jr., Reddick és Dillon zárták a legjobb tízet.

 

MotoGP: Marquez az élen, biztatóan debütált a V4-es Yamaha

Pénteken két edzéssel kezdetét vette a MotoGP San Marinó-i Nagydíjának programja. A nap legjobb körét Marc Marquez motorozta a Ducatival, másfél tizeddel előzte az apriliás Marco Bezzecchit, míg a harmadik helyet a délelőtt még leggyorsabb VR46-os, Franco Morbidelli kaparintotta meg. Francesco Bagnaia a barcelonai borzalom után ezúttal egy biztató negyedik hellyel nyitott, megelőzve Alex Marquezt is. Jól mentek az aero-fejlesztésekkel érkező Honda gyári párosa, Joan Mir és Luca Marini, míg a top 10-be és ezzel a Q2-be Jorge Martin, Pedro Acosta és Fabio di Giannantonio fért még be. A Yamahák ugyanakkor haloványan kezdtek, a legjobbjuk, Fabio Quartararo csupán 12. lett. 

De ha már Yamaha: a nap fő eseménye a hangvillások új V4-es motorblokkjának debütálása volt a szabadkártyás Augusto Fernandez alatt. A bemutatkozás nem volt zökkenőmentes, délelőtt egy kisebb műszaki probléma, délután a hajrában egy esés hátráltatta a spanyol tesztmotoros munkáját. Az eredmény így is biztatónak nevezhető: Fernandez 19. lett délután, 1,2 másodperces hátránnyal Marquez, de csupán hat tizedre Quartararótól – miközben a márkatársak közül Alex Rinst és Miguel Oliveirát is megelőzte.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Marc Márquez Ducati 1'30.480  
2. Marco Bezzecchi Aprilia 1'30.627 0.147
3. Franco Morbidelli VR46 Ducati 1'30.673 0.193
4. Francesco Bagnaia Ducati 1'30.710 0.230
5. Álex Márquez Gresini Ducati 1'30.752 0.272
6. Joan Mir Honda 1'30.819 0.339
7. Luca Marini Honda 1'30.848 0.368
8. Jorge Martín Aprilia 1'30.857 0.377
9. Pedro Acosta KTM 1'30.889 0.409
10. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'30.915 0.435
11. Johann Zarco LCR Honda 1'31.068 0.588
12. Fabio Quartararo Yamaha 1'31.090 0.610
13. Brad Binder KTM 1'31.166 0.686
14. Maverick Viñales Tech3 KTM 1'31.249 0.769
15. Fermín Aldeguer Gresini Ducati 1'31.293 0.813
16. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'31.487 1.007
17. Jack Miller Pramac Yamaha 1'31.500 1.020
18. Enea Bastianini Tech3 KTM 1'31.440 0.960
19. Augusto Fernández Yamaha 1'31.678 1.198
20. Alex Rins Yamaha 1'31.682 1.202
21. Ai Ogura Trackhouse Aprilia 1'31.688 1.208
22. Miguel Oliveira Pramac Yamaha 1'32.142 1.662
23. Somkiat Chantra LCR Honda 1'32.516 2.036

marquez-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Egy élmenőnek sem maradt „ingyenes” motorcseréje

A Red Bull döntése nyomán, miszerint friss erőforrást szerel Max Verstappen autójába az F1-es Olasz Nagydíjon, a négyszeres bajnok most ugyanabban a helyzetben találta magát, mint Oscar Piastri és Lando Norris a McLarennél, Charles Leclerc a Ferrarinál, valamint George Russell a Mercedesnél. Az élmezőnyből mind az öt említett pilóta a szabályok szerint engedélyezett utolsó motorját használja, és egy újabb teljes csere automatikusan a rajtrács végére sorolná őket.

Az élcsapatok többi pilótája már átlépte ezt a határt: Lewis Hamilton, Verstappen csapattársa, Yuki Tsunoda, valamint a Mercedes újonca, Kimi Antonelli korábban vállalt rajtbüntetést extra motorokért – természetesen ha újabb cserére kényszerülnek, ismét szankció vár rájuk. Van azonban némi mozgástér: a csapatok természetesen visszatérhetnek a korábban használt, még a kereten belül maradt motorokhoz, így elodázhatják a büntetést és megtarthatják a frissebb erőforrásokat a hajrá legfontosabb futamaira.

A szabályok értelmében a belső égésű motorból, a turbóból, az MGU-H-ból és az MGU-K-ból négy egység engedélyezett szezononként, míg az energiatárolóból és az elektronikai vezérlőből csupán kettő. A kipufogórendszerből nyolc a maximálisan felhasználható mennyiség büntetés nélkül. A kipufogót illetően egyébként nagy a szórás az élmezőnyön belül: miközben a Red Bull már hetet beszerelt mindkét autójába, Leclerc és Hamilton pedig ötnél, illetve hatnál tart, addig a McLarenek és a Mercedesek egyelőre csak háromnál járnak.

norris-zandvoort-off

Ricciardo újra feltűnhet az F1-es paddockban

Daniel Ricciardo ugyan a 2024-es Szingapúri Nagydíjjal végleg lezárta Formula–1-es versenyzői karrierjét, de a szurkolók a jövőben is láthatják őt a paddockban – igaz, már egészen más szerepben. A nyolcszoros futamgyőztes ausztrál pilóta nemrég bejelentette visszavonulását, egyúttal partnerségre lépett a Ford Racinggel, ahol nagyköveti szerepet tölt be.

A Ford és a Red Bull közös erővel dolgoznak a 2026-tól bevezetésre kerülő új F1-es motorprojekten, így Ricciardo jelenléte akár újra összekötheti őt egykori csapatával. Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta: „Családias érzés látni, hogy Daniel csatlakozik a Ford Racinghez ebben a kalandban, és ez nagyszerű érzés. Ez is csak egy példa arra, milyen sok ponton kapcsolódik egymáshoz a két projekt. Nagyon izgalmas. Biztos vagyok benne, hogy mindenki örül majd, ha újra látja Danielt a paddockban, erre pedig a Ford Racing jóvoltából néha sor kerülhet.”

A Ford vezérigazgatója, Jim Farley szerint Ricciardo új szerepköre nem csupán a Formula–1-ről szól: „Globális off-road márkát akarunk építeni, és Daniel egyedisége és lelkesedése új célcsoportokat is megszólíthat. Beszéltem számos versenyzővel is, akik egyből azt kérdezték, hogy kaphatok egy Raptor R-t? Ez is jól mutatja, milyen érdeklődés övezi ezt a vonalat, olyan, mint egy egzotikus gyümölcs.”

ricciardo-raptor-x

Hét szezon után „szünetre vonul” az elektromos MotoE világbajnokság

Csütörtökön közleményben jelentette be a FIM és a Dorna, hogy a 2025-ös szezon végeztével „szünetre vonul” a MotoE világbajnokság. A kommüniké és benne Jorge Viegas, a Nemzetközi Motorsport Szövetség elnöke nem kertel: az elektromos sorozat nem nyerte el eléggé a rajongóbázisuk tetszését az eddigi hét szezon során, emellett a motorkerékpár-ipar is más irányt vett az elmúlt években, a hangsúly áthelyeződött a hatékonyabb belsőégésű erőforrások és a nemfosszilis üzemanyag használata irányába. A FIM és a Dorna szerint a későbbiekben megfontolhatják a MotoE újraélesztését, amennyiben „nő az elektromos motorok vagy bármilyen más fenntartható technológia relevanciája”.

A MotoE 2019-ben indult útjára, eleinte világkupaként futott a MotoGP és a többi géposztály mellett, majd 2023-tól kapta meg a világbajnoki státuszt. A bajnokok sorban: Matteo Ferrari, Jordi Torres (kétszer), Dominique Aegerter, Mattia Casadei és Hector Garzo, míg idén jelenleg pontazonossággal áll Casadei és Lorenzo Baldassarri két fordulóval a szezon zárása előtt. Az idei szezonban már magyar indulója is volt a sorozatnak Varga Tibor személyében, akinek a spielbergi negyedik hely eddig a legjobb eredménye.

motoe

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Volt főnöke szerint Tsunoda gyors és tehetséges, de nem elég szorgalmas

Franz Tost véleménye szerint hiába gyors és tehetséges Yuki Tsunoda, hiányzik belőle az F1-hez szükséges szorgalom és munkamorál. Tost anno több éven át volt a japán pilóta csapatvezetője az AlphaTaurinál, így alaposan ismerheti a versenyzőt, akit hiába léptetett elő idén év közben a Red Bull az anyacsapatához, Liam Lawsonhoz hasonlóan jórészt csak küszködik Max Verstappen oldalán. Tost a Servus TV-nek nyilatkozva fejtette ki a véleményét Tsunodáról:

„Yuki nagyon jó a nyers tempó tekintetében, de lehet, hogy ez a probléma. Mindig lenyűgözött a kisebb kategóriákban nyújtott nagyon jó teljesítményével a Formula-3-ban és a Formula-2-ben egyaránt. Minden az ölébe hullt. Mindig mondtam neki, hogy ’Yuki, a Formula-1-ben dolgoznod kell’. Ha fél-egy másodperccel lassabb vagyok a csapattársamnál, akkor éjt nappallá téve maradnák a paddockban, hogy tanulmányozzam az adatokat, miért vagyok lassabb. És Yukit mégis rá kell venni erre. Tehetséges, de sajnos nem elég lelkes és szorgalmas ahhoz, hogy kompenzálja a hiányosságait.”

f1-tsunoda-redbull-1

Kevésbé látványosan, de folytatódott a Hungaroring fejlesztése – fotók!

Amint lezajlott augusztus elején a jubileumi 40. Formula-1-es Magyar Nagydíja, máris folytatódtak a fejlesztési munkálatok a Hungaroringen. Mint az a pálya által megosztott lenti fotós posztból kiderül, a korábbi fázishoz képest ezek kevésbé látványos változások, „hiszen többnyire belső munkálatok zajlanak a főépületben és a főlelátón, de ezek a végső simítások szükségesek ahhoz, hogy a Hungaroring jövő tavasszal F1-színvonalon fogadhassa az első látogatókat”. Íme, a Hungaroring képes bejegyzése minderről:

Így juthat „Nordschleife-jogosítványhoz” Verstappen

Mi is írtunk arról az Auto Motor und Sport értesülései alapján, hogy a GT-versenyzéshez és a Nordschleiféhez is köztudottan vonzódó Max Verstappen hamarosan élesben is rajthoz állhat a legendás 25 kilométeres pályán. Ám hiába egy négyszeres Formula-1-es világbajnokról beszélünk, Verstappennek is eleget kell tenni a helyszín speciális előírásainak ahhoz, hogy indulhasson a helyi endurance-széria, az NLS versenyein.

Ehhez mindenekelőtt egy „vizsgát” kell teljesítenie a hollandnak pénteken a RacingNews365.com cikke szerint, amelyen bizonyítja a képességeit a német motorsport szövetség számára. Ezzel Verstappen egy „B-licenszet” kaphat, amellyel B kategóriás versenygépekkel állhat rajthoz a Zöld Pokolban. Verstappenék elképzelései szerint ez egy Porsche Cayman GT4 lenne a Lionspeed GP csapatánál. Egy ilyen típusú autóval normál esetben legalább két versenyt és minimum 14 kört kell teljesítenie az adott pilótának, miközben az ideje mellett a forgalomban való mozgását is figyelik.

Viszont egyedi esetekben a döntéshozók akár egyetlen futam alapján is ítélhetik úgy, hogy a szóban forgó versenyző alkalmas az A-licenszre – de a szabályok azt is lehetővé teszik, hogy a pilóta egyetlen verseny alatt két különböző csapattal induljon és úgy teljesítse az előírt körszámot. Mindenesetre az A-licensszel Verstappen már GT3-as autóval is indulhatna a Nürburgringen: a végcél az, hogy a Verstappen.com Racinggel együttműködő Emil Frey Racing Ferrari 296 GT3-asával versenyezhessen a Nordschleifén.

verstappen-nordschleife-2

Napra pontosan 40 éve történt: aláírták a szerződést az F1-es Magyar Nagydíjról

Történelmi nap volt a magyar autósport számára a negyven évvel ezelőtti, hiszen 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést arról, hogy a következő évtől Magyar Nagydíjat rendeznek az F1-ben. Az aláírásra Londonban került sor a felek között, és mint a Hungaroring a lenti posztjában felidézi, „hosszú hónapok előkészítő munkája után addigra már eldőlt, hogy a mogyoródi dombok között építik meg a Hungaroringet.”

Ahogy mondani szokás, a többi pedig már történelem: rekordidő, kevesebb mint egy év alatt felhúzták a Hungaroringet, amely 1986 augusztusában otthont adott az első F1-es Magyar Nagydíjnak, és azóta is minden évben vendégül látta a száguldó cirkuszt – ennél hosszabb aktuális sorozattal csak Monza rendelkezik –, ennek köszönhető, hogy bő egy hónapja már a 40. futamot rendezték az azóta ikonikussá vált helyszínen.

Russell: Nem értem a Verstappen-jelenséget…

George Russell szerint nehezen emészthető, hogy egyik hétről a másikra hogyan történhetnek ekkora fordulatok a mai F1-ben – erről beszélt a Mercedes brit pilótája Monza után.

„Ebben a pillanatban nehéz megérteni a sportot” – mondta Russell a Formula.hu részvételével zajló beszélgetésen.

„Ha azt nézzük, hogy Verstappen Magyarországon még negyven másodpercre volt a győzelemtől, aztán Monzában ő nyert húsz másodperccel, akkor nehezen tudom megemészteni ezt a hullámzást a teljesítmény terén” – fogalmazott.

„Mi egy normál futamon 12 másodperccel végeztünk a McLaren mögött, az egy elég sikeres futam. A Ferrari most erős, a szombatok szorosak, szóval egy tized ide vagy oda már két pozíciót is jelenthet.”

f1-russell-mercedes

fotó: Mercedes

 

„Mintha a McLaren Norrist akarná világbajnoknak” – Ecclestone

Bernie Ecclestone nem feltétlenül ért egyet azzal, hogy fair volt a McLaren részéről a pozíciók visszacserélése az F1-es Olasz Nagydíjon, és úgy érzi, inkább azt szeretné a csapat, ha Lando Norris lenne a világbajnok. Monzában azok után futott ismét kínos helyzetbe a wokingi istálló, hogy egyfelől a megszokottól eltérő módon a hátrébb álló pilótát, Oscar Piastrit hívták előbb a bokszba, majd Norris kerékcseréjét elrontották, így az ausztrál az addig egész hétvégén gyorsabb csapattársa és vb-riválisa elé került.

Ezt csapatutasítással „korrigálta” a McLaren, amely részéről Andrea Stella csapatvezető arról beszélt, hogy ez felelt meg az elveiknek, a Formula-1 korábbi mindenható ura, Bernie Ecclestone azonban némileg másképp látja a helyzetet:

„Folyton az igazságosságról beszélnek. De igazságos-e Piastrit büntetni egy csapathiba miatt? Nem. Lassan az az érzet kezd kialakulni, hogy a McLaren azt preferálná, ha Lando Norrisnak hívnák a világbajnokot. Az olyan hibák, mint az elrontott kerékcsere, a motorhiba vagy a futómű meghibásodása talán ritkábbá vált, de részei a sportnak.”

f1-piastri-norris-2_1

Verstappen elmondta, visszaengedte-e volna Norrist Piastri helyében

Az F1-es Olasz Nagydíjat megnyerő Max Verstappen egy ideig vonakodott egyértelmű álláspontot megfogalmazni a mögötte kibontakozott McLaren-mizéria kapcsán. Igaz, már a csapatrádióban is finom nevetés kíséretében kérdezett rá, hogy csupán egy lassú kerékcsere miatt cserélték-e vissza az eredeti sorrendet Lando Norris és Oscar Piastri között.

Az FIA dobogósok számára tartott sajtótájékoztatóján ugyanakkor kikerülte az arra vonatkozó kérdést, mit tett volna a helyükben, ha mindeközben még a vb-címért is harcolna: „Tudom, hogy mókás választ szeretnétek erre, de ez nem az én problémám. Jobb nem beszélni róla.”

Később azonban Verstappen a Servus TV-nek már egyértelműbb választ adott. Ugyanis amikor arról kérdezték, hogy mit csinált volna a monzai futamon Piastri helyében a csapat kérése után, így felelt a Red Bull négyszeres világbajnoka: „Akkor én nem tettem volna meg.”

f1-verstappen-piastri-norris-press-monza

Egy szó, csend, két szó, csend, egy mondat – Stroll szürreálisan rövid interjúja

Lance Stroll sosem a bőbeszédűségéről volt híres a nyilatkozatai során, a vasárnapi F1-es Olasz Nagydíj után azonban alighanem személyes rekordot döntött. A kanadai az utolsó, 18. helyen futott be, miután csupán a 49. körben állt ki kereket cserélni. A Formula.hu jelenlétében pedig a szokottnál is kurtábban értékelte mindezt vasárnap:

„Igen” – csupán ennyi volt a reakciója arra a kérdésre, hogy nem működött-e a stratégiájuk. Amikor a versenye kifejtésére kérték az újságírók, Stroll néma maradt, és arra is csak két szóban válaszolt, hogy volt-e bármi pozitívum a nagydíjában: „Nem sok.”

Az Aston Martin versenyzőjét arról is próbálták kérdezni, mit szólt ahhoz, hogy Esteban Ocon leszorította őt a pályáról, és egyáltalán annak érezte-e a francia megmozdulását – de erre is csend volt a pilóta válasza. A leghosszabb feleletet azzal sikerült kicsikarni Strollból, hogy egyetértett-e Ocon öt másodperces büntetésével, de abban sem volt tartalom: „Nincs mit mondanom róla” – summázott a kanadai, majd ezzel le is zárta a médiabeszélgetését és elsétált.

f1-stroll-aston-monza

MotoGP: Így pontoztuk a versenyzők barcelonai teljesítményét

Bár a Formula Motocast ezúttal nem jelentkezik futamértékelő adással, a következő műsor a San Marinó-i GP után érkezik (hiszen rendre a dupla fordulók második állomása után készülünk műsorral), az idén bevezetett versenyzői pontozás így sem maradhat el. A műsor két állandó stábtagja, Balogh Tamás és Ferenci Péter ezúttal is 1-től 10-ig terjedő skálán értékelte a motorosok teljesítményét, a két pont átlagából pedig kijött a végső pontérték.

A legmagasabb pontszámot, konkrétan a 9-est három versenyző kapta tőlünk: a két Marquez testvér – Alexnek csupán a sprinten elszenvedett bukása miatt nem járt a maximális érték –, illetve a Yamahával erőn felüli első rajtsort, sprintdobogót és ötödik helyet szállító Fabio Quartararo. Kiemelendő még Enea Bastianini remeklése is, aki első KTM-es pódiumát jegyezte, de viszonylag erős hétvégét produkált gyári márkatársa, a futam gumiválasztását elszúró Pedro Acosta, valamint a hondás Luca Marini is.

Az pedig aligha meglepő, hogy a szokásos nevek mellett Francesco Bagnaia és Franco Morbidelli is a legalacsonyabb pontszámot kapók között szerepel: előbbi a vasárnapi felzárkózását leszámítva tragikusan szerepelt Barcelonában, míg utóbbi ugyan jól kvalifikált, viszont a sprinten és a versenyen is elesett és büntetést gyűjtött be.

Ducati Team     KTM Factory  
Marc Marquez 9   Pedro Acosta 7,5
Francesco Bagnaia 3,5   Brad Binder 5,5
         
Gresini Ducati     Tech3 KTM  
Alex Marquez 9   Maverick Vinales 5
Fermin Aldeguer 4   Enea Bastianini 8,5
         
VR46 Ducati     Monster Yamaha  
Fabio di Giannantonio 6,5   Fabio Quartararo 9
Franco Morbidelli 3,5   Alex Rins 4
         
Aprilia Racing     Pramac Yamaha  
Marco Bezzecchi 6,5   Jack Miller 4
Jorge Martin 6   Miguel Oliveira 6
Lorenzo Savadori 3,5      
      Honda HRC  
Trackhouse Aprilia     Joan Mir 5
Raul Fernandez 6   Luca Marini 7,5
Ai Ogura 7,5   Aleix Espargaro 4,5
         
      LCR Honda  
      Johann Zarco 6
      Somkiat Chantra 2,5

motogp-start-barcelona-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az egész 2025-ös F1-es szezon leggyorsabb kerékcseréjét produkálta Piastrival a McLaren – videó!

Lando Norris lassú, csaknem hat másodperces bokszkiállása volt a(z egyik) kiváltó oka a McLaren újabb kellemetlen kálváriájának az F1-es Olasz Nagydíjon, hiszen ezzel – és a fordított sorrendű cserével – került Oscar Piastri mögé a brit, amit aztán a wokingi alakulat korrigált egy csapatutasítással. Viszont egy körrel korábban kiválóan dolgoztak a McLaren szerelői, Piastri kerékcseréjével ugyanis 1,91 másodperc alatt végeztek, amely az egész idény leggyorsabbja lett. Ezzel a csapat saját dupla hungaroringi produkcióját múlta felül, hiszen ott Norris és Piastri szervizelése is 1,94 mp-ig tartott. Íme, Piastri monzai cseréje:

Sajtó: Verstappen élesben is rajthoz áll a Nordschleifén?

A német Auto Motor und Sport értesülései szerint hamarosan az F1-en kívül láthatjuk versenyezni Max Verstappent, méghozzá a legendás Nordschleifén! A négyszeres Formula-1-es világbajnok pár hónapja már tesztelt GT-autóval a Zöld Pokolban, és köztudott róla, hogy mind a GT-versenyzésért, mind az ikonikus német pályáért oda van. Az AMuS úgy tudja, néhány nappal az F1-es Olasz Nagydíjon aratott győzelme után újra a Nürburgring felé veheti az irányt a Red Bull pilótája, ahol a helyi endurance-széria, az NLS versenyén indulhat.

Persze nem kapásból: előbb pénteken teljesítenie kell egy „tesztet”, s ha ezen megfelelt, még akkor sem ülhet be kapásból a legutóbb tesztelt Ferrari 296 GT3-asba, hanem a pálya speciális szabályai szerint előbb egy kisebb, kevésbé erős versenygéppel kell rajthoz állnia – legalább 14 kört teljesítve, büntetés nélkül. Ezt pipálhatja ki szombaton az állítólagos tervek szerint Verstappen, és mivel profi versenyzőként rögtön platina besorolást kapott, a két hét múlva esedékes NLS-fordulón már a GT3-as Ferrarit is vezetheti – azaz ha ez mind megvalósul, a bakui F1-es futam előtti és utáni hétvégén egyaránt versenyezni fog a 28. életévét hamarosan betöltő pilóta. Aki amúgy ezúttal már nem fogja a Franz Hermann fedőnevet használni, mint az említett tesztje alkalmával.

verstappen-nordschleife-gt

Formula1.5 – Albon Hadjar előtt, Alonso már a harmadik

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2025-ös szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből a négy nagycsapatot.

Persze ez alapvetően nem más, mint játék a számokkal, de annyiban mégis tanulságos, hogy a középmezőny és az alsóház küzdelmeiről valamelyest árnyaltabb képet nyújt, ha kisebb a nagycsapatok esetenként botladozásának köszönhető kiugró eredmények torzító ereje.

Az előző három nagydíjon a tabella jelenlegi első három helyezettje osztozott a „B-liga” győzelmein, hiszen a magyarországi legjobb Fernando Alonso monzai kiesése ellenére is feljött a harmadik helyre, köszönhetően többek között annak, hogy az elmúlt hétvégéken az igazán erős pontokat olyan versenyzők szakították, akik a szezon korábbi részében nemigen jeleskedtek.

alonso-monza

A spanyol klasszis előrébb viszont már nemigen léphet, hiszen az idei szezon két élmenője, Hadjar és Albon egyaránt szorgosan gyűjtögetik a pontokat, s a thai pilóta előnye továbbra is megvan, sőt az elmúlt két hétvégén még növelni is tudta azt, különösen Hadjar spái nullázásának „köszönhetően” – igaz, a franciát így is dicséret illeti, miután Monzában a mezőny végéről indulva tudott bejönni harmadiknak.

Ki kell még emelnünk Gabriel Bortoletót, aki még Jack Doohant is négy futammal annak kiszállása után, Barcelonában tudta megelőzni, azóta viszont ihletett formában versenyez, Monzában az első pole-ját is megszerezte, és a spanyol hétvége óta Alonso és Hülkenberg után a harmadik legtöbb pontot szerezte – amiből az is kiderül, hogy a csapatok közül a Sauber gyűjtötte a legtöbb egységet e nyolc hétvége alatt.

pf-bliga-16

Tsunoda: Mi értelme volt így küzdeni?

Yuki Tsunoda nem volt különösebben elégedett Liam Lawson versenyzésével az F1-es Olasz Nagydíjon. A japán pilóta a középmezőnyben haladva ütközött össze az új-zélandi beugróval a Roggia sikánban, miután a kerékcseréket követően egymás mellett haladtak. Lawson korábban a mezőny egyetlen lágygumis indulójaként jóval korábban keményekre váltott, így alapvetően eltérő stratégián voltak.

A kanyarban kisebb kontakt történt köztük, mindketten a bukótérbe kényszerültek, majd Lawson megelőzte a japánt, de hamarosan visszaadta a pozíciót. Tsunoda ennek ellenére kritikus hangon beszélt az esetről: „Körönként egy másodpercet hoztam rajta. Ő az utolsó helyről indult, és nem is küzdött a pontokért. Ha pontokért harcolt volna, azt meg tudom érteni. De így?”

„Még ha testvércsapat is, mi ellenségek vagyunk. Ez a világ legkeményebb mezőnye, de van egy határ, amit nem lehet átlépni. Mi értelme volt ennek? Én pontokért mentem, ő nem” – mondta Tsunoda, aki a rajtot követően Lewis Hamiltonnal is majdnem ütközött az első kanyarban, s végül a bukótéren át ment tovább. „Egyértelmű, hogy beszorított, ő maga sem tudta bevenni az első kanyart. Örülök, hogy elkerültem az ütközést. Szerintem jól döntöttem” – tette hozzá.

tsunoda-lawson-monza

Marko: Feltámadás volt Verstappen győzelme

Helmut Marko a Red Bull „feltámadásának” nevezte Max Verstappen monzai győzelmét, amely egyúttal minden idők leggyorsabb Formula–1-es futama lett. A négyszeres világbajnok holland a pole-pozícióból rajtolt az Olasz Nagydíjon, és bár az első körben a sikán levágása miatt vissza kellett engednie Lando Norrist maga elé, gyorsan visszaszerezte a vezetést, majd 19,2 másodperces előnnyel nyert.

„Két futammal ezelőtt, Magyarországon még annak is örültünk volna, ha egyetlen pontot szerzünk, most pedig 20 másodperccel győztünk. Max végig kontroll alatt tartotta a versenyt, az egyetlen aggodalmunk egy esetleges biztonsági autó volt, ezért is halogattuk a kerékcserét” – mondta Marko a Sky DE-nek. A Red Bull tanácsadója szerint a monzai siker igazi fordulatot jelenthet: „Ez most egy feltámadás volt, mindannyian rendkívül boldogok vagyunk.”

Marko kiemelte, hogy az istálló új padlólemeze is jobban teljesített a vártnál, ami önbizalmat adhat a szezon hátralévő részére. „Tavaly Monza volt a legrosszabb versenyünk, most viszont egészen más a helyzet. A gyors pályák, mint Baku, kifejezetten fekszenek nekünk. Szingapúrban még sosem nyertünk, de úgy gondolom, a legtöbb helyszínen képesek leszünk önálló erőből az élmezőnyben küzdeni.”

verstappen-monza-1

WSBK: Razgatlioglu újabb triplával távolodott Bulegától

Bő egy hónappal a Balaton Park-i forduló után Magny-Cours-ban folytatódott a hétvégén a Superbike-világbajnokság 2025-ös szezonja, az eredmények azonban nagyon hasonlóan alakultak. Toprak Razgatlioglu ugyanis Franciaországban is behúzta mindhárom futamot: ezzel már zsinórban négy (!) versenyhétvégén produkált tökéletes teljesítményt a török.

A BMW címvédője mögött mindháromszor kihívója, Nicolo Bulega végzett, ezzel 26-ról 39-re nőtt a ducatis lemaradása Razgatliogluval szemben. A dobogó harmadik fokán is triplázást láthattunk Alex Lowes és a Bimota révén, míg az összetettbeli pódiumért folyó versenyben Danilo Petrucci két negyedik és egy nyolcadik helyet gyűjtve erősítette meg pozícióját Andrea Locatelli és Alvaro Bautista előtt.

Ami a többi kategóriát illeti: a Supersportban Stefano Manzi mindkétszer az utolsó körben gyűrte le Can Öncüt, ezzel tovább növelte kettejük között a különbséget; a Supersport 300-ban Loris Veneman és David Salvador nyerte a két futamot, utóbbi ezzel 11 pontra felzárkózott Benat Fernandez mögé a vb-összetettben; a női vb-n pedig a két bajnokaspiráns, Maria Herrera és Beatriz Neila osztozkodott a győzelmeken, viszont utóbbi hat pontra megközelítette honfitársát a jerezi évadzáró előtt.

A Superbike-vb állása:

1. Toprak Razgatlioglu BMW 469
2. Nicolo Bulega Ducati 430
3. Danilo Petrucci Barni Ducati 260
4. Andrea Locatelli Yamaha 236
5. Alvaro Bautista Ducati 230

toprak

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Utólag figyelmeztették egy futam előtti kihágásért a két Aston Martint

Az Olasz Nagydíj leintése után két órával tették közzé a versenyfelügyelők azt a két dokumentumot, amelyben Fernando Alonso és Lance Stroll futam előtt történt kihágásáról döntöttek.

A két Aston Martin 14:25-kor, azaz a bokszutca futam előtti kinyitásakor indultak a pályára. Nem teljesítettek próbarajtot, így a kijárati vonalnál elhaladtak a próbarajtra sorakozó versenyzők mellett. Ez a szabálynak megfelelően történt, az azonban megszegte a vonatkozó előírást (a versenyigazgatói jegyzetek 13.5-ös pontját), hogy az előzéseket követően nem a versenyívre fordultak, hanem visszatértek a bokszkijárati sávra.

A stewardok dokumentuma kiemeli, a szabálysértés veszélytelen volt. Ezért a két versenyző, az utolsóként célba ért Stroll és a felfüggesztés miatt kiesett Alonso figyelmeztetésben részesült.

Három versenyző, Bearman, Ocon és Antonelli időbüntetést kapott, valamint büntetőpontokkal távozott Monzából – róluk itt írtunk.

Fotó: Aston Martin