Ijesztő pillanatok után Kyle Busch szinte üzemanyag nélkül nyert Talladegán
https://formula.hu/parc-ferme/35372
A tekintélyes múltra visszatekintő Talladega Superspeeswayen folytatódott a NASCAR Cup Series, ahol Denny Hamlin és Aric Almirola várták az első sorból a zöld jelzést. Az aszfaltcsík elég híres arról, hogy egy apróbb hiba után is óriásit lehet bukni, a nagyobb balesetek pedig most sem maradtak el, ugyanakkor a mezőny sokáig tiszta versenyt futott. A verseny első felében alig volt szükség a sárga zászlóra, igaz amikor Chase Briscoe csúszott be keresztbe a pitroad irányába, az sokaknak esélyt adott. Ennek a sárgának köszönhetően tört előre például a Hendrick Motorsports gárdája a mezőny hátsó részéből, így az első szakaszt végül a 29. helyről induló Chase Elliott nyerte meg, aki a második etapot is elvihette volna, ám ott a leintésnél Almirola az utolsó pillanatokban előzte meg őt.
A végjátékhoz közeledve aztán a 23XI Racing és a Joe Gibbs Racing Toyotái tűntek az egyik legnagyobb esélyesnek, mellettük pedig a Forddal versenyzők különítménye alkotott egy hosszú sort Harrison Burton vezetésével, aki első győzelméért hajtott. Burton álmai aztán a mögötte autózó Noah Gragson lökése miatt törtek össze, ezt a balesetet viszont még további három követte a folytatásban. Öt kör volt még hátra, amikor Joey Logano és Corey LaJoie összeütköztek, így a hosszabbítás következhetett, ami a lehető legrosszabb hír volt az élmezőny jelentős részének. Sokan már ekkor is nagyon kevés üzemanyaggal rendelkeztek, így a például a versenyt ekkor vezető Ryan Blaney, vagy a 17. helyről induló Kyle Busch is kockáztatott azzal, hogy nem jöttek ki tankolni a legvégén, főként úgy, hogy kétszeri hosszabbításra volt szükség, de mégis nekik lett igazuk.
Az első próbálkozásánál ugyanis egy rémisztő baleset borzolta a kedélyeket. Ross Chastain merészen tört volna előre, amikor bement két autó közé, így viszont csak Gragson és a mögöttük érkező Kyle Larson versenyét tette tönkre. Utóbbi ráadásul hálát mondhat az égieknek, hogy megúszta az esetet, mivel visszasodródott a pályára, Ryan Preece pedig akkora erővel csapódott bele, hogy a bukókeret is meghajlott az 5-ös számú versenygépben. Ezek után következhetett a második hosszabbítás, ahol ismét jött egy baleset Bubba Wallace hibája után, ez viszont már a fehér zászló után történt, vagyis a verseny végét, egyúttal Busch győzelmét is jelentette. Mögötte Blaney lett a második, a 10. pozícióból induló Chris Buescher a harmadik, Chase Briscoe pedig a korábbi bakija ellenére is negyedik helyen zárt.
Másodszor is váltócsere Verstappen autójában
https://formula.hu/parc-ferme/35060
Max Verstappen RB19-esében vasárnap, a nagydíjat megelőzően újra sebességváltót cserélt a Red Bull csapata – ezzel reagálva az időmérő Q2-es szakaszában történt féltengelytörésre. Második alkalommal szereltek váltót az 1-es autóba a versenyhétvége során: szombat reggel került sor az első váltócserére, miután a pénteki szabadedzéseken váltóhibára panaszkodott mindkét pilóta. (Sergio Perez autójában szintén cserélték az alkatrészt.) Verstappen Red Bulljába a Bahreini Nagydíjon és pénteken használt sebességváltó került vissza, büntetés így nem jár a cseréért – viszont érdemes emlékezni rá, ez a komponens volt bent az első két edzésen, akkor, mikor a holland a visszaváltásokra panaszkodott.
A Red Bull egyúttal a jobb és bal hátsó felfüggesztést is kicserélte Verstappen autóján, beleértve a féltengelyeket. A parc fermére vonatkozó szabályok ezt lehetővé teszik, így változatlanul a 15. rajthelyről kezdhet.
Luxusban nézik az F1-et a dúsgazdag szaúdiak
https://formula.hu/parc-ferme/35059
Dzsiddában megadják a módját a luxusnak! A Szaúd-arábiai Nagydíj szervezői a 2021-es kezdetek óta saját elgondolás mentén kialakított prémium vendéglátást kínálnak a futam idejére azoknak, akik képesek megfizetni azt. A többszintes létesítmény klimatizált vendéglátóteret, exkluzív teraszokat és tetőteraszt foglal magában, ahonnan páratlan kilátás nyílik a Vörös-tengerre és a versenypályára egyaránt.
A Formula.hu vasárnap egy kisebb sajtódelegációval együtt járhatta be a komplexumot, az esemény alkalmával Martin Whitaker, a versenyt szervező Saudi Motorsport Company vezérigazgatója hangsúlyozta: a szervezők büszkék a különleges vendéglátást kínáló exkluzív létesítményre, s kiemelte azt is, hogy az F1-es nagydíj, valamint az összes többi autósportesemény nagy jelentőséggel bír Dzsidda és Szaúd-Arábia számára.
A fogadóirodáknál még így is Verstappen az egyik legesélyesebb a győzelemre
https://formula.hu/parc-ferme/35058
2022-höz hasonlóan idén is Sergio Perez szerezte meg a pole-pozíciót Dzsiddában, ezúttal azonban nem lesz ott a közvetlen közelében Max Verstappen és Charles Leclerc sem, akik végül a győzelemért harcoltak a tavalyi futamon. A vb-címvédő alatt a Q2-ben állt meg a Red Bull, így csak a 15. helyről vág majd neki a Szaúd-arábiai Nagydíjnak, azonban ennek ellenére is favoritnak számít a fogadóirodáknál Max Verstappen a futamgyőzelemre. Az első számú esélyes természetesen az energiaitalosok pole-ból induló pilótája, Sergio Perez, az ő győzelme nagyjából 2,20-szoros pénzt kínál, de szorosan mögötte jön a listán a 15. helyről rajtoló Max Verstappen sikere, mindössze 2,40-es oddszal. A harmadik esélyes Fernando Alonso az Aston Martinnal, az ő sikere öt és félszeres pénzt hozna a konyhára, a többiek győzelmével pedig már-már bankot lehetne robbantani.
F1, F2, NASCAR, WRC: Itt a vasárnapi program
https://formula.hu/parc-ferme/35057
Vasárnap
14:15 Formula-2, főfutam (Duna World/M4 Sport+)
15:05-20:00 WRC, negyedik versenynap (előfizetés után WRC+)
18:00 Formula-1, futam
21:00 NASCAR, futam (Match4)
F2: Büntetést kapott Pourchaire
https://formula.hu/parc-ferme/35055
A juniorkategória szaúdi sprintversenyének egyik fordulópontját Theo Pourchaire okozta, aki csapattársa, Victor Martins mellett szeretett volna elmenni a célegyenes végén, azonban elmérte a féktávot, és kiütötte a tavalyi F3-bajnok előtt haladó Oliver Bearmant.
Az ART versenyzője azonnal elnézést kért brit versenytársától, majd a futamot követően ezt megismételte a közösségi médiában is. A döntéshozók úgy ítélték meg, hogy az Alfa Romeo tartalékja büntetést érdemel, így Pourchaire öthelyes hátrasorolást kapott vasárnapra. A 2022-es bajnokság második helyezettje így nyolcadikként kezdheti meg a 14:15-kor kezdődő főfutamot.
POURCHAIRE BEARMAN
— Formula 2 (@Formula2) March 18, 2023
Theo Pourchaire was quick to apologise after this big crash at Turn 1#SaudiArabianGP #F2 pic.twitter.com/GJ6NJWqcxX
Videó: Belsőkamerás felvételen Perez pole-t érő köre
https://formula.hu/parc-ferme/35052
Perez első Q3-as köre pole-t ért Dzsiddában: nézzétek meg a kört ezen a linken vagy a képre kattintva!
Miért volt különleges Perez pole-ja pont most? Egy exkluzív sztori a helyszínről
https://formula.hu/parc-ferme/35053
Mészáros Sándor kollégánk szombat esti videós összegzése a dzsiddai paddockból, benne egy érdekes történettel, hogy mi tette különlegessé Sergio Perez pole-ját - a videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
„Talán direkt csinálták, hogy hátulról nyerjenek!” – Wolff
https://formula.hu/parc-ferme/35051
A Mercedes egy negyedik és egy nyolcadik helyet szerzett az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj időmérőjén, amely Charles Leclerc rajtbüntetése okán harmadik és hetedik rajtpozíciót jelent majd számukra. Toto Wolff csapatfőnök a kvalifikáció után a Sky Sports kameráinak nyilatkozva elmondta: nagyjából ott végeztek, ahova várták magukat, s nem is igazán számít, hogy harmadik vagy hatodik helyet szereznek, hanem az a lényeg, hogy a következő futamokon tegyenek nagy előrelépéseket.
Wolff pedig egy vicces megjegyzést is tett arra, hogy Max Verstappen műszaki hiba miatt csak a 15. helyről startolhat vasárnap: „Talán direkt csinálták, hogy a mezőny hátuljából indulva szerezzék meg a győzelmet!” – mondta a Mercedes-főnök, mire a riporter viccesen megjegyezte, hogy bizonyára kötöttek egy megállapodást Stefano Domenicali F1-vezérrel, hogy így tegyék jobbá a show-t: „Pontosan!” – reagált mosolyogva Wolff.
fotó: DPPI
Hamilton egyetlen mondattal értékelte az időmérőjét
https://formula.hu/parc-ferme/35050
A szokásos, kötelező sessionértékelő interjúknál Lewis Hamilton nem volt túl beszédes kedvében. Arra a kérdésre, hogy mit gondol az időmérőről, a helyzetről, és hogy részletezze a történteket, egyetlen rövid mondattal válaszolt:
„A tőlem telhető legjobbat nyújtottam” – és ennél többet nem is mondott az időmérőről.
A brit csak a nyolcadik helyen zárt, és a hetedikről rajtolhat, miközben csapattársa, George Russell a harmadik pozícióból vághat neki a futamnak.
Váltót cserélt Verstappennél a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/35049
Tegnap Sergio Pereznél cserélte ki a sebességváltót és néhány motoralkatrészt is a Red Bull, az időmérő előtt pedig Max Verstappen is új váltót kap, ez derült ki a technikai ellenőr jelentéséből. Büntetés ezért nem jár, még bőven a felhasználtó mennyiségen belül jár a csapat. Mindkét pilóta váltóproblémákra panaszkodott egyébként pénteken, Verstappen szerint a visszaváltásokkal voltak gondjai, de a csapat nem adott tájékoztatást arról, hogy pontosan mi a probléma.
fotó: dppi
Ken Blockról nevezték el a Nitro Rallycross bajnoki serlegét
https://formula.hu/parc-ferme/35048
Megható gesztussal tiszteleg a népszerű amerikai versenysorozat vezetősége a januárban elhunyt Ken Block előtt, aki az alapító Travis Pastrana üzlettársa is volt. A bajnokság ezt egy hivatalos közleményben tudatta mindenkivel, a Racer pedig a néhai showman és autóversenyző családját is idézte. „Csodálatos, hogy a Nitro megtisztelte a Nitro RX bajnoki trófeával. Ken a ralikrosszban imádott versenyezni és nagy támogatója volt a sportágnak. A paddockban lévő versenyzők közül sokakkal jó barátságban volt, nagyon szerette volna látni őket a hétvégi fináléban vívott csatában” – mondta el az 55 esztendősen elhunyt özvegye, Lucy Block, utalva a szezonzáróra, amit a kaliforniai Glen Helen Raceway pályáján rendeznek ezen a hétvégén.
Wolff szerint egészen másképp fog kinézni a Mercedes autója
https://formula.hu/parc-ferme/35047
Már a pénteki napon is utalt rá Toto Wolff, hogy hamarosan radikális változások jöhetek a Mercedes jelenlegi koncepcióját illetően, most pedig a Sky Sports adásában beszélt erről újfent. A csapatfőnök elárulta, hamarosan egy egészen új autót láthatunk majd. „Attól függ, mit értünk ez alatt” – utalt vissza arra, amikor a W14 B-specifikációjáról kérdezték. „Úgy gondolom, hogy az autó egészen másképp fog kinézni öt, hat vagy hét futam múlva, a meghozott döntéseink és a fejlesztési irány alapján, amibe belevágtunk” – mondta el az interjú során.
A Ferrari pilótáinak minden apróságról jelentést kell tenniük
https://formula.hu/parc-ferme/35046
Bármilyen változást tapasztal Charles Leclerc vagy Carlos Sainz, azt azonnal kötelesek jelenteni a csapattagok felé. Erről a Ferrari versenyigazgatója, Laurent Mekies beszélt, aki az olasz Corriere dello Sportnak elárulta, igyekeznek a lehető legjobban odafigyelni a megbízhatóságra. Mint az ismert, Leclerc autójában már a szezonnyitó előtt cserélni kellett a vezérlő-elektronikát, ennek ellenére technikai gond miatt feladta a futamot, majd a Szaúd-Arábiai Nagydíj hétvégéje előtt újabb csere következett, ami már rajtbüntetést von maga után. „Fontos, hogy 100 százalékig körültekintők legyünk, éppen ezért arra kértük a versenyzőket, hogy a legkisebb rendellenesnek vagy gyanúsnak tűnő jelet is azonnal jelentsék” – mondta el a szakember.
Sargeant akár a Mercedes kötelékébe is tartozhatna
https://formula.hu/parc-ferme/35045
Logan Sargeant személyében ismét amerikai pilótával bővült a mezőny, a Williams újonca azonban könnyedén bekerülhetett volna a Mercedes utánpótlásába is az elmúlt években. Erről James Vowles vallott nemrégiben a Racernek adott interjúban. „Logan és az én utam már évekkel ezelőtt keresztezték egymást. Eljött a Mercedeshez egy szimulátoros tesztre, engem pedig nagyon érdekelt a teljesítménye az F3-ban látottak miatt. Ott volt akkor Oscar Piastri is, akit szintén nagyra értékeltem. Akkor és ott viszont véget ért a kapcsolatunk, mivel a Mercedesnél jó versenyzői gárdánk volt. Mielőtt a Williamshez érkeztem, a csapat finanszírozta az F2-es karrierjét, tehát most már profi versenyzőként lehet itt, mert mélyen hittek abban, hogy ő a legjobb választás a jövőre nézve” – árulta el a szakember, akit a Mercedestől szerződtettek a Williams csapatfőnöke pozíciójába Jost Capito távozását követően.
Két F1-es futamot rendezhet a jövőben Szaúd-Arábia?
https://formula.hu/parc-ferme/35043
A Szaúd-arábiai Nagydíj 2021 óta része a Formula-1-es versenynaptárnak, a mezőnyt a dzsiddai utcai pálya látja vendégül immár harmadik éve. Készülőben van azonban egy másik projekt: a rijádi régióban épül Quiddiya, amely egy nagy szórakoztatóipari és turisztikai projekt, amely elsősorban azt célozza, hogy enyhítsen az ország gazdaságának olajfüggőségén. A város építésébe pedig benne foglaltatik egy F1-re alkalmas pálya kialakítása is: mint azt Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al-Faisal herceg elmondta, az aszfaltcsík egy része a város központjában halad, de állandó létesítményről lenne szó. A tervek szerint pedig 2027-ben már otthont adhatnának egy F1-es futamnak – ám mindez nem jelenti azt, hogy Dzsiddának búcsút intene a száguldó cirkusz, ugyanis nem zárható ki a két szaúdi viadal:
„Szaúd-Arábia egy nagy piac, erős gazdaságunk van. Végrehajtható a két szaúdi verseny ötlete” – idézi a herceg szavait a MotorsportWeek.com. „Az F1 folyamatosan növekszik, az Egyesült Államokban például három futam van, mert van rá igény. Igény itt is van, Szaúd-Arábia is nagy és fontos piac, de még nem született döntés erről. Sok dolgot kell figyelembe vennünk, és nem tudom, hogy ha még mi két versenyt rendeznénk is, az praktikus és kifizetődő-e a FOM-nak és a csapatoknak is.”
Piros zászlók és újabb ART-dominancia az F2-es időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/35044
A száguldó cirkusz mellett a Formula-2 mezőnye is részt vesz a Szaúd-arábiai Nagydíjon, és a királykategória pénteki szabadedzései között meg is rendezték a széria időmérő edzését. A megmérettetést a Prema versenyzői, Oliver Bearman és Frederik Vesti várhatták a legkomolyabb reményekkel, hiszen az első két helyen zárták a szabadedzést.
A 17 éves brit leggyorsabb idejét már a kezdeti körök során közel egy másodperccel átlépték a pilóták, köztük maga Bearman is, aki első próbálkozása során érintőre vette az utolsó kanyarban a falat, de komolyabb következmények nélkül megúszta az esetet.
Pár perccel később már nem járt ilyen jól Richard Verschoor, aki a második szektorban forgott meg, ezzel piros zászlót okozva. Ugyan az autóját nem törte össze a holland, azonban az időmérőt nem tudta folytatni. Nem ez volt az első megszakítás az F2 számára pénteken, ugyanis a szabadedzésen Amaury Cordeel hibája miatt már megjelent a megszakító jelzés.
Rövid szünetet követően folytatódott az időmérő, tíz perccel a vége előtt Arthur Leclerc állt az élen, azonban az utolsó harmadban rengeteget javult a pálya, így folyamatosan érkeztek a jobbnál jobb idők, amelyek közül Victor Martins emelkedett ki, aki hét tizedes előnyre tett szert.
Ekkor jött az újabb piros zászló, az említett Leclerc hibázott két perccel az időmérő vége előtt, újraindításra pedig már nem került sor. Így az F3 tavalyi bajnoka megszerezte első pole-pozícióját, mögötte Bearman, Theo Pourchaire, és az Alpine tartalékja, Jack Doohan várhatja a vasárnapi futamot. A részben fordított rajtrácsnak köszönhetően a sprintet Jak Crawford és Ralph Boschung kezdheti meg az első sorból.
Versenyző | Csapat | Hátrány | |
1 | Victor Martins | ART Grand Prix | |
2 | Oliver Bearman | Prema Powerteam | 0.7 |
3 | Theo Pourchaire | ART Grand Prix | 0.7 |
4 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | 0.7 |
5 | Jehan Daruvala | MP Motorsport | 0.7 |
6 | Ayumu Iwasa | DAMS | 0.7 |
7 | Frederik Vesti | Prema Powerteam | 0.9 |
8 | Kush Maini | Campos Racing | 1.0 |
9 | Ralph Boschung | Campos Racing |
1.1 |
10 | Jak Crawford | Hitech Pulse-Eight | 1.2 |
11 | Clement Novalak | Trident | 1.2 |
12 | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort Racing | 1.2 |
13 | Arthur Leclerc | DAMS | 1.3 |
14 | Enzo Fittipaldi | Rodin Carlin | 1.3 |
15 | Dennis Hauger | MP Motorsport | 1.4 |
16 | Roman Staněk | Trident | 1.4 |
17 | Zane Maloney | Rodin Carlin | 1.4 |
18 | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | 1.5 |
19 | Isack Hadjar | Hitech Pulse-Eight | 1.7 |
20 | Richard Verschoor | Van Amersfoort Racing |
2.0 |
21 | Amaury Cordeel | Virtuosi Racing |
2.4 |
22 | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | 3.7 |
Mindkét Ferrariba új motor került Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/35042
A Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj első szabadedzése közben jelentette be az FIA, hogy több autóba is új erőforrás-alkatrészek kerültek a szezon második hétvégéjére. A Ferrari például további elővigyázatossági okokból új belső égésű motort rakott be Charles Leclerc és Carlos Sainz versenygépébe is. Leclerc-nél új az MGU-H és a vezérlő-elektronika is, utóbbi miatt kapja a már szerdán bejelentett tízhelyes rajtbüntetést.
Ezen kívül Sergio Perez új akkumulátort és vezérlő-elektronikát, Lando Norris pedig új belső égésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t, valamint kipufogórendszert kap a hétvégére, büntetés azonban nekik még nem jár, hiszen a megengedett darabszámon belül maradtak.
Nem bánja Piastri, hogy dobta az Alpine-t a McLaren kedvéért
https://formula.hu/parc-ferme/35041
A 2022-es esztendő egyik legkomolyabb balhéját szolgáltatta Oscar Piastri a Formula-1-ben: az Alpine akadémiáján nevelkedett ausztrált a franciák már a pilótájukként is bejelentették Fernando Alonso váratlan távozását követően, amit a fiatal pilóta egy mémmé vált tweetben reagálva cáfolt. Később kiderült: ennek oka az volt, hogy a korábbi F3-as és F2-es bajnok közben már megegyezett a McLarennel. Amely azonban a szezonnyitó Bahreini Nagydíj alapján jelenleg sokkal hátrébb szerepel az erősorrendben, mint az Alpine, így felmerülhet a kérdés, nem bánja-e Piastri, hogy átment a wokingiakhoz – ám mint arra a versenyző is rámutatott: Alonso távozásáig neki nem az Alpine, hanem kölcsönadva a Williams ülését szánták:
„Számomra nem a két csapat közötti döntésről szólt ez. Sosem jutott odáig a dolog. Számomra egyértelmű volt, hogy a McLarenhez akarok csatlakozni, ebben pedig komoly tényező volt, amilyen szenvedélyt mutattak annak kapcsán, hogy a csapatukban akartak tudni. Úgyhogy én nem így tekintek erre. De természetesen arra koncentrálok, ahol most vagyok és hogy segítsek a csapatnak előretörni és visszajutni oda, ahol lenni szeretnénk” – idézi szavait a Motorsport.com. Piastri hozzátette: természetesen nem tartanak ott, ahol szeretnének, de továbbra is bíznak a rövidesen érkező fejlesztéseikben, amelyből az első jelentősebb csomag Bakuban debütál majd.
fotó: DPPI
Újabb mérföldkő előtt állhat Fernando Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/35038
A 41 éves pilóta nagyon jól kezdte a 2023-as szezont, a Bahreini Nagydíjon 99. alkalommal állhatott dobogóra. Az idei Aston Martin teljesítményének köszönhetően Alonso akár már Szaúd-Arábiában is beléphet a százasok klubjába, sőt, ennek az illusztris társaságnak csupán hatodik tagjává válhat.
A jelenlegi versenyzők közül a lista élén álló Lewis Hamilton tartozik bele ebbe a csoportba, rajta kívül Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alain Prost és Kimi Raikkönen szerzett karrierje során legalább száz dobogót. Legutóbb a finn lépte át a szóban forgó határt a 2018-as Olasz Nagydíjon.
Sőt, ha a dzsiddai aszfaltcsík hozza az elmúlt két év izgalmait, a kétszeres világbajnok akár a pódium tetején is kiköthet a futam végére, amellyel szintén újabb csúcsokat döntene a spanyol. Egy vasárnapi sikerrel Alonso megdöntené a két győzelem között eltelt leghosszabb időtartam rekordját, amelyet jelenleg Riccardo Patrese tart több, mint 6 és fél évvel. Az Aston Martin pilótája esetében ez 3598 napot, azaz 9 évet, 10 hónapot és 7 napot jelentene.
Alonso az említett Raikkönen egyik csúcsát is átadná a múltnak egy váratlan(?) győzelemmel, a Jégember első és utolsó győzelme között közel 15 év és 7 hónap telt el. A veterán versenyző esetében ez a szám több, mint 19 és fél év lenne, egészen pontosan 7147 nap.