DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda

Ijesztő pillanatok után Kyle Busch szinte üzemanyag nélkül nyert Talladegán

A tekintélyes múltra visszatekintő Talladega Superspeeswayen folytatódott a NASCAR Cup Series, ahol Denny Hamlin és Aric Almirola várták az első sorból a zöld jelzést. Az aszfaltcsík elég híres arról, hogy egy apróbb hiba után is óriásit lehet bukni, a nagyobb balesetek pedig most sem maradtak el, ugyanakkor a mezőny sokáig tiszta versenyt futott. A verseny első felében alig volt szükség a sárga zászlóra, igaz amikor Chase Briscoe csúszott be keresztbe a pitroad irányába, az sokaknak esélyt adott. Ennek a sárgának köszönhetően tört előre például a Hendrick Motorsports gárdája a mezőny hátsó részéből, így az első szakaszt végül a 29. helyről induló Chase Elliott nyerte meg, aki a második etapot is elvihette volna, ám ott a leintésnél Almirola az utolsó pillanatokban előzte meg őt.

A végjátékhoz közeledve aztán a 23XI Racing és a Joe Gibbs Racing Toyotái tűntek az egyik legnagyobb esélyesnek, mellettük pedig a Forddal versenyzők különítménye alkotott egy hosszú sort Harrison Burton vezetésével, aki első győzelméért hajtott. Burton álmai aztán a mögötte autózó Noah Gragson lökése miatt törtek össze, ezt a balesetet viszont még további három követte a folytatásban. Öt kör volt még hátra, amikor Joey Logano és Corey LaJoie összeütköztek, így a hosszabbítás következhetett, ami a lehető legrosszabb hír volt az élmezőny jelentős részének. Sokan már ekkor is nagyon kevés üzemanyaggal rendelkeztek, így a például a versenyt ekkor vezető Ryan Blaney, vagy a 17. helyről induló Kyle Busch is kockáztatott azzal, hogy nem jöttek ki tankolni a legvégén, főként úgy, hogy kétszeri hosszabbításra volt szükség, de mégis nekik lett igazuk.

Az első próbálkozásánál ugyanis egy rémisztő baleset borzolta a kedélyeket. Ross Chastain merészen tört volna előre, amikor bement két autó közé, így viszont csak Gragson és a mögöttük érkező Kyle Larson versenyét tette tönkre. Utóbbi ráadásul hálát mondhat az égieknek, hogy megúszta az esetet, mivel visszasodródott a pályára, Ryan Preece pedig akkora erővel csapódott bele, hogy a bukókeret is meghajlott az 5-ös számú versenygépben. Ezek után következhetett a második hosszabbítás, ahol ismét jött egy baleset Bubba Wallace hibája után, ez viszont már a fehér zászló után történt, vagyis a verseny végét, egyúttal Busch győzelmét is jelentette. Mögötte Blaney lett a második, a 10. pozícióból induló Chris Buescher a harmadik, Chase Briscoe pedig a korábbi bakija ellenére is negyedik helyen zárt.  

Megműtötték a csigolyáját törő pilótát, már a jövő évi Indy 500 lebeg a szeme előtt

A hétfői edzésen történt az idei Indianapolisi 500 mérföldes két hetének eddigi egyetlen komolyabb balesete, amelyben Katherine Legge és Stefan Wilson volt érintett, s amelyben utóbbi eltörte az egyik hátcsigolyáját. A brit pilóta csapatának közleménye szerint Wilsont sikeresen megműtötték, az operáció után pedig maga a versenyző is bejelentkezett a közösségi oldalán a kórházból: „Előző éjjel megműtöttek, nagyon elégedett vagyok az eredményekkel. Ma már sokkal jobban érzem magam, lábra tudtam állni és képes voltam sétálni. Úgyhogy most indul a gyógyulási folyamat, és már most kezdődik a felkészülés a 2024-es Indy 500-ra!” – mondta el Wilson, aki természetesen a támogató üzenetekért is köszönetet mondott. Wilson helyét egyébként a vasárnap 18:30-kor startoló Indy 500-on a Dreyer & Reinbold Racing autójában az önjogon kvalifikálni nem tudó Graham Rahal veszi át.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Stefan Wilson (@stef_wilson) által megosztott bejegyzés

Kirakta csapata Villeneuve-öt Le Mans előtt

Jacques Villeneuve nem kis meglepetésre tűnt fel a Vanwall endurance-világbajnoki gárdájában a 2023-as idény elején, ám az 52 éves pilóta visszatérése a WEC-be eddig hemzseg az incidensektől: már a sebringi prológon ütközött egy GT-s Ferrarival, ahogy legutóbb a spái 6 óráson, míg Portimaóban fékprobléma után szenvedett balesetet. Alighanem ez is belejátszott abba, hogy a ByKolles úgy döntött, lecseréli az 1997-es F1-es világbajnokot a soron következő Le Mans-i 24 órásra:

„Az a helyzet, hogy úgy érezzük, nem áll készen Le Mans-ra. A felesége terhes, és mostanában, június elejére várják a gyereket. Le Mans egy nagy verseny, nem vállalhatjuk a kockázatot. Személyes okokból és abból kifolyólag, hogy hiányzik a megtett táv is, úgy döntöttünk, új versenyzőnk lesz Tristan Vautier személyében” – fogalmazott Kolles. Vautier jelenleg az ELMS-ben szerepel az LMP2-es kategóriában, ahogy tavaly ugyanebben a géposztályban már Le Mans-ban is indult. Az egyelőre nem világos, hogy Villeneuve a Le Mans-t követő versenyeken visszaülhet-e Tom Dillmann Esteban Guerrieri mellé a Hypercar-autóba.

wec-villeneuve-vanwall

fotó: DPPI

Alonso, Aston, Hamilton: a Formula.hu csütörtöki bejelentkezése az F1-es Monacói Nagydíjról

Mészáros Sándor kollégánk a Monacói Nagydíj paddockjában gyűjtötte ma az információkat, a csütörtök esti videós bejelentkezése, helyzetjelentése erre a linkre, vagy a képre kattintva megtekinthető!

f1-monacogp-meszarossandor

Pac-Man ihletésű sisakkal készült Monacóra Bottas

Természetesen az F1-es naptár egyik ékkövének számító Monacói Nagydíjra is többen készülnek különleges dizájnnal, de alighanem Valtteri Bottas bukója lesz a legegyedibb a hétvégén. Barátnője, a kerékpáros Tiffany Cromwell ugyanis a Pac-Man videojáték által ihletett dizájnt álmodott meg: a finn pilóta némi szójátékkal konkrétan Bot-Mannak nevezte, s elmondása szerint az adta az ötletet, hogy Monte-Carlo olyan, mint egy labirintus – amelyben ezúttal nem Pac-Man, hanem egy F1-es autóval lehet közlekedni:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Pimasz reakciót adott a Hamilton–Ferrari pletykákra Alonso

Az elmúlt napok slágertémája a Formula-1-ben, hogy sajtóhírek szerint a Ferrari 40 milliós ajánlattal csábítaná át Lewis Hamiltont. A Monacói Nagydíj csütörtöki médianapján ezt Frederic Vasseur Ferrari-főnök és maga Hamilton is cáfolta, utóbbi hozzátéve azt is, hogy közel járnak a hosszabbításhoz a Mercedesszel. De természetesen nemcsak az érintettek kérdezték az ügyről, hanem például Fernando Alonsót is, aki annak idején maga is versenyzett a Scuderiánál, így feltették a kérdést, lenne-e bármilyen tanácsa a hétszeres világbajnok számára – amire a spanyol némileg pimaszul csípős választ adott: „Ötletem sincs. De mindig azt mondja, hogy ’együtt nyer és veszít a csapattal’. Szóval ha most nem nyer, akkor maradnia kellene” – utalt a Hamilton által sokszor hangoztatott hozzáállásra Alonso.

f1-hamilton-alonso

fotó: DPPI

Alonso 45 évesen az Aston Martin–Hondánál? „Nincs oka, hogy ne legyen”

Fernando Alonso és a Honda jól ismert közös múltra tekinthet vissza (valószínűleg nem csak a poszt szerzőjének ugrik be rögtön a „GP2-es motor” megjegyzés), a japán gyártó azonban már leszögezte, nem fogják megvétózni, hogy a spanyol legyen az Aston Martin pilótája az együttműködés kezdetén, 2026-ban. A csapatfőnök, Mike Krack ugyanígy vélekedik – annak ellenére, hogy abban a szezonban a kétszeres világbajnok a 45-öt fogja betölteni.

„Nem gondolom, hogy oka lenne azt feltételezni, nem lehet az autónkban 2026-ban. Nem tudnék egyetlen okot sem mondani, miért ne lenne” – idézi a RaceFans.net a csapatfőnököt. „Fernando nem folyt bele az egyeztetésbe, de mindig tájékoztattuk. Kíváncsiak voltunk a gondolataira, a véleményére, mint minden téma estében, mivel fontos tagja a csapatnak, akárcsak Lance.”

Fotó: ATP

Régi és új: Ennyit változott a Mercedes oldaldoboza

Lehullt a lepel a Mercedes nagy várakozással övezetett fejlesztéséről, az új oldaldobozról: az eredetileg Imolába szánt alkatrészről a monacói paddockban elkészültek az első fotók. Az alábbi képeken egymás mellé tették a régi és új elemet: egyértelműen látszik, hogy a Mercedes közel másfél év után búcsút mond a szűk kialakításnak, és a Red Bull, valamint Aston Martin megoldását idézi meg. A szemből készült fotón látszik igazán, mennyire széles az új oldaldoboz. Ehhez igazodva a W14 jóval nagyobb légbeömlőket is kapott. 

Végre megmutatta szerelmét Marquez

Nem sokat tudhattunk eddig Marc Marquez szerelmi életéről, a nyolcszoros világbajnok motoros azonban nemrég egy fotót posztolt az Instagram-oldalán, amelyen egy lánnyal látható a MotoGP négyhetes szünetében eltöltött marrakeshi nyaralása során. Természetesen nem sokáig tartott, mire kiderült, ki a Repsol Honda versenyzőjének párja: Gemma Pintóról van szó, aki 26 éves, és aki márka- és PR-menedzserként, valamint modellként dolgozik. Marquez posztjában a második képen látható együtt a pár, de Gemma Pinto is osztott meg közös fotókat:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Gemma Pinto (@gemmpinto) által megosztott bejegyzés

Helyszíni: Az FIA ugyanakkora motorhome-ot villant, mint az F1

Kollégánk, Mészáros Sándor Monacóból is hozza az információkat, híreket, pletykákat - íme az első, szerdai fényképes bejelentkezése.

 

Ezért szenved idén Nyck de Vries?

Az egykori F1-es pilóta, azóta pedig elsősorban az endurance-versenyzésben jeleskedő Giedo van der Garde érdekes véleményt fogalmazott meg honfitársa, a várakozásoktól messze elmaradó Nyck de Vries kapcsán. Mint az annak idején a Sauberrel emlékezetes pert folytató holland kifejtette, szerinte De Vries túlgondolja a dolgokat – ezért tudott sikeres lenni tavaly Monzában, ahol Alexander Albon helyére ugrott be, hiszen ott nem volt erre ideje:

„Úgy érzem, Nyck hozzáállása néha túlzottan analitikus. Biztos vagyok benne, hogy ha nem lenne ideje ennyit gondolkodni, jobban menne neki. Láthattuk tavaly Monzában, amikor hirtelen kellett beszállnia a Williamsbe: nem volt ideje gondolkodni, és bumm, azonnal a csapattársa előtt volt, sőt pontokat is szerzett. Ekkor mindenki láthatta, mennyire gyors” – mondta Van der Garde a holland Paddock Talk podcastben, majd hozzátette:

„Megvan a nyers tehetsége, érzi az autót, de néha túl görcsössé válik, és ezért nagy kár. Idő kell ahhoz, hogy kiismerj egy autót, és remélem, hogy ő meg is kapja majd ezt.”

devries-walk

Az első „kémfotó” az F1-es Mercedes új oldaldobozáról

Alighanem a Mercedes garázsát övezi majd a legnagyobb figyelem a Formula-1-es Monacói Nagydíj első napjaiban, hiszen ezen a hétvégén debütál a várva várt fejlesztési csomag, amelytől új alapok lehelyezését várja az istálló. Nagy kérdés volt, hogy az átalakítások érintik-e a W14-es tavalyról átörökített és leglátványosabbnak – bár az istálló elmondása szerint nem feltétlenül a legfontosabbnak – számító zéró oldaldobozos koncepciót.

Nos, az Albert Fabrega F1-es újságíró által már szerdán lőtt lesifotók alapján igen: az eddiginél szélesebb bemeneti nyílással rendelkező, s a Red Bulléra jobban hajazó oldaldoboz jelent meg Lewis Hamilton és George Russell autóján. Ezek az első kémfotók a fejlesztésről:

Sainz mindenkit megnyugtatott a „sérülésével” kapcsolatban

Mint arról mi is írtunk, a kedd esti hagyományos F1-es futballmérkőzésen le kellett cserélni Carlos Sainzt, akinek a jobb lábát a felvételek tanúsága szerint ápolni kellett. Bár az értesülések hamar csillapították a kedélyeket és szimpla zúzódásról szóltak, szerdán maga a Ferrari spanyolja posztolt egy rövid üzenetet Instagram-sztoriban, amelyben arról írt, hogy nem sérült a combja és készen áll az F1-es Monacói Nagydíjra:

„Üdv mindenkinek! Csak tudatni akartam, hogy jól vagyok és teljes mértékben készen állok a hétvégi versenyzésre Monacóban. Ami tegnap történt, csak egy szimpla kontakt volt a hagyományos jótékonysági mérkőzésen, de nem volt szó sérülésről. Élveztem a focit, mint mindig, most pedig már nagyon várom a hétvégét” – írta Sainz.

sainz-foci-f1

Az indianapolisi mezőny legnagyobb bukásai

Egy hátborzongató válogatással jelentkezett az MSVD YouTube-csatorna, benne az idei Indy 500 mezőnyének legnagyobb baleseteivel – egyelőre az első két rész készült el, a harmadik hamarosan érkezik.

Az első rész – figyelmeztetés: a válogatás utolsó balesete az a tömeges bukás, mely Dan Wheldon életét követelte.

A második rész a képre kattintva érhető el:

pf-indy-crash-2_1

Marko: Az zavarja Hamiltont, hogy már nem ő a legjobban fizetett F1-es

A különböző források becslései jelentősen különbözhetnek, de egyes adatok szerint 20 millió dollár a különbség Max Verstappen és Lewis Hamilton 2023-as bére között. Ez zavarja a 35 milliót kereső hétszeres világbajnokot, aki hosszú éveken át a mezőny legmagasabban fizetett versenyzője volt – véli a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko.

„Két dolog dühíti Hamiltont. Nem éppen boldog amiatt, hogy már nem ő a Formula-1 legjobban kereső versenyzője. Ez ugyanis már Max Verstappen. Ezen változtathatna a Ferrari segítségével” – kapcsolta össze fizetéskérdést az F1-Insidernek nyilatkozó Marko a friss Hamilton–Ferrari spekulációval: annak ellenére, hogy a brit sajtótól származó beszámoló kiemelte, az átszerződés nem a pénz miatt történne, mivel a Mercedes is annyit ajánl, mint az olaszok.

„De először is az okoz neki bosszúságot, hogy már nem ő a világbajnok, és nehéz ügy, hogy újra az legyen a jövőben. Tudja, hogy nincs hely számára a Red Bullnál. Azt viszont nem tudja senki, hogy a Ferrari jobb opció-e, mint a Mercedes” – mondta el az osztrák tanácsadó.

Szuper-McLaren Budapest utcáin

Csak 765 példány készül a McLaren 765LT Spiderből, mely a McLaren Super Series sorozatának 2021-ben piacra dobott darabja. Az autóból immár Magyarországon is feltűnt egy példány, melyről egy videó és néhány kép az alábbiakban tekinthető meg Balogh Dániel jóvoltából:

spider-1

spider-2

Monaco: Kellemes idő várható, az esőesély csekély

Miután az imolai versenyhétvégét elmosta a régióra lesújtó ítéletidő, egy héttel ezelőtt Monacóval kapcsolatban is aggályok merültek fel az előrejelzések szerint – ha nem is hasonló drasztikus következményeket, de legalábbis vízben úszó hétvégét vizionáltak sokan. Mostanra kedvezőbbre fordult a helyzet, s az F1 hivatalos honlapja által közzétett előrejelzések szerint kellemes idő fogadja majd a mezőnyt a Hercegségben.

Az egész versenyhétvégére 24–25 fokot mondanak, míg az eső valószínűségét nagyjából 20 százalékosra becsülik – elsősorban délutánonként.

redbull-2022

A Hyundainál, Abiteboul mellett kötött ki a Williamstől távozó technikai igazgató

A Williams műszaki részlegét 2021-ben és 2022-ben vezető Francois-Xavier Demaison Jost Capitóval együtt hagyta el a csapatot tavaly decemberben. A mérnök korábban a WRC-ben volt aktív a Volkswagen technikai igazgatójaként (ahol szintén Capito volt a csapatfőnök), most pedig szintén a ralivilágbajnokságra tér vissza: a Hyundai motorsportrészlegéhez csatlakozik technikai igazgatóként, így a ralis és TCR-projektekben kap szerepet.

A Hyundai korábbi F1-es vezetők új otthonának bizonyul az FX becenéven emlegetett szakember megszerzésével: a csapatfőnök ugyanis az a Cyril Abiteboul, aki korábban a Renault királykategóriás csapatát irányította. A két francia szerepet fog játszani a Hyundai jövőbeli motorsportprogramjainak meghatározásában is – itt eszünkbe juthat a koreai márkát F1-hez kapcsoló spekuláció, valamint a WEC-s szerepvállalásról szóló sajtóhír.

Míg Demaison új csapatot talált, a Williams csapata máig sem talált új technikai igazgatót – a Capito helyére érkező James Vowles egyik legfontosabb feladatának jelölte meg a megfelelő szakember kiválasztását, mivel a csapat műszaki részlege jelenleg egy irányt mutató vezéregyéniség nélkül működik.

Akár a versenyek kulcspillanatait is újrajátszhatjuk az F1 Manager 23-ban – itt az első előzetes

Tavaly nagy sikert aratott a hivatalos Formula-1-es licenszt kapó menedzserjáték, az F1 Manager 22, amely így természetesen folytatásért kiáltott. Az első kedvcsináló előzetest lejjebb mutatjuk, emellett néhány részlet is napvilágot látott arról, hogy milyen fejlesztések érkeznek az új játékba, amelyben mindenki Christian Horner vagy Toto Wolff „helyébe léphet”.

Az F1 Manager 23 ugyanúgy a csapatirányítás minden részletére kitér a létesítmények fejlesztésétől a pilóták szerződtetésén át a versenystratégiáig, viszont újdonság lesz a sportigazgató szerepköre, aki kifejezetten a bokszszemélyzet tréningezését célozza. Emellett még alaposabban lehet majd nyomon követni az F1-be vágyó fiatalok teljesítményét, de talán a legérdekesebb fejlemény, hogy az új Versenyvisszajátszás (Race Replay) játékmód arra is lehetőséget ad, hogy a valós futamok kulcspillanatait újrajátsszuk, ezáltal esetlegesen egy eltérő stratégiai döntéssel megváltoztassuk azok kimenetelét.

A játék pontos kiadási dátuma nem ismert, a bejelentés szerint még a nyáron meg fog jelenni minden platformon.

Leclerc ziccert hibázott, Sainz kisebb sérülést szedett össze az F1-esek focimeccsén – videó

Évről évre hagyomány a Formula-1-es Monacói Nagydíj előtt, hogy jótékonysági futballmérkőzést rendeznek a pilóták és egyéb világsztárok részvételével. Kedden került sor erre, a pályán láthattuk a Ferrari mindkét pilótáját, Charles Leclerc-t és Carlos Sainzt, valamint többek között Fernando Alonsót és Pierre Gaslyt, sőt még az F1-vezérigazgató Stefano Domenicali is a csapat tagja volt, míg a túloldalon a sztárok között feltűnt Novak Djokovic teniszező és kissé furcsa módon Danyiil Kvjat is.

A mérkőzést végül 4-3-ra a pilóták csapata nyerte, de születhetett volna több gól is, Leclerc ugyanis – aki egy ízben arcra is esett – egy Sainz által előkészített ziccert hibázott el, amikor a kapusba rúgta a labdát (lásd a lenti videón). Sainzt amúgy nagyjából egy óra elteltével le kellett cserélni, s a közvetítésben látszott, hogy ápolni kell a jobb lábát. Állítólag azonban a sérülés nem komoly: Giuliano Duchessa F1-es újságíró információi szerint csupán enyhe zúzódásról van szó, így nincs veszélyben a ferraris spanyol monacói indulása.

„Megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt a 2026-os F1-es szabályokkal” – Ben Sulayem

Az Aston Martin és a Honda szerda hajnalban jelentette be, hogy együttműködésre lép 2026-tól a Formula-1-ben, ami egyúttal a japán motorgyártó tényleges visszatérését is jelenti (még ha igazából teljesen soha nem is szálltak ki a száguldó cirkuszból). A fejleményeket Stefano Domenicali F1-vezérhez hasonlóan az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem a helyes irányvonalra való bizonyítékként kommentálta:

„A Hondához hasonló globális autógyáróriások folyamatos érdeklődése ismét megmutatja, hogy az FIA által a FOM-mal és a motorgyártókkal közösen lefektetett 2026-os motorszabályok pontosan megteremtik a megfelelő egyensúlyt, hogy biztosítsuk, hogy továbbra is az FIA Formula-1-es világbajnokság maradjon a technológiai innováció, a fenntarthatóság és a versenyzés élvonala. Mint azt korábban bejelentettük, nem kevesebb mint hat iparági vezető gyártó regisztrált a 2026-tól 2030-ig tartó szabályciklusra – Alpine, Audi, Ferrari, Honda, Mercedes és Red Bull–Ford –, és nagyon örülök, hogy a Honda elkötelezte magát a rajtrácsra való visszatérés mellett az Aston Martin csapatával” – mondta el Ben Sulayem.

f1-bensulayem-2023

fotó: DPPI