DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Valószínűleg a Japán Nagydíjat sem ússza meg eső nélkül az F1-es mezőny

A hétvégén három év után újra Suzukában fog versenyezni a Formula-1, az előrejelzések szerint viszont az időjárás nem biztos, hogy kegyes lesz a csapatokhoz és a versenyzőkhöz. Pénteken ugyanis minden jel szerint esőben kerülhet sor mindkét szabadedzésre – ami azért is lehet kellemetlen, mert épp a Japán Nagydíj második tréningje lenne az egyik, amelyen a Pirelli a 2023-as gumikat tesztelné a gyakorlás fél órával való meghosszabbítása mellett.

Szombaton az előrejelzések szerint napos idő várható Suzukában, vasárnapra azonban megint jósolnak záporokat a környékre: egyelőre még nem kérdőjeles, hogy a csapadék mikor érkezik meg a pálya környékére, de 70 százalék körüli eséllyel mondják azt a meteorológusok, hogy legalább részben vizes aszfalton zajlik majd a futam.

eso-f1

fotó: DPPI

Akkor és most: Verstappen több mint húsz év után ült vissza ugyanabba a Hondába

„Rendkívül különleges pillanat volt visszaülnöm ma abba az autóba, amelyikbe kisfiúként is beülhettem, amikor apám a Hondánál vezetett – főleg, ha ráeszmélünk az utóbbi néhány évben közösen elért sikerekre” – írta néhány fotó kíséretében a címvédés bebiztosítására készülő Max Verstappen. A képeken az látható, hogy a Red Bull pilótája még egészen kisfiúként, valamint most beül ugyanabba az autóba a Honda jóvoltából, amely gyártó részére az apja, Jos 1999-ben tesztpilótaként dolgozott.

MiniDrivers: Master Chief célkeresztjében Verstappen

Megérkezett a Szingapúri Nagydíj hat és fél perces összefoglalója a MiniDriverstől. Lássuk, miként szerezte szezonbeli második győzelmét Perez Miniéknél, miközben a HALO-videojátékból ismert Master Chief mintájú sisakjával Lando Norris célkeresztbe veszi Max Verstappent.

Vettel remek rajtja, Hamiltonék hibái, Zhou és Latifi ütközése – a legjobb szingapúri onboard videók

A vizes pálya gondoskodott róla, hogy bőven legyen miből válogatni a Szingapúri Nagydíj fedélzeti kamerás összeállításához – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-szing-video

Az IndyCarban térhet vissza Kimi Raikkönen

Egy erősen pletykaszintű, de egészen izgalmas forgatókönyv látott napvilágot a tengerentúlon: több forrás, mint a brazil UOL Sport arról ír, hogy Kimi Raikkönen 2023-ban újra versenyezhet, mégpedig az IndyCarban. A 42 éves Formula-1-es világbajnok, aki idén NASCAR-futamon vett részt Watkins Glenben, állítólag előrehaladt tárgyalásban áll a Ganassi istállóval. Raikkönen a 48-as számú Chevrolet-t Jimmie Johnsonnal felváltva vezetné – a hétszeres NASCAR-bajnok múlt héten jelentette be, egyik szériában sem vállal teljes szezont a jövőben.

A hírek szerint Johnson az öt oválversenyen szerepelne, Raikkönen pedig maradék 12 fordulón, az épített és utcai versenypályákon. Egy fontos akadály azonban van: állítólag Raikkönen felesége, Minttu nem rajong az ötletért, a Ganassi táborában mégis nagy a bizakodás, hogy a finn csatlakozik hozzájuk jövőre.

Formula-1-es világbajnokként utoljára Fernando Alonso szerepelt az IndyCarban 2020-as indianapolisi rajtja során, szezonra pedig Emerson Fittipaldi vállalkozott 1996-ban, mikor sérülés miatt még az év vége előtt visszavonult.

A színjáték vége: ismét megjelennek a Honda-logók a Red Bullokon és az AlphaTaurikon

Ugyan senki előtt nem volt titok, hogy a Red Bull idén is a Honda motorjait használja és a japánok komplett F1-es részlegét csak átcímkézték erre az évre, most mégis ismét hivatalossá teszik az együttműködésüket a felek. A Japán Nagydíjon ugyanis ismét ott lesz a Red Bull és az AlphaTauri autóin is a Honda logója, ezt jelentették be az érintettek - hozzátéve, hogy Sergio Perez lesz a Honda versenyzői akadémiájának nagykövete is. Ezzel beismerték a nyilvánvalót: eszük ágában sem volt szakítani egymással 2021 végén, a motorszabályokkal kapcsolatos politikai harc miatt viszont ezt a látszatot kívánták meg akkor a Red Bull érdekei. A HRC továbbra is jelentős munkát végez a csapatnak és nemrég az is kiszivárgott, hogy tárgyaltak egymással a 2026 utáni folytatásról is.

-00122024_016

fotó: dppi

Sajtóhírek szerint mégsem olyan nagy a Red Bull szabálysértése

A Daily Mail és a Sky Sports is arról számolt be saját információi alapján, hogy a Szingapúrban megszellőztetett csalásvádak annyira mégsem súlyosak a Red Bull-lal szemben, mint elsőre tűnt. A brit lapok úgy tudják, hogy ugyan valóban túlcsúszott a költséghatáron Christian Horner csapata, de nem jelentős összeggel, csak nagyjából egymillió fonttal, amit az energiaitalosok könyvelési hibákkal magyaráznak – állításuk szerint olyan tételek szerepeltek még a kiadásoknál, mint például idő közben elküldött munkavállalók bére. 

Szingapúrban a Mercedes és a Ferrari képviselői is deklarálták, hogy több tizedmásodperces előnyt jelenthet egy autónak az, ha a csapat túllépi a költséghatárt, így feltételezhető, hogy ha amennyiben az FIA valóban csak egy ejnye-bejnyével sújtja a Red Bullt, akkor itt még nem ér véget a szópárbaj. Az elmúlt hétvégén szinte minden csapat egyöntetú véleményt fogalmazott meg a kérdésben, hozzátéve, hogy a szőnyeg alá söprés veszélyes precedenst jelenthet a későbbiekre nézve.

Információk szerint az FIA jelentése valamikor a mai nap folyamán láthat napvilágot.

-00122040_389

fotó: dppi

Marquez a vb-esélyekről: „Pecco motorjára fogadnék”

Hihetetlenül szoros végjátékra van kilátás a MotoGP-ben: három fordulóval a szezon vége előtt mindössze két pont választja el egymástól a vb-tabella élén Fabio Quartararót és Francesco Bagnaiát, de Aleix Espargaro hátránya is mindössze húsz egység – sőt, még Enea Bastianini és Jack Miller is 40 ponton belül található. A nyári szünet óta Bagnaia van a legjobb formában, s a Thaiföldi GP-n Johann Zarco révén azt is láthattuk, hogy a Ducatin belül puha csapatutasítások – vagy ahogy a Formula Motocast lentebb hallgatható adásában fogalmaztunk: csapatkérések – is elhangzottak már az olasz segítése érdekében. Marc Marquez, akit még megelőzött a Bagnaiát már nem támadó Zarco, nem lát ez utóbbiban semmi kivetnivalót, egyúttal utalást tett arra, hogy a Desmosedici a legjobb gép jelenleg a királykategóriában:

„Tény, hogy Zarco nagyon gyorsan jött fel, megelőzött engem, és aztán Pecco mögött maradt. De ez normális, a Ducati 2007 óta nem nyert egyéni világbajnokságot. Sokszor kialakul a mezőny elejében a „Ducati Kupa”, és ebből profitálniuk kell. Övék a legjobb motor a rajtrácson, az összes versenyzőjük az élmezőnyben, ezt pedig ki kell használniuk ahhoz, hogy megnyerjék a bajnokságot” – vélekedett a The Race által idézett Marquez. Amikor arról kérdezték a Repsol Honda nyolcszoros világbajnokát, hogy Quartararót vagy Bagnaiát tartja-e esélyesebbnek a címre, válaszában a spanyol újra a Ducati versenyképességét emelte ki: „Pecco motorjára fogadnék. Úgy értem, a Ducati az Ducati, és mint látjuk, számos versenyzőjük nagyon jó. De Fabio az Fabio szintén, és nagyon jól motorozik. A gyenge pontját talán most az esős körülmények jelentik, de érdekes lesz majd ezt látni.”

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sajtó: Közel a megállapodás Ricciardo és a Mercedes között

Daniel Ricciardo a 2022-es szezon végén távozik a McLarentől, s egyelőre nem dőlt még el, hogyan folytatódik a pályafutása. A Szingapúri Nagydíj csütörtöki médianapján arról beszélt, hogy az A terv továbbra is az, hogy 2023-ban is a rajtrácson legyen – szabad ülés már csak az Alpine-nál, a Haasnál és a Williamsnél van, de egyik istállónál sem ő a favorit –, de azt is elismerte, hogy opció számára a jövő év kihagyása és a tartalékosi szerep.

Ez utóbbi kapcsán már hetekkel korábban felmerült, hogy a Mercedes tartalékversenyzője lehet az ausztrál, s most a Canal+ francia tv-csatorna arról számolt be, hogy közel lehet a megállapodás a felek között. Ricciardót egyébként a hétvégén látták épp a Mercedes motorhome-jából távozni, ami szintén egyeztetésekre utalhat. A többszörös nagydíjgyőztes a korábbi teóriák szerint Lewis Hamilton visszavonulására játszva vállalná be a harmadik pilótai státuszt a Mercedesnél, a helyzetét azonban nehezítheti, hogy a jelek szerint a brit – aki korábban elmondta, hogy túl jónak tartja Ricciardót ehhez a munkakörhöz – nem mostanában akarja szögre akasztani a bukósisakját.

ricciardo-szingapur-dppi

fotó: DPPI

Ideges Verstappen, Latifire panaszkodó Zhou – így szólt a rádió Szingapúrban

Megérkezett a hétvégi csapatrádiós válogatás, benne többek között Max Verstappen időmérő végi kiakadásával, Sergio Perez örömével és szokás szerint ideges Yuki Tsunodával – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-szing-video-1

Bottas nem bánja, hogy kockáztattak Szingapúrban

Pontok nélkül maradt az Alfa Romeo csapata a legutóbbi hétvégén, miután Guanyu Zhou nem tudta befejezni a futamot, Valtteri Bottas pedig a 11. helyen zárt. A finn versenyzővel egy kockázatosabb stratégiát is bevállalt a csapat, amikor a lágy keverékű gumikat raktak fel az autójára, de a 33 esztendős pilóta ezt egyáltalában nem bánja. „A vége felé határozottan elkezdett visszaesni az autó tempója, de azt hiszem jó döntés volt kipróbálni, hátha előnyt ad a gumik melegítésénél, vagy valami mással. Végül nem tűnt úgy, hogy nagy különbséget jelentene, de úgy gondolom, azon a ponton kellett valami, ha pontokat akartunk szerezni. Legalább megpróbáltuk” – idézte Bottast RaceFans.

Hamilton szerint a magasságok és a mélypontok hétvégéjén vannak túl

Nem éppen a Mercedes tervei szerint alakult az előző hétvége, pedig a pálya karakterisztikája kedvezhetett volna nekik. George Russell már a kvalifikáción gondba került, és a versenye sem sikerült jobban, Lewis Hamilton pedig hiába indulhatott a harmadik helyről, több hibát is vétett, így végül mindössze a kilencedik helyen zárt. A csalódottságának a Twitter-oldalán is hangot adott, miközben igyekezett pozitívan előre tekinteni a következő fordulóra. „Ha azt mondom, hogy ez a magasságok és mélypontok hétvégéje volt, akkor az még enyhe kifejezés. Ismét köszönöm a csapatnak a kemény munkát, és hogy megtartották a lendületet. Köszönöm a szurkolóknak is. Lehajtjuk a fejünket, tovább küzdünk, és megerősödve térünk vissza Japánban” – állt a hétszeres világbajnok bejegyzésében.

Megkezdődhettek az egyeztetések Mick Schumacher és a Haas között

Először tárgyalhattak a szerződéshosszabbításról a felek a Sky Germany információi szerint. A fiatal pilóta 2021-ben csatlakozott jelenlegi alakulatához, az idei évben mutatott teljesítménye miatt viszont többször is felmerült, hogy új versenyzőt igazolhatnak a helyére, miután az idény végén lejár a kontraktusa. A Haas részéről a csapatfőnök Günther Steiner nemrégiben elárulta, hogy nem kapkodnak a döntéssel, mivel a lehető legjobb döntést szeretnék meghozni, a német médiában viszont felröppentek olyan hírek miszerint Szingapúrban már egyeztettek egy új szerződésről. Az elmúlt hetekben több pilótát is szóba hoztak a csapattal, állítólag Nico Hülkenberg, Antonio Giovinazzi, de még Daniel Ricciardo is esélyes lehet az ülésre.

Briatore komolyan kritizálta a versenyirányítást

Már a Szingapúri Nagydíj utolsó köreiben egyértelművé vált, hogy Sergio Perezt vizsgálták a biztonsági autós fázis alatt elkövetett szabálytalanságaiért, vétségei miatt pedig egy megrovást, valamint egy öt másodperces büntetést kapott a futam utáni órákban. Előnyének köszönhetően a győzelmét így is megtarthatta, ám ahogy az olasz média, úgy az egykori csapatfőnök Flavio Briatore is kritikus volt az FIA-val szemben, mivel nonszensznek gondolják, hogy csak órákkal a leintés után született meg a hivatalos döntés. A szakember jelenleg a sportág kereskedelmi oldalán dolgozik, így különösen érdekes volt a véleménynyilvánítása ebben a témában. „Ez nem a Formula-1, hanem az FIA hibája, és feltétlenül változtatni kell. Ez tönkre tehet egy futamot, és kihathat a bajnokságra is. Ha szabálytalanság történt, akkor miért várnánk órákat ezzel, amikor egy perc alatt eldönthetjük az összes technikai eszköz kimerítése által” – mondta Briatore a Lapressének nyilatkozva.

Valamiben azért Verstappen volt a legjobb a szingapúri hétvégén

A világbajnokság éllovasának mind az időmérője, mind a futama feledhetően alakult, a bokszutcában azonban az ő autóján végezte el a leggyorsabb kerékcserét a Red Bull – a 2,46 másodperc idei mércével közepesnek mondható, viszont a csapat a nyolcadik győzelmet szerezte vele a DHL Fastest Pit Stop Award értékelésében, így már 444 ponttal rendelkezik, míg a második McLaren már jelentősen le van maradva 321-gyel, és hasonlóan nagy a 212 pontos Ferrari hátránya harmadikként.

A Szingapúri Nagydíjon a második leggyorsabb a bokszutcában a Mercedes volt George Russell autóján, a harmadik pedig az Aston Martin Lance Stroll révén.

Szingapúr kapcsán kiemelendő egy másik különdíj, a leggyorsabb körért járó elismerés. A futam végén feltett lágy abronccsal Russell futotta meg toronymagasan a legjobb köridőt, 1:46,458-at teljesített. Idén először futott leggyorsabb kört, ezért azonban most szó szerint csak az elismerés járt: mivel az első tízen kívül végzett (14. helyezettként, utolsóként), nem kaphatta meg a bónuszpontot.

Tokióban fog versenyezni a Formula-E

Az elektromos bajnokság régóta tervez Japánban egy fordulót, kétszer bemutatót is tartottak az ország fővárosában, lehetséges helyszínként Yokohama és Tsubuka is felmerült, most pedig úgy néz ki, 2024 márciusában vagy áprilisában a terv megvalósulhat. A széria vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Tokió kormányzója, Yuriko Koike szándéknyilatkozatot írt alá az esemény megrendezéséről. A pályát a városközponttól távolabb, Koto városrészében, a Tokyo Big Sight rendezvényközpont körül alakítanák ki.

Tokió célja 2050-re elérni a zéró széndioxid-kibocsátást, ebbe a stratégiába illeszkedik az elektromos közlekedést népszerűsítő Formula-E. Reigle elmondta, a sorozat hosszú távú projektben gondolkodik, az első évben pedig húszezer nézővel számolnak.

A Formula-E háza tájáról egy másik aktuális hír, hogy a 2015/16-os szezon bajnoka, Sebastien Buemi leigazolását bejelentette az Envision Racing, ahol az Abthoz csatlakozó Robin Frijns helyét átvéve Nick Cassidy csapattársa lesz. Buemi a széria indulása óta, nyolc éven keresztül az előbb Renault, majd a Nissan gyári programjaként működő e.dams versenyzője volt, de bajnoki címe és három ezüstérme ellenére visszaesett az utolsó két szezonban, 2020 óta dobogóra sem állt.

A szezon összes futamát megnyerte a 14 éves magyar suzukis

Nem akármilyen bravúrral zárta a Swift Cup Europe idényét Bucsi Attila: a magyar rendezésű, de Ausztriában, Szlovákiában és Lengyelországban is szereplő sorozat értékelését a hétvégi poznani szezonzárón 11 abszolút futamgyőzelemmel fejezte be 11 versenyből – úgy, hogy a hétvégék második futamai mindig fordított rajtráccsal zajlanak, azaz az első menet nyertesének a nyolcadik helyről kell indulnia.

A M1RA színeiben versenyző Bucsi bravúros teljesítményének abszurditása, hogy a nemzetközi 1,4-es bajnoki címet nem ő, hanem az osztrák Fabian Ohrfandl nyerte, ugyanis a magyar pilóta kora miatt nem szerezhet pontokat a legértékesebb bajnokságban. Hasonló eset állt fenn tavaly – akkor a fiatal nem nyújtott százszázalékos teljesítményt, de szintén bajnok lett volna, ha értékelik. A nagy trófea helyett a 2022-es magyar 1,4-es bajnoki címmel és az 1,4-es junior pontozás első helyével kell beérnie.

Az elsősorban külföldiekből álló 1,4-es mezőny legeredményesebb magyarja így hivatalosan Hartmann Balázs lett, aki ötödik pozícióban végzett. Magyarok elsősorban a régebbi generációs autókból álló 1,6-os mezőnyben szerepeltek, a nemzetközi bajnoki címet György Gábor szerezte.

A retro videójátékok stílusában készül a Ferrari Suzukára

Egy igazán kedves videóval jelentkezett a Szingapúri Nagydíj másnapján a maranellói istálló, melynek közösségi oldalain már megszokott, hogy mindig készülnek valami apróbb különlegességgel az éppen aktuális versenyre. Ezúttal a sokak számára ismerős retro játékok stílusában prezentálták az F1-es naptár következő helyszínét, a suzukai pályát, amely a Japán Nagydíjnak ad majd otthont az előttünk álló hétvégén.

Alex Albon nagyon frusztrált volt a hibája után

A 25. körben történt koccanás után ért véget a versenye Alexander Albonnak, aki műtétje miatt kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, a visszatérés azonban nem sikerült túl fényesre Szingapúrban. A brit-thai versenyző számára már az időmérő edzés sem alakult jól, a futamon pedig ismét balszerencsés volt. Albon elismerte hibáját, ugyanakkor elég bosszús volt a történtek miatt.

„Ez elég zavaros volt, semmi mást nem csináltam az előző körhöz képest, viszont blokkolt a bal elsőm, mivel a nedves aszfalton elég nehéz belőni a féktávot. Bár nem volt problémám, és végső soron ez a vezető hibáján múlik, a fékek nagyon trükkösek a vizes pályán, ilyenkor nehéz a megfelelő ablakba helyezni őket” – idézte a Williams pilótáját a Racefans.

Jeges vízzel hűtötték le Lando Norrist

Ahogyan az várható volt, a magas páratartalommal és 30 fok körüli esti hőmérséklettel is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek Szingapúrban, ahol a vasárnapi szakadó eső sem segített sokat a helyzeten. Ezek után nem csoda, hogy a McLarennél egy nagy adag jéghideg vízzel hűtötték le fiatal pilótájukat, de a lenti képek tanulsága szerint csapattársával együtt egy jégkrémet is elfogyasztottak. A rend kedvéért azért tegyük hozzá, hogy utóbbi poszt már a szponzoruk miatt készült.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés