DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 8. péntek

Váltót cserélt Verstappennél a Red Bull

Tegnap Sergio Pereznél cserélte ki a sebességváltót és néhány motoralkatrészt is a Red Bull, az időmérő előtt pedig Max Verstappen is új váltót kap, ez derült ki a technikai ellenőr jelentéséből. Büntetés ezért nem jár, még bőven a felhasználtó mennyiségen belül jár a csapat. Mindkét pilóta váltóproblémákra panaszkodott egyébként pénteken, Verstappen szerint a visszaváltásokkal voltak gondjai, de a csapat nem adott tájékoztatást arról, hogy pontosan mi a probléma.

f1-verstappen-redbull-jeddah

fotó: dppi

Indy 500-győzelemre vezetné a McLarent, majd az F1-be is belekóstolna O’Ward

Pato O’Ward évek óta a McLarent erősítő az IndyCarban, a mögöttünk hagyott szezont is az összetett negyedik helyén zárta – igaz, ezúttal futamot nem nyert –, mindemellett pedig többször is már esélyt kapott a Formula-1-es autójukban is. Így volt ezzel az Abu Dhabi Nagydíj pénteki edzésén, majd a keddi fiatal pilóták tesztjén is, amely után arra a kérdésre, hogy közelebb érzi-e egy F1-es üléshez magát ezek által, egy konkrét karriertervet vázolt fel a mexikói:

„Abszolút. Minél többször veszel részt első szabadedzésen vagy teszten, az még több időt jelent az autóban. És ez azt jelenti, hogy valaki bízik benned és megadja a lehetőséget, hogy készen állj, ha esetleg megnyílnak a kapuk. Teljes mértékben arra koncentrálok, mit kell tennem az IndyCarban, mert szeretném megadni az Indy 500-győzelmet a McLarennek: én szeretném ezt megadni nekik, mert már négy éve velük vagyok, jövőre kezdem az ötödiket. És aztán egy igazi Hamupipőke-történet lenne, ha utána kipróbálhatnám a Formula-1-et és esélyes is lennék, nemcsak átjönnék és szórakoznék.”

f1-oward-mclaren-abudhabi

fotó: DPPI

Elcsábította a Mercedes egyik kiemelt támogatóját a McLaren

Amióta Zak Brown vezeti a McLarent, számos jelentős szponzor érkezett a wokingi alakulathoz. Most ebbe a sorba állt be a minap bejelentett Monster, amely a közlemény szerint többéves szerződést kötött a csapattal, s amelynek jól ismert logója megjelenik majd a versenyzők sisakján, overallján, valamint a mclarenes sapkákon és italos üvegeken.

Az új partnerség érdekessége, hogy ezzel a Monster hosszú évek után hagyja ott a Mercedes Formula-1-es istállóját, amellyel a domináns szezonok és az utóbbi két sikertelenebb idény alatt is együttműködtek. Sőt, Lewis Hamiltonnak külön partnersége is van az energiaitalos céggel, a hétszeres F1-es világbajnok a nevét adta több cukormentes termékükhöz.

f1-mclaren

Sainz eddigi edzőjét igazolta le maga mellé Verstappen

Carlos Sainz eddigi személyi edzőjét igazolta le Max Verstappen. Rupert Manwaring Sainz 2015-ös F1-es debütálása óta a spanyollal dolgozott, de nyolc év közös munka után úgy döntött, hogy vált, és a háromszoros világbajnokhoz csatlakozik a Red Bullnál – aki eddig Bradley Scanest alkalmazta, ám utóbbi az év végén távozott ebből a szerepköréből.

A dolog érdekessége az, hogy Manwaring apja, akit szintén Rupertnek hívták, annak idejét együtt dolgozott Jos Verstappennel is a pályafutása során.

F6K7GrLXgAACgfl_2

Domenicali az Andrettiről: „Megfelelő munkát kell végeznünk”

Amióta az FIA több héttel ezelőtt bejelentette, hogy részükről egyedüliként az Andretti Global pályázata megkapta a zöld jelzést az Formula-1-be jelentkező új csapatok közül, az F1 részéről csupán annyi kommunikáció érkezett, hogy ők is lefolytatják a maguk vizsgálatát a kereskedelmi szempontokat figyelembe véve. Az F1 és a FOM arra a hírre sem reagált, amikor a General Motors bejelentette, hogy 2028-tól motorgyártóként érkeznének a száguldó cirkuszba, ám kizárólag az Andretti partnereként. A sportág vezetése – és a jelenlegi tíz csapat – a kezdetektől fogva ellenzi a létszámbővítést, mindenekelőtt amiatt, mert így kisebb szelet jutna a bevételekből nekik.

Abu Dhabiban viszont Stefano Domenicali F1-vezérigazgató nem kerülhette ki a Sky F1 kamerái előtt a kérdést arra vonatkozóan, hogy mikor dőlhet el az Andretti sorsa: „Nem mondanék erről túl sokat. Zajlik egy folyamat ezzel kapcsolatban a kereskedelmi oldalon, és amint megvagyunk vele, megadjuk a választ. Nem érzünk nyomást ezzel kapcsolatban. Megfelelő munkát végeznünk, ez a feladatunk” – felelte kurtán Domenicali.

f1-domenicali_4

fotó: DPPI

Autóhiba miatti baleset vetett véget Russell tesztjének

Zajlik Abu Dhabiban a szokásos szezon utáni F1-es teszt, amelyen a csapatok egyik autójába egy fiatal újoncot kötelesek ültetni, a másikkal pedig a Pirellinek végeznek tesztmunkát. A Mercedesnél viszont az utóbbi szerepkörben köröző George Russell számára idejekorán véget ért a gyakorlás. Eleinte arról szóltak a hírek, hogy leállt a brit alatt a W14-es, de később kiderült, hogy a brit össze is törte az autót, legalábbis annak jobb elejét, mint az a lentebb beágyazott fotón is látszik. A Mercedes azóta közölte: egy autóhiba okozta Russell incidensét, az okokat már vizsgálják, és bár az a legfontosabb, hogy a versenyző rendben van, véget ért ezzel számára a teszt.

Az első felvételek: Marquez a Gresini Ducatin, Acosta a MotoGP-ben – videó

Szokás szerint a Valenciai GP utáni kedden még a spanyol helyszínen tesztel a MotoGP mezőnye. A teszt leginkább várt pillanatára bő egy órát kellett várnunk: Marc Marquez délelőtt 11 óra után nem sokkal gurult ki először a Gresini Ducati nyergében. Az első etapja után, mindössze hét kör megtétele után pedig máris a harmadik idővel rendelkezik a Hondától 11 év után távozó nyolcszoros világbajnok – íme, az első méterek és az igencsak beszédes reakció a garázsba visszatérve:

 

Mindeközben bemutatkozott a MotoGP egyetlen 2024-es újonca, az elmúlt évek legnagyobb tehetségének kikiáltott, 2021-ben Moto3-as, idén Moto2-es vb-címet szerző Pedro Acosta is a Gas Gas Tech3 nyergében:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Két éve elhunyt alapítójára emlékezik a Williams

Napra pontosan két évvel ezelőtt, 2021. november 28-án hunyt el 79 éves korában Sir Frank Williams, a Formula-1-es Williams istálló alapítója. A legtöbb örökranglistán a legsikeresebb csapatok közé tartozó, néhány éve tulajdonosváltáson átesett grove-i istálló természetesen nem feledkezett meg az évfordulóról:

Marko szerint egy terület van, ahol Verstappen még fejlődhet

Elképesztő magasságokba jutott idén Max Verstappen, aki rekordokat döntögetve, a 22 futamból 19-et megnyerve húzta be harmadik F1-es világbajnoki címét. Így nem meglepő, hogy amikor arról kérdezték a Red Bull tanácsadóját a Sky Germany adásában, szerinte miben fejlődött a 2023-as szezonban a holland, így felelt: „Minden területen. Megvan benne a mindent elsöprő akarat a győzelemre, minden helyzetben a határokat feszegeti, és teszi mindezt hidegvérrel és könnyedén. Eléggé döntő előrelépést tett a gumikezelés tekintetében is: úgy tud a határon vezetni, hogy közben nem terheli szét a gumikat. Tudja, milyen messzire mehet el. Még nem láttuk a csúcsot tőle.”

Azért persze megkérdezték Markót, hogy mi az a terület, ahol még esetleg fejlődhet Verstappen. A szakember említett is egyet, de aztán gyorsan újra dicsérni kezdte a pilótát: „Kicsit türelmetlenné válik, amikor az autó nem pont a tetszésének megfelelő. A futamon magabiztosan vezet, és már nem megy bele csatákba, ha nem szükséges. Még gyorsabbá válik, miközben figyel a technikára is, ami pedig szintén előnyt jelent neki.”

f1-marko-verstappen-redbull

Perez nem tudott „eggyé válni az autóval”, jövőre bajnok lenne

Sergio Perez eddigi Red Bullnál töltött évei során folyamatosan javítani tudott egyet az előző évi bajnoki helyezésén: miután 2021-et a negyedik, 2022-t pedig a harmadik helyen zárta az összetettben, idén egy bajnoki ezüstéremmel zárult hozzá a Red Bull története első kettős győzelméhez a világbajnokságban.

perez-2023-abu

Ennek ellenére sokak véleménye szerint karrierje egyik leggyengébb szezonja volt a 2023-as, épp ezért vonhattuk fel a szemöldökünket kérdőn, amikor kapásból így felelt arra a kérdésre, mi a célja a következő szezonra: „Még eggyel jobb helyezés!”

Aztán ennél kicsit földhözragadtabb hangulatban folytatta: „Szerintem jobb tempóra, jobb kiegyensúlyozottságra van szükségünk, hiszen az idei év kissé hullámvasútszerű volt. A következő szezon új lehetőséget tartogat. Hogy őszinte legyek, úgy éreztem, nem tudok teljesen eggyé válni az idei autóval.”

Tost a búcsúversenyéről: Túl hülyék voltunk!

Az AlphaTauri az F1-ből 18 év után távozó csapatfőnöke, Franz Tost búcsúzóul alaposan lehordta csapatát azért, mert Yuki Tsunodának egy kiállásos taktikát választottak Abu Dhabiban. „Ki vagyok akadva, mert túl hülyék voltunk ahhoz, hogy a helyes stratégiát válasszuk ki, és mert sokat vitatkoztam a bokszfalnál, hogy hozzátok be Yukit!” – nyilatkozta a veterán szakember a német Skynak.

„Azt mondták, hogy menni fog így, de ez tiszta matematika! Igazából rögtön rájöttem, hogy valószínűleg nem fog működni” – mondta Tost a versenyről, melyet Tsunoda a nyolcadik helyen zárt. „Most azt mondom, hogy a hetedik hely 100 százalékig reális volt, a hatodik már nem annyira, mert Perez a kvalifikáción mögöttünk volt, és egyszerűen gyorsabb volt nálunk. Azért szúrtuk el, mert a mérnökök, akik órákon át a számítógép előtt ülnek, nem tudtak olyan stratégiát kitalálni, ami végül működött volna.”

tost-farewell

Formula1.5 – Hamilton a bajnok, Leclerc a harmadik

Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? 

Charles Leclerc sorozatban két győzelemmel zárta a szezont, így az idényzárón az ötödikről a harmadik helyre ugrott előre az összetettben, míg Lewis Hamiltonnak a 7. pozíció is elég volt a "másodosztály" bajnoki címének megszerzéséhez. A második helyre ácsingózó Sainz rajtavesztett nullázásán, Oscar Piastri pedig vissza tudta verni Lance Stroll támadását. A konstruktőrök között a Mercedes öt ponttal előzte a Ferrarit, a dobogó harmadik fokát pedig az Aston Martin orozta el a McLaren elől.

Most már csak egy kérdés maradt: vajon jövőre is csak a Red Bullt kell kivennünk a Formula1.5 küzdelmeiből...?

pf-bliga-vegeredmeny

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Elkelt az utolsó hely: Di Giannantonio a VR46 Ducatinál

Miután Luca Marini Repsol Hondához igazolása hivatalossá vált, már csak egyetlen kérdőjel maradt a MotoGP 2024-es rajtrácsával kapcsolatban: hogy ki veszi át az olasz helyét a VR46 Ducatinál. Végül az a Fabio di Giannantonio lett a befutó, akinek a nevét ugyan másfél hete még kizárták Uccio Salucciék és inkább Moto2-es fiatalokban gondolkodtak, ám azóta az olasz versenyző győzött Katarban, Valenciában pedig a második helyen ért célba – bár utólag megbüntették az alacsony guminyomás miatt, így csak negyedikként értékelték –, ezért végül mégis rá esett a választás. Di Giannantonio egy másik ducatis szatellit gárdától, a Gresinitől érkezik Valentino Rossi csapatához, azaz a motor nem lesz ismeretlen számára, ráadásul az ő szerződtetésével be is zárult a Marc Marquez hondás szakításával elindított körforgás.

A véglegessé vált 2024-es mezőny (mármint a versenyzőket illetően, hiszen hétfő kora délután a FIM és a Dorna bejelentette, hogy nem kap indulási jogot 2024-re az RNF, másik csapat veszi át a szatellit Apriliákat) pedig kedden már pályára is gurul, hiszen a hagyományoknak megfelelően Valenciában sor kerül a szezon utáni egynapos tesztre, ahol a csapatot váltókat is láthatjuk az új motorjaikon – így például Marquezt is a Gresini Ducatin.

motogp-digiannantonio

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Horner: Csak félmunkát végzett a Ferrari

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kifejtette a véleményét arról, hogy Charles Leclerc az Abu Dhabi Nagydíj hajrájában szándékosan elengedte Sergio Perezt, és megpróbálta elérni, hogy a mexikói kiautózza az ötmásodperces büntetését George Russell-lel szemben, hogy a Ferrari megkaparinthassa a konstruktőri második helyet a Mercedes előtt. Ez végül nem sikerült, Perezt visszasorolták Russell mögé, és a Mercedes lett az év végi ezüstérmes.

„Ez volt a logikus döntés, de a Ferrari szemszögéből nézve ők csak félmunkát végeztek. Elengedték Checót, de ahogy utóbbi jól meg is mutatta, a pálya harmadik szektorában elég jelentősen fel lehet tartani a hátul jövőt, sok időt lehet nyerni vele. Charles-nak fel kellett volna tartania George-ot, de így most másik szomszédunk lesz jövőre a bokszutcában” – utalt arra Horner, hogy 2024-ben a Mercedes költözhet be a konstruktőri második helyezettnek járó garázsba.

f1-horner-redbull-abudhabi-2023

„Semmi új, sokaknak nekimegy…” – Norris Perezről

A vasárnapi F1-es Abu Dhabi Nagydíjon nekicsúszott Lando Norrisnak és ezért ötmásodperces büntetést kapott Sergio Perez – a mexikói nem értett egyet az ítélettel, szerinte versenybaleset történt, Norris viszont elég keményen fogalmazott az ügyben.

„Számítottam rá, hogy őszinte legyek. Nem volt ebben semmi újdonság, sok embernek nekimegy, szóval ebben az ügyben senki számára nincs semmi új. Sok helyet hagytam neki, de végül nem befolyásolta a futamomat az az incidens” – mondta Norris a Viaplaynek.

f1-norris-mclaren-abudhabi-2023

Norris a 2., Perez csak az 5. legjobb volt ősszel

Több csapat számára is alapvetően eltérő volt a szezon két fele, elég csak az Aston Martint, a McLarent vagy a mezőny alsóbb részéről az AlphaTaurit említeni. Éppen ezért érdemes megnézni, hogy alakulna az egyéni és a konstruktőri bajnokság, ha csak a nyári szünet óta eltelt futamokat vennénk figyelembe.

norris-interlagos-2

Zárójelben a tényleges bajnoki helyezést tüntettük fel:

1. Max Verstappen (1.)
2. Lando Norris (6.)
3. Carlos Sainz (7.)
4. Charles Leclerc (5.)
5. Sergio Perez (2.)
6. Lewis Hamilton (3.)
7. George Russell (8.)
8. Oscar Piastri (9.)
9. Fernando Alonso (4.)
10. Pierre Gasly (11.)
11. Lance Stroll (10.)
12. Esteban Ocon (12.)
13. Alexander Albon (13.)
14. Yuki Tsunoda (4.)
15. Daniel Ricciardo (17.)
16. Valtteri Bottas (15.)
17. Liam Lawson (20.)
18. Guanyu Zhou (18.)
19. Logan Sargeant (21.)
20. Kevin Magnussen (19.)
21. Nico Hülkenberg (16.)

sainz-singapore

Ez pedig a konstruktőrök esetében ugyanez:

1. Red Bull (1.)
2. Ferrari (3.)
3. McLaren (4.)
4. Mercedes (2.)
5. Aston Martin (5.)
6. Alpine (6.)
7. AlphaTauri (8.)
8. Williams (7.)
9. Alfa Romeo (9.)
10. Haas (10.)

Perezt elmarasztalták a stewardok kritizálása miatt

A sportfelügyelők hivatalos figyelmeztetésben részesítették Sergio Perezt, aki kemény szavakkal illette őket a csapatrádióban, miután megbüntették őt a Lando Norrisszal történt koccanás miatt. A stewardok közleményükben leszögezték, természetesen azzal semmi gond nincsen, ha a versenyző nem ért egyet egy ítélettel, de a sértegetés nem fér bele.

A sportfelügyelői testület közleménye kiemeli, hogy Perez őszintén bocsánatot kért a szavaiért, és mint elmondta, a pillanat hevében nem gondolt bele, hogy az egész világ hallani fogja, ahogy „viccnek” titulálja a testületet. A stewardok azt is aláhúzták, hogy Perezre nem jellemző az ilyesmi, s roppant tisztelettudóan viselkedett, és bár továbbra sem értett egyet az ítélettel, el tudta fogadni az ő álláspontjukat.

perez-abu

Szenzációs: Verstappen meginterjúvolta Alonsót!

A médiaketrecben váratlan esemény történt: Max Verstappen mikrofonvégre kapta Fernando Alonsót – aki nem átallott vissza is kérdezni!

pf-alonso-verstappen

MV: „Fernando, milyen volt a versenyed?”

FA: „Szerintem sokkal izgalmasabb, mint a tiéd!”

MV: „Tényleg? Mi történt? Meséld el röviden.”

FA: „A verseny elején Yukival csatáztam, aztán Piastrival, aztán Hamiltonnal, aztán újra Yukival.”

MV: „Milyen volt az autó gumikopása? Olyan, amire számítottál?”

FA: „Nagy volt a kopás, különösen elöl, ezért elsőként álltunk ki. Ugye így volt? A 16. körben? És a tiéd?”

MV: „Nem futottam hosszú etapot, de a közepesek elég törékenyek voltak, elöl is, így bár egy kiállásra készültünk, végül kettő lett belőle.”

FA: „Mit fogsz csinálni a következő hetekben?”

MV: „Remélhetőleg nem sok mindent!”

FA: „Nem vezetsz kedden?”

MV: „Nem-nem. Te igen?”

FA: „Igen.”

MV: „Nos, remélem, élvezni fogod a tesztelést. Én egy GT3-ast tesztelek majd Portimaóban, szóval ha gondolod…”

FA: „Én pedig Aragonban.”

MV: „Akkor talán félúton csinálhatunk valamit!”

Beidézték Perezt – és az összes csapatot!

Az összes F1-es csapat képviselőjének jelenése van a stewardok előtt a megfelelő szemvédelemre vonatkozó előírások megsértése miatt – ez az a bokszutcai szabálysértés, melyet többekkel, köztük Hamiltonnal és Verstappennel kapcsolatban is kiírtak a közvetítés során.

Sergio Perezt pedig a csapatrádióban elhangzottak miatt idézték be, az érdekesség csupán az, hogy bár a Lando Norrisszal való koccanása miatt kapott büntetése kapcsán valóban kemény szavakat használt a mexikói, az idézés szerint az 16:31-kor, azaz 29 perccel a verseny rajtja előtt történt – feltéve, hogy nem elgépeléssel van dolgunk…

perez-abudhabi

Utolsó F1-es versenyére készül Franz Tost

Franz Tost áprilisban jelentette be, hogy a 2023-as szezon végén távozik a faenzai istállótól, a helyét pedig Laurent Mekies, a Ferrari egykori sportigazgatója veszi át. Nem ez az egyetlen változás az AlphaTaurinál, ugyanis az FIA korábbi ügyvezető igazgatója, Peter Bayer vezérigazgatóként csatlakozott az istállóhoz, feladata a stratégiai döntések felügyelete az olaszoroszági és angliai bázison. Tost nem hagyja el teljesen az istállót, 2024-ben tanácsadói szerepet lát el két utódja mellett, azonban csapatfőnökként ez lesz az utolsó versenye a 67 éves szakembernek, aki a kezdetektől vezette a Red Bull kiscsapatát.

1956. január 20-án született, Ausztriában, s fiatalkorában maga is versenyzett, ám komoly sikereket nem halmozott. 1993-ban csatlakozott Willi Weber menedzsmentjéhez, ahol eleinte Ralf Schumacher karrierjét egyengette, majd a BMW pályaműveleti menedzsere lett, ahol a Williams beszállítójaként vállaltak szerepet. Egészen 2006. januárjáig dolgozott a bajoroknak Tost, aki a Scuderia Toro Rosso indulásával rögtön megkapta a csapatfőnöki pozíciót, amelyet azóta is ő tölt be. Egészen a mai napig. Irányítása alatt az istálló két futamgyőzelmet is szerzett.


Fotó: Red Bull Content Pool

Hülkenberg Q3-as szereplése bizonyítja, hogy befuccsolt a Haas F1-es fejlesztése?

A bő egy hónappal ezelőtti Formula-1-es USA Nagydíjon vetette be jelentős karosszéria-fejlesztéseit a Haas, amellyel elsősorban az egész szezonban borzalmas gumikezelésen igyekeztek javítani. Nico Hülkenberg azonban néhány futam után úgy érezte, hozzá jobban passzol a korábbi verzió, így Las Vegas óta újra azt használja. Márpedig most azzal ért el Q3-as eredményt és nyolcadik rajthelyet a német Abu Dhabiban, miközben a csapattárs Kevin Magnussen mindössze a 17. helyre kvalifikálta magát az időmérőn.

Bár a gumimenedzselésbeli viszonyok csak vasárnap derülnek ki, Hülkenberg a RaceFans.net szaklapnak nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a szombati eredmény azt mutatja, hogy valóban nem működnek a Haas újításai: „Meglátjuk holnap este. De úgy gondolom, ez megerősíti azt a benyomásomat, hogy a továbbfejlesztett autó nem igazán ért jelentős előrelépést. Valószínűleg nagyon-nagyon hasonló a teljesítmény. Ami önmagában nem túl jó, hiszen fejlesztésről beszélünk, működnie kellene. Szóval talán ez bizonyított valamit, holnap este kiderül. De természetesen ez csalódással tölt el és bosszant minket” – fogalmazott a német, hozzátéve, hogy meglepetésként érte az időmérős szereplés azok után, hogy pénteken az FP1-et kihagyta, hiszen Oliver Bearman ült az autójában, míg az FP2-n összetörte a VF-23-ast.

f1-hulkenberg-haas-abudhabi