DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 19. vasárnap

Jól ismert WTCR-es arcok a TCR Világsorozat első résztvevői

A WTCR megszűnt, de az új széria, a kilenc helyszínből álló TCR Világsorozat több ponton emlékeztet a világkupára. Egyrészt ott lesz csapatként négy-négy autóval a Comtoyou Racing és a Lynk & Co Cyan Racing, kettő versenygéppel pedig a Hyundai. Erről a dél-koreai márka hétfőn tett bejelentést – és ma nevezte meg első két versenyzőjét a Cyan Racing, akik szintén ismerősök.

Thed Björk gyakorlatilag teljes nemzetközi túraautós pályafutását a csapattal töltötte, az akkor még Volvót képviselő Cyan Racinggel nyerte meg az utolsó, 2017-es világbajnoki címet. Az új szériában is tovább képviseli a csapatot – 12. szezonjában a formációval. A másik elkelt Lynk & Co 03 TCR Ma Qing Huának jutott: a kínai is a WTCR-ből szezon közben kiszálló csapat tagja volt tavaly, összességében pedig háromszoros futamgyőztes a világkupán/világbajnokságon.

Lényegében ők ketten a TCR Világsorozat mezőnyének első ismert állandó tagjai. A Comtoyou és Hyundai még nem nevezett meg versenyzőt, az ausztrál Ben Bargwanna pedig bár bejelentette részvételét, ő hazai versenyein kívül csak két fordulón indul. A Cyan Racing március elejére ígér hírt másik két pilótájáról. A szezon két hónap múlva indul, április utolsó hétvégéjén Portimaóban.

Korábbi F1-es csapatvezető is segíti Hamilton MotoGP-s projektjét?

Tavaly óta nyílt titok, hogy Lewis Hamilton érdeklődik egy MotoGP-s csapatba való befektetés iránt. A motoros királykategóriáért mindig is rajongó hétszeres F1-es világbajnok kedvét az hozhatta meg, hogy a Liberty Media felvásárolja a Dorna Sports 86 százalékát – igaz, egy EU-s vizsgálat okán ez a tranzakció még nem valósulhatott meg. A pletykák szerint Hamilton első körben a Gresini Racingnél kopogtatott volna, ám a csapat jelezte, hogy nem eladó, a legfrissebb hírek szerint pedig az anyagi krízisben lévő KTM gyári alakulatába szállhat be a 40 éves pilóta: az osztrákok motorsportfőnöke, Pit Beirer nemrég meg is erősítette, hogy zajlottak egyeztetések a brit versenyzővel.

A La Gazzetta dello Sport lap most arról ír, hogy Hamilton ügyét egy másik (volt) F1-es szereplő is segíti. Alessandro Alunni Braviról van szó, aki az elmúlt két szezonban a Sauber/Stake kvázi-csapatfőnökeként, hivatalosan csapatképviselői poszton tevékenykedett. Viszont hamarosan indokolt lesz a múlt idő, hiszen alig néhány napja jelentették be, hogy január végén távozik a posztjáról: a Sauber közleményéből annyit írtak, hogy „új projektbe” vág bele Alunni Bravi – ez lehet akár a Hamilton-féle MotoGP-s befektetés is.

f1-hamilton-mercedes-2

Verstappen az élről hibázott a virtuális Daytonai 24 óráson – videó

Max Verstappenről köztudott, hogy gyakran áll rajthoz szimulátoros versenyeken, s az F1 téli szünetét kihasználva most hétvégén is így tett a regnáló világbajnok, aki a Team Redline színeiben a virtuális Daytonai 24 óráson szerepelt. Méghozzá nem is rosszul, Verstappenék vezették a versenyt egy BMW-vel – aztán azonban az esőben ütközött a holland, így elbukták az első pozíciót:

Az Audi teljesen átvette a Saubert

A Racingnews365 megkeresésére az Audi megerősítette, hogy a terveknek megfelelően 2025 januárjában teljesen átvette a Sauber istállót.

„Az Audinak korábban kisebbségi tulajdonrésze volt a Sauber Holding AG-ben, most pedig kizárólagos tulajdonosa a svájci versenycsapat anyavállalatának” – áll a csapat közleményében.

A hivatalos tájékoztatás nem tér ki a tranzakció pénzügyi oldalára, azonban több forrás is 600 millió eurós összegről ír.

Rendeld meg most 2025-ös F1-es falinaptárunkat!

Most 20 százalék kedvezménnyel rendelheted meg 2025-ös fali- és versenynaptárunkat webshopunkban!

naptar

Az akció a készlet erejéig érvényes.

A Mercedes a McLaren miatt nem bújhat kifogások mögé

Toto Wolff a minap az Auto Motor und Sportnak interjút adva több érdekes kérdésre is kitért, többek között hangot adott kétségeinek a Cadillac által fizetett kompenzációs díj nagyságát illetően, s arról is beszélt, miért nem tudta az elvárt szintet hozni az elmúlt években távozó hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton.

A Mercedes-vezért arról is megkérdezték, van-e gyomoridege a 2026-ban érkező új szabályok miatt, amire így felelt: „Egyáltalán nincs, ez egy roppant érdekes kihívás. Minden szinten a lehető legjobban kell végezned a munkádat. Egy jó motor önmagában nem juttat el minket sehova, hiszen ez meglesz a McLarennél is. Így a karosszériával kell legyőznünk őket, nem bújhatunk el semmi mögé.”

Wolff a decemberi szezonzárót követően is beszélt csapata és a McLaren viszonyáról, amikor arról kérdezték, zavarja-e, hogy ügyfeleiktől, a wokingiaktól szenvedtek vereséget: „Ha nem tudunk gyári csapatként nyerni, akkor sokkal inkább örülök, ha egy ügyfélcsapatunk győz. Semmi problémám nincs ezzel, ez megmutatja számunkra, hol van a mérce.”

russell-brazilia

Mazepin: Visszatérek az F1-be, de kérdés, hogy milyen szerepben

A 2021-ben a Haas csapatánál egy szezont teljesítő Nyikita Matepin egy orosz portálnak nyilatkozva elmondta, hogy bár még mindig vannak tervei az F1-et illetően, jelenleg nem is nézi a nagydíjakat: „Ez azért van, mert van bennem egyfajta trauma a Formula–1-es karrierem korai befejezése miatt. A futamok nézése közben olyan érzéseim támadnak, mintha a barátnődet néznéd, amint az új pasijával beszélget.”

„A világ legjobb 20 versenyzője között voltam, ötéves szerződésem volt a Haas csapattal, és úgy terveztem, hogy legalább öt évet töltök a Formula–1-ben, ahol sikereket érek el. Sajnos nem kerül F1-es trófea a polcomra, erről álmodtam, de elvesztettem, ellenben sok más dolgot találtam, és nem az én dolgom megítélni, hogy mi a fontosabb” – mondta Mazepin, aki így vagy úgy mindenképp fel akar tűnni újra a száguldó cirkuszban:

„Most határozottan az üzleti életben vagyok,de 99 százalékig biztos vagyok benne, hogy újra a Formula–1-ben fognak látni, de ezt árnyalni kell, hiszen azt a sorsra bízom, hogy milyen szerepben térek vissza. Mindazonáltal az üzleti élet jelenleg minden egzisztenciális igényemet kielégíti. Hiszem, hogy két út van az életben, vagy erősíted az erősségeidet, vagy dolgozol a gyengeségeiden. Egyelőre az erősségeim erősítését választom. Örököltem a vállalkozói géneket, erre jön a képzettség és a sportban szerzett alapok” – nyilatkozta a legutóbbi a dubaji 24 óráson induló versenyző.

mazepin-helmet

Rosberg: Hamilton minden idők legjobbja, de Leclerc most erősebbnek tűnik

A 2016-ban csapattársként Lewis Hamilton ellenében világbajnoki címet szerző Nico Rosberg szerint egykori partnerének és riválisának javítania kell a teljesítményén, ha eredményesen akarja felvenni a kesztyűt házon belül Charles Leclerc ellenében. A német klasszis szerint a közelmúltban látottak alapján kettejük közül Leclerc az esélyes, de a karrierjük egészét tekintve Hamilton a jobb – ahogy mindenki másnál is.

„Charles hasonló szinten lesz, mint George Russell, ami gyakorlatilag a következő generáció legjobbjainak szintje, kivéve Verstappent, aki újfent egy kicsit előttük járt. Lewis pedig mostanában csak szenvedett, és nem igazán tudjuk, miért. Szóval a dolgok mai állása szerint Charles ugyanúgy meg fogja verni őt, ahogy George Russell is megverte, ám de Lewis minden idők legnagyobbja” – mondta Rosberg, aki éppen ezért nem írná le a britek hétszeres világbajnokát:

„Továbbra is bízunk benne, hogy vissza tud térni a szokásos csúcsformájához, és akkor év végére valamivel Charles előtt kellene majd lennie.”

hamilton-lasvegas-f1

De Vriest nevezte legnagyobb hibájának Marko

Nyck de Vriest a 2023-as Formula-1-es szezonra igazolta le a Red Bull az akkor még AlphaTauri névre hallgató második csapatába, miután a holland előtte ősszel remekül helytállt Alexander Albon helyetteseként a Williamsben az Olasz Nagydíjon. De Vries teljesítménye azonban elmaradt a várakozásoktól, így az energiaitalosok még a nyári szünetet sem várták meg azzal, hogy lecseréljék Daniel Ricciardóra.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója az Autosprintnek el is ismerte, hogy benézte De Vries szerződtetését: „A legnagyobb hibám? Nincs kétség felőle: Nyck de Vries. Nagyon jól teljesített a williamses debütálásakor Monzában. De amint odakerült az AlphaTaurihoz, nem fejlődött. Hihetetlen eredménysora van volt, F2-es bajnok és Formula-E-világbajnok volt, de nálunk azt mutatta a stopper, hogy Nyck rossz választás volt. És amikor próbált gyorsabb lenni, hibákat követett el.”

f1-devries

Hülkenberg volt mérnökével erősít az Aston Martin

Leigazolta az eddig Haasnál dolgozó versenymérnököt, Gary Gannont az Aston Martin a 2025-ös F1-es szezon előtt – adta hírül az Autosport és a RacingNews365. A szerződtetés tényét a csapat meg is erősítette a lapoknak, a szakember a héten már munkába is állt, de azt még nem árult el, hogy Fernando Alonso vagy Lance Stroll mellett fog dolgozni. Alonso mérnöke Chris Cronin, Strollé pedig Ben Michell volt 2024-ben, előbbi a spanyol előtt dolgozott Sebastian Vettel és Sergio Perez mellett is.

Gannon tíz évet húzott le a Haasnál, az elmúlt két szezonban Nico Hülkenberg versenymérnökeként tevékenykedett, de ugyanezt a posztot betöltötte előtte Mick Schumacher, valamint Romain Grosjean oldalán is. Gannon ezt megelőzően dolgozott a Marussiánál is az F1-ben, s ami szintén érdekes lehet, hogy tíz éven át volt a Honda fejlesztőmérnöke a CART-ban és az Amerikai Le Mans Szériában – azé a Hondáé, amely 2026-tól az Aston gyári partnere lesz a Formula-1-ben.

f1-gannon-haas-hulkenberg

Újra F1 a Nürburgringen? „Nem kivitelezhető...”

A Belga Nagydíj szerződéshosszabbítása kapcsán biztossá vált, hogy érkezik az európai futamok rotációs rendszere az F1-be, mely egyesek szerint némi reményt jelenthetett olyan helyszínek számára, mint a Nürburgring.

Nos, az Eifel-hegyek közt elterülő pálya részéről Alexander Gerhard kommunikációs vezető elmondta, hogy egy F1-es versenyt teljes mértékben önfenntartó módon, a pályát üzemeltető Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG-nek kellene finanszírozni, amire jelenleg nincs lehetőségük.

„Ezen okok miatt magáncégként nem kivitelezhető számunkra a visszatérés. Több mint egy éve tárgyaltunk utoljára a sorozat szervezőivel – azóta nem történt további diszkusszió” – mondta Alexander Gerhard.

Szinte minden készen áll, izgatottan várja Hamilton érkezését a Ferrari

Ugyan hivatalosan már január 1-jétől a Ferrari Formula-1-es versenyzője Lewis Hamilton, igazából csak jövő héten áll majd munkába Maranellóban a hétszeres világbajnok, aki hétfőn mérnöki értekezleten és szimulátorozáson fog részt venni, majd kedd-szerda környékén egy korábbi F1-es autót is pályára visz Fioranóban.

A pontos terveket ugyan nem, de a jövő heti kezdést megerősítette a Ferrari vezérigazgatója, Benedetto Vigna egy milánói rendezvényen: „Nagy az izgalom, vágyunk a kezdésre. Lewis itt lesz velünk a Ferrarinál jövő héten. Az utolsó dolgokat készítjük elő” – idézi Vigna szavait a GrandPrix247.com portál. „Nagyok a várakozások. Majdnem mindenre készen állunk. Biztosítani fogjuk, hogy minden más a helyén legyen.”

f1-hamilton-ferrari

fotó: DPPI

Villeneuve megjósolta a következő távozó versenyzőt

Az F1 egyik fő megmondóembere, Jacques Villeneuve tavaly is több versenyző karrierjének végét megjósolta (a leghangosabban és a legnagyobb vihart keltve Daniel Ricciardóét), s az amerikai Action Networknek nyilatkozva most amellett is hitet tett, hogy a Red Bulltól távozó Sergio Pereznek már nem lesz visszaútja az F1-be, és érdemes lenne máshol keresnie a boldogulást:

„Sergio Pereznek el kell fogadnia a pénzt, és élvezni az életet. Elmenni endurance-versenyezni. Az F1-nek vége van, soha nem fog visszatérni. Valójában egyszer már vége volt, aztán a Red Bull leigazolta” utalt vissza a kanadai 2020 végére. „Amikor a Red Bull elvitte őt, az adott neki egy kis szikrát, ez adta neki azt az éhséget, ami miatt egy ideig sokkal jobban ment, mint korábban. Most ez kialudt.”

Villeneuve a következő távozót is megjelölte – ismételten a Red Bull-családból: „Tsunoda fogja elsőként elhagyni a rajtrácsot. Csak a Honda miatt van ott, ami egy bizonyos ponton meg fog szűnni. És amúgy is elég egyértelmű, hogy ez az utolsó szezonja a Red Bull-családdal, azt pedig nem látom, hogy bármelyik csapat is akarná őt, hacsak nem lesz nagy nyomás a Honda részéről.”

tsunoda-2024-2

FIA: Portugália nem fér be a versenynaptárba

A nemzetközi szövetség vezetője, Mohammed ben Sulayem a kérdést firtató Lusa hírügynökségnek arról beszélt, hogy visszatérhet-e az F1 a közeljövőben Portugáliába, ahol a Covid-krízis idején két nagydíjat is rendeztek. „Portugália kiváló helyszín, és már most is rendeznek ott más bajnokságokat, például terepraliversenyeket. A Formula–1-ben azonban csak korlátozott számú hely áll rendelkezésre.”

Az elnök nem is hagyta indoklás nélkül a dolgot: „A Világtanácsnál a szabályozásra és a kereskedelmi oldalra összpontosítunk. Igyekszem egyensúlyt teremteni a sportszakma és a kereskedelmi érdekek között. Bár a Formula–1-nek soha nem szabad elhagynia Európát, ahonnan származik, és ami az innováció központja maradt, a sportnak új régiókat is fel kell fedeznie.”

algarve

Büntetőpontok: Verstappen nem változtat a stílusán

Mivel Max Verstappen a szezonzárón begyűjtött büntetőpontokkal együtt már nyolcnál jár az eltiltást jelentő tizenkettőből, Helmut Marko úgy nyilatkozott nemrég, hogy a hollandnak kicsit óvatosabbnak kell lennie, hogy ne kelljen kihagynia egy versenyt. Ő viszont nem készül változtatásra annak ellenére sem, hogy a tavalyi szezon utolsó öt versenyhétvégéjéből négyszer is büntették – sőt ősz derekáig a nyolcból csak két ponttól szabadulhat neg,

„Nem fogok emiatt változtatni a vezetési stílusomon” – idézi Verstappent a Blick. „Tudom, hogy mikor mentem túl messzire. Mint például a szezonzárón Abu Dhabiban, amikor a rajtnál megtámadtam Piastrit. Nem okozott gondot, hogy bocsánatot kérjek tőle a verseny után” – tette hozzá a holland, aki azt is elmondta, hogy az olyan esetek feldolgozására, mint például a katari büntetése, egy éjszaka elég, mert nincs értelme átvinni a haragot másnapra.

„Órákig tudnánk vitatkozni néhány büntetésről és a pontokról” – folytatta Verstappen. „Alonsóhoz hasonlóan nekem is nyolc büntetőpontom van, de nem]fogok változtatni a vezetési stílusomon.”

l-piamax-2_1

Visszatérne Maranellóba a Ferrari korábbi mérnöke

Rob Smedley 2004-ben csatlakozott a Ferrarihoz, ahol hosszú évekig Felipe Massa oldalán dolgozott, majd 2013 végén a brazil versenyzővel együtt a Williamshez távozott.

Smedley ezt követően 2018 végéig állt a Williams alkalmazásában, majd hátat fordított a száguldó cirkusznak. Az egykori mérnök a Red Flags podcast műsorában elárulta, hogy visszatérne az F1-be, és leginkább a Ferrarinál való munkavégzés érdekli.

„Továbbra is kapok ajánlatokat az F1-ből, de mindig felteszem magamnak a kérdést, hogy dolgoznék-e az adott csapatnak. Nincs sok olyan ember, akinek szívesen dolgoznék, de Fred Vasseur az egyik közülük. Ő egy nagyon egyenes ember” – mondta Smedley.

„Talán meglepően hangzik, de nem minden csapatfőnöknek van meg a képessége ahhoz, hogy sikeres csapatot építsen, Fred azonban tudja, hogy mi kell hozzá.”

Hiába írt alá a McLarenhez, még nem engedi el szakemberét a Red Bull

Nem engedi el Will Courtenayt idő előtt a Red Bull. Az energiaitalosok stratégiai főnöke már tavaly eligazolt a McLarenhez, de hiába jelentették be már szeptemberben, hogy a wokingiak új sportigazgatója lesz, a szerződése egészen 2026 közepéig szól a Red Bull-lal.

Az ilyen helyzetekben elfogadott, hogy a csapatok megegyeznek egymással, és a munkavállaló előbb kezdhet az új állomáshelyén, hiszen mindenkinek ez az érdeke, és a Red Bull az Audinak például meg is tette mindezt, mert Jonathan Wheatley nyár helyett már április 1-jén kezdhet új csapatánál.

A McLarennek azonban nem kedveznek Christian Hornerék, akik úgy döntöttek, hogy Courtenay töltse csak ki a maga szerződését – vagyis 2025-ben úgy fog a Red Bull sikeréért dolgozni a bokszfalon, hogy közben már rég aláírt a McLarenhez.

f1-redbull_4

fotó: Red Bull Content Pool

Kiszáll a Racing Bullsból az Orlen

A lengyel Orlen olajipari vállalat 2025-ben már nem szponzorálja a Racing Bulls csapatot.

Az Orlen 2023 óta állt partnerségben a Red Bull testvércsapatával, a logó pedig jól láthatóan megjelent az autón – leginkább a hátsó szárnyon.

A vállalat már évek óta kapcsolatban áll az F1-gyel, hiszen az ex-pilóta Robert Kubica egyik főszponzora volt. Az Orlen támogatta a sportba való visszatérését a Williamsnél 2019-ben, majd követte őt az Alfa Romeóhoz, amikor a következő évben tartalékversenyzőként csatlakozott.

Az Alfánál két évig főszponzorként tevékenykedett, mielőtt az AlphaTaurihoz (ma Racing Bulls) váltott volna. Most azonban úgy döntött, hogy megszünteti a csapattal való koalícióját.

Az Orlen részletezte, hogy a szponzori költségvetését továbbra is felhasználja, de ehelyett a fiatal versenyzők következő generációjának képzésébe való befektetésre fordítja.

f1-orlen

fotó: Red Bull Content Pool

Leclerc exmérnöke a Cadillacnél folytatja – de nem az F1-ben

Xavier Marcos 2019 óta volt Charles Leclerc versenymérnöke a Ferrarinál a Formula-1-ben, a posztjáról a tavalyi imolai futam előtt cserélték le, a helyét Bryan Bozzi vette át. „Xavi” és Leclerc a bő öt szezon alatt összesen öt győzelmet aratott az F1-ben.

Most azonban új komoly szerepkört tölt be a monacói volt mérnöke: a Cadillac sportautós, azaz LMDh-projektjének lett a technikai igazgatója. Ebben a minőségében értelemszerűen az F1-be 2026-ban beszálló tizenegyedik csapatért nem fog felelni, „csak” a WEC-ben és az IMSA-ban szereplő programért.

f1-leclerc-xavi

fotó: DPPI

Perez a Formula-E-ben köthet ki?

A nyár eleji szerződéshosszabbítása ellenére távozott a 2024-es F1-es szezon vége után a Red Bulltól Sergio Perez, aki néhány napja először szólalt meg a bejelentés óta: a mexikói ekkor arról beszélt, hogy a következő hat hónapban dönthet arról, mit tervez a jövőben. Perez édesapja ugyanakkor sokkal hangzatosabb nyilatkozatot tett (ahogy azt tőle megszokhattuk): szerinte fia visszatérhet az F1-be, és „történelmi” lépésre készülnek.

Idősebb Perez azonban nem csak az F1-ről ejtett szót: az apa jelen volt hétvégén a Formula-E mexikóvárosi állomásán, ahol az elektromos világbajnokságról is pozitívan nyilatkozott. „Sosem képzeltem volna el a Formula-E-t, de óvatos lennék, mert lehet, hogy Checo Perez itt fog versenyezni” – fogalmazott Perez apja az Estadio Deportesnek. „Természetesen gond nélkül látom ezt magam előtt. Ez a kategória már 11 éve létezik, még nagyon fiatal, ma a második számú a világon, de a következő öt éven belül az első számúvá válik. Ezért vagyok itt, és várom, mi következik.”

Alberto Longo, a Formula-E társalapítója a lehetőségre reflektálva elmondta: tárt karokkal várnák Perezt, ugyanakkor nem a promóter, hanem a csapatok dolga kiválasztani, kiket ültetnek az autóikba.

f1-perez-redbull

„Csak nyolc nagydíjat akar az F1 Európában”

Múlt héten jelentette be a Formula-1 a Belga Nagydíj szerződéshosszabbítását, a megállapodás pedig az első kézzel fogható eleme a sportág vezetése egy ideje emlegetett rotációs rendszernek, amelybe egyes európai helyszínek kerülnek bele, hiszen 2026-ban, 2027-ben, 2029-ben és 2031-ben rendeznek csak futamot Spa-Francorchamps-ban, azaz 2028 és 2030 kimarad. A rotációs megoldásra azért lehet szüksége az F1-nek, mert más piacokról óriási az érdeklődés a versenyrendezés iránt: Ruanda, Dél-Afrika, Thaiföld, Dél-Korea, Argentína, Németország és Franciaország is felmerült az utóbbi néhány hónapban.

f1-belga-2024

Melchior Wathelet, a Belga GP főnöke szerint épp ezért siker az új szerződés, a Sporzának adott nyilatkozatában azonban további részleteket is elárult az F1 terveiről: „Rendkívül elégedett vagyok. Nehéz tárgyalások voltak. A Formula-1 csak nyolc nagydíjat akar Európában. Éppen ezért nehéz volt állandó szerződést kötni hosszabb időtávra.”

„A kompromisszum ezért az volt, hogy 2028-tól váltakozni fogunk, valószínűleg a barcelonai pályával” – mondta Wathelet, aki ugyanakkor nem zárta ki, hogy végül az egyelőre kimaradó években is ellátogasson Spába az F1: „De nem biztos, hogy nem lesz nagydíj Belgiumban 2028-ban és 2030-ban. A megállapodás szellemisége arról szól, hogy legalább négy futamunk lesz. A többi talán egy másik országban lesz, talán Belgiumban.”

A versenypályák jelenlegi szerződéseiről ebben a cikkünkben írtunk részletesen, a naptár várható jövőbeli átalakulásáról pedig a Pitwall hétfői adásában is beszélgettünk: