DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Portimao lehet a fő opció Sanghaj pótlására – bár van egy kis bökkenő

Pénteken hivatalosan is bejelentették, hogy amint azt már jó ideje sejteni lehetett, a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos helyi korlátozások miatt 2023-ban sem tudják megrendezni a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. A futam esetleges pótlásával kapcsolatban az F1 úgy fogalmazott, hogy vizsgálják a lehetőségeket, s később adnak tájékoztatást. Még az előzetes naptár bejelentésekor az volt a kommunikáció, ha ki is esik Sanghaj, nem fogják helyettesíteni, ám a The Race és több másik szaklap úgy tudja, hogy mivel Baku nem nyitott arra, hogy előbbre hozzák az Azerbajdzsáni Nagydíj időpontját, hogy ne keletkezett egy négyhetes szünet az ausztrál verseny után, mégis elképzelhető, hogy keresnek beugró helyszínt, s így 24 fordulós maradhat a jövő évi szezon.

Joao Carlos Costa portugál autósport-kommentátor már a törléssel kapcsolatos bejelentés előtt arról posztolt a közösségi oldalán, hogy erre a legfőbb jelölt Portimao lehet: mint írta, közel állnak a felek a megállapodáshoz, s azt a december 9-i Motorsport Világtanács-ülésen véglegesíthetik. A portugál pálya 2020-ban és 2021-ben is beugróként kapott helyet az F1-es menetrendben. A The Race is úgy tudja, hogy az algarve-i pálya az egyik opció, bár egy apró bökkenő azért van: az április 16-i hétvégén a jelenlegi tervek szerint az Endurance-világbajnokság mezőnye látogatna oda – igaz, láthattunk korábban is rá példát, hogy az F1 kedvéért módosítják más szériák versenynaptárát.

A The Race szerint amúgy szóba jöhet még az Isztambul Park is, amely állítólag a Francia GP kiesése után is megpróbált szerződést kötni az F1-gyel, de a RaceFans.net szerint az is elképzelhető, hogy a közel egy hónapos rés ellenére is úgy döntenek, hogy nem lesz helyettesítő verseny.

f1-portimao-start-2021

fotó: DPPI

Raikkönen és Latifi helyett egy F2-es kapta meg a Ganassi negyedik autóját

Két Marcus is lesz a Ganassi IndyCar-csapatában 2023-ban – Marcus Ericsson mellé Marcus Armstrong érkezik. A 22 éves új-zélandi három szezont töltött Formula-2-es szinten, ahol négy győzelmet szerzett, erős bajnoki eredményt azonban nem tudott elérni, így egy évvel ezelőtt a Ferrari versenyzői akadémiájából is kikerült. Amstrong pályafutását új utakra terelte az IndyCar-szerződéssel: kifejezetten az épített és utcai pályákon fog versenyezni, az oválokon más indul a #11-es számú autóval.

A Ganassival Armstrong egy kifejezetten versenyképes ülést kapott, amely a pletykák középpontjában volt a korábbiakban: ebben a bizonyos negyedik autóban Kimi Raikkönent és Nicholas Latifit is vizionálták, együtt az oválfutamokat kapó Jimme Johnsonnal. A Motorsport.com szerint jelen állás szerint Ryan Hunter-Reay vagy Takuma Sato vezethet azokon a versenyeken, melyeken Armstrong nem vesz részt.

Rivális szériája promóteréhez került a DTM

Az ADAC, a német autóklub fennhatósága alá került az ország első számú versenysorozata, a DTM. Szerdán jelentették be, hogy az eddigi promóter, a Gerhard Berger vezette ITR megszűnik, az egykori F1-es osztrák pedig tárgyal a széria sorsáról. Pénteken eldőlt, az ADAC veszi át a DTM promóteri teendőit.

A hír pikantériája, hogy a DTM 2021 óta GT3-as szabályrendszerrel működik, így az ADAC-hez tartozó GT Masters széria konkurense. A feltételezés szerint a két sorozat megmarad a jövőben, és akár azonos hétvégéken is versenyezhetnek. Erre már 2023-ban sor kerülhet, mivel egyelőre egyik bajnokságnak sincs versenynaptára.

A frissebb bejelentés nem tér ki a DTM jövőjére, annyit azonban leszögez, az ADAC meg akarja őrizni a világszerte elismert szériát, szinergiában a többi német kategóriával. December 8-án Münchenben tartanak sajtótájékoztatót, ahol több részletre fény derül.

Hong Kong milliárdosa is F1-es csapatot szeretne

Azt már jó ideje tudni lehet, hogy az Andretti szeretne beszállni a sportágba, illetőleg nemrégiben mi is megírtuk, hogy két másik társaság is nagy erőkkel dolgozik a háttérben azért, hogy helyet kapjon a rajtrácson. Most a Daily Star Sport híreire hivatkozva számolt be arról a Motorsport Week, hogy a hatalmas vagyonnal rendelkező Calvin Lo egy vadonatúj alakulat megalapítását tűzte ki célul.

„Még vizsgáljuk, hogy milyen minőségben vennék részt az F1-ben. Nem vagyok elég okos ahhoz, hogy csapatot vezessek! Bármilyen szerepvállalásról is lenne szó, az pénzügyi jellegű lenne. Az elmúlt néhány évben sokan megkerestek az F1 világának szereplői közül, a csapatoktól kezdve a nagyon ambiciózus potenciális tulajdonosokon át a befektetőkig. Megnéztünk egy jelenlegi csapatot, és így jött az ötlet, hogy új istállót indítsunk. Jelenleg rengeteg lehetőség van. Úgy gondolom, hogy egy új korszakba lépünk, egy fiatalabb közönséggel és egy újabb rajongói bázissal. A hozzáférhetőség könnyebbnek tűnik, mint korábban” – árulta el az üzletember, aki az RE Lee International vezérigazgatója, magánbefektetési cégén keresztül pedig korábban kapcsolatban állt a Williams F1-es csapatával.

Perez nem fogja tudni legyőzni Verstappent a Red Bull tanácsadója szerint

Élete legjobb szezonját futotta idén Sergio Perez a csapatfőnök, Christian Horner szerint, a mexikói pedig valóban motiváltnak tűnik, ám ez kevés lesz ahhoz, hogy a csapattársa fölé kerekedjen Helmut Marko szerint. Az istálló tanácsadója nem lát jelenleg olyan versenyzőt, aki egyértelműen jobbnak bizonyulhatna Max Verstappennél. „Checo biztosan nyerhet egy-két futamot, de jelenleg nem látom, hogy egy teljes szezonon keresztül kihívója lenne Maxnak. Alapjában véve sem látok most senkit, aki ugyanilyen feltételekkel képes lenne erre” – mondta el a Sport Bildnek adott interjúban.

A Red Bull vezető stratégája egy komoly elismerést kapott a McLarentől

A World Motorsport Symposium nevű rendezvényen idén hat kategóriában díjazták a legjobb szakembereket, a McLaren által támogatott Év Női Mérnöke díjat pedig az energiaitalosok vezető stratégája, Hannah Schmitz vehette át. A hölgy már 13 esztendeje dolgozik a Red Bull kötelékében, a csapat pedig több sikert is köszönhet neki, idén például Max Verstappen is kiemelte a szerepét a Magyar Nagydíjon aratott győzelme után. A brit mérnök többek között ezzel nyűgözte le a szakmai zsűrit, amely neki adta végül az elismerést. „Büszkén jelentjük be, hogy az első McLaren Applied Év Női Mérnöke díj nyertese Hannah Schmitz, a Red Bull Racing vezető stratégiai mérnöke lett. A zsűrit lenyűgözte stratégiai képessége és sikerei, valamint az, hogy nyomás alatt is képes volt másodpercek alatt döntéseket hozni. Gratulálunk Hannah!” – állt a McLaren Applied által közzétett fotó alatt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren Applied (@mclarenapplied) által megosztott bejegyzés

A DS Penske is leleplezte festését a Formula-E-ben

Az elektromos szériában új korszak kezdődik meg, ami a szabályokra, az autókra és egyúttal néhány csapatra is igaz. A DS márkája például jó néhány éven keresztül a Techeetah márkájával állt szövetségben, a következő szezonban viszont már a Penskével indulnak, a csapathoz pedig nem akármilyen neveket sikerült leszerződtetni, hiszen a kétszeres bajnok Jean-Éric Vergne mellett a címvédő Stoffel Vandoorne is csatlakozott hozzájuk. Az alakulat december elsején leplezte le a 2023-as idényben használt dizájnját, mely erősen hasonlít a Techeetah által használt festésre. „Ez a szezon meghatározó pillanat a csapat számára. Egy új generációs versenyautó, egy új hajtáslánc és egy történelmi szövetség egy olyan gyártóval, amelyet évek óta csodálunk. Úgy gondoljuk, hogy a szezonra vonatkozó kilátásaink továbbra is hihetetlenül erősek, mivel Stoffel Vandoorne és Jean-Éric Vergne a sorozat legerősebb és legtapasztaltabb felállását biztosítja” – idézte az istálló hivatalos közleménye a csapatfőnök, Jay Penske szavait.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

Bordáit törte egy gokartbalesetben az IndyCar bajnoka – videó

Will Power egy videó kíséretében adta hírül a közösségi oldalán, hogy egy gokartbalesetben eltörte néhány bordáját. Az idén az IndyCarban második bajnoki címét szerző pilóta elmondása szerint az incidens néhány héttel ezelőtt történt, s az említett néhány törést leszámítva rendben van. A videón az látszik, hogy Power gokartja felborul, miután ütközött egy riválissal:

Az Európa-bajnokság legjobb képei közé került kollégánk fotója

A Formula.hu és az Autósport és Formula Magazin Rali-vb-re és Rali-Eb-re járó kiváló fotósa, Szabó Attila egyik képét az ERC legszebbnek ítélt fotói közé választotta a sorozat. A legjobbak közül az olvasók dönthetik el, hogy melyik az a bizonyos legszebb: Attila képét is megtaláljátok ezen a linken, szerintünk egy szavazat minimum jár neki!

erc-rally-tempestini-szabóattila

Andretti: Szépen haladunk, nem adjuk fel az F1-et!

Hónapok óta ismert tény, hogy az IndyCarban, a Formula-E-ben és az Extreme-E-ben is érdekelt Andretti célkeresztjébe vette a Formula-1-et. Bár mind az F1, mind a jelenlegi istállók részéről némi ellenállásba ütközött eddig a patinás alakulat érkezési szándéka, Andrettiék továbbra sem tettek le minderről. Amikor erről kérdezték a minap Jamie Chadwick Indy NXT-s bejelentése kapcsán, Michael Andretti csapatvezető így válaszolt az F1 kapcsán: „Továbbra is haladunk előre, továbbra is keményen dolgozunk. Úgy gondolom, elég szép haladást produkáltunk az elmúlt néhány hónapban. És nem adjuk fel!” – fogalmazott, a RaceFans.net kérdésére reagálva hozzátéve, hogy az új főhadiszállásukkal is a terveknek megfelelően haladnak.

Mindeközben a Formula Podcast értesülései szerint nem is csak Andrettiék azok, akik csatlakoznának az F1-es mezőnyhöz – a részletekről itt írtunk.

michael-andretti

Russell szerint tisztelniük kell egymást Hamiltonnal

Jóban vannak és az istálló érdekeit tekintik az elsőnek csapattársával George Russell szerint. A fiatal brit idén az első szezonját töltötte a Mercedesnél Lewis Hamilton mellett, akivel véleménye szerint meglepően jól kijöttek, igaz idén nem küzdhettek állandóan a győzelmekért. „Amikor az első két pozícióért harcolsz, akkor egy kicsit más lesz ez a dinamika, de ez természetes. Ami mellettünk szól, hogy a pályafutásunk nagyon különböző szakaszában vagyunk. Nincs okunk arra, hogy konfliktusaink legyenek és jó a kapcsolatunk. Meg kell adnunk egymásnak a tiszteletet, és úgy gondolom, hogy például Mexikóban is így volt. Felismertük ennek fontosságát, mert ha elkezd megromlani a kapcsolatunk, az kihat az egész csapatra, és végső soron a teljes körre, szóval minket is érint a dolog” – idézte Russellt a Crash weboldala.

Albon szinte mindenben jobb volt Latifinél az idei szezonban

Érkeznek a szokásos évad végi összevetések az F1 közösségi oldalain. Legutóbb a Williams párosának teljesítményét prezentálták, melyben elég egyértelműen Alexander Albon felé billen a mérleg nyelve. A brit-thai versenyző a futamokon és a kvalifikációkon is rendesen elverte a csapattársát, de a megszerzett pontok és a legmagasabb rajtpozíció tekintetében is jobbnak bizonyult. Ebben némi változatosságot csak a kiesések száma és a legjobb helyezés tekintetében találunk, ezekben az esetekben ugyanis Nicholas Latifi döntetlent ért el házon belül.

Ricciardo a Mercedeshez való csatlakozást is megfontolta

Bár végül visszatért a Red Bull istállójához tesztpilótaként, akár a Mercedes csapatához is mehetett volna jövőre Daniel Ricciardo. A 33 éves pilóta erről az Ausztrál Nagydíj saját podcastjében beszélt. „A Mercedest már akkor is fontolóra vettem, amikor még a Red Bull versenyzője voltam. Domináltak, és ez volt az a csapat, amit kinéztem magamnak. Volt néhány beszélgetésem velük annak idején, és jó érzés, hogy most is volt néhány. Jól esett, hogy néhány topcsapat még mindig értékel, az elmúlt évek után” – mondta el az ausztrál pilóta, aki egyebek között azt is elárulta, visszatérésekor mindenki nagyon izgatottnak tűnt az energiaitalosoknál.  

Az Andretti csapatával indulhat jövőre Jamie Chadwick

A hölgyek számára létrehozott W Series bajnokságban eddigi három bajnoki címével már abszolút letette a névjegyét Jamie Chadwick, aki bő két hónapja még arról beszélt, továbbra is az F1-ben szeretne szerepelni. Nem sokkal ezt megelőzően az Indy Lights egyik versenygépét tesztelhette az Andretti Autosport jóvoltából, az alakulatot pedig úgy tűnik, sikerült meggyőznie, hiszen a mai napon hivatalosan is bejelentették, hogy a 24 esztendős brit pilóta velük teljesíti a következő szezont az IndyCar utánpótlásában, amelyet nemrégiben Indy NXT-re kereszteltek át. „Nagyon boldog vagyok, hogy jövőre feljebb léphetek az Indy NXT-be. Ez egy nagyszerű lehetőség számomra, hogy több időt legyek a pályán, és tovább fejlődhessek. Egy olyan csapatnál versenyezni, mint az Andretti, csodálatos élmény lesz, és nagyon várom már, hogy az Egyesült Államokban indulhassak. Hatalmas köszönet a Williamsnek a támogatásért, amit azóta kaptam az utamon, hogy 2019-ben csatlakoztam az akadémiához” – idézte a Racefans a fiatal hölgyet, aki egy ideje már a Williams fejlesztőpilótájaként dolgozhatott.

Hakkinen kételkedik a Ferrariról szóló pletykákban

Kedden hivatalosan is bejelentették, hogy Mattia Binotto távozik a Ferraritól, így a maranellóiak jövőre már új csapatfőnökkel kezdik meg a 2023-as szezont. A hírek szerint az olasz istálló pilótája, Charles Leclerc is pártolhatta ezt a döntést, mivel állítólag megromlott a viszonya Binottóval, ám Mika Hakkinen szerint ez egyáltalában nem számít. „Amikor a Formula-1-ben voltam, mindig is úgy gondoltam, hogy nem az a fontos, kedvelsz-e valakit vagy sem, hanem az, hogy mennyire jó, mennyire elkötelezett, mennyire okos. Csak ez számít a siker szempontjából. Nem érdekes mennyire kedveled a másikat, ennek semmi köze ehhez. Csapatban kell dolgoznod, tisztelned az emberek tehetségét, tudását, elkötelezettségét. Én valahogy kétlem, hogy ez lenne az igazi történet” – árulta el a Sky Sportsnak adott interjúja során a finnek kétszeres világbajnoka.

8549 kilométer lesz a Dakar 2023-as útvonala

Egy hónappal a verseny előtt kiadták a Dakar Rali végleges útvonalát. A sivatagi maraton negyedik alkalommal zajlik kizárólag Szaúd-Arábián belül, az útvonal azonban ismét változik a hatalmas ország területén, a szokásos városok – Al-Ula, Ha’il vagy Rijád – érintésével.

A verseny a Vörös-tenger melletti táborból indul az ország közepe felé, délre fordulva pedig megáll a fővárosban. A versenyzők a megszokottnál hosszabb távot teljesítenek az ország keleti részében, itt található a célállomás, Damman is, amely Bahrein közelében fekvő város. December 31. és január 15. között a teljes bejárt táv 8549 kilométer lesz, ebből mért szakasz 4706 kilométer.

Domenicali: Bízom benne, hogy megtalálja a megfelelő megoldást a Ferrari

Kedden vált hivatalossá, hogy Mattia Binotto távozik a Scuderia csapatvezetői székéből. Bár a sajtóértesülések alapján Frederic Vasseur érkezése valószínűsíthető, a Ferrari a közleménye alapján még nem döntött a szakember utódjáról. Márpedig a Formula-1-et irányító, de korábban több éven át a maranellóiak csapatfőnökeként is tevékenykedő Stefano Domenicali reméli, hogy jól választanak a vörösök, hiszen folytatniuk kell a megkezdett útjukat, amely révén a 2020-as történelmi mélyponttól idén már nagydíjgyőzelmekig és vb-ezüstig jutottak:

„Nyilván amikor második vagy a Ferrarival, az sosem elég” – magyarázta Domenicali a Sky Sports F1-nek nyilatkozva. „Sok éve én is ugyanebben a helyzetben voltam, és szeretném, ha Binotto is fókuszált maradna és hinne magában. Nem akarok belemenni a csapatdinamikába, de a legjobbakat kívánom neki a jövőre nézve. Nagyon bízom benne, hogy a Ferrari megtalálja a megfelelő megoldást, hogy tovább haladjon és koncentrált maradjon, hiszen nagy felzárkózást produkáltak a két évvel ezelőtti helyzetükhöz képest. Szükségünk van egy versenyképes Ferrarira: egy jó és erős csapat erős versenyzőkkel, akik a többiek ellen harcolhatnak. Biztos vagyok benne, hogy több csapat fog 2023-ban az első és a további pozíciókért csatázni – ez lenne az álom.”

f1-domenicali-binotto

Fél évre eltiltották a vezetéstől gyorshajtásért az F2-es pilótát

Bár épp a minap jelentették be, hogy Amaury Cordeel jövőre a Virtuosi színeit fogja képviselni a Formula-2-ben (az Alpine akadémiáját erősítő Jack Doohan mellett), az idén újoncként a 17. helyen végző belga más miatt is a címlapokra került. A helyi média beszámolói szerint ugyanis hat hónapra eltiltották a vezetéstől a fiatal versenyzőt a hazájában, miután gyorshajtáson érték. Méghozzá nem is akármilyen mértékűn: a saját maga által rögzített 2020. decemberi TikTok-videó tanúsága szerint 179 km/h-val száguldott egy olyan szakaszon, ahol 50 km/h-s sebességhatár volt érvényben. Az esetért Cordeelt 3600 eurós pénzbírsággal is sújtották. A Virtuosi egyelőre nem kommentálta a híreket.

f2-cordeel-2022

fotó: DPPI

Surviving the Drive: könyvet ad ki Günther Steiner

Könyvet írt és ad ki jövő tavasszal Günther Steiner, a Haas F1-es csapatvezetője. A kötet, amely a Netflixen futó dokumentumfilm-sorozat címén csavarva egyet a Surviving the Drive (szabad fordításban Túlélni a hajszát) címet kapja, az első olyan könyv lesz, amellyel egy aktív Formula-1-es csapatfőnök enged bepillantást a kulisszák mögé. A mű Steiner egyfajta naplójaként dolgozza fel a Haas 2022-es szezonját, amely hemzsegett a csúcs- és mélypontoktól, kezdve Nyikita Mazepin háború miatti menesztésétől Kevin Magnussen bahreini ötödik helyén és interlagosi pole-ján át Mick Schumacher autótöréseiig. „Nem is választhattam volna vonzóbb évet arra, hogy dokumentáljam, mennyi mindenen kell keresztül menni egy csapatvezetőnek az F1-ben” – fogalmazott Steiner. A könyv 2023 áprilisában jelenik meg.

Nem megegyező fényezést kapott a két Jaguar a Formula-E-ben

Három csapat is bemutatta Gen3-as autóját a napokban a Formula-E 2022/23-as szezonját megelőzően. A legnagyobb feltűnést a Jaguar új versenygépe, az I-Type 6 keltette: Sam Bird és Mitch Evans autóján a fekete és fehér részek nem megegyezően helyezkednek el, hanem egymás tükörképei, különbözővé téve a két versenygépet. A Formula-E-ben először fordul elő, hogy egy csapat két autójának fényezése nem megegyező.

A Nissan színvilágát is leleplezték: a vörös továbbra is domináns, újdonságként viszont az autón feltűnik a márka hazájának egyik sajátossága, a japán rózsa. Az új e-4ORCE 04 modellt kicserélődött pilótapáros vezeti, Norman Nato és Sacha Fenestraz.

A mezőny új csapata, a McLaren is megtartotta bemutatóját: a Gen3-as autó, mellyel René Rast és Jake Hughes versenyez jövőre, a jól ismert, papaja, fekete és neonkék színekbe öltözött.