DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Hamilton az FIA döntéséről: Én továbbra is ki fogom mondani, amit gondolok

Természetesen Lewis Hamilton is kapott kérdést a Mercedes mai autóbemutatója után azzal kapcsolatban, hogy mit gondol az FIA szólásszabadságot kissé korlátozó szabályáról, mely szerint a pilótáknak engedélyt kell kérniük bizonyos megszólalások előtt. Hamilton válasza nem okozott meglepetést:

„Nem igazán követtem a híreket a tél folyamán, de erről a tiltásról hallottam. Nem igazán lepődtem meg, de semmi sem fog meggátolni abban, hogy beszéljek azokról, amik a szenvedélyeimet jelentik vagy a meglévő problémákról. A sportunknak felelőssége van abban, hogy beszéljen bizonyos dolgokról, hogy nyilvánosságot adjon fontos témáknak. Buta lennék direkt büntetéseket begyűjteni, de továbbra is ki fogom mondani, amit gondolok. Stefano Domenicali támogatása csodálatos, és szerintem minden pilóta egyöntetűen felsorakozott a szólásszabadság mellett” – mondta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló eseményen.

f1-hamilton-mercedes_1

fotó: dppi

 

Videó: Alonso megérkezett az Aston Martinhoz

Rövid videót töltött fel a közösségi oldalára az Aston Martin, amelyen azt láthatjuk, hogy – néhány nappal korábbi bejelentkezésében tett ígéretének megfelelően – Fernando Alonso megérkezett új csapata központjába az első munkanapjára. A kétszeres F1-es világbajnok vélhetően többek között az üléspróbát is a napokban ejti meg. Hivatalosan astonos színekben először a február 13-i csapat- és autóbemutatón láthatjuk majd a spanyolt.

Megjelent az FIA Gokart Világranglista, egy magyarral a dobogón!

Újdonságot mutatott be az FIA a napokban, miután közzétették az általuk szervezett sorozatokban versenyzők ranglistáját, amely egy teljesen számítógép által vezérelt és számított rangsorra épül. Hasonlóan a FIFA-világranglistához, itt is egy pontrendszer alapján sorolja be a fiatal versenyzőket a számítógép, ami viszont ennél fontosabb, hogy egy magyar gokartos, Molnár Martin áll jelenleg a ranglista harmadik helyén! A többek közt a WSK-ban is versenyző magyar tehetség a HUMDA támogatottja is egyben, s reménykedünk benne, hogy beváltja a hozzá fűzött reményeket. A teljes ranglista ide kattintva tekinthető meg!

 

Bottas Kristensen, Vettel Chadwick, Loeb Neuville ellen – itt a Bajnokok Tornája sorsolása

A hétvégén rendezik a Bajnokok Tornáját, méghozzá második alkalommal a svéd havas-jeges parallel pályán. Számos nagy név gyűlt össze az idei gálaversenyre, a minap pedig a sorsolást is elkészítették. A vasárnapi egyéni versenyben már a nyolcaddöntők között is láthatunk érdekes párosításokat: a visszavonult négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel például a W Series háromszoros győztesével, Jamie Chadwickkel csap össze, a tavaly az utolsó pillanatban visszalépő Valtteri Bottas a kilencszeres Le Mans-győztes Tom Kristensennel mérkőzik meg, míg Mika Hakkinen a friss F2-es bajnok, Felipe Drugovich ellen bizonyíthat. Lesznek érdekes ralis párbajnok is például a címvédő Sebastien Loeb és Thierry Neuville között, míg a két Solberg egymás ellen küzd meg a negyeddöntőért. A létszám miatt Adrien Tambay és David Coulthard, valamint Mick Schumacher és Felix Rosenqvist még egy nulladik kört is beiktat, a két győztes alkotja majd az egyik nyolcaddöntős párosítást.

roc_1

A Nemzetek Kupájában is lesz „előselejtező”, nem is akármilyen párosítással, hiszen a németek és a britek már rögtön itt összekerültek, míg a finnek a szimulátoros különverseny győzteseivel csapnak össze. Ez a két győztes találkozik majd a negyeddöntőben, míg Franciaország Norvégiával, Svédország az északi csapattal, az USA pedig az All-Stars csapattal kezd. A pontos felállások IDE KATTINTVA találhatók!

nationscup_1

Gasly máris megkapta szolgálati autóját

Hivatalosan január 1-jén lépett érvénybe Pierre Gasly Alpine-szerződése, és a francia a hónap végére át is vehette szolgálati autóját – az Alpine egyetlen utcai modellje, az A110 S jelű verzióját. „Merci!” – posztolt kommentbe a fotóhoz a francia.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alpine Cars (@alpinecars) által megosztott bejegyzés

A McLaren 2023-as szerzeményének új autója

Alexander Rossi csatlakozik a McLaren IndyCar-csapatához: a korábbi bajnoki ezüstérmes, aki hét szezonon át volt az Andretti tagja, az istálló újonnan kiállított harmadik autóját kapja Pato O’Ward és Felix Rosenqvist mellett.

A McLaren igyekszik a lehető legnagyobb nyilvánosságot generálni IndyCar-bemutatójának, ezért a három autót egyesével, három egymást követő nap leplezik le – Rossié volt az első. A 7-es autó dizájnja gyakorlatilag megegyezik Rosenqvist tavalyi versenygépével (az amerikai még a rajtszámot is átvette a svédtől), érdekes lesz látni, miben változik majd a 6-osra váltó Rosenqvist fényezése.

Az 1-es rajtszám átka: 25 éve nem védtek vele címet a MotoGP-ben

A Ducati hétfői bemutatóján végre kiderült, hogy Francesco Bagnaia a regnáló világbajnoknak kijáró 1-es rajtszámot fogja használni 2023-ban a MotoGP-ben. Legutóbb 2012-ben láthattuk az 1-est a rajtrácson: akkor Casey Stoner versenyzett vele a Repsol Hondánál. Azóta az összes világbajnok, így Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Joan Mir és Fabio Quartararo is maradt a címvédő idényében is a saját rajtszámánál (pedig Lorenzo első alkalommal, 2010-ben még lecserélte azt az 1-esre), de előttük Valentino Rossi is mindig megtartotta az ikonikus 46-osát.

Világbajnoki címet védeni 1-es rajtszámmal legutóbb éppen 25 éve, 1998-ban sikerült bárkinek is a királykategóriában: Mick Doohan volt az, aki az 1-essel nyerte azt a szezont. Egy évvel később már nem jött össze ez az ausztrál legendának, köszönhetően a karrierje végét jelentő sérülésnek, ahogy hiába próbálkozott őt követően Alex Crivillé, Kenny Roberts Jr., Nicky Hayden, valamint a már említett Stoner és Lorenzo, egyiküknek sem sikerült diadalmaskodnia az 1-es rajtszámmal – most ezt a negatív szériát törné meg idén Bagnaia.

motogp-bagnaia-ducati-no1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

„Biztos, hogy kap még lehetőséget Schumacher, hatalmasat fejlődött” – mondja a korábbi F1-es bajnok

A Formula 1978-as világbajnokát, Mario Andrettit kérdezte Mick Schumacher helyzetéről a német RTL, és előbbi szerint a fiatal pilótának biztos, hogy lesz visszaútja az F1-es rajtrácsra, mert mindene adott hozzá.

„Biztos vagyok benne, hogy valaki még el fogja vinni (egy F1-es ülésbe). Az ilyen nagy tehetségek nem tűnnek el. Szerintem Mick hatalmasat fejlődött, főleg az előző szezonban. Ez nem lehet kérdés, a teljesítményéből egyértelműen kiderült. A családneve is hasznos volt minden szempontból, és szerintem büszkén viselte” – mondta Andretti.

schumacher_1

fotó: dppi

„Mikor lesz a nyugdíjasok bosszúja?” – Loeb felhívást intézett Ogier felé

Sebastien Ogier nyerte a hétvégi Monte-Carlo Ralit, nagy riválisa és honfitársa, a versenyt tavaly éppen Ogier előtt behúzó Sebastien Loeb pedig reagált is erre a hírre. A kilencszeres világbajnok a Twitteren osztotta meg Ogier győzelmi posztját, gratulált neki, majd feltette a kérdést: „Mikor lesz a WRC nyugdíjasainak bosszúja?”. Ogier válaszolt, megköszönte Loeb gratulációját, és annyit írt, hogy az említett csata remélhetőlegg jövőre megvalósul.

 

Idén már minden F1-es pilótánál láthatunk sisakkamerát

A 2021-es évad közben jelent meg kísérleti újításként a Formula-1-es közvetítésekben a versenyzők által látottakat talán leginkább megmutató sisakkamera. Mivel a rajongók lelkesedéssel fogadták az újítást, tavaly egyre több pilótánál és versenyen láthattunk sisakkamerás felvételeket, amelyeket a versenyző bukósisakjának belsejében, nagyjából szemmagasságban rögzített, mindössze 1,43 grammot nyomó és 8 milliméter átmérőjű kamera rögzített.

Idén pedig még nagyobb valószínűséggel játszanak be hasonló képeket a közvetítésbe, ugyanis a Racing Force Group bejelentette, hogy az F1 szerződést kötött velük a sisakkamerákra vonatkozóan: ennek értelmében 2023-ban már minden versenyző és csapat számára elérhető lesz a technika – ami a lényeges újítás ebben, hogy függetlenül attól, melyik gyártó készítette a bukójukat. Ennek köszönhetően vélhetően még több akciót láthatunk majd ebből a nézetből – hogy pontosan milyen látványt is nyújt egy csata ebből a kameraszögből, megnézhető Charles Leclerc és Max Verstappen tavalyi bahreini küzdelme során (a videó a képre kattintva indul!):

f1-helmet-cam-leclerc-bahrein-2022

Ébredezik téli álmából az F1: pályán a Ferrari és az AlphaTauri

Két csapat is megkezdte a felkészülési időszakot a közösségi médiában megosztott posztjaik alapján. A Ferrari kedden annak ellenére kezdte meg a tervezett háromnapos tesztjét Fioranóban, hogy az előző napokban még havazott is a térségben. Az időjárás végül kegyes volt a Scuderiához – igaz, a kép tanúsága szerint vizes az aszfalt –, ám egyelőre csak a tartalékos Robert Svarcman ült be a 2021-es SF21-esbe. A Motorsport.com olasz verziójának értesülései szerint Charles Leclerc és Carlos Sainz a következő napokon kap lehetőséget, hogy „leporolják” magukat a téli pihenőt követően és felvegyék a ritmust az egy hónap múlva esedékes bahreini tesztet megelőzően.

 

Mindeközben egy másik olasz helyszínen, Imolában pedig az AlphaTauri lendült akcióba. A csapat által feltöltött rövid videó tanúsága szerint Yuki Tsunoda vitt pályára szintén egy korábbi versenygépet az Emilia-romagna-i Nagydíjnak is otthont adó pályán:

Marad a Haas tartalékversenyzője a korábbi F1-es világbajnok unokája

A Haas kedden bejelentette, hogy Pietro Fittipaldi lesz 2023-ban is a csapat Formula-1-es teszt- és tartalékversenyzője. A lépés nem váratlan, a fiatal brazil már évek óta betölti ezt a szerepkört, sőt Romain Grosjean emlékezetes 2020-as bahreini tüzes balesete után két nagydíj erejéig rajthoz is állt velük az F1-ben. Fittipaldi a haasos kötelezettségei mellett a WEC-ben is szerepelni fog idén, méghozzá az LMP2-es Jota színeiben.

Érdekesség, hogy Günther Steiner csapatvezető nemrég azt is elárulta, hogy fel sem merült benne, hogy esetleg az ülését elveszítő Mick Schumachert marasztalja tartalékosként – a német végül a Mercedeshez került ebben a pozícióban.

f1-pietro-fittipaldi-haas

A sanghaji boksztól a bakui ütközésig: Vettel és Hamilton legemlékezetesebb csatái – videó

Két fő nagy ellenfele volt a tavaly év végén visszavonult Sebastian Vettelnek az F1-es karrierje során: Fernando Alonso és Lewis Hamilton. A Formula-1 YouTube-csatornája előbb a német spanyollal vívott harcairól készített összeállítást, de nem sokkal később elkészült a Hamiltonnal zajlott csörték válogatása is, benne számos emlékezetes csatából és egy-két vitatott incidenssel is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

f1-vettel-hamilton-video

Wolff elárulta, milyen gyerekkori tragédia volt rá a legnagyobb hatással

Toto Wolff a modernkori Formula-1 egyik legsikeresebb csapatfőnöke, irányításával a Mercedes 2014 és 2021 között az összes konstruktőri és egy kivételével az összes egyéni vb-címet bezsebelte. Az osztrák szakember a The Times hasábjain adott interjúban beszélt arról, milyen gyermekkori tragédia tette igazán erőssé őt: „Úgy gondolom, a kulcspillanat édesapám elvesztése volt: agydaganatban halt meg, amikor 15 éves voltam. Tíz éven át volt halálosan beteg, azaz gyakorlatilag a gyerekkoromban végig. És a pénzügyi nehézségek is ehhez kapcsolódtak. Ez volt rám a legnagyobb hatással emberileg.”

„A szüleim a nagyapám segítségével beírattak Bécsben egy francia privát iskolába, ami előnyös volt a karrieremre nézve, mivel segített a nyelvtanulásban. Az akadályt az jelentette, hogy egy gazdag közegben jártam iskolába, amelynek nem voltunk a tagjai. A napi életünk arról szólt, hogy anyukám keményen dolgozott orvosként csak azért, hogy egyáltalán az iskolában maradhassak. Ő tartott életben minket. De emiatt történtek bizonyos dolgok velem és a testvéremmel. Emlékszem, amikor 14 évesen hazaküldtek minket az iskolában, mert nem fizettük be a tandíjat. Hogyan magyarázod el a vonaton, hogy az ebédszünet után haza kellett menned? Megalázó élmény volt.”

f1-wolff-2022-mercedes

fotó: DPPI

„Egyetlen bajnoki cím sem érvényes az oroszok nélkül” – véli a korábbi F1-es dobogós

Amióta szűk egy éve kitört az ukrán-orosz háború, az orosz sportolók csak erős korlátozásokkal vagy sehogy sem vehetnek részt a különböző nemzetközi versenyeken. Igaz ez az autósportokra is, ahol az FIA úgy döntött, hogy az orosz pilóták csak semleges színekben, egy a háborút elítélő nyilatkozat aláírása után állhatnak rajthoz. Robert Svarcman például élt ezzel, hiszen ő izraeli állampolgárként versenyez, Nyikita Mazepin viszont elveszítette tavaly az F1-es ülését, míg a Kamazok ugyancsak kihagyták a Dakart, ahol eddig dominálták a kamionos kategóriát.

Vitalij Petrov, aki Oroszország első Formula-1-es dobogós helyezését jegyzi, nagyon nem ért egyet a jelenlegi szabályokkal: „Oroszország nélkül egyetlen bajnokot vagy olimpiai aranyat sem tartok érvényesnek” – jelentette ki a korábbi pilóta a Sport-Expressnek, amikor a Dakarról kérdezték. „Ez még inkább igaz a Dakarra. Hányszor nyerték meg a mieink! Nem épp az utolsók között szerepeltünk, hogy finoman fogalmazzak. 19 győzelem! De nem is csak a Dakarról beszélek, hanem az összes sportról. Abba kellene hagynunk, hogy félünk a mieinktől és vissza kellene hozni Oroszországot a világ sportjába” – fogalmazott Petrov. Hozzátette: a jelenlegi helyzetet az utánpótlás-nevelésre kellene felhasználni, hogy megerősödjenek, hiszen „nem tart örökké” az elszigeteltségük szerinte.

f1-orosz-zaszlo

Polihisztor világbajnok tette teljessé a Bajnokok Tornájának idei felhozatalát

Az előttünk álló hétvégén rendezik a több évtizedes hagyományokra visszatekintő gálaversenyt, a Bajnokok Tornáját, amelyet második alkalommal rendeznek Svédországban, havas-jeges parallel pályán. A versenyzői felállást illetően épp a hazaiak összeállítása vált teljessé utoljára, de hétfőn kiderült, hogy Johan Kristoffersson társa a szombati Nemzetek Kupáján nem más lesz, mint a hozzá hasonlóan ralikrossz-világbajnok Mattias Ekström. A pilóta a WRX-ben aratott diadala mellett szerzett bajnoki címet a DTM-ben és 2021-ben az akkor indult ETCR-ben is – nem mellesleg a RoC-ot is háromszor megnyerte egyéniben, ráadásul három különböző helyszínen (Párizsban, Londonban és Pekingben).

Ekströmmel tehát teljes a versenyzői felhozatal, amelyben több korábbi és Valtteri Bottas révén egy aktív F1-es pilótát is találunk. Mutatjuk a párosokat a szombati Nations’ Cupra, de természetesen a vasárnapi egyéni versenyen is láthatjuk az összes klasszist majd. Egyéniben Sebastien Loeb, a csapatok között a norvég duó a címvédő.

Svédország: Mattias Ekström, Johan Kristoffersson

Németország: Sebastian Vettel, Mick Schumacher

Finnország: Mika Hakkinen, Valtteri Bottas

Franciaország: Sebastien Loeb, Adrien Tambay

Nagy-Britannia: David Coulthard, Jamie Chadwick

USA: Travis Pastrana, Tanner Foust

Norvégia: Petter Solberg, Oliver Solberg

Északi csapat: Tom Kristensen, Felix Rosenqvist

All-Stars csapat: Felipe Drugovich, Thierry Neuville

roc-ekstrom-1

Verstappen miatt róttak ki bírságot az imolai pályára

500 eurós pénzbírságot kell kifizetnie az imolai F1-es versenypályának, amiért tavaly egy alkalommal átlépték a megengedett zajküszöböt. A problémát Max Verstappen és a Red Bull filmforgatási napja okozta: októberben, nem sokkal a második vb-címének bebiztosítása után körözött a holland pilóta az Emilia-romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen egy 2013-as Red Bull-lal, amelyet még nem a jelenlegi V6-os turbómotor, hanem egy V8-as erőforrás hajtott, amely hangosabb az utódjainál. Az imolai pálya tanácsnoka, Elena Penazzi kiemelte: ez az egyetlen alkalom, amikor 2022-ben túllépték a zajküszöböt, s ekkor is csupán néhány körről volt szó.

f1-verstappen-imola-2022

fotó: DPPI

Az utolsó bejelentéssel teljes a Formula-2-es mezőny

Bejelentést tett az utánpótlássorozat bajnokcsapata, az MP Motorsport: az istálló, amely 2022-ben Felipe Drugovich és Clement Novalak párosával mindkét értékelést megnyerte, a korábban bejelentett Dennis Hauger mellett Jehan Daruvalát választotta versenyzőként, azaz a Prema előző évi felállása áll össze újra. Ráadásul tavaly mindketten Red Bull-színekben indultak, Daruvala év végén kikerült a Red Bull juniorcsapatából.

Az indiai pilóta, aki nyáron a 2021-es McLarent tesztelte, negyedik szezonját tölti a Formula-2-ben: eddig négy győzelmet szerzett a kategóriában, ahol legjobb bajnoki eredménye hetedik helyezés volt. Érdekesség, hogy sorban második évben kerül a címvédő csapathoz, hiszen 2021-ben a Prema nyerte mindkét bajnokságot.

Daruvala megnevezésével az összes hely elkelt a Formula-2 22 fős mezőnyében. A névsor jelentősen kicserélődik, hiszen tíz új versenyző is érkezik a Formula-3-ból, beleértve az összetett első hét helyezettjét a bajnok Victor Martins vezetésével, valamint a 2019 után kategóriába visszatérő Juan Manuel Correát. A maradók névsora azonban erős marad, hiszen a bajnok Drugovich mellett csak a Super Formulába szerződő harmadik Liam Lawson és az F1-be fellépő negyedik Logan Sargeant távozott, az első tíz helyezett közül a többiek maradnak, beleértve az ezüstérmes Theo Pourchaire-t és ötödik-hatodik Ayumu Iwasát és Jack Doohant.  

A McLaren egykori tesztpilótája lett az Extreme-E-csapat főnöke

Gary Paffett lesz az elektromos szériában indított csapat sportigazgatója – jelentette be hétfőn a McLaren. Paffett már eddig is fontos pozíciót látott el a wokingiak elektromos részlegén: az idén indult Formula-E-istálló csapatmenedzsere volt, ezt a pozíciót pedig továbbra is ellátja, a Tanner Foust és Emma Gilmour párosával EE-csapat felügyelete mellett. A két elektromos versenycsapat egy részleg alá tartozik a McLarennél: a divízió ügyvezetője Ian James, aki egyben a Formula-E-istálló csapatfőnöke.

Gary Paffett kétszer nyerte meg a DTM-et a Mercedesszel, 2005-ben és 2018-ban, a McLarennél pedig 2006-tól egészen 2014-ig látott el tesztpilótai teendőket – amíg a csapat Mercedes-motorokkal versenyzett. A brit a 2018-19-es szezont a Formula-E-ben töltötte a HWA színeiben, majd tanácsadó, sportigazgató és tartalékpilóta lett, mikor az istálló a Mercedes gyári csapatává vált. A McLaren ennek a formációnak az utódja a Formula-E-ben.

A WEC-ben is csapatot akar indítani az Andretti

A Formula-1-es projekt nem az egyetlen bővülési terv az Andretti istállónál. Az amerikai alakulat a Wayne Taylor Racinggel közös csapattal nevezett a hétvégi Daytona 500 futammal kezdődő IMSA-ban, a GTP csúcskategóriában egy Acura ARX-06-tal. Ez azonban csak az első lépés, a nagy cél a világbajnokságon, a Hypercar osztályban szerepelni: ez a szándék mind Wayne Taylor, mind Michael Andretti részéről elhangzott Daytonában.

„Nem titok, hogy bele akarunk vágni: lesz egy szatelit gyárunk Európában, amely már a létrehozás szakaszában tart és még nagyobb lesz” – idézi Andrettit a Dailysportscar.com. „Az egyik célunk reményeink szerint az, hogy WEC-csapatunk legyen a következő pár évben. A célkitűzés minden jelentős versenysorozatban jelen lenni a világon, Le Mans pedig nyilvánvalóan a legnagyobbak egyike, így egyértelműen ott akarunk lenni.”

Wayne Taylor célzást tett rá, hogy a WEC-projekt összhangban lesz Hondával való szövetségükkel – a japánokat emlegetik az Andretti lehetséges F1-es motorszállítójaként is.

Mély hegeket hagytak Marc Marquez karján a műtétek

A nyolcszoros MotoGP-világbajnok elmúlt éveire a 2020-es jerezi versenyen elszenvedett felkarcsonttörés nyomta rá a bélyegét: az azóta eltelt három szezon jelentős részét ki kellett hagynia a sérülés és négy műtétje miatt.

Marquez a Red Bull edzőközpontjában készült friss fotókkal jelezte, gőzerővel készül a 2023-as szezonra és irigylésre méltó fizikai formában van – az utolsó előtti képen azonban jól látszanak jobb felkarján a műtétek mély hegei.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés