A sportautózás csúcsát is célba venné a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/34409
Az utóbbi években egyre szélesebb portfólióval rendelkezik a McLaren: a Formula-1 mellett már jelen vannak az IndyCarban, az Extreme-E-ben, 2023-tól pedig immár a Formula-E-ben. Itt azonban nem állna meg a wokingi gárda: Zak Brown elnök-vezérigazgató álma, hogy a hosszútávú sportautózás világába is belekóstoljanak. Méghozzá a cél a Hypercar és az LMDh átjárhatóságával létrejövő csúcskategória, amely révén a géposztály szereplői az Endurance-vb-n és az amerikai IMSA-ban is rajthoz állnak. Brown szerint csak idő kérdése, hogy a McLaren is beszálljon a számos márkát – így a többek között a Peugeot-t, a Porschét, a Ferrarit, a BMW-t és a Lamborghinit is – bevonzó szakágba:
„Nagyon szeretném a McLarent a sportautózás csúcsszintjén látni. Úgy gondolom, ott kell lennünk, passzol a márkánkhoz. Biztosra kell mennem, hogy amikor – és direkt ezt a kifejezést használom a „ha” helyett – csatlakozunk, azt megfelelően tudjuk megtenni, és minden mással jól álljunk, amit csinálunk. Úgy vélem, ez még néhány év. Hamarosan döntést kell hoznunk, mert már tudjuk, mi kell ahhoz, hogy elhatározásra jussunk. Minden attól függ, mi zajlik a McLaren világában, hogy a legjobb időben szálljunk be” – mondta el a McLaren-vezér a Marshall Pruett podcastban.
Bejelentést tett és festést villantott a McLaren, teljessé vált a Formula-E mezőnye
https://formula.hu/parc-ferme/34205
A 2023-as szezontól már a Formula-E-ben is jelen lesz a McLaren: a patinás csapat a kiszálló Mercedes alakulatát veszi át. Azt már korábban bejelentették, hogy a háromszoros DTM-bajnok és az elektromos szériában dobogókig jutó René Rast lesz az egyik pilótájuk, a minap pedig arra is fény derült, hogy mellé Jake Hughest igazolták le. Hughes korábban futamgyőzelmeket ért el a Formula-3-ban, idén pedig az F2-ben futott fél szezont, mielőtt a Mercedes Formula-E-alakulatának tartalékosi szerepköre miatt távozott a csapatától.
A McLaren egyúttal a festéséről is lerántotta a leplet, amellyel a január közepén startoló szezonban láthatjuk majd őket a világbajnokságon:
The NEOM McLaren Formula E contender is here. Bring on 2023!#NMFE #NEOMxMcLaren #NEOM pic.twitter.com/O4cLXQL4Ki
— NEOM McLaren FE (@McLarenFE) November 30, 2022
A mostani bejelentéssel amúgy teljessé vált a Formula-E 2023-as rajtrácsa, amely mind a csapatok (érkezik a Maserati, visszatér a Team Abt, létrejön a DS Penske), mind a versenyzők terén alaposan megkavarodott. Íme, a teljes mezőny:
Jaguar | Mitch Evans, Sam Bird |
Porsche | Antonio Felix da Costa, Pascal Wehrlein |
Andretti–Porsche | Jake Dennis, André Lotterer |
Mahindra | Lucas di Grassi, Oliver Rowland |
NIO 333 | Dan Ticktum, Sergio Sette Camara |
Envision–Jaguar | Sebastien Buemi, Nick Cassidy |
DS Penske | Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne |
Maserati | Edoardo Mortara, Maximilian Günther |
Nissan | Norman Nato, Sacha Fenestraz |
McLaren–Nissan | René Rast, Jake Hughes |
ABT–Mahindra | Robin Frijns, Nico Müller |
Kiderült, milyen rajtszámmal debütál az F1-ben Sargeant
https://formula.hu/parc-ferme/34206
Hivatalosan a mezőnyből utolsóként jelentették be Logan Sargeant szerződtetését a Williamsnél, hiszen meg kellett várni a Formula-2-es szezonzárót, hogy kiderüljön, meglesz-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontja. Meglett, így az amerikai 2023-ban bemutatkozhat a száguldó cirkuszban, most pedig arra is fény derült, hogy mi lesz a rajtszáma: a 2-es. Sargeant az F2-ben a 6-ossal szerepelt idén, és bár az azt használó Nicholas Latifi távozik az F1-ből (éppen a helyét veszi át az újonc), néhány évig még nem „szabadul fel” a rajtszáma. Sargeanté lesz így a második legalacsonyabb rajtszám jövőre a világbajnoki címvédő Max Verstappen 1-ese után. Legutóbb a 2-est Stoffel Vandoorne autóján láthattuk 2018-ban.
A másik két debütáns közül Oscar Piastri már korábban elárulta, hogy a 81-essel fog versenyezni, Nyck de Vries kapcsán azonban egyelőre még nem érkezett erről hivatalos kommunikáció: az Abu Dhabiban rendezett teszten a 41-es tűnt fel az AlphaTauriján, de ez nem feltétlenül mérvadó, hiszen mint az a lenti fotón is látszik, Sargeant pedig a 45-össel körözött ott még.
Laudáról nevezi el a gyáránál lévő utat a Mercedes F1-es csapata
https://formula.hu/parc-ferme/34204
Mostantól Niki Lauda nevét viseli a Mercedes-AMG Petronas F1 Team brackley-i technológiai kampuszánál lévő út – jelentette be a csapat szerdán. Eddig a hely korábbi tulajdonosáról, Adrian Reynardról volt elnevezve, az istálló azonban úgy döntött, ezzel adózik a háromszoros F1-es világbajnok legenda emléke előtt, aki a Mercedes sikereiben is oroszlánrészt vállalt 2019-ben bekövetkezett haláláig. A Lauda Drive úttáblát Toto Wolff csapatfőnök leplezte le, aki szerint megtiszteltetés volt számukra az osztrák exversenyzővel dolgozni. Wolff a nehézségekkel tarkított 2022-es évad kapcsán is előhozott egy ikonikus Lauda-idézetet a közleményben: „A sikerből semmit sem tanulsz, a kudarcokból lehet következtetéseket levonni” – fogalmazott a csapatvezető.
Akinek még nem ért véget a szezon: Piastri Barcelonában tesztel tovább
https://formula.hu/parc-ferme/34202
Az Alpine tartalékpilóta posztjából McLarenhez szerződő Oscar Piastri az Abu Dhabi Nagydíjat követő egynapos teszten már új csapatánál vezetett – a francia istálló annak ellenére elengedte új csapatához december 31-ig érvényes szerződéséből, hogy a fiatal ausztrál viharos körülmények között távozott tőlük, a két csapat közül pedig az FIA szerződéseket felülvizsgáló testületének kellett eldöntenie, kinél szerepelhet 2023-ban Piastri.
A 2021-es F2-es bajnok 123 kört tett meg a teszten, az újonc szezonra való felkészülés jegyében azonban a McLaren ezt nem tartotta elegendőnek, ezért egy privát gyakorlást is szerveztek a barcelonai pályára. Több részlet erről nem ismert, leszámítva, hogy a tesztkorlátozásnak megfelelően Piastri a 2021-es autót vezeti.
Testing the MCL35M in Barcelona. More laps behind the wheel of a McLaren for @OscarPiastri. pic.twitter.com/xTGIov3Iid
— McLaren (@McLarenF1) November 30, 2022
Ez volt a szezon legcukibb pillanata
https://formula.hu/parc-ferme/34201
A Haas istállójának Twitter-felelőse elevenítette fel ezt a bahreini pillanatot, még a szezon legelejéről, amikor Kevin magnussen kislánya, Laura beült apukája versenyautójába.
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 29, 2022
Surely the cutest moment of the season, as little Laura was on hand to celebrate her dad’s P5 return in Bahrain! #HaasF1
pic.twitter.com/qWuzFbmBV1
Képeken az Aston Martin új főhadiszállása
https://formula.hu/parc-ferme/34199
A brit GPFans oldala kapott meghívást az Aston Martin Formula-1-es csapatától, így a portál betekintést nyert Lawrence Strollék épülő új központjába, melyben egy új szélcsatorna is lesz majd 2024 közepére. A beruházás nagyjából 200 millió dollárjába kerül az istállónak, Stroll pedig 2025-ben már világbajnoki címért harcolna az Aston Martinnal. További képekért kattintsatok ide.
Hazaérkezett Brackley-be a Mercedes brazil trófeaszettje
https://formula.hu/parc-ferme/34196
Ahány trófeát és érmet lehetett, megnyert a Mercedes a Sao Pauló-i Nagydíjon: George Russell a sprintfutamon és vasárnapi versenyen egyaránt első, Lewis Hamilton a sprinten harmadik, a futamon második lett, emellett a csapatnak járt a konstruktőri trófea is. A díjak a Mercedes közösségi médiás posztja szerint most érkeztek meg a brackley-i főhadiszállásra.
Adalék a trófeákkal kapcsolatban, hogy a szokástól eltérően – a díjakat általában a csapat tartja meg – Russell megkapja az első F1-es győzelemért járó serleget. Az 1-es trófeát átmenetileg a többivel együtt kiállítják a bázison, mielőtt a pilóta hazaviszi.
It’s been quite the journey. Finally got the full Brasil GP collection back home in Brackley. pic.twitter.com/RbvOkWkKLI
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) November 29, 2022
43 éve nem látott dolog történt idén az időmérőkön
https://formula.hu/parc-ferme/34200
Ennyi ideje nem volt ugyanis ennyi új pole-pozíciósa a száguldó cirkusznak, mint 2022-ben. Sergio Perez Szaúd-Arábiában, Carlos Sainz Silverstone-ban, George Russell a Hungaroringen, Kevin Magnussen pedig Sao Paulóban iratkozott fel az időmérő győzteseinek listájára. 1979-ben Jean-Pierre Jabouille Dél-Afrikában, Gilles Villeneuve az USA-ban, Alan Jones Nagy-Britanniában, Rene Arnoux pedig Ausztriában szerzett pole-t.
43 years is a long time!
— Formula 1 (@F1) November 29, 2022
Can you name the four drivers from the 1979 season? #F1 pic.twitter.com/q5n9nQGDZa
Bejelentette 2023-as versenyzőit az F2-es csapat
https://formula.hu/parc-ferme/34197
Kedden délután jelentette be a PHM Racing by Charouz csapatához Brad Binavedes és Roy Nissany csatlakozik 2023-ban. Binavedes egyéves F3-as tapasztalatot követően lép fel a Formula-2-be, de versenyzett korábban Formula Renault Eurokupában, a regionális Formula Eb-n és az Euroformula Open bajnokságban is. Ami Nissanyt illeti, a magyar vonatkozású versenyző a DAMS-től érkezik az istállóhoz. Eddig egy dobogót szerzett az F2-ben töltött négy éve alatt.
A Hungaroring is a TCR Világsorozat része lesz
https://formula.hu/parc-ferme/34198
A 2023-ban induló TCR Világsorozat tölti majd be a WTCR megszűnése miatt keletkezett űrt – habár hivatalosan nem a világkupa utódja lesz. Nem is tényleges bajnokságról van szó, hiszen a TCR Világsorozat állomásait különböző TCR-szériák kiválasztott állomásai alkotják majd, összesen nyolc helyszín négy kontinensen. A mezőny így nem lesz állandó, de egyes csapatok mind a nyolc versenyre elutaznak.
Kedden hivatalosan is megerősítették, hogy a Világsorozat a TCR Europe első három fordulójával veszi kezdetét: a három „ikonikus pálya”, ahogy a közlemény fogalmaz, Portimao (április 28-30.), Spa-Francorchamps (május 26-28.), valamint a Hungaroring (június 16-18.) lesz. A magyar pálya az elmúlt években hiányzott az Európa-kupából, 2019 után került vissza annak menetrendjébe.
Egy helyszínt már korábban bejelentettek: az ausztrál bajnokságba tartozó Bathurst biztosan a sorozat része lesz. Ezen kívül még egy ausztrál pálya, két dél-amerikai, valamint egy ázsiai hétvége követi a három európai versenyt – utóbbi helyszíne várhatóan Makaó lesz, a beutazási korlátozások függvényében.
A 2019-es hungaroringi versenyhétvége teljes mezőnye – a WTCR és TCR Europe autói együtt
Még nem nyerte vissza teljesen a formáját Albon a monzai vakbélgyulladása óta
https://formula.hu/parc-ferme/34195
Alexander Albon kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, miután a monzai versenyhétvége szombati napján vakbélgyulladással kórházba szállították, ahol meg is műtötték. Az operációt követően ugyan nem várt komplikációk is felléptek a brit-thai pilóta légzése kapcsán, ennek ellenére szűk három héttel később már visszaült a Williamsbe Szingapúrban. Ennek ellenére amikor a szezonzárón arról kérdezték, hogy visszanyerte-e már a formáját a betegsége óta, így felelt Albon:
„Azt mondanám, szükségem van a télre, hogy elérjem a száz százalékot. Nem volt időnk megfelelően edzeni ahhoz, hogy teljesen visszanyerjem azt a fittséget, szóval igen. De reálisan nézve, Szinagapúr kemény volt, Japánban 75 százalékos voltam, utána pedig eléggé jól éreztem magam” – idézi a Motorsport a versenyzőt, aki szerint egyébként a monzai hiányzását leszámítva mindenhol maximálisan kihasználták a pontszerzési lehetőségeiket (igaz, Olaszországban pedig a helyére beugró Nyck de Vries szállította a pontokat).
fotó: DPPI
Az idei Ferrarié minden idők egyik legpocsékabb pole/győzelem aránya
https://formula.hu/parc-ferme/34194
Egy körön egyértelműen a Ferrari jelentette 2022-ben a mércét a Formula-1-ben: a 22 nagydíjhétvége több mint felén, szám szerint 12 alkalommal nyerték meg az időmérőt (kilencszer Charles Leclerc, háromszor Carlos Sainz révén). Ám vasárnaponként már más volt a helyzet, a Scuderia mindössze négy futamgyőzelmet aratott – ezzel pedig minden idők hatodik legrosszabb pole/győzelem arányát produkálta az F1-75-ös.
Az Autosport kimutatása szerint a legalább öt rajtelsőséget begyűjtő versenygépek közül a 2002-es Williams tartja ilyen téren a negatív rekordot, amely hétszer is a leggyorsabb volt a kvalifikációkon, de csak egyetlen versenyelsőségre futotta a Michael Schumacher fémjelezte Ferrari-éra egyik legdominánsabb szezonjában. A dobogón még a roppant gyors, de megbízhatatlan 1979-es Renault (öt pole, egy győzelem) és az 1984-es Brabham (kilenc/kettő). Az elmúlt időszakból a 2013-as Mercedes fért még fel a toplistára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Átalakítják a miami F1-es pálya sokat kritizált részét
https://formula.hu/parc-ferme/34193
Sok kritika érte az idén debütáló Miami Nagydíjat, hogy az NFL-stadion körül kialakított új pályán nem lehet előzni, noha Max Verstappen a pályán lépte át Charles Leclerc-t, majd nyerte meg a futamot. A RacingNews365.com értesülései szerint viszont 2023-ra több helyen is módosul a vonalvezetést. A fő változtatás a 14-15-ös kanyart érinti, ami egy nagyon lassú, emelkedős sikán volt, ezt teljesen átvariálják, gyorsabbra szabják, illetve a 14-es kanyar falát (amibe például Esteban Ocon is belecsapódott) szintén átalakítják. Több részen is újraaszfaltozzák a pályát, főleg az egyes szektor tempósabb kanyarjainál.
A szervezők elmondták, hogy a visszajelzések alapján tervezik be a változtatásokat, jelenleg is azt vizsgálják, hogy hol tudnának még javítani a pályán.
fotó: dppi
Alonso beszól Hamiltonnak, Magnussen hitetlenkedik, Perez tüsszög – az év legjobb F1-es rádiózásai
https://formula.hu/parc-ferme/34192
Top 20-as összeállítást készített a 2022-es szezon legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból a Formula-1 YouTube-csatornája, benne a fentieken túl éneklő Norrisszal, kiesés miatt üvöltő Leclerc-rel, új alsóneműre vágyó Zhouval és persze az év legviccesebb félrehallásával – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:
Megújult logóval vág neki az új érának a Formula-E
https://formula.hu/parc-ferme/34191
Január közepén Mexikóvárosban startol a Formula-E következő, sorban kilencedik idénye, amely nemcsak az új, Gen3-as autókat hozza majd el, hanem a sportszabályzatot illetően is lényeges változásokat jelentettek be. Emellett a jelek szerint az elektromos formulaautós világbajnokság a külsőségekhez is hozzányúl, ugyanis bemutattak egy teljesen új logót, amely az eddigiektől eltérő betűtípussal operál – mindez az alábbi szezon előtti kedvcsináló videó végén vagy az alatta lévő képen látható:
Season 9. Let’s go
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) November 28, 2022
Verstappen és Tsunoda nagy csatát vívtak a hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/34189
Vasárnap rendezték meg a Honda Thanks Day nevű évzáró rendezvényét, ahol a márkához köthető versenyzők, így például a Red Bull és az AlphaTauri F1-es pilótái is bemutatókat tartottak, valamint kisebb versenyeket vívtak egymással. Így volt ez a gokartpályán is, melyről tegnap már érkezett néhány fotó, most azonban egy videó is felkerült a Twitterre a kétszeres világbajnok és a fiatal japán tehetség harcáról.
Yuki Tsunoda down the inside of Max Verstappen!!!
— Formula 1 (@F1) November 28, 2022
@AlphaTauriF1 #F1 pic.twitter.com/iBVG8jDq5S
Rossiék kikaptak a saját pályájukon rendezett versenyen
https://formula.hu/parc-ferme/34190
Hosszú évek óta hagyomány már, hogy a szezon végeztével Valentino Rossi Ranchán gyűlnek össze a MotoGP-ben és más kategóriákban versenyző, főként olasz motorosok, hogy a dirt-track pályán mérjék össze a tudásokat egy 100 kilométeres távú, páros versenyen. Nem meglepő módon általában Rossi és féltestvére, Luca Marini szokták vinni a prímet, idén azonban letaszították őket a trónról: utolsó körig tartó csatában ugyanis a Moto3-as újonc Elia Bartolini és a Supersport-világbajnoki ezüstérmes Lorenzo Baldassarri legyőzte a Doktor és öccse duóját. A dobogót az egyaránt a Moto2-ben szereplő Celestino Vietti és Niccolo Antonelli tette teljessé a 100km dei Campioni elnevezésű verseny nyolcadik kiadásán.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Bővíteni kell a lelátókat az Albert Parkban
https://formula.hu/parc-ferme/34188
A látogatók számát tekintve új rekord született Melbourne-ben, hiszen az idei Ausztrál Nagydíj hétvégéjén összesen 419 114 szurkoló volt jelen. Ez felülmúlta a korábbi csúcsot, ami még 1996-ból származik, akkor 401 000 ember volt kíváncsi az első olyan futamra, amit ezen a helyszínen rendeztek, korábban ugyanis Adelaide adott otthont a futamoknak. A szervezők a hatalmas érdeklődés miatt most úgy döntöttek, hogy az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nő az ülőhelyek száma. A Motorsport hírei szerint az újratervezett lelátókra szóló jegyek árusítása holnap indul, ehhez pedig fontos hozzátenni, hogy jövőre már az F2 és az F3 mezőnye is ellátogat ide.
A jövő évi Szaúd-arábiai Nagydíj előtt is átalakítják a dzsiddai pályát
https://formula.hu/parc-ferme/34187
Az első, 2021 decemberében, valamint a második, 2022 márciusában tartott verseny között kilenc kanyarban is átalakítás történt a dzsiddai utcai aszfaltcsíkon: több ponton hátrébb tolták a falakat, hogy a kanyarok beláthatóbbá váljanak, az utolsó kanyarban kiszélesítették a pályát, valamint több ponton acéllemezeket szereltek a falak betonelemeire, hogy az esetleges súrlódás kevesebb kárt okozzon.
A 2023 márciusában esedékes harmadik Szaúd-arábiai Nagydíj előtt újra változik a pálya, ismét a biztonság és beláthatóság címszavak alatt. A legjelentősebb átépítés a 22-23-as kanyarban zajlik, ahol a kerítés áthelyezésével és ferde rázókővel a becslés szerint 50 km/h-val csökken a kanyarsebesség. A vak 14-es és 20-as kanyarban hátrébb kerül a fal, előbbiben 7,5, utóbbiban öt méterrel, így a nyomvonal beláthatóbbá válik.
A 8-as és 10-es kanyar fala ugyancsak hátrébb kerül, emellett ferde rázókövet létesítenek a 4-es, 8-as, 10-es, 11-es, 17-es és 23-as kanyarokban. Emellett a 3-as, 14-es, 19-es, 20-as és 21-es kanyarba új keresztirányú rázókövek kerülnek, amelyek a pálya kiszélesítésétől hivatottak eltántorítani a versenyzőket. Az összes változás ezen a pályarajzon látható:
Egyelőre csak a Formula-2 érdekli az Alpine tehetségét
https://formula.hu/parc-ferme/34186
Lépésenként szeretne fejlődni Jack Doohan, aki legutóbb Abu Dhabiban vezethette az Alpine Formula-1-es autóját. Az ausztrál pilóta megkapta a csapat tartalékpilótai szerepét, nemrégiben pedig a Speedcafénak adott interjúban vázolta jövőbeli terveit, ahol elárulta, most még az utánpótlásban kell bizonyítania. „Ez egy kicsit ismétlődő dolog, de a fő prioritás még mindig teljes mértékben az F2. Eljöhetnék az összes F1-es futamra, ülhetnék ott, de egyrészt, mint tudjuk, nagyon-nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy autóba pattanjak, mindazonáltal ha ki kell ülnöm és várnom kell egy évet, azzal sem lenne baj, mert boldogan várnék az Alpine egyik ülésére” – mondta Doohan.