DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek

Szokatlan helyszínen ránthatják le a leplet a 2023-as F1-es Ferrariról

Elsőként – és eddig egyedüliként – az Aston Martin jelentette be, hogy mikor leplezik le a 2023-as Formula-1-es versenygépüket: ők február 13-át jelölték ki dátumként. Mivel a bahreini tesztre február 23-tól 25-ig kerül sor, várhatóan a többi csapat is a 13-19-i héten ejti meg a maga prezentációját. Ebbe a sorba illeszkedhet a Ferrari is, amely a Formu1a.uno olasz lap értesülései szerint egy nappal az Aston után, február 14-én, azaz Valentin-napon tarthatja a bemutatóját. Ami viszont igazán érdekes, az a helyszín, ugyanis a lap úgy tudja, hogy a megszokottól eltérően nem Maranellóban rántják le a leplet az egyelőre 675-ös kódnév alatt futó autóról, hanem Imolában: az Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen Charles Leclerc és Carlos Sainz a bemutató után egyből be is járatná az új autót.

Bár még heteket kell várnunk arra, hogy megpillanthassuk a Scuderia 2023-as F1-esét, az első információk már így is kiszivárogtak arról, milyen változtatásokkal próbálnák meg letaszítani a trónról a Red Bullt a vörösök a jórészt még a távozó csapatvezető, Mattia Binotto felügyelete alatt fejlesztett autóval – minderről itt írtunk bővebben.

f1-ferrari-imola-2022

Csodák a magaslaton, Ferrari első sor Mexikóban – Mexikóvárosi Nagydíj, szombat

A magaslaton bármi megtörténhet, tartja a mondás: a Ferrari a semmiből szerzett első sort. Kínos Perez-eredmény a szurkolók előtt, elcsíptük Ricciardót, aki elmondta nekünk, titka a bajusz. Mészáros Sándor helyszíni bejelentkezése a Mexikóvárosi Nagydíj szombati napján - itt tekinthető meg.

Albonnak nem a paddockkal, a távozással volt gondja

Az elmúlt évben tapasztalt problémák nyomán idénre korlátozták a paddockba bocsátható emberek számát Mexikóban: a tömeg nem csupán nehezítette a versenyzők mozgását a garázsok és a hospitality egységek között, de egy-két komolyabb probléma is adódott, Pierre Gasly táskájába például belenyúltak. Amikor a sajtó képviselői arról kérdezték Alexander Albont, szerinte megfelelő intézkedések születtek-e, a brit-thai versenyző úgy válaszolt, hogy szerinte a paddockban eddig sem volt probléma:

albon-mexico

„Úgy hiszem, hogy a sportágunkat a lehető leghozzáférhetőbbé kell tennünk, szóval nem látok gondot azzal, ha emberek vannak a paddockban, persze tudom, hogy vannak határok. De őszintén szólva, ezzel eddig sem volt baj szerintem” – mondta Albon, aki máshol érzett gondot:

„Számomra inkább a kijutás volt problémás, amikor kihajtasz a paddockból, és majdnem áthajtasz az emberek lábain, mert mindannyian az autód ablakához nyomulnak. Ez egy kicsit bajosabb.”

Wolff szerint a kivezető körökön múlott minden

A két Mercedes a hétvége bizonyos pillanataiban biztató formát mutatott, mégis csak a 3., illetve a 4. sorból rajtolhat majd Hamilton és Russell az F1-es Mexikóvárosi Nagydíjon. Toto Wolff csapatfőnök így értékelt az időmérő után: „Láthatjuk, hogy nagyon kicsik a különbségek, a Ferrarik a semmiből jöttek. Leginkább azon múlik, hogy jók legyenek a kivezető körök. Két-három tized ide vagy oda, és máris lesz egy jó köridőd.”

„Szinte kiszámíthatatlan” – folytatta Wolff. „A gumik nagyon sérülékenyek, és akik beletalálnak, egyszerűen gyorsak lesznek. A Ferrarik hatalmasat ugrottak előre a Q2 és a Q3 között, mindkettejüknek fantasztikus volt az első szektora, mert jól összerakták a kivezető köröket. Talán egy egészen kicsit lassúak voltunk, kicsit hidegek maradtak a gumik, ezért nem lettek jók a köridők. De kicsi különbségekről beszélünk, csak két tizedről.”

hamilton-mexico

Verstappen, Hamilton és a többiek: vizsgálatok tömkelege az F1-es időmérő után

Meglepetést hozott a ferraris első sorral a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj kvalifikációja, a rajtrácsot azonban még átrajzolhatja néhány büntetés, a felügyelőknek ugyanis több ügyben is vizsgálódnia kell majd. Az esetek egytől egyig még a Q1-ben történtek: Max Verstappent, George Russellt és Fernando Alonsót a bokszutca kijáratánál történt feltartásért vizsgálják – a világbajnok holland a sajtótájékoztatón erről azt mondta, hogy meglepi ennek a ténye, mert nem hiszi, hogy bármi furcsát tett volna –; Lewis Hamiltont amiatt, mert nem lassított eléggé Alonso megforgásakor a sárga zászlós jelzés hatálya alatt; Logan Sargeantet amiatt idézik be, mert ő előzött is sárga zászló hatálya alatt; de vizsgálat indult amiatt is, hogy Yuki Tsunoda elsodorta a Williams egyik emelőjét a bokszutcában. Szóval hosszú estére készülhetnek a stewardok és a csapatok...

Az időmérő során azt is kiírták, hogy vizsgálják Lando Norrist, Guanyu Zhout és Russellt a maximum köridő túllépése miatt, őket azonban nem rendelték be magukhoz a felügyelők.

q1

Fent ragadt Stroll abroncsa az Aston Martinon

Valtteri Bottas utolsó mercedeses Monacói Nagydíja emlékezetesen kínos véget ért 2021-ben: a csillagosok szerelői a kiállásnál nem tudták levenni az egyik abroncsot a W12-ről, s végül csak a gyárban sikerült eltávolítani a makacs kereket. Lance Stroll hasonlót élt át a Mexikói Nagydíj pénteki edzésnapján, de szerencséjére gyorsabban sikerült megoldani a helyzetet, mint finn kollégája esetében.

stroll-mexico

„Jó köröket mentünk az első edzésen, teljesíteni tudtuk a tervezett programot, többek között magas és alacsony üzemanyagszintes körökkel is. Sajnos a második edzést megszakította számunkra egy probléma, amikor nem tudtuk eltávolítani a bal elsőt az autóról, és veszítettünk egy kis időt ennek megoldásával” – nyilatkozta a kanadai versenyző, aki a múlt héten első pontjait szerezte a nyári szünet óta.

Mikor kezdődik az F1-es időmérő és a futam Mexikóban?

Magyar idő szerint szombat este 19:30-kor veszi kezdetét az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj harmadik szabadedzése, amely szokás szerint hatvan percen keresztül tart majd. Az időeltolódás miatt ezúttal is éjszakáznunk kell: az időmérőt magyar idő szerint este tizenegy órakor rendezik meg.

A vasárnapi program valamivel korábbra csúszik nálunk, köszönhetően annak, hogy hajnalban órát állítunk, onnantól a téli időszámítás lesz ránk érvényes. Reggel a MotoGP-vel kezdhetünk, aztán nézhetjük a WRC versenynapját, amelynek végén minden bizonnyal ismét világbajnokká avatjuk Kalle Rovanperát, közben lesz Superbike és NASCAR is, majd végül este 21:00-kor kezdetét veszi a Mexikóvárosi Nagydíj.

Tehát a menetrend:

Szombat

19:30-20:30 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

23:00-00:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

 

Vasárnap

06:00 Moto3, futam (Aréna4)

07:15 Moto2, futam (Aréna4)

09:00 MotoGP, futam (Aréna4)

09:15 WRC, 4. nap (RallyTV)

11:00 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

14:00 Superbike, második futam (Aréna4)

19:00 NASCAR Cup Series, futam (Match4)

21:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

396090697_834983235299100_5072707942441792570_n

„De még így is jobb, mint Piastri” – Marko nem vár csodát Norristól

A várható erőviszonyokról kérdezte dr. Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját a Motorsport Magazine – különös tekintettel arra, hogy vajon az adatok alapján jónak tűnő McLaren mennyire lehet majd veszélyes az energiaitalosokra.

„Egy teljes versenytávon, 71 körön keresztül nem hiszem, hogy képes lesz tartani Verstappen tempóját (Lando Norris). De még így is jobb, mint Oscar Piastri, akinél a gumikopás tetőzik” – mondta Marko, aki Sergio Perez pénteki teljesítményét is pozitívan értékelte.

„Három tizedmásodpercet kapni Maxtól, ez már egy jó jel pénteken. A hazai futam mindig motiváló, és emiatt rögtön jobb a hangulat is. Az első szabadedzésen az első gumik teljességgel elfogytak, de a második gyakorlásra ezt a gumikezelési problémát megoldottuk és kontroll alatt tartottuk, szóval most a rövid és a hosszú etap is jól néz ki.”

F9epnVGbkAApC7J

F1 helyett Amerikába vagy Japánba mehet az F2 favoritja

Theo Pourchaire jó eséllyel megnyeri a 2023-as Formula-2-es bajnoki címet, de a jövő évi Formula-1-es rajtrácson biztosan nem lesz helye: csak tartalékpilóta pozíciót kapott az Alfa Romeótól, melynek akadémiája ötödik éve egyengeti pályafutását. A 20 éves pilóta versenyezni akar, így kénytelen lesz más rangos nemzetközi formulautós szériák felé venni az irányt.

„Vannak lehetőségeim, az Alfa Romeóval tárgyalunk róla, mibe vághatunk bele együtt. Én leszek a csapat tartalékpilótája, ami kiváló dolog, jó első lehetőség. De mással is akarok foglalkozni, prioritás számomra, hogy vezessek, aktív és fitt akarok maradni. Meglátjuk, de vannak nagyszerű bajnokságok” – idézi a RaceFans.net Pourchaire-t. A fiatal tehetség két szériát nevesített: „Nézzük: van az IndyCar, van a Super Formula. Talán más opciók is, majd meglátjuk.”

Pourchaire egyedüli esélye a Formula-1-es részvételre jelen állás szerint az újoncoknak járó edzéslehetőség – Mexikóvárosban az első tréningen, ahol öt F2-es pilóta is vezethetett, ő kapta meg az Alfa Romeo ülését, de még ezt a 60 percet sem használhatta ki: azonnal egy hibaüzenet fogadta, csupán négy kört tudott megtenni (mért idő nélkül) a szabadedzésen. Talán – ez még nem eldöntött – Abu Dhabiban lesz még lehetősége tréningen vezetni.

Videó: félelmetes baleset, lefújták a Super Formula futamát

Suzukában, a híres 130R-ben, egy nagyon tempós kanyarban ért össze Ukyo Sasahara és Hiroki Otsu, majd mindketten óriási sebességgel csapódtak a pálya széli gumifalba. Szerencsére egyik pilóta sem sérült meg súlyosan, bár Sasaharát bevitték a pályakórházba ellenőrzésre. 

A hatalmas baleset miatt megállították a versenyt.

„Nyers tempóban Lando felveszi a versenyt Schumacherrel és Alonsóval”

Az elmúlt hetekben Max Verstappen mellett Lando Norris mutatta a legjobb formát az F1-ben, amit jól jelez, hogy zsinórban négy dobogós helyezésnél jár a brit. A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella nem is győzte dicsérni fiatal versenyzőjét a Beyond the Grid podcast műsorában:

„Úgy vélem, a hozzávalók ahhoz, hogy sikeres legyen, kezdenek összeállni Landónál. Ha a nyers tempóról beszélünk, szerintem Lando fel tudja venni a versenyt néhány olyan nagy névvel, mint Schumacher vagy Alonso. A sikerességhez szükséges igazi tényező az egyre javuló versenyteljesítmény, hogy a lehető legalkalmazkodóképesebb legyen, hiszen sosem lesz tökéletes az autód. Lando egyértelműen jó úton jár ebben, s ennek bizonyítéka, hogy amint dobogóra esélyes autót adtunk alá, képes is volt azt elérni. Nyilvánvalóan ott van. Szerintem inkább rajtunk múlik, hogy a megfelelő technikával lássuk el.”

f1-norris_2

Rajtrács végi start vár Tsunodára az F1-es Mexikóvárosi Nagydíjon

Motorkomponensek cseréje miatt csak a mezőny végéről startolhat vasárnap Mexikóban Yuki Tsunoda. Az első edzésen az autóját Isack Hadjarnak átadó japán AlphaTaurijába ugyanis bekerült egy ötödik belsőégésű erőforrás, turbófeltöltő, MGU-H és MGU-K, valamint az idei harmadik akkumulátor és vezérlőelektronika, és mivel ezekkel mind átlépte a szezonra meghatározott maximumot, összességében egy rajtrács végi starttal szankcionálják – azaz akárhol is végez a szombati időmérőn, az utolsó pozícióból fog indulni (hacsak nem büntetnek másokat is addig).

f1-tsunoda

F1 Mexikóban és még sok más – szombati program

A Formula-1 a Mexikóvárosi Nagydíjjal folytatódik, de emellett is lesz mit néznetek ma, hiszen lesz Superbike, MotoGP, WRC és NASCAR is.


Fotó: Red Bull Content Pool

Szombat

00:00-01:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)
05:10-05:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
05:50-06:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
09:00-10:15 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)
08:15 WRC, 3. nap (RallyTV)
10:00 MotoGP, sprintfutam (arena4plus.network4.hu/, online)
11:10-11:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)
14:00 Superbike, első futam (Aréna4)
19:20-20:30 NASCAR Cup Series, időmérő
19:30-20:30 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)
23:00-00:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A hétvége teljes menetrendje itt tekinthető meg.

Helyszíni: Borongós a reggel Mexikóvárosban

Esős éjjel után borongós a reggel Mexikóvárosban! A paddockban a sötét felhők láttán mindenki azt találgatja: vajon lesz eső? Az előrejelzés szerint erre 45 százalék az esély. A hacienda már nyitva, a vendégek kedvence a chilaquiles, amely egy klasszikus mexikói reggeli étel. A Foro Solban, azaz a stadionban egyelőre kevesen vannak, de a kapuknál már javában gyűlik a tömeg. A pályán Bernd Maylander tart bejárást a Mercedesszel - jelenti az F1-es hétvége helyszínéről a Formula.hu tudósítója, Mészáros Sándor.

Éjszakába nyúlóan szerelte Magnussen autóját a Haas

Egy csapat összesen négy alkalommal szegheti meg az úgynevezett "kijárási tilalmat" a paddockban. A korábbi években nagyon rákaptak az istállók, hogy éjszakába nyúlóan szerelnek az autókon, azonban ennek elébe ment pár éve az FIA, s előbb nyolcra, majd az idei és a következő szezonra már csak négyre csökkentette azon alkalmak számát, mikor egy csapat "éjszakázhat".

Ezen alkalmat használta ki most a Haas, ahol Kevin Magnussen Ferrari-erőforrásán javították ki a motorolajrendszer hibáját. A csapat közleményben erősítette meg, hogy a meghibásodást elhárították, és sikerült beindítaniuk a motort az este folyamán. A hétvége további részében minden a tervek szerint megy tovább a Haasnál, ahol megejti F1-es bemutatkozását Oliver Bearman az első szabadedzésen, aki az 50-es rajtszámot választotta debütálása alkalmából.


Fotó: Haas Media

Sainz mellett Leclerc sincs 100%-os állapotban

Carlos Sainz kihagyta a csütörtöki sajtónapot a Formula-1-es Mexikói Nagydíjon, de a Ferrarinál abban bíznak, hogy pénteken már mindkét szabadedzést teljesíteni tudja a spanyol pilóta, akinek az előzetes tájékoztatás szerint nincs komoly baja. Nincs azonban 100%-os állapotban Charles Leclerc, a Scuderia másik versenyzője sem, aki már Austinban is fájdalomcsillapítókat szedett, így versenyzett. Azóta sem múlt el a fogfájása a monacóinak.

"Azt gondoltam, hogy a bölcsességfogam az, de nem. Van némi fájdalmam, de semmi komoly. Amikor beszállok az autóba, beveszek néhány fájdalomcsillapítót, és máris minden rendben van. Nincs hatással a teljesítményemre, noha elég kemény tabletták" - viccelte el a dolgot Leclerc.

Martin bukással együtt is az élen kezdett Buriramban

A hétvégén a Thaiföldi Nagydíjjal folytatódik a MotoGP októberi távol-keleti triplája, és szokás szerint pénteken a második egyórás edzésnek volt igazán tétje. A leggyorsabbnak – akárcsak a délelőtti FP1-en – Jorge Martin bizonyult 1:29,826-os körrel, mégsem volt tökéletes napja a vb-összetettben 27 pontos hátránnyal második spanyolnak, mivel az utolsó percekben egy bukást is begyűjtött a hátsó hosszú egyenes végén. Martin mögött az edzéseken rendre erős gyári Apriliák következtek Maverick Vinales, Aleix Espargaro sorrendben, majd jött a másik Pramac Ducatin ülő Johann Zarco, megelőzve a VR46 duóját.

motogp-martin-crash-buriram

Francesco Bagnaia ezúttal hetedik lett: a vb-éllovas címvédő két Q1-es szereplés után ezúttal automatikusan bejutott a Q2-be. Ezt az említetteken kívül Fabio Quartararo, Brad Binder és Augusto Fernandez mondhatta még el magáról, míg Marc Marquez épp csak kiszorult a top 10-ből. Neki egyébként volt egy necces pillanata, amikor Martin eltalálta az egyik bokszbejárati jelzőelemet, amitől letört a pramacos első kerekénél lévő szárnyelem, ami vállon ütötte a mögötte haladó repsolost. A mezőny egyébként annyira szoros volt, hogy még a 18. helyezett Alex Marquez hátránya is alig bő fél másodperc volt.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

motogp-buriram-day1

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen a testőreiről: Így könnyebb

Ahogy arról már beszámoltunk, testőrök vigyáznak Max Verstappenre ezen a hétvégén: egyrészt tavaly rendkívül zsúfolt volt a mexikói paddock, és például Pierre Gasly táskájába bele is nyúlt egy vendég, ami általános felháborodást váltott ki, másrészt Verstappen kevéssé népszerű jelenleg Mexikóban a Sergio Perezhez fűződő viszonya miatt.

Erről kérdezték a hollandot a sajtótájékoztatón:

„Igen, itt most egy kicsit nagyobb biztonságban vagyok, de vannak országok a világon, ahol elég sűrű a helyzet. Itt is ez volt tavaly, a paddock nagyon sűrűnek bizonyult, nehéz volt eljutni a bokszig, és ez a helyzet segít simábbá tenni a hétvégi munkát, a hotelből a pályára jutni, stb” – válaszolta a testőreit firtató kérdésre Verstappen.

f1-verstappen-redbull-mexico

Mexikóban és Brazíliában még nyerhet a Mercedes, máshol nem

Lewis Hamilton beszélt erről a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtónapján: a brit pilóta szerint ez a két pálya még feküdhet az autónak, Las Vegas és Abu Dhabi már kevésbé, ha most nem nyernek, akkor ez a szezonjuk futamgyőzelem nélkül zajlik majd le.

„Ha jól oldjuk meg a stratégiát ezen a hétvégén, Mexikóban, akkor talán tényleg harcolhatunk a Red Bull-lal. Majd jön Brazília, ami nagyszerű pálya volt nekünk tavaly. Ha megint közelebb leszünk hozzájuk ott, akkor most következik két nagyon erős futamunk. Azonban Abu Dhabiban szerintem már megint nagyobb lesz a különbség. Szóval ez a következő két helyszín jelenti a legjobb esélyünket” – mondta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló eseményen.

f1-hamilton-mercedes-brazil

A Formula.hu már ott van a mexikói F1-es paddockban

Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója már bevette a Mexikói Nagydíj helyszínét.

Itt mindig a helyszín szíve-lelke a hacienda, ahol mindenkit vár a ruhafestés, maszkfestés, a taco, a jégkrém és a sör.

Itt még kora délelőtt van, úgyhogy nincs nagy nyüzsgés, de hamarosan beindul az élet...

Képek:

Öt újonc is F1-es autóba ülhet pénteken

A Mexikói Nagydíj első szabadedzésén több csapat is letudja a kötelező újoncteszt egyik felét, ugyanis a szezon végén ez egy ideális helyszín ehhez, hiszen nincs sprint, és nem új pályáról (Las Vegasról) van szó.

A magyar idő szerint péntek este fél kilenckor kezdődő első szabadedzésen így öt újoncot is megnézhetünk majd: Frederik Vesti a Mercedesnél kaphat lehetőséget, Oliver Bearman a Haasba ülhet bele, Jack Doohan az Alpine-nal teljesítheti az egy órát, Isack Hadjar az AlphaTaurit veheti kezelésbe, Theo Pourchaire pedig az Alfa Romeo ülését foglalhatja el. 

A hétvége teljes programja ezen a linken megtekinthető!

f1-mexico