DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 29. vasárnap

Ocon olyat tett, amire még senki nem volt képes Alonso mellett

Fernando Alonso híres arról, hogy rettenetesen nehéz őt legyőzni csapattársként a Formula-1-ben. Az idei szezont megelőzően Jenson Button volt az egyetlen, aki egy szezonon belül – 2015-ben – több pontot tudott szerezni nála ugyanabban az autóban (2001-ben a Minardinál Tarso Marques és ő is egyaránt pont nélkül zárt, míg 2007-ben Lewis Hamiltonnal végzett holtversenyben a McLarennel, azaz ők pontszám tekintetében nem előzték meg, csak a jobb helyezések okán zártak előtte a vb-tabellán).

Button produkcióját ismételte meg idén Esteban Ocon, aki 11-gyel több pontot szerzett az Alpine-nál, mint a kétszeres világbajnok – igaz, nem kis részben ez annak volt köszönhető, hogy Alonsót többször érte utol a technika ördöge. Amiben viszont még a 2009-es világbajnokot is felülmúlta Ocon, hogy ő lett az első, aki a csapattársakként töltött teljes idő alatt is több pontot gyűjtött, mint Alonso: bár a spanyol tavaly hét ponttal jobb volt a franciánál, összességében négy egységgel a fiatalabb pilóta felé billen a mérleg nyelve.

ocon-alonso-dppi

fotó: DPPI

Formula1.5 – Lendületben a fiatalok!

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

Zsinórban harmadszor zárt az „F1-es másodosztály” dobogóján Franco Colapinto, mióta a mezőnyben van, egyedül Fernando Alonso szerzett több pontot nála, akinek viszont Austinban megszakadt hetes dobogós szériája. Liam Lawson jobb eredménnyel érkezett meg, mint amit elődje, Daniel Ricciardo a szezon során bármikor elért, míg a sprinteken már másodszor győzött Kevin Magnussen, rajta kívül az imént említett ausztrál, valamint némi meglepetésre Zhou tudott idén szombati versenyt az élen zárni.

pf-bliga19

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Besárgul a Williams Mexikóban!

Újabb egyedi festés az F1-ben: a Williams szponzora, a Mercado Libre sárga dizájnját jelenti meg a motorborításon, melyet a grove-iak egyúttal történelmi kontextusba is helyeztek, hiszen az istállóhoz 1983 és 1993 között, a csapat történetének legsikeresebb időszakában a kék és a fehér mellett ez volt a Williams színe.

williams-sarga-1

„A sárga festések különleges helyet foglalnak el a Williams történetében, és nagyszerű látni, hogy ez a szín Latin-Amerika egyik vezető technológia cégével tér vissza” – nyilatkozta James Bower, a csapat kereskedelmi igazgatója.

williams-sarga-2

Piastriék tárgyalnának a Red Bull-lal?

Noha az esetek túlnyomó többségében a Red Bull házon belülről szokott versenyzőket választani – bár épp a kérdéses jövőjű Sergio Perez az ellenpélda erre –, időről időre elejtenek egy-egy „kívülálló” nevet is a jelöltjeik kapcsán. Korábban például sokáig arról beszéltek, hogy érdeklődéssel figyelik Lando Norrist, míg Christian Horner nemrég George Russell nevét dobta be – igaz, Toto Wolff Mercedes-főnök azt a Formula.hu kérdésére „szarkavarásnak” nevezte.

Most azonban Helmut Marko, az energiaitalosok F1-es sportszakmai tanácsadója hintett el egy érdekes mondatot az F1-Insider szaklapnak nyilatkozva, méghozzá ezúttal a McLaren másik pilótája, Oscar Piastri kapcsán: „Fogalmazzunk úgy: Mark Webber intenzíven keresi a tárgyalási lehetőséget” – mondta Marko.

Az említett Webber – aki annak idején a Red Bullnál töltötte legsikeresebb idényeit az F1-ben, bár rendre második számúnak tűnt Sebastian Vettel mellett – Piastri menedzsereként tevékenykedik jelenleg. Piastri korábban 2026-ig hosszabbított a McLarennel, ahol azonban az idei évad hajrájában például Norrist kell segítenie a vb-harcban: bár a wokingiak rendre hangsúlyozzák az elveik fontosságát és eddig nem is került sor látványos csapatsorrend alkalmazására, Webberben kellemetlen emlékeket ébreszthet a helyzet, így nem elképzelhetetlen, hogy valóban B opció után nézhetnek az ausztrálok.

f1-piastri-verstappen-redbull

„Checo világbajnok lesz!” – Perez apja még mindig bizakodik

Sergio Perez teljesítménye a 2024-es Formula-1-es idényben is elmarad a várakozásoktól: miközben Max Verstappen a csapattársaként a Red Bull visszaeső formája ellenére is toronymagasan vezeti a vb-t, addig a mexikói csupán a nyolcadik helyen szerénykedik, a négy nagycsapat leggyengébb versenyzőjeként. Emiatt folyamatosak a találgatások arról, hogy a nyár eleji szerződéshosszabbítása ellenére is megválhat tőle a Red Bull 2025-re: Helmut Marko nem is csinált titkot belőle nemrég, hogy legszívesebben egy saját juniorjukat ültetné Verstappen mellé, s a hátralévő futamok egyfajta szétlövésként is szolgálnak majd a Visa RB duója, Yuki Tsunoda és Liam Lawson között.

Mindezek ellenére Perez édesapja a hazai versenyük, a Mexikóvárosi Nagydíj előtt a Récord+-nak nyilatkozva még mindig fényes jövőt vázolt fel fia számára: „Checo legjobbja még csak ezt követően fog jönni. Biztos vagyok benne, hogy idővel Checónak meglesznek a fegyverei és eszközei, hogy a világbajnoki címért harcolhasson. Rendkívül izgatott vagyok, és elmondhatom, hogy Checo világbajnok lesz.”

f1-perez-redbull_3

A Visa és a Mastercard után az Amex is belép az F1-es színtérre

Ha egészen precízek akarunk lenni, akkor az Amex F1-es jelenlétének kibővítéséről kell beszélnünk, hiszen az amerikai pénzügyi vállalat már eddig is jelen volt a száguldó cirkuszban, de mindezidáig kizárólag az amerikai helyszíneken tűntek fel, valamint az F1Academy sorozatot támogatták.

Az F1 és az American Express nem sokkal ezelőtt bejelentette, hogy új, több évre szóló megállapodást írtak alá, melynek értelmében jövőre 15 versenyhelyszínen is extra programokban lehet részük az American Express kártyatulajdonosoknak.

Az American Express kátyával rendelkező rajongók már a hétvégi Mexikóvárosi Nagydíjon kihasználhatják kártyájuk előnyeit, mellyel ingyenesen látogathatják a speciálisan kialakított „Amex versenyrádió”, valamint az „Amex Fan Experience” helyiségeket.

Mexikóban folytatódik Kimi Antonelli felkészítése

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke megerősítette, hogy Kimi Antonelli Monza után ismét lehetőséget kap: a fiatal olasz Mexikóban az első szabadedzésen ülhet be Lewis Hamilton autójába.

„Az FP1-en Kimi is ott lesz a pályán. Várjuk már, hogy tovább folytassuk a felkészítését” – mondta Wolff.

Wolff a Mexikóvárosi Nagydíj kapcsán azt is elmondta, hogy Mexikó miért speciális helyszín a csapatok számára: „A magas tengerszint feletti magassága miatt ez a pálya mindig különleges kihívást jelent. Az erőforrásokra is nagy szerep hárul, a vékony levegőt ellensúlyozva maximális leszorítóerővel gurulunk majd pályára. Ez egy újabb lehetőség lesz arra, hogy kiértékeljük a legutóbbi fejlesztési csomagunkat.”

A „fenevad” Mercedes miatt hibázott Russell és Hamilton

George Russell rendkívül erős versenyt zárt vasárnap Austinban: a bokszutcából rajtolva egészen a hatodik helyig egerészte előre magát.

Lewis Hamilton számára kevésbé alakultak jól a dolgok, a hétszeres világbajnok ugyanis már a futam elején kicsúszott a sóderágyba, ami a verseny végét jelentette számára. Hamilton tulajdonképpen lemásolta Russell szombati időmérős hibáját, mely a fiatalabbik brit véleménye szerint egyértelműen az autónak tudható be.

„Lewis soha nem vét ilyen hibákat, amit vasárnap láthattunk tőle. Ugyanaz történt vele, ami nálam jelentkezett szombaton. Ez is mutatja, hogy egy fenevad autónk van jelenleg” – mondta Russell.

Végre Red Bullt tesztelhet Tsunoda?

Mi is írtunk arról a napokban, hogy a Honda versenyrészlegének vezetője, Koji Watanabe arról beszélt, hogy a Honda szeretné elérni, hogy előbb egy tesztet kapjon Yuki Tsunoda a Red Bull anyacsapatánál, majd pedig egy ülést is náluk – értelemszerűen a szerződéshosszabbítása ellenére is bizonytalan helyzetű Sergio Perezét. Tsunoda negyedik éve szerepel az F1-ben az energiaitalosok kötelékeiben, ám csak az AlphaTaurit/Visa RB-t vezethette teszteken is, Red Bull-autóba csak bemutatókon ülhetett be.

Ez azonban akár még idén változhat, ugyanis amikor Helmut Markót arról kérdezte a Motorsport.com, hogy megadják-e Tsunodának a HRC által kért tesztet, így felelt: „Van néhány tervünk Abu Dhabira, igen. De különböző versenyzőink vannak, mint tudjátok. Ott van például Hadjar, és most itt van Liam is” – tette hozzá gyorsan a szaktanácsadó azt, hogy például Lawson is vezethet majd.

Marko az Abu Dhabi Nagydíj utáni keddi tesztnapra utalt nyilatkozatában, ahol a csapatok két autót indítanak: az egyikben a „rendes” versenyzőik ülnek és a Pirelli gumitesztjét segítik vele, míg a másikban egy újoncot (vagyis olyan pilótát, aki legfeljebb két F1-es nagydíjat teljesített) kell szerepeltetniük. Tsunoda értelemszerűen a gumiteszten vehetne tehát részt a Red Bull színeiben – de mint arra az idézett szaklap is rámutat, a végső választást befolyásolhatja majd, hogy ő vagy Lawson esetleg átveszi-e a hátralévő futamokon mutatott produkció alapján Perez helyét 2025-ben. Márpedig Lawson austini visszatérése után elsősorban a két pontot szerző új-zélandit magasztalta Marko és Christian Horner is.

f1-tsunoda-visarb-usa

Perez a friss fejlesztések nélkül versenyzett az F1-es USA Nagydíjon

Ismét óriási volt a különbség a két Red Bull-pilóta teljesítménye között Austinban: míg Max Verstappen megnyerte a sprintet, a futamon pedig harmadik lett, addig Sergio Perez csupán a hetedik pozícióban zárta a vasárnapi USA Nagydíjat. A mexikóin folyamatosan nő is a nyomás Helmut Marko szavai alapján, főleg Liam Lawson parádés debütáló-visszatérő versenye után. Ugyanakkor Perez a leintést követően a Sky Sports F1-nek elárulta, hogy nem ugyanolyan autóval versenyzett a COTA-n, mint Verstappen:

„Nem teljesen ugyanaz a csomagunk, de nem tudom pontosan, hogy ez mennyi volt. Egyszerűen csak túl messze voltunk. Szenvedtünk ezen a hétvégén, semmi sem állt össze. Ugyan fejlődtünk a beállításokkal, de a tempó így is elég gyenge volt. Úgyhogy kicsit ki kell elemeznünk a beállításokat” – fogalmazott Perez, aki arra a kérdésre, hogy a két specifikáció közötti különbséget a Red Bull által Texasba vitt két fejlesztés, a padlólemez élét és a motorborítást érintő újítás hiánya jelentette-e, így felelt: „Igen, így van.”

Perez egyelőre azt sem tudta megmondani, hogy a néhány nap múlva esedékes hazai nagydíján felkerülnek-e az ő RB20-asára az említett fejlesztések: „Még nem tudjuk. Eléggé szűkösen vagyunk az alkatrészeket illetően, és mivel még tanuljuk ezt az új padlólemez-specifikációt, lehet, hogy még egy kicsit várnunk kell, mire én megkapom. Én csak igyekszem a legjobbamat nyújtani, és ez számít igazán.”

f1-perez-redbull-austin-1

Különleges sisakdizájnnal ünnepli 400. F1-es nagydíjhétvégéjét Alonso – fotók

Komoly mérföldkőhöz érkezik a hétvégi Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíjon Fernando Alonso, hiszen ez lesz karrierje során a 400. versenyhétvégéje a száguldó cirkuszban. Fontos a megfogalmazás, mivel még csak a 397. futamrajtja lesz ez: a különbséget az jelenti, hogy három alkalommal nem jutott el a hivatalos startig (a 2001-es Belga Nagydíjon váltóhibával esett ki az első körökben egy piros zászlós megszakítás előtt, és az akkori szabályok értelmében újraindítás esetén az „előző verseny” nem számított bele az értékelésbe, ha az első négy körben történt a leállás; a 2005-ös indianapolisi futamon az emlékezetes Michelin-botrány és -bojkott miatt állt ki a felvezetőkör végén; a 2017-es Orosz GP-n pedig a McLaren-Honda adta meg magát alatta a start előtt).

Mindenesetre Alonso úgy döntött, a Mexikóban esedékes jubileumot ünnepli egyedi sisakfestéssel, amelyet az Aston Martin mutatott meg az Instagram-oldalán. Ennek tanúsága szerint Alonso F1-es karrierjéből helyeztek el fotókat a bukósisakon – az alábbi posztban lapozással tekinthetők meg a képek minderről:

„A szabály betűje szerint korrekt volt a büntetésem, de…” – Russell

Noha elsősorban a Lando Norris és Max Verstappen közötti csata során a McLaren-pilótának kiosztott öt másodperces büntetés „vitte a prímet” az F1-es USA Nagydíjon, nem ez volt az egyetlen vitatott eset a vasárnapi futam során. George Russellt például ugyancsak szankcionálták, amikor Valtteri Bottast úgy előzte meg, hogy leszorította a pályáról – miközben például Verstappen start utáni első kanyaros bevetődését és Norris kiszorítását nem büntették.

Russell szerint ugyan a szabályok értelmében jogos volt a büntetése, de úgy érzi, ez nem mindig igazságos: „Úgy gondolom, nagyon nehéz a felügyelők munkája, mert hatalmas a szabályzat. Amikor lassításban visszanézel egy incidenst, vagy megállítod a felvételt egy adott ponton… a Valtterivel történt büntetésem kapcsán a szabály azt mondja, hogy ha nem vagy előrébb a kanyarcsúcspontnál és úgy kiszorítasz valakit, akkor megbüntetnek. Szóval a szabály betűje szerint korrekt volt a büntetésem. De bárki, aki ismeri a versenyzést vagy nézi azt, tudja, hogy nem volt korrekt.”

A Mercedes-pilóta szerint előrelépést jelenthetne, ha a teljes szezon összes nagydíján ugyanazok a stewardok dolgoznának, de azt is megjegyezte, hogy a szabályok szigorú követése mellett a józan észt is lehetne alkalmazni olykor: „Nem igazán tudom, hogyan mehetnénk előre. Úgy vélem, valószínűleg mindannyian ugyanazokat a felügyelőket szeretnénk látni egész évben, hogy a versenyzők és a stewardok mind ugyanúgy vélekedjenek. Alkalmazhatjuk a józan észt, amikor szükség van rá, ahelyett, hogy követnünk kellene a szabály betűjét.”

f1-russell-mercedes-usa

Copyright miatt tűntek el a furcsa trófeák

Az előzetes tervek szerint különleges trófeákat kaptak volna az USA Nagydíj dobogóján végző pilóták: a Pirelli Matteo Macchiavelli olasz képzőművész tervei alapján készítette el a különböző színű sisakokat viselő figurákat, amelyek a „Heroo” névre hallgatnak. Vasárnap viszont nem ezeket a trófeákat kapták meg a versenyzők – a második Carlos Sainz és a harmadik Max Verstappen, valamint a győztes csapatot képviselő Ferrari-alkalmazott az időmérő győztesének járó Pirelli-gumi alakú díjat kapott, a győztes Charles Leclerc pedig egy szintén másfajta trófeát vehetett át.

A futam után a Pirelli megerősítette a Motorsport szaklapnak, hogy azért nem láthattuk az érdekes díjakat a dobogón, mert a copyright megsértésének gyanúja állt fent a dizájnnal kapcsolatban, a figurák ugyanis nagyon hasonlítanak a Bearbrick nevű cég által gyártott figurákra. A Pirelli, a verseny promótere, valamint az FIA végül közösen úgy döntöttek, hogy visszahívják a speciális trófeákat, helyettük pedig a Pirelli amerikai irodájából hirtelen odaszállított díjakat kaptak a versenyzők.

Úgy tűnik, Sainz nem is volt túlságosan lenyűgözve a kisméretű Pirelli-gumitól:

„Tévedtem Colapintóval kapcsolatban” – Szafnauer

Otmar Szafnauer nemrégiben a High Performance podcast vendége volt, ahol többek között az F1-es debütálását Monzában megejtő Franco Colapinto is szóba került.

A korábbi F1-es csapatfőnöke elmondta, hogy nagyon meglepte őt a fiatal argentin versenyző teljesítménye, akitől nem várta az azonnali versenyképes teljesítményt: „Az első gondolatom az volt, hogy bárkit ültetnek Logan Sargeant helyére, minimum három-négy vagy öt verseny kell ahhoz, hogy az új srác felvegye a tempót.”

„Tévedtem vele kapcsolatban, Colapinto szinte azonnal versenyképes teljesítményt tudott nyújtani” – tette hozzá Szafnauer.

 

Kétszáz néző hatolt be a pályára, súlyos pénzbírságot kaptak az USA Nagydíj szervezői

Az incidens a célegyenesben történt a futam leintését követő pillanatokban: mikor az autók még levezető köreiket teljesítették, a bokszutcával szemben található lelátókról számos – az FIA becslései szerint körülbelül 200 – ember jutott be a pályára. A nézők átmásztak egy kerítést, ahonnan kétméteres mélységbe ereszkedtek le (a fotón jól látható szervizútra), majd átbújtak a pályától elválasztó hálós kerítés alatt és átjutottak a szalagkorláton.

A pályára történő behatolás az FIA biztonsági előírásainak komoly megsértését jelenti, ezért az ilyen esetek mindig a stewardok elé kerülnek. Az USA Nagydíj promóterére 500 ezer dolláros pénzbírságot szabtak ki – ebből azonban 350 ezer dollárt felfüggesztettek 2026. december 31-ig azzal a feltétellel, hogy hasonló behatolás nem történhet egyetlen FIA-eseményen sem a COTA-n. A pályán korábban sosem volt hasonló probléma: ez is oka, hogy a büntetés nagyobb része felfüggesztett. A szervezőket emellett év végig arra kötelezték, hogy a pálya többi, bejutásra alkalmas pontját is vizsgálják ki, és megfelelő intézkedéseket hozzanak.

Az elmúlt években a korábbiaknál sűrűbbé vált, hogy nézők juthassanak a pályára, amikor nem szabadna: idén Kanadában, tavaly Ausztráliában és Brazíliában volt erre példa, de azokban az esetekben pénzbüntetést nem szabtak ki.

Fotó: Red Bull Content Pool

Hamilton beáldozná a futamát Russellért

A falban ért véget George Russell számára az USA Nagydíj szombati időmérője. A Mercedes pilótája a Q3 vége felé csúszott ki nagy sebességgel a 19-es kanyarban, a becsapódás következtében pedig rendesen tönkretette az új fejlesztésekkel telerakott autóját. Russell egy interjúban elárulta: csapattársa, a Q1-ben kieső Lewis Hamilton felajánlotta neki, hogy átadja az ő autójáról az új alkatrészeket.

„Jelenleg csak az alkatrészek miatt aggódunk” – idézi Russell szavait a Motorsport. „Vissza kell vennünk a fejlesztésekből. Lewis nagylelkűen felajánlotta az övéit, de nem fogunk cserélni. Szóval nem tudom, mi fog most történni, de ez a legnagyobb gondunk jelenleg.”

A vártnál gyengébben sikerült időmérő rengeteg kérdőjelet hagyott Russellben, egyelőre azonban nem találja a választ arra, miért estek vissza péntekhez képest.

„Egész szezonban jól ment az autó, pole-pozíciókért és futamgyőzelmekért harcoltunk. Tegnap mindketten versenyben voltunk a pole-ért, ma pedig majdnem mindketten kiestünk a Q1-ben.”

„Nem tudjuk a választ, miért találjuk magunkat mindig ebben a helyzetben. Így reagál az autó a gumikra, a hőmérsékletre, a szélre, az apró változásokra. De az egész idényben ez volt a történet, a régi fejlesztésekkel, az új fejlesztésekkel… Vagy ott vagyunk az élmezőnyben, vagy fél másodperccel, hat tizeddel lemaradva” – foglalta össze a brit.

Red Bull-tesztet és -ülést harcolna ki a Honda Tsunodának

Karrierje legjobb szezonját futja a Formula-1-ben Yuki Tsunoda, ennek ellenére eddig egyszer sem merült fel igazán komoly lehetőségként a neve a Red Bullnál, sokkal inkább tűnt esélyesebbnek Sergio Perez leváltására korábban Daniel Ricciardo, jelenleg pedig Liam Lawson – jóllehet, Helmut Marko nemrég utalt rá, hogy a japán is jelölt, és egyfajta szétlövés jön az utolsó 2024-es futamokon közte és az új-zélandi között. Mindenesetre a Tsunodát hosszú ideje támogató Honda, amely jelenleg még a Red Bull motorprogramjának partnere, szeretné elérni, hogy legalább egy tesztet biztosítsanak a Visa RB versenyzőjének az anyacsapatnál:

„Tsunodát illetően az a célunk, hogy keményen dolgozzunk és ülést biztosítsunk neki a Red Bull Racingnél” – nyilatkozta Koji Watanabe, a HRC elnöke a Motorsport.com szakportálnak. „Hisszük, hogy tehetséges. Természetesen a pilótadöntések végső soron a csapaton múlnak, de partnerként erősen kértük azt, hogy adjanak lehetőséget Tsunodának, hogy vezethessen és tesztelhessen egy Red Bull-autót. Szeretnénk legalább lehetőséget adni neki, hogy megmutassa a képességeit. Közvetlenül Christiannal beszéltem erről, nem zárta ki mindezt. Még semmi sincs eldöntve, de úgy gondolom, alaposan kell haladnunk.”

Watanabe annak ellenére is a Red Bull irányába terelné Tsunodát, hogy 2026-tól már szakítanak az energiaitalosokkal, s helyettük az Aston Martin teljes gyári partnerei lesznek: „Ha minden jól megy és Tsunoda képességeit elismerik, akkor hisszük, hogy 2026 után is a Red Bullnál maradhat és bajnokságokért harcolhat. Ideális lenne Tsunoda számára, ha Red Bull-pilóta lenne. Nem arról van szó, hogy örökre szakítana akkor a Hondával. Jelenleg arra kell koncentrálnia, hogy megszerezze a Red Bull-ülést, és ha ez a célja, hajtania kell érte.”

f1-tsunoda-visarb-austin

Norris „tökéletesen védekezett”, Leclerc nem számított rá

Lando Norris az austini F1-es sprint utolsó körében kemény manőverrel tartotta maga mögött Charles Leclerc-t, melyet a sportfelügyelők végül nem minősítettek szabálytalannak. A Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur így értékelte a történteket: „Lando egy kicsit megmozdult a féktáv alatt. Nem tudom, hogy volt-e kontakt vagy sem, de nagyon közel volt, és egy kicsit veszélyes is volt.”

pf-lec-nor-1 (1)

A kitérő manőverre kényszerülő Leclerc hirtelen roppant dühös lett, viszont mire kiszállt az autóból, kissé lehiggadt: „Nem számítottam rá, hogy ezt teszi. Talán a pillanat hevében úgy gondoltam, hogy a fékezés alatt bemozdult. Vissza kell néznem. Úgy tűnik, hogy a határon volt azzal, ahogy azt a kanyart vette, de végül is versenyzünk. Meg akarta tartani a pozícióját. Megpróbáltam, és nagyon necces volt, majdnem összeütköztünk, de végül megúsztuk.”

A Sky szakértője, a 2009-es világbajnok Jenson Button megvédte honfitársát: „Ez volt a tökéletes védekezés, nincs ezzel semmi baj. Fékezés közben fordult, de ott mindig ezt csinálod. Nem csinált semmi rosszat, így kell védekezni abban a kanyarban. Csak épp Charles nem számított rá, mert addig senki nem védekezett ott. Szerintem Lando pont jól csinálta, ezt az ívet autózod ott, amikor védekezel.”

pf-lec-nor-2

Norrist vizsgálták a felügyelők a Leclerc elleni védekezés miatt

Nem elég, hogy az utolsó kör elején elbukta a Formula-1-es USA Nagydíj sprintjének második helyét, még a harmadik pozíciója is veszélybe került Lando Norrisnak. A pálya utolsó szektorában ugyanis már a másik ferraris, Charles Leclerc támadta a McLaren-pilótát, aki azonban keményen behúzta elé az autóját, ami miatt a monacóinak korrigálnia is kellett. A leintés után az FIA aztán jelezte, hogy beidézték Norrist: Leclerc arra panaszkodott a rádión, hogy a brit a féktávon mozgott be.

Maga Norris a dobogósoknak tartott FIA-sajtótájékoztatón azzal védte meg a manőverét, hogy a pálya azon szekciójában eleve fékezés közben kell kanyarodni: „Nem tudom, hol… ó, ahol végig kanyarodnod és fékezned kell? Úgy értem, a kanyarodás közben fékezel… Szóval szerintem van ennek így értelme” – reagált a vb-összetettben második pilóta a vizsgálatra vonatkozó kérdésre.

A felügyelők hamar ítéletet hoztak: a rendelkezésre álló felvételek áttanulmányozása után arra jutottak, hogy nem került sor jelentős irányváltásra féktávon, a Norris által bemutatott manőver egy legitim védekezési megmozdulás volt, így a stewardok szerint nem volt szó kiszámíthatatlan vezetésről, ezért nem járt büntetés a britnek, aki maradt a harmadik helyen.

f1-norris-austin-mclaren-1

Még idén bejelenti új motorpartnerét az Alpine

Az Alpine idén kinevezett csapatfőnöke, Oliver Oakes az austini F1-es hétvégén arról beszélt, hogy jelenleg is zajlik a folyamat, mely során kiválasztják a franciák motorpartnerét a 2026-os szezontól kezdődő új érára: „A cégcsoport szintjén világossá tettük, hogy a lehető legjobb motort akarjuk az autóban, és ez a folyamat most is zajlik. Vizsgáljuk a lehetőségeket, és szerintem tájékoztatással leszünk, ha lesznek híreink.”

oakes-alpine

Amikor megkérdezték, hogy ez mikorra várható, Oakes így felelt: „Még az év vége előtt. Rendben van ez így?” – mondta tréfásan, majd arra is kitért, hogy milyen elvárásai vannak a szezon hátralévő részére: „Inkább arról van most szó, hogy alaposan áttekintjük, hogyan dolgozik együtt a csapat a nehéz szezonkezdet után.”

„Úgy gondolom, hogy nagyon összeszedték magukat, hogy kemény munkával javítsanak a teljesítményen az év utolsó néhány versenyére. Mi pedig csak azt nézzük, hogyan tudunk fejlődni mostantól a jövő év elejéig.”

gasly-cota

Leclerc nem akar érdemtelenül bajnok lenni

Az austini sprintet megelőzően Lando Norris lemaradása 52 pont Max Verstappennel szemben, ami azt jelenti, hogy a brit versenyzőnek reális esélye van a világbajnoki címre, s matematikailag még Charles Leclerc is beleszólhat a küzdelembe, hiszen Norris mögött további 34 egység a lemaradása.

leclerc-cota-3

A monacói versenyző úgy érzi, csak akkor nyerhet, ha mindkét éllovasnak komoly balszerencséje lesz – de ő nem akar így nyerni, és szerinte nem is érdemelnék meg idén a végső győzelmet:  „A lehető legjobban kell befejeznünk ezt a szezont, mielőtt elkezdenénk a következővel foglalkozni. De a versenyzői bajnok cím nagyon nehéz lenne. Ha megnyerjük, az azért lesz, mert az utolsó hat futam alatt nagyon szerencsések voltunk, ellentétben Maxszal és Landóval.”

„És én nem kívánom ezt nekik. Nekünk ki kell érdemelni a győzelmet, és idén még nem érdemeljük meg. De dolgozunk rajta” – mondta Leclerc a belga RTBF-nek. „Közelebb vagyunk a konstruktőri címhez, de ahhoz sincs meg a legjobb autónk. Jelenleg a McLarennek van a legjobb autója, megelőzve a Red Bullt és a Ferrarit, de keményen dolgozunk, hogy megfordítsuk a tendenciát.”

leclerc-cota-2