Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. október 1. szombat

Domenicali ismét hangsúlyozta: nem prioritás az F1 számára egy új csapat

Hónapok óta tudni lehet, hogy az Andretti szeretne csatlakozni a Formula-1 mezőnyéhez, ám míg a 2026-os motorszabályok által becsábított gyártókat (egyelőre az Audi jelezte az érkezését) szívesen látják, addig egy új csapat beszállását eddig nemigen támogatták. Toto Wolff Mercedes-főnök különösen ellenezte a tizenegyedik istálló lehetőségét, de Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is többször elmondta, hogy nem érzi ennek szükségét – most ezt újra megtette a Sky Sports F1-nek nyilatkozva annak ellenére is, hogy a plusz csapat révén több pilóta kaphatna lehetőséget a száguldó cirkuszban:

„Mint mindig, kiegyensúlyozottnak kell lennünk. Mindent meg kell vizsgálnunk. Hogy több versenyző indulhatna… végső soron mindig van egy limit, ameddig elmehetünk. Ha jönne egy vagy két csapat még, az talán plusz versenyzői üléseket jelentene, de a megfelelő tartományban kell maradni, ami sikeres a sport szempontjából. Ilyen tekintetben vizsgálni kell a csapat fenntarthatóságát, valamint azt, hogy ne legyünk túl zsúfoltan. Úgyhogy azt mondanám, hogy a prioritások között nincs szüksége erre most az F1-nek.”

Domenicali arra is utalt, hogy az extra alakulat érkezése megbontaná a jelenlegi csapatokkal meglévő anyagi arányokat is, elvégre eggyel több csapat között kellene szétosztani ugyanazt a pénzt: „Jelenleg az F1 rendkívül versenyképes, de erősnek kell lennünk pénzügyileg és kompetencia tekintetében is, és ma az egyik legfontosabb, hogy hosszú ideig stabil maradjon a rendszer. Látható, manapság mennyire nehéz olyan embert találni, aki a legmagasabb szintet képviseli a maga üzletágában. Úgy vélem, most kell befektetnünk a jövőbe, de kiegyensúlyozottnak kell maradnunk. Szóval nem mondom, hogy nem fog megtörténni, de lépésről lépésre kell haladnunk.”

domenicali-f1-dppi

fotó: DPPI

Anyagi problémák a W Seriesnél, kérdéses lehet a szezon befejezése

Baljóslatú hírek jelentek meg a The Telegraph hasábjain a W Series kapcsán: a lap szerint a 2019-ben útjára indított, idén harmadik szezonját futó női formulaautós bajnokság komoly pénzösszegekkel tartozik a hitelezőinek. A sorozatnak jót tett, hogy tavaly óta már a Formula-1 betétprogramjaként turnéznak, de így sem fenékig tejfel a helyzet, így bár a hétvégén Szingapúrban még versenyez a mezőny, a The Telegraph szerint az erősen kérdéses, hogy a tervezett austini és mexikóvárosi fordulókat is meg tudják-e majd tartani, ehhez további forrásokra lehet szükség.

A W Series vezérigazgatója, Catherine Bond Muir elismerte mindezt – ahogy azt is, hogy bizonytalan, hogy ki tudják-e fizetni a pénzdíjakat, többek között a várhatóan harmadik címét is bezsebelő Jamie Chadwicknek –, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy folyamatosak a tárgyalások és optimista ezekkel kapcsolatban. Hozzátette: még egy új szériáról van szó, és például a teniszben is évtizedekbe telt, mire egyenlőség alakult ki a nemek között.

w-series-szing

Sajtó: Eldőlhetett, melyik csapatnál versenyez jövőre De Vries

A monzai parádés beugrása után hirtelen a pilótakeringő kulcsfigurájává lépett elő Nyck de Vries, akinek a híresztelések szerint a Williams mellett az Alpine-nál és az AlphaTaurinál is lehet esélye. Nos, a Canal+ most arról számolt be, hogy értesüléseik szerint a fiatal holland megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTaurinál debütálhat. Ez pedig azt is jelenti, hogy az energiaitalosok elengedik Pierre Gaslyt az Alpine-hoz, ahol Esteban Oconnal összeállhat a francia „álomcsapat”. A Formula Podcast értesülései szerint egyébként elsősorban az akasztotta meg az egyeztetéseket a felek között, hogy az Alpine sokallta a Red Bull által Gaslyért kért összeget – de ha igazak a pletykák, akkor ennek az ügynek a végére is pont kerülhetett. Gasly egyébként a csütörtöki sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „két-három héten belül” dőlhet el a sorsa.

A további szabad ülések sorsáról és az egész pilótapiaci kavarodásról a Formula Podcast legutóbbi adásában részletesen is szó esett, alább meghallgathatják az első kézből érkező híreszteléseket:

 

Portimaóval bővül hétfordulóssá a WEC 2023-as naptára

Egyre több versenysorozat teszi közzé a jövő évi menetrendjét, a héten pedig az Endurance-világbajnokság is sorra került, amely 2023-ban amúgy is izgalmas új korszakába lép, hiszen a Hypercar és az LMDh által alkotott közös elitkategóriában a Toyota, a Peugeot és a Glickenhaus mellé érkezni fog a Ferrari, a Porsche és a Cadillac is. A gyártók küzdelmét pedig az ideinél eggyel több, szám szerint hét versenyen át élvezhetjük majd: a minap közzétett versenynaptár alapján ugyanis csatlakozik április közepi időponttal Portimao is, amely 2021-ben már sikeresen ugrott be a koronavírus-járvány miatt átvariált szezonban.

Ezt leszámítva viszont minden más a megszokott rend szerint zajlik majd: márciusban a sebringi 1000 mérföldes nyitja az évadot, majd Portimao után jön Spa, június 10-11-én pedig a századik jubileumát ünneplő Le Mans-i 24 órás. Monza, Fuji és Bahrein zárja ezt követően a sort, utóbbi ismét hat- helyett nyolcórás futamnak ad otthont.

A WEC 2023-as versenynaptára:

Március 17. Sebringi 1000 mérföldes
Április 16. Portimaói 6 órás
Április 29. Spái 6 órás
Június 10-11. Le Mans-i 24 órás
Július 9. Monzai 6 órás
Szeptember 10. Fuji 6 órás
November 4. Bahreini 8 órás

wec-portimao-start-dppi

fotó: DPPI

Szingapúr társuralkodójává válhat Lewis Hamilton

A Mercedes versenyzője négy győzelemmel rendelkezik a miniállamból, így csupán egy elsőséggel áll a csúcstartó Sebastian Vettel mögött, aki 2019-ben itt aratta karrierje valószínűleg utolsó győzelmét. Amennyiben a várakozásoknak megfelelően alkalmasnak bizonyul az Ezüst Nyilak számára a szingapúri aszfaltcsík, abban az esetben Hamiltonnak jó esélye van a helyi rekord beállítására. A brit elvárások nélkül várja a hétvégét: Egyáltalán nincsenek elvárásaim, csak megpróbálom a legjobb hétvégét teljesíteni, bármi is vár ránk" – nyilatkozta Hamilton a Formula.hu jelenlétében megrendezett sajtótájékoztatón.

A két világbajnok mellett korábban másik kettő, szintén egyéni címmel rendelkező pilóta tudott nyerni az ázsiai futamon, Fernando Alonso kétszer, Nico Rosberg pedig egy alkalommal. A csapatok tekintetében a Mercedes vezet négy trófeával, a második helyen a Ferrari és a Red Bull áll három sikerrel. Utóbbi istálló győzelme esetén Max Verstappen karnyújtásnyira kerülhet az egyéni világbajnoki címtől.

Ma ünnepli 25. születésnapját Max Verstappen

A 2019 után visszatérő Szingapúri Nagydíj hétvégéjén ünnepelheti szülinapját a Red Bull címvédő pilótája, aki szeptember 30-án, azaz ma töltötte be 25. életévét. A holland versenyzőt csapata tortával köszöntette pénteken. Verstappen 2015-ben mutatkozhatott be a sportágban a Toro Rosso színeiben, egy évvel később Barcelonában pedig már az osztrák istállóval szerezhette meg első futamgyőzelmét. A tavalyi évben révbe ért, és első világbajnoki címét is bezsebelte, hamarosan pedig a második is meglehet neki, amit akár már ezen a hétvégén bebiztosíthat.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

NASCAR: Agyrázkódás miatt nem indulhat egy pilóta a Talladega Superspeedwayen

Nem kapott engedélyt az orvosoktól Alex Bowman, így biztosan nem állhat rajthoz a NASCAR Cup Series talladegai futamán. A Hendrick Motorsports 48-as számú autójának versenyzője még a múlt vasárnapi futamon ütközött a falnak a Texas Motor Speedwayen, ám ennek ellenére be tudta fejezni a versenyt. Mint utóbb kiderült már akkor sem érezte jól magát, a későbbi vizsgálatok után pedig agyrázkódásra utaló tünetek miatt kénytelen távol maradni a következő eseménytől. „Agyrázkódásra utaló tünetek miatt hajtottak végre vizsgálatokat, ezek után pedig biztossá vált, hogy nem én fogom vezetni a 48-as Ally Chevrolet-t Talladegán. Bár csalódott vagyok, az egészségem a legfontosabb. A lehető legnagyobb mértékben betartok minden orvosi utasítást, hogy minél hamarabb visszatérhessek” – írta közleményében Bowman.

Minden nem túl jó hír számára, miután jelenleg az utolsó helyen áll a legjobb 12 küzdelmei során, vagyis, ha vissza is térhet Charlotte-ban, akkor is csak egy lehetősége lesz arra, hogy kiharcolja a továbbjutást. Helyét Noah Gragson veszi majd át, aki eredetileg a Beard Motorsports 62-es autójában kapott volna lehetőséget erre az alkalomra, így azonban változik ott is a felállás. Azt a versenygépet Justin Allgaier vezetheti majd.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

Titkos projekten dolgozik Sebastian Vettel

A német pilóta a magyar futam előtt hozta létre Instagram-fiókját, ahol mostanáig csupán visszavonulásának bejelentése volt fellelhető. Azonban most, a Szingapúri Nagydíj csütörtökjén, a négyszeres világbajnok újabb tartalmat töltött fel a felületre. Vettel egy 50 másodperces videót osztott meg, melyben gyermekkorából, alsóbb kategóriás versenyeiről, valamint F1-es bemutatkozásáról kerültek rövid klipek összevágásra.  A kisfilmben eközben szerepel több mondat is, mint a "Kicsoda Sebastian Vettel?" és a "Nemsokára érkezik". 

Valószínűleg egy dokumentumfilmről van szó, azonban erről az Aston Martin pilótája nem szeretett volna sokat elmondani: "Majd meglátjátok. Lelőném, ha most elmondanám, de majd meglátjátok" - nyilatkozta titkolózva Vettel a média (és közötte a Formula.hu) képviselőinek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

 

Bejelentés: már jövőre MotoGP-futamot rendez India

A múlt héten még csak arról szóltak a hírek, hogy előzetes megállapodást kötött India és a Dorna arról, hogy a közeljövőben a dél-ázsiai országba látogathat a sorozat. A Thaiföldi GP pénteki napján viszont bejelentették, hogy a tervek szerint ez már a 2023-as szezonban megvalósul! Az Indiai Nagydíjnak a múlt évtized elején a Formula-1-et is három éven át vendégül látó Buddh International Circuit ad majd otthont. Ezzel tovább terjeszkedik a MotoGP a régióban: Malajzia hosszú évek óta a kalendárium része, de az elmúlt időben Thaiföld és India is csatlakozott a naptárhoz.

Az Indiai GP néhány napon belül a második új helyszín, amelyet bejelentettek 2023-ra, hiszen nemrég kiderült, hogy Kazahsztán is versenyt rendez jövőre a vadonatúj Sokol International Racetrack versenypályán – igaz, a MotoGP esetén mindig érdemes az ilyesmit fenntartásokkal kezelni, lásd még a Circuit of Wales, a KymiRing vagy épp akár a magyar helyszínek eseteit is… Mindenesetre a hírek szerint akár már ma közzétehetik a teljes jövő évi versenynaptár-tervezetet is.

india-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a körrel szerezte meg a 2019-es pole-t Leclerc Szingapúrban

Nem ma volt, szóval jobb, ha felidézzük, miként is szerezte meg zsinórban harmadik pole-pozícióját 2019-ben Charles Leclerc. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Fotók: bemutatta új sisakját Lando Norris

A McLaren brit pilótája megint új sisakfestéssel támad, ezúttal zöldes árnyalatot választott.

 

Reggel MotoGP, délután F1: ez a pénteki program

A thaiföldi MotoGP-fordulót a szingapúri F1 egészíti ki: íme a pénteki program, a teljes hétvégi menetrend pedig itt elérhető!

Péntek

5:50-6:35 MotoGP, első szabadedzés (Match4)

10:05-10:50 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

12:00-13:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

13:45-14:15 W Series, szabadedzés

15:00-16:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

-00122039_016

fotó: dppi

Ismét megjelent a Lego-McLaren

Az Ausztrál Nagydíjat követően újra felbukkant az életnagyságú Lego Technic McLaren. Ezúttal a szingapúri futam helyszínén, a csapat rendezvényén tűnt fel az építmény, melybe a mostani alkalommal az istálló pilótája, a nemrégiben DJ pult mögé álló Lando Norris be is ült.

 

Vettel: Nem Lawrence Stroll vett rá a visszavonulásra

Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján jelentette be, hogy az idei szezon végén távozik a Formula-1-ből. Néhány nappal később kiderült, hogy nem kis meglepetésre az a Fernando Alonso veszi át jövőre a helyét az Aston Martinnál, akivel kapcsolatban egészen addig biztosnak tűnt, hogy maradni fog az Alpine-nál. Felmerülhetett, hogy mivel Alonso és a tulajdonos Lawrence Stroll köztudottan jó viszonyt ápol egymással, utóbbi esetleg szerepet játszhatott abban, hogy a német visszavonuljon, helyet csinálva a spanyolnak, Vettel azt azonban határozottan tagadta:

„Magamtól hoztam meg a döntést a befejezésről. A csapatnak és Strollnak ehhez semmi köze” – jelentette ki a négyszeres világbajnok az olasz Autosprintnek nyilatkozva. Vettel hozzátette: Alonso ugyancsak nem játszott szerepet a döntésében, hiába csinált utat neki a kiszállásával.

vettel-lawrence-stoll-dppi

Enyhíti a pattogás mérésére vonatkozó szabályokat Szingapúrtól az FIA

A 2022-es autók koncepciójának kellemetlen velejárója volt a delfinezésnek nevezett jelenség, amely Baku utcáin öltött olyan mértéket, ami miatt az FIA lépett: egy új technikai direktívát vezettek be, amellyel korlátozni igyekeztek a pattogást. A szabályozás némi huzavona és vita után csak a Belga Nagydíjtól lépett életbe, ám mostanáig egyetlen csapat sem lépte át a megengedett értéket – pedig az akár kizárással is járhatna –, sőt maga a jelenség sem okozott már a legtöbbször problémát az istállóknak.

Ez azonban változhat az olyan hepehupás helyszíneken, mint a soron következő Szingapúr vagy épp Austin (bár előbbit több szakaszon is újraaszfaltozták épp emiatt). A huplik ugyanis azt eredményezhetik, hogy az autók akaratlanul is átléphetik a limitet. A jelenlegi rendszer átlagos értékekkel számol, a csapatok jelzésére pedig Nikolas Tombazis, az FIA együléses sorozatokért felelős részlegének vezetője a Motorsport információi szerint levelet írt, amelyben apró változtatásról számolt be. Annak érdekében ugyanis, hogy a bukkanók okozta kilengések ne torzítsák a mérést, a 7G fölé eső erőhatásokat nem veszik figyelembe az átlag számításakor – ez a szándék szerint segítené a csapatokat abban, hogy ne lépjék át véletlenül a határértéket.

f1-2022-szikra-dppi

fotó: DPPI

Így kezdte a szingapúri hétvégét Gasly és Leclerc

Együtt indította el a szingapúri hétvégéjét Pierre Gasly és Charles Leclerc. A két pilóta jó barátságot ápol, most pedig a francia tette közzé az Instagram felületén, hogy egy közös vacsorával vágtak neki az ázsiai futamnak. Az AlphaTauri versenyzője a legutóbbi alkalommal a nyolcadik helyen végzett a miniállamban, mely eredménnyel valószínűleg most is elégedett lenne. A monacói számára pedig a világbajnokság matematikai esélyének életben tartása a cél. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY

Ahol Marquez kétszer is nyerni tudott utolsó kanyarig tartó csatában – videó

A hétvégén a Chang International Circuitre látogat a MotoGP mezőnye: a koronavírus-járvány miatti kényszerű távollét okán ez lesz a harmadik alkalom, hogy rendeznek Thaiföldi Nagydíjat a gyorsaságimotoros-vb-n. Az első két kiírás viszont egyaránt parádés befutót hozott a királykategóriában: 2018-ban Marc Marquez és Andrea Dovizioso, míg egy évvel később Marquez és az akkor újonc Fabio Quartararo vívott utolsó kanyarig tartó párharcot egymással. Mindkét összecsapást a spanyol nyerte – pedig ez olyannyira nem jellemző rá a karrierje során, hogy Doviziosót például a számos utolsó körös csatájuk ellenére csak ebben az egy esetben tudta ilyen módon legyőzni az olasz öt sikere (kétszer Katarban, kétszer Spielbergben, egyszer pedig az esős Motegiben járt túl a hondás eszén) ellenében! Íme, a két burirami csata mozgóképen is (a második videó a képre kattintva nézhető):

marquez-quartararo-buriram-2019

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Már idén egész napos partit csap Las Vegasban az F1

Bár az első versenyre csak 2023. november 18-án kerül majd sor a legendás Las Vegas-i Stripen, a Formula-1 már idén november 5-én is hatalmas nyitóünnepséggel készül az egy évvel későbbi eseményre. Az egész napos program során a rajongók többek között kipróbálhatják magukat kerékcsere közben és e-sport-szimulátorokban, míg este a Red Bull és Mercedes versenyzői tartanak majd autós bemutatót a Las Vegas Boulevardon, mielőtt a nagyszínpadon a teljes mezőnyt bemutatják. Egy kis ízelítő a nagyszabású show-hoz:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Las Vegas (@f1lasvegas) által megosztott bejegyzés

Idézzük fel a legutóbbi Szingapúri Nagydíjat

Idén 2019 után visszatér a száguldó cirkusz mezőnye Szingapúrba. A legutóbbi verseny már három éve volt, így talán sokunkra ráfér, hogy felidézzük, mi is történt abban az esztendőben. Talán nem csak a legnagyobb fanatikusok tudják, hogy minden bizonnyal Sebastian Vettel utolsó F1-es győzelmét hozta a 2019-es kikötőbeli futam. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Button annyira nem örül Ocon kijelentésének Alonso csapattársairól

Esteban Ocon egy olasz lapnak adott hangot benyomásának, hogy Formula-1-es teljesítményét alulértékelik. A francia azzal érvelt, hogy az idei világbajnokságban több ponttal rendelkezik, mint nagyra tartott csapattársa, Fernando Alonso, tavaly pedig az időmérőkön volt 11-11 az arány közöttük. „Ha megnézzük Fernando karrierjét, az egyetlen csapattárs, aki egálban tudott lenni vele, az Lewis, senki más nem teljesített jobban nálam” – emelte ki Ocon.

A kijelentést, melyet felkapott az F1-es szaksajtó, kevésbé díjazta Jenson Button, a 2009-es világbajnok, aki a McLarennél két szezonon át volt Alonso csapattársa. A brit megosztotta a hírt a közösségi médiában, egy rövid kommentárral: „Ezzel nem fogok tudni egyetérteni.” Button az első közös szezonban, 2015-ben öt ponttal Alonso előtt végzett a világbajnokságon, 2016-ban viszont már egyértelműen a spanyol felé billen a mérleg.

A PlanetF1.com előkereste Alonso korabeli nyilatkozatát a közös évekből, amelyben a kétszeres világbajnok arról beszélt, Buttont tartja legjobb csapattársának. „Valószínűleg ő az eddigi legjobb csapattársam. Nagyon gyors, versenyképes az autóban minden körülmény között, de azon kívül igazi úriember” – fogalmazta meg akkor Alonso. Persze mindenki eldöntheti, a hat évvel ezelőtti megszólalás mennyire volt udvariassági gesztus a csapattárs felé, akivel Alonso jó kapcsolatot ápolt.

Ismételten musical készült Ayrton Sennáról

2017 novemberét követően újra zenés művet adtak elő a háromszoros világbajnokról. A Cia Stone de Teatro nevű társulat hét brazil városba látogatott el és adta elő az "Ayrton Senna - The Musical" - című darabot. A történet azt követi, ahogyan Senna a gokartozástól eljut a Formula-1 csúcsára, a McLarennel szerzett első vilagbajnoki címig. A mű megtekintése ingyenes volt, a társulat pedig színjátszó, táncos és énekes kurzusokat is tartott a helyszínen, sőt, a gyermekeknek is különleges programokkal készültek. Az előadássorozat szeptember 18-án zárult.

Azonban Senna nem az egyetlen F1-es versenyző, akiről musical készült. 2018-ban a Mercedes hétszeres világbajnokáról készült egy mű "Hamilton (Lewis)" címmel, mely egy Alexander Hamiltonról szóló korábbi darab paródiájaként mesélte el a brit 2007-es szezonját, azonban a kritikusok szemében nem aratott nagy sikert.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Cia Stone de Teatro (@ciastonedeteatro) által megosztott bejegyzés