Wolff Abu Dhabi esetleges megnyeréséről: „Semmi sem hozza vissza a tavalyi vb-címet”
https://formula.hu/parc-ferme/33532
Már csak hat verseny van hátra a 2022-es Formula-1-es évadból, de továbbra is futamgyőzelem nélkül áll a Mercedes. A szezon elejéhez képest azonban egyértelmű a címvédő istálló előrelépése, nem véletlen, hogy a gyorsabb autóval rendelkező, de a hibák miatt rengeteg pontot elszóró Ferrarit is célkeresztjébe vette már Toto Wolff. A csapatfőnök ugyanakkor a konstruktőri második helynél is fontosabbnak találja, hogy még idén újra nyerni tudjanak: Szingapúrra például a hepehupák ellenére is jobb esélyeket lát, mint a legutóbbi monzai fordulón.
De akár az is előfordulhat, hogy az idényzáró Abu Dhabi Nagydíjon győz a Mercedes – ennek kapcsán pedig nekiszegezték Wolffnak a kérdést, hogy elégtételt jelentene-e számukra, ha azon a helyszínen diadalmaskodnának, ahol tavaly drámai-vitatott körülmények között elbukták a vb-címet Lewis Hamiltonnal: „Hogy igazságszolgáltatás lenne-e? Szerintem semmi sem fogja visszahozni azt a bajnokságot” – zárta rövidre a témát Wolff.
fotó: DPPI
Verstappen utolérte Raikkönent – a Szaúd-arábiai Nagydíj statisztikái
https://formula.hu/parc-ferme/31905
Akárcsak az időmérő, úgy a futam után is készült egy statisztikai válogatás a Formula Podcast oszlopos tagja, Gellérfi Gergő tollából – ebből szemezgettünk az alábbiakban, a teljes gyűjtés a műsor Facebook-csoportjában olvasható:
- Max Verstappen karrierje 21. győzelmével beérte Kimi Raikkönent az örökranglista 15. helyén. A következő sikerrel Damon Hillt érheti majd utol. Verstappen egyébként mindössze három évvel idősebb, mint Raikkönen volt az F1-es debütálásakor, s héttel fiatalabb, mint Hill volt az ő (meglehetősen kései) bemutatkozásakor.
- Verstappen zsinórban hetedik szezonjában aratott futamgyőzelmet, mindössze a 9. versenyző az F1 történetében, aki ilyen hőstettel büszkélkedhet. A rekorder Schumacher és Hamilton 15-tel, majd következik Prost (10), Senna (9), Piquet (8), valamint Moss, Clark, Coulthard és immár Verstappen (7).
- A Red Bull 76. győzelmével vészesen közelíti a csapatok ranglistájának 5. helyén található Lotust (81), s a 7. csapat lettek, akik zsinórban hét szezonon át aratnak legalább egy győzelmet. Egyébként, ha 2015 nem múlt volna el futamsiker nélkül számukra, akkor 14 szezonos lenne ez a sorozat, ami az örökranglista 2. helyére lenne jó…
- Nem véletlenül kérdezte meg Hamilton (persze valószínűleg legalábbis félig viccesen), hogy a 10. helyért jár a pont, hiszen karrierje során mindössze harmadszor fut be ebben a pozícióban. A büntetésekkel tarkított 2008-as Francia Nagydíjon nem is járt még pont ezért a helyezésért, de a második ilyen alkalom is közel 10 éve volt, amikor a 2012-es Koreai Nagydíjon egy sérült autót mentett a célba.
- A brit két futam után mindössze 16 ponttal áll a tabellán egy 3. és egy 10. hellyel. Ez karrierje második legrosszabb szezonkezdése a 2009-es után, amikor egy kizárást és egy hetedik helyet tudott felmutatni az első két versenyen.
Magnussen nyakát tényleg ápolni kellett szombaton
https://formula.hu/parc-ferme/31904
„Kemény, ha egy évig hiányzol a Formula-1-ből és megérkezel egy ilyen pályára. Nagyszerű pálya, nem ellene beszélek, csak egyszerűen nem voltam rá felkészülve” – mondta a Formula.hu újságírójának jelenlétében a kvalifikáció után Kevin Magnussen, akit nagyon megviselt a dzsiddai aszfaltcsík. A dán pilóta egy esztendőnyi kihagyás után tért vissza a mezőnybe idén, fizikálisan pedig még lesz hová fejlődnie, amit a csapat által megosztott képek is alátámasztanak. A 29 éves pilóta szombaton arról számolt be, hogy pokolian fájt a nyaka az erőhatások miatt, ám fájdalmak ide vagy oda, ismét a maximumot hozta ki a hétvégéjéből és a szezonnyitó után újra pontokat tudott szerezni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Hamilton nem volt tisztában a pontrendszerrel
https://formula.hu/parc-ferme/31903
Érdekes beszélgetés zajlott le Lewis Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington között a Szaúd-Arábiai Nagydíj leintése után. A hétszeres világbajnoknak nagyon küzdelmes hétvégéje volt, miután szombaton a Q1-ből sem tudott továbbmenni, vasárnap pedig a javuló tempó ellenére csak a 10. lett egy késői kiállásnak köszönhetően. A mérnöke a futam végén közölte vele az eredményt, de a brit versenyző egy érdekes kérdést tett fel.
„Oké Lewis, ez egy 10.hely, sajnálom” – mondta Bonnington. „Jár ezért a helyért egyálalán pont?” – kérdezett vissza Hamilton.
Így ünnepelt a Red Bull Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/31902
Érzelmes pillanatokat éltek át az energiaitalos csapat tagjai a Szaúd-Arábiai Nagydíj után, hiszen a múltkori dráma után, ezúttal mindkét pilótájuk célbaért, Max Verstappen pedig hatalmas csatában győzött Charles Leclerc ellen. Az istálló közösségi oldalaira most egy összefoglalót is feltöltöttek az ünneplésről.
On top in Jeddah after an intense fight from lights to flag pic.twitter.com/M0BPrTTVZQ
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 27, 2022
Korábbi csapattársa lepte meg David Coulthardot
https://formula.hu/parc-ferme/31901
Vasárnap ünnepelte 51. születésnapját a skótok korábbi klasszisa, aki jelenleg televíziós szakértőként dolgozik, a Szaúd-Arábiai Nagydíj után pedig ő készíthette el a futamot követő interjúkat a dobogós versenyzőkkel. Az egykori F1-es pilótát a finnek kétszeres világbajnoka, Mika Hakkinen lepte meg egy szelet tortával, akivel annak idején csapattársak voltak a McLarennél.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bokszban továbbra is verhetetlen a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/31900
Nehéz szezonja van eddig a McLaren csapatának, mely igazából csak szenvedett az első két hétvégén. A szezonnyitóhoz képest ugyan jobban alakultak a dolgok, hiszen itt már sikerült pontokat szerezniük Lando Norris hetedik helye révén, de messze elmaradnak a tavalyi teljesítményüktől. Egyvalamiben viszont sikerült fejlődniük, a bokszkiállások tempóját tekintve ugyanis verhetetlenek voltak Szaúd-Arábiában. A DHL Fastest Pit Stop Award a leggyorsabb munkáért ját, a wokingiak pedig kivételesen jók eddig ebben az értékelésben, miután legutóbb Daniel Ricciardónak 2.41, míg csapattársának 2.51 másodperc alatt cserélték le a kerekeit a futam során, amivel a lista élére kerültek. Ezt a versenyt egyébként Bahreinben is megnyerték, akkor az ausztrál szerelői 2.31 másodperc alatt végeztek.
Fastest pit-stop for the second consecutive week!
— McLaren (@McLarenF1) March 28, 2022
Loving your work, team. #MondayMotivation pic.twitter.com/ypJBo5BVPh
Dinnyedobással ért véget a NASCAR-futam Austinban
https://formula.hu/parc-ferme/31899
Továbbra is gőzerővel halad a NASCAR királykategóriájának számító Cup Series alapszakasza, a mezőny pedig az elmúlt hétvégén Austinba, a COTA versenypályára látogatott el. A futamon rengeteg sárgazászlós szakaszt volt, végül a hosszabbításban dőlt el a győzelem sorsa, egy egészen parádés befutóval. Az utolsó körökben hárman is esélyesek voltak a futamgyőzelemre, AJ Allmendinger, Alex Bowman és Ross Chastain küzdöttek egymással, akik többször is összeértek, ennek pedig az lett a vége, hogy Allmendinger a kavicságyban kötött ki, Chastain pedig megnyerte a futamot.
UNBELIEVABLE pic.twitter.com/E8pdMIOSSC
— NASCAR (@NASCAR) March 27, 2022
A Trackhouse Racing pilótája ezzel saját maga és csapata első győzelmét szerezte a sorozatban, valamint automatikusan a rájátszásba is kvalifikálta magát, de nem csak ezért volt nagy pillanat a sikerük. Chastin egy dinnyetermesztő családból származik, így ennek okán többször is előfordult a kisebb szériákban, hogy a győzelme esetén földhöz vágott egy dinnyét. A 29 esztendős pilóta, aki a „dinnyés ember” becenévre hallgat, természetesen nem hagyhatta ki az ominózus pillanatot a leintés utáni ünneplés során.
Iconic @RossChastain | @TeamTrackhouse pic.twitter.com/S9LfZngYGJ
— NASCAR (@NASCAR) March 27, 2022
A NASCAR egyébként kivételes izgalmakat produkál idén, mivel hat versenyen, eddig hat különböző győztest avattak, közülük pedig hárman is ebben a szezonban szerezték meg pályafutásuk első sikerét a Cup Seriesben.
Íme a szikrázó szaúdi futam legjobb pillanatai
https://formula.hu/parc-ferme/31898
Komolyabb incidensek nélküli, de a végsőkig izgalmas versenyt hozott a Szaúd-arábiai Nagydíj. Volt itt minden: Ferrari-Red Bull 2.0, Alpine házicsata és biztonsági autó is. A képre kattintva újraélhetitek a legjobb pillanatokat.
Megúszta a büntetést Sainz és Perez is, Albon nem
https://formula.hu/parc-ferme/31897
Újfent volt dolga a felügyelőknek a verseny után, a hajrában kialakult sárga zászlós szituációban ugyanis a felvételek szerint több pilóta sem lassított eléggé. Elsőként természetesen a zászlózást igénylő baleset főkolomposát, Alex Albont vették elő, aki Lance Stroll-lal akadt össze a 47. körben; a thai pilóta jutalma három rajthelyes büntetés lett a soron következő Ausztrál Nagydíjra, két büntetőpont társaságában. „A 23-as számú autó késői fékezéssel próbálta megelőzni a 18-as számút. Az előzés közben elfékezte magát és összeütközött vele. Úgy véljük egészben vagy javarészt a 23-as számú autó tehető felelősé az ütközésért” – hangzott a versenybíróság döntése.
A leintés után többek között a dobogós Carlos Sainz, Sergio Perez és Kevin Magnussen is aggódhatott a helyezéséért, végül azonban úgy találták, hogy mindhárman megfelelő mértékben lassítottak a sárga zászlók idején.
Mindössze 18 bokszkiállás volt Szaúd-Arábiában
https://formula.hu/parc-ferme/31896
A megszokotthoz képest egészen kevés kerékcsere volt az 50 körös Szaúd-arábiai Nagydíjon, olvasható le a Pirelli infografikájáról. A döntő taktika az egy kiállás volt, mindössze Bottas cserélt kétszer (másodjára röviddel kiesése előtt), ráadásul a verseny eleve két autó mínuszban indult Schumacher és Tsunoda kihullásával – így jöhetett össze a mindössze 18 bokszkiállás. Kizárólag a közepes és kemény keverék kapott szerepet, lágyat senki nem használt Dzsiddában.
F2: Brazil rajt-cél győzelem, újabb bokszutcai dráma
https://formula.hu/parc-ferme/31895
A kaotikus szombati sprinthez képest nyugodt mederben telt a Formula-2 dzsiddai főversenye, nagyobb baleset és biztonsági autós fázis nélkül, de ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna eseménydús. Nagy csaták és előzések mellett ismét történt egy bokszutcai dráma: a bajnokságot vezető éllovas, a szombaton győztes Liam Lawson, aki eddig mindhárom futamon dobogóra állt és harmadik helyen haladt, kerékcseréje után a garázssor végén félrehúzódott, miután a Carlin rosszul rögzítette az egyik abroncsot. A bahreini főfutamgyőztes, Theo Pourchaire szintén kiesett, a korábbiakhoz hűen befejezve katasztrofális, a szabadedzésen balesettel kezdődő és nulla ponttal végződő hétvégéjét.
A 27 körös futam győzelmét az első két rajtkockából induló Felipe Drugovich és Richard Verschoor uralta. A holland tartotta a lépést ellenfelével, de végül a brazil nyert: az MP Motorsport pilótája 2020 óta első győzelmével a pontverseny vezetését is átvette. A duón kívül a 14. rajthelyről hatalmasat zárkózó Jehan Daruvala állt még dobogóra, Jake Hughes és Marcus Armstrong ért be az első ötben. A szombaton drámai és vitás módon győzelmet bukó F3-as bajnok, Dennis Hauger a közepes abroncson indulva sokáig vezetett, végül közvetlenül Armstrong mögött hatodik helyen futott be és megszerezte első pontjait a szériában.
Fotó: DPPI
Olasz sajtó: Öt versenyző akarta lefújni a nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/31894
A pénteki dzsiddai rakétatámadást követően két éjszakába zajló válságmegbeszélés is zajlott a paddockban: az F1, FIA és csapatok képviselői mellett a 20 versenyző is összegyűlt, és három és fél órán keresztül tanácskoztak. A versenyzői szövetségben, a GPDA-ban elfoglalt pozíciója révén George Russell elnökölt (miután a rangidős Sebastian Vettel nincs jelen Szaúd-Arábiában), a pilóták soraiban pedig erőteljesek voltak a hangok, hogy ne versenyezzenek hétvégén.
Az olasz Gazzetta.it értesülései szerint „legalább öt” versenyző nem akart versenyezni. Név szerint: Lewis Hamilton, George Russell, Fernando Alonso, Pierre Gasly és Lance Stroll. Végül a biztonsági vonatkozó ígéreteket kapó versenyzők között megszületett az egyezség arról, hogy valamennyien folytatják szombaton és vasárnap – erre vonatkozóan egy dokumentumot is aláírtak. Ezt követően adta ki szombaton közleményét az F1 és a GPDA arról, hogy a szaúdi hétvége folytatódik.
Gaslyt kifejezetten megkérdezték arról, valóban a verseny lefújását pártoló táborhoz tartozott-e. „Nem dolgom bizonyos politikai titkokat elárulni” – válaszolt sejtelmesen a francia az RTBF-nek.
Vettel: Tudunk-e nemet mondani egy versenyhelyszínre?
https://formula.hu/parc-ferme/31893
Az Aston Martin pilótája, aki még mindig otthon időzik a koronavírus miatt, köztudottan nem fél kimondani a véleményét a kényes kérdésekben sem, és épp a szaúdi hétvége előtt nyilatkozott a megkérdőjelezhető helyszínekről. Azt fejtegette, vajon tud-e a sportág ténylegesen nemet mondani, ha úgy adódik. „Mennyire lehetsz független, amikor te vagy az alkalmazott? Mindig mondhatod azt, hogy bojkottálsz valamit, de odamehetsz úgy is, hogy a nyugati értékeket szeretnéd képviselni, és kiállsz értük. De a kérdés mindig az, mennyire lehetsz bátor, ha fizetett vendég vagy? A Formula-1 nem úgy választ, hogy a térképre bök, hanem az országok fektetnek ebbe komoly pénzeket. Tehát felszólalsz bármi ellen, ha odamész? Másrészről nyilván vannak olyan értékek, amik fontosabbak, mint a pénzügyi érdek.”
„A sport kötelezettségekkel is jár, és meg kell találni az egyensúlyt a pénzügyi érdek és a kritikus gondolkodás között. Minden arról szól, hogy példaképek legyünk, különösen a fiatalok számára. Egyrészről szórakoztatunk, másrészről felelősségünk van” – fogalmazott a négyszeres világbajnok. Vajon milyen véleménnyel lenne a kialakult helyzetről, ha elutazhatott volna Szaúd-Arábiába?
Főnökének ajándékozta sisakját Bottas
https://formula.hu/parc-ferme/31892
A vártnál szebben indult Valtteri Bottas és az Alfa Romeo közös története, a finn egyből a hatodik helyre repítette a tavaly csak a nullapontos Haast megelőző csapatot. Ennek örömére Bottas főnökének, Frederic Vasseurnek ajándékozta azt a fejvédőt, melyet a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon viselt, első közös pontszerzésük emlékeként. Ahogy a rövid videóhoz írta: „Ez valami remek dolog kezdete.”
Thought the boss earned to have my helmet we scored the first points together last week with @alfaromeoorlen in @F1. The start of something great #VB77 #F1 @StiloOfficial @alfa_romeo @alfaromeoorlen pic.twitter.com/qpGckvAfCv
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) March 27, 2022
Íme a meglepetéskör, amivel Perez az élre repült
https://formula.hu/parc-ferme/31891
Az utolsó pillanatban, a semmiből happolta el szombaton a Ferrarik orra elől a szaúd-arábiai pole-t Sergio Perez, élete első rajtelsőségét szerezve ezzel. A képre kattintva visszanézhetitek, hogyan is rakta össze azt a gyorskört, alább pedig a rádióüzenetét hallgathatjátok.
Több versenyzőtárs is megállt ellenőrizni Schumachert a balesete után
https://formula.hu/parc-ferme/31886
Mick Schumacher óriási erejű balesetet szenvedett a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésének második felvonásában. A közösségi oldalakra feltöltött felvételek alapján több pilótatársa is lelassított és megállt az incidens helyszínén, hogy ellenőrizze, hogy jól van-e a német – így tett a baleset helyszínére elsőként érkező Charles Leclerc vagy épp Valtteri Bottas is:
Charles Leclerc checking up on Mick Schumacher after his crash. As he was the first driver to past him. #f1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/4smfgupVY5
— TrackedF1 (@tracked_f1) March 26, 2022
Valtteri Bottas venant aux nouvelles de Mick Schumacher après le terrible crash de l'Allemand en Q2#F1 #SaudiArabianGPpic.twitter.com/Wsps7AUi5E
— Off Track (@OffTrack_FR) March 26, 2022
Perez az F1 103. rajtelsője, Hamilton 13 év után esett ki „erőből” Q1-ben – az időmérő statisztikái
https://formula.hu/parc-ferme/31887
A Formula Podcast oszlopos tagja, az Autósport évkönyvek szerkesztője és a Formula-szerkesztőség felkent statisztikafanatikusa ismét összegyűjtötte a legfontosabb érdekességeket a szaúd-arábiai kvalifikációról – ebből szemezgettünk itt most, további nyalánkságokért pedig csatlakozzatok a Formula Podcast Facebook-csoportunkhoz!
- Sergio Perez az F1 történetének 103. pole-pozíciósa, legutóbb tavaly Szocsiban Norris iratkozott fel erre a listára. A mexikói karrierje 12. szezonjában, 215 verseny után szerzett pole-t, eddig a legtöbbet Mark Webber várt egy rajtelsőségre, aki a 2009-es Német Nagydíjon 131. nekifutásra nyert kvalifikációt.
- Mexikó a 23. ország, mely F1-es rajtelsőséggel büszkélkedhet – utoljára Leclerc-nek köszönhetően Monaco került be a pole-pozíciós versenyzőt adó országok közé.
- Mindössze negyedik alkalommal fordul elő, hogy Max Verstappen aktuális csapattársa pole-t szerez – és először úgy, hogy ezt a csapattársat nem Daniel Ricciardónak hívják.
- Lewis Hamilton a 2009-es Brit Nagydíj óta először esik ki „erőből” (azaz nem meghibásodás, baleset vagy változékony időjárás miatt) a Q1-ben. A Mercedes legutóbb a 2017-es brazil hétvégén veszített el autót az első szakaszban, akkor Hamilton balesete miatt nem ért el időt.
Ha lemaradtál, itt a balesetektől és meglepetésektől hemzsegő szaúdi időmérő összefoglalója
https://formula.hu/parc-ferme/31888
Nem unatkozhattunk a kétórásra nyúlt dzsiddai kvalifikáció során – a videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva indul:
Kiengedték a kórházból, Twitteren üzent Mick Schumacher
https://formula.hu/parc-ferme/31890
A Haas pilótája a szaúdi időmérő második szakaszában szenvedett nagy balesetet, amely után annak ellenére is elővigyázatosságból kórházba szállították, hogy az orvosi központban nem találtak nála sérülést. A csapat késő éjszakai közlése szerint a németet végül már ki is engedték a kórházból, Schumacher maga pedig a közösségi oldalain jelentkezett be:
„Üdv mindenkinek! Csak azt akartam elmondani, hogy jól vagyok! Köszönöm a kedves üzeneteket. Az autó nagyszerűnek érződött, még erősebben fogunk visszatérni!” – írta egy fotó kíséretében a fiatal pilóta.
Hi everyone, I just wanted to say that I’m ok
— Mick Schumacher (@SchumacherMick) March 26, 2022
Thank you for the kind messages.
The car felt great @haasf1team, we’ll come back stronger pic.twitter.com/Mwpy0767kN
Három rajthelyes büntetéssel sújtották az Ocont feltartó Ricciardót
https://formula.hu/parc-ferme/31889
Már a dzsiddai pálya tavalyi debütálásakor is láthattuk, hogy a helyszínen kritikus lehet a feltartás a beláthatatlan kanyarok miatt. Az idei kvalifikáción Esteban Ocon járt pórul, amikor rossz ütemben érte utol Daniel Ricciardót. Az ausztrál nem is úszta meg az incidenst: a felügyelők három hellyel hátrébb sorolták a vasárnapi rajtrácson. A stewardok közleménye szerint Ricciardo elmondta, hogy nem tudott az Alpine közeledtéről, míg a McLaren részéről elismerték, hogy hibáztak, amikor nem tudatták Ocon érkezését a pilótájukkal. Ricciardo így a 12. helyett a 15. rajtkockába állhat fel vasárnap, emellett pedig egy büntetőpontot is felírtak a licencére.
A McLarent amúgy ezen kívül is büntették, méghozzá nem biztonságos kiengedés miatt: ennek 10 ezer eurós pénzbírság lett az ára a wokingiak számára.