Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. október 1. szombat

Barbadosi győzelem és új bajnoki éllovas az F3-ban

A Formula-3-asok főversenye nyitotta a vasárnapi programot Zandvoortban. A pole-ból Zane Maloney startolhatott, de Victor Martins jobban indult és kemény manőverrel az élre állt. Nem sokáig körözhetett zavartalanul azonban a mezőny, Brad Benavides és William Alatalo ütközése miatt ugyanis pályára gurult a biztonsági autó. Az újraindításnál maradt Martins az első, Jak Crawford viszont támadta Maloney-t, ám ő vesztett rajta ezen, ugyanis elfékezte magát és több pozíciót veszített.

A táv feléhez érve aztán Maloney lendült támadásba, és egy szép megmozdulással vissza is szerezte a rajtnál elveszített vezetést. Martins ezután sem lélegezhetett fel, Franco Colapinto ugyanis megpróbált elmenni mellette – ezt a csatát aztán a David Vidales leálló autója és a Gregoire Staucy gépéről lerepülő törmelék miatt beküldött safety car akasztotta meg. És ezzel még nem volt vége a biztonsági autós fázisoknak: később a Juan Manuel Correával összeakadó Rafael Villagomez sóderágyban ragadó autója miatt is szükség volt az SC-jelzésre.

Az utolsó két körben már nem történt változás az élen: Maloney idei második győzelmét aratta, a barbadosi mellé pedig Martins és Colapinto állhatott fel a dobogóra. Martins ezzel újra élre állt a bajnokságban: öt ponttal előzi meg az ezúttal csak ötödik Isack Hadjart. Mögéjük a ma negyedik Roman Stanek zárkózott fel harmadiknak, hátránya 17 pont Martins mögött. A Prema bajnokesélyes duója nagy előzéseket produkált a mezőny sűrűjéből indulva, de csak Oliver Bearman ért fel a pontszerző tizedik helyre (bár még vizsgálni fogják). A címért még ők is versenyben vannak: Bearman 20, Arthur Leclerc 25, a közéjük ékelődő Maloney 24 pontra van az éllovastól. A debütáns Sebastian Montoya kettős pontszerzéssel (dupla 8. hely) mutatkozott be az F3-ban. A mezőny magyarja, Tóth László a 25. helyen látta meg a kockás zászlót. A szezon egy hét múlva, Monzában zárul.

maloney-f3-zandvoort-dppi

Anyagi problémák a W Seriesnél, kérdéses lehet a szezon befejezése

Baljóslatú hírek jelentek meg a The Telegraph hasábjain a W Series kapcsán: a lap szerint a 2019-ben útjára indított, idén harmadik szezonját futó női formulaautós bajnokság komoly pénzösszegekkel tartozik a hitelezőinek. A sorozatnak jót tett, hogy tavaly óta már a Formula-1 betétprogramjaként turnéznak, de így sem fenékig tejfel a helyzet, így bár a hétvégén Szingapúrban még versenyez a mezőny, a The Telegraph szerint az erősen kérdéses, hogy a tervezett austini és mexikóvárosi fordulókat is meg tudják-e majd tartani, ehhez további forrásokra lehet szükség.

A W Series vezérigazgatója, Catherine Bond Muir elismerte mindezt – ahogy azt is, hogy bizonytalan, hogy ki tudják-e fizetni a pénzdíjakat, többek között a várhatóan harmadik címét is bezsebelő Jamie Chadwicknek –, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy folyamatosak a tárgyalások és optimista ezekkel kapcsolatban. Hozzátette: még egy új szériáról van szó, és például a teniszben is évtizedekbe telt, mire egyenlőség alakult ki a nemek között.

w-series-szing

Sajtó: Eldőlhetett, melyik csapatnál versenyez jövőre De Vries

A monzai parádés beugrása után hirtelen a pilótakeringő kulcsfigurájává lépett elő Nyck de Vries, akinek a híresztelések szerint a Williams mellett az Alpine-nál és az AlphaTaurinál is lehet esélye. Nos, a Canal+ most arról számolt be, hogy értesüléseik szerint a fiatal holland megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTaurinál debütálhat. Ez pedig azt is jelenti, hogy az energiaitalosok elengedik Pierre Gaslyt az Alpine-hoz, ahol Esteban Oconnal összeállhat a francia „álomcsapat”. A Formula Podcast értesülései szerint egyébként elsősorban az akasztotta meg az egyeztetéseket a felek között, hogy az Alpine sokallta a Red Bull által Gaslyért kért összeget – de ha igazak a pletykák, akkor ennek az ügynek a végére is pont kerülhetett. Gasly egyébként a csütörtöki sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „két-három héten belül” dőlhet el a sorsa.

A további szabad ülések sorsáról és az egész pilótapiaci kavarodásról a Formula Podcast legutóbbi adásában részletesen is szó esett, alább meghallgathatják az első kézből érkező híreszteléseket:

 

Portimaóval bővül hétfordulóssá a WEC 2023-as naptára

Egyre több versenysorozat teszi közzé a jövő évi menetrendjét, a héten pedig az Endurance-világbajnokság is sorra került, amely 2023-ban amúgy is izgalmas új korszakába lép, hiszen a Hypercar és az LMDh által alkotott közös elitkategóriában a Toyota, a Peugeot és a Glickenhaus mellé érkezni fog a Ferrari, a Porsche és a Cadillac is. A gyártók küzdelmét pedig az ideinél eggyel több, szám szerint hét versenyen át élvezhetjük majd: a minap közzétett versenynaptár alapján ugyanis csatlakozik április közepi időponttal Portimao is, amely 2021-ben már sikeresen ugrott be a koronavírus-járvány miatt átvariált szezonban.

Ezt leszámítva viszont minden más a megszokott rend szerint zajlik majd: márciusban a sebringi 1000 mérföldes nyitja az évadot, majd Portimao után jön Spa, június 10-11-én pedig a századik jubileumát ünneplő Le Mans-i 24 órás. Monza, Fuji és Bahrein zárja ezt követően a sort, utóbbi ismét hat- helyett nyolcórás futamnak ad otthont.

A WEC 2023-as versenynaptára:

Március 17. Sebringi 1000 mérföldes
Április 16. Portimaói 6 órás
Április 29. Spái 6 órás
Június 10-11. Le Mans-i 24 órás
Július 9. Monzai 6 órás
Szeptember 10. Fuji 6 órás
November 4. Bahreini 8 órás

wec-portimao-start-dppi

fotó: DPPI

Szingapúr társuralkodójává válhat Lewis Hamilton

A Mercedes versenyzője négy győzelemmel rendelkezik a miniállamból, így csupán egy elsőséggel áll a csúcstartó Sebastian Vettel mögött, aki 2019-ben itt aratta karrierje valószínűleg utolsó győzelmét. Amennyiben a várakozásoknak megfelelően alkalmasnak bizonyul az Ezüst Nyilak számára a szingapúri aszfaltcsík, abban az esetben Hamiltonnak jó esélye van a helyi rekord beállítására. A brit elvárások nélkül várja a hétvégét: Egyáltalán nincsenek elvárásaim, csak megpróbálom a legjobb hétvégét teljesíteni, bármi is vár ránk" – nyilatkozta Hamilton a Formula.hu jelenlétében megrendezett sajtótájékoztatón.

A két világbajnok mellett korábban másik kettő, szintén egyéni címmel rendelkező pilóta tudott nyerni az ázsiai futamon, Fernando Alonso kétszer, Nico Rosberg pedig egy alkalommal. A csapatok tekintetében a Mercedes vezet négy trófeával, a második helyen a Ferrari és a Red Bull áll három sikerrel. Utóbbi istálló győzelme esetén Max Verstappen karnyújtásnyira kerülhet az egyéni világbajnoki címtől.

Ma ünnepli 25. születésnapját Max Verstappen

A 2019 után visszatérő Szingapúri Nagydíj hétvégéjén ünnepelheti szülinapját a Red Bull címvédő pilótája, aki szeptember 30-án, azaz ma töltötte be 25. életévét. A holland versenyzőt csapata tortával köszöntette pénteken. Verstappen 2015-ben mutatkozhatott be a sportágban a Toro Rosso színeiben, egy évvel később Barcelonában pedig már az osztrák istállóval szerezhette meg első futamgyőzelmét. A tavalyi évben révbe ért, és első világbajnoki címét is bezsebelte, hamarosan pedig a második is meglehet neki, amit akár már ezen a hétvégén bebiztosíthat.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

NASCAR: Agyrázkódás miatt nem indulhat egy pilóta a Talladega Superspeedwayen

Nem kapott engedélyt az orvosoktól Alex Bowman, így biztosan nem állhat rajthoz a NASCAR Cup Series talladegai futamán. A Hendrick Motorsports 48-as számú autójának versenyzője még a múlt vasárnapi futamon ütközött a falnak a Texas Motor Speedwayen, ám ennek ellenére be tudta fejezni a versenyt. Mint utóbb kiderült már akkor sem érezte jól magát, a későbbi vizsgálatok után pedig agyrázkódásra utaló tünetek miatt kénytelen távol maradni a következő eseménytől. „Agyrázkódásra utaló tünetek miatt hajtottak végre vizsgálatokat, ezek után pedig biztossá vált, hogy nem én fogom vezetni a 48-as Ally Chevrolet-t Talladegán. Bár csalódott vagyok, az egészségem a legfontosabb. A lehető legnagyobb mértékben betartok minden orvosi utasítást, hogy minél hamarabb visszatérhessek” – írta közleményében Bowman.

Minden nem túl jó hír számára, miután jelenleg az utolsó helyen áll a legjobb 12 küzdelmei során, vagyis, ha vissza is térhet Charlotte-ban, akkor is csak egy lehetősége lesz arra, hogy kiharcolja a továbbjutást. Helyét Noah Gragson veszi majd át, aki eredetileg a Beard Motorsports 62-es autójában kapott volna lehetőséget erre az alkalomra, így azonban változik ott is a felállás. Azt a versenygépet Justin Allgaier vezetheti majd.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

Titkos projekten dolgozik Sebastian Vettel

A német pilóta a magyar futam előtt hozta létre Instagram-fiókját, ahol mostanáig csupán visszavonulásának bejelentése volt fellelhető. Azonban most, a Szingapúri Nagydíj csütörtökjén, a négyszeres világbajnok újabb tartalmat töltött fel a felületre. Vettel egy 50 másodperces videót osztott meg, melyben gyermekkorából, alsóbb kategóriás versenyeiről, valamint F1-es bemutatkozásáról kerültek rövid klipek összevágásra.  A kisfilmben eközben szerepel több mondat is, mint a "Kicsoda Sebastian Vettel?" és a "Nemsokára érkezik". 

Valószínűleg egy dokumentumfilmről van szó, azonban erről az Aston Martin pilótája nem szeretett volna sokat elmondani: "Majd meglátjátok. Lelőném, ha most elmondanám, de majd meglátjátok" - nyilatkozta titkolózva Vettel a média (és közötte a Formula.hu) képviselőinek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

 

Bejelentés: már jövőre MotoGP-futamot rendez India

A múlt héten még csak arról szóltak a hírek, hogy előzetes megállapodást kötött India és a Dorna arról, hogy a közeljövőben a dél-ázsiai országba látogathat a sorozat. A Thaiföldi GP pénteki napján viszont bejelentették, hogy a tervek szerint ez már a 2023-as szezonban megvalósul! Az Indiai Nagydíjnak a múlt évtized elején a Formula-1-et is három éven át vendégül látó Buddh International Circuit ad majd otthont. Ezzel tovább terjeszkedik a MotoGP a régióban: Malajzia hosszú évek óta a kalendárium része, de az elmúlt időben Thaiföld és India is csatlakozott a naptárhoz.

Az Indiai GP néhány napon belül a második új helyszín, amelyet bejelentettek 2023-ra, hiszen nemrég kiderült, hogy Kazahsztán is versenyt rendez jövőre a vadonatúj Sokol International Racetrack versenypályán – igaz, a MotoGP esetén mindig érdemes az ilyesmit fenntartásokkal kezelni, lásd még a Circuit of Wales, a KymiRing vagy épp akár a magyar helyszínek eseteit is… Mindenesetre a hírek szerint akár már ma közzétehetik a teljes jövő évi versenynaptár-tervezetet is.

india-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a körrel szerezte meg a 2019-es pole-t Leclerc Szingapúrban

Nem ma volt, szóval jobb, ha felidézzük, miként is szerezte meg zsinórban harmadik pole-pozícióját 2019-ben Charles Leclerc. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Fotók: bemutatta új sisakját Lando Norris

A McLaren brit pilótája megint új sisakfestéssel támad, ezúttal zöldes árnyalatot választott.

 

Reggel MotoGP, délután F1: ez a pénteki program

A thaiföldi MotoGP-fordulót a szingapúri F1 egészíti ki: íme a pénteki program, a teljes hétvégi menetrend pedig itt elérhető!

Péntek

5:50-6:35 MotoGP, első szabadedzés (Match4)

10:05-10:50 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

12:00-13:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

13:45-14:15 W Series, szabadedzés

15:00-16:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

-00122039_016

fotó: dppi

Ismét megjelent a Lego-McLaren

Az Ausztrál Nagydíjat követően újra felbukkant az életnagyságú Lego Technic McLaren. Ezúttal a szingapúri futam helyszínén, a csapat rendezvényén tűnt fel az építmény, melybe a mostani alkalommal az istálló pilótája, a nemrégiben DJ pult mögé álló Lando Norris be is ült.

 

Vettel: Nem Lawrence Stroll vett rá a visszavonulásra

Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján jelentette be, hogy az idei szezon végén távozik a Formula-1-ből. Néhány nappal később kiderült, hogy nem kis meglepetésre az a Fernando Alonso veszi át jövőre a helyét az Aston Martinnál, akivel kapcsolatban egészen addig biztosnak tűnt, hogy maradni fog az Alpine-nál. Felmerülhetett, hogy mivel Alonso és a tulajdonos Lawrence Stroll köztudottan jó viszonyt ápol egymással, utóbbi esetleg szerepet játszhatott abban, hogy a német visszavonuljon, helyet csinálva a spanyolnak, Vettel azt azonban határozottan tagadta:

„Magamtól hoztam meg a döntést a befejezésről. A csapatnak és Strollnak ehhez semmi köze” – jelentette ki a négyszeres világbajnok az olasz Autosprintnek nyilatkozva. Vettel hozzátette: Alonso ugyancsak nem játszott szerepet a döntésében, hiába csinált utat neki a kiszállásával.

vettel-lawrence-stoll-dppi

Enyhíti a pattogás mérésére vonatkozó szabályokat Szingapúrtól az FIA

A 2022-es autók koncepciójának kellemetlen velejárója volt a delfinezésnek nevezett jelenség, amely Baku utcáin öltött olyan mértéket, ami miatt az FIA lépett: egy új technikai direktívát vezettek be, amellyel korlátozni igyekeztek a pattogást. A szabályozás némi huzavona és vita után csak a Belga Nagydíjtól lépett életbe, ám mostanáig egyetlen csapat sem lépte át a megengedett értéket – pedig az akár kizárással is járhatna –, sőt maga a jelenség sem okozott már a legtöbbször problémát az istállóknak.

Ez azonban változhat az olyan hepehupás helyszíneken, mint a soron következő Szingapúr vagy épp Austin (bár előbbit több szakaszon is újraaszfaltozták épp emiatt). A huplik ugyanis azt eredményezhetik, hogy az autók akaratlanul is átléphetik a limitet. A jelenlegi rendszer átlagos értékekkel számol, a csapatok jelzésére pedig Nikolas Tombazis, az FIA együléses sorozatokért felelős részlegének vezetője a Motorsport információi szerint levelet írt, amelyben apró változtatásról számolt be. Annak érdekében ugyanis, hogy a bukkanók okozta kilengések ne torzítsák a mérést, a 7G fölé eső erőhatásokat nem veszik figyelembe az átlag számításakor – ez a szándék szerint segítené a csapatokat abban, hogy ne lépjék át véletlenül a határértéket.

f1-2022-szikra-dppi

fotó: DPPI

Így kezdte a szingapúri hétvégét Gasly és Leclerc

Együtt indította el a szingapúri hétvégéjét Pierre Gasly és Charles Leclerc. A két pilóta jó barátságot ápol, most pedig a francia tette közzé az Instagram felületén, hogy egy közös vacsorával vágtak neki az ázsiai futamnak. Az AlphaTauri versenyzője a legutóbbi alkalommal a nyolcadik helyen végzett a miniállamban, mely eredménnyel valószínűleg most is elégedett lenne. A monacói számára pedig a világbajnokság matematikai esélyének életben tartása a cél. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY

Ahol Marquez kétszer is nyerni tudott utolsó kanyarig tartó csatában – videó

A hétvégén a Chang International Circuitre látogat a MotoGP mezőnye: a koronavírus-járvány miatti kényszerű távollét okán ez lesz a harmadik alkalom, hogy rendeznek Thaiföldi Nagydíjat a gyorsaságimotoros-vb-n. Az első két kiírás viszont egyaránt parádés befutót hozott a királykategóriában: 2018-ban Marc Marquez és Andrea Dovizioso, míg egy évvel később Marquez és az akkor újonc Fabio Quartararo vívott utolsó kanyarig tartó párharcot egymással. Mindkét összecsapást a spanyol nyerte – pedig ez olyannyira nem jellemző rá a karrierje során, hogy Doviziosót például a számos utolsó körös csatájuk ellenére csak ebben az egy esetben tudta ilyen módon legyőzni az olasz öt sikere (kétszer Katarban, kétszer Spielbergben, egyszer pedig az esős Motegiben járt túl a hondás eszén) ellenében! Íme, a két burirami csata mozgóképen is (a második videó a képre kattintva nézhető):

marquez-quartararo-buriram-2019

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Már idén egész napos partit csap Las Vegasban az F1

Bár az első versenyre csak 2023. november 18-án kerül majd sor a legendás Las Vegas-i Stripen, a Formula-1 már idén november 5-én is hatalmas nyitóünnepséggel készül az egy évvel későbbi eseményre. Az egész napos program során a rajongók többek között kipróbálhatják magukat kerékcsere közben és e-sport-szimulátorokban, míg este a Red Bull és Mercedes versenyzői tartanak majd autós bemutatót a Las Vegas Boulevardon, mielőtt a nagyszínpadon a teljes mezőnyt bemutatják. Egy kis ízelítő a nagyszabású show-hoz:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Las Vegas (@f1lasvegas) által megosztott bejegyzés

Idézzük fel a legutóbbi Szingapúri Nagydíjat

Idén 2019 után visszatér a száguldó cirkusz mezőnye Szingapúrba. A legutóbbi verseny már három éve volt, így talán sokunkra ráfér, hogy felidézzük, mi is történt abban az esztendőben. Talán nem csak a legnagyobb fanatikusok tudják, hogy minden bizonnyal Sebastian Vettel utolsó F1-es győzelmét hozta a 2019-es kikötőbeli futam. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Button annyira nem örül Ocon kijelentésének Alonso csapattársairól

Esteban Ocon egy olasz lapnak adott hangot benyomásának, hogy Formula-1-es teljesítményét alulértékelik. A francia azzal érvelt, hogy az idei világbajnokságban több ponttal rendelkezik, mint nagyra tartott csapattársa, Fernando Alonso, tavaly pedig az időmérőkön volt 11-11 az arány közöttük. „Ha megnézzük Fernando karrierjét, az egyetlen csapattárs, aki egálban tudott lenni vele, az Lewis, senki más nem teljesített jobban nálam” – emelte ki Ocon.

A kijelentést, melyet felkapott az F1-es szaksajtó, kevésbé díjazta Jenson Button, a 2009-es világbajnok, aki a McLarennél két szezonon át volt Alonso csapattársa. A brit megosztotta a hírt a közösségi médiában, egy rövid kommentárral: „Ezzel nem fogok tudni egyetérteni.” Button az első közös szezonban, 2015-ben öt ponttal Alonso előtt végzett a világbajnokságon, 2016-ban viszont már egyértelműen a spanyol felé billen a mérleg.

A PlanetF1.com előkereste Alonso korabeli nyilatkozatát a közös évekből, amelyben a kétszeres világbajnok arról beszélt, Buttont tartja legjobb csapattársának. „Valószínűleg ő az eddigi legjobb csapattársam. Nagyon gyors, versenyképes az autóban minden körülmény között, de azon kívül igazi úriember” – fogalmazta meg akkor Alonso. Persze mindenki eldöntheti, a hat évvel ezelőtti megszólalás mennyire volt udvariassági gesztus a csapattárs felé, akivel Alonso jó kapcsolatot ápolt.

Ismételten musical készült Ayrton Sennáról

2017 novemberét követően újra zenés művet adtak elő a háromszoros világbajnokról. A Cia Stone de Teatro nevű társulat hét brazil városba látogatott el és adta elő az "Ayrton Senna - The Musical" - című darabot. A történet azt követi, ahogyan Senna a gokartozástól eljut a Formula-1 csúcsára, a McLarennel szerzett első vilagbajnoki címig. A mű megtekintése ingyenes volt, a társulat pedig színjátszó, táncos és énekes kurzusokat is tartott a helyszínen, sőt, a gyermekeknek is különleges programokkal készültek. Az előadássorozat szeptember 18-án zárult.

Azonban Senna nem az egyetlen F1-es versenyző, akiről musical készült. 2018-ban a Mercedes hétszeres világbajnokáról készült egy mű "Hamilton (Lewis)" címmel, mely egy Alexander Hamiltonról szóló korábbi darab paródiájaként mesélte el a brit 2007-es szezonját, azonban a kritikusok szemében nem aratott nagy sikert.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Cia Stone de Teatro (@ciastonedeteatro) által megosztott bejegyzés