Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. augusztus 11. csütörtök

Az Alpine egy különleges képpel ünnepelte Alonso új rekordját

Azzal, hogy elindult Bakuban Fernando Alonso történelmet írt, mivel múlt vasárnap volt 21 éve, 3 hónapja és 1 napja annak, hogy megkezdődött a spanyol pilóta pályafutása, ezzel pedig övé lett minden idők leghosszabb F1-es pályafutása. A kétszeres világbajnok Michael Schumachertől vette át ezt a titulust, csapata hivatalos Instagram-oldalán pedig egy különleges kép jelent meg, melyen két korszakot mostak össze. Látható az akkor még Renault néven futó enstone-i csapattal való ünneplése a 2005-ös Kínai Nagydíjon, egy idei fotó, néhány Alpine ruhás csapattag, továbbá a csapat által lógatott táblán a rekorddal kapcsolatos legfontosabb infók olvashatók. Alonso karrierjével kapcsolatban a kép sarkában további adatok találhatók, így azt is megtudhattuk, hogy eddig összesen 18427 kört tett meg, 341 futamon indult, 221 alkalommal volt pontszerző, 98 dobogót, és 32 győzelmet szerzett.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Bottas szerint lemaradt a fejlesztési versenyben az Alfa Romeo

Aggodalmának adott hangot a spielbergi hétvége után Valtteri Bottas: a finn pilóta szerint az Alfa Romeo a korábbi jó pozíciójából egyre hátrébb csúszik az erősorrendben, az Osztrák Nagydíjon nem is tudott pontot szerezni, túl lassú volt hozzá.

„Megpróbáltuk, de egyszerűen nem volt meg a tempónk. Fernando a végén sokkal gyorsabb volt nálam a frissebb gumikkal és megelőzött az utolsó körben. A teljesítményünk nem javult, gyorsabbnak vártuk magunkat ezen a hétvégén. Ha nem is könnyed pontszerzést vártunk, de azt, hogy harcolhassunk érte és meg kell néznünk, hogy ez miért nem így történt. Egyértelmű, hogy fejlesztenünk kell, mert a többi” – hívta fel a gondokra a figyelmet Bottas.

bottas_7

fotó: dppi

Schumacher megérti Vettel kirohanását, szerinte sokan mások is így éreztek

Idő előtt és engedély nélkül távozott a pénteki eligazításról Ausztriában Sebastian Vettel, amely tettéért 25 ezer eurós pénzbüntetést szabott ki rá az FIA. Azóta kiderült, hogy úgy érezte, értelmetlen és lényegtelen dolgokról beszélnek a fontosak helyett, de később elnézést kért a viselkedéséért. A német pártfogoltja, Mick Schumacher viszont megvédte mentorát:

„Én úgy éreztem, hogy körbe-körbe járunk olyan dolgokkal, amelyeket már átbeszéltünk és már jóval hosszabbra nyúlt az egész, mint ahogy az szükséges lett volna. Teljes mértékben Seb reakcióját és azt gondolom, hogy sok más pilóta is úgy érezte, hogy ott kéne már hagyni azt a megbeszélést” – mondta Schumacher.

-00122019_025_1

fotó: dppi

Az FIA válaszolt a pilóták panaszaira a pályahatárokkal kapcsolatban

Amint arról mi is beszámoltunk, több pilóta is szóvá tette, hogy kész káosz alakult ki Ausztriában a pályahatárok miatt, a vasárnapi futam során nem kevesebb, mint 43 kört ítéltek szabálytalannak a felügyelők, négyen pedig ötmásodperces büntetést is kaptak a sorozatos kihágásokrét. A versenyzők szerint betarthatatlan volt az, amit kértek tőlük és túl súlyosnak érzik ezeket a büntetéseket - az FIA viszont nem érti, hogy mi a probléma.

A szövetség szóvivője elmondta, hogy egész évben ugyanezt az elvet követték, a fehér vonal jelenti a határt, azt nem lehet átlépni és ezt pont azért egységesítették, mert korábban pályánként változtak a határok és a szabályok, de a versenyzők változtatni akartak ezen. Ezért jött a mindenhol egységes fehér vonalat figyelő értékelés, ami itt, Ausztriában különösen keménynek bizonyult, mert bizonyos kanyarokban folyamatosan átcsúsztak a vonalon az autók négy kerékkel. Az FIA arra is felhívta a figyelmet, hogy minden esetben egész pontosan követte a szabályokat: két figyelmeztetés után harmadikra jött a fekete-fehér zászló, negyedikre pedig az ötmásodperces büntetés. Minden eset világos volt a videók alapján, egyszerűen betartották a szabályban leírtakat.

-00122027_206

fotó: dppi

 

Sainz lassúnak érezte a sportbírók reakcióját

Éppen a második helyet vehette volna át Max Verstappentől az Osztrák Nagydíjon Carlos Sainz, amikor füstölni kezdett a Ferrarija. A spanyol félreállt az autóval, amely idő közben ki is gyulladt, így értelemszerűen gyorsan menekülni akart az ülésből, csakhogy a pálya lejtése miatt a versenygép pedig majdnem visszagurult az aszfaltcsíkra. Mire a sportbírók végre kitámasztották az F1-75-öst és Sainz kiszállhatott belőle, már komoly lángokban állt az autó, ezért a versenyző úgy érzi, meg kell vizsgálniuk, hogyan tehetnék gyorsabbá a hasonló helyzetek kezelését a jövőben:

„Egyértelmű, hogy nem volt ideális vagy könnyű helyzet, hiszen láttam a tükrökben, hogy kigyulladt az autó, de közben a féket is nyomtam” – nyilatkozta Sainz a RaceFans.net hasábjain. „Amint megpróbáltam kiszállni, láttam, hogy az autó hátragurul, és nem akartam teljesen magára, irányítás nélkül hagyni az autót. Hívtam a marsallokat, hogy segítsenek valamit tenni a kerékhez, ami megállítja a gurulást. De úgy gondolom, az egész folyamat kissé lassú volt. Egy ponton viszont már akkora volt a tűz, hogy önállóan ki kellett szállnom az autóból. Szerintem épp akkor ért oda az első sportbíró és állította meg az autót.”

sainz-spielberg-tuz-dppi-f1

fotó: DPPI

Apja legendás Ferrarijával parádézott Spielbergben Niki Lauda fia – videó

Számos egykori ikonikus versenyautó pályára gördült a Legendák parádéja keretében az F1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjén: Ralf Schumacher williamses menetéről már onboard felvételt meg is osztottunk. Az egyik legkülönlegesebb párosítás azonban alighanem Mathias Lauda és a Ferrari 312B3-as duója volt, hiszen az osztrák pilóta háromszoros F1-es világbajnok édesapja egykori versenygépébe ülhetett be a Red Bull Ringen. A számos egyéb nyalánkságot tartalmazó videóban 4:20-tól indul Lauda része:

Megint a McLaren vitte a prímet a kerékcseréknél

Idén már negyedik alkalommal (viszont Imola óta először) bizonyult a leggyorsabbnak a bokszkiállások tekintetében a McLaren: az Osztrák Nagydíjon 2,25 másodperc alatt cserélték le Daniel Ricciardo abroncsait, ezzel megelőzték a Max Verstappennel 2,33 másodpercet produkáló Red Bullt és a Nicholas Latifi cseréjével 2,38 másodperc alatt végző Williamst. A wokingiak számlálják a legtöbb elsőséget ebben az összevetésben 2022-ben a háromszor leggyorsabb Red Bull előtt, viszont ha pontoznánk az egyes futamokon elért sorrendet, még az energiaitalosok vezetnének. Rajtuk kívül egyébként az Alpine két, a Ferrari és a Williams egy-egy alkalommal volt a legjobb a bokszban. Íme, a spielbergi három leggyorsabb kerékcsere videón is:

Binotto nézni sem bírta az Osztrák Nagydíj végét

Akárcsak Silverstone-ban, a Red Bull Ringen is kettős győzelmet arathatott volna a tempó alapján a Ferrari. Ám az éppen a második helyért csatázó Carlos Sainz motorja elfüstölt és kigyulladt, így ő kiállni kényszerült, és Charles Leclerc elsősége is veszélyben forgott a beragadó gázpedál miatt a hajrában. Mattia Binotto, aki nem is tagadta a verseny után, hogy aggodalomra adnak okot a folyamatos megbízhatósági problémák, nem is bírta nézni a futam végét:

„El kell ismernem, nagyon ideges voltam. Csalódott is azok után, ami Carlosszal történt. De annyira ideges voltam, hogy az utolsó három körben már nem is néztem a futamot” – nyilatkozta a Scuderia csapatvezetője a Motorsport.com szakoldalnak.

binotto-ferrari-pitwall-spielberg-dppi

fotó: DPPI

Pokolian megégett Carlos Sainz autója

Bár egy kettős győzelemre is jó esély volt, végül csak Charles Leclerc sikerének örülhetett a Ferrari, miután Carlos Sainz autója kigyulladt a futam utolsó szakaszában. A spanyol pilóta szerencsére sértetlenül megúszta ezt az esetet, a versenygép viszont komoly károkat szenvedett, amit az alábbi fotók is jól bizonyítanak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

Így szórakoztatta a közönséget Ralf Schumacher a futam napján

A Formula-1 eseményei, valamint az egyéb betétfutamok mellett rengeteg más programmal is készültek a szervezők, hogy a helyszínre látogatók a lehető legjobban érezzék magukat. Ilyen volt például a Legendák Parádéja nevű esemény is, ahol korábbi F1-es autók gurultak pályára. A vasárnapi menetben részt vett Mathias Lauda, a Ferrari 312B3 volánja mögött, Zak Brown, a Lotus 79-ben, a Brabham BMW BT52-t kormányozva Riccardo Patrese, és Martin Brundle, is tiszteletét tette a Benetton B192-vel. A sor elején David Coulthard haladt, aki a Red Bull RB8-at hajtotta meg, mögötte pedig Ralf Schumacher érkezett 2003-as versenygépével, a BMW Williams FW25-tel, az eseményről pedig egy lenyűgöző fedélzeti kamerás felvételt posztolt közösségi oldalán.

Hasonló tartalmakért érdemes csatlakozni Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ralf Schumacher (@ralfschumacher_rsc) által megosztott bejegyzés

A Ferrari hosszú idő után nyert újra Ausztriában

Úgy látszik magára talált a Ferrari, miután Charles Leclerc Osztrák Nagydíjon aratott sikerével már zsinórban második győzelmüket aratták, de ezzel egy hosszú negatív szériát is lezártak. Az ausztriai helyszínen ugyanis utoljára 2003-ban nyertek futamot Michael Schumacher révén. Sokáig úgy tűnt, ez lesz az utolsó futam az országban, ám az addig A1 Ring néven ismert pálya 2014-ben Red Bull Ring néven visszatért, azóta viszont csak a Mercedes, és az energiaitalos alakulat pilótái tudtak diadalmaskodni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

„Remélem, hogy meg tudjuk oldani” – értetlenül áll a Red Bull a futamon történtek előtt

Teljesen váratlanul érte a Red Bullt az a gumikopás, amivel a vasárnapi Osztrák Nagydíjon szembesült Max Verstappen: nagyon hamar elfogytak a közepes és a kemény keverékű abroncsok is a világbajnok autóján, amire addig semmilyen szimuláció és a szombaton megnyert sprint sem utalt. Egyelőre nem tudják, hogy mi okozta a problémát.

"A pénteki és szombati fölényünk után ez teljességgel váratlan volt. Egyelőre nem tudjuk megmagyarázni azt a gumikopást, amivel most meg kellett birkóznunk. Még ennél is nagyobb meglepetés volt az, hogy az utolsó szett abroncson megvolt a tempó és a gumihőmérséklet, illetve a kopás is rendben volt. Szóval mi történt? Remélem, hogy meg tudjuk oldani" - idézi dr. Helmut Marko szavait a RacingNews365.com.

1_4

fotó: dppi

 

Extreme-E: Rosberg csapata nyerte a harmadik fordulót

Szardínián folytatódott az Extreme-E széria 2022-es idénye, ahol a bajnokság történetében először rendeztek dupla fordulót. Az idei naptár második és harmadik eseményét is itt bonyolították le Sziget X-Prix néven, előbbit az előző hét szerdán-csütörtökön, míg utóbbira már hétvégén került sor. Az érdekesség, hogy mindkettőn a Rosberg X Racing párosa, Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson bizonyult a legjobbnak, de csak a harmadik forduló után örülhettek igazából. A csütörtöki döntőben utólag 30 másodpercre megbüntették őket baleset okozásáért, vasárnap viszont már kijött nekik a lépés.

A finalába izgalmas futamok után végül Rosbergék mellett az X44, az Abt Cupra, az Acciona Sainz XE Team, és az Andretti United jutott be, ahol a rajtot végül a német csapat pilótája Nasser Al-Attiyah kapta el a legjobban, Kristoffersson előtt, mögöttük pedig Sebastian Loeb, Timmy Hansen, és idősebb Carlos Sainz érkezett. A spanyol számára végül ez a verseny is csalódással ért véget, a kétszeres ralivilágbajnok ezúttal egy technikai gond miatt adta fel a futamot. A folytatásban a pilótacserék döntőnek bizonyultak, miután az Abt Cupránál az Al-Attiyah helyére érkező Jutta Kleinschmidt öve nem lett rendesen bekötve, így végül kizárták az alakulatot, de ettől függetlenül is a Rosberg-csapat győzött volna, mivel Ahlin-Kottulinsky a pályán is elment az Abt autója mellett. A második helyet végül az X44 párosa, Cristina Gutiérrez és Sebastian Loeb örökölték meg, míg a dobogó legalsó fokára az Andretti egysége, Catie Munnings és Timmy Hansen állhattak fel.

A folytatás ősszel következik szeptember 24-25 között Chilében.

NASCAR: Őrült végjáték után Chase Elliott nyert Atlantában

A Quaker State 400-ra keresztelt versennyel folytatódott a NASCAR Cup Series 2022-es szezonja, melyet az Atlanta Motor Speedwayen rendeztek meg. A pályán gyakorlatilag hazai környezetben versenyezhetett Chase Elliott, aki Georgia állam szülöttje, így a helyszínen is rengeteget szorítottak a sikeréért. Bár nem volt egyszerű dolga, a 2020-as bajnok a futam jelentős részében az élen tudott maradni, az első két szakaszt megnyerte, és 260 körből 97-et vezetett. A verseny második fele azonban rengeteg drámai pillanatot hozott, az események középpontjába pedig Ross Chastain került. A Trackhouse Racing versenyzője szinte végig az élmezőnyben volt annak ellenére, hogy az autója bal oldala jelentősen megsérült, ám erről többnyire azok az ütközések tehettek, melyekben jelentős szerepet vállalt.

A 91. körben  Martin Truex Jr. Toyotáját ütötte ki, amivel sikeresen összehozott egy tömegbalesetet, majd a folytatásban nem sokkal később Denny Hamlint forgatta ki, akinek innentől kezdve nem volt szerencséje. Hamlint az újraindítás után szinte rögtön a falba tették Logano, és Bell közreműködése révén. Az utolsó körök végül hatalmas harcot hoztak, és csak a sárga zászlós periódusok mentették meg többek között Elliottot attól, hogy kifogyjon az üzemanyag, így azonban végig nyomhatták a kockás zászlóig. A Hendrick Motorsports pilótája számára ekkor Corey LaJoie jelentette a legnagyobb veszélyt, aki mindössze a 30. helyről rajtolt, és csak kevés hiányzott ahhoz, hogy megszerezze karrierje első győzelmét, ám Elliott blokkolta őt, így a Spire Motorsports versenyzője megcsúszott és összetörte az autóját, eldöntve ezzel minden fontos kérdést. Elliott ezzel idei harmadik futamgyőzelmét szerezte, erre pedig kizárólag ő volt képes eddig ebben az idényben. 

Vettel és a fékpor: Ezt nem túl egészséges belélegezni

Sötétebb, poros arccal és ruházattal jelent meg az Osztrák Nagydíj utáni gyorsinterjún Sebastian Vettel és amikor megkérdezték tőle, hogy minden rendben van-e vele, elárult: az arcába kapta a fékport a verseny alatt.

"Őszintén szólva ez egy olyan dolog, amin szerintem dolgozni kellene. A fékcsövek idei kialakítása ugyanis olyan, úgy van megtervezve, hogy az első tengely az összes fékport az arcunkba küldi. És ez nem túl jó. Nyilván a fékpor nem az, amit túl egészséges lenne belélegezni. Szóval remélem, hogy az FIA ezt megnézi, mert értelmetlen és könnyű változtatni rajta" - mondta Vettel a Sky Sportsnak.

vet_1

Maxime Martin kimaxolta a zolderi ETCR-hétvégét

Zolderben folytatódott az Elektromos Túraautó-világkupa 2022-es idénye, ahol ezúttal egy hazai pilóta vitte a prímet. Maxime Martin ugyanis mindent megnyert a Pool Furious elnevezésű csoportban: ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, majd a negyed- és az elődöntőn is elsőként ért célba, végül pedig a szuperdöntőben is dominált. Ezzel a belga versenyző a maximális 100 pontot zsebelte be, s így a Romeo Ferraris pilótája lett a „Hétvége királya” is.

A második legtöbb pontot (szám szerint 89-et) a cuprás Adrien Tambay gyűjtötte, miután ő pedig a Pool Fast csoport szuperdöntőjét nyerte meg, ezzel pedig ismét magához ragadta a vezetést az összetettben, miután márkatársa, Mattias Ekström ezúttal csupán negyedik lett a pontok összesítése után.

Ami pedig Michelisz Norbertet illeti, a jaramai hatodik hely után Zolderben a 11. helyet csípte meg a tabellán 33 ponttal: a Hyundai magyarja a maga hatosának szuperdöntőjét a negyedik pozícióban zárta.

martin-etcr-zolder-1

Leclerc, Verstappen és Hamilton is büntetést kapott, Alonso nem

Az Osztrák Nagydíj után a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes képviselőjét is beidézték a stewardokhoz a parc fermé-szabályok megsértése miatt. A meghallgatás után végül mindhárom esetben 10 ezer dolláros pénzbüntetést szabtak ki, de mindegyiket felfüggesztették. Hogy mi történt? Mindhárom versenyző fizioterapeutája vagy segítője belépett a zónába engedély nélkül, ez pedig tiltott - éppen a futam előtt hívták fel rá a figyelmet, hogy a mérlegelés előtt semmit ne adjanak oda a pilótáknak. 

Nem kapott viszont büntetést Fernando Alonso, akinél az előzetes hírek szerint rosszul rögzítették az egyik kereket, emiatt kellett visszatérnie a bokszba. A videók alapján azonban az derült ki, hogy az Alpine szerelői mindent jól csináltak, nem is tűnt fel nekik, hogy bármi rosszul sikerült volna, a felvételeken úgy látszik, hogy a helyére került és kellőem meg is szorult a kerék, ám a hármas kanyarnál mégis lelazult - ezt Alonso azonnal jelezte, visszament a bokszba, de ő sem volt biztos a dolgában, csak annyit mondott, hogy talán a bal elsőt kellene megnézni valamiért. Emiatt a felügyelők végül úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést, mert nem történt meg a "nem biztonságos kiengedés", hiszen maga a kiengedés biztonságosnak tűnt.

Szintén büntetést kapott viszont Lando Norris, Guanyu Zhou, Pierre Gasly és Sebastian Vettel, mindannyian öt másodpercben "részesültek" a pályahatárok folyamatos megszegéséért, de ez nem változtat a futam végeredményén - ugyanakkor mindannyian bezsebeltek egy-egy büntetőpontot is.

-00122027_064

fotó: dppi

Sainz kigyulladása, Leclerc drámája és győzelme – ez volt az idei Osztrák Nagydíj

A Formula-1 szokásos futamösszefoglalója szűk hét percbe fért bele – íme a spielbergi futam fontos jelenetei (a képre vagy ide kattintva):

pf34_1

F2: Büntetések tömkelege a versenyt követően, Sargeant a győztes

A kockás zászló a holland Richard Verschoort intette le először a ma reggeli F2-es főversenyen, technikai szabálysértés miatt a felügyelők azonban utólag kizárással sújtották a Trident versenyzőjét, hiszen autójában nem maradt a szükséges mintavételhez elegendő mennyiségű üzemanyag. 

A győzelmet így a második helyen befutó Jehan Daruvala örökölte volna meg, a felügyelők azonban nála is szabálysértést állapítottak meg, miután csapata, a Prema gépekkel szárította az indiai rajthelyét, ami a szabályok szerint tilos. Daruvalára 20 másodperces időbüntetést róttak ki a felügyelők, a győzelem így az eredetileg harmadik helyen célba érő Logan Sargeant ölébe hullott, aki a múlt heti silverstone-i főversenyt követően második F2-es győzelmét aratta. 

A büntetések következtében a második pozícióba Enzo Fittipaldi lépett előre, a harmadik hely pedig a szenzációs versenyt futó Roberto Merhié lett végül.

MiniDrivers sprint: Megint egymással harcoltak a Ferrarik

Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is nagyon gyorsan megérkezett a sprint összefoglalója miniéktől.

F3: Hadjar nyert az esőben, Tóth László 19.

Az eső miatt biztonsági autóval és gördülő rajttal vette kezdetét az F3-as főfutam a Red Bull Ringen, de a Hitech fiatalja, Isack Hadjar jól alkalmazkodott a körülményekhez és magabiztos teljesítménnyel nyert a vizes pályán. A pole-ból rajtoló Hadjar már az első körökben közel három másodperces előnyt alakított ki, majd ugyan egy későbbi biztonsági autó miatt ez a fórja eltűnt, de az újraindítást követően ismté ő diktálta az iramot - nem lehetett utolérni, a silverstone-i sprint után így újabb futamgyőzelmet aratott.

A bajnoki éllovas Victor Martins behozta a második helyre az ART autóját, a dobogóért pedig a két Prema, Ollie Bearman és Arthur Leclerc csatázott - végül előbbi jött ki győztesen ebből a küzdelemből. Tóth László újabb top20-as eredményt szállítva a 19. helyen ért célba.

pf3_17