DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Négy versenyző maradt hibátlan eddig

Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton és Esteban Ocon is egy elit társaságba került, mivel három verseny után csak ők tudtak folyamatosan pontszerző helyen zárni az F1 statisztikája szerint. A Ferrari pilótája közülük az egyetlen, aki minden versenyen dobogós volt.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Kitilthatják a versenyekről az F1-es Ausztrál Nagydíj végén pályára szökő nézőket

A kaotikus melbourne-i futam végén több néző is úgy lépett a pálya területére, hogy közben még autók haladtak az aszfaltcsíkon, sőt néhányan még Nico Hülkenberg leálló autóját is megközelítették, miközben annak lámpája még pirosan világított, azaz veszélyes lett volna a Haas megérintése. A felügyelők vizsgálatot is indítottak az Ausztrál Nagydíj promótere ellen, az ügyet pedig a Motorsport Világtanács elé terjesztették.

A szervezők most arról számoltak be, hogy beazonosítottak néhány nézőt, akiknek a fotóit elküldték Victoria állam rendőrségének, s várhatóan kitiltják őket a jövőbeni futamokról. Tom Mattram, a nagydíj általános műveleti igazgatója a helyi médiának ugyanakkor azt is hozzátette, hogy előbb el akarnak beszélgetni az illetőkkel: „Beazonosítottunk öt-hat személyt, akik ideje korán beszöktek a pályára, és el akarunk velük beszélgetni. Sosem fogjuk ezt tolerálni vagy elfogadni, és az embereknek meg kell érteniük, hogy roppant veszélyes volt, ami történt. Ki fogjuk deríteni, mi volt az indíték, s hogy rosszindulatú volt-e a szándékuk vagy akaratlanul kerültek ebbe a helyzetbe. Nem akarnék következtetéseket levonni, amíg nem beszéltünk velük.”

NASCAR: Larson nyerte a taktikai háborút, Elliott és Briscoe sérülten is a legjobb tízben

A NASCAR Cup Series legutóbbi futamát a Martinsville Speedwayen rendezték, ahol sem nagy baleseteket, sem pedig utolsó körös drámát nem láthatott a közönség, fordulatokban viszont nem volt hiány. Az élről Ryan Preece várhatta a zöld zászlót, mellőle pedig Daniel Suarez indulhatott, míg a második sort Aric Almirola és Chase Briscoe tette teljessé. Bár az első szakaszban mindannyian az élmezőnyben maradtak, ekkor talán kevesen fogadtak volna arra, hogy közülük csak utóbbi kettő marad majd ott a legjobbak között a leintésnél, az apróbb hibák viszont sokba kerültek, és a stratégiáknak is hatalmas szerepe volt ezen az aszfaltcsíkon.

Az első szakaszt még Preece nyerte, ám egy ízben túl gyorsan hajtott a pitroadon, ami tönkretette a futamát, így jött a képbe Kevin Harvick, aki a második etapban zárt az élen, a folytatásban pedig Denny Hamlinnel volt nagy csatában. Esélyeit végül ott veszítette el, amikor a harmadik szakasz elején rosszul rögzítették az egyik kerekét, ezzel pedig kiszállt a játékból. A különböző okokból kialakult sárga zászlós periódusokat eközben voltak, akik kiválóan használták ki, illetőleg néhányan egyébként is nagyszerű taktikát követtek. Kyle Larson például a 19. helyről indulva vált esélyessé, de Joey Logano is csak a 15. helyről rajtolt, mégis kettejük között dőlt el a futamgyőzelem sorsa. Az utolsó kiállásnál ugyanis a Team Penske csapatánál úgy döntöttek, csak két gumit cserélnek, ami kifizetődő volt, Larson azonban 29 körrel a vége előtt elkapta riválisát és meg sem állt a győzelemig.

A Hendrick Motorsports pilótája ezzel idei második győzelmét szerezte, a martinsville-i pályán pedig az elsőt, de voltak még nagy sztorik a mezőnyben. A harmadik helyezett Martin Truex Jr. például a mezőny végét is megjárta egy gyorshajtás miatt, az ötödikként záró Chase Briscoe törött ujjal vezetett, míg a gyógyulófélben lévő bal lábával a Chase Elliott a tízedik pozíciót érte el. Ezek mind nagy eredmények a körülményeket figyelembe véve.

Hockenheim csak nyereséges rendezéssel térne vissza

Az Audi beszállásával újra felmerültek a pletykák a Német Nagydíj visszatérésével kapcsolatban, így természetesen a Hockenheimring is a szóbeszéd tárgya lett. A pálya igazgatója Jorn Teske őszintén elárulta, örülnének annak, ha újra F1-es versenyt rendezhetnének, de arról szó sem lehet, hogy újra veszteséges rendezvényeknek adjanak otthont.

„Nagyon szeretnénk, ha a Formula-1 visszatérne Németországba. Tudjuk, hogy a királykategória mennyire fontos, de a pályát körülvevő régió is az. Világhírnevünket a sportágnak köszönhetjük, és tényleg mindent megteszünk, hogy visszatérjünk, viszont az F1 nem tehet tönkre minket anyagilag. Meg kell találnunk annak a módját, hogy újra összejöjjünk, de nem csinálhatunk veszteséget. Az egyik megoldás az lenne az anyagi terhek enyhítésére, amennyiben egy másik pályával működnénk együtt. Mindenképpen nyitottak vagyunk arra, hogy kétévente egyszer versenyt rendezzünk. Ha lenne egy rotáció mondjuk a Nürburgringgel, az nagyszerű lenne a német szurkolóknak, de számunkra is” – mondta el a német Sport1-nek.

Bemutatta az év mentését, majd megszerezte első győzelmét a Moto3-ban – videó

Ivan Ortola két okból is kiemelkedőt nyújtott a legkisebb kategória Amerikai Nagydíján. Egyfelől a start után egy egészen döbbenetes mentést produkált, a csodával határos módon maradt motoron, ami után nagyjából a 20. helyre esett vissza. Ezt követően parádés felzárkózást bemutatva visszaküzdötte magát az élbolyba, és megszerezte karrierje első világbajnoki nagydíjgyőzelmét. Videón a hihetetlen első körös jelenet és a befutó:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A britek és a hollandok veszik a legtöbb jegyet Bakuba

A szervezők elégedettek lehetnek, hiszen az érdeklődés továbbra is óriási a Formula-1 iránt az országban, ahová szép számmal érkeznek majd holland és brit szurkolók is. Erről a Reuters tudósított vasárnap, riportjukból pedig kiderült, hogy a helyik mellett az említett nemzetekből érkező rajongókból lesz a legtöbb a következő versenyhétvégén, mivel Azerbajdzsán mellett Hollandia és Nagy-Britannia van még ott a között a három ország között, amelyből a legtöbb jegyet vásárolták az ominózus futamra. Mindezt Turab Temurov, a pálya sajtótitkára is megerősítette, aki a hírügynökség megkeresésére elárulta, idén példátlan magasságokba emelkedett a jegyek iránti kereslet.

NASCAR: Ünneplés közben gyakorlatilag felgyújtotta autóját az Xfinity Series futamgyőztese

Ezen a hétvégén a Martinsville Speedwayen vendégeskedik a NASCAR, a másodvonalnak számító Xfinity Series futamát pedig magabiztos teljesítménnyel az a John Hunter Nemechek nyerte meg, aki a 250 körös futamon 198 körön át az élen volt, ezt pedig elég látványos módon ünnepelte meg. A Joe Gibbs Racing pilótájának az ilyenkor szokásos gumifüstölést ugyanis sikerült kissé eltúloznia, mivel konkrétan kigyulladt az autója, de ha mindez nem lett volna elég, még az aszfalt is lángra kapott. Az alábbi videó önmagáért beszél.  

Legendás Williamst hajtott meg Zak Brown Long Beachen

Ezen a hétvégén rendezik az IndyCar Long Beach-i versenyét, ahol Kyle Kirkwood szerezte meg a pole-pozíciót, de Romain Grosjean és Marcus Ericsson is előkelő helyről rajtolhat majd. A hétvége további F1-es kötődése, hogy a McLaren vezérigazgatójaként dolgozó Zak Brown - akinek tulajdonában több klasszikus versenygép megtalálható - meghajtotta a legendás Williams FW07-et, amelyben egy Ford–Cosworth-motor dolgozik. Az autót az 1979-es szezonra fejlesztették ki, Alan Jones pedig egy évvel később világbajnok lett az FW07-essel. A konstrukcióval összesen 43 versenyen gurult pályára az istálló, ezeken nyolc pole-pozíciót, illetve 15-15 leggyorsabb kört és futamgyőzelmet szereztek, valamint 1980-ban és 1981-ben is megnyerték a konstruktőri világbajnokságot. A teljes galériát ide vagy a képre kattintva tekinthetitek meg!

 

Már aszfaltozzák a Las Vegas Stripet

Idén novemberben visszatér a Formula-1 Las Vegasba, amit természetesen óriási felhajtás övez. Korábban egy olvasónktól már kaptunk képet arról, hogy elkezdődtek a munkálatok Vegasban, most pedig arról kezdtek el terjedni képek a Redditn, hogy újraaszfaltozzák a Las Vegas Strip 80%-át, hogy tökéletes körülmények fogadják az F1-et. A tervek szerint szeptember elején már minden készen fog állni a száguldó cirkusz fogadására.

Resurfacing 80% of the Las Vegas strip in progress
by u/Benkaoul in formula1

 

Videó: Perez öt legnagyobb felzárkózása

A hétvégén a Kínai Nagydíjnak örülhettünk volna, azonban újfent elmarad a sanghaji F1es verseny a Covid utóhatásai miatt. Ehelyett megnézhetjük a YouTube-on Sergio Perez öt legnagyobb felzárkózását, természetesen közte a fantasztikus szahíri produkciójával, melyen az első győzelmét szerezte a száguldó cirkuszban a mexikói. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

IndyCar: Kirkwood először a pole-ban, F1-esek a top 3-ban

Kyle Kirkwood indulhat majd a pole-pozícióból az IndyCar Long Beach-i futamán. A floridai pilóta élete első rajtelsőségét szerezte meg az IndyCarban. Az időmérő legizgalmasabb pillanatát Marcus Armstrong szolgáltatta, aki a kilences kanyarban telibe találta a gumifalat. A második és harmadik helyről két ex-F1-es indulhat majd, hiszen a taalyi Indy 500 győztese, Marcus Ericsson volt a második leggyorsabb, Romain Grosjean pedig a harmadik.

F1 nincs, de minden más igen: itt a vasárnapi program

Vasárnap (április 16.)

 

 
-15:00 EWC, Le Mans-i 24 órás motorv. (eurosport.hu előfizetéssel, tv: Eurosport 2, 00:00-12:30)
01:30 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Aréna4, élő)
13:00-19:00 WEC, Portimaói 6 órás futam (eurosport.hu előfiz., tv: Eurosport 2, 12:30-14:00 és 16:30-19:30)
16:45-16:55 MotoGP, Warm up  
18:00 Moto3, Futam (tv: Match4, élő)
18:00-18:30 IndyCar, Warm up  
19:15 Moto2, Futam (tv: Match4, élő)
21:00 MotoGP, Futam (tv: Match4, élő)
21:00 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Aréna4, élő)
21:30 IndyCar, Futam (arena4plus.network4.hu, élő, előfizetéssel)

„Mindig versenyképes voltam: négy éve még vb-t nyertem!” – Alonso

Fernando Alonso hosszú idő után harcolhat ismét rendszeresen a dobogós helyezésekért a Formula-1-ben: bár egy pódiumot 2021-ben is begyűjtött az Alpine-nal, előtte 2014-ben, a Ferrarival szerepelt a top 3-ban legutóbb. A 41 éves versenyző azonban nem tekint egyfajta feltámadásnak az idei szereplésére az Aston Martinnal, hiszen az F1-en kívüli eredményeivel – például a két Le Mans-i diadalával és a WEC-ben szerzett vb-titulusával – bizonyította, hogy végig gyors volt a küszködősebb időszakban is:

„Nem volt az olyan rég, amikor győzelmekért harcoltam” – idézi Alonsót a Motorsport.com szakoldal. „Tudom, hogy sokan azt gondolják, hogy egy sötét alagútban voltam évtizedekig, de négy éve még világbajnok voltam. Tudom, hogy az nem F1, de a mi világunk nem is csak az F1-ről szól. Van még sok más gyönyörű dolog az autósportban. Alig négy éve győztem és domináltam a WEC-ben. Az elmúlt két évben dobogókért harcoltam az Alpine-nal, sőt Ausztráliában a pole-ért is, Kanadában pedig az első sorban álltam nyolc hónapja. Sosem éreztem úgy, hogy tíz éven át mindig kiestem a Q1-ben, most pedig újra élek. Mindig versenyképes voltam, és remélhetőleg most kicsit még inkább.”

f1-alonso-2023-podium-aston

fotó: DPPI

Esküvő egy F1-es pályán? Már lehetséges!

Valószínűleg minden Formula-1-szurkoló legnagyobb álma lenne egy versenypályán kimondani a boldogító igent, az imolai önkormányzat és az Imola Faenza Turisztikai Vállalat megállapodásának hála pedig már meg is valósítható az álomesküvő. Az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari aszfaltcsíkon megtartott ceremónia után az Ayrton Sennáról elnevezett teremben folytathatják az ünneplést a friss házasok, ahonnan közvetlenül a pálya bejáratára nyílik a kilátás. Az egyházi, illetve polgári esküvők megtartása imolai lakosoknak 410 euró, mindenki másnak pedig 820 euró (nagyjából 306 000 forint) ellenében lehetséges.

imyvn0hwx78qz16t61uw

Közel másfél másodpercet adott a Toyota a Ferrarinak a portimaói időmérőn

Már a szabadedzéseken látszott, hogy az Endurance-vb második állomásán, Portimaóban is a Toyota viszi majd a prímet a Hypercar kategóriában, az időmérőn azonban a vártnál is nagyobb fölénnyel húzták be az első sort. Brendon Hartley 1:30,171-es idővel zsebelte be a pole-t a #8-as egységnek, 273 ezredet kiosztva a Kamui Kobayashi által vezetett vb-éllovas testvérautónak, a harmadik helyen végző Nicklas Nielsen viszont már több mint 1,4 másodpercet kapott a rajtelsőtől a Ferrarival. A Scuderia így is újfent a legközelebbi kihívónak tűnik, ugyanis negyedik lett James Calado a másik Ferrari 499 P volánjánál. Őket a Kevin Estre-féle Porsche követte, de a lemaradásuk már két szekundum fölötti volt, míg a testvérautó elé befurakodott a 94-es Peugeot Nico Müllerrel. A Sebringben olykor harmadik erőnek látszó Cadillac csak a nyolcadik helyre kvalifikált.

A többi géposztályt illetően: az LMP2-ben egyetlen ezred (!) döntött a pole-ról, Mirko Bortolotti és a Prema Racing ugyanis ennyivel múlta csak felül a Vector Racing egységét. A GTE Amban pedig a sebringi nyitányt is megnyerő egyetlen Corvette bizonyult a leggyorsabbnak Ben Keatinggel a volánnál. A portimaói 6 órás futam magyar idő szerint vasárnap 13 órakor startol.

wec-hartley-toyota-portimao-pole

Fejjel lefelé látó szemüveget adtak a Ferrari-pilótákra – káosz és nevetés lett belőle

Különleges kihívás elé állították még az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén Charles Leclerc-t és Carlos Sainzt, amelyről csak most posztolt videót az F1 csatornája: olyan szemüveget adtak rájuk, amellyel fejjel lefelé láttak mindent. Ez már önmagában is nehézzé tett volna bármilyen cselekvést, de a Ferrari-pilótáknak eközben különböző feladatokat kellett teljesíteniük: tesztelték a reflexeiket, valamint büntetőket is rúgniuk kellett. Maradjunk annyiban, hogy mérsékelten voltak eredményesek, de a hangulatra nem lehetett panasz – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

ferrari-fejjel-lefele-video

Piquet: Massa attól még megnyerhette volna a versenyt

Az utóbbi hetekben újra központi témává vált a 15 évvel ezelőtti, 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt „Crashgate”, amikor Nelson Piquet Jr. a Renault-főnök Flavio Briatore utasítására direkt falhoz csapta az autóját, safety car-fázist idézve elő ezzel, amely az éppen előtte tankoló csapattársának, Fernando Alonsónak kedvezett, aki később meg is nyerte a futamot. Piquet a napokban őszintén beszélt arról, miként bánt vele anno Briatore és a Renault, de az ügy azért is előkerült, mert Felipe Massa nemrég úgy fogalmazott, hogy keresi a jogi lehetőségeket a 2008-as vb-végeredmény megváltoztatására, miután Bernie Ecclestone arról beszélt, hogy már abban az évben tudtak a csalásról. Massa álláspontja szerint a Piquet-eset nélkül a Ferrari bokszkiállása sem sikerült volna balul – a brazil emlékezetes módon elrántotta a tankolócsövet –, s akkor megnyerhette volna a Szingapúri Nagydíjat, amely pontok kulcsfontosságúnak bizonyultak volna a Lewis Hamilton elleni világbajnoki harcban, amelyet egy pont döntött el a drámai interlagosi szezonzáró után.

Piquet azonban azon az állásponton van, hogy a Ferrari malőrje és így Massa vb-veresége nem függött a szándékos ütközéstől: „Nem azért történt, hogy valakinek a versenyére direkt hatással legyünk: ez egy csapatutasítás volt, hogy az istállón belül segítsünk valakit. Nem azért csináltuk, hogy Felipét megzavarjuk. Szó sem volt ilyenről. Nem is tudtuk, mi történt. Felipe attól még megnyerhette volna a versenyt, ha nem történik a malőr a bokszkiállásánál” – mondta honfitársáról a Formula-E-ben később bajnoki címet nyerő ifjabb Piquet a Pelas Pistas podcast műsorában.

f1-massa-2008-szingapur

Kvjat: Engem akart a Ferrari Raikkönen helyére

A Lamborghinihez igazolás után újabb hír szól Danyiil Kvjatról: az orosz pilóta arról beszélt, hogy 2016-ban, a Red Bullnál való lefokozása idején felmerült, hogy a Ferrari versenyzője legyen.

„Azt gondolom, hogy nagyon jól teljesítettem akkoriban. Éppen szereztem egy újabb dobogót a csapat számára, és hát akkoriban ott volt egy ajánlat a Ferraritól, hogy leváltsam Kimit (Raikkönent). Ez a színfalak mögött zajlottak, úgyhogy nagyon nehéz volt megélni ezt mentálisan. Akart a Ferrai, láttam a szerződést, visszakerültem a Toro Rossóhoz, és hirtelen nem ment jól a sorom...” – mondta Kvjat a Track Limits Podcastben.

f1-ferrari-kvjat

fotó: dppi

FIA-vizsgálat indult a nézőtérre repült autó miatt

Ahogy arról beszámoltunk, egészen váratlan baleset történt pénteken a WEC portimaói hétvégéjének egyik betétsorozatában: Alexandre Areia autója a célegyenes utáni 2-es kanyarban szaladt ki a pályáról, s a kerítést is átszakítva a lelátón landolt. Szerencsére a nézőtéren nem ült senki, s a jelentések szerint maga a versenyző is épségben megúszta a balesetet.

Az FIA azóta közleményt adott ki az ügyben, és azt közölte, hogy vizsgálatot indít: a pálya stábjával és az esemény szervezőivel közösen vizsgálják felül, hogy mi és miért történt pontosan, további értesítésig pedig lezárták az érintett lelátót. Hozzátették, hogy az esetből levont következtetéseket a világ minden pontján kamatoztathatják majd.

Areia szerencsére jól van: a közösségi oldalán posztolt arról, hogy az autó biztonsági szintje miatt sértetlenül szállhatott ki belőle, de nagy szerencse, hogy éppen üres volt az érintett lelátó. 

wec

Fotók: mécseseket gyújtottak a Craig Breen halálát okozó kerítésnél

Csütörtökön rázta meg a teljes autósport-világot Craig Breen döbbenetes tragédiája: a Hyundai WRC-pilótája a Horvát Ralira készült, a teszt közben azonban lecsúszott az útról, és balesetet szenvedett. Az autónak ugyan nem lett nagy baja, és szerencsére navigátora, James Fulton sértetlenül (bár sokkos állapotban) szállhatott ki belőle, olyan szerencsétlenül találták el a képeken látható fakerítést, hogy az behatolt az utastérbe, és Breen halálát okozta. 

A helyszínen mécseseket gyújtottak a szurkolók:

mécses3

mécses4

mécses5

mécses6

mécses7

Steiner: Kétszer a Q3-ban lenni nem a szerencse műve

Háromból eddig kétszer bejutott az időmérő edzés utolsó szakaszába Nico Hülkenberg a Haas autójával. Az amerikai istálló csapatfőnöke éppen ezért nagyon elégedett a német pilótával, valamint a saját helyzetükkel is. Az elért eredmények véleménye szerint nem a szerencsének tudhatók be. „Kétszer is megmutattuk, hogy képesek vagyunk elég dominánsan bejutni a Q3-ba, mindenféle szerencsétlenkedés nélkül. Mindenki azt hiszi, hogy szerencse is kell ehhez, de szerintem a miénk lehet a hatodik legerősebb autó. Azzal bizonyítottuk ezt, hogy kétszer is pontot szereztünk és ott voltunk a Q3-ban” – idézte Steinert a Racer. A szakember szerint a csapatot abszolút elősegíti Hülkenberg teljesítménye. „Lenyűgözött Nico, hogy milyen gyorsan alkalmazkodott az autóhoz és a csapathoz, mindig igyekszik a legjobbat kihozni belőlünk. Ez nem mindig lehetséges, mert már nem beszélhetünk középmezőnyről. Ott van a négy legjobb, aztán a többiek, nincs senki, aki igazán gyenge lenne” – tette hozzá.