„Rakéta négy keréken” – máris F1-függő lett a McLaren fiatalja
https://formula.hu/parc-ferme/30960
A szezon végeztével még két napon át Abu Dhabiban tesztel az F1. Ez részben gumiteszt, részben pedig a fiatal pilóták tesztje. A McLaren, ígéretéhez híven, IndyCarban versenyző tehetségének, Pato O’Wardnak adott lehetőséget, aki csak szuperlatívuszokban tudott beszélni az autósport királykategóriájáról első méterei megtétele után.
„Nincsenek szavak erre a napra. Ez egy ritka lehetőség, talán egyszer adódik az életben. De hűha, hűha, ezek az autók hihetetlenek! Ez tízszer őrültebb, mint vártam. Én még azt hittem, az IndyCar gyors! Az első körben, amint kihajtottam, éreztem az erőt és a tapadást” – próbálta megfogalmazni az élményt a mexikói pilóta, aki negyedikként zárta a napot, de még így sem elégedett. „Azt hiszem, egy körön nem sikerült mindent kihoznom belőle, mert azt hittem, leszakad a fejem. Ember, a nyakamnak annyi!”
Bár fizikailag megterhelte, O’Ward beleszeretett a Formula-1-be. „Ez életem legjobb élménye volt egy versenyautó volánja mögött. Nem hiszem, hogy bármi meg tudná ezt közelíteni. Ez olyan, mint egy videojáték. Mintha nem is a valóság lenne” – kommentálta, majd a közösségi oldalán is lelkendezett, azt írva, soha nem szeretné ezt abbahagyni.
I DON’T WANT THIS TO END these things are ROCKET SHIPS
— Pato O'Ward (@PatricioOWard) December 14, 2021
on wheels @McLarenF1
Estoy con la mandíbula en el suelo #F1
Túlságosan sérült a Daciája, Loeb nem folytathatja a Dakart
https://formula.hu/parc-ferme/38880
Újabb nagyágyú számára ért véget a 2025-ös Dakar Rali: azok után, hogy hétfőn a címvédő Carlos Sainz volt kénytelen feladni a viadalt, kedden Sebastien Loeb iratkozott fel a korai kiesők listájára. Loeb a keddi szakasz 12. kilométerénél bukott nagyot – az esetről készült videót itt mutattuk –, és bár a kilencszeres ralivilágbajnok folytatni tudta a versenyzést, a célba beérkezve az FIA technikai delegáltjai vizsgálatnak vetették alá a Dacia Sandridert, hogy a francia klasszis biztonságban tudja-e folytatni a versenyt.
Nos, a szervezők késő esti közleménye szerint az autó és annak bukócsöve túlságosan is megsérült a balesetben, így Loeb és navigátora, Fabian Lurquin nem folytathatja a Dakart. Ez azt is jelenti, hogy az 50 éves legenda kilencedik nekifutásra sem tudja megnyerni a legendás terepraliversenyt.
Azt, hogy mi történt az idei Dakar eddigi napjai során, az alábbi videónkban foglaltuk össze:
Repülő ütközött teherautóval: Döbbenetes baleset az Africa Race-en
https://formula.hu/parc-ferme/38879
Egy egészen elképesztő incidens miatt kellett félbeszakítani az eredeti Dakar-útvonalon zajló Africa Eco Race mai, a mauritániai Benichar és Amodjar közötti szakaszát. A szervezők közlése szerint egy a versenyrendezőkhöz tartozó kisrepülőgép egyelőre ismeretlen okokból felszállás közben nekiütközött egy a versenyzőket üzemanyaggal ellátó teherautónak.
A balesetben egy motoros, Andrea Perfetti súlyosan megsérült: az olasz versenyzőt a szervezők közlése értelmében a helyszínen ellátták, majd helikopterrel a legközelebbi kórházba szállították.
Newey két hónap hátrányból kezdi a tervezést
https://formula.hu/parc-ferme/38877
Az F1-es csapatok a múlt héten megkezdhették a munkát a 2026-ra szánt autókon, azonban a száguldó cirkusz sztártervezőinek egyike (talán mindannyiuk közül a legnagyobb) egyelőre még nem dolgozhat, hiszen a Red Bulltól távozó Adrian Newey csak márciusban állhat munkába új csapatánál, az Aston Martinnál.
A brit tervező nemrég egy podcastben elmondta, hogy bár azt természetesen nem akadályozhatta meg a Red Bull, hogy gondolkodjon az új autón, a tervezőeszközökhöz nem fér hozzá, így „két hónap hátrányba” került, ahogy mondta. „Az Aston a lehető legjobban akar teljesíteni 2025-ben, de én a 2026-os nagy szabályváltozásokra fókuszálok, hiszen csak március 2-án kezdek” – mondta Newey, majd részletezte a rá váró kijívásokat:
„A szabályozások olyan irányt vettek, hogy igazán nagy szükséged van egy CAD-rendszerre is, hogy átlásd az összes keretet, annyira le vannak szabályozva a dolgok. De emellett meg kell ismernem egy új csapatot, meg kell ismernem az összes ottani srácot és lányt, és azt, hogy hogyan dolgozunk együtt” – mondta a Red Bullt közel húsz év után elhagyó mérnökzseni.
Sötétebb lesz az idei Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/38876
Az olasz AutoRacer beszámolója szerint az előző két évben látottnál sötétebb árnyalatú lesz az új Ferrari, melyet (legalábbis a festést) először az F1 közös londoni bemutatóján mutatnak meg hivatalosan február 18-án – de a 677-es kódjelű autón nem lesz annyira intenzív a szín, mint a Ferrari 1000. versenyén, a 2020-as Toszkán Nagydíjon használt dizájn, mely az alábbi képen látható.
A lap azt is kiemeli, hogy a minimumsúly megemelése azt is jelentheti, hogy kevesebb festetlen karbonelemet látunk majd az egyes autókon – de ezzel azért érdemes megvárni a tényleges versenygépek leleplezését…
A Ferrari egyébként saját bemutatót is tart egy nappal a londoni eseményt követően.
Videón Loeb balesete a 2025-ös Dakar Ralin
https://formula.hu/parc-ferme/38875
Carlos Sainz vasárnapi borulása után kedden egy másik legenda, Sebastien Loeb is összetörte az autóját a 2025-ös Dakar Ralin. A francia legenda hétfőn elképesztő tempót diktált, és kedden is nagy lendülettel kezdett, de 12 kilométer után eldobta a Dacia Sandridert. Tovább tudott menni, de már egy órát órát veszített a nap közepén.
„Elég egyértelmű, hogy miért váltunk Mercedesre” – Oakes
https://formula.hu/parc-ferme/38874
Oliver Oakes, az Alpine tavalyi szezon közben kinevezett csapatfőnöke szerint teljesen logikus lépés a részükről Mercedes motorra váltani a 2026-os szezontól kezdődően.
Az Alpine nagy port kavaró döntést hozott, amikor a csapat vezetése bejelentette, hogy 2025 végén leállítja az F1-es erőforrásaival kapcsolatos tevékenységeit Viry-Chatillonban – Flavio Briatore és Oliver Oakes azonban végig kiálltak a döntés mellett.
Sőt, Oakes véleménye szerint nem is kérdés, hogy ez a megfelelő út: „Szerintem elég egyértelmű. A mostani szabályrendszerben végig ők voltak a benchmark. Azok a csapatok, akik a Mercedes erőforrásait használják, versenyképesek tudnak lenni és ott vannak az élen. A mi csapatunknak is jó lehetőség ez, hiszen összehasonlítási alapként szolgál majd számunkra.”
Itt a vége: Sainz kiesett a Dakarról
https://formula.hu/parc-ferme/38873
Rémálomszerűen indult a 2025-ös Dakar Rali a címvédő Carlos Sainz számára, aki a vasárnap-hétfői 48 órás szuperszakasz első felvonása során felborult a Ford Raptorral. Bár ezt követően folytatni tudta még a versenyt, az autó jelentős sérüléseket szenvedett, hétfőn pedig navigációs problémák és defekt is nehezítette a négyszeres győztes életét, aki a célban úgy fogalmazott, hogy az esélyei gyakorlatilag el is szálltak a végső sikerre.
Nos, ez hétfő estére hivatalossá is vált, csapata, az M-Sport ugyanis közleményben jelentette be, hogy az autó sérülései miatt feladják a versenyt. Maga Sainz így értékelte az incidenst: „Csak felborultam a dűnék között. Nagyon mély volt, és elkalkuláltam, mennyire mély. Ez egy olyan verseny, amely bármelyik pillanatban kifoghat rajtad” – idézi a DirtFish a spanyolt, akinek kiesése után Mattias Ekström áll a legjobban a Ford pilótái közül: a svéd 13 perces hátránnyal az ötödik.
Időmérőpartnert vált az F1: visszatér a TAG Heuer
https://formula.hu/parc-ferme/38872
Még tavaly októberben jelentette be a Formula-1, hogy évtizedes megállapodást kötöttek a világ vezető luxusmárka-csoportjával, az LVMH-val. Már akkor valószínűsíthető volt, hogy mivel a TAG Heuer is hozzájuk tartozik, a cég leváltja majd a Rolexet az F1 hivatalos időmérőpartnereként, s ezt hétfőn hivatalosan meg is erősítették.
A TAG Heuer korábban 1992-től 2003-ig már volt a száguldó cirkusz hivatalos időmérőpartnere, de maga a márka már jóval korábban megjelent támogatói szinten a Formula-1-ben: többek között a Ferrarival és a McLarennel is együttműködött anno a vállalat. Amely amúgy eddig is jelen volt a királykategóriában a Red Bull és a Monacói Nagydíj szponzoraként. A TAG Heuer a közleményében úgy fogalmazott, a 2025-től induló partnerséggel nem egyszerűen vissza-, hanem hazatértek az F1-be.
They say you can’t turn back time. But we just did.
— TAG Heuer (@TAGHeuer) January 6, 2025
From the golden age of racing to the cutting-edge circuits of today, TAG Heuer has played an integral part in the world of motorsport, embodying precision and an unwavering commitment to excellence. The first watch brand to… pic.twitter.com/xVWJJKt09o
Verstappen: Voltak megkérdőjelezhető manővereim
https://formula.hu/parc-ferme/38871
Max Verstappen tehetségét és sebességét nagyon kevesen vitatják, a sportszerűségét illetően viszont már jóval több kérdés merül fel a sajtóban és a szakmán belül. A holland köztudottan a végsőkig feszegeti a határokat, elég csak a Lewis Hamiltonnal történt 2021-es incidensekre gondolni, vagy az idei mexikói hétvégére, amikor Lando Norrisszal szemben vállalt a szükségesnél talán nagyobb kockázatot.
Az F1 hivatalos honlapjának adott interjúban Verstappen elmondta, hogy maga is tisztában van azzal, hogy időnként feszegeti a határokat: „Voltak kemény versenyek, megkérdőjelezhető mozdulatok és pillanatok, de tudom, mit csinálok a pályán, teljesen kontroll alatt tartom a tetteimet. Néha szükség van erre. Mindent megteszek a győzelemért.”
„Utálok veszíteni. Képes vagyok tudomásul venni, ha valaki jobb munkát végez nálam, de attól még nem jó dolog veszíteni. Ez hajt előre, jobbnak kell lennünk. Még akkor is, amikor 2023-ban sikeresek voltunk, még több teljesítményt akartunk találni, és ebből sokat tanultunk 2024-ben” – mondta a négyszeres világbajnok.
Alonso: Hamarosan Stroll lesz a csapat vezére
https://formula.hu/parc-ferme/38870
Fernando Alonso sosem fukarkodott a dicsérő szavakkal, amikor jelenlegi csapattársáról, Lance Strollról kérdezték, aki nem mellesleg az Aston Martin–nagyfőnök, Lawrence Stroll fia. A spanyol versenyző nemrég úgy nyilatkozott, hogy hamarosan – az ő visszavonulása után – a kanadai lehet a silverstone-i csapat vezérpilótája: „Lance mindig nagyon nyitott, ahogy én is az vagyok vele.”
„A pályafutásom utolsó szakaszában vagyok, és igyekszem segíteni neki, amennyire csak tudok, hiszen hamarosan ő fogja vezetni a csapatot” – mondta a spanyol, majd kitért arra a sajátos helyzetre, hogy csapattársát családi kötelék fűzi az istállóhoz: „Ez a kapcsolat az első naptól kezdve nagyon erős volt. Sok-sok éve ismerem Lance-t és Lawrence-t is.”
„Lance a csapat része. Az ő lojalitása és a csapattal való munkamódszere talán egy kicsit más, mint bármely más csapattársamé volt a múltban. Ők a következő évben elmehettek máshová, vagy egy kicsit vonakodtak megosztani dolgokat, vagy együtt dolgozni a jövőt illetően. Lance viszont az Aston Martin család tagja, s ez mindenki számára megkönnyíti a dolgokat.”
Bottas megnevezte a következő finn tehetséget
https://formula.hu/parc-ferme/38869
Valtteri Bottas távozásával 1988 óta először marad finn versenyző nélkül a Formula–1 mezőnye, rendkívül hosszú sorozat szakadt meg tehát ezzel – összesen 46 szezon 744 versenyén indultak eddig finnek az F1-ben, mindkét tekintetben a 7. helyen állnak az örökranglistán a britek, a németek, a franciák, az olaszok, az ausztrálok és a brazilok mögött.
Bottas bízik benne, hogy hamarosan visszatér a rajtrácsra a nemzete – akár ő magának, akár egy fiatal tehetségnek köszönhetően: „Ez egy jó széria volt a finnek számára, remélem, hogy hamarosan más is csatlakozik majd. Szerintem most az F4-ben szereplő Tuukka Taponen áll ehhez a legközelebb, aki a következő idényt az F3-ban teljesíti. Kulcsfontosságú idény lesz, hogy bizonyítsa, mire is képes.”
A 18 esztendős Taponen a Ferrari Akadémia tagja, s Bottas elmondásával ellentétben valójában már a Formula Regionalban szerepelt tavaly, ahol megnyerte a közel-keleti sorozatot és harmadik lett a európai sorozatban korábbi és jelenlegi akadémistatársai, Rafael Camara és James Wharton mögött. Persze a 10-szeres futamgyőztes versenyző azt sem bánná, ha ő maga folytathatná ezt a szép hagyományt, hiszen többször hangsúlyozta, hogy 2026-ban nyílhatnak lehetőségek a számára.
Wolff: Bizonyos elvárásokat már teljesített a 2026-os erőforrásunk
https://formula.hu/parc-ferme/38867
2026-tól új erőforrások érkeznek az F1-be, ennek megfelelően a száguldó cirkusz motorgyártói már dolgoznak az új egységek fejlesztésén.
A Mercedes 2026-tól is három csapatot lát majd el erőforrásokkal – habár az Aston Martin Hondára vált, az Alpine csatlakozik a Mercedes-erőforrást használó McLarenhez és Williamshez, így a partnerek számában nem lesz változás az Ezüstnyilaknál.
„Bizonyos elvárásokat már teljesítettünk, ez jó hír. Több területen továbbra is keményen dolgozunk az eredményekért, nem triviális a dolog. Kérdéses persze, hogy megfelelően határoztuk-e meg az elvárásokat. A válaszom tehát az, hogy nem tudjuk, hol állunk” – mondta Toto Wolff arra a kérdésre reflektálva, hogy miként állnak a fejlesztésekkel.
Dakar: Sainz felborult a Forddal
https://formula.hu/parc-ferme/38868
A tavalyi Dakar-győztes idősebbik Carlos Sainz a 48 órás szakasz első felében felborult a Forddal – habár a spanyol tovább tudott menni, rengeteg időt veszített. Amennyiben eljut a táborhelyig, ma este a csapata nélkül kell szerelnie.
A nap összefoglalójával és további részletekkel délután jelentkezünk a Formula.hu-n.
Mikor állnak át a csapatok 2026-ra?
https://formula.hu/parc-ferme/38866
Furcsának tűnhet 2026-ról beszélni, miközben még a 2025-ös szezon sem kezdődött el, jövőre azonban jókora szabályváltozások érkeznek a száguldó cirkuszba, január 1-jétől pedig már minden csapat számára megengedett a ’26-os autón való munkavégzés.
Fred Vasseur arról beszélt, hogy várhatóan az év melyik szakaszában állítják át erőforrásaik túlnyomó részét a 2026-os évre: „Nem akarok túlságosan belemenni a részletekbe, de úgy gondolom, hogy az első két-három hónapban mindenki ugyanazt fogja csinálni. Március végén viszont elérkezünk egy olyan pontra, amikor döntést kell hozni” – mondta a Ferrari csapatfőnöke.
A Ferrarinál és a Red Bullnál van az F1 két legnagyobb szponzora
https://formula.hu/parc-ferme/38865
Holtverseny van a Formula-1-es szponzorok ranglistájának élén, két IT-cég viszi a prímet: a Red Bull névadó támogatója, a felhőszolgáltató Oracle 100 millió dollárt fizet éves szinten a csapatnak, ugyanannyit, amennyit a csapatnévbe szintén belecsempészett HP a Ferrarinak. Emlékeztetőként: az éves költséglimit 135 millió dollár, amelyet szinte egészében áll a két szponzor Milton Keynes és Maranello számára. Mindkét szponzoráció viszonylag új megállapodás: az Oracle 2022-ben csatlakozott a Red Bullhoz, öt évre, a HP pedig 2024 folyamán lépett fedélzetre a Ferrarinál többéves megállapodással.
A listát az F1 legjövedelmezőbb szponzori üzleteiről a RacingNews365 állította össze, harmadik helyen szerepel benne a szaúdi olajvállalat, az Aramco, amely az Aston Martin főtámogatója 75 milliós szponzorációval. Mögötte a szintén olajiparban érdekelt Petronas, a Mercedes elválaszthatatlan támogatója áll, 70 millió dollárral, míg az ötödik helyen a Saubert az Audi érkezéséig két évre átnevező Stake-et találjuk 50 millió dolláros üzlettel: a cég egy online kaszinó, amelyet több országban nem lehet reklámozni.
„Otthon nem gondolok az F1-re” – Verstappen módszere kiégés ellen
https://formula.hu/parc-ferme/38864
A négyszeres világbajnok egyik titka, hogy a versenyhétvégén kizárólag a Formula-1 körül forog minden gondolata, amikor azonban hazatér, átkapcsol, és eszébe sem jut a sport. Egyenes út vezetne a kiégéshez, ha mindig csak az F1 járna a fejében.
„Nálam az működik, hogy ha otthon vagyok, nem gondolok az F1-re, hacsak nem megyek a gyárba. Természetesen a gondolataim mélyén mindig ott van, de nagyon fontos, hogy ki tudjam kapcsolni” – mondta a Formula1.com interjújában Verstappen. „Ha az F1-re gondolnék minden nap, akkor kiégnék. Lehetetlen. Nálam nem működik.”
„Fontos, hogy más kihívások is legyenek az életben. Nagyon lefoglal a szimulátoros versenyzés, jó figyelemelterelés az F1-től, és abban is sikeres akarok lenni” – folytatta Verstappen. Hozzátette: „Amikor visszamegyek a gyárba, az időm teljesen a csapatnak szentelem, hogy fejlődni tudjunk, és természetesen ugyanez van a versenyhétvégéken.”
„De fontos, hogy valami más is legyen az életben, amire összpontosíthatsz, természetesen a normális családi élet mellett.”
Fotó: Red Bull Content Pool
„Öngyilkos lépés volt megszabadulni Carlostól”
https://formula.hu/parc-ferme/38863
Az Alpine vezető tanácsadója, Flavio Briatore a sport.de-nek adott interjúban ítéletet mondott a Ferrari tavaly év elején meghozott döntéséről, melynek értelmében Carlos Sainzot Lewis Hamiltonra cserélik: „Furcsa lesz Lewist a Ferrarinál látni. Természetesen tiszteletben tartom az ilyen döntéseket, de azon is elgondolkodom, hogy van-e értelme. A Ferrarinak két top pilótája volt Charles Leclerc és Carlos Sainz személyében. Nem értem, miért szakították szét ezt a remek párost. Nem az én dolgom ítélkezni, de ha én lettem volna felelős pozícióban a Ferrarinál, nem szerződtettem volna Lewist.”
„Elvileg jót tesz a Formula–1-nek, ha Lewis a Ferrarinál versenyez. És minden, ami jó a Formula–1-nek, az nekem is jó. Sőt ez minden bizonnyal jó a televíziónak és a nézettségnek is. Várjuk ki és meglátjuk, az idő majd megmutatja, hogy milyen jól vezet a Ferrariban” – mondta Briatore, akivel a legendás egykori csapatfőnök, Eddie Jordan is egyetértett, sőt egyenesen öngyilkos manővernek nevezte Sainz elküldését:
„Fred Vasseurnek igazi lehetősége volt arra, hogy nagy-nagy sikereket érjen el ezzel a csapattal, most viszont el kell kezdenie azon gondolkodni, hogy illeszkedik össze a csapat az új taggal, hogy férnek meg az egók és minden egyéb. Lewis egy különösen kedves ember, nem hiszem, hogy sok kedvesebb ember lenne a rajtrácson, mint ő, szóval nem hiszem, hogy ezen a téren gondja lesz. A Ferrarinál részemről John Elkannak jár a mi a fene volt ez?, hiszen ő engedélyezte és írta alá az üzletet. Abszolút öngyilkos lépés volt megszabadulni Carlostól.”
Mansell: Hamilton nem túl öreg a Ferrarihoz!
https://formula.hu/parc-ferme/38862
Nigel Mansell, akit az elmúlt szűk 60 év legidősebb világbajnokaként néhány nappal 39. születésnapja után koronáztak bajnokká, a BBC-nek nyilatkozva reagált azokra a felvetésekre, melyek szerint a néhány napja már hivatalosan is a Ferrarihoz tartozó Lewis Hamilton (aki a jövő héten betölti a 40-et) túl idősen került a Scuderiához.
„Hallom, hogy néhányan panaszkodnak, hogy Lewis már túl öreg. Én ezt nem hiszem. Én is ebben a korban nyertem meg a világbajnoki címemet, és még sokáig versenyeztem volna, ha a politika nem áll az utamba” – mondta Mansell, aki 1992-es győzelme után elment Amerikába versenyezni, s ezt követően már csak hatszor állt rajthoz az F1-ben – de egy győzelem így is jutott neki az 1994-es szezonzárón.
„Ha Hamilton meg tudja őrizni a belső tüzét, akkor még nagyszerű évek állnak előtte. Szerintem ez az egész Ferrari-dolog mesés, nagyon is el tudom képzelni, hogy Lewis a Ferrarinál fejezi be a pályafutását, és ezzel megvalósítja egy álmát.”
Norris, a McLaren és a Ferrari az F1-es szezon fő esélyese a fogadóirodáknál
https://formula.hu/parc-ferme/38861
Az egyik legnagyobb online sportfogadási oldal Lando Norrist tartja a 2025-ös F1-es világbajnokság legnagyobb esélyesének, a McLaren versenyzőjének végső győzelme 3-as szorzóval rendelkezik. Őt követi Max Verstappen 3,25-tel, majd Charles Leclerc 5-tel. A negyedik számú esélyes Lewis Hamilton, akinek a végső győzelme 8,5-ös szorzóval bír, majd jön Oscar Piastri 11-gyel.
Ezt követően már nagyobbakat ugrunk, George Russell végső győzelme 19-es, Liam Lawsoné 36-os, Kimi Antonellié 61-es, Fernando Alonsóé pedig 81-es szorzóval bír, míg a 10. helyen holtversenyben Carlos Sainz és Pierre Gasly található. A legmagasabb szorzója Gabriel Bortoletónak és Lance Strollnak van, a világbajnoki címük 1001-szeres pénzt fizetne, ha ezt a valószínűtlen eset megtörténne.
A konstruktőri bajnokság fő esélyese holtversenyben a Ferrari és a McLaren 2,25-ös szorzóval, a Red Bull végső győzelme ötszörös, a Mercedesé tizenháromszoros nyereményt fizet a bátraknak.
Norris korábbi első számú szerelője az Aston Martinhoz igazolt
https://formula.hu/parc-ferme/38860
Lando Norris korábbi mclarenes első számú szerelője, Marc Cox bejelentette, hogy az Aston Martinhoz megy főszerelőnek.
Cox eredetileg 2008-ban csatlakozott a McLarenhez, mint második számú szerelő, majd 2015-ben első számú szerelővé lépett elő.
A McLaren F1-es tevékenységétől 2022 végén távozott, hogy az Extreme–E-csapat főnöke legyen, de most a közösségi médiában bejelentette, hogy azonnali hatállyal főszerelőként csatlakozik az Aston Martinhoz, és a LinkedIn-oldalát már frissítette is az új pozíciónak megfelelően.