A futam, amelyen Vettel szembeszállt csapatával
https://formula.hu/parc-ferme/21518
2013. március 24-én rendezték a Formula-1-es Malajziai Nagydíjat, amelyre sokak csak úgy emlékeznek, mint a sorozat egyik legnagyobb csapaton belüli botrányának helyszíne. A futamot a Red Bull párosa uralta Mark Webber, Sebastian Vettel sorrendben, így csapat menet közben arra kérte pilótáit, hogy egymásra vigyázva, változatlan sorrendben érjenek célba. Az utasítást a hátul haladó Vettel önkényesen felülírta, előbb megtámadta, később meg is előzte az élen haladó csapattársát. Az esetről alább egy részletesebb videó, itt pedig egy cikk formájában a saját összefoglalónk.
Hamilton szerint „pályafutása legnagyobb győzelme” lesz, ha újra nyer az F1-ben a Mercedesszel
https://formula.hu/parc-ferme/36633
A 2022-es szabályváltozások óta a Mercedes nemigen találja a győztes formáját: a tavalyi interlagosi futamot leszámítva egyszer sem nyert az előtte hét-nyolc éven át szinte verhetetlen alakulat, amely jelenleg a konstruktőri második helyen áll, de arra is fenyegetést jelenthet a Ferrari. A jövő évi W14-eshez persze nagy reményeket fűz a csapat, és ebbe beletartozik Lewis Hamilton is, aki hiszi, hogy újra nyerhet a Formula-1-ben – ha pedig ez összejön, az karrierje legnagyobb diadala lesz a hét vb-címe ellenére is:
„Ha nem érzed az egyensúlyt az autóban, kockázatot is kevésbé vagy hajlamos vállalni. Remélem, az idén eddig gyűjtött adatok hatással lesznek az új autóra. Ebben bízik az egész Mercedes csapat az összes gyárban. Mindnyájunknak hinnünk kell a céljainkban, és sosem szabad feladnunk. Vissza fogunk térni a győztes útra. Meg tudjuk csinálni. El fog jönni, amikor megtesszük a következő lépést a dobogó felső fokára. És valószínűleg az lesz pályafutásom legnagyobb győzelme” – fogalmazott a Blicknek adott interjúban.
fotó: DPPI
Jogi eljárást indít az Andretti ellen Grosjean
https://formula.hu/parc-ferme/36634
Romain Grosjean 2022-ben csatlakozott az Andretti Autosporthoz az IndyCarban, ahol az első idénye küszködősre sikerült, az idei szezont viszont remek tempóval és dobogós helyezésekkel kezdte. Amelyet azonban felváltottak az autótörések, aztán a mezőnybe is beleszürkült a francia. Emiatt egyre valószínűbbnek tűnt, hogy a francia nem folytathatja Andrettiéknél, akik eközben sorra tettek versenyzői bejelentéseket például Marcus Ericsson leigazolásával és Kyle Kirkwood hosszabbításával. Grosjean jövője kapcsán azonban nagy volt a csend, legalábbis hivatalos szinten, hiszen a megnyilvánulások árulkodók voltak és a távozása irányába mutattak – most viszont megtört ez a csend, ugyanis az ex-F1-es pilóta a Twitteren tett közzé egy közleményt, amelyben arról ír, hogy jogi eljárást indít az alakulat ellen:
„Élveztem a munkát az Andretti Autosport IndyCar-csapatával, és büszke vagyok a két szezon során elért sikereinkre. Hálás vagyok az amerikai formulaautózás legmagasabb szintjén szövődött barátságoknak. Arra számítottam, a következő években is az Andretti kedves embereivel versenyezhetek. Csalódott vagyok, hogy ez nem jöhet össze, és a legjobbakat kívánom az Andretti tagjainak. Más lehetőségeket keresek, hogy folytathassam az IndyCar-karrieremet. Választottbírósági eljárást indítottam Indianában az Andretti Autosport ellen a jogaim védelme érdekében. John Maley és Mark Owens fognak képviselni engem” – írta Grosjean. Az említett két ügyvéd egyébként Alex Palou tavalyi eseténél is tevékenykedett.
Grosjean útja a sajtóhírek szerint a Dale Coyne irányába vezethet, amely csapatnál 2021-ben debütált az IndyCarban.
Szingapúr miatt bizakodó a „nem a legkedvezőbb” Katar előtt a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/36632
A Ferrari az egész szezonban küzdött a kiszámíthatatlanul viselkedő F1-23-assal, amelynek egyik fő gyengesége a gumikopás volt. Az utóbbi hetekben azonban mintha előreléptek volna ezen a téren, ami már a Mercedesnek is szemet szúrt, amelyhez egyre közelebb kerül a Scuderia a konstruktőri vb-tabella második-harmadik helyén. A most hétvégén következő, a 2021-es futam óta újraaszfaltozott katari helyszín elvileg szintén nagy megterhelést ró az abroncsokra – nem véletlenül a C1–C2–C3 kombinációt viszi a Pirelli –, ami azért a fejlődés ellenére sem feltétlenül a Ferrari javára billentené a mérleg nyelvét, ahogy a vonalvezetés sem, de Frederic Vasseur úgy érzi, a szingapúri győzelmük váratlansága okot adhat most is a bizakodásra:
„Azt hiszem, Monza után mindenki azt mondta nekünk, hogy Szingapúr sokkal nehezebb lesz. Aztán mégis jól teljesítettünk Szingapúrban. Nagyon szűk, fontos a gumikezelés is, a beállítások és így tovább. Papíron nem a legkedvezőbb pálya számunkra, de a legjobbunkat fogjuk nyújtani” – fogalmazott az F1-es Katari Nagydíj előtt a Ferrari csapatfőnöke.
fotó: DPPI
Visszatér a Le Mans-i csúcskategóriába az Aston Martin: 2025-ben debütál a Valkyrie
https://formula.hu/parc-ferme/36631
Újabb gyártó jelentette be csatlakozását a Hypercar-kategóriához: az Aston Martin 2025-ben száll be a sportautózás új csúcsgéposztályába. Teszi mindezt a V12-es erőforrással hajtott, Adrian Newey nevéhez is köthető Valkyrie-vel, amelynek Le Mans-i érkezése már néhány éve is téma volt, a projektet azonban akkor végül jegelték.
A mostani bejelentés értelmében 2025-ben debütál a versenygép az Endurance-világbajnokságon és az amerikai IMSA sportautó-bajnokságban: a Heart of Racing csapata legalább egy-egy autót fog indítani mindkét szériában, de az nincs kizárva, hogy a legendás Le Mans-i 24 óráson akár két Valkyrie is feltűnjön. Az IMSA-részvétel pedig azt jelenti, hogy az Aston lett az első márka, amely LMH-autóval kötelezte el magát az amerikai sorozatban való szereplés mellett (a Toyota, a Ferrari és a Peugeot egyelőre nem próbált szerencsét a tengerentúlon, a többi gyártó pedig LMDh-géppel indul a WEC-ben).
Az Aston legutóbb 2011-ben szerepelt Le Mans-ban az elitkategóriában, az egyetlen összetett győzelmüket viszont még 1959-ben jegyezték.
„Külön, de örökké együtt!” – érzelmes posztban búcsúzik a Hondától Marquez
https://formula.hu/parc-ferme/36630
Szerda délután jelentette be a HRC, hogy közös megegyezéssel szerződést bontanak a 2023-as MotoGP-szezon végén Marc Marquezzel, akinek eredetileg 2024 végéig szólt a kontraktusa. Bár az utóbbi hónapok, sőt évek leginkább a küszködésról szóltak, így nem véletlen a spanyol váltása, a 2010-es években a királykategória történetének egyik legsikeresebb párosát alkotta Marquez és a Repsol Honda, hiszen 2013 és 2019 között egy kivétellel az összes idényben világbajnok lett a versenyző. Marquez érzelmes videós posztban köszönt el a japán márkától:
„KÖSZÖNÖM ezt a nagyszerű utazást! 11 évet töltöttünk együtt. Felejthetetlen pillanatokban volt részünk: hat világbajnoki cím, öt tripla korona, 59 győzelem, 101 dobogó és 64 pole. Kemény munka, elkötelezettség és az évek során kialakított kapocs. Nevetések, könnyek, örömök, nehéz pillanatok, de mind közül a legfontosabb: egy egyedi és megismételhetetlen kapcsolat. Külön, de örökké együtt!” – írta a 30 éves motoros.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Repsol Honda természetesen ugyancsak köszönetet mondott Marqueznek egy fotómontázs formájában. Bár azt még nem jelentették be, de a spanyol minden bizonnyal a Gresini Ducatinál folytatja 2024-ben.
HRC y Marc Márquez han anunciado el fin de su colaboración a finales de 2023.@MarcMarquez93 gracias por tu compromiso y por tus ganas de superarte.
— Box_Repsol (@box_repsol) October 4, 2023
Sabemos que seguirás dando lo mejor de ti hasta el final de la temporada, como siempre lo has hecho.
Gracias por todopic.twitter.com/fWc985P3zf
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Hamilton még nem áll készen a gyerekvállalásra, versenyezni akar
https://formula.hu/parc-ferme/36629
Nem áll készen a gyerekvállalásra Lewis Hamilton: a 39. születésnapja felé közelítő pilótáról jelenleg nem tudni, hogy van-e komoly párkapcsolata, de a Blicknek adott interjújában azt mondta az ezt firtató kérdésre, hogy még nem fog megállapodni és családot alapítani.
„Nincs erre időm, legalábbis jelen pillanatban. Nem, élvezem, hogy nagybácsi lehetek, és nem döntöttem még erről a nagy lépésről. Még mindig vannak céljaim a versenyautóban, és ehhez mindent háttérbe kell szorítanom. 100%-osan akarom csinálni a munkámat” – mondta.
Van még hiányérzet: Zhounak fejlődnie kell az Alfa szerint
https://formula.hu/parc-ferme/36628
Ugyan 2024-re is meghosszabbította Guanyu Zhou szerződését a Sauber, így a harmadik szezonját is a csapatnál kezdheti meg a kínai F1-es pilóta, de az istállónál azért érzik: Zhouban van még tartalék, amit jó lenne most már kiaknázni.
„Szerintem amiben fejlődött, az az időmérős teljesítmény, ott képes hozni Valtteri eredményeit, legalábbis többször képes volt erre” – mondta Alessandro Alunni Bravi csapatképviselő.
„Viszont még fejlődnie kell a hétvégékhez való hozzáállásban, mert azt akarjuk, hogy agresszívebb legyen már az első szabadedzés első körétől, hogy tényleg kihozhassuk belőle a maximumot a hétvége során. Nyilván kiegyensúlyozottabbnak is kell lennie pályáról pályára, de ebben mi is segítünk, mert az autónk sem volt túl kiegyensúlyozott az év során. Közösen kell dolgoznunk a javuláson a csapat és a pilóta szemszögéből is.”
Az Aston örömmel int búcsút a Mercedesnek
https://formula.hu/parc-ferme/36626
A 2025-ös szezon végeztével az Aston Martin és a Mercedes útjai elválnak, ugyanis 2026-tól kezdődően a Honda szolgáltatja majd az erőforrásokat Lawrence Stroll istállója számára, a Red Bull pedig a Forddal folytatja az F1-et. Az Aston mérnökigazgatója, Luca Furbatto elismerte az F1 News hasábjain, hogy komoly előrelépés lesz az istálló számára, hogy a Honda partnerei lesznek.
"A múltban nem ez volt a helyzet, de a turbó hibrid éra kezdete óta csak gyári csapat tudott vb-címet nyerni" - utalt Furbatto arra, hogy az Aston Martin a Mercedestől vásárolja a váltót és az erőforrást is, így meg van kötve a kezük, és az autót a Mercedes alkatrészeihez kell igazítaniuk. 2026-tól ez megváltozik.
"Elégedettek vagyunk a Mercedes termékeivel, de kissé meg van kötve a kezünk a tervezési fronton. Mgkapjuk tőlük az adatokat az erőforrás méretéről, a váltóról, a hátsó felfüggesztésről, szóval alkalmazkodnunk kell a kapott alkarészekhez. 2026-tól a Honda erőforrásaival és a saját váltónkkal a saját kezünkbe vesszük a sorsunkat. Ha szeretnénk egy lépéssel közelebb kerülni a sikerekhez, akkor ez az az út, amin járnunk kell!"
Hamilton: Max tökéletesen teszi a dolgát
https://formula.hu/parc-ferme/36627
Lewis Hamilton szerint Max Verstappennek úgy kell folytatnia a versenyzést, ahogy most csinálja – ezt tanácsolta a hétszeres világbajnok a hétvégén minden bizonnyal harmadik F1-es vb-címét szerző hollandnak.
„Max jelenleg tökéletesen teszi a dolgát a Red Bullnál. Az egyetlen dolog, amit elmondhatok erről, az az, hogy így is kell folytatnia. Max, Fernando és én gyakran versengünk, és elmegyünk a lehető legtovább, hogy elérjünk a céljainkat. A személyiségükről viszont nem tudok mit mondani, mert sosem ültek velük a nappalijukban” – mondta Hamilton a Blicknek Verstappennel kapcsolatban.
Sainz: Csatában leszünk a McLarenekkel
https://formula.hu/parc-ferme/36625
A két McLaren erős teljesítménnyel rukkolt elő a Japán Nagydíj, de emiatt eddig sem aggódtak a Ferrarinál, hiszen tudták, hogy a tempós, gyors kanyarokkal teletűzdelt suzukai pályán gyorsak lesznek a wokingiak. Ugyan a konstruktőri pontversenyben már aligha érheti utol az olaszokat a McLaren, a pályán még sok szoros csatájuk lehet az év végén, erről beszélt Carlos Sainz is a Racing News 365-nek.
"A hosszabb egyenesekkel rendelkező pályákon vissza fogunk vágni nekik. Mexikóban és Austinban, ahol emellett sok lassú kanyar is lesz, sokkal közelebb leszünk hozzájuk, és versenyezni fogunk a McLarenekkel. Suzukában Lando gyorsabbnak tűnt, de Piastrinál többször is gyorsabbnak éreztem magam, majd meglátjuk, mi lesz."
Perez szerint azért nagyítják fel a hibáit, mert mexikói
https://formula.hu/parc-ferme/36624
Sergio Perez ugyan szerzett két futamgyőzelmet, de összességében gyenge szezont fut 2023-ban, és többször is volt olyan hétvégéje, amikor nemcsak a tempója hiányzott Max Verstappenhez képest, de rengeteg hibát is elkövetett – mint például legutóbb Suzukában. A Red Bull-os versenyző szerint ugyanakkor a hibáit az is felnagyítja a médiában, hogy ő mexikói, nem pedig brit, mint például a Szingapúrban a hajrában balesetező George Russell:
„Láthattuk Russell esetén. A harmadik helyről esett ki az utolsó körben, de senkit nem hallottunk erről beszélni. Ha valami ilyesmi történik a Red Bullnál, egyből háromszáz médiacsatorna mondja, hogy távoznod kell. Az ilyesmi gyakran előfordul a Formula-1-ben, ez így működik egy csapatkörnyezetben. Emellett úgy érzem, hogy az a tény, hogy mexikói vagyok, szintén komoly hatással van erre” – vélekedett Perez a Marca hasábjain.
Érdekes, hogy nemrég a Red Bull-tanácsadó pedig Perez nemzetiségével magyarázta a hullámzó formáját, komoly kritikákat kiváltva ezzel (nem beszélve arról, hogy Mexikót Dél-Amerikához sorolta). Marko utólag bocsánatot kért, a versenyző szerint pedig számára „ez volt a fontos”.
Egy év után visszatér a Hyundaihoz Ott Tanak
https://formula.hu/parc-ferme/36623
A megbízható forrásnak számító DirtFish értesülései 2024-ben ismét csapatot vált a hétvégi Chile Ralit megnyerő Ott Tanak: az M-Sportnak egyetlen év után hátat fordítva visszatér korábbi alakulatához, a Hyundaihoz. A szaklap úgy tudja, elsősorban a dél-korai gyártónál bekövetkezett vezetőségbeli változások – a korábban az F1-es Renault-t is irányító Cyril Abiteboul érkezett a Hyundai Motorsports élére – okán tér vissza az észt pilóta.
A 2019-ben még a Toyotával világbajnok Tanak 2020-től 2022-ig versenyzett a Hyundainál, ahol győzelmeket és egy-egy év végi második és harmadik helyet gyűjtött. Idén az M-Sportnál elképesztő pechszéria sújtja, tulajdonképpen csak a Svéd és a legutóbbi Chile Ralit úszta meg komolyabb probléma nélkül, ezeket meg is nyerte, s jelenleg az összetett negyedik helyét foglalja el.
fotó: DPPI
Alonso: Az egykörös időmérő az egyetlen megoldás
https://formula.hu/parc-ferme/36622
Régi közhely, hogy ha valami rendben van az F1 jelenlegi szabályrendszerében és lebonyolításában, az a kvalifikációs szisztéma, de Fernando Alonsónak különvéleménye van erről. Tény és való, rengeteg a feltartás az időmérőkön, ami a spanyol szerint a rendszer elavult mivoltából fakad: „Nehéz kérdés ez, hiszen bármilyen szabályt is hoznak, például limitidő formájában, mindig lehet kifogásokat találni. A forgalom kezelése roppant összetett.”
„Csak egyetlen megoldás lehet: visszaállni arra hogy egyszerre egy autó van a pályán” – folytatta Alonso. „Semmi más nem fog működni. Az időmérős rendszerünk elavult, megvan vagy 20-25 éve, de az autók már nem olyanok, mint 20-25 éve” – mondta a spanyol, némi tárgyi tévedéssel szavaiban. Indoklása viszont azt illetően, hogy miért okoznak a jelenlegi autók ennyi feltartást, kétségkívül elgondolkodtató:
„Roppant bonyolult hibrid versenyautóink vannak, melyek akkumulátorait a versenyzőknek vissza kell töltenie. Olyan abroncsaink vannak, melyeket melegíteni és hűteni kell. Ilyen körülmények között pedig az egyautós időmérő az egyetlen megoldás” – érvelt a kétszeres világbajnok.
Őrületes VIP-csomag: 1,8 milliárd forintért a Las Vegas GP-re
https://formula.hu/parc-ferme/36621
Meglehetősen régen beszámolhattunk már róla, hogy a Las Vegas-i Nagydíjra (mely hivatalosan első lesz ezen a néven, hiszen az 1980-as évek elején futott két versenyt Caesar’s Palace Nagydíj néven rendezték meg) a legdrágább nézői csomagot ötmillió dollárért (azaz durván 1,8 milliárd forintért) lehet megvásárolni, mostanra pedig néhány részlet is kiderült erről.
A csomag ötéjszakás szállást foglal magában a közel ezer négyzetméteres Nobu Sky Villában, amihez egy feleakkora terasz is tartozik, mely egyenesen a Stripre néz – ezen akár 75 vendéget is fogadhatnak a szerencsések. A névadó, Nobo Matsuhisa (semmiképp sem keverendő össze Nobuharu Matsushitával!) sztárséf 12 főre különleges vacsorát készít, melyhez a saját maga által erre az alkalomra kiválasztott szakét és japán whiskyt szolgálnak fel.
A tizenkét vendég természetesen nem kizárólag a teraszról élheti át az F1 varázsát, hiszen mind a tizenketten belépőt kapnak az F1 paddock clubba. És ha leosztjuk, ez fejenként alig 150 millió forintba kerül…
Az első fotók a McLaren új F1-es szélcsatornájáról
https://formula.hu/parc-ferme/36620
Megosztotta az első képeket a McLaren a működésbe álló felújított Formula-1-es szélcsatornájáról. Az alakulat 2010 óta a Toyota volt kölni szélcsatornáját használta, mivel a saját wokingi bázison lévő létesítményüket nem találták alkalmasnak arra, hogy a megnövekedett F1-es autóméretek mellett is ott folytassák a fejlesztőmunkát. 2019-ben azonban a létesítmény felújítása mellett döntöttek: Zak Brownék elmondása szerint költséghatékonysági okai voltak annak, hogy nem egy teljesen új szélcsatornát építettek, hanem modernizált a bezárt régit.
A nyári szünet előtt már végeztek korrelációs munkákat a felújított szélcsatornában, amelynek előnyeit már a 2024-es versenygépen is láthatjuk majd a McLarennél, de igazából a 2025-ös autó lesz az első, amelyet teljes egészében ebben a létesítményben terveznek és fejlesztenek. Mindenesetre most Brown, Andrea Stella csapatfőnök, Lando Norris és Oscar Piastri is szemügyre vette az újítást.
A sprinthétvége extra nehézséget jelent a Mercedesnek
https://formula.hu/parc-ferme/36619
A hétvégén Katarban kerül sor a szezon negyedik sprintes hétvégéjére, melyet két újabb követ még az idény hajrájában: ezeknek a fordulóknak nem csupán az a sajátossága, hogy több pontot lehet gyűjteni rajtuk, hanem az is, hogy a csapatoknak egyetlen szabadedzés áll rendelkezésére ahhoz, hogy megtalálják a tökéletes beállításokat. Ez pedig kimondottan fájdalmas a Mercedes számára, amit Toto Wolff csapatfőnök hangsúlyozott is annak kapcsán, hogy az autójuk kényes, mint egy díva:
„Az autónk annyira érzékeny és nehezen beállítható, hogy több edzésre van szükség, hogy megbirkózzunk vele” – mondta Wolff, hangsúlyozva a versenyzők nehéz helyzetét: „Azt sem tudják, mit csinál majd az autó, amikor elfordulnak vele. Az lenne a lényeg, hogy az edzéseken önbizalmat gyűtsenek, s minél többet megyünk az autóval, annál jobbak leszünk, annál több finomhangolásra van lehetőségünk, ami nagy segítség.”
Wolff hozzátette: „A sprintversenyes hétvégék éppen ezért nem kedveznek nekünk, mert az autó túlságosan is olyan, mint egy díva…”
NASCAR: Blaney 12 ezreddel nyert Harvick előtt, akit utólag kizártak a versenyből
https://formula.hu/parc-ferme/36618
A Talladega Superspeedway már sok emlékezetes futamot produkált és alighanem a legutóbbit sem fogjuk elfeledni egyhamar, pedig a valódi izgalmak az utolsó szakaszban jöttek. Az első két etapban mindössze egyszer került elő baleset miatt a sárga zászló, akkor is az első szakasz legvégén, miután Ricky Stenhouse Jr. autójából kifogyott az üzemanyag, Kyle Busch pedig megpróbálta kikerülni, de így összeért Ross Chastain autójával, aki ezáltal a falban kötött ki.
Ezt a szakaszt egyébként Ryan Blaney nyerte, aki később is főszereplővé vált, míg a másodiknál Brad Keselowskit intették le elsőként. A folytatásban aztán sokáig egészen rendezetten haladt a mezőny, de 27 körrel a vége előtt jött egy komolyabb baleset. Ekkor Keselowski ütközött Carson Hocevar versenygépével, ami elindította a lavinát, emiatt pedig Ty Gibbs, Austin Dillon és Harrison Burton versenye is véget ért. Az esetet követően piros zászlóra volt szükség, mivel megsérült és javításra szorult a SAFER-fal.
Az újraindítást követően összesen 20 kör volt még vissza, de kicsivel később törmelék miatt egy újabb sárgára volt szükség, végül a pilótáknak 13 körük maradt eldönteni a dolgokat. Az élmezőnyben komoly erőt képviselt a Hendrick Motorsports négyese, Alex Bowman, Chase Elliott, Kyle Larson és William Byron kifejezetten jó esélyekkel rendelkeztek a futamgyőzelemre, akárcsak Blaney, aki szintén ott tudott maradni az elejében, de jó tempóra volt képes Kevin Harvick, és a Front Row Motorsports 36-os autóját részidősként vezető Riley Herbst is.
Az utolsó két körre végül Blaney és Harvick kerültek az élre, akik óriási harcot vívtak az elsőségért, ebből a párharcból pedig mindössze 12 ezredes különbséggel Blaney jött ki győztesként, mögöttük azonban óriási káosz alakult ki. Kicsivel hátrébb Corey LaJoie ütközött neki Herbst autójának, aki így magával rántotta Eliottot, majd ebből egy tömegbaleset alakult ki a célvonalnál. Volt még azonban további csavar ebben a történetben, mivel a leintés után Harvickot kizárták a versenyből. Ennek oka, hogy a technikai ellenőrzés során megállapították, a 4-es autó szélvédője nem volt megfelelően rögzítve, ami súlyos vétségnek minősül, így a második helyet Byron örökölte meg, harmadikként pedig Denny Hamlint jegyezték.
A folytatás október 8-án következik, a Charlotte Motor Speedway roval kialakításán.
Szenvedélyes beszédet intézhetett az Alpine F1-es dolgozóihoz a Renault-vezér
https://formula.hu/parc-ferme/36617
Komoly átalakítások zajlanak az utóbbi hetekben-hónapokban az Alpine háza táján: a nyáron elküldték az elnök-vezérigazgató Laurent Rossit, a Belga Nagydíjon pedig bejelentették Otmar Szafnauer csapatfőnök, Alan Permane sportigazgató és a Williamshez szerződő Pat Fry műszaki vezető távozását. Vélhetően ezeknek is volt a folyománya, hogy a L’Equipe értesülései szerint múlt szerdán Luca de Meo, a Renault-csoport vezérigazgatója az enstone-i gyárba látogatott, ahol nagyjából 40 perces szenvedélyes beszédet intézett a csapat munkatársaihoz, köztük a két pilótához, Esteban Oconhoz és Pierre Gaslyhoz (az Alpine motorrészlegének dolgozói videós formában csatlakoztak).
De Meo a beszédben állítólag megerősítette az Alpine F1-es projektjének támogatását, ahogy arra is utalást tett, hogy Bruno Famin ideiglenes csapatvezető hosszabb távon is betöltheti ezt a pozíciót. A Motorsport-Total.com beszámolója szerint „elszánt”, „éles” és „érzelmes” volt a Renault-vezér beszéde, amelyben arról is szót ejtett, hogy azoknak, akik követik a csapat irányvonalát és előremozdítják az alakulatot, biztonságban van a helyük, akik azonban a „régi sémákban” ragadtak, azoknak nincs helyük az Alpine-nál. De Meo azt is kiemelte, hogy a nagyobb hatékonyság érdekében javítani kell a kommunikáción Enstone-n és Viry-Chatillon között.
fotó: DPPI
WRC: Tanak nyerte a Chile Ralit, világbajnok a Toyota
https://formula.hu/parc-ferme/36616
Chilében vendégeskedett a hétvégén a Rali-világbajnokság mezőnye: 2019 óta először, összességében pedig másodszor szerepelt a naptárban a helyszín, és ez okozott is némi problémát a csapatok számára, mivel a kevés információ okán többen elszúrták a gumiválasztást. A szombati nap során például teljesen váratlanul érte a versenyzőket, hogy bár alapvetően hűvös van, hiszen Chilében most kezdődik a tavasz, de a kavicsos pályák borzasztóan eszik a gumikat, ezért egészen szürreális jeleneteket láthattunk: szombaton például az első kör utolsó szakaszán négy autó jött be úgy, hogy mindkét hátsó kereke defektes volt, mert elfogyott a futófelület a gumikról.
Egy ember nyújtott tökéletes teljesítményt: Ott Tanak, aki egy hónapok óta tartó pechszéria után ezúttal megúszta kisebb technikai hibákkal és megszerezte idei második győzelmét az M-Sport Forddal, elképesztő teljesítményt nyújtva és közel egy percet adva a többieknek. A második Thierry Neuville lett a Hyundaijal, miután csapattársa, Teemu Suninen az utolsó előtti szakaszon a második helyen haladva nekiment egy fatuskónak az út szélén, és kifordította a futóművét. A dobogó harmadik fokára pedig Elfyn Evans állhatott fel a Toyotával, megelőzve a listavezető Kalle Rovanperát, de Evans ezzel is csak alig tudta csökkenteni a hátrányát az összetettben, úgyhogy jó esély van rá, hogy a finn a soron következő Közép-Európa Ralin megvédi a vb-elsőségét.
A konstruktőri cím viszont már most eldőlt, Suninen hibája után a Toyota matematikailag is biztossá tette 2023-as győzelmét, így ezzel sorozatban harmadszor lettek bajnokok a gyártók között. Még két futam van hátra, a Közép-Európa Rali után Japán vár a mezőnyre, mindkét futamot aszfalton rendezik majd.
C H A M P I O N S@TGR_WRC claim their third-successive manufacturers' title pic.twitter.com/T2EQ445Svb
— World Rally Championship (@OfficialWRC) October 1, 2023
Három győzelemmel zárta a szezont Kiss Norbert
https://formula.hu/parc-ferme/36615
Mivel Kiss Norbert már egy hete Le Mans-ban bebiztosította ötödik bajnoki címét a Kamion-Eb-n, a jaramai szezonzárón már tét nélkül versenyezhetett. Ennek ellenére nem engedett ki: mindkét időmérőt megnyerte – így az egész idényben mindig a leggyorsabb volt a kvalifikációkon! –, szombaton pedig mindkét futamot is behúzta. A másodikat a nyolcadik rajthelyről indulva, ez jelentette karrierje 100. futamgyőzelmét. A Révész Racing pilótája aztán vasárnap is nyert egyet, míg az utolsó versenyen harmadikként ért célba, azaz az összes viadalt dobogón zárta Spanyolországban. Kiss Norbert így új rekordot jelentő 22 győzelemmel és 417 ponttal zárta a 2023-as évadot.