DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 25. péntek

Elektromos SUV-t vásárolt Hamilton

A Mercedes közösségi médiás posztja szerint Lewis Hamilton Ausztráliában első köreit tette meg az új Mercedes-Benz EQC volánja mögött. „Meggyőzte őt? Máris rendelt egyet…” – árulta el a poszt, hogy a versenyző bejelentkezett egy példányért az elektromos típusból.

Nagy baleset történt az F2-es főfutam rajtjánál

Csaknem 40 perces csúszással rajtolt a Formula-2 hétvégi versenye, és gyakorlatilag azonnal piros zászlóval kellett leinteni. Theo Pourchaire a harmadik rajtkockában ragadt. A mögötte induló autók többsége kikerülte, de Enzo Fittipaldi a 18. rajtkockából eltalálta és nagy erővel csapódott be. A versenyt szinte rögtön leintették piros zászlóval: a bokszba visszatérő autók között feltűnt egy mentő is, ami aggasztóvá tette a látottakat. Az érintett versenyzők állapotáról egyelőre nem érkezett hír.

Frissítve: Egy helyszínen levő újságíró, Sean Kelly Twitter-posztja szerint Pourchaire felmutatta hüvelykujját, mikor behelyezték a mentőbe, annak jeleként, hogy jól van.

Ralis-ralikrosszos-autókrosszos évzáró Bajnokok Tornája – akár élményautózással egybekötve

Advent harmadik hétvégéjén, december 11-12-én kerül sor Nyirádon a KEVIÉP Vörös Katlan Bajnokok Tornája elnevezésű eseményre, amelyen rali-, ralikrossz- és autókrossz-versenygépek csapnak össze, s az eddig bejelentett nevezési listán olyan nevek is feltűnnek, mint Turán Frigyes vagy Kárai Tamás. Ha pedig mindez nem lenne elég, élményautózásra is lehetőség lesz, amelyből befolyt összeget a Magyar Vöröskereszt Nyirádi Alapszervezetének fogják felajánlani, amellyel a magányosan élő időseket támogatják.

Részletek IDE KATTINTVA a rendezvény Facebook-eseményében, valamint a Nyirád Racing Center Facebook-oldalán:

Már a szezonnyitón is sprintet rendezhetnek 2022-ben

A Szaúd-arábiai Nagydíj szombatján többek között a jövő évi sprintkvalifikációkról is egyeztetett az F1 vezetése a csapatokkal. A RaceFans.net és más szaklapok egybehangzó értesülése szerint ugyan végleges döntés még nem született, de úgy tűnik, kijelölték a hat helyszínt, ahol jövőre szombaton is rövid versenyt rendezhetnek: e szerint rögtön a bahreini szezonnyitón sor kerülne egyre, majd Imola (Emilia-Romagna-i Nagydíj), Montreal (Kanadai GP), Spielberg (Osztrák GP), Zandvoort (Holland GP) és Interlagos (Sao Pauló-i GP) rendezhetne még sprintet – azaz csak utóbbi szerepel a listán az idei hármasból.

Ezen kívül arról is szó esett a találkozón, hogy 2022-ben már a sprinthétvégéken is újra a (pénteki) időmérő edzés győztesét könyvelnék el statisztikai szempontból pole-pozíciósnak, ellentétben az idei gyakorlattal, ahol a sprint első helyezettjének járt ez az elismerés. Felmerült még az is, hogy jövőre már nem csak az első három kapna pontot a sprintek után, de a pontos részletekről még itt sem született megállapodás – igaz, korábban az is szóba jött, hogy akár a tizedik helyezettig is kiterjeszthetik a pontosztozkodást, csak nagyjából harmadannyit, mint a vasárnapi versenyeken.

f1-bahrein-start-2021-dppi

Videó: Egymás mellett Hamilton pole-ja és Verstappen elrontott köre

Lewis Hamilton szerezte meg a rajtelsőséget a Szaúd-arábiai Nagydíjra, de az alábbi összehasonlításban is látható, hogy egészen az utolsó kanyarig előnyben volt Max Verstappen – csak aztán jött a hiba és a fallal való találkozás… Az összehasonlító videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

ham-ver-q3-video

Megúszhatja a váltócserét Verstappen

Max Verstappen számára a fallal való koccanással ért véget az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj kvalifikációja, amelyet így a harmadik helyen zárt. Felmerült azonban, hogy az ütközés miatt esetleg megsérülhetett a váltó a holland Red Bulljában, márpedig ha cserére kényszerül a csapat, az öthelyes hátrasorolással járna a vb-éllovas számára.

Bár Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója elmondta, hogy nem fognak kockáztatni, így ha fennáll a potenciális meghibásodás veszélye, inkább bevállalják a rajtbüntetést is a cserével. Verstappen szerencséjére azonban a Formula.hu több más szakportállal együtt úgy értesült, hogy rendben találták a váltóját, így elkerülheti a hátrasorolást Dzsiddában. Verstappen így a harmadik rajthelyről, a két Mercedes mögül várhatná a magyar idő szerint 18:30-as rajtot, de a hivatalos megerősítéssel meg kell várni az FIA dokumentumait, amelyet nem sokkal a futam előtt szoktak közzétenni.

verstappen-boksz-dzsidda-redbull

A kiegyensúlyozottság mintaképe: Bottas zsinórban századszor volt Q3-as

Nem akármilyen szériát produkál Valtteri Bottas: a szaúdi időmérőn sorozatban századik alkalommal jutott be az utolsó szakaszba – azaz a 2017-es évadnyitó Ausztrál Nagydíj óta mindig, vagyis a Mercedesszel még egyszer sem esett ki a kvalifikáció valamelyik korábbi fázisában! Ezt még Lewis Hamilton sem mondhatja el magáról, hiszen például a 2018-as Német GP belerondít nála az összképbe, így a finn ilyen tekintetben a jelenlegi csúcstartó.

Az F1-es történelemben – jócskán a Q1-Q2-Q3-as felosztás előtt – csupán két legenda kvalifikált száz egymást követő versenyen az első tízbe: Alain Prost 109-szer, Ayrton Senna pedig 137-szer.

Sainz meleg helyzete, Verstappen döntő hibája – ez történt a dzsiddai időmérőn

Roppant izgalmas és néhány látványos momentummal tarkított kvalifikációt láthattunk szombaton az első Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon – IDE vagy a képre kattintva nézhető meg a hivatalos videós összefoglaló:

kvali-video-dzsidda

Szokatlan időpontban rajtol este az F1 – itt a vasárnapi menü

Délután jön a Formula-2-esek főfutama Dzsiddából, majd szokatlan módon nem egész órakor, hanem 18:30-kor rajtol a Formula-1-esek Szaúd-arábiai Nagydíja – itt a pontos vasárnapi program a tv-közvetítésekkel:

15:25 Formula-2, főfutam (M4 Sport+/Duna World)
18:30 Formula-1, futam (M4 Sport)

f1-vasarnap-program-dzsidda-dppi

Piastri-győzelem az éjszakában, egy lépéssel közelebb a cím

A Formula-1 időmérője után némi késéssel indult el a Formula-2 második sprintversenye. A királykategória mellett a nevelőszériának is kijutott a furcsaságokból, Jehan Daruvala ugyanis úgy került a pole-pozícióba, hogy büntetést kapott. Az első sprintet az ötödik helyen zárta, de időbüntetés miatt végül a tizedik helyen rangsorolták; ez a fordított rajtrács miatt viszont a pole-t jelentette neki.

A rajt után többen az első kanyaron sem jutottak túl; miközben a bajnoki éllovas Oscar Piastri a második helyre tört előre, mögöttük Alessio Deledda, Guilherme Samaia, az F3-ból feljebb lépő Clement Novalak és az első sprint győztese, Marcus Armstrong is balesetbe keveredett. A biztonsági autó a bokszutcán keresztül vezette a mezőnyt, míg a pályán a törmelékeket takarították.

Miután a verseny ötödét Bernd Mayläder mögött töltötték, újraindulhatott a küzdelem. Egyetlen körre, ugyanis Jüri Vips a célegyenesben eltalálta Felipe Drugovich autójának hátulját, és az első szárnya bánta, nem is tudott már továbbmenni, Mayländer jöhetett is vissza. Az újabb restart után az egész mezőnyben zajlottak a csaták, az élen Daruvala például olyannyira elszántan védte a pozícióját, hogy csak szabálytalanul sikerült, és öt másodperces büntetés lett a jutalma. Akárcsak Christian Lundgaardnak, Bent Viscaal ellen bemutatott jogtalan előnyszerzéséért.

Három körrel a vége előtt a teljes verseny során az indiait üldöző Piastri végre áthámozta magát ellenfelén, miközben Viscaal két körön belül kétszer kényszerült visszaadni egy pályán kívül szerzett pozíciót. A végére Mayländer is visszatért a versenybe, miután a Red Bull-nevelt Liam Lawson falnak csapta az autóját. Így is látták meg a pilóták a kockás zászlót, Piastrival az élen, aki újabb nagy lépést tett afelé, hogy akár már vasárnap az F2 bajnokává avassák.

Az arcukra van írva: Így reagált Alonso és Ricciardo Verstappen Q3-as körére

A Q2-ben kieső spanyol és ausztrál a tévéstáboknak nyilatkozott, de jobban lekötötte figyelmüket Max Verstappen Q3-as gyorsköre. A kör végén történt a baleset, de Alonsóék szeme nem emiatt kerekedett ki: azon lepődtek meg, hogy a holland a 2-es kanyarban elkövetett hiba ellenére – amely Alonso szerint két tizedbe került – leggyorsabb szektoridőt futott.

Videó: A siker küszöbén

A 24 esztendős Max Verstappen most vasárnap feliratkozhat az F1 halhatatlanjainak listájára, ha 18 ponttal többet szerez, mint Lewis Hamilton, ebben az esetben ugyanis megszerzi első világbajnoki címét a száguldó cirkuszban. Ennek apropóján készített egy rövid animációs videót az F1, amely nagyszerűen felkészít bennünket a hétvégén várható izgalmakra, és végigveszi, amint Verstappen Schumacher világbajnoki címeit a tv előtt bámulva egészen odáig jut, hogy ő maga küzdhet meg az első címéért. Az F1 persze nem feledkezett el Hamiltonról sem, aki bár matematikailag semmiképp sem lehet világbajnok Dzsiddában, de a rekordot jelentő nyolcadik elsőségére hajt.

 

Ezt a hétvégét sem ússzuk meg: Hamiltont duplán beidézték a felügyelők!

A Szaúd-arábiai Nagydíj sem telhet el valamelyik vb-aspiránssal kapcsolatos vizsgálódás nélkül: ezúttal Lewis Hamiltont idézték be a stewardok a harmadik szabadedzés után, miután állítólag nem vette figyelembe a dupla sárga zászlós jelzést az FP3 során. A dolog pikantériája, hogy a felügyelői dokumentum helyi idő szerint 17:22-es kihágást említ, tehát nem a közvetítésben is látott Nyikita Mazepin-féle incidensről van szó – már csak azért sem, mert ott Michael Masi is megjegyezte a Haasszal folytatott rádióbeszélgetés során, hogy egyeztetni fog a sportbírókkal a zászlójelzések hiánya miatt.

Hamiltonnak és a Mercedesnek itthoni idő szerint 17 órakor lesz jelenése a stewardok előtt. Emlékezhetünk: két hete Katarban Max Verstappen dupla sárgás kihágásért öthelyes rajtbüntetést kapott – igaz, ő nem szabadedzésen, hanem időmérőn szabálytalankodott…

FRISSÍTÉS: Hamiltont a Mazepin-féle feltartás miatt is vizsgálni fogják.

hamilton-dzsidda-dppi

Verstappen és Hamilton autójába is friss váltót szereltek Dzsiddában

Mindkét világbajnoki aspiráns új váltót kapott a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjra – számolt be róla a PlanetF1.com szaklap. A jelek szerint sem a Red Bull, sem a Mercedes nem akarta megkockáztatni, hogy egy esetleges váltóhiba miatt essen el értékes pontoktól Max Verstappen vagy Lewis Hamilton. Mindez azonban nem jár rajthelybüntetéssel egyikük számára sem, az előző váltójukat ugyanis az előírásoknak megfelelő előző hat nagydíjhétvégén használták.

Váltót tehát cseréltek mindkét esélyesnél, motort azonban (egyelőre) nem. A dzsiddai hétvége előtt Verstappen kapcsán merült fel, hogy a Red Bull bevállalhat-e egy büntetést annak érdekében, hogy frissebb és erősebb motorral támadhasson a holland, de maga a pilóta mondta el, hogy szerinte ennek náluk kevésbé lenne értelme, mivel náluk ez nem jelent akkora előnyt, mint azt a Mercedesnél Brazíliában láthattuk Hamilton esetén.

verstappen-dzsidda-dppi-day1-2021

F2: Új-zélandi Ferrari-akadémista győzött az első futamon

Még nappali fényben rajtolt el a Formula-2-esek első sprintversenye Dzsiddában. A startnál Marcus Armstrong egyből az élre tört Liam Lawson megelőzésével, míg hátrébb Giulherme Samaia és Marino Sato keveredett balesetbe, amely miatt pályára küldték a biztonsági autót. A bajnokság szempontjából viszont az újraindításnál jött az igazi dráma: az összetettben második Guanyu Zhou keményen próbálkozott Christian Lundgaard mellett az első kombinációban, a két autó azonban összeért, a kínai pedig sérült szárnnyal volt kénytelen beevickélni a bokszba.

A fő eseményeket Ralph Boschung hátraesése és a többiek vele szembeni előzései szolgáltatták. Robert Svarcman egyik manővere például szabálytalan volt, mivel nem tudta bevenni az egyik kanyart, így öt másodperces időbüntetést kapott, míg bajnoki éllovas csapattársa, Oscar Piastri szemfüles módon tört előre a középmezőnyben Dan Ticktummal egyetemben. Theo Pourchaire ellenben kiszállt ebből a küzdelemből: a táv kétharmadánál ütközött falnak a francia, újabb SC-fázist kiváltva.

A hátralévő három körben nem változott az állás az élen: az új-zélandi Armstrong, aki a Ferrari akadémiájának a tagja, első győzelmét aratta, maga mögött tartva Lawsont és a dobogót teljessé tevő Jüri Vipst. Ami a bajnokság főszereplőit illeti: Svarcman a hatodik helyig sorolódott hátra, Ticktum pedig az utolsó kanyarokban előzte meg Piastrit, így az ausztrál kilencedikként nem szerzett pontot – de így sem lehet elégedetlen, hiszen orosz csapattársa és a brit is csak néhány egységgel közelített rá, Zhou pedig a mezőny végén futott be, így köztük maradt a 40 pontos differencia.

f2-dzsidda-race1

Trükközve nyerné meg a három vén róka az előzési bajnokságot

Míg Lewis Hamilton és Max Verstappen a világbajnoki címért, Fernando Alonso, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen a legtöbb előzésért járó díjért versenyez a szezon végén. Persze nem valódi versengésről van szó, de szó ami szó, a Szaúd-Arábiai Nagydíj előtt jót viccelődtek a bajnokok a rangsor jelenlegi állásán. A küzdelem igen szorossá vált, a listát jelenleg Fernando Alonso vezeti 116 előzéssel, mögötte Sebastian Vettel áll, mindössze egy ponttal lemaradva, és őket követi a Formula-1-es pályafutását idén befejező Kimi Räikkönen, aki bár nem vett részt a beszélgetésben, később azért kommentálta az esetet...

Alonso és Vettel egymás mellett ültek a Szaúd-Arábiai sajtótájékoztatón, így volt alkalmuk elpoénkodni a helyzetükön. Miután megosztották velük a jelenlegi állást, az alábbi párbeszéd zajlott le kettejük között:

Alonso: Láttam ezt a statisztikát az elmúlt néhány hétvégén.

Vettel: Én is, de még mindig nem tudom, hogy mi...

Alonso: ... a díj?!

Vettel: Pontosan!

Alonso: Igen, ezt tudunk kellene! Akkor tudnánk üzletelni... 50-50 arányban osztozhatnánk. De ha jól tudom, Kimi a harmadik, nem?

A kétszeres világbajnok kérdésére érkezett a válasz: Kimi holtversenyben a második.

Alonso: Kimi kihagyott két versenyt a Covid miatt, így igazság szerint neki kellene az elsőnek lennie. Remélem is, hogy ő lesz az első Abu Dhabiban, az utolsó versenyén! Az nagyon szép lenne.

Vettel: Akár csalhatnánk is... megjátszhatnánk, hogy oda-vissza előzgetjük egymást.

Alonso: Akár húsz előzéssel is növelhetnénk az eredményünket ezen a hétvégén!

Vettel: Pontosan!

Alonso: Így kizárnánk Kimit a versenyből...

A két világbajnok szövetkezését azonban az érintett sem hagyta szó nélkül. Bár látszólag hidegen hagyja a statisztika, azért ő maga is felvetetette a trükközés lehetőségét. Mint mondta, talán utolsóként kellene rajtolnia, hogy mindenkit, akit elenged, később visszaelőzhessen.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Nyári fotózás emlékével forrósította fel az első téli napokat a magyar hölgyversenyző

A Rali-Európa-bajnokságon szereplő Vogel Adrienn osztotta meg az alábbi képet egy nyári fotózásról az Instagram-oldalán:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

AV4 | A D R I E N N Vogel (@vogeladri) által megosztott bejegyzés

Így kell stílusosan bemutatni az új rajtszámodat

Fabio di Giannantonio 2022-ben csatlakozik a MotoGP mezőnyéhez, s eddig a kisebb géposztályokban a 21-es rajtszámmal versenyzett. Csakhogy azt már Franco Morbidelli használja a királykategóriában, így a Gresini Ducatinál szereplő olasz kénytelen volt váltani. Végül a 49-esre voksolt – mindezt pedig egy humoros, a Man in Blackből kiszerkesztett videóval jelentette be, Will Smithszel a főszerepben:

 

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kárai Tamással, WRC-vel és egy csipetnyi F1-gyel érkezik legújabb tv-műsorunk

A hónap első szombatját írjuk, ez pedig nem jelenthet mást, mint hogy érkezik a Spíler TV-re az Autósport és Formula Magazin friss adása, amelyben Kárai Tamás ralikrosszpilóta lesz a stúdióvendégünk, de szó lesz a WRC-ről, az F1-es Mercedesről, valamint arról is, milyen kiadványokkal készült ismét a kiadónk az év végén. Ha nem akartok lemaradni, 11:15-kor kapcsoljatok a Spíler 1-re!

autosport-es-formula-musor-spiler-logo

Az F1 kvalifikál, az F2 már versenyez szombaton – itt a program

Komolyra fordulnak a dolgok a vadonatúj dzsiddai pályán, mutatjuk, mi a menü a Szaúd-arábiai Nagydíj második napján:

13:30 Formula-2, első futam (M4 Sport+/Duna World)
15:00-16:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport+/Duna World)
18:00-19:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
19:40 Formula-2, második futam (M4 Sport+/Duna World)

A teljes hétvégi program itt tekinthető meg!

szaudi-f1-dppi-2021-1

Videó: Így törte rommá Leclerc a Ferrarit

Nagy becsapódással ért véget a második szabadedzés a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon: Charles Leclerc rakta falba a Ferrarit. Az autó alaposan összetört, a pilóta azonban szerencsére jól van, az orvosoktól zöld jelzést kapott – íme, onboard felvételen a monacói bukása: