DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Jól jegyezze meg mindenki ezt a látványt, mert már nem sokáig lehet része benne

 

Bár a Lotus az USA Nagydíj szabadedzésén kipróbálja új orrát, idén még gyönyörködhetünk a sajátságos kialakításban. Jövőre azonban eltűnik az F1 egyik gyöngyszeme.

Visszatérhet a sepangi pálya a versenynaptárba

A Malajziai Nagydíjat 2017-ben tartották meg utoljára: a kormányzat anyagi okok miatt szállt ki a verseny mögül. Azóta viszont politikai fordulat történt az országban: visszatért a korábbi miniszterelnök, a 93 éves Mahathir Mohamad, aki 1999-ben is kormányfő volt, mikor az első sepangi versenyt megrendezték.

A sepangi pálya főnöke, Razlan Razali elmondta, a miniszterelnök szeretné, ha a Formula-1 újra ellátogatna Malajziába, ők azonban tartanák magunkat eredeti tervükhöz, azaz legalább öt évig F1-es versenyrendezés nélkül működni. Ebben az esetben 2022-ben kerülhetnek vissza a naptárba. Razali hozzátette, egy akadály lehet, hogy a Liberty Media az utcai pályákat preferálja az új versenyek esetében.

Húsvéti családi idill Wolfféknál

A képen Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, felesége, Susie Wolff, a Formula-E-ben szereplő Venturi vezetője, valamint gyermekük, Jack.

„Csodálatos húsvétot mindenkinek” – írta a kép mellé Susie Wolff.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Have a lovely Easter weekend everyone

Nem a méret a lényeg, Minikkel is lehet hatalmasat csatázni

A briteket nem kell bemutatni, ha autóversenyzésről van szó. Vérükben van minden négykerekű imádata, és ezt jól példázza az, hogy az 1960-es években ilyen Miniket küldtek csatába olyan szörnyetegek ellen, mint például a Ford Mustang. Goodwoodban a mai napig versenyeztetik ezeket az apró csodákat.

DTM: Az Audi tűnik favoritnak a teszt alapján

A héten a Lausitzringen tartották a DTM idei utolsó, kollektív tesztjét, amelyen az Audi RS5 DTM tarolt. Az ingolstadti márka vett részt legnagyobb erőkkel a gyakorláson: nyolc autóval, míg a BMW hárommal, az Aston Martin kettővel. A három márka összesítve 3921 kört tett meg a pályán.

A legjobb köridőt Robin Frijns érte el a mezőny 18 versenyzője közül, és a következő négy helyen is audisok végeztek, Jamie Green, Loic Duval, Rene Rast és Jonathan Aberdein. Figyelemreméltó, hogy Frijns két másodperccel volt a 2018-as leggyorsabb kvalifikációs köridő alatt: ennyi különbséget jelentenek a 100 lóerővel izmosabb, újonnan bevezetett négyhengeres turbómotorok. A BMW leggyorsabb pilótája, Joel Ericsson hatodik, az Aston Martin legjobbja, Jake Dennis 14. lett az összesítésben. Az új márka – amely a késői csatlakozás miatt engedményt kapott: a szezon közben is tesztelhet – 1,2 másodperccel lassabb az Audinál.

A teszt közben jelentették be a mezőny utolsó pilótáját: a WRT Audi a Haas tartalékversenyzőjét, Pietro Fittipaldit igazolta le 2019-re, miután meggyőzően teljesített a csapattól kapott két napon.

A leglátványosabb első körös F1-es balesetek (videó)

A Formula-1 Youtube-csatornáján a sorozat legdrámaibb rajtjai közül szemezgettek, és állítottak össze egy top 10-es listát. A Ferrari rajongóinak külön szólunk, az első klip megrázó felvételeket tartalmaz a 2017-es Szingapúri Nagydíjról.

 

Szebbé tesszük Vettel ellendrukkereinek napját: íme egy válogatás a megpördüléseiből

Összefoglaló videó Sebastian Vettel megforgásaiból:

Így változtak a Williams F1-es autói a történelem során

Nektek melyik volt a kedvencetek?

Furcsa gumijelölések tűntek fel a Formula-E-ben

Szokatlan festések jelentek meg bizonyos Formula-E-s csapatok első kerekein a széria utóbbi futamain. A gumik belső oldalfalára felkerült sárga négyzetek nem a gumiszállítótól és nem is a sorozat szervezőitől származnak, ezért funkciójukról rögtön elkezdődött a találgatás. A szélsőségesebb elmélet szerint az ezt alkalmazó csapatok kerékforgást figyelő szenzorokkal kiegészítve kezdetleges blokkolásgátlót alkalmaznak (amely tiltott), ám vannak, akik szerint a megoldás egyszerűen csak a pilótáknak nyújt vizuális segítséget a féktávokon, mivel a kerekek részben burkoltak.

rowland-nissan-fe1

Rowland bal első kerekén jól látszik a négyzetes mintázat

A legutóbbi, Róma ePrix-n a Nissan autóin vették észre a csalafintaságot, ám úgy tartják, hogy az Audi és a Jaguar is hasonló megoldáshoz nyúlt. A verseny leintését követően az e-racing365.com felvette a kapcsolatot a Nissannal, ám a márka egyelőre nem reagált a megkeresésre.

Button nem indul Le Mans-ban, Vandoorne váltja

Párja kisbabát vár, ezért Jenson Button kihagyja az idén júniusban megrendezett Le Mans-i 24 órás viadalt. A brit pilóta a WEC 2018-2019-es szezonjának eddigi szakaszát az LMP1-es osztályban induló SMP Racingnél teljesítette, velük állt rajthoz a tavalyi 24 óráson is. Ez lett volna a második ilyen megmérettetése, ám ezen két okból sem jelenik meg.

 button-wec-action1

„Nagyon élveztem versenyzést az SMP Racingnél, és örülök, hogy velük állhattam dobogóra, de úgy döntöttem, hogy várandósága miatt inkább a menyasszonyommal töltenék több időt. Megkönnyítette a döntést, hogy a Toyotát jelen pillanatban legyőzhetetlennek tartom” – magyarázta döntését 2009-es F1-es szezon világbajnoka.

Button idén egy másik szériában, a japán Super GT-ben is versenyez, ott címvédőként áll rajthoz. A WEC-ben megüresedett helyét nem más, mint Stoffel Vandoorne tölti be.

Tíz éve nyert először a Red Bull az F1-ben (videó)

2009-ben ezen a napon villantotta meg először méregfogát a Red Bull Formula-1-es csapata. Az energiaitalos istálló Sebastian Vettellel és Mark Webberrel dupla győzelmet aratott az eső áztatta Kínai nagydíjon, abban a szezonban, amelyen egyébként a Brawn GP szélviharként söpört végig. Vettel távol-keleti sikerét a következő négy szezonban négy világbajnoki cím és további 37 futamgyőzelem kísérte, mielőtt átigazolt a Ferrarihoz.

Mutatós alkotásokat hozott az 1000. F1-es futamra időzített Red Bull-rajzpályázat

Megvannak a győztesek, szebbnél szebb munkákkal.

 

Még jobban belemászna a rali-vb-be a Toyota

Parádésan tért vissza a WRC-be a Toyota, hiszen a négyszeres világbajnok pilótából csapatfőnökké avanzsáló Tommi Makinen irányításával már az első szezonjukban futamot nyertek, a másodikban pedig övék lett a konstruktőri világbajnoki cím - idén, a harmadik évükben is övék a leggyorsabb autó, más kérdés, hogy különböző okokból jelenleg sem az egyéni, sem a konstruktőri pontversenyt nem ők vezetik. Azonban a WRC gyártói közül ők az egyetlenek, akik egyelőre nem csináltak WRC2-es, vagyis R5-ös autót, amely pedig jelenleg a legnépszerűbb kategória a világon, a legtöbb nemzeti bajnokságban ilyen típusú autóval lehet nyerni, hiszen a WRC-ket (a frisseket) nem engedélyezik - például Magyarországon is rendszeresen 15-20 R5-ös technikával találkozhatunk az ORB futamain.

Makinen viszont most bejelentette, hogy a közeljövőben belevágnak az R5-ös projektbe. "Eddig nem volt a követelményeknek megfelelő alapmotor a Toyota utcai autóiban, de ez hamarosan meglesz és csak erre van szükségünk. Az FIA részéről azt mondják, hogy ez a kategória nem fog változni, ami nagyszerű hír, úgyhogy érdekes projektünk lesz és kíváncsian várjuk, hogy itt is Toyoták versenyezzenek."

Makinen azt is elmondta, hogy az R5-ös autót is az ő csapata fogja csinálni Finnországban a Toyota gyár pénzével és támogatásával, mint ahogy a rendkívül sikeres WRC-projekt is működik. A hírek szerint a Yaris R5 2021-ben már elérhető lesz.

toyota_2

fotó: dppi

A Ferrari-junioré az első hely a Hungaroringen

A Hungaroringen tartott szezon előtti tesztet a Formula-3 mezőnye, amelyen végül a Ferrari juniorja, Robert Shwartzman bizonyult a leggyorsabbnak. Az SMP támogatását élvező 19 éves orosz pilóta hét tizedmásodpercet osztott ki csapattársa, a szintén Ferrari-kötődésű Marcus Armstrong előző napi legjobb idejének, a tesztnapot pedig két tizedmásodperces előnnyel húzta be az ART fiatalja, a Renault-junior Christian Lundgaard előtt. A Prema fölénye egyértelműnek tűnt, Shwartzman is a csapat pilótájaként lett első, Armstrong a negyedik helyet szerezte meg, a harmadik premás autóval pedig Jehan Daruvala a harmadik pozícióban zárt.

A mezőnyben a Red Bull fiataljai (Yuki Tsunoda 5., Liam Lawson 9., Juri Vips 11. lett), a Renault emberei (Lundgaard mellett Max Fewtrell 10. lett) és a Sauber juniorja, Raoul Hyman (8.) is ott volt. A szezon májusban, a Spanyol Nagydíj betétfutamával veszi majd kezdetét.

f3

Továbbra is Verstappent tartják az idei szezon legjobbjának

Kijött a Kínai Nagydíjat követő Formula-1-es erősorrend, amelyet az F1 hivatalos oldalának szakértői állítanak össze pontozásos módon. Az öt szakértő 0-10-ig terjedő skálán értékeli a pilóták adott hétvégi teljesítményét az autó erejétől függetlenül (vagyis az számít, hogy mit hoztak ki a technikából) és ezek átlaga adja meg azt a pontszámot, amely alapján rangsorolják őket. Nos, ezek alapján, három futam után a következő az állás:

1. Max Verstappen 44,3 átlagpont
2. Lewis Hamilton 43,3
3. Alexander Albon 43
4. Valtteri Bottas 42,7
5. Charles Leclerc 41,3
6-7. Nico Hülkenberg és Lando Norris 39,7
8. Kimi Raikkönen 39,3
9. Sergio Perez 38,7
10. George Russell 37,7

Nincs tehát ott például Sebastian Vettel, Verstappen pedig a legutóbbi erősorrendhez hasonlóan továbbra is az élen van. Ami egyébként a Kínai Nagydíj osztályzatait illeti, ott Albont látták a legjobbnak 48 ponttal, Hamilton 47, Verstappen és Perez 45-45 ponttal követték őt.

max_4

fotó: dppi

Ilyen egy kör a vietnami F1-es pályán - videó

A Motorsport Magazine tette közzé az alábbi videót, amely alapján már pontosabb képet kaphatunk arról, hogy hogyan is fog kinézni a 2020-ban debütáló vietmani Formula-1-es pálya - a portál beszélgetett Hermann Tilke főtervezővel is.

Hozta a szokásos tumultuózus jeleneteket az IndyCar hétvégi futama

Kapkodhatta a fejét, aki nézte az IndyCar hétvégi futamát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Here's the first lap at Long Beach in 2019, as the drivers saw it. Strap in.

NTT IndyCar Series (@indycar) által megosztott bejegyzés,

 

Élesben is debütál a kétszeres esport-világbajnok

A Formula-1 esport-világbajnokságának kétszeres győztese, a Mercedes csapatában versenyző Brendon Leigh nemrég megszerezte a jogosítványát, így a 19 éves fiatal az előttünk álló hétvégén élesben is kipróbálhatja magát a Kevin Mills Racing színeiben rajthoz áll a Formula Ford sorozatban Nagy-Britanniában. Leigh már három tesztnapon túl is van, a csapatfőnök szerint pedig nem lesz vele semmi gond - azonnal gyors tudott lenni és nagyjából ugyanazt a tempót hozta már elsőre, mint két csapattársa.

Leigh egyébként elég komolyan veszi a munkáját, húsz kilogrammtól szabadult meg tavaly, hogy bírja a gyűrődést és két hónappal ezelőtt ment oda Kevin Millshez azzal, hogy tesztelni szeretne - a csapatfőnök nem is ismerte, de a fia igen, úgyhogy végül megkapta a lehetőséget.

leigh

 

Már önmagát bekötő cipője is van Lewis Hamiltonnak

Nem akármilyen lábbelit biztosított a vb-címvédő rendelkezésére a Puma, a töltővel és minden egyéb segédeszközével.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

What’s in the box?.. These @PUMA Fi shoes self-lace which is awesome. Try out and beta test your own pair by filling in the form, link in bio #PUMAFi #FitIntelligence #PUMA

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés,

 

Nagyapja legendás autófestését idézi meg az idei Indy 500-on Marco Andretti

Mario Andretti 1969-ben egy szinte már pirosba hajló narancssárgás árnyalatú autóval nyerte meg az Indy 500-at, ezzel egyébként a család egyetlen sikerét aratva, hiszen azóta sem fiának, Michaelnek, sem unokájának, Marcónak nem sikerült ez.

A legfiatalabb Andretti, Marco autóján idén ezek a színek köszönnek majd vissza, szép megemlékezést nyújtva a már félévszázados sikernek.

Az autó:

 

Marco és Mario Andretti autójának összehasonlítása:

 

Az autó bemutatása:

 

Ez a roller nélkül eltévednének az önjáró versenyautók

A technológia elképesztő fejlettségét jelzi, hogy az emberiség már képes olyan autókat, sőt versenyautókat építeni, amelyek önállóan, sofőr vagy bármilyen külső segítség nélkül képesek haladni, szabályosan közlekedni, a versenypályán pedig biztonságosan száguldani. Persze rengeteg előmunka kell ahhoz, hogy az autó érzékelje a külvilágot, és ha csak úgy kitennénk egy versenypályára, a mesterséges intelligencia sem tudná rögtön magától, hogy merre van az előre.

Ennek hátterébe nyújt betekintést az alábbi videó, amely bemutatja, hogyan készülnek fel a Robocar teszteléséhez minden új pályán. Először egy embernek körbe kell mennie a pályán egy GPS-vevővel, a jobb és a bal oldalon is végighaladva a fehér vonalon, és ez alapján fogja az autó ismerni a pálya teljes felületét, amit használhat. Ezt az adatrögzítési feladatot mostanság egy elektromos rollerrel teszik meg, ami gyorsabb a korábbi gyalogos módszernél, és hatékonyabb annál, mintha autóval mennének körbe, azzal ugyanis nehéz lehetne ennyire precíznek maradni - az utcai pályákon pedig a falak miatt nem tudnának elmenni a határokig.