DTM: Két újonc a BMW-nél
https://formula.hu/parc-ferme/16914
Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.
Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.
Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

A Mazepin-mintára elkészült a Mick Schumacher baleseteit számon tartó weboldal is
https://formula.hu/parc-ferme/29144
A Mazespinhez hasonló oldalt hoztak létre Crasmacher néven - ez azt mutatja, hogy mikor ütközött utoljára Mick Schumacher, míg előbbi Nyikita Mazepin ugyanilyen megmozdulásait követi figyelemmel. Ezen felül a német fiatal baleseteiről a videókat is megnézhetjük...
A weboldal ezen a linken elérhető!

Mazepin gyorsan tanul: amire Monacóban képtelen volt, azt Bakuban azonnal megcsinálta
https://formula.hu/parc-ferme/29142
A Haas tett közzé egy videót azzal, hogy Nyikita Mazepin megcsinálja a házi feladatát - Monacóban képtelen volt beállítani a kormányon azt, amit a csapat kért tőle, többször is jelezte, hogy "nem tudja megcsinálni", Bakuban viszont már első kérésre azonnal teljesítette, amit kellett.
DONE
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 4, 2021
At least we know Maz completed his homework #HaasF1 #AzerbaijanGP
pic.twitter.com/AnHYY7bFjm
Árvíz mosta el a spái versenyt, a Nürburgringre is lecsapott a vihar
https://formula.hu/parc-ferme/29141
Hatalmas csapadékmennyiség zúdult a spái pályára, amelynek vízelvezető rendszerei nem bírták a terhelést: számos videó kering a közösségi médiában, melyekben a sáros áradat folyóként hömpölyög a pályán és a paddockban. A Lotus Cup Europe hétvégéjét le is fújták az égi csapás miatt: a sorozat, amelyben számos magyar is érdekelt, köztük a címvédő Vizin Tamás, Balogh Bence és Luigi, különösen peches idén, miután a hockenheimi versenyt is törölték, így kétszer maradt el már a szezonnyitó.
Unfortunately we have just been told the weekend has been cancelled in Spa gutted but the track and tunnels are falling apart. pic.twitter.com/6OKjQTIzoG
— ESmotorsport (@ESmotorsport) June 4, 2021
The Great river at Eau Rouge in Spa pic.twitter.com/r0EiYzCkTC
— ESmotorsport (@ESmotorsport) June 4, 2021
A vihar később megérkezett a száz kilométerrel arrébb eső Nürburgringre is, ahol a 24 órást és a WTCR-t tartják. Itt csak az endurance-futam időmérőjét kellett csúsztatni – ilyen képek készültek a helyszínen:


Egy hat évvel ezelőtti verseny jut eszébe Wolffnak a Mercedes szenvedéséről – és a hajlékony szárnyakra is emlékeztetett
https://formula.hu/parc-ferme/29140
A monacóinál is rosszabb formában kezdődött a Mercedes nagydíjhétvégéje Azerbajdzsánban: a pénteken mindössze 11. helyezett Lewis Hamilton és 16. köridőt futó Valtteri Bottas is egyértettek abban, hogy valami nagyon nem stimmel a W12-vel. Toto Wolffot a 2015-ös Szingapúri Nagydíjra emlékezteti a visszaesés, amikor 12 sorozatban megszerzett pole-pozíció után megmagyarázhatatlanul több mint egy másodperc lemaradásba kerültek egy körön.
„A verseny vasárnap lesz, de azt hiszem, az időmérő is nagyon-nagyon nehéznek ígérkezik számunkra, talán az egyik legnehezebbnek valaha. A 15-ös szingapúrira emlékeztet a helyzet. De álljuk az ütéseket, úgy gondolom, a tempónk jó versenykörülmények között, így vasárnap felzárkózhatunk” – nyilatkozta pénteken Wolff.
„Tudtuk, hogy Monaco és Baku nem azok a pályák, melyek kedvezni fognak nekünk. Ők (a Red Bull) nagyon jók voltak a kanyargós monacói szakaszokon, ezért erősek itt is, a Ferrari szintén. Aztán az is segít, ha valakinek olyan szárnya van, amivel plusz sebességet nyer” – emlékeztett a Mercedes csapatfőnöke a vitatott hajlékony hátsó szárnyakra, annak ellenére (vagy épp azért), hogy Christian Horner a Red Bulltól azt tanácsolta, inkább hallgasson ebben a témában.

WTCR-futamok, F1-es és MotoGP-időmérők - íme a bőséges szombati menü
https://formula.hu/parc-ferme/29137
Sűrű programunk lesz szombaton!
Szombat (június 5.)
09:00 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1 és Sport1, élő)
09:25 Formula-2, 1. sprintfutam(tv: M4 Sport, élő)
09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
10:20 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 1 és Sport1, élő)
11:00 - 12:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, 12:35, felv.)
13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
14:00 - 15:00 Formula-1, Időmérő edzés (tv: M4 Sport, élő)
14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő edzés (tv: Aréna4, élő)
15:40 Formula-2, 2. sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

fotó: dppi
A Red Bull és Ferrari elöl, a Mercedes sehol: Ez történt pénteken Bakuban (videó)
https://formula.hu/parc-ferme/29139
Néhány elfékezés, gumifallal történt koccanás és elveszített első szárny fűszerezte az Azerbajdzsáni Nagydíj edzésnapját, melyen Sergio Perez nevéhez fűződött a leggyorsabb köridő. A nap hivatalos összefoglaló videói (a YouTube-ra átkattintás után indíthatók el):
Búcsúként vb-cím? – interjú a Honda F1-es gurujával
https://formula.hu/parc-ferme/29133
Világbajnokként akar távozni a száguldó cirkuszból a japán motorgyártó – jelentette ki Masashi Yamamoto, a Honda F1-es programjának vezetője az interjúban, amelyet Barcelonában adott az Autósport és Formula Magazinnak, s amelyet több más érdekes téma mellett elolvashattok a néhány napja megjelent legfrissebb lapunkban.
Hollandia csak oltással engedné be az F1-es dolgozókat a nagydíjára
https://formula.hu/parc-ferme/29135
A Formula-1-ben is újra meg újra felmerülő témát jelent a koronavírus elleni védőoltás: a szezon előtt a tesztnek és az évadnyitónak otthont adó Bahreinben felajánlotta a komplett paddockban, hogy beoltják őket a Pfizer vakcinájának mindkét adagjával. Ezt akkor az F1 testületileg visszautasította – igaz, néhány csapat (főként az olaszok, ahol rendkívül lassan indult be az oltás) és versenyző így is élt a lehetőséggel.
Rövidesen azonban komplikációt okozhat, ha a személyzet egyes tagjai nincsenek beoltva: a Motorsport.com ugyanis arról számolt be, hogy a holland kormány arról értesítette az FIA-t és a Formula-1-et, hogy a szeptember 5-re kiírt nagydíjra érkező dolgozók belépésének feltétele, hogy mindkét adag vakcinájukat megkapják addigra. Márpedig ez főleg a fiatalabb korosztálynak okozhat gondot: a briteknél például most jutottak el a 30-as korosztályhoz, és bár a két dózis közötti időszakot 12-ről 8 hétre csökkentették, így is problémás lehet, hogy mindenki megkapja mindkét oltását szeptember elejéig. Korábban amúgy már Szaúd-Arábia is hasonlóról tájékoztatta az F1-et, ám az ő versenyük csak decemberben esedékes, addig pedig bőven megkapná minden paddockbeli dolgozó a maga vakcináját.

Honda-pole, Michelisz nyolcadik a WTCR-szezonnyitó időmérőjén
https://formula.hu/parc-ferme/29138
A rendhagyó program miatt – a Túraautó-világkupa versenye a Nürburgringi 24 órás hétvégéjén kap helyett – már pénteken megtartották a németországi szezonnyitó időmérő edzését. A háromszakaszos formátum helyett a kör hossza miatt a Nordschleifén klasszikus forgatókönyv szerint zajlott az időmérő, melynek 40 percébe csupán 3 kör fért bele.
Végül a leggyorsabb időt 8:54,791-gyel Nestor Girolami teljesítette a Münnich Motorsport Hondájával, nyolc tizedmásodperccel megelőzve a Hyundai új igazolását, Jean-Karl Vernay-t és egy másodperccel csapattársát, Esteban Guerrierit. Luca Engstler mögött a Lynk & Co legjobb eredményét szállító Santiago Urrutia lett az ötödik. A négy gyári Hyundai a páros rajtpozíciókat foglalja el: Michelisz Norbertnek ezúttal csak a nyolcadik helyezést jutott, de így is a címvédő, Yann Ehrlacher elől indul. A tizedik Yvan Muller a fordított rajtrácsos pole-t biztosította be, ezen a futamon Michelisz harmadik helyről kezd.

Ami a többi magyar vonatkozást illeti: az első körök alapján még leggyorsabb, de utolsó próbálkozásán hibázó Tassi Attila 13. helyezést szerzett a Hondával, a Zengő Motorsport Cuprái azonban a mezőny hátsó traktusában végeztek, Rob Huff 18. helye a legelőkelőbb a csapat számára. Holnap délelőtt, 9:00-kor és 10:20-kor sor kerül mind a két futamra a Nürburgring-Nordschleifén.
Az időmérő edzés eredménye:

Kit néz Checo Perez ilyen feszülten?
https://formula.hu/parc-ferme/29136
Bizony, kollégánkat, Mészáros Sándort, aki épp az FIA csapatfőnöki sajtótájékoztatóján faggatta az egybegyűlteket, többek között Franz Tostot is megkérdezve arról, hogyan teltek az első napok, miután Yuki Tsunoda odaköltözött Faenzába. A pillanatot a Red Bull Racing magyar munkatársa, Borsos Vanda kapta el.
Keresd az ezúttal otthonról, de idén újfent egyre gyakrabban a versenyek helyszíneiről jelentkező kollégánk Instagram-oldalát a kulisszák mögötti érdekességekért!

F2: Lawsoné a pole Bakuban, a bajnoki éllovas csak a nyolcadik
https://formula.hu/parc-ferme/29134
Pénteken kora délután lezajlott a Formula-2 időmérő edzése Bakuban. A pole-pozíciót Liam Lawson szerezte meg, aki tíz perccel a vége előtt az élre ugrott, majd a saját legjobb idején tovább javítva bebiztosította rajtelsőségét az utcai pályán. A második Jüri Vips, a harmadik Oscar Piastri lett. A bajnokságot vezető Guanyu Zhou sokáig nagy bajban volt, az első tízen kívül rangsorolták, de az utolsó egy percben egy nyolcadik pozícióval javított a helyzetén. A fordított rajtrácsos pole-pozíciót Robert Svarcman szerezte meg, míg Roy Nissany a szabadedzésen történt balesete miatt ki sem tudott hajtani a pályára. A mezőnyt dicséri, hogy a 30 perces kvalifikáció a szűk és poros pálya ellenére piros zászlós megszakítás nélkül lezajlott.
Az F2-esek szombaton két, vasárnap egy futamot teljesítenek Bakuban. A menetrend itt olvasható.

Ha barcelonai MotoGP, akkor Rossi utolsó kanyaros előzése Lorenzo ellen
https://formula.hu/parc-ferme/29131
A hétvégén rendezik a Katalán Nagydíjat a gyorsaságimotoros-vb-n, és számos emlékezetes viadalt láthattunk az elmúlt évtizedekben a barcelonai pályán, de talán az egyik legismertebb verseny a 2009-es, amely a Yamaha akkori párosának gigászi összecsapását hozta. A feltörekvő fiatal titán, Jorge Lorenzo és a már akkor is legendának számító Valentino Rossi egész futamon öldöklő csatát vívott egymással, amely végül az utolsó kanyarban, az olasz parádés manőverével dőlt el. Íme, az utolsó körök a talán legautentikusabb olasz kommentárral:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Milyen szupererőt választaná magának Leclerc és Tsunoda?
https://formula.hu/parc-ferme/29130
Idei újítás a versenyhétvégék csütörtöki sajtónapján, hogy a párba állított versenyzőktől egy-egy gyermek rajongó is kérdezhet. Azerbajdzsánban az egyik legérdekesebb kérdést Charles Leclerc és Yuki Tsunoda kapta, akiknek egy szupererőt kellett választaniuk maguknak – a fiatal japán pedig azonnal rávágta a választ:
„Teleportálás. Főleg olyan esetekben, amikor papírmunkát kell végezni ahhoz, hogy átmenjünk a biztonsági vizsgálatokon felszállás előtt. A teleportációval egyszerűbb lenne: mondjuk tíz perccel az adott edzés előtt teleportálnánk a pályára a házunkból, aztán az edzés után vissza haza, ahol játszhatnék a Playstationnel vagy ilyesmi.”
Érdekes módon – vagy talán csak az egyszerűség kedvéért – Leclerc ugyanezt válaszolta: „Igazából ugyanezt mondanám. Szívesen teleportálnám magam haza az etapok között, hogy otthon alhassak” – mondta a ferraris, mire Tsunoda viccesen megjegyezte: „Csak azért, mert Monacóban lakik. Amikor Milton Keynes-ben voltam, talán nem kellett volna teleport: az F1-paddock jobb, mint Milton Keynes” – utalt a Red Bull központjára az AlphaTauri újonca.

Bakuban fellépnek a túl lassan haladókkal szemben
https://formula.hu/parc-ferme/29132
Egy új szabállyal igyekszik biztonságosabbá és sportszerűbbé tenni az Azerbajdzsáni Nagydíj időmérő edzését az FIA. Mivel a mezőnyben az utóbbi évek során több alkalommal problémát okozott a kvalifikáción túl lassan haladó, feltorlódó mezőny, ezért az indokolatlanul lassú haladást a szövetség Bakuban szigorúbban veszi. Az megszokott jelenség, hogy a pilóták egy-egy gyors kör előtt lelassítanak és helyet hagynak maguk előtt, de az új szabály értelmében a pálya utolsó négy, beláthatatlan kanyarjában biztonsági okokból ezt nem tehetik meg. Ez az előírás ma kezdődő szabadedzésekre is érvényes lesz. Aki ennek nem tesz eleget, az a sportszabályzat 27.4-es cikkelyét sérti meg.

Fotó: DPPI
Hihetetlen lelkierő: Schumacher 2003-as imolai győzelme
https://formula.hu/parc-ferme/29122
A mai napig felfoghatatlan az a hőstett, amit Michael Schumacher 2003-ban a San Marinó-i Nagydíjon végrehajtott – természetesen ezt is felidéztük az F1 történetének legszívbemarkolóbb jeleneteit bemutató adásunkban.
F1, MotoGP és WTCR: mutatjuk a pénteki menetrendet
https://formula.hu/parc-ferme/29121
Péntek (június 4.)
08:25 - 09:10 Formula-2, Szabadedzés
09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
10:30 - 11:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
12:30 - 13:00 Formula-2, Időmérő edzés (tv: M4 Sport, élő)
14:00 - 15:00 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, 15:10, felv.)
14:05 - 14:45 WTCR, Időmérő edzés (tv: Sport1, élő)
14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

fotó: McLaren
Visszakerült az intenzív osztályra Reutemann
https://formula.hu/parc-ferme/29129
Visszaszállították az intenzív osztályra Carlos Reutemann F1-es világbajnoki ezüstérmest. Az egykori autóversenyzőt korábban emésztőrendszeri vérzéssel ápolták kórházban, ahonnan alig két hete engedték ki. Most azért kellett visszaszállítani, mert lázas lett, amitől romlott az általános egészségügyi állapota: többek között vérszegénységet és egy meg nem nevezett eredetű fertőzést állapítottak meg nála. Az őt ápoló kórház egyik koordinátora, Dr. Sebastian del Pazo úgy fogalmazott, Reutemannt folyamatos megfigyelés alatt tartják. Kockázati tényező, hogy a szervezete korábban krónikus májbetegséggel és májelégtelenséggel is küzdött.
Reutemann versenyzői karrierje után Santa Fe kormányzója lett, és jelenleg is rendelkezik mandátummal az Argentin Szenátusban, ahol az utolsó évét tölti. Az alábbi fotót néhány hete a felesége osztotta meg róla.

MotoGP: Kerékpárral balesetezett a suzukis, kihagyja a Katalán Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/29128
Komoly negatív szériát produkál az utóbbi hetekben Alex Rins: a legutóbbi négy MotoGP-futamon egyaránt bukott és nullázott. Hazai futamán, a Katalán Nagydíjon sem fogja gazdagítani a vb-egységei számát, ugyanis rajthoz sem tud majd állni: a Suzuki közleménye szerint a spanyol motoros kerékpáros edzés közben szenvedett balesetet ma reggel, amely során csuklótörést szenvedett. A barcelonai kórházban kiderült, hogy egész konkrétan jobb orsócsontja tört el, amelyet műteni is kell majd péntek délelőtt.
Arról egyelőre nem szól a fáma, pótolja-e valakivel Rinst a Suzuki, de az idő szűke miatt aligha – ha mégis, a tesztversenyzőjük, Sylvain Guintoli jöhet szóba elsősorban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Öt éve szenvedett halálos balesetet Luis Salom
https://formula.hu/parc-ferme/29127
Jason Dupasquier múlt hétvégi tragédiájáig Luis Salom 2016-os barcelonai balesete volt az utolsó halálos incidens a gyorsaságimotoros-világbajnokságon: a spanyol a Katalán Nagydíj Moto2-es második szabadedzésén, az utolsó szektorban bukott (amely után néhány éven át a MotoGP-sek is az F1-ből ismert kombinációt használták a célegyenesre ráfordító előtt). Salom a legkomolyabb eredményeit a legkisebb kategóriában érte el, 2012-ben világbajnoki ezüst-, egy évvel később pedig bronzérmes volt, de 2013-ban egészen a valenciai évadzáróig harcban volt a címért is. A mindössze 24 évesen elhunyt motorosra a MotoGP korábbi videójával emlékezünk (átkattintás után nézhető!):
Nagy becsben tartja Schumacher sisakját Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/29126
A Monacói Nagydíjat követően sisakot cserélt egymással a mezőny egyik legtapasztaltabb és egyik legfiatalabb tagja, Fernando Alonso és George Russell – előbbi úgy dedikálta a fejvédőt, hogy a jövő világbajnokának nevezte utóbbit. A két versenyzőt egy párba osztották az Azerbajdzsáni Nagydíj sajtótájékoztatóján, így szóba jött a csere és a sisakgyűjtemény is.
„Nem is tudom, mennyi sisak lehet összesen, sosem számoltam meg őket, mert a múzeumomban vannak. De körülbelül 50 lehet” – mondta a spanyol, akitől megkérdezték, melyik a legértékesebb darab. „Az összes F1-estől származónak különleges helye van, de talán Michaelt (Schumacher) mondanám. Emlékszem, vele 2006-ban cseréltünk. A NASCAR-legenda Jimmie Johnsoné is ide tartozik. De mindegyik nagyon különleges.”
„Nekem eddig csak két sisak van a gyűjteményemben: Fernandóé és Robert Kubicáé” – árulta el Russell. „A sisak személyes és különleges tárgy minden versenyző számára, így sokan nem szeretnék másnak adni, de különleges pillanat, ha létrejön a csere. Végképp így volt ez Fernandóval, aki legenda ebben a sportban. Szóval fel kell még zárkóznom hozzá!”

