Indul a visszaszámlálás: Megvan a McLaren-bemutató időpontja
https://formula.hu/parc-ferme/12868
Voltak már ugyan találgatások egy korábbi időpontról, de a McLaren-Honda most minden ilyesminek véget vetett azzal, hogy maga jelentette be, mikor rántják le a leplet idei autójukról, ami várhatóan az MP4-32 kódjelet kapja majd. Február 24-én, pénteken kerül sor az eseményre, egyazon napon a Ferrariéval. Az eddigi biztosra vehető bemutató-időpontokat ide kattintva találjátok.
A vártnál is fordulatosabb – itt a Spanyol Nagydíj összefoglalója
https://formula.hu/parc-ferme/32418
Simának tűnő Leclerc-győzelemből Ferrari-dráma, küszködő támadóból futamgyőztes és bajnoki éllovas, és még néhány technikai és személyi hiba – a spanyol forróság tartogatott izgalmakat! A legjobb pillanatokat összefoglaló videó a képre kattintva indul.
Mandulagyulladással küzdött Norris
https://formula.hu/parc-ferme/32417
A McLaren fiatal britje a Spanyol Nagydíj teljes hétvégéjén küzdött az egészségével: elmondása alapján szénanátha kínozta, ami torok-és szemproblémákat okozott elsősorban. A versenyt végigcsinálta, ráadásul a 11. helyről a pontszerzők közé kapaszkodott, négy világbajnoki egységet begyűjtve, a leintés után azonban az interjúzóna helyett az orvosi stáb felé vette az irányt. Végül mandulagyulladást diagnosztizáltak nála, így a Monacói Nagydíjig hátralévő néhány napot egészen biztosan pihenéssel tölti majd.
*
— #L4NDO (@TeamL4NDO) May 22, 2022
— Diagnosed with tonsillitis
Pezsgő helyett Red Bullt locsolt Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/32420
Nagy volt az öröm az újabb kettős győzelem után a Red Bullnál, olyannyira, hogy a megszokottól eltérő módon ünnepelték. A csapatfotó ezúttal nem a pitlane-en, hanem a paddockban készült el, ráadásul utána nem is pezsgőt, hanem nevükhöz híven Red Bullt locsoltak egymásra a csapattagok. Az energiaitalosok így energiaitallal örvendtek annak, hogy a címvédő nemcsak győzött, de idén először az élre is állt a bajnoki tabellán.
Már csomagol is az F1 – helyszíni képek
https://formula.hu/parc-ferme/32419
Dupla hétvége van, így a Formula-1 menetrendje a szokottnál is kötöttebb: alig ért véget a Spanyol Nagydíj, a csapatok munkásai már el is kezdték lebontani a motorhome-okat, hogy aztán az összes szükséges felszerelést időben eljuttathassák Monacóba. Szerdán már készen kell állnia az ottani paddocknak… Helyszínen tartózkodó kollégánk készített néhány életképet, milyen is ez a sietős csomagolás.
Több mint ötven kiállás volt a Spanyol Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/32416
Miután a szezon korábbi öt versenye közül hármon is az egykiállásos stratégia volt a nyerő, a Spanyol Nagydíjon akkora volt a forgalom a bokszutcában, amekkorát utoljára Bahreinben láttunk. Max Verstappen három kiállással győzött, sőt az első öt helyezett mindegyike ennyiszer volt bokszban – összesen 13-an háromszor cseréltek kereket háromszor, a csúcstartó Alexander Albon pedig négyszer is.
Ez összesen 53 bokszkiállást jelentett a nagydíjon, míg Miamiban és Imolában 25-25 (összeadva is kevesebb), Melbourne-ben 22, Dzsiddában pedig mindössze 18 kerékcsere volt. Egyedül Bahreinben számolt a Pirelli több bokszkiállást, mint most Barcelonában, 58-at, de hozzá kell tenni, azon a futamon a késői szakaszban járt a pályán a biztonsági autó, így sokan beiktattak plusz kiállást, míg Spanyolországban nem volt SC-fázis.
Büntetőpontok hulltak a Spanyol Nagydíj után
https://formula.hu/parc-ferme/32415
A stewardok sem unatkoztak a Spanyol Nagydíj alatt, akadt néhány vizsgálandó esemény. Rögtön a rajt után Lewis Hamilton és Kevin Magnussen összeakadását még versenybalesetnek minősítették, ám Pierre Gasly és Lance Stroll találkozója felett – ami a kanadai megforgását eredményezte – már nem hunytak szemet. A francia, aki a futam közben öt másodperces büntetést is kapott, utólag még két büntetőpontot is begyűjtött, így összesen négynél jár. Annak ellenére, hogy a versenybírák szerint is a tapadás hiánya okozta a csetepatét, Gasly elismerte a felelősségét.
Alex Albon leheletnyivel enyhébben úszta meg azt, hogy rendszeresen nem figyelt a pályahatárokra: a fekete-fehér zászló csak a kezdet volt, a futam után ő is gazdagabb lett egy büntetőponttal és öt másodperccel. Mivel azonban az utolsó helyen végzett, ez érdemben nem befolyásolja a pozícióját.
Robotok segítségével találkoztak rajongóikkal a pilóták
https://formula.hu/parc-ferme/32414
Furcsa szerkezetek tűntek fel a barcelonai paddockban: fekete gépek, tetejükön egy képernyővel, amelyek önállóan fedezték fel a terepet. Mint azt az F1 a Twitter-oldalán ismertette, ők nem mások, mint Awabot névre keresztelt robotok, akiknek az a feladatuk, hogy szerencsés rajongókat és az F1-es pilótákat összekössék. Több versenyzőnek is láthatóan elnyerte a tetszését ez a fajta modern kommunikáció.
Meet Awabot
— Formula 1 (@F1) May 22, 2022
These AI robots have been giving special fans the chance to explore the paddock and interact with the drivers #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/2yFN82EVpD
Szénanátha nehezíti Norris dolgát
https://formula.hu/parc-ferme/32413
A fiatal britnek nincs egyszerű dolga a Spanyol Nagydíj hétvégéjén. Nemcsak az autóval nem találta a hangsúlyt az időmérőt a 11. helyen záró mclarenes, de az egészségével is szenvedett a volán mögött ülve. Szezonális allergia kínozza. „Most jobban érzem magam, de őszintén szólva egész hétvégén nem igazán voltam rendben. Szenvedek a torkom és a szemem miatt, alig látok, ami nincs a segítségemre. Hosszú idő óta most a legrosszabb az energiaszintem is. Nem most vagyok a legjobb formámban” – nyilatkozta az időmérő után.
F2: Gumivarázslat, a tizedik helyről duplázott Drugovich
https://formula.hu/parc-ferme/32412
A barcelonai főverseny rajtja után úgy nézett ki, a pole-pozíciós Jack Doohan kiváló tempót diktál, amely elég lesz pályafutása első győzelméhez. Felipe Drugovich azonban, habár ugyanúgy lágy abroncson kezdett, mint az ausztrál, sokkal jobban bánt a gumikkal: a 18. körig húzta kiállását, másfélszer akkora távot tett meg vele, mint Doohan.
Az MP Motorsport rossz kiállása három-négy másodpercébe és helyezésekbe került, de a tizedikként startoló brazil így is visszatért a virtuális harmadik helyre. Gumielőnyéből fakadón aztán megelőzte Frederik Vestit, az alternatív stratégián levő versenyzőket, majd végül könnyűszerrel elhúzott Doohan mellett is. A Virtuosit lehagyva több mint 5 másodperccel győzött – a különbség azért fontos, mert a bokszkiállást a futam után vizsgálják a felügyelők, egy lehetséges büntetés is a pakliban van. A spanyol hétvége sprintfutamán és főversenyén is nyert, a szezon során már harmadszor győzött.
A második Doohan és a harmadik Vesti egyaránt első dobogóját szerezte az F2-ben. Logan Sargeant negyedik lett vasárnap, az alternatív stratégiát teljesítő, lágyra végén váltó versenyzők közül az ötödikként befutó Clement Novalak volt a legeredményesebb. A futam elején egy biztonsági autós fázis is volt: Jehan Daruvala autója az aszfaltcsík közepén állt le műszaki hiba miatt.
F3: Hazai győzelem után visszavágott a bajnoki éllovas
https://formula.hu/parc-ferme/32411
Új győztest avattak a Formula-3-ban szombaton: ráadásul a Campos spanyolja, David Vidales révén hazai csapat és versenyző sikere született Barcelonában. Az újonc Vidales korábbi legjobb eredménye nyolcadik volt a szériában, de a fordított rajtrácsos pole-pozícióból Spanyolországban győzelmet szállított. Az eredmény egy darabig lógott a levegőben, mivel a futam során Vidales a gyanú szerint kiszorította a pályáról a másodikként célba érő Jak Crawfordot. A spanyolt végül felmentették a stewardok.
Ezen a versenyen a bajnokság éllovasa, Victor Martins műszaki probléma miatt kiesett, így Arthur Leclerc átvette a ponttabella vezetését, de csak egy nap erejére. Vasárnap az Alpine protezsáltja megszerezte az elsőséget, már a második kanyarban átvéve a vezetést Roman Stanektől – a cseh lett végül a második. Ezúttal Leclerc-nek nem volt jó futama, Vidalesszel ütközve büntetést kapott, végül pedig csak a 14. helyen ért célba, így Barcelonából távozva is a francia vezeti a tabellát.
A mezőny magyarja, Tóth László erősebb eredménye 24. hely volt a második futamról.
Kigyulladt egy Ferrari a DTM-ben, a versenyző kezdte el oltani
https://formula.hu/parc-ferme/32410
A német bajnokság Red Bull-fényezésű autója, az újoncként remeklő – Portimaóban második helyet szerző – Felipe Fraga gépe gyulladt ki a vasárnapi időmérő edzésen a Lausitzringen. A hatalmas lángokat látva a brazil gyorsan reagált: félrehúzódott a 488 GT3 Evóval, majd rögtön segítségért rohant. Mikor látta, hogy a poroltóval szaladó sportbíró nem tartja vele a lépést, kikapta kezéből a tűzoltókészüléket, és ő kezdte el oltani a Ferrarit, amíg meg nem érkezett a felmentősereg.
Az eset miatt piros zászlóval megszakított időmérőt a szombati futamgyőztes, Sheldon van der Linde nyerte, a háromszoros bajnok René Rast pedig idén először villant meg, a második rajthelyre kvalifikált.
Absolute scenes at the @Lausitzring_de! What a freaking legend you are, Felipe #Fraga!#DTM #DTM2022 #WeLoveDTM #FeelTheRoar pic.twitter.com/nJVAYrXGKp
— DTM (@DTM) May 22, 2022
Grosjean újoncként a top 12-ben, VeeKay bombaidővel nyerte a szombati kvalifikációt
https://formula.hu/parc-ferme/32409
Szombaton rendezték a 2022-es Indy500 időmérőjének első szakaszát, amely a második kvalifikációba jutó 12 versenyzőről, valamint a 13-33. rajthelyről döntött. Az eső miatt egy órával megrövidült edzésen a holland Rinus VeeKay remekelt, négykörös etapjában 233,655 mérföld per órás átlagtempót hozott össze – a második Pato O’Ward átlaga 233,037 volt, ehhez képest innen hátrafelé az átlagos különbség a helyezések közt egy-két tized mérföld per órát tett ki. Ez az átlagtempó annyira erős, hogy az 500 mérföldes kvalifikációinak történetében a harmadik legjobb időt jelenti: csak 1996-ban voltak nála gyorsabbak ketten, Arie Luyendyk és Scott Brayton, a nyitott kerekű érában, nagy hengerűrtartalmú turbómotorral.
A legjobb 12 közé jutott újoncként a hatodik Jimmie Johnson és a kilencedik Romain Grosjean, akik tavaly kihagyták az Indy500-at. A címvédő, Alex Palou, Marcus Ericsson és a kétszeres Indy-győztes Takuma Sato szintén a továbbjutók közt van. Kiesett viszont a 14. helyen Josef Newgarden, a 20. helyen végző 2016-os győztes, Alexander Rossi, valamint a tavaly nyertes Helio Castroneves, aki csupán a 27. lett.
Az első időmérő legjobb 12 helyezettje:
Versenyző | Cspaat | Motor | Átlagempó (mérföld/óra) | |
1 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevy | 233.655 |
2 | Pato O'Ward | Arrow McLaren SP | Chevy | 233.037 |
3 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevy | 232.775 |
4 | Alex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 232.774 |
5 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 232.625 |
6 | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | 232.398 |
7 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevy | 232.397 |
8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 232.275 |
9 | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 232.201 |
10 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 232.151 |
11 | Will Power | Team Penske | Chevy | 231.842 |
12 | Takuma Sato | Dale Coyne Racing w/RWR | Honda | 231.708 |
Jön a futamok napja, mutatjuk a vasárnapi programot
https://formula.hu/parc-ferme/32404
A Formula-1-es Spanyol Nagydíj mellett több fontos nemzetközi szériában rendeznek versenyt vasárnap - íme a menetrend.
10:05-10:55 Formula–3, második futam (M4 Sport)
10:05-10:25 DTM, második időmérő
11:35-12:40 Formula–2, második futam (M4 Sport)
12:00-12:20 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)
13:30-14:30 DTM, második futam
15:00-15:40 Superbike, második futam (22:45-től Aréna4)
15:00-17:00 Formula–1, futam (M4 Sport)
22:00-23:30 Indy500, második és harmadik időmérő
fotó: dppi
Pénzbüntetést kapott az Aston Martin
https://formula.hu/parc-ferme/32408
A barcelonai hétvége egyik főszereplője eddig is az Aston Martin istállója volt, és bizony még a kvalifikáció után is róluk kell, hogy szóljanak a hírek. Ugyanis a csapat még a Q1-ben ráengedte Lando Norrisra Lance Strollt a garázsból, amit a képviselőik el is ismertek, így 5000 eurós pénzbírságot kell befizetniük az FIA felé. Strollék hétvégéje nem balhéktól mentes, hiszen a fejlesztéseikkel igencsak a Red Bullra hajaz az AMR22-es, ami miatt a Red Bull részéről meg is indult a vizsgálódás, most kaptak egy pénzbüntetést, ráadásul a pályán sem vigasztalódhatnak, hiszen mindkét autójukkal kiestek már a Q1-ben. Valószínűleg Norrist sem vigasztalja az Aston büntetése, mivel a McLaren versenyzője a Q2-ben vérzett el egy pályaelhagyás miatt.
F2: Vips a kavicságyban, Drugovich a dobogó tetején
https://formula.hu/parc-ferme/32406
Drugovich már a rajtnál az élre tört az első barcelonai F2-es futamon, mögötte Iwasa és Sargeant fordult el, a negyedik helyre pedig Hughes esett vissza. A hatodik körbern a Red Bull juniorja - aki pénteken először próbálhatott ki egy F1-es autót - Jüri Vips ásta el magát a négyes kanyarnál található kavicságyban, így jöhetett a biztonsági autó. Négy körrel később folytatódott a versenyzés, azonban jó idei semmi említésre méltó nem történt, mígnem Daruvala megelőzte Hughest, így feljött a negyedik helyre az indiai.
Hughes ezt követően komoly gumikopási problémákkal nézett szembe, s miután egészen a 9. helyig visszacsúszott, kénytelen volt bejönni új abroncsokért, amivel elszálltak a pontszerzési esélyei, végül pedig fel is adta a versenyt. Drugovich győzelméhez kétség sem férhetett, a második helyet Iwasa szerezte meg, míg a dobogó legalsó fokára Sargeant állhatott fel.
Nyirádon versenyez a Ralikrossz Európa-bajnokság, szombaton jól mentek a hazaiak
https://formula.hu/parc-ferme/32405
Elkezdődött a Magyarországra 2013 után visszatérő Ralikrossz Európa-bajnokság hétvégéje. Szombaton két előfutamot tartottak az RX1 és RX3 számára, összesen nyolc magyarral. Az Eb-cím nagy favoritjának tartott Anton Marklund mindkét futamot megnyerte az RX1-ben, a 2017-es Európa-bajnok svéd mögött mindkétszer Enzo Ide zárt a második helyen. A magyarok között a mezőny állandó tagja, Kárai Tamás hatodik helyet szerzett az első menetben, a másodikon azonban hátul végzett. Itt a csak Nyirádra nevezett Kiss László és Koncseg Zoltán végeztek legelöl, hetedik-nyolcadik helyen a 20 fős mezőnyben. Rajtuk kívül Mózer Attila és Mózer Márk is jelen van, a hétvégére nevezett Luigi azonban hiányzik.
A jóval kisebb, mindössze 11 fős RX3-ban a cseh Jan Cerny és a belga Kobe Pauwels nyerte a futamokat. Az elsőben Szíjj Zsolt előkelő negyedik helyet szerzett, de az audist kizárták a másodikban. Itt Répási Róbert hatodik helyen végzett, egy pozícióval a kategória harmadik magyarja, Ferjáncz András előtt. A géposztály magyar bajnoka, Körmöczi Balázs még a verseny előtt visszalépett a hétvégétől.
Az akció java vasárnapra marad Nyirádon. Idén a világbajnokságon is bevezetett új formátum szerint csak három előfutamot tartanak, viszont megtartják a Progression névre hallgató kört, amelyen az előfutamok sorrendje alapján az elődöntőkbe jutás a tét. A megszokott hat helyett öt-öt fő vesz részt a két elődöntőben és döntőben.
W Series: Chadwick zsinórban ötödször nyert
https://formula.hu/parc-ferme/32403
A szezonnyitó hétvégén tartott első két futamot követően Barcolonában is Jamie Chadwick látta meg a kockás zászlót, így a Williams kötelékébe tartozó versenyzőhölgy jó úton halad újabb bajnoki címe felé a W Seriesben, ráadásul ez már zsinórban az ötödik győzelme volt. Mögötte Pulling és Powell harcoltak nagyot az utolsó körökben a második helyért, amelyet végül előbbinek sikerült megtartania, mögöttük pedig Kimilainen végzett a negyedik, Visser pedig az ötödik helyen.
50 ezer eurót ért Bottas feneke
https://formula.hu/parc-ferme/32402
A Miami Nagydíj után Valtteri Bottas a coloradói Aspenbe utazott, ahol megmártózott egy hegyi patakban – úgy, ahogyan világra jött, nem első alkalommal mutatva meg a nagyközönségnek pucér hátsó felét. A fotó bejárta az internetet, de Bottas Barcelonában elárulta: jótékony célért mutatta meg magát.
"Ez igazából jó célt szolgált, 24 óráig árultunk belőle nyomtatott fotókat és ötezer ember vásárolta meg gyakorlatilag a hátsómat. Ez 50 ezer eurót hozott, amit jótékony célra fordítunk. Szóval jót tettem a hátsómmal" - mondta erről Bottas.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Sainz megkérdőjelezi, hogy Leclerc-nek mi szüksége volt a monacói Historic-versenyre
https://formula.hu/parc-ferme/32401
Charles Leclerc elindult a monacói Historic-GP-n nemrég Niki Lauda korábbi Ferrarijával és összetörte a legendás autót - csapattársa, Carlos Sainz nem is igazán érti, hogy erre mi szükség volt, elmondása szerint ő pont ezért nem vesz részt ilyeneken szezon közben.
"Nekem is voltak lehetőségeim, hogy történelmi autókat vezessek, mindig betekintést enged az ilyen esemény abba, hogy milyen is volt a sport pár éve vagy sok éve. Viszont ilyenkor felteszem magamnak a kérdést, hogy miért kockáztassak? Egy világbajnoki címre esélyes szezon közepén vagyunk a Ferrarival, miért kockáztassam, hogy olyan helyzetbe kerüljek, mint ő? Minden alkalommal ott van a fejemben ez, amikor régi F1-es autóba ülök. Ha autóba ülök, nyomni fogom, de egy baleset bármikor megtörténhet és az további kérdéseket vethet fel" - idézi Sainz szavait a RacingNews365.
fotó: dppi