DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

Elkészült a szezon leghíresebb futamgyőztesének agyagportréja

Az Indy 500 győzteséről van szó, akit az év hátralévő részében mindig a tenyerén hordoz az USA autósportjának világa. A győztes arcképe hagyományosan mindig rákerül a Borg-Warner trófeára, vagyis a futamot megnyerő pilótának járó hatalmas serlegre. Idén tehát Alexander Rossinak kellett modellt ülnie, amíg az IndyCar agyagszobrásza, Will Behrends megalkotta arcképének szinte tökéletes mását. A már Rossi fejével kibővített új Borg-Warner trófeát december 7-én mutatják be.

Cw1DYm1UcAAgCl2

CwQv3c2WAAAhIZA

1,3 millióért kelt el Michelisz sisakja - ott voltunk az átadáson

1,3 millió forintért vette meg egy lelkes rajongó Michelisz Norbert versenysisakját, melynek eszmei értékét tovább emeli, hogy a pilóta a licit lezárása után bajnok lett a WTCR-ben. Egyébként a bevétel teljes egésze jótékony célt szolgál: a gerinceredetű izomsorvadással, közismertebb nevén SMA-val harcoló kisfiú, Ákos gyógykezelésére ajánlották fel. Az Autósport és Formula Magazin egyedüliként volt jelen, mikor a licitet megnyerő, lelkes sisakgyűjtő Rigó István átvette a relikviát Michelisz Norberttől.

Az átadásról készült galéria ezen a linken megtekinthető!

michelisz1_2

Fotó: Gál Tibor / @everythingmoment

Schumacher vagy Diocles volt a történelem legjobbja versenykocsiban?

Kollégánk, Gellérfi Gergő gyártotta az alábbi összevetést, amely a történelem két legjobb versenyzőjét helyezi egymás mellé: a Formula-1 német ikonját, Michael Schumachert, valamint a római kocsiversenyek sztárját, Gaius Appuleius Dioclest.

„Michael Schumacher nevét alighanem mindenki ismeri, de hallottatok-e már Gaius Appuleius Dioclesről?” – olvasható az SZTE BTK Klasszika-Filológia és Neolatin Tanszék Facebook-oldalán. „Az ókorban elképesztően népszerű kocsiversenyzés legnagyobb sztárja több mint négyezer versenyének egyharmadát megnyerte, s óriási vagyont gyűjtött össze sikereivel – hogy pontosan mekkorát, arról megoszlanak a nézetek, egyes tudósok szerint mai értékre számítva akár tízszer akkorát is, mint bármelyik modern sportoló tette.”

A több mint négyezer verseny és 1462 győzelem mellé egy kis magyarázat: egy későantik forrás szerint az év 66 napján rendeztek kocsiversenyt Rómában, egy versenynap során pedig 24 futamot tartottak. A 250 ezer nézőt befogadó Circus Maximusban rendezett versenyeken csapatok is voltak, Diocles pedig elsősorban a vörös színű formációban érte el sikereit.

Így tiltakoznak Miamiban az F1 ellen

Délelőtt beszámoltunk arról, hogy a Miami Nagydíj szervezői megváltoztatták a pálya vonalvezetését, kivéve belőle egy forgalmas utcát, hogy ezzel is gesztust tegyenek a verseny iránt lelkesnek nem nevezhető lakosságnak. Most megmutatjuk, mit tesz a másik oldal a nagydíj ellenében: az alábbi plakát egy tüntetésnek készült, amelyet a Super Bowl döntőjének napjára, az eseményt rendező Hard Rock Stadiumhoz – itt lesz az F1-es nagydíj is – szerveznek.

„Állj ellen a környezetet ért igazságtalanságnak Miami Gardensben. Mondj NEM-et a Formula-1-es versenynek a Hard Rock Stadiumnál” – olvasható a plakáton, amely a légszennyezés, zajszennyezés és útlezárások címszavakkal érvel a verseny ellen. A 2021-re tervezett futamot eredetileg már idén megtartották volna, de a városvezetéssel túl lassan haladt az egyeztetés, jelentős részben a lakossági tiltakozás miatt.

Ilyen egy igazi kommentátor, amikor izgul az események miatt

Davide Valsecchi 2012-ben a GP2 bajnoka lett, aztán az F1-ben is tesztelhetett a Lotusnál, de ennél tovább nem jutott, majd visszavonult - idén az F2 és az Esports futamait kommentálta. Méghozzá komoly átéléssel...

Megvan, hogy hol ment félre a Haas komplett szezonja

Legalábbis Günther Steiner csapatfőnök erről beszélt az F1.comnak adott interjújában: szerinte már Barcelonában rossz felé indultak el egyszerűen azért, mert nem ismerték be saját maguknak, hogy baj van. "Amikor meghoztuk a fejlesztéseket a Spanyol Nagydíjra, a pilóták nem voltak benne biztosak. Senki sem volt elég bátor ahhoz, hogy kimondja: ez nem működik. Az adatok nem voltak jók, de az autó gyorsnak tűnt. Szóval minek hiszünk? A jó dolgoknak persze. Ez a rossz döntés. Barcelona egy speciális pálya, ahol nagyon jól működik az autónk. Elindultunk erre és mire felfogtuk, hogy rossz irányba mentünk, már késő volt... Ha bátrak lettünk volna Barcelonában, akkor nem tartanánk itt."

haas_6

fotó: dppi

Megint új vonalvezetést kapott Miami

A 2021-es szezonra tervezett Miami Nagydíj szervezői változtattak az utcai pálya nyomvonalán, bár a helyszín maradt a Miami Dolphins NFL-csapat stadionjának környezete. A Hard Rock Stadium körül tekergő pálya területéről kikerült a 199. utca, melynek lezárása ellen a helyiek tiltakoztak arra hivatkozva, hogy a fontos útvonal kiesése forgalmi káoszt okozna. Ezenkívül a szervezők beleegyeztek abba, hogy pénteken 15 óra előtt ne legyen akció a pályán, hogy ne zavarják a helyi iskolákat.

A felső rajzon látható az új, az alsón a korábbi vonalvezetés: a különbség a képek alsó részén keresendő, ahol a két párhuzamos pályaszakasz közelebb került egymáshoz, így felszabadult a 199. utca.

Díjazták a legjobb magyar ralikrosszosokat

Januárban, Zalakarosban rendezték az MNASZ off-road szakágának – amelyhez a ralikrossz és az autókrossz tartozik – éves díjátadóját. Részlet az AFM Ralihíradóból.

Napokon belül érkezik Hamilton legújabb ruhakollekciója

Némi bepillantást már kaphatunk az új TommyXLewis negyedik szériájába ezen a linken, ahol egy visszaszámláló is segít nekünk abban, hogy mikortól szerezhetjük be a ruhadarabokat.

lh

Színházban mutatják be a 2020-as Ferrarit

Szokatlan helyszínt választott a Ferrari idei autójának bemutatójára. Az istálló idei autóját a Maranellótól 30 kilométerre található Reggio Emiliában, a Romolo Valli Színházban mutatja be.

A február 11-i esemény online is követhető lesz, írjuk fel a kezdési időpontot: 18:30.

Hamiltonnak már a kutyája is divatol

Szegény Roscoe nem érzi túl komfortosan magát abban a pár cipőben, Hamilton számára pedig nem kezdődhet elég korán a szezon.

Ocon örül, hogy befért a Renault-ba

Bár az utóbbi évtizedben egyre gyarapodott a termetes pilóták száma a Formula-1-ben, 186 centiméteres magasságával Esteban Ocon még közülük is kitűnik. Kisebb szerencse, hogy a 23 éves pilóta a tőle mindössze két centiméterrel alacsonyabb Nico Hülkenberget váltja a Renault-nál, így nem okoztak fejfájást a francia méretei. "Az utascellát már régen véglegesítették, így nem maradt valami nagy mozgástér a módosításokra. Szerencsére a csapat készült, az autó pedig kellően nagy maradt az évek során, szóval probléma nélkül be tudtam ülni" - nyilatkozta.

Ocon egy év kihagyás után tér vissza az F1-es mezőnybe. 2018-ban az akkori Force Indiától igazolt volna a Renault-hoz, ám az istálló akkor Daniel Ricciardót választotta helyette.

ocon-seatfitting

Váratlanul kibővült az F2 mezőnye

A Hitech brit székhelyű alakulata lesz a Formula-2 idei 11. csapata. A gyorsan növekvő istállót 2015-ben alapították, tavaly a Formula-3-ban debütált, és négy futamgyőzelmet szerezve rögtön második lett a konstruktőri bajnokságban. Az ezt megelőző években a DTM betétsorozataként ismert Formula-3 Európa-bajnokságban versenyzett.

Oliver Oaks csapattulajdonos kihangsúlyozta, fontos lépés idén bemutatkozniuk, hiszen a 18 hüvelykes kerekek és néhány egyéb módosítás bevezetése miatt lépéshátrányban lennének, ha csak jövőre érkeztek volna. Persze a késői nevezéssel így is némi hátrányban vannak, de állítása szerint szeretik a kihívásokat.

Az F2 idei szezonja március 21-én rajtol Bahreinben.

vips-action-2019-macau

Fotó: DPPI

Ken Block elmondta, miért tetszett neki az elektromos raliautó

Az amerikai versenyző-showman egész karrierjét belsőégésű turbómotorokkal körbevéve töltötte, a Dakar Ralin viszont kipróbálta, mit tud az Extreme-E teljesen elektromos szörnyetege, az Odyssey 21. A legjelentősebb vezetéstechnikai különbséget abban találta, hogy a korábbi autóihoz képest ez a gép jobban viseli az agresszív gázpedál-használatot.

Elképzelt F1-es autófestések a 2020-as szezonra

Az autóbemutatókra még pár hetet várni kell, de addig is nézzük, hogy milyen dizájnt kaphatnának az egyes autók, ha kicsit szabadabban tervezhetnék meg ezeket az érintettek - íme egy válogatás ezekről, melyik a legszebb?

Egy fordulóval rövidebb lesz az idei WRC-szezon

A Rali-világbajnokság 2020-as versenynaptára az eredeti tervhez képest egy hétvégével rövidebb lesz, mivel nem pótolják a zavargások miatt kieső Chile Ralit - döntött az FIA. Korábban felröppentek hírek, amelyek szerint a szervezők keresnek egy alternatív helyszínt, ám hétfőn hivatalossá vált ennek az ellenkezője. A menetrendben ez nem jelent majd komoly változást, mindössze az argentin fordulót hozzák előrébb egy héttel, április utolsó hétvégéjére. A szezon változatlanul január végén rajtol Monte-Carlóban, és november végén zárul Japánban.

agnpyo5hzyeo60bi0zo3_lg

 

Da Costa tudta, a csapat mást mondott: így úszott el a pilóta FE-győzelme

Nagy hajrával vette át a vezetést a Formula-E hétvégi chilei versenyén Antonio Felix da Costa, miután a tizedik helyről felzárkózva óriási rohanást mutatott be - az utolsó köröket már az élen tölthette, végül azonban mégis elveszítette a győzelmet. A vezetést jelentő előzése után ugyanis a csapat szólt neki, hogy vissza kell vennie a tempóból, mert túlmelegszik az akkumulátor - da Costa szerint előtte téves információt kapott a csapatától, mert ő már tudta, hogy ez a helyzet, de a fülére többször is azt mondták, hogy nyugodtan nyomja, nincs semmi probléma. A végén már egy hajszálon múlt csak, hogy nem állt meg az autója a túl nagy hőmérséklet miatt, dacára annak, hogy maga a töltöttség rendben volt.

"Szerintem hiányos, vagy téves információt kaptam, mert azt mondták, hogy a hőmérséklet jó, pedig én mondtam, hogy szerintem nem. Aztán ahogy átvettem a vezetést, már mondták, hogy oké, lassíts" - idézi da Costa szavait az Autosport.

dac

fotó: dppi

Ronda biciklibalesetet szenvedett a túraautós sztár

Váll- és bordatörés, összeomlott tüdő - ez a brit Matt Neal mérlege, aki tegnap biciklizés közben csúnyán összetörte magát. A BTCC 53 éves veteránja Twitteren osztotta meg követőivel az ijesztő hírt egy semmivel sem megnyugtatóbb fotó kíséretében, miszerint kórházba kellett őt szállítani, miután 1:0-ra kikapott egy fától. A pilóta humora legalább sértetlen maradt, ez sokat fog segíteni a gyógyulás során.

Neal idén egy rekorddöntésre készül a BTCC-ben, ugyanis a 30. szezonjára készül a szériában, amelyben 1991-ben egy BMW M3-assal debütált. A kétezres évek nagy részét a Honda kötelékében töltötte, az idei évet is egy Civic Type-R-rel készül teljesíteni. A brit sorozat március utolsó hétvégéjén rajtol el, Neil addigra remélhetőleg felépül.

Mi történik, ha kicseréljük a mostani és a húsz évvel ezelőtti F1-es pontrendszert?

1999-ben még az első hat helyezett kapott pontot a Formula-1-ben 10-6-4-3-2-1 arányban, 2010 óta viszont már az első tíz helyért jár pont, méghozzá 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 arányban. Ha idén is a húsz évvel ezelőtti rendszer lett volna érvényben, akkor is Lewis Hamilton lett volna a bajnok, de Alex Albon előrelépett, Carlos Sainz pedig visszacsúszott volna. Ha viszont a mostani rendszer szerint pontozták volna 1999-et, akkor nem lenne kétszeres bajnok Mika Hakkinen, ugyanis úgy Eddie Irvine ért volna a csúcsra a Ferrarival.

Erről szól az alábbi videó:

F1-es kedvcsináló - a Jóbarátok főcímdalával

A szezonrajt még arrébb van, az autóbemutatókra is várni kell, addig maradnak az ilyen anyagok...