DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 18. szerda
Off-road

A legfiatalabb: Pál Krisztián harmadik lett első SuperCars-szezonjában

Még mindig csak 17 éves a magyar bajnokság topkategóriájának legfiatalabbja: Pál Krisztiánnak kora miatt teszten kellett bizonyítania, egyáltalán képes elvezetni a 600 lóerős Skoda Fabiát. Az első teljes szezont műszaki problémák és ütközések nehezítették, de ezekkel együtt is az év végi top 3-ban zárt.

Menjünk vissza egy évet, egészen 2023 nyaráig: július 30. fontos dátum volt Pál Krisztián pályafutásában. A fiatal versenyző, aki korábban 14 évesen második lett a hibrid kategóriában, ekkor töltötte be a 16-ot. Most már A licenszet kaphatott, ami feltétele volt annak, hogy SuperCarba ülhessen. A Glasstone Motorsport arra a svéd építésű Skoda Fabiára tett szert, amely számos szezont futott már a magyar bajnokságban: az idősebb Pál Krisztián irányításával a műhelyben átalakították, hogy az aktuális SuperCars-mezőnyben is versenyképes lehessen.

A bűvös 16. életévet átlépte, ettől fogva elméletben már engedélyt kaphatott 1600 köbcentiméter feletti versenyautó vezetésére is, de a licenszet nem osztják csak úgy: korára és a kategóriára való tekintettel az MNASZ kiküldöttje előtt, egy teszten kellett bizonyítania, hogy képes megfelelően kezelni az autót.



Krisztián átment a vizsgán, így a 2023-as szezon utolsó versenyén, a RabócsiRingen már rajthoz állhatott a topkategóriában: korábban is kitűnt azzal, milyen jól alkalmazkodik a különböző autókhoz, de így is meglepett mindenkit, még saját csapatát is, hogy mennyire jól irányította az összkerekes turbós autót, aminek gyümölcse második helyezés lett élete első SuperCars-döntőjében. Mindenkit meglepett, kivéve talán saját magát.

„Nem éreztem nyomást” – beszélt arról Krisztián, teher volt-e neki, hogy ha a teszten vagy első versenyen elkövet egy nagy hibát, az rányomta volna a bélyegét arra, hogyan ítéli meg a szövetség és a kora miatt kétkedők. A fiatal versenyző ismert arról, hogy nem szereti szaporítani a szót: akárcsak a versenyein, megszólalásaiban is lényegre törő.  „Olyan tempót mentem, amiben biztos voltam, nem vállaltam kockázatot.”

Az első versenyt követte az első teljes szezon 2024-ben: Pál Krisztián és a Skoda ott voltak az év összes rajtlistáján. A szezonnyitót újfent Máriapócson tartották, már ismerős helyszínen, ahol a legutóbbi alkalomnál is magabiztosabban kezelte az autót. A tempó alapján a mezőny harmadik legjobbja volt, de a jokertaktika miatt ötödik lett. A pünkösdi hétvégén, az év másik máriapócsi versenyén, egy tiszta versenyen harmadik lett a döntőben: eredmény tekintetében ez a dobogós helyezés volt évének csúcsa.

Több dobogó lehetett volna a szezonban, de rengeteg pont veszett el váratlan események miatt. Az első nyirádi verseny technikai problémával indult, a negyedik előfutamon pedig nagy balesettel ért véget, miután a rajtnál a falba terelték. Ahogy a csapat részéről fogalmaztak: a kormányműből egy csavart nem lehetett felhasználni, a motorban a szelepek is elhajlottak. Greinbachban a második hely Krisztiáné lehetett volna a döntőben, de ő is áldozatul esett egy osztrák ellenfél agresszivitásának. Nyirád másodszor sem hozott szerencsét: a versenyző legerősebb hétvégéjének érezte, de itt a motor állt meg az elődöntőben. A szezonzárón, a Slovakia Ringen egy hibás lambdaszonda miatt gyengélkedett az autó, de kevesebb lóerővel is sikerült bejutni a döntőbe, ezzel pedig meglettek a bajnokságban szükséges pontok: Pál Krisztián még ennyi probléma ellenére is megszerezte az összetett harmadik helyét.

„Elégedett vagyok a 2024-os szezonnal. Nagyon sokat fejlődtem, főleg a rajtokban, sokszor az ijesztett meg, hogy eltűntek a többiek mellőlem” – összegezte évét Pál Krisztián. „Ha nincs a sok versenybaleset, sem hiszem, hogy előrébb végeztem volna, de biztos szorosabb lett volna a bajnokság.”

A felkészülés már zajlik a következő szezonra. A Fabia marad és várhatóan nem is fog a mezőny legfejlettebb technikájává válni: a csapat ehelyett az olcsó, de megbízható megoldásokon dolgozik, hogy strapabíróbb legyen a motor, a turbó vagy a fék, a versenyzőnek pedig ne vigyáznia kelljen az alkatrészekre, hanem a gyorsaságra összpontosíthasson. Ami pedig a versenyzőt illeti, Pál Krisztián a megszokott tömör stílusában válaszolt arra, mire számít 2025-től:

„A célom jövőre legyőzni az ellenfeleket és versenyt nyerni a magyar bajnokságban. És remélem, már lehetőségem lesz nemzetközi mezőnyben is megmérettetni magam!”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: