DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Főszerepben az előzenekarok: rajtol a Moto2-es és Moto3-as szezon

Miután a koronavírus-járvány miatti intézkedések okán törölték a Katari Nagydíj királykategóriás küzdelmeit, a szezonnyitón a két kisebb géposztályra helyeződik a hangsúly.

Kicsit olyan helyzet fog előállni a hétvégi Katari Nagydíjon, mintha egy nagyszabású koncerten csak az előzenekarok lépnének fel, a főelőadó viszont nem állna színpadra. Ezzel a hasonlattal foglalta össze valaki a Twitteren a gyorsaságimotoros-világbajnokság koronavírus-járvány miatt kurtán-furcsán alakuló évadnyitóját, ahol a MotoGP-sek a beutazási szigorítások miatt nem fognak versenyezni, a már múlt hétvégén egy teszt miatt a helyszínen tartózkodó Moto2-esek és Moto3-asok viszont igen. A két kisebb kategória tehát már a mostani hétvégén megkezdi 2020-as idényét, éppen ezért röviden áttekintjük, kikre érdemes odafigyelni.

moto2-katar



A Moto2-ben tavaly egy teljesen új korszak vette kezdetét a Triumph 765 köbcentis motorblokkjainak érkezésével, amely egyúttal fel is kavarta az állóvizet a mezőnyben. A 2019-es vb-győztes Alex Marquez és fő kihívója, Brad Binder fellépett a MotoGP-be, ahogy egyébként Iker Lecuona is, de nélkülük is roppant izgalmas szezonra van kilátás. Összesen 14 motoros, azaz csaknem a rajtrács fele rendelkezik már nagydíjgyőzelemmel, összesen egyébként 67-tel – közülük egyébként Thomas Lüthi a legsikeresebb a maga 17 sikerével.

Ráadásul négy világbajnok is indulni fog: Lüthi még a 125-ösök között ért fel a csúcsra 2005-ben, míg Jorge Martin 2018-ban, Lorenzo Dalla Porta pedig tavaly győzött a Moto3-ban, Sam Lowes pedig a Supersport-vb-t nyerte meg 2013-ban. Dalla Porta értelemszerűen újonc lesz a középső kategóriában, de vele együtt érkezik tavalyi két fő üldözője, Aron Canet és Marcos Ramirez is: közülük főként Canet szerepelt meglepően erősen a teszteken.

A spanyollal akár a dobogós helyekért folytatott csatában is számolni kellhet, de nyilván a rutinosabbak az igazán esélyesek. Lüthi évek óta ott van a favoritok között, a kudarcot jelentő MotoGP-s szereplés utáni visszatérést követően is erősnek bizonyult a Moto2-ben. A tavalyi eredmények alapján Valentino Rossi féltestvére, Luca Marini is esélyes lehet, de igaz ez Jorge Navarróra és az egy éve győzelmekkel indító, de később visszaeső Lorenzo Baldassarrira is. És persze ne feledkezzünk meg az ifjabb Marquez révén a világbajnokot adó Marc VDS csapatáról sem, ahol idén Augusto Fernandez és Lowes húzza majd a gázt – igaz, utóbbi felkészülésére rányomta a bélyegét egy tesztbaleset és sérülés. Néhány szót érdemel a Red Bull KTM Ajo is, hiszen a KTM kiszállt a kategóriából, így Kalex-vázas géppel fog menni majd Martin és Tetsuta Nagashima.

moto3-katar

Rátérve a csalódást sosem okozó kicsikre: a Moto3-ban idén összesen 11 futamgyőztest láthatunk indulni, közülük messze a renitens olasz, Romano Fenati a legsikeresebb a maga 11 elsőségével. Rajta kívül Niccolo Antonelli, Albert Arenas, John McPhee, Tony Arbolino és Khairul Idham Pawi rendelkezik még egynél több győzelemmel. De lesz még számos érdekes újonc is a rajtrácson: közülük a múlt hétvégi katari teszten Deniz Öncü volt a leggyorsabb, de érdemes lehet figyelni többek között a Moto3-as junior-világbajnokságot megnyerő Jeremy Alcobára, valamint a Red Bull Rookies Cup bajnokára, Carlos Tatayra is. Barry Baltus viszont olyan fiatal, hogy Le Mans-ig nem is állhat rajthoz (16 év az alsó korhatár, ez alól csak a Moto3-as junior-vb és a Red Bull Rookies Cup bajnokai képeznek kivételt).

A tesztek alapján a két fő márka, a Honda és a KTM közül egyértelműen előbbi van jobb formában, ráadásul 2015 óta folyamatosan a japán márka képviselői nyerték a Katari Nagydíjakat. Viszont fontos megemlíteni, hogy a KTM visszahozta a Husqvarnát mint márkát a Moto3-ba, így már három különböző motortípust láthatunk idén. Az összetettben tavaly élmezőnyben szereplők közül a negyedik helyezett Arbolino végzett a legelőrébb 2019-ben, így ő mindenképp esélyes lehet idén, de a fentebb említett korábbi győztesekkel szintén mind számolni kell. Az biztosnak látszik, hogy idén is izgalmas futamokra van kilátás: egy éve tizenkét különböző motoros tudott diadalmaskodni, és vélhetően 2020-ban is hasonlóan változatos lesz a Moto3-asok küzdelme.

A hétvégén tehát Katari GP a Moto2-esek és a Moto3-asok számára: a legkisebb géposztály futama itthoni idő szerint vasárnap 14:20-kor, a középső kategóriáié 16:00-kor startol – mindkét versenyt a Galaxy4 fogja élőben közvetíteni (az Aréna4 indulásáig vélhetően ez így is marad).

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: