Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 18. kedd
Motor

70 éve indult útjára a gyorsaságimotoros-világbajnokság

Komoly mérföldkőhöz ért június 13-án a MotoGP: a világbajnokság napra pontosan 70 éve indult hódító útjára, ezzel a motorsportok között a legrégebbi vb-szériának számít. Ennek apropóján összeszedtük a legfontosabb statisztikát az elmúlt hét évtizedből.

Motoros nagydíjakat már 1904-től kezdődően rendeztek, majd létrejött az Európa-bajnokság, ám 1948-ban úgy döntött a Szövetség, hogy a következő idénytől világbajnoki sorozattá szervezik a versenyeket. Így indult hódító útjára a gyorsaságimotoros-világbajnokság 1949. június 13-án, a Man-szigeti TT 350 köbcentis kategóriájú viadalával. Az első szezonban összesen hat fordulót rendeztek, s a pontrendszer is jelentősen eltért a maitól, hiszen a győztesnek csupán tíz egység járt, viszont a leggyorsabb kört megfutó motoros is gazdagodott eggyel, amennyiben célba is ért.

70 eve motorverseny

Fotó a világbajnokság történetének második fordulójáról, az 1949-es Svájci Nagydíj 250 köbcentis viadaláról.

A gyorsaságimotoros-vb tehát éppen ma ünnepli 70. születésnapját, ezzel pedig a legrégebb óta tartó motorsportos világbajnoki sorozatnak számít, egy évvel megelőzve a Formula-1-et. E jeles alkalomból a MotoGP.com összegyűjtötte a legfontosabb számadatokat az elmúlt hét évtizedből, ezekből válogattunk most mi is:

929: Ennyi nagydíjhétvégét rendeztek az 1949-es indulás óta, azaz ha a jelenlegi átlaggal számolunk, nagyjából 2022 végén vagy 2023 elején lesz esedékes az ezredik (érdekesség, hogy az F1 ezen a mérföldkőn néhány hónapja már túljutott).

3114: A nagydíjhétvégék számában lehet, hogy a Formula-1 előbbre jár, de a világbajnoki futamok számában a több géposztályból adódóan nem veheti fel a versenyt: eddig 3114 versenyt bonyolítottak le az összes kategóriát figyelembe véve.

117: Összesen ennyi világbajnoka van a gyorsasági motorsportnak. A legtöbb címmel közülük természetesen Giacomo Agostini rendelkezik, szám szerint tizenöttel.

 
372: Ennyi versenyző állhatott fel a dobogó legfelső fokára valamelyik géposztályban. A legtöbb győzelmet is Agostini gyűjtötte be: a legendás olasz 122-vel vezeti a vonatkozó örökranglistát a 115 elsőséggel rendelkező Valentino Rossi és a 90-szer diadalmaskodó Angel Nieto előtt.
 
718: Összesen ennyi motoros végzett dobogós pozícióban legalább egyszer valamelyik kategóriában. A rekordot itt Rossi tartja 234 pódiummal, megelőzve a 159-et gyűjtő Agostinit és az e tekintetben az előkelő harmadik helyen álló Dani Pedrosát (153 dobogó).
 
29: Ami a nemzetek illeti, összesen 29 ország képviselője győzött világbajnoki nagydíjon. A rangsort Olaszország vezeti 811 győzelemmel Spanyolország (609) és Nagy-Britannia (383) előtt.
 
30: Majdnem megegyezik az előző adat azzal a számmal, ami azt mutatja, eddig hány országban rendeztek világbajnoki futamot. A legtöbb versennyel Spanyolország büszkélkedhet, méghozzá kereken 400-zal.
 
776: A Honda nemrég a 300. királykategóriás sikerét aratta, de ha az összes kategóriát figyelembe vesszük, akkor is ők a csúcstartók a győzelmek számában: 776 alkalommal intett le a kockás zászló hondás versenyzőt az első helyen, mögöttük sorban a Yamaha (502), az Aprilia (294), az MV Agusta (275) és a Suzuki (157) következik.
 
 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?