Mindig érdekes megfigyelni, hogyan teljesítenek egymáshoz képest különböző versenysorozatok technikái, amikor egyazon pálya fogadja őket egy szezon során. Ilyenkor a legjobb köridők és a végsebességek csalhatatlan mérőszámokként szolgálnak ahhoz, hogy kiderüljön, melyik bajnokságban is őrültebb a tempó. Általában az autós sorozatokat mérik egymáshoz a szemlélődők, pedig a motoros világbajnokság királykategóriájával, a MotoGP-vel való összevetés talán minden másnál érdekesebb kontrasztot szolgál.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is öt olyan versenyhelyszín van, amelyre a Formula-1 és a MotoGP is ellátogat a szezon egy pontján: Barcelona, Austin, Sepang, Silverstone és a Red Bull Ring. A hétvégék leggyorsabb köridőit tekintve persze lehengerlő a négykerekűek fölénye: az autók jóval nagyobb leszorítóerőt képesek generálni a kanyarokban, így egy F1-es gép nagyjából 20 másodperccel előbb fejez be egy kört Barcelonában, mint a MotoGP járgányai. Egészen más a helyzet viszont a végsebességek tekintetében!
A motorosok ugyanis hasonlóan eszeveszett tempót tudnak elérni az egyenesek végén, mint a világ leggyorsabb versenyautói, és a tény, hogy mindezt két keréken teszik, csak még veszélyesebbé és hátborzongatóbbá teszi az egészet. A barcelonai Katalán Nagydíj jelenleg zajló hétvégéjén egyelőre az Andrea Dovizioso által elért 346,9 km/óra a mért legmagasabb sebesség, ami jobb annál a 339,6 km/óránál, amire az egy hónappal ezelőtt itt járó F1 képes volt Felipe Massa révén. Hiszen amikor a gyorsulásról van szó, a motorosok javára billenti a mérleg nyelvét a gép jóval alacsonyabb össztömege (157 kg, ami nagyjából fél tonnával kevesebb, mint a pilóta nélküli F1-es autóké), na meg a lényegesen kisebb légellenállás.
A 2016-os versenyhétvégék legjobb csúcssebességeit összevetve látszik is, hogy mennyire fej fej mellett áll egymáshoz képest ebben a tekintetben ez a két élkategória. Barcelonában és Austinban hajszállal még fölül is múlták a motorok az autókat, és előbbi sorozat lemaradása csak a Red Bull Ringen volt jelentősebb, ahova a MotoGP 1997 után először tért vissza.
2017-ben pedig a kétkerekűek számára még hízelgőbben fognak festeni ezek az adatok, hiszen az F1-es autók az egyenesekben némileg - ha lehet ezt a szót használni - lomhábbak lettek a légellenállást is megnövelő szabályváltozások miatt. Ebben a szezonban egyelőre csak Barcelonából vannak már adataink mindkét sorozatra vonatkozóan, ezekből viszont az látszik, hogy a tavalyi nagyjából 1 km/óráról 7 km/órára nőtt a MotoGP előnye a Katalán Nagydíj időmérőjéig.
A Formula-1 és a MotoGP csúcssebességei 2016-ban, valamint idén Barcelonában:
Barcelona 2016 | Spielberg 2016 | Silverstone 2016 | Sepang 2016 | Austin 2016 | Barcelona 2017 | |
Formula-1 | 346,3 | 337,8 | 334,2 | 335,6 | 345,1 | 339,6 |
MotoGP | 347,2 | 313,0 | 326,4 | 324,6 | 345,2 | 346,9 |