DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Motor

Csúcssebességek: a MotoGP gyorsabb az F1-nél Barcelonában

Köridőkben persze jelentősen elmarad, ám az egyenesek végén mért tempót illetően nagyon is meccsben van a Formula-1-gyel a motoros világbajnokság mezőnye, néhol pedig előtte is jár. Összehasonlítottuk a két sorozat közös pályáinak számadatait, és érdekes eredményt kaptunk.

Mindig érdekes megfigyelni, hogyan teljesítenek egymáshoz képest különböző versenysorozatok technikái, amikor egyazon pálya fogadja őket egy szezon során. Ilyenkor a legjobb köridők és a végsebességek csalhatatlan mérőszámokként szolgálnak ahhoz, hogy kiderüljön, melyik bajnokságban is őrültebb a tempó. Általában az autós sorozatokat mérik egymáshoz a szemlélődők, pedig a motoros világbajnokság királykategóriájával, a MotoGP-vel való összevetés talán minden másnál érdekesebb kontrasztot szolgál.

f1-motogp2



A tavalyi évhez hasonlóan idén is öt olyan versenyhelyszín van, amelyre a Formula-1 és a MotoGP is ellátogat a szezon egy pontján: Barcelona, Austin, Sepang, Silverstone és a Red Bull Ring. A hétvégék leggyorsabb köridőit tekintve persze lehengerlő a négykerekűek fölénye: az autók jóval nagyobb leszorítóerőt képesek generálni a kanyarokban, így egy F1-es gép nagyjából 20 másodperccel előbb fejez be egy kört Barcelonában, mint a MotoGP járgányai. Egészen más a helyzet viszont a végsebességek tekintetében!

A motorosok ugyanis hasonlóan eszeveszett tempót tudnak elérni az egyenesek végén, mint a világ leggyorsabb versenyautói, és a tény, hogy mindezt két keréken teszik, csak még veszélyesebbé és hátborzongatóbbá teszi az egészet. A barcelonai Katalán Nagydíj jelenleg zajló hétvégéjén egyelőre az Andrea Dovizioso által elért 346,9 km/óra a mért legmagasabb sebesség, ami jobb annál a 339,6 km/óránál, amire az egy hónappal ezelőtt itt járó F1 képes volt Felipe Massa révén. Hiszen amikor a gyorsulásról van szó, a motorosok javára billenti a mérleg nyelvét a gép jóval alacsonyabb össztömege (157 kg, ami nagyjából fél tonnával kevesebb, mint a pilóta nélküli F1-es autóké), na meg a lényegesen kisebb légellenállás.

f1-motogp1

A 2016-os versenyhétvégék legjobb csúcssebességeit összevetve látszik is, hogy mennyire fej fej mellett áll egymáshoz képest ebben a tekintetben ez a két élkategória. Barcelonában és Austinban hajszállal még fölül is múlták a motorok az autókat, és előbbi sorozat lemaradása csak a Red Bull Ringen volt jelentősebb, ahova a MotoGP 1997 után először tért vissza.

2017-ben pedig a kétkerekűek számára még hízelgőbben fognak festeni ezek az adatok, hiszen az F1-es autók az egyenesekben némileg - ha lehet ezt a szót használni - lomhábbak lettek a légellenállást is megnövelő szabályváltozások miatt. Ebben a szezonban egyelőre csak Barcelonából vannak már adataink mindkét sorozatra vonatkozóan, ezekből viszont az látszik, hogy a tavalyi nagyjából 1 km/óráról 7 km/órára nőtt a MotoGP előnye a Katalán Nagydíj időmérőjéig.

 

A Formula-1 és a MotoGP csúcssebességei 2016-ban, valamint idén Barcelonában:

  Barcelona 2016 Spielberg 2016 Silverstone 2016 Sepang  2016 Austin   2016 Barcelona 2017
Formula-1 346,3 337,8 334,2 335,6 345,1 339,6
MotoGP 347,2 313,0 326,4 324,6 345,2 346,9

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: