Elképesztő pechszéria sújtotta a mugellói versenynapon a Yamaha gyári versenyzőit. Jorge Lorenzo járt jobban, az ő motorja ugyanis a délelőtti bemelegítés végén adta meg magát, míg Valentino Rossié már a futamon füstölt el, miközben a hazai közönsége előtt versenyző „Doktor” az első helyért csatázott csapattársával. A két műszaki hibás blokkot a hangvillások alapos vizsgálatoknak vetették alá, s mostanra sikerült feltárniuk a problémák okait:
„A mugellói technikai problémák után a két meghibásodott motort visszaszállítottuk a Yamaha központjába” – olvasható Kouji Tsuya nyilatkozata a Yamaha által kiadott közleményben. „A motorok, a telemetriai adatok és a hozzá kapcsolódó rendszerek alapos átvizsgálása után megtaláltuk a meghibásodások kiváltóját. A műszaki hibákat egy, a fordulatszám-határolóval kapcsolatos elektronikai probléma okozta, amely aztán károkat okozott a szelepben és a dugattyúban is. Jorge és Valentino motorhibáinak kiváltója ugyanaz volt: sem az alkatrészekkel, sem a struktúrával nem volt gond, pusztán elektronikai hibáról beszélhetünk.”
„Valentino motorjának meghibásodását egy meglepetésszerű túlpörgés okozta az egyik kigyorsításon, amikor teli gázzal átugratott egy bukkanón az egyenes végén” – folytatta a szakember. „Ennek a meghibásodásnak semmi köze ahhoz a hibához, amit Valentino egy körrel korábban, a San Donato kanyarban követett el. Nem használtunk semmilyen speciális beállítást Mugellóban: ugyanazokat alkalmaztuk, mint máshol. Természetesen mindkét motorblokkot visszavontuk a szezon hátralévő részére.”
A Yamaha elismerte: nem voltak tisztában azzal, hogy az idén mindenki számára kötelezővé tett egységes ECU szoftver miatt a fordulatszám-határoló némileg másképp működik, mint az előző években, de a beállításokon már a mostani, barcelonai hétvégére is módosítottak, így nem tartanak a hibák megismétlődésétől. Arra a kérdésre, hogy Lorenzo délelőtti problémái után miért nem cserélték ki Rossi blokkját, Tsuya úgy válaszolt, hogy miután az olasz a szezon során addig használt három motorból (az egész idény folyamán héttel gazdálkodhatnak) a legfrissebbel ment a versenyen, nem érezték ennek szükségét, ráadásul a spanyol elektronikai problémáit sem sikerült az idő rövidsége miatt beazonosítaniuk. Elővigyázatossági okokból a másik két blokkot is már csak edzéseken használják majd a pilóták, a szakember ugyanakkor hozzátette, hogy mivel csak elektronikai problémáról volt szó, a maradék négy motorhoz – amely elmondásuk szerint elég lesz az év hátralévő részére – nem nyúlnak hozzá.