DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
Motor

Ki fogyasztotta a legtöbb motorblokkot?

A 2014-es szezonban az erőforrásokról rendívül sok szó esett a MotoGP-ben. Ez nem véletlen, hiszen a szabályrendszer gyakorlatilag három részre osztotta a királykategória mezőnyét. A motogp.com folytatta az érdekes adatok kiszivárogtatását, a tegnapi napon megtudhattuk, ki mennyi motorblokkot fogyasztott el a 18 versenyhétvégén.

Akik nem követték rendszeresen figyelemmel a MotoGP idei szezonját, könnyen eltévedhettek a motorblokkokra vonatkozó szabályok erdejében. A királykategóriát három részre osztották a regulák: Factory-ra, Openre és „Open-Factory-ra”. A Factory volt a legszigorúbb, az ilyen szabályok szerint versenyzők, mint például a Repsol Honda, vagy a Movistar Yamaha összesen csupán öt erőforrást használhattak a 18 hétvégén, ráadásul a biztonságot szolgáló fejlesztéseken kívül mindenféle módosítás tiltott volt a motorblokkon számukra. Az Open kategóriában indulók, mint például a Forward Racing, vagy az Aspar Team bármennyit fejleszthettek, a felhasználható motorblokkok száma pedig 12 volt az ő esetükben. A gyári és a Pramac Ducati valahol a két szabályrendszer között lebegett, a Factory-ban értékelték őket, viszont fejleszthettek és szintén 12 erőforrást használhattak fel.

orig_1b8f68bc98ba244be47534571b040e79



Marquez és Pedrosa elég jól gazdálkodtak lehetőségeikkel, negyedik és ötödik motorblokkjukkal is alig érték el az élettartamuk felét. Ez nem kis teljesítmény, hiszen együtt összesen körülbelül 14000 kilométert tettek meg csak az edzések alatt. A Hondánál kényesen ügyelhettek motorjaik élettartamára, ezt Bradl és Bautista esete is példázza, akik szintén nem kerültek bajba a felhasznált erőforrások száma miatt, pedig műszaki hiba okán mind a ketten idő előtt elveszítettek egyet-egyet az ötből. A Yamahánál szintén nem volt ezzel gond, Lorenzo utolsó motorblokkja például körülbelül csak az egynegyedét érte el tervezett élettartamának.

Az Openben sem okoztak túlságosan nagy fejtörést a rájuk vonatkozó szabályok, csupán egy versenyző érte el a maximumot. Redding és Hayden az RCV1000R nyergében mindketten tizenegyet használtak fel a maximális tizenkét erőforrásból. Utóbbi csapattársa, Hiroshi Aoyama volt az, aki mind a 12 motorblokkot felhasználta, igaz, egyben egyedül ő tudott minden versenyt befejezni, valamint Valenciában már az RC213V-RS-sel ment, ez volt a tizenkettedik. Az Open idei legjobbja, Aleix Espargaro igen jól bánt motorjaival, a kilencedik és tizedik erőforrásával ment a Ricardo Tormo pályán annak ellenére is, hogy egyet elveszített, amikor Bradllel ütközött Phillip Islanden.

A Ducatiknál kicsit kuszább volt a helyzet, ugyanis ők a GP14-gyel, 14.1-gyel és 14.2-vel is megmérettették magukat. A korábbi motorblokkot pedig nem mindig lehetett beépíteni az új vázba, tehát szinte ahány versenyző, annyi variáció létezett náluk házon belül. A két Andrea, Dovizioso és Iannone egyaránt elérték a 12-es limitet, azonban azt nem lépték át. Mivel Crutchlow sokkal kevesebb fejlesztést kapott, ő kilenc motorblokkal is beérte a tizennyolc futam során.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: