DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek
Motor

Talma: Nem mindig a legújabb technika a nyerő

Kevesebb mint három hét és megkezdődik a 2013-as versenyszezon a Superbike-világbajnokság ausztrál futamával. A 2007-es év gyorsasági-motoros világbajnoka, Talmácsi Gábor gőzerővel készül az új idényre, amely első teljes szezonja lesz a Supersport-vb mezőnyében.

Talmával az új és a régi technika közötti különbségekről, új elektronikáról, a 2013-ban várható erőviszonyokról, a téli tesztek fontosságáról, felkészüléséről, tanulmányairól, Bódis Ricsiről és sok minden másról beszélgettünk. Még a teniszezés is szóba került, persze szigorúan csak egy motoros párhuzam kapcsán! 



- Hogyan sikerültek a tesztek? Idén eléggé időben el tudtad kezdeni a tesztelést a ProRace csapattal, mondhatjuk, hogy ideális volt a felkészülésed a 2013-as évadra?
Talmácsi Gábor: - Igen, mindenképpen. A tél folyamán sokat tudtam motorozni Spanyolországban, ami azért fontos, mert magabiztosságot ad a szezon rajtja előtt. Ha az ember az új szezon kezdete előtt nem tud eleget motorozni, akkor az első néhány futamon minden olyan görcsös, így viszont minden gördülékeny, mert már megvan az érzés a motoron. Teniszezők szokták mondani, amikor még nincsenek formában, hogy gyors a labda, aztán, amikor formába lendülnek és felveszik a ritmust, akkor lelassul úgymond a labda, odaérnek időben, van idejük gondolkodni, higgadtan mérlegelni, hogy hova üssék vissza a labdát stb. és ez nagyon nem mindegy. Ugyanígy van ez a motorozásban is, most a teszteknek köszönhetően a szemem és minden érzékszervem már hozzászokott ehhez a sebességhez, egyfajta természetes érzés fog el a motoron, és ez elengedhetetlen ahhoz, hogy végig koncentrálni tudjak és jó döntéseket hozzak a versenyeken.

- Tavaly a szezonzárót követően említetted, hogy idén egy új elektronikával fogsz menni, amit tulajdonképpen minden kanyarra külön be lehet állítani. Gondolom, ezt is próbálgattátok már a teszteken. Hogy látod, mennyi segítséget jelenthet ez idén Neked a versenyeken?
- Az biztos, hogy sokat segít, de hogy pontosan mennyit, az igazából csak a versenyeken fog kiderülni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ezekkel a motorokkal el lehet menni elektronika nélkül is, de nem olyan eredményesen, mint egy komoly elektronikai rendszerrel. Úgy gondolom, hogy egy nagyon profi elektronika áll idén a rendelkezésünkre, és innentől csak rajtunk múlik, hogy hogyan állítjuk be, és mennyire sikerül ezt kamatoztatnunk a gyakorlatban. Főleg a versenyek második felében jelenthet az elektronika komoly segítséget, amikor a gumik már elkezdtek kopni.

- A Honda az előző évekhez képest kisebb ráncfelvarrásokat hajtott végre a modelljén. Hogy érezted a teszteken, a motor teljesítményét vagy kezelhetőségét illetően javult valamennyit a gép?
- A teszteken már próbáltunk új alkatrészeket, de a 2013-as vázat még nem használjuk az első versenyen. Alapvetően nyilván mindig jobbak az új dolgok, de az én korábbi példám is bizonyítja, hogy nem feltétlenül mindig a legújabb technika a nyerő a versenysportban, hiszen 2007-ben a régi motorral nyertem meg a vb-t. Egy új motorral mindig meg kell találni a megfelelő beállításokat, az egész konfigurációt, ami időbe telik, és e nélkül hiába jó a motor papíron, a gyakorlatban nem fog jobban teljesíteni, mint a régi, amihez már megvan a megfelelő konfiguráció.

- Kevesebb mint három hét és Phillip Islanden kezdetét veszi a 2013-as szezon. Ha jól emlékszünk, akkor az ausztrál pálya nem tartozik különösebben a kedvenceid közé. Mit vársz a szezonnyitótól?
- Ezt azért nem jelenteném így ki, mert álltam már ott pódiumon, és általában jól szoktam ott szerepelni. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a phillip islandi versenyek hangulata eddig nem fogott meg igazán, amihez hozzátartozik, hogy a MotoGP-ben az Ausztrál Nagydíjra mindig október környékén kerül sor. Reggelente nem egyszer volt, hogy csupán 4-5 Celsius fokot mutatott a hőmérő és napközben sem volt több 15 foknál.  Én pedig nem szeretem a hideget, sokkal jobban szeretek meleg, napsütéses időben motorozni. Most viszont tombol a nyár Phillip Islanden, és hétágra süt a nap, úgyhogy én most egy teljesen új Phillip Islandre számítok az eddigiekhez képest. Szerintem élmény lesz ilyen körülmények között motorozni ott, úgyhogy már alig várom a versenyt.

- A Kawasakik az elmúlt években uralták a Supersport-világbajnokság mezőnyét. Hogy érzed, idén fel tudjátok venni velük a versenyt a Hondával? Mit vársz az újonnan belépő MV Augustától?
- Az MV Augusta nagy kérdőjel, mindig nehéz megmondani, hogy egy új márka mire lehet képes az első évében, amit egy számára új sorozatban tölt el. Mint már az imént is említettem, ahhoz, hogy egy motorhoz megtalálják a megfelelő konfigurációt és beállításokat, idő kell, így eleinte nem számítok tőlük csodákra. A Kawasakikat figyeltem a teszten, és még erősebbnek tűnnek, mint tavaly. A papírforma szerint idén is az övék lesz a legerősebb motor, a versenyzőik is nagyon gyorsak, úgyhogy arra számítok, hogy alapvetően idén is ők lesznek a mérce.

- Mi a véleményed azokról, az utóbbi időben egyre gyakrabban emlegetett változtatásokról, amelyeket 2014-től eszközölhetnek a Superbike-ban? Gondolunk itt a Supersport és a Superbike úgynevezett "elstockosítására".
- Én is nagyon kíváncsian várom a fejleményeket. Sok minden változik/változhat, hiszen most minden (a MotoGP és a Superbike is) egy kézbe, a Dorna kezébe került, és számomra is nagyon fontos, hogy milyen változások lehetnek a jövőben akár a MotoGP-ben, akár a Superbike-ban, mivel nekem is ez alapján kell majd eldöntenem, hogy hol folytatom 2014-ben. Az biztos, hogy a fő irány a költségcsökkentés és a motorok közötti technikai különbségek csökkentése, amit én alapvetően jó iránynak tartok.  

- Hogy állsz a fizikai felkészüléssel? Készen állsz a 2013-as szezonra?
- Igen, úgy érzem, készen állok a szezonra. Őszintén szólva nyáron több kedvem van edzeni, mint ilyenkor télen, a hidegben, de ettől függetlenül most is rengeteget edzek konditeremben és rendszeresen eljárok futni is. Ezzel együtt jó lesz már kimozdulni kicsit ebből a hidegből, és az ausztrál melegben húzni a gázkart, már alig várom ezt az érzést! Ezért is szeretem nagyon a tengerentúli futamokat, mert ilyenkor csak bepakolom a bőröndöt, felszállok a repülőre, és minden mást itthon hagyok magam mögött. Ilyenkor tényleg csak a motorozás létezik a számomra, és minden mást tökéletesen ki tudok zárni magam körül. 

- Láttuk a facebook oldaladon, hogy voltál gokartozni Bódis Ricsivel. Ez is részét képezi a felkészülésednek, vagy inkább egy kis feltöltődés és élményszerzés a szezon kezdete előtt?
- Mindkettő. A felkészülésnek is része, és nyilván ez is élmény, mint minden, ami a sebességgel kapcsolatos. Ricsinek idén is segítek, úgyhogy vele rendszeresen tartom a kapcsolatot. Emellett örülök, hogy Rónai Tamás fiatal gokartversenyző is ott volt velünk, az ő sportpályafutásának, sportkarrierjének előmozdítását is segítem a jövőben. A Testnevelési Egyetemen tanulok sportszervező-sportmenedzser szakon, amit igyekszek a gyakorlatban is kamatoztatni, és célom, hogy az utánpótlást és a fiatalokat is segítsem a sikerek felé vezető úton. Ezt idén is folytatni szeretném, ugyanakkor ez az év egy nagy lehetőség a számomra, amivel élni kell, úgyhogy elsősorban most nyilván a saját versenyzésemre kell koncentrálnom, és arra, hogy a pályán mindig csúcsformában versenyezzek. Ezen leszek minden erőmmel, úgy érzem, ez egy jó év lesz.

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: