DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 19. csütörtök
Motor

Marquez jobb Rossinál, Pedrosánál és Lorenzónál is

A címben szereplő állítás egyelőre elhamarkodottnak tűnhet, és valós összehasonlítást még nem is vehetünk alapul, de bizonyos statisztikák terén az ifjú, trónkövetelő spanyol titán már lenyomta a jövőbeli ellenfeleit.

Marc Marquezre nem kis feladat hárul, a bemutatkozását a királykategóriában felelősségteljes szerepkörben kell abszolválnia. Casey Stoner a korai visszavonulásával hatalmas űrt hagyott maga után a Hondánál, de a MotoGP-nek is hiányozni fog a személye, Marc Marqueznek pedig pótolnia kell az ausztrál klasszist, vagy legalábbis valami újjal kell előrukkolnia, hogy kiszolgálja azokat, akik most cserbenhagyottnak érzik magukat. Ezt megoldani nem lesz könnyű, még a HRC ügyvezető alelnöke, Nakamoto Shuhei is úgy vélekedik, hogy nehéz kihívás Stoner örökségének megfelelni. Viszont a tehetsége és az eddigi statisztikái alapján képes lehet rá, hogy megfeleljen az elvárásoknak.

Marquez február 17-én még csak a huszadik születésnapját fogja ünnepelni, de máris két világbajnoki címmel rendelkezik. 2010-ben a 125 köbcentiméteres géposztályban, 2012-ben pedig a Moto2-ben volt verhetetlen. Ha pedig elkezdünk matekozni, hamar olyan részeredményeket kapunk, amik miatt "a MotoGP szenátoraiként" emlegetett Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa triónak elkezdhet főni a feje.



Marc 1993. február 17-én született, egy nappal azután, hogy Valentino Rossi betöltötte a tizennegyedik életévét, és az eddigi, ugyanakkor a korából fakadóan még rövid világbajnoki karriere  igencsak termékenyre sikeredett, ami alatt hasonló számokat produkált, mint az olasz fenomén. Dani Pedrosa új társa a királykategóriába lépése előtt összesen 26 nagydíjgyőzelmet szerzett (10-et a 125-ben, 16-ot a Moto2-ben), és 39-szer ünnepelhetett a pódiumon a leintés után. Mielőtt összehasonlítanánk az eddigi eredményeit Rossi, Lorenzo és Pedrosa tizenkilenc éves koráig elért mutatóival, mindenki kapaszkodjon meg, mert sokkoló eredményeket kaptunk!

Vale tizenkilenc évesen még csak 17 győzelmet tudhatott magáénak, és csak 24-szer locsolhatott pezsgőt a dobogón. Persze ha csak ezt vesszük figyelembe, akkor nem kaphatunk valós képet, de Marquez eddigi eredményeit máris meg kell süvegelnünk. Akkor most árnyaljuk egy kicsit a képet! Rossi a már sokat emlegetett tizenkilencedik évéig csak három szezont teljesített a világbajnokságon, szemben Marquez öt évével. Ezért átlagolnunk kell! Valentino Rossi egy szezonban átlagosan 5,6 győzelmet szerzett, szemben Marc Marquez 5,2-es mutatójával. Így azért már valamivel másabb a leányzó fekvése, de persze olyan korrekciót már nem tudunk beiktatni, amivel azt az eltérést tompítanánk, hogy kinek mennyire kellett megküzdenie a saját korszakában a győzelmekért, viszont még nem beszéltünk Dani Pedrosáról és Jorge Lorenzóról.

Pedrosa a kisebb kategóriákban egymást követő három évben volt világbajnok. 2003-ban a 125-ösök között, 2004-ben és 2005-ben pedig a negyedliteres géposztályban gyűjtötte a legtöbb pontot. Dani, míg be nem töltötte a 20-at, négy szezont futott, 15-ször intették le elsőnek és 30-szor jutott fel a pódiumra.

Lorenzo az első öt szezon után (ő az egyetlen, aki Marquezhez hasonlóan 15 évesen kezdte a világbajnoki szereplését) 12 győzelmet és 26 dobogós helyezést tudhatott magáénak, 2006-ban, 19 évesen pedig megszerezte az első világbajnoki címét (250 kcm).

Pilóta Győzelmei száma* Dobogós helyezéseinek száma* Szezononként átlagosan ennyi futamot nyert* Világbajnoki címeinek száma*
Marc Marquez 26 39 5,2 2
Valentino Rossi 17 24 5,7 1
Dani Pedrosa 15 30 3,8 2
Jorge Lorenzo 12 26 2,4 1

* A versenyzők 19 éves koráig futott teljes szezonokat alapul véve

Impozáns útiterv hever Marquez asztalán, ilyen fiatalon, ilyen múlttal a háta mögött a végső cél csakis a győzelem lehet. Viszont meg kell küzdenie Lorenzóval és Pedrósával, akik jobb formában vannak, mint valaha, és Rossit is le kell majd gyűrnie, aki egy két évig tartó böjt után már borzasztóan éhes a sikerre. Minden ott fog eldőlni, hogy miként tudja felvenni a királykategória ritmusát, az alkalmazkodási képességeit igencsak próbára fogja a 2013-as idény.

A történelem során már fel-feltűntek nagy debütálók, tehát a példa adott. Ilyen iránymutató teljesítménnyel rukkolt elő Max Biaggi, aki 1998-ban az első, 500 köbcentiméteresek között teljesített versenyhétvégéjén. Az olasz mindent bezsebelt: övé volt a pole, a versenyben futott leggyorsabb kör és a nagydíjgyőzelem is. Stoner az első ducatis évében azonnal megszelídítette a Ducatit, és többek között a csapattársát, Loris Capirossit megverve lett világbajnok. Az ausztrál most viszont már kikerült a reflektorfényből, a helyén pedig Marc Marqueznek kell óriási tetteket véghezvinnie. Kevesebb, mint három hónap múlva Katarban már megkapjuk a vele kapcsolatban felmerülő kérdéseinkre az első válaszokat, és ki tudja, a végén talán megszületik az új "Fantasztikus Négyes".

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: