DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
13:19

És bizony több szempontból is különleges lesz a mostani FP1, hiszen bemutatkozik a Logan Sargeantot váltó Franco Colapinto a Williamsnél, a Mercedesnél pedig először ül F1-es autóba versenyhétvégén Andrea Kimi Antonelli, aki George Russell autóját kapja meg erre az egy órára.

Ezzel véget is ért tehát az Antonelli-autótörést és Verstappen-elsőséget hozó első szabadedzés Monzában - folytatás 17 órától a másodikkal, tartsatok akkor és addig is velünk!

És közben lepörgött az óra: Verstappen húzta be tehát az első edzést Leclerc és Norris előtt - itt a teljes sorrend:

Na, csak említenünk kellett Colapintót: az utolsó percben alatta is megbicsaklott a Williams a Parabolicában, a kavicságyba bele is hajtott, de a falat nem találta el. Ocon pedig egy megforgást produkált az első sikánban a legvégén.

Ha nem lesz már változás, Colapinto egy 17. hellyel, 1,2 másodperces lemaradással debütál versenyzőként az F1-ben, Antonellin kívül Ocont és Hülkenberget előzi meg.

Stroll is megnézte magának egy kerékkel a Lesmo 2-es sóderágyat, küzdenek azért a pilóták egyelőre a tapadással.

Jön az utolsó öt perc, Verstappen vezet Leclerc, Norris, Sainz és a még mindig ötödik Bottas előtt - ő az anomália a mezőny első harmadában, mert mögötte Piastri és Hamilton érkezik. Antonelli közben természetesen már visszacsúszott az utolsó pozícióba.

Sainz jött fel harmadiknak, de csak ideiglenesen, mert Verstappen pedig átveszi a vezetést: 1:21,676 az új etalon!

A Red Bull egyelőre nem villog, Perez csak a nyolcadik - de Verstappen még csak most jön ki az utolsó etapjára. Tíz perc még hátra az FP1-ből.

Na jönnek a lágy gumis nekilódulások: Leclerc elsőként megy be az 1:21-es tartományba, így most 13 ezreddel ő vezet a példáját követő Norris előtt.

Colapinto amúgy egyelőre a 11. helyen a Williamsszel - épp Verstappent előzi fél tizeddel...

"Jelentősen javul a pálya" - jelentette rádión Albon. Magyarán még a köridők is sokat fognak javulni az utolsó bő negyed órában.

Jönnek lágy gumin a Ferrarik: Sainz lila középső szektor után megingott a Parabolicában, de ő Antonellivel ellentétben megmentette a helyzetet, míg Leclerc 12 ezreddel Bottas mögé sorolt be.

Mutatjuk a rend kedvéért a teljes sorrendet is, Colapintóval a kilencedik helyen:

Egyelőre nagyon változatos az eleje: Bottas, Hamilton, Albon, Norris, Sainz, Gasly az első hat - de tegyük hozzá, hogy közülük Norris és Sainz a közepes abroncsokon futott, a többiek a lágyon.

Rövid ideig Hamilton vezetett, de már újra Bottas az első: 1:22,2-s kört futott a finn a lágy gumikon.

Leclerc is jelenti rádión, hogy majdnem elveszítette az autót a 6-os kanyarban. Küzdenek egyelőre a tapadással a versenyzők.

Bottas is feltűnik a Stake-kel az első helyen, immár 1:22,4-nél jár a stopper. Közben pedig a visszajátszáson láttuk, hogy Hamilton is belenyalt a sóderágyba a 2-es Lesmo-kanyarból kijövet.

De hogy mennyire nem reprezentatívak még ezek az idők: most már Albon az első a Williamsszel, méghozzá közepes abroncson, nyomában pedig Norris a második. Eléggé kevésnek tűnik a tapadás amúgy, szinte az összes autó oldalcsúszik egyes pontokon.

Verstappen végre korrektül bevette az első kanyart, 1:23,0-s körrel át is vette a vezetést a címvédő - de ő is lágy gumival fut jelenleg.

Újra zöld jelzés, Verstappenék érkeznek is vissza a pályára. Jelenleg amúgy Hamilton, Norris, Bottas, Antonelli, Albon a sorrend, de még nincs túl sok mérvadó idő.

13:53-kor folytatódik majd az edzés - azaz szűk két perc múlva.

Hamilton egyből Antonelli állapotáról érdeklődött a rádión, miután közölték vele, hogy az olasz miatt érkeztek a piros zászlók. Szerencsére maga a pilóta rendben van amúgy, Russell versenygépe már kevésbé.

Rövidesen már szállítják is el az összetört W15-öst a Parabolicából. Hát, ez a bemutatkozás mindenesetre nem tartott sokáig Antonellinek...

Fotókon a baleset:

Rádión kérdezték a 18 éves pilótát, hogy jól van-e, aki felelte, hogy igen és elnézést kért. "Minden rendben, Kimi" - nyugtatta Toto Wolff.

Elég nagy tempóval csapódott falba Antonelli, keményen meg akarta nyomni ezt a kört és az utolsó kanyart... pedig ne feledjük: ezek az első körei az idei Mercedesszel.

Antonelli hibázik a Parabolicában, nagy tempóval csapja falba a Mercedest - piros zászló a beugró olasz miatt!

Verstappennek harmadjára sincs meg tökéletesen az első sikán, most is túl mélyre csúszott - most viszont legalább befordult a holland!

Eddig tartott Antonelli vezetése: Hamilton 1:23,3-as idővel megelőzi az ifjú olaszt - de a másik Mercedesre is a lágy gumik voltak felszerelve.

Verstappennek nem indul jól az Olasz Nagydíj: néhány perc alatt kétszer is elfékezte magát a célegyenes végén, így kénytelen volt kirongyolni a bukótérbe - másodjára már egy frusztrált kézmozdulatot is tett a Red Bull-os.

Antonelli kapásból az első körével az élre is áll, megelőzve épp Hamiltont, de jegyezzük meg, hogy lágy gumin futotta a körét, míg a többség a közepes abroncsokat kezdte el nyüstölni.

Antonelli és Colapinto is kigurult már a pályára: az olasznak ezek az első F1-es körei nagydíjhétvégén, míg az argentinnak már volt hasonlóban része idén Silverstone-ban - csak épp most a versenyhétvége további részét is teljesíteni fogja. A rend kedvéért: Antonelli 12-essel, 43-assal versenyez.

Zöld lámpa: elindult az első edzés - és elég sokan kis is hajtottak a bokszból, néhányan aerorácsokkal felszerelve.

A várakozásoknak megfelelően verőfényes napsütés van Monzában, ami 32 fokos levegőhőmérsékletet jelent - ez és az új aszfalt jelenthet majd kihívásokat az F1-es csapatok számára.

Ami a fejlesztéseket illeti: gyakorlatilag a teljes mezőny pályaspecifikus kis légellenállású első és hátsó szárnyakkal készült a szupergyors Monzára, de érkeztek egyéb újítások is - mindenekelőtt a Ferrarinál, ahol a teljes padlólemezt átszabták. A teljes lista itt böngészhető!

Nemcsak a mezőnyben lesz változás ezen a hétvégén, hanem magán a pályán is: teljes hosszában újraaszfaltozták a monzai pályát, valamint módosítottak a kerékvetőkön is. Utóbbi nemigen nyerte el a pilóták tetszését: Ricciardóék aggódnak, hogy ezzel elveszik az ikonikus olasz helyszín old-school karaktere.

Antonelli várhatóan 2025-ben épp Russell csapattársa lesz, erről lehet, hogy már a mostani hétvégén érkezik hivatalos bejelentés. Ami pedig Colapintót illeti: James Vowles péntek délelőtt részletesen beszélt arról, miért az argentin akadémistájukra szavazták, miért nem "jó, de nem különleges" Mick Schumacherre - a Williams-főnök szavai itt olvashatók.

Nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, hamarosan az első szabadedzéssel kezdetét veszi a tradicionális európai szezon utolsó állomása, a monzai Olasz Nagydíj - tartsatok velünk!