Silverstone-ban jelenleg részben felhős idő uralkodik, a levegő 23, a pálya 41 Celsius-fok hőmérsékletű.
A 70. Évfordulós Nagydíj eredménye:
Verstappen az 52. körben átszelte a célvonalat, 2020-ban először sikerült legyőzni a Mercedest!
Hátrébb Albon előzött, az övé az ötödik hely a két Racing Point előtt – ha már csapattársa 37 másodperccel előrébb két Mercedest utasított maga mögé…
Az 50. körben megtörtént az előzés a Brooklandsben, Hamilton a második. Verstappen elérhetetlen távol van, a szezon első Red Bull-győzelme felé tart.
4 kör maradt hátra, Bottas és Hamilton között egy másodperc különbség. A csapat engedélyt adott a szabad versenyre, csak vigyázzanak egymásra.
Hamilton Leclerc-t letudta a 45. körben. A monacóinak kinéz a negyedik hely: újabb nagyszerű eredmény a Ferrari formájához képest – Vettel csupán a 12. helyen –, megérte a kockáztatás egyetlen kiállással.
Hülkenberg az ötödik helyről váratlanul kiállt, alighanem túlságosan elfogytak a gumik. Lágyakat kapott: ha már a dobogós remény elúszott, a leggyorsabb körért járó pontra vigaszként pályázhat.
Erre válaszul Hamilton 1:28,451-et virított. 9,5 másodperc a hátránya Verstappenhez képest – megpróbálja levadászni a hollandot? Három ellenfelet kellene megelőznie 9 kör alatt…
Meglepő név, a hetedik Albon mellett villant fel a leggyorsabb kör, 1:29,899.
Nem hazardírozott a Mercedes, Hamilton kiáll a 41. kör végén. A negyedik helyre jött vissza, Leclerc mögé – de a monacóit, aki egyszer állt ki, hamar meg fogja előzni.
A 40. körben járunk az 52-ből, Hamilton előnye 10 másodperc alá csökkent: bármilyen elképzelhetetlennek tűnt a futam első felében, úgy néz ki, megpróbál egy kiállással eljutni a végéig…
A brit már attól fél, hogy az abroncs felrobban, a csapat nyugtatja. 22 kör van ebben a kemény szettben.
Hamilton még vezet 11 másodperccel, de bal hátsója nagyon rosszul néz ki…
A 32. körben Verstappen és Bottas egyszerre a bokszban, mindketten kemény gumit kaptak, amellyel a végéig kint maradnak. Verstappen második etapja csupán 6 körig tartott – az elévágást akadályozta meg a Red Bull.
Bottas 1:30,544-et ment az előző körben, a verseny eddigi leggyorsabbját, Verstappen 1:30,545-öt!
Hamilton a rádióban már most Verstappen előnyének okát fejtegeti: „Biztosan kisebb nyomás van a gumijaiban” – mondta nem túl megfontoltan.
Magnussen 5 másodperces időbüntetést kapott: a 18. körben veszélyesen tért vissza a pályára, majdnem kigolyózta Latifit.
Verstappen még a kivezető körön, nagyon könnyedén megelőzte Bottast. A Red Bull ma egyértelműen iskolázza a Mercedest: a fekete autók kemény garnitúrája már most pocsék állapotban.
19,5 másodperc előnnyel Verstappen a 26. kör végén kijött a bokszba közepesekért. Bottas éppen elment mellette.
A gumik fogyásáról sokat elmond az is, hogy Gasly és Magnussen már második kiállását teljesítette. Verstappen eközben a 25. kört kezdte meg kemény szettjén: a Red Bull talált valamit a gumikezelés területén…
Sainz és Vettel is kiállt, akik Verstappennel megegyező stratégián kezdtek. Már csak ketten nem álltak ki: Verstappen az első helyről, Raikkönen a 13. helyről.
Verstappen egy-másfél másodperccel gyorsabb a Mercedeseknél használt keményen, mint Bottasék a 15 körrel frissebb garnitúrán! 16 másodperc a különbség köztük, a Mercedesnél pedig már azzal számolnak, hogy csak egyszer áll ki…
Vettel közben már a két pontot érő kilencedik helyen jár megforgása után: ő is a keményen rajtolók közé tartozik, így egy kiállás mínuszban van a körülötte levőkhöz képest.
Stroll is letudta kiállását, Verstappen, Bottas és Hamilton hármasa a dobogós helyeken, a negyedik Sainz, aki szintén keményen rajtolt és még nem állt ki.
1:30,850-nel Bottasé a leggyorsabb kör. Körönként egy másodperccel közeledik Verstappenhez, akihez képest 13 másodperc a hátránya.
Hülkenberg is cserélt, a második helyen álló Stroll még húzza közepeseken. Hamilton könnyedén megelőzte Leclerc-t, így pillanatnyilag a negyedik.
Verstappen mögött Hülkenberg és Stroll a második-harmadik helyen, Bottas negyedik pozícióba jött vissza, Hamilton viszont csak a hatodikba, Leclerc mögé. A két Mercedes között 3 másodperc a differencia.
Egy körrel később Hamilton is cserél. Verstappennek nem sikerült előznie, de vezet: a nagy kérdés, hány körig fog még kint maradni a kemény abroncson.
Eddig bírták a Mercedesek: Bottas a 13. kör végén kiállt, felkerült a kemény keverék. A mezőnyből már nyolcan cseréltek.
A csapat rászólt, hogy túl közel van a Mercedeshez turbulens levegő szempontjából – a holland máshogy gondolja, fél másodpercen belül Hamiltonhoz képest. A végén még azt látjuk, hogy egy Mercedest előznek?
Jönnek sorban a versenyzők a középmezőnyből és hátulról a bokszba: Giovinazzi, Russell, Magnussen és Latifi is cserélt. Eközben a Mercedesek takarékoskodnak a közepessel, Verstappen pedig nyomja a keményen: már DRS-távolságon belül Hamiltonhoz képest!
Már a 6. kör végén megtörtént az első kiállás, Albon jött be kemény abroncsért. Egy körrel később Gaslynél is cseréltek – nagyon-nagyon korainak tűnik ez a két kiállás.
„A bal hátsó kritikus, a jobb hátsó is” – mondják Bottasnak a gumik működési hőmérsékletéről. A Mercedesek nem nyomhatják jobban – eközben Verstappen a keménnyel négy tizedet lecsípett Hamiltonhoz képest.
A visszajátszásokból kiderül, hogy Vettel magától forgott meg: kiment a pályáról a rázókőre és a porba, majd tapadás hiányában megcsúszott és megforgott, még örülhetett is, hogy senki nem találta el. Újabb tétel a német utóbbi években elkövetett vezetői hibái között…
A 3. körben Bottas, Hamilton, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Gasly, Norris, Albon és Leclerc a pontszerzők sorrendje.
Az első körben Stroll is javított egy pozíciót, az ötödik helyet vette át Ricciardótól.
RAJT! Bottas és Hamilton első-második maradt, Verstappen átvette a harmadik helyet Hülkenbergtől! A háttérben történt egy baleset az első kanyarban, Vettel maradt le a többiektől.
Elindult a felvezető kör. Felhívjuk a figyelmet azokra a versenyzőkre, akik kemény keveréken startolnak, így elhúzni tervezik az első kiállásukat: Verstappen (4. helyről), Vettel (11.), Sainz (12.), Kvjat (16.) és Raikkönen (20.). Mindenki más közepesen kezd, a rohamos tempóban elkopó lágyban senki sem bízik.
Danyiil Kvjat mérföldkőhöz ért, 100. nagydíját teljesíti hétvégén. A 16. rajthelyről kell maradandót alkotnia.
Szokásos ceremónia a futam előtt: a rasszizmus elleni küzdelem jegyében állnak és térdelnek a versenyzők, ki-ki saját választása szerint. A mai hírek szerint a demonstrációt a további futamok mindegyikén megtartják szervezett körülmények között.
Nicolas Hülkenbergnek vélhetően sok szurkolója van ma délután. 2010 óta 181 nagydíj (177 starttal), ebből pedig nulla dobogó. Ha harmadik rajthelyét dobogóra tudja váltani a Silverstone-ban nagyszerűen funkcionáló Racing Pointtal, megszabadul hírhedt rekordjától: a legtöbb nagydíj dobogós helyezés nélkül.
A rajtsorrend különleges, korántsem az egy héttel ezelőtti másolata: megfordult a két Mercedes, Valtteri Bottas indul a pole-pozícióból Lewis Hamilton előtt, a helyettesítő Nico Hülkenberg pedig harmadik rajtkockát szerzett a Racing Pointtal. A teljes rajtrács itt böngészhető végig.
1950-ben a silverstone-i pályán kezdődött a Formula-1-es világbajnokság története. 2020-ban, ebben a rendhagyó szezonban a sorozat kétszer is versenyez a helyszínen: a Brit Nagydíj történéseit a drámai végkifejlettel ismerjük, 15:10-től pedig megtudhatjuk, mit tartogat a 70. Évfordulós Nagydíj!