DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
Élő cikkek

Ezek voltak az F1-es Kanadai Nagydíj eseményei

Max Verstappen rajtol a pole-ból, de Fernando Alonso és a két Mercedes is rá vadászik: kövessétek velünk a kanadai F1-es futam történéseit!

Ezzel megköszönjük a figyelmet, élő közvetítésünk búcsúzik, de jövünk az összefoglalóval és a hírekkel, nyilatkozatokkal!

Verstappen, Alonso és Hamilton is elégedett az eredményével, illetve a csapattal. Ritka az ilyen!

A futam leglátványosabb megoldásait bemutató Norris a büntetése miatt csak 13., lemarad a pontokról - a McLaren üres kézzel távozik. 

4-5. a két Ferrari, 6. Perez és megfutja a leggyorsabb kört, Albon pedig 7. a Williamsszel!

Stroll a célvonalon veri meg Bottast, és így a 9. helyen zárja a futamot!

MAX VERSTAPPEN NYERI A KANADAI NAGYDÍJAT!

Ez a Red Bull 100., és Verstappen 41. F1-es futamgyőzelme.

69. kör: Perez kiáll a bokszba friss gumikért, és rámegy a leggyorsabb körre, ami jelenleg Hamiltoné. 

Alig öt kör van hátra, Verstappen, Alonso, Hamilton, Leclerc, Sainz és Perez a top hat, ez már nem is változhat önerőből. Közben Albon a hetedik a Williamsszel, veri vissza a többiek támadásait. 

Alonso ezt eldöntötte: két másodperc ismét a különbség, a spanyol tudott még gyorsulni az etapja végén, innentől a kezében van a második hely.

Hamilton viszont már csúszkál, neki kezd fogyni a gumi, nem is tudott közelebb jönni az elmúlt két körben. 

Hamiltonnak azt jelenti a csapata, hogy Alonsónak van valamilyen gondja a hátsó fékkel. 

11 kör, Hamilton pedig másfél másodpercre visszajött Alonso mögé. Izgalmas lesz a vége!

Hamilton hátránya 2,3 másodperc, Alonso viszont előre már nem nagyon nézhet: 7,3 másodpercre van Verstappentől, a hollandnak már nem kell aggódnia. 

Russell futamának vége! Lelassult a Mercedes, a csapat jelzi, hogy be kell gurulni a bokszba, itt a vége számukra.

Pedig a 7. helyezett Albont támadta már a sor legvégéről felzárkózva...

Hamilton hátránya három másodpercre csökkent Alonso mögött, még 17 kör van hátra. 

Az érdekesség az, hogy Perez nem tudja megközelíteni a Ferrarikat a puhább gumin sem, négy másodperc a hátránya Sainzhoz képest. 

Alonso azt mondja a rádióba, hogy nyerni akar: Verstappen 5,3 másodpercre van előtte, de Hamilton sorozatban három körben futotta meg a futam legjobbját...

Alonso hibázik, másfél másodpercet enged el egy szektorban Hamiltonhoz képest. 

Hamilton egymás után futja a lila köröket, de most az egész mezőny gyors, Alonso is egyéni legjobbat megy. 

Alonso és Verstappen is kereket cserél, most beállt a "rendes" sorrend.

Verstappen 4,7 másodperccel vezet Alonso előtt, aki 5,3 másodperccel előzi Hamiltont, majd jön Leclerc alig 2,7-re.

Hamilton és Verstappen közepeseken, Alonso és Leclerc keményeken hajt. 

Hamilton a bokszban, 29 körrel a vége előtt megkapja a közepes keveréket. 

Leclerc is jön. Érdekes, hogy a Ferrari a megszokottakkal ellentétben a hátrébb lévő autóján cserélt előbb kereket. 

A Mercedes is reagálni fog, Hamiltonnak szól a csapat, hogy nyomja még kicsit, aztán jöjjön.

39. kör, Sainz is a bokszban az ötödik helyről. 

Norris ötmásodperces büntetést kap, mert túl lassan haladt a safety car mögött, hogy a csapat meg tudja csinálni a dupla kerékcserét. 

Perez is megejti az első kiállását, Piastri is kijön. 

Sőt, Ocon és Bottas is jön, így Russell már kilencedik. 

Russell közben a többiek hibáit és bokszkiállásait kihasználva már feljött a 11. helyre!

Jaj, Magnussen és De Vries... kétszer is üsszeütötték a kerekeiket, és végül mindketten a pálya mellett kötöttek ki. Mindketten tolatgatnak, egy kis ipszilionozás után folytathatják, de csak a mezőny végén...

Elértük a verseny féltávjához, többen is kétkiállásos taktikára váltanak.

Verstappen panaszkodik a gumikra, de folyamatosan nyúlik el: már 4,5 másodperc az előnye, Alonso pedig 2,5 másodperccel előzi Hamiltont.

Leclerc Hamilton mögött bő három szekundummal lemaradva negyedik. 

28. kör, Stroll másodszor a bokszban, megkapta a kemény gumikat, innentől el kéne mennie a 70. körig, vagyis a futam végéig.

Most ő az utolsó.

Verstappen növeli az előnyét az élen, Hamilton másfél másodpercre van Alonsótól, a Ferrarik pedig egyelőre tartják a 4-5. helyet. 

Sainz arra kérte a csapatot, hogy hadd előzze meg Leclerc-t, de a csapat ezt nem engedi: a Ferrari azt mondja Leclerc-nek, hogy tiszta, gyors etapot kérnek, Sainz pedig nem fogja támadni. 

Nincs büntetés Hamilton és Alonso között a bokszutcai kiengedés miatt. 

Alonso nagyon gyors eddig az Astonnal, a DRS-sel együtt csak idő kérdése volt ez az előzés.

A spanyol nagyon jó féktávokat tud venni, rövidebbeket mindenki másnál, eddig ez a nagy előnye.

22. kör: ALONSO BEVETŐDIK HAMILTON MELLÉ AZ UTOLSÓ SIKÁN ELŐTT, és visszaveszi a második helyet!

Norris újabb szenzációs előzése, ezúttal Magnussen mellett megy el, de Bottas is megelőzte a dánt.

Russell egyébként halad, de továbbra is az utolsó, 19. helyen áll. 

Alonso közben DRS-sel támadja Hamiltont, egyelőre ő a gyorsabb. 

A Ferrarik a világon semmire nem mentek az újraindításnál a közepes gumikkal, Leclerc már másfél másodpercet kapott Alonsótól. 

Norris közben megelőzi Piastrit, már ő van előrébb a két McLaren közül. 

Verstappen egy kör alatt 1,2 másodperces fórt épített ki. 

Tisztán megvolt az újraindítás, nem történt helycsere. 

A kör végén lezárul az SC-fázis, és újraindul a futam!

Hülkenberg egyébként szokás szerint el is bukta a futamot: a bokszkiállása éppen a safety car előtt jött, most ő a 15....

Leclerc-nek azt mondja a Ferrari, hogy az előtte lévők a kemény gumikon szenvedni fognak az első egy-két körben, úgyhogy támadásra biztatják. 

A két Ferrari, Perez, Magnussen és Bottas kint maradt, ők nem jöttek ki kerékcserére.

Az állás így most: Verstappen, Hamilton, Alonso, Leclerc, Sainz, Perez, Magnussen, Bottas, Ocon és Piastri. 

A visszajátszások alapján egyébként Alonsónak nem kellett fékezni, bár csinált egy-két teátrális mozdulatot, hogy felhívja a figyelmet a helyzetre. 

Russell simán hibázott, túl durván vette a kerékvetőt, de visszajön egyelőre, bár az utolsó helyre esett vissza. 

Alonso kis híján megelőzi a bokszban Hamiltont, a Mercedest ráengedik az Astonra, ezt lehet, hogy vizsgálni fogják! 

Biztonsági autó, ez alatt cserélnek kereket a pilóták. 

DRÁMA!

Russell hibázik, odaüti a falnak a Mercedest, defekt, megsérült az autó, biztonsági autó!

Hopp, Hülkenberg a bokszban, így a többiek egy-egy helyet előrébb jönnek. Leclerc már Norrist támadja. 

Hülkenberg már az egész mezőnyt feltartja: a 7. helytől a 17. helyig tart a DRS-vonat, másodpercen belül van egymás mögött mindenki.

10. kör:

Verstappen 3,5 másodperccel vezet Hamilton előtt, akit egy másodpercen belül követ Alonso, akit egy másodpercen belül követ Russell.

Az ötödik Ocon már 5 másodpercre van Russelltől.

Hülkenberg már csak 7., Leclerc 9., Sainz 11., Perez 12., Stroll 14. 

Hamilton egy másodperc környékére tornázta vissza az előnyét Alonsóval szemben, aki mögé megérkezik Russell is. 

Már vége is a VSC-nek, a sportbírók extra munkát végeztek és pillanatok alatt eltakarították a Williamst. 

Virtuális biztonsági autó!

Logan Sargeant alatta adta meg magát a Williams, most tolják vissza egy megnyitásnál. 

Piastri megelőzi Hülkenberget, az ausztrál a hatodik, a Haas a hetedik. 

Verstappen a gumikról jelent: szerinte most sebezhetőbbek, mint ahogy azt a második szabadedzésen tapasztalták a hosszabb etap során. 

Hamilton próbál védekezni, közben Verstappen már két másodpercre növelte az előnyét az élen. 

Alonso rákapcsolt, egy másodpercen belülre zárkózott Hamiltonhoz képest!

Tehát az állás a 4. körben:

Verstappen, Hamilton, Alonso, Russell, Ocon, Hülkenberg, Piastri, Norris, Leclerc és Albon a top10, majd jön Sainz, Perez, Gasly és Stroll.

Két kör alatt 1,3 másodperccel lógott meg Verstappen Hamilton elől. 

Sainz már Perez előtt, Leclerc pedig Albont előzte meg, így ő a 9., Sainz a 11.

Magnussennek volt egy ijesztő pillanata a fallal, de megúszta nagy baj nélkül - Tsunoda pedig már is a bokszban. 

Ocon megelőzte Hülkenberget és feljött az ötödik helyre, a középmezőnyben Sainz támadja a keményebb gumin küzdő Perezt. 

RAJT!

Verstappen simán eljött elsőnek, Hamilton viszont lerajtolta Alonsót, azonnal feljött a második helyre - a spanyol visszaverte Russell támadását, a harmadik helyét megőrizte. 

Perez, Magnussen és Bottas a kemény keverékeken rajtol és hosszabb etapot tervez, Gasly húzott egy merészet és feltette a lágyat a jó elrugaszkodás és a pozíciószerzés miatt, mindenki más a közepeseken vág neki a futamnak. 

14 óra van helyi idő szerint, elindult a felvezető kör!

Christian Horner leginkább Alonso keménységétől tart, de úgy érzi, hogy az első kör lehet igazán izgalmas a toppilóták között. 

Alonso, Hamilton és Toto Wolff is arról beszélt nemrég, hogy Verstappen külön ligát képvisel, és nem feltétlenül rá lőnek, hanem egymásra - egyedül Alonso mondta azt, hogy esélyük nem igazán lehet, de persze nem adják fel előre a győzelemért folytatott harcot sem. 

A Ferrarinál egyébként nemrég még dolgoztak Leclerc autóján - megütötte az alját egy kerékvetőn, és kicseréltek egy megsérült elemet, engedélyt kaptak erre az FIA-tól. 

A himnuszt Lance Stroll külön hallgathatta - most már ürül a célegyenes, lassan távoznak az emberek, és pár perc múlva kezdődhet a futam!

Az elmúlt 24 óra legérdekesebb nyilatkozata mindenképpen Max Verstappené, akit nem igazán érdekel, hogy Sergio Perez miért szenved ennyire a Red Bullnál.

„Hát, ha én nem lennék itt, akkor a Red Bull helyzete egészen másképp festene. Én nem lennék boldog, ha zsinórban háromszor nem jutnék a Q3-ba” – idézi a RacingNews365 Verstappen válaszát. A holland aztán hangsúlyozta, nem izgatja csapattársa teljesítménye.

„Egyébként nem törődöm ezzel. Elfoglal a garázs felém eső oldala, hogy minden rendben legyen, erre szentelem a figyelmet.” Miután azt feszegették, a Red Bull dolgozik-e Perez ügyén, így válaszolt: „A csapat biztosan dolgozik rajta, de őket kellene megkérdezni. Már pénteken az foglalt le, hogy az autót jobbá tegyem, nem fogok ezen töprengeni. Ez nem az én problémám.”

A Pirelli várakozásai szerint a lágy keverékű gumikat nem sűrűn látjuk majd ma, a két keményebb verzió lehet a jó versenyabroncs. 

Ha már a lényeget el is mondtuk, akkor megmutatjuk a teljes rajtrácsot az alábbi cikkben:

https://formula.hu/f1/2023/06/18/kanadai-nagydij-rajtracs-a-buntetesekkel 

A tegnapi kvalifikáción második helyet szerző Nico Hülkenberget egyébként megbüntették, így Fernando Alonso rajtolhat Max Verstappen mellől, az első sorból.

A második sor a Mercedeseké, Sergio Perez, Charles Leclerc és Lance Stroll viszont még a top tízbe sem fért be: viszont Leclerc a büntetések után végül éppen a 10. helyről rajtolhat, míg Carlos Sainz a 11., Perez a 12., Stroll pedig csak a 16. pozícióból vághat neki a futamnak. 

Az időmérőt és a hétvége eddigi egészét befolyásolta az eső, de most elvileg száraz körülmények várnak a mezőnyre - bár ezt Montrealban sosem lehet biztosra venni, benne van a pakliban egy-egy zápor...

Köszöntünk mindenkit, hamarosan elrajtol az idei F1-es szezon nyolcadik futama, a Kanadai Nagydíj!