DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
Élő cikkek

Spanyol Nagydíj, a futam története

Felfordult rajtráccsal és fenyegető esőfelhőkkel indul a Spanyol Nagydíj. Élő, szöveges közvetítésben számolunk be a vasárnapi eseményekről Barcelonában.

15:00-kor indul a Spanyol Nagydíj, ez pedig egy nemrég készült pillanatkép a pályáról: azok az esőfelhők nem túl barátságosak. A pálya helyszíne, Montmeló térségében sárga riasztás van érvényben viharokra, a Weather.com előrejelzése szerint pedig 15 és 17 óra között 80 % valószínűséggel esni fog.

Max Verstappen az első rajtkockában nem meglepő szereplő, a folytatás azonban inkább: Carlos Sainz az első sorban, Lando Norris és Lewis Hamilton (Pierre Gasly hathelyes büntetése után) a másodikban. Charles Leclerc és Logan Sargeant a bokszutcából indul el. A teljes rajtrács itt böngészhető.

A 12. helyről induló George Russell kivezető körén megjárta a sóderágyat – elmondása szerint szélesebb ívet próbálgatott.

Precízebb jelentések szerint a pályától 6 kilométerre esik, de az a felhő el fogja kerülni az aszfaltcsíkot.

Lesz kinek szurkolni a spanyol közönségnek, a 2023-as szezonban két hazai versenyző is ott van az élmezőnyben, a dobogóra esélyesek között.

Norris McLarenjének hátsó részén szerelnie kellett a csapatnak – hogy pontosan mit, nem derült ki, de a munkával időben végeztek a rajtrácson.

Az imént még napfény terítette be a pályát, de most már felhők árnyékolják be: az aszfalt hőmérséklete 42 Celsiusról 35-re esett vissza.

A két Red Bull az első és 11. helyen közepes abroncson kezd majd, a rajtrácson mindenki más azonban lágyon – a bokszból Leclerc keményen, Sargeant közepesen.

A felvezető kör végéhez közelít a mezőny, pillanatokon belül rajt következik!

Sainz támadta Verstappent a lágyon, de végül a holland megtartotta a vezetést! Hamilton és Norris összeért, a McLaren megsérült, Stroll viszont ezt kihasználva a harmadik helyre jött fel.

A kör végén Norris ki is állt, a harmadik rajthelyből fakadó esélye csak méterekig tartott, 18 másodperc volt a szerviz.

Russell is sokat javított az első körben, hetedik helyen áll, ami öt pozíció rajthelyével képest: azonban az első kanyart levágta, pozíciókat nyert – a felügyelők jegyezték az esetet, vizsgálat várható.

Verstappen előnye már a 6. körben 2,8 másodperc, csapattársa, Perez eközben a kilencedik, Hülkenberget előzte meg.

Hamilton padlólemeze is sérülhetett a Norrisszal történt ütközés során.

Ha így is van, a brit azért megelőzte Strollt és feljött az utolsó dobogós pozícióba, nem sokkal azután, hogy Russell is átlépte Alonsót a hatodik helyért. A két Mercedes jól működik versenykörülmények közt.

Döntöttek a stewardok, Russellt nem vizsgálják tovább a pályaátvágás miatt – ez azt jelenti, hogy a brit a rajtnál nyert annyi pozíciót.

Hátrébb a középmezőnyben már kezdődnek is a menetrend szerinti kiállások, a két Haas és két Alfa Romeo az első kerékcserélők, előbbiek közepes, utóbbiak kemény abroncsot kaptak.

A 14. körben a mezőny első traktusából is kiállt egy versenyző, Ocon az ötödik helyről – a francia éppen hogy Hülkenberg, Zhou és Tsunoda hármasa elé tért vissza. Hülkenberg próbálkozott, de a francia mögött marad, az előtte levők kizökkenését kihasználva viszont a japán megelőzte a kínait.

Oconra reagálva Stroll is kiállt, a kanadai lágyat kapott. A 16. körben Sainz következett, közepes keveréket kapott. „Miért?” – kérdezett rá a taktikára a rádióban. Most jön a nagy kérdés: mit lép a Mercedes Hamiltonnal?

Hamilton gumijai nem úgy néznek ki, mint amit le kellene cserélni: 1:19-es körrel az egész mezőny leggyorsabbja volt.

Most már csak az első hat versenyző nem állt ki, Verstappen, Hamilton, Russell, Alonso, Perez és Gasly.

Alonso, akinek versenytempója nem a megszokott, szintén kiállt, és csak a Tsunoda–Zhou páros mögé tért vissza, a kilencedik helyre.

Négyen nem álltak már csak ki: a két Red Bull közepesen, illetve az általuk közrefogott két Mercedes, akik a legjobban bánnak a lággyal.

Norris második kiállásán is túl van – a harmadik helyről induló brit változatlanul utolsó, az egyetlen, aki kört kapott már.

A 25. körben Hamilton is kiáll: csak Sainz mögé tért vissza 9 körrel frissebb közepesen, de jelentősen Stroll elé. Ugyanakkor nem tűnik úgy, hogy ez a futam meglesz egyetlen kiállással.

Egy kör múlva Russell, még egy kör múlva Verstappen jön, előbbi közepest, utóbbi keményt kapott: úgy néz ki, a Red Bull lesz az egyetlen, amely csapatnak elég egyetlen kiállás. A holland úgy is első helyre ért vissza, hogy a még második Perez nem állt bokszba.

Perezzel teljes a kerékcserék sora, a mexikói a kilencedik helyre ért vissza, másfél másodperccel Alonso mögé, de gyorsan közelít a spanyolra.

Hamilton és Russell is nyert egy-egy pozíciót, Sainzcal és Stroll-lal szemben. A fiatalabb mercedeses Sainzra is rohamléptékben közelít: volt egy kör, amikor a verseny eddigi leggyorsabbjával három másodpercet dolgozott le!

Russell esőt látott az 5-ös kanyarban, ami rögtön gyanús volt, hiszen sem a versenyzők, sem a csapatok nem rádióztak erről. A brit tényleg csak képzelődött, az újabb rádiózásból kiderül, hogy a saját izzadsága zavarta meg.

Russell előzése is megtörtént, most már ő a harmadik Sainz mögött – kettős dobogó néz ki a Mercedesnek, már az új koncepció második versenyén.

Sainz feladta a dobogót és már a negyedik helyet félti Pereztől: arra kéri a csapatot, találjon ki valamilyen stratégiát, amivel verhető a Red Bull.

A 40. körben egymást követik a bokszkiállások, 13 versenyző már kétszer is járt a bokszban, most legutóbb éppen Gasly és Piastri a nyolcadik-hetedik helyről.

A 42. körben jön Sainz is, a spanyol keményt kapott az utolsó 24 körre. Ez a taktika, amivel elvileg Perezt akarják megverni.

Most már csak öten nem álltak ki, Verstappen, Hamilton, Russell, Perez és Alonso. Az éllovas nem teljesen elégedett a 17 körös közepes abroncsokkal.

Alonso után a 46. körben Russell is kiáll, a negyedik helyre ér vissza a lágy keveréken, 14 másodpercre Pereztől, de ezt a különbséget vélhetően hamar ledolgozza a gumikülönbség miatt.

Az említett Alonso két lágy gumis etap után keményt kapott a végére, csupán a 10. helyre ért vissza, Tsunoda és Zhou párosa mögé. Ők ketten és az előttük levő Ocon vélhetően fogható, de ez még így is a spanyol idei legrosszabb futamának néz ki.

A két ázsiai versenyző már meg is volt Alonsónak, pillanatokon belül Ocon következik.

Közben Russell két egymást követő leggyorsabb kört futott, a frissebb 1:17,875. Már csak tíz másodpercre Pereztől.

„Hagyjatok csak vezetni. Ne vonjátok el többet a figyelmem” – tette helyre Tsunoda a csapatát.

Az 51. körben Hamilton és Perez is kiáll, a mexikói is két kiállást választott végül – az elöl levő Verstappen pedig elégedetlen a használt keményekkel, 40 másodperc előny birtokában neki is belefér még egy csere.

A sorrend a holland mögött Hamilton, Russell, Sainz és Perez – a Red Bullnak lágyakon olyan könnyű dolga lesz a Ferrarival, mint Alonsónak kicsivel hátrébb az ellenfelekkel.

Ahogy vártuk, Verstappennek is megvolt a csere, a mezőnyből mindenki kiállt már kétszer, sőt a két Haas és Norris már háromszor is.

Alonso már hetedik – Ocon védekezése a célegyenesben határeset volt, a spanyolnak a bokszkijárat felé kellett kitérnie. Perez pedig már le is lépte Sainzot.

A két ázsiai pilóta továbbra is keményen küzd azért, hogy két pontot is szerezzenek: Zhou arra panaszkodik, hogy Tsunoda lekényszerítette őt a pályáról. Viaskodásuk Oconnak jó hír, aki másfél másodperccel van előrébb.

Fekete-fehér zászló Verstappennek: a holland háromszor megszegte a pályahatárokat. Ez az utolsó figyelmeztetés, a következőnél öt másodperc büntetés jön – ez sem változtatna semmit.

Alonso közben felért Strollra, egy másodperccel van mögötte, de állítja, nem akarja megelőzni a csapattársat, csak a mögötte levőkhöz képest akar különbséget kiépíteni. Pedig az a két pont a hatodik-hetedik hely között jól jöhet még…

1:16,330-mal a leggyorsabb kör Verstappennél – ezzel jelenleg nála a bónuszpont, de a szektoridők alapján Hamiltonnak is lesz hozzáfűznivalója.

Nem csupán Zhou, hanem a stewardok szeirnt sem volt szabályos Tsunoda, öt másodperces időbüntetést kapott a japán, ezzel a 12. helyre visszacsúszna a kilencedikről.

Ennek Leclerc örülhet, jelenleg a monacói a 12. pozícióban van, Gasly mögött, akit ha megelőz, elkerüli a pont nélküli célba érés szégyenét.

Verstappen sima győzelmet szerzett, hétből ötödször nyert idén, mögötte azonban bőven volt esemény, a két Mercedes zárkózott fel a dobogóra.

Idén másodszor ért célba mindenki, Miamihoz hasonlóan Logan Sargeant szerezte meg a 20. helyet.

Verstappen előnye ezzel a győzelemmel a bajnokságban 53 pontra hízott, ez már két verseny alatt ledolgozhatatlan mennyiség.

Hamilton pedig már Alonsót fenyegeti: a negyedik helyen áll, 12 pontra a spanyoltól.