Steward
Admin
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. június 2. kedd
Élő cikkek

Az 1963 óta első decemberi nagydíj története

Véget ér egy újabb hosszú menet, a 2019-es F1-es szezon a 21. futammal búcsúzik. Előtte azonban még vár ránk néhány megválaszolatlan kérdés. Tartsatok szöveges közvetítésünkkel!

Napsugaras decembert mindenkinek! És bizony, ahogy a címben is olvasható, 1963 óta nem fordult elő, hogy decemberben Formula-1-es futamot rendezzenek. Emiatt már biztosan különleges lesz ez a verseny, de azért reméljük, hogy más okból is!

A rajtrácson elöl-hátul Mercedes, itt áttekinthető behatóbban.

A rajtceremónia előtt elkészült az elmaradhatatlan csoportkép a 20 pilótával.

 

Az egyéni bajnokság első két helyét már elhódították a Mercedes-pilóták, de a harmadik helyért még lehet harc Verstappen és a 11 ponttal mögötte lévő (és a rajtrácson most egy hellyel mögötte lévő) Leclerc között.

Már meg is kezdődött a felvezető kör, Hamilton vezeti a sort...

Hamilton eljött az élen, Leclerc hatalmas csatában Verstappennel az első körben!

Leclerc végül megtartotta a második helyet, mögötte Verstappen, Vettel, Albon, Norris a sorrend.

Gasly a bokszban törött orral, ami nagy csapás számára a tabella 6. helyéért folyó harcban Sainzcal és Albonnal szemben.

Bottas két kör után már a 14. helyen.

Az első kanyaros baleset története: Stroll ütközött Gaslyvel és beleforgatta őt Perez hátsó kerekébe, így sérült meg a Toro Rosso. Nincs büntetés, mint azt a versenybírók már ki is nyilvánították.

Nahát, egy érdekes közlemény: technikai gond miatt senkinek nem engedélyezett a DRS! Érdekes lenne, ha így maradna és kilenc év után végignézhetnénk egy versenyt DRS nélkül, pont azon a pályán, amellyel 2010-ben éppen példálóztak amellett, hogy miért van rá szükség.

Itt a baleset Gasly szemszögéből - aki ennek nyomán most az utolsó helyen halad.

Az egyéni 6. hely most Sainzé lenne, aki a 7. a versenyben, míg Albon kettővel előtte haladva az 5.

A DRS hiánya sem gond Bottasnak, mutat rá a Mercedes. A finn valóban elsuhant az elmúlt percekben Stroll, Giovinazzi és Magnussen mellett is, így már a 11.

Leclerc-t pedig vizsgálják egy másik különös eset miatt: még a rajt előtt jelezte az FIA, hogy az autójában lévő üzemanyagmennyiség - vagy annak bejelentése -, körül szimatolnak.

Eléggé szétszakadt az első hármas, Hamilton nyolc kör után már 5 másodperccel vezet Leclerc előtt, aki kettővel ellógott Verstappentől, aki meg hárommal Vetteltől.

Az első tíz kör mindegyikében Hamilton volt a leggyorsabb. Ha ez így megy tovább, aligha lesz kétséges a győzelme.

Jönnek a bokszkiállások az élmezőnyben. Leclerc-t és a több másodperccel mögötte lévő Vettelt egyszerre hozta ki a Ferrari, húzva ezzel egy váratlant! És nem is alakult simán, Vettel bal első kereke nehezen ment fel, így hét másodperces volt a német cseréje.

A Red Bull gyorsan hozta is Albont, de így sem tudott Vettel elé kerülni, túl nagy volt már a lemaradása előzőleg.

Vettel most a bokszban még nem járó, így az 5. helyre felugró Bottas mögött halad.

Sainz nagyokat csatázott Ricciardóval - a pontszerző helyeken kívül, mivel már megejtették kerékcseréjüket. A spanyolnak volt egy pályaelhagyós előzése, de visszaadta a pozíciót, majd előzött szabályosan is.

Közben Vettel kezdte támadni Bottast, de DRS nélkül a hátsó egyenesekben sem könnyű elmennie mellette. 

Na, és épp mostantól látható, hogy nyílnak a DRS-ek. Ennyi volt a szép/rossz életből - ki-ki válassza ki a neki megfelelő jelzőt.

A 13 másodperces előnnyel vezető Hamilton azért talált magának aggódnivalót, amit meg is osztott a csapatával: "Egyedül attól tartok, hogy ha jön a safety car, ki kell állnom a kemény gumikért, azokat meg nem fogom tudni könnyen fölmelegíteni."

Mérnöke megnyugtatta, hogy ők nem aggódnak ilyesmi miatt, és egyébként is ugyanezzel fog szembesülni mindenki más is, ha nem rosszabbal.

Az F1 hivatalos oldala ezzel a vizuális bizonyítékkal nyugtat meg mindenkit: működik a DRS.

Kubica és az őt üldöző Giovinazzi koccantak, elhullajtva pár alkatrészt. Kubica egyébként jól megy, az első körökben megelőzte Russellt, és azóta is előtte halad. Egyik Williams sem járt még a bokszban.

25 kör után Hamilton előnye 13 másodperc Verstappen előtt, aki 16-tal van a már kereket cserélő Leclerc előtt.

És éppen most hívta ki a Red Bull a bokszba pilótáját, Verstappen is megkapta a kemény keveréket, csak 5 másodperccel van Leclerc mögött, és 13 körrel frissebbek a gumijai.

Na, Hamilton is megejtette kerékcseréjét, kényelmes 10 másodperces előnnyel visszajött Leclerc elé az élre.

Bottas a 4. helyről jött a bokszba, és a 6.-on vissza is tért a versenybe. Toto Wolff is odaállt a garázs kijáratához, hogy testközelből nézze a Mercedes idei utolsó - tervezett - kerékcseréjét. 

Bottas 10 másodpercre üldözi Albont, 15-re Vettelt. Leclerc már több mint fél percre van, de ha a korai cseréje miatt neki szüksége lesz még egyre, akkor akár még ő is fogható lehet a finnek. Nem véletlen közölte Bottasszal a csapat korábban, hogy a dobogót helyezik kilátásba.

Woah, micsoda előzés Verstappentől Leclerc ellen: mindkét autónak DRS-e volt Russell mögött, és a holland legbelülre vágva elkapta a monacóit, majd kivédekezte a következő egyenes végén. Verstappen a második jelenleg!

Leclerc autóját pedig a verseny után fogják vizsgálni a benzinmizéria miatt: a csapat más mennyiséget jelentett az FIA-nak, mint amennyit az FIA aztán lemért. Ha kiderül, hogy a csapat hibázott, akár még kizárás is elképzelhető Leclerc-nek.

Itt a videó Verstappen és Leclerc csatájáról.

Leclerc-t hívták második cseréjére, lágy gumikat kapott. Vettel szintén jött mögötte - ezúttal már nagyobb különbség volt köztük, és jól is sikerült mindkét kerékcsere.

Bottas közben megelőzte Albont, így már a 4. helyen áll, a friss kerekeken közlekedő Leclerc mögött 4 másodperccel. Nehéz lesz viszont így elkapnia a Ferrarit.

Hátul Russell közben megelőzte Kubicát, és már 8 másodperccel elhúzott tőle. A lengyelt kétségtelenül nem segíti, hogy autójáról darabok hullottak le, amikor Giovinazzi nekikoccant.

Még nincs egyetlen kieső sem, az utolsó helyen viszont még mindig Gasly áll, aki a rajtnál esett vissza, és nem volt biztonsági autó, ami segítette volna őt visszazárkózni. Mostanra viszont utolérte Kubicát.

A bajnoki 3. hely, hacsak valami dráma nem történik vele, Verstappené lesz Leclerc és Vettel előtt.

A bajnoki 6. hely sorsa viszont még az is lehet, hogy csak órákkal a leintés után dől el. Gasly nem fog pontot szerezni, Sainz meg második bokszkiállásával most esett vissza a 14. helyre. Ők ketten 11 ponttal vannak Albon előtt, aki pedig az 5. helyen halad most, ami 10 pontot ér. Ám ha kizárják Leclerc-t, akkor még lehet kavarodás - jelen állás szerint.

Hülkenberget gyors egymásutánban megelőzte Perez és Kvjat is. A búcsúfutamát teljesítő német az utolsó pontszerző helyre csúszott ezzel.

És megvan a futam első kiesője: Lance Stroll hajtott be a bokszba, majd engedte, hogy a szerelők betolják a garázsba.

5 kör van már csak hátra az év utolsó futamából, Hamilton pedig 17 másodperces előnnyel közeledik afelé, hogy győzzön a 250. F1-es futamán.

Leclerc-nek romlik a tempója, de a Bottas előtti három másodperces előnye talán még kitart. Vettel közben megközelítette Albont.

Hamilton két körrel a vége előtt megfutotta a leggyorsabb kört, így már úton van a tökéletes hétvége, a grand slam felé.

Sainz próbálná megelőzni Hülkenberget a 10. helyért, mert ez az egy pont kellene ahhoz, hogy átugorja Gaslyt a tabellán.

Az viszont már biztosnak tűnik, hogy Albon nem lesz összetett 6. Vettelnek sikerült megelőznie őt, így most ezen a versenyen 6. a thai.

Perez pedig Norrist támadja: jó kis csaták jöttek össze az utolsó körökre!

Lewis Hamilton megnyerte az Abu Dhabi Nagydíjat, 84. sikerét szerezve ezzel. Verstappen 2. hellyel zárja a szezont, Leclerc pedig felállhat a dobogó alsó fokára, és várhatja az FIA utólagos döntését autója szabályosságát illetően.

Jött a tűzijáték, ahogy az lenni szokott a befutónál.

De lettek más tűzijátékok is: Perez elkapta Norrist, Sainz pedig Hülkenberget, így minden utólagos döntéstől függetlenül a spanyol az idei szezon 6. helyezettje!

Köszönjük a figyelmet, ezzel a 2019-es F1-es versenyzés véget ért, de az eseményfolyam nem áll le, tartsatok továbbra is velünk!

Olvastad már?