DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Élő cikkek

Az első érdemi sanghaji edzés története

A köd által tönkretett pénteki edzésnap után szombat reggel már tiszta idő köszöntötte az F1-es mezőnyt a Kínai Nagydíj helyszínén. Szöveges közvetítésünkben végigkövethetitek, hogyan próbálta a mezőny behozni az elveszített időt.

Most okkal kívánhatunk napsugaras reggelt, mert a pénteki mostoha körülményekkel ellentétben ezúttal száraz, napos idő köszöntött az F1-es mezőnyre Sanghajban, ahol a csapatoknak és a pilótáknak viszont csupán egy órájuk van, hogy felkészüljenek az időmérőre és a futamra.

Bemelegítésként nézzetek 45 másodpercen át ugrókötelező Danyiil Kvjatot.

A tegnapi tervezett három órából csupán 20 percen át volt szabad a pálya a pilóták számára, és akkor is nedves körülmények között körözhettek, szóval aligha tudott bárki is érdemi munkát végezni. A lerövidített felkészülési idő miatt pedig okkal bízhatunk egy zűrzavaros hétvégében - a vasárnapi leintés után pedig megint azt lehet majd mondani, hogy a rendhagyó körülmények miatt még mindig nem lehetünk biztosak az erőviszonyokban.

A mai felkészülést azonban tovább nehezíti, hogy vasárnapra ismét esős időt mondanak, így ismét egészen más körülményekkel szembesülhet majd a mezőny a rajtrácson.

Na, de csapjunk bele, vagyis csapjonak a pilóták. Zöld zászló, elstartolt a harmadik szabadedzés. 

Rengetegen viharzottak ki azonnal a bokszból, hiszen ha valamikor, hát most tényleg nincs vesztegetni való idejük.

Sergio Perez az egyetlen, aki eddig nem hajtott ki.

A többség már installációs körökkel sem bajlódik, több csapat pedig megosztotta gumistratégiáját a két pilótája között, hogy egyikük a szuperlágyat, a másikuk a lágyat használja, ezzel is gyorsítva az adatgyűjtést.

Közben péntek este egy érdekes képet osztott meg a McLaren első embere, Zak Brown, amelyen ő, Eric Boullier, Fernando Alonso és a spanyol menedzsere tanácskoznak éppen. Persze nem tudhatjuk, hogy miről beszéltek, de az biztosra vehető, hogy nem a szakításról, hiszen akkor aligha mutogatnák ezt a képet.

És talán kapcsolódik a történethez, hogy a szombati edzés előtt Brown a Mercedes motorrészlegének vezetőjével, Andy Cowell-lel váltott pár szót a paddockban...

No de vissza a pályára, ahol eközben hirtelen már mindenkinek lett mért ideje. Jelenleg Ricciardo az első az időközben a bokszot elhagyó Perez előtt. Az ausztrál ideje 1:37,411.

Bottas Mercedeséről egy látványos akrobatamozdulattal letört a T-szárny. Az elem a pálya mellett landolt, a finn pedig folytatta tovább útját.

Itt a bizonyíték az imént említett esetre. Az ilyen leszakadások aligha segítenek abban, hogy előbb-utóbb ne tiltsák be ezen aeroelemek használatát.

Ricciardo faragott a legjobb köridőn, most 1:35,647-tel áll az élen. A tavalyi pole-pozíciós idő 1:35,402 volt, szóval már közeledünk is hozzá. 

Palmer megpördült a 11-es kanyarban, de tovább tudott menni.

Egyelőre a Red Bull ausztrálján kívül más még nem próbálkozott időmérős körrel, hiszen mindenki más legalább 1,9 másodperces hátránnyal áll hozzá képest.

Ericsson is csinált egy piruettet, miután kicsúszott alóla az autó hátulja, de különösebb dráma nélkül folytatta.

A pillanatnyi állás igencsak furcsa, elég csak Vandoorne 4. helyét nézni, de ezek az idők még aligha mérvadóak. Az edzés végére viszont bizonyára a többségnek lesz már alacsony üzemanyagszint mellett futott, igazi időmérő-szimulációs köre.

EasyCapture1_17

A megpördült Marcus Ericsson.

A két Sauber egyelőre a tabella legalján áll - vajon képesek lesznek ezúttal is a Q2-be jutásért harcolni, mint ahogy azt tették a szezonnyitón?

Közben az FIA azon ügyködik, hogy vasárnap az esetleges ködös idő ellenére is elrajtolhasson a futam. Pénteken még nem állt rendelkezésre mentőautó, amely a helikopter helyébe lépve szükség esetén időben el tudna jutni a kijelölt városi kórházig, ez a probléma azonban most megoldódott, előkerült egy jármű. Egyébként is úgy tűnik, hogy egy közelebbi kórházba helyezik át a szükséges orvosi felszerelés egy részét, így próbálva biztosítani a feltételeket vészhelyzet esetére.

A két Ferrari hatalmas ugrással lépett az élre. Vettel 1:33,336-tal első, Raikkönen 1:34,476-tal második. Ezzel máris alaposan megdőlt a tavalyi versenyhétvége legjobb ideje. A kvalifikáció után jövünk majd egy összehasonlítással arról, hogyan változtak a sanghaji legjobb köridők az elmúlt évek során.

Bottas egészen mostanáig körözött T-szárnyaszegett Mercedesével. Ő és Hamilton egy-egy 15 körös etapon vannak túl, amit eltérő gumikkal teljesítettek.

Raikkönen itt nem volt messze a megpörgéstől, de szépen és még időben korrigált.

Jelenleg elég furcsa látvány, hogy Hamilton és Bottas a 18-19. helyen állnak 6 másodperc lemaradással, de persze ők még adósak a gyorsköreikkel.

Na, itt is van, a két Mercedes bejött a 2. és 3. pozícióba Vettel mögé, de a némettől még mindig van 8-9 tized lemaradásuk.

És a Ferrari németje máris mutatja, hogy tudna még gyorsabban is menni. Leggyorsabb első és harmadik szektort futott, de köridején mégsem javított.

Itt a jelenlegi állás:

EasyCapture2_4

Máris módosult az élmezőny, Raikkönen ugyanis előrukkolt egy igencsak erős körrel, amivel feljött másodiknak, csupán 53 ezreddel csapattársa mögé.

Beléptünk az utolsó 10 percbe. Hirtelen csak Hülkenberget és Ricciardót találhatjuk a pályán, de ez is csak azt jelzi, hogy mindenki készül egy utolsó nagy dobásra.

Már szálingóznak is ki az autók a pályára. A két Ferrari várt ki a legtovább.

20/20 autó a pályán, és mindenki a leglágyabb keveréket, a szuperlágyat viseli.

Az élmezőnyből Bottas jegyzett kört elsőként, 1:33,707-tel a harmadik. Hamilton követte, aki szintén javított, de ennél kevesebbet, miután elfékezte magát a hosszú egyenes végén, így csak a 4. helyen áll.

A "nagy négyes" mögött Massa, Verstappen, Ricciardo és Stroll állnak, a Williams egyelőre azonos szinten a Red Bull-lal.

Viszont Massa már közel egy másodperccel áll Hamilton mögött, szóval ismét jelentősnek tűnik az üldözők lemaradása.

Leintették a szabadedzést. Úgy tűnik, egyelőre a Ferrarinál az előny Kínában.

Aki pedig még egy utolsó gyorskört akart futni, az már a kockás zászló előtt megtette, így érdemi változás már nem is történt a mezőnyben. Az első négy helyet a Ferrarik és a Mercedesek, az utolsó négyet pedig a McLarenek és a Sauberek bérelték ki.

Közép-európai idő szerint 9 órakor jön az időmérő, tartsatok velünk akkor is!