DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 11. csütörtök
Hírösszefoglaló

Változások az F1-ben, Piastri is bajnok lehet: a nap hírei

Egy cikkbe gyűjtöttük a nap érdekességeit, híreit, megszólalásait: a Formula.hu napi összefoglalója december 10-én, szerdán.

 

Változnak az F1-es sportszabályok 2026-ra

Az FIA bejelentette az F1 sportszabályzatának számos változását, amelyek a 2026-os szezontól lépnek életbe.

A Nemzetközi Motorsport Tanács (WMSC) az idei utolsó ülésén hét jelentős szabálymódosítást hagyott jóvá, többek között a piros zászlóval megszakított sprintversenyek hétvégéin a szabadedzések meghosszabbítását.

A sprinthétvégéken a versenyzőknek csak egy edzésük van az autók finomhangolására, és piros zászló esetén az egy óra így is lejár, ezzel korlátozva a pályán töltött időt a sprintidőmérő előtt. Ezért úgy döntöttek, hogy „sprinthétvégén az FP1-et piros zászló esetén meghosszabbítják, hogy a versenyzőknek biztosítsák a megfelelő edzésidőt”.

Az egyéb változtatások között szerepel annak megerősítése, hogy a 2027-es szezontól kezdve csak egyetlen előszezonbeli teszt lesz, a sprintidőmérő gumikorlátozásai nem kerülnek eltörlésre, ha esős időjárásról van szó, és a versenyen kívüli gumitesztelésre használható autó specifikációi módosulnak a 2026-os új autótípus miatt.

 

Több, de még mindig kevés szuperlicensz-pontot ér az IndyCar-eredmény

Az FIA azt is bejelentette, hogy változtat a néhány más szériához képest nevetségesen alacsonyra szabott szuperlicensz-pontokon az IndyCar esetében:

A versenyzőknek három év alatt legalább 40 szuperlicensz-pontot kell szerezniük ahhoz, hogy az F1-ben versenyezzenek. 2025-ben az FIA 201 pontot adott az F2 bajnokság első 10 helyezettjének, de csak 124-et az IndyCar ugyanazon 10 versenyzőjének. Még a Formula-3 pilótái is több pontot kaptak, mint az IndyCar pilótái, az első 10 helyezett összesen 128 pontot.

Ez jövőre megváltozik, mivel az FIA növeli a pontok elosztását az IndyCar-szezon legjobb helyezettjei számára. A rendelkezésre álló pontok száma 158-ra emelkedik, ami még mindig lényegesen kevesebb, mint az F2-ben kiosztott pontok.

 

Szavazásra hívja szurkolóit a Williams

"Your vote, your livery" - ezzel hirdetett meg szurkolói programot a Williams F1-es csapata. A grove-iak ezt arra értik, hogy közzétettek hat különböző festésopciót 2026-ra, és a szurkolók választhatnak közülük, hogy melyiket használja az istálló.

Na de nem a szezonban, hanem az első tesztnapon, még Barcelonában, januárban, bár hozzátették, hogy a csapat történelmében is szerepet kap ez a dizájn. Szavazni december 16-áig lehet ezen a linken!

 

Lawson: „Teljesen más érzés” volt a 2026-os gumikat használni

Liam Lawson 141 kört teljesített Abu Dhabiban a szezon utáni teszten, ahol először próbálhatta ki a 2026-os szezonra szánt új Pirelli-gumikat. A Racing Bulls versenyzője szerint az abroncsok „nagyon más érzést” adnak, és már most jól látszik, hogy a vezethetőség jelentősen változik az új szabályok miatt: „Fontos volt, hogy a lehető legközelebb kerüljünk ahhoz a működési ablakhoz, amit jövőre tapasztalni fogunk” – mondta.

Az új-zélandi szerint nemcsak az érzés volt szokatlan, hanem az, hogy a csapat rengeteg olyan adatot gyűjthetett, amely a 2026-os fejlesztések alapját adhatja. „Érdekes nap volt, sok mindent megértettünk. Jó előre megismerni az új dolgokat, mielőtt pályára gurulunk az új autóval.”

Lawson hozzátatte, hogy a téli szünetben részletesen elemzik majd a tapasztalatokat: „A téli szünet alatt lesz időm átgondolni, amit most vezettem. Már nagyon várom, hogy visszatérjünk az új autóval.”

 

Brown: Oscar világbajnok lesz a McLarennel

Zak Brown meggyőződése, hogy Lando Norrishoz hasonlóan Oscar Piastriból is egyszer Formula-1-es világbajnok lesz, méghozzá a McLaren színeiben.

„Oscar világbajnok lesz. Meggyőződésem, hogy világbajnok lesz egy McLarenben” – jelentette ki Brown az Abu Dhabi Nagydíj után.

„Soha nem volt köztük egyetlen furcsa szóváltás sem. Mindketten időnként kicsit morcosak lettek Andreára vagy rám, de szerintem ez rendben van. Keményen hajtjuk egymást, és ez szerintem nagy teljesítmény. Nagyon büszke vagyok, és várom, hogy újra megcsináljuk.”

 

Dunne: Markóval pórul járt, irány az Alpine?

Tárgyalásokat folytat egy F1-es tartalékversenyzői szerepkörről Alex Dunne az Alpine-nal a 2026-os szezon kapcsán – számolt be róla értesülései alapján a RacingNews365.com szakoldal.

A fiatal versenyző ősszel hirtelen távozott a McLarentől. Akkor úgy hírlett, átkerülhet a Red Bull pilótaprogramjába: a RacingNews365 és a The Race is arról ír, hogy Helmut Marko, az energiaitalosok sportszakmai tanácsadója alá is írt Dunne-nal, ám a Red Bull felsővezetése nem értett egyet ezzel, így jelentős összeget kellett fizetniük a versenyzőnek, hogy mégse kerüljön hozzájuk.

Flavio Briatore a hírek szerint annak ellenére is szívesen szerződtetné fejlesztő- és tartalékversenyzőnek Dunne-t, hogy jelenleg még nincsenek meg az F1-es induláshoz szükséges szuperlicenszpontjai: az F2-ben elért idei ötödik helyével húszat gyűjtött, de van még hét pontja a 2023-as GB3-as bajnoki címe után, valamint az F1-es első szabadedzéses szerepléseivel is szerzett – és ez utóbbival akár az Alpine-nál is élhetne.

Jelenleg egyébként Jack Doohan, Paul Aron és Kush Maini az Alpine tartalékosa, előbbi viszont a hírek szerint a Super Formulába tart.

 

Hadjar máris komfortosan érzi magát a Red Bullnál

Már most komfortosan érzi magát a Red Bull Racingnél – állítja Isack Hadjar, aki kedden már a nagycsapat versenyzőjeként vett részt a szokásos szezon utáni F1-es teszten Abu Dhabiban.

„Nagyszerű volt, hogy megtehettem az első köreimet a Red Bull Racing hivatalos versenyzőjeként. Jó tudni, hogy úgy tudok majd visszatérni januárban, hogy már találkoztam és dolgoztam kicsit többet együtt a csapattal, akik közül sokakkal találkoztam már az előző években is a tesztelések során” – utalt arra Hadjar, hogy szabadedzéseken már vett részt a nagycsapattal is. „Nagyon jól fogadtak engem, és már most komfortosan érzem magam ebben a csoportban.”

„Természetesen ez egy teljesen más autó ahhoz képest, mint amit majd Barcelonában fogok vezetni, de jó, hogy egy kicsit belekóstolhattam, milyen érzetet adnak a gumik. Az is fontos, hogy adatokat gyűjtsünk, ez egyértelműen segíteni fog a következő hónapokban a következő szezonra való építkezésben.”

 

Mit jelenthet Marko távozása Verstappenre nézve?

Balogh Tamás söszegzése a helyzetről itt olvasható!

 

„Mindent elértünk, amiről valaha álmodtunk” – így búcsúzik Markótól Verstappen

Rövid érzelmes posztban köszölt el a Red Bulltól az év végén távozó Helmut Markótól Max Verstappen. Az energiaitalosok kedden jelentették be, hogy a 82 éves szakember az esztendő végén elhagyja az alakulatot. Az F1-es sportszakmai tanácsadó komoly szerepet játszott az elmúlt két évtizedben a versenyzők kiválasztásában, így például Verstappen pályafutásának egyengetésében, a kettejük közötti szoros kapcsolatot pedig jól mutatja, hogy amikor tavaly év elején a Christian Horner körüli botrány kirobbanásakor felmerült, hogy Marko esetleg távozhat, a holland pilóta eléggé határozottan kiállt az osztrák mellett.

Most Verstappen néhány fotó kíséretében az alábbi bejegyzéssel búcsúzott Markótól: „Köszönöm, Helmut! Mindent elértünk közösen, amiről valaha is álmodtunk. Örökké hálás leszek, hogy bíztál bennem!” – írta a négyszeres világbajnok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: